PDA

View Full Version : Werkloosheidsuitkering


De Wolf
23 april 2003, 15:21
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

Ali
24 april 2003, 20:32
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

ik vind dat VTM mensen te veel verdienen en dat men daar eens iets aan moet doen.
waar halen jullie het om mensen die niets hebben dan hun stempelgeld
lastig te vallen en de grote aasgieren gerust te laten. :roll:

PS: VTM is domme tv

datri
24 april 2003, 21:08
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

ik vind dat VTM mensen te veel verdienen en dat men daar eens iets aan moet doen.
waar halen jullie het om mensen die niets hebben dan hun stempelgeld
lastig te vallen en de grote aasgieren gerust te laten. :roll:

PS: VTM is domme tv

1) niemand houdt u tegen om ook bij de VTM te gaan werken, wat zij daar verdienen is hun zaak.

2) men mag voor mij part het thema rond het stempelgeld wel eens opentrekken en eens nazien of iedereen die hier van geniet er wel effectief recht op heeft.

3) VTM is domme tv, tja niemand verplicht u ernaar te zien hé, ik ben sowieso al geen favoriete tv kijker, zowel niet naar vtm als naar andere zenders.

Bobke
24 april 2003, 21:42
De Wolf schreef:
Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken?

Men zou ook kunnen stellen dat de laagste lonen te laag zijn waardoor die mensen niet willen werken.


Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk?

Daar zit misschien iets in.
Wat dacht u van het inzetten van werklozen in de fruitoogst,met behoud van de werkloosheidsuitkering en een extra loon van 5 euro per uur.
-De werkloze heeft een mooi inkomen.
-De werkgever heeft een goedkope werkkracht.
-De overheid recupereert 2.5 euro/uur van de werkloosheidsuitkering via de belasting.

Jean-Pierre
24 april 2003, 23:39
Tja! Is de uitkering voor werkloosheid te hoog? Maar dan zouden we ook de vraag kunnen stellen of de afhoudingen van ons loon voor onze sociale zekerheid te hoog zijn.

Al eens uitgerekend wat een werknemer gestort heeft na een carriére van 40 jaar? Deze som, aan de discontovoet van de nationale bank en gecumuleerd over 40 jaar bedraagt tientallen miljoen BEF… Als ge eens tijd hebt, dan moet ge dit met een Excel rekenblad uitrekenen (zowel de bijdrage van de werknemer als het patronale gedeelte nemen!). Om achterover te vallen! Men komt dan aandraven met het begrip solidariteit. Een begrip dat steeds probeert uit te leggen waarom gij moet betalen voor iemand anders, zonder dat ge daarvoor iets in de plaats krijgt...

En ja! Dan kunnen we discuteren over het repartitiesysteem en het kapitalisatiesysteem. Het huidige systeem in België is het resultaat van een hold up op het spaargeld van de werknemer.

Ik ken oudere werklozen die moeten toekomen met 13.500 BEF/maand. T.t.z. ze zijn op het forfait gevallen omdat ze een gedeelte van hun loopbaan zelfstandige waren en een gedeelte bediende. Als men niet aan de 19 jaar beroepsactiviteit komt, dan valt men na 1 �* 2 jaar op dit minimum forfait. …En toch hebben ze 40 jaar gewerkt en veel, heel veel sociale zekerheid betaalt.

Natuurlijk kan deze persoon altijd naar het OCMW gaan, maar… dan wordt hij gecontroleerd op zijn ‘wereldwijde’ bezit! Merk op dat de immigranten alleen maar op hun bezit in België worden gecontroleerd. Zij zullen nooit iets bezitten en krijgen bijgevolg het meeste.

Waarom krijgt de ene een brugpensioen en de andere 'den dop'? Dat is een beslissing die genomen wordt door het bedrijf en NIET door diegene die afgedankt wordt. Vliegt ge buiten, zonder brugpensioen, dan hebt ge pech! De overheid heft dan een uitzonderlijke voorheffing van 55% (vijf en vijftig) op uw uitbetaling, een 25% voorheffing op uw uitbetaling van extra-legaal pensioen… en tot voor een paar jaar was het niet toegelaten onkosten van advocaat in te dienen tijdens de eventuele procedure tegen de werkgever. Men kon alleen de kosten aanrekenen in het jaar dat de rechtbank een uitspraak deed. Als dit een paar jaar in beslag nam, dan had ge weer pech!

Nu is er daar een systeem van de PWA. Een instelling die aanvankelijk alleen als schorsingsmachine was ingesteld. Daar is het me ook niet duidelijk waarom de PWA’er 50% van zijn inkomsten (300 BEF) moet afgeven aan de Staat en allerlei parastatalen. Ik wet wel dat hij dit inkomen mag optellen bij zijn uitkering, maar uiteindelijk roomt de Staat zo’n 50% af van en minimum inkomen. (moderne slavernij?)

Dus nu komen we tot de vraag: “zijn de uitkeringen te hoog?” Probeer als oudere werkloze eens te leven met 13.500 BEF/maand?... Terwijl jongeren een wachtgeld krijgen van een 15.000 BEF/maand…

michr.oscoop
25 april 2003, 19:38
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

Werkloosheidsuitkeringen en alle andere vervangingsinkomens mogen afgeschaft worden. Iedereen een basisinkomen én de vrijheid dit aan te vullen door eigen initiatief.

eno2
9 december 2006, 15:52
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

"Moeten" combineren met "vrijwilligers"werk!!!!!!!!!!!

Die is goed...

Chipie
9 december 2006, 17:31
"Moeten" combineren met "vrijwilligers"werk!!!!!!!!!!!

Die is goed...
http://img120.imageshack.us/img120/1421/enoth6.jpg

jedi govna
9 december 2006, 17:36
Diegene die niet willen werken en dan van den dop worden gegooid, gaan gewoon op ziekenkas (plotse aanval van depressie en rugklachten zijn zeer populair) of naar't OCMW.

Profiteurs gaan er altijd zijn, maar mogen gerust harder aangepakt worden.
Dopgeld beperkt in tijd, is betere oplossing. Na die tijd verplichte tewerkstelling als knelpuntberoep (dienstenchequepoetsvrouw of zoiets kan ook) of verplicht dienstbetoon (vrijwilligerswerk klinkt te vrijblijvend).

Voor wat hoort wat!

Thomas-
9 december 2006, 18:16
Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken?

Ja. Het verschil tussen een loon en een werkloosheidsuitkering is veel te klein. Om mensen aan te sporen om een job te zoeken zou het beter zijn om zoals in de rest van Europa een tijdslimiet in te voeren, bijvoorbeeld 1 jaar.

Nuja een ander probleem is dat werknemers veel te veel kosten voor bedrijven omdat België zo rot draait. Iemand die hier 1500EUR netto verdient kost het bedrijf ongeveer 4050EUR :roll:

Mitgard
9 december 2006, 23:27
Diegene die niet willen werken en dan van den dop worden gegooid, gaan gewoon op ziekenkas (plotse aanval van depressie en rugklachten zijn zeer populair) of naar't OCMW.

Profiteurs gaan er altijd zijn, maar mogen gerust harder aangepakt worden.
Dopgeld beperkt in tijd, is betere oplossing. Na die tijd verplichte tewerkstelling als knelpuntberoep (dienstenchequepoetsvrouw of zoiets kan ook) of verplicht dienstbetoon (vrijwilligerswerk klinkt te vrijblijvend).

Voor wat hoort wat!


probleem is dat iedereen wel een eigen mening heeft over wie en wat er 'profiteurs' zijn.

carlgustaaf
9 december 2006, 23:29
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected] vind dat er een groter verschil moet zijn tussen de werkloosheidsuitkering en het loon voor zogenaamde zware & onaangename jobs.Ik wens echter niet dat de doppers minder geld trekken.De oplossing ligt dus voor de hand: LONEN OMHOOG.

carlgustaaf
9 december 2006, 23:36
Werkloosheidsuitkeringen en alle andere vervangingsinkomens mogen afgeschaft worden. Iedereen een basisinkomen én de vrijheid dit aan te vullen door eigen initiatief.dat is ook goed.Gedaan met al die paperassen: iedereen krijgt elke maand zoveel, wat hij ook daarnaast uitricht, of niet uitricht, en waar hij ook wonen mag...

liberalist_NL
10 december 2006, 01:35
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]
Ik denk dat de hoogte van de werkloosheidsuitkering niet zo veel uitmaakt zolang de werkloze zich er van bewust is dat er ooit een eind aan zijn uitkering komt.

araneus
10 december 2006, 02:33
Dit doet me denken aan een gesprek dat ik had met een werkloze. Hij was aan het stoeven dat hij met zijn uitkering en één dag per week in het zwart te werken meer verdiende dan de mensen die werkten.
Hij verdedigde de stelling dat iedereen die werkte wel dom moest zijn, hij had elke week 4 dagen verlof en verdiende meer dan een gewone mens.
Ik antwoorde dat de werkenden inderdaad dom zijn, te dom om een parasiet als hij aan te geven ! De mensen uitmaken voor dommerik welke dan nog zijn uitkering (via belastingen) financieren is er ver over.
Nodeloos te zeggen dat ik dat stukske krapuul nooit meer heb gezien !

kelt
10 december 2006, 08:26
Ik denk dat de hoogte van de werkloosheidsuitkering niet zo veel uitmaakt zolang de werkloze zich er van bewust is dat er ooit een eind aan zijn uitkering komt.

In Vlaanderen kan er wel degelijk een "einde" aan uw uitkering komen.Als de VDAB uiteindelijk besluit dat je iemand bent die zou moeten "inpasbaar" zijn in de economie,maar manifest onwillig is(ondanks een genereus herscholingsaanbod,ondanks de mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding,ondanks het immense aanbod van desnoods interim-arbeid),lig je er uit.(wordt je uitkering geschorst)...

Het is veel te vroeg om te stellen dat we in Vlaanderen met een paar honderduizenden "onwilligen" zouden zitten,en bijgevolg de uitkering in tijd gaan beperken.

Daarom vind ik dat het huidig systeem van de VDAB-werking nauwgezet in de gaten te houden en desnoods bij te sturen nog een paar legislaturen (zeg 10 jaar) moet doorgaan....Pas dan ,na zowat 20 jaar totale werking(dat is een "halve werknemers"-generatie) ,kan geevalueerd worden of het nut had of niet.....

Cynicus
10 december 2006, 08:49
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]



Ik zal u mijn bevindingen doormailen.

Hieronder geef ik er reeds de essentie van weer.

Werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) moeten eenvoudigweg worden afgeschaft en worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem (http://forum.politics.be/showpost.php?p=2156880&postcount=813)
waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst,
waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen),
en waarbij ze naast hun gemeenschapsdienstinkomen ook nog eens onbeperkt mogen bijverdienen.

Op die manier zouden de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers worden aangemoedigd desnoods een onaantrekkelijke job te aanvaarden op de vrije arbeidsmarkt met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro. Conform de vrijemarktlogica is het essentieel dat in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem (http://forum.politics.be/showpost.php?p=2156880&postcount=813) de gemeenschapsdienstuurvergoeding lager zou liggen dan het uurloon voor ongeschoolde arbeid op de vrije arbeidsmarkt.

Chipie
10 december 2006, 09:56
In Vlaanderen kan er wel degelijk een "einde" aan uw uitkering komen.Als de VDAB uiteindelijk besluit dat je iemand bent die zou moeten "inpasbaar" zijn in de economie,maar manifest onwillig is(ondanks een genereus herscholingsaanbod,ondanks de mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding,ondanks het immense aanbod van desnoods interim-arbeid),lig je er uit.(wordt je uitkering geschorst)...

Het is veel te vroeg om te stellen dat we in Vlaanderen met een paar honderduizenden "onwilligen" zouden zitten,en bijgevolg de uitkering in tijd gaan beperken.

Daarom vind ik dat het huidig systeem van de VDAB-werking nauwgezet in de gaten te houden en desnoods bij te sturen nog een paar legislaturen (zeg 10 jaar) moet doorgaan....Pas dan ,na zowat 20 jaar totale werking(dat is een "halve werknemers"-generatie) ,kan geevalueerd worden of het nut had of niet.....Met al die 'ondanksen' is men natuurlijk al jaaaaren zoet... ;-)
En denkt U nu dat het echt zo moeilijk is om, na die periodes van 'ondanksen' U ergens als werknemer aan te bieden en binnen de paar dagen U te laten afdanken wegens..., wegens..., wegens... ?;-)

Bezoek de Wisscomputer eens... en doe U eens voor als werkgever... en contacteer de 'werkzoekenden'... Dan zou U eens kunnen verschieten... Dan zult U pas beseffen hoe creatief vele werkzoekenden zijn om niet te moeten werken...

Een kennis van mij heeft een tijdje geleden alle 71 werkzoekenden die vermeld stonden voor een bepaalde job en die de juiste 'kwaliteiten' bezaten, gecontacteerd (laaggeschoolden)... Ongelooflijk, iedereen had wel een reden om niet te moeten werken...

Doen!!!... Men heeft al nepwerkzoekenden, dus dan nu nepwerkgevers... :-P

Of dat men die mensen zonder inkomen moet zetten? Dat is een andere discussie en ik veronderstel dat dit ook geen oplossing is (wss allesbehalve zelfs)...

Maar men zou toch eindelijk mogen overgaan tot een schifting tussen de 'echte' en de 'ondankse' werkwillige werklozen, zodat men meer tijd en geld kan steken in opleidingen, jobbegeleiding enz.
Ik heb me evenwel laten wijsmaken dat de vakbonden zich met hand en tand verzetten tegen een dergelijke uitsplitsing... Mss is het toch waar dat ze aan de werklozen meer verdienen dan ...

Het wordt trouwens ook hoog tijd dat men de VDAB beter laat functioneren... Nu hebben sommigen het beeld dat die dienst (gratis) 'werkt' voor de interimkantoors... :-P

Cynicus
10 december 2006, 10:15
Met al die 'ondanksen' is men natuurlijk al jaaaaren zoet... ;-)
En denkt U nu dat het echt zo moeilijk is om, na die periodes van 'ondanksen' U ergens als werknemer aan te bieden en binnen de paar dagen U te laten afdanken wegens..., wegens..., wegens... ?;-)

Bezoek de Wisscomputer eens... en doe U eens voor als werkgever... en contacteer de 'werkzoekenden'... Dan zou U eens kunnen verschieten... Dan zult U pas beseffen hoe creatief vele werkzoekenden zijn om niet te moeten werken...

Een kennis van mij heeft een tijdje geleden alle 71 werkzoekenden die vermeld stonden voor een bepaalde job en die de juiste 'kwaliteiten' bezaten, gecontacteerd (laaggeschoolden)... Ongelooflijk, iedereen had wel een reden om niet te moeten werken...

Doen!!!... Men heeft al nepwerkzoekenden, dus dan nu nepwerkgevers... :-P

Of dat men die mensen zonder inkomen moet zetten? Dat is een andere discussie en ik veronderstel dat dit ook geen oplossing is (wss allesbehalve zelfs)...

Maar men zou toch eindelijk mogen overgaan tot een schifting tussen de 'echte' en de 'ondankse' werkwillige werklozen, zodat men meer tijd en geld kan steken in opleidingen, jobbegeleiding enz.
Ik heb me evenwel laten wijsmaken dat de vakbonden zich met hand en tand verzetten tegen een dergelijke uitsplitsing... Mss is het toch waar dat ze aan de werklozen meer verdienen dan ...

Het wordt trouwens ook hoog tijd dat men de VDAB beter laat functioneren... Nu hebben sommigen het beeld dat die dienst (gratis) 'werkt' voor de interimkantoors... :-P

Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem (http://forum.politics.be/showpost.php?p=2156880&postcount=813) waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, dan zou pas echt duidelijk worden wie werkwillig is en wie niet. De gemeenschapsdienstpresteerders zouden dan hun creativiteit ten volle kunnen gebruiken om op zoek te gaan naar werk en/of om een zelfstandige activiteit te beginnen.

kelt
10 december 2006, 10:56
Maar men zou toch eindelijk mogen overgaan tot een schifting tussen de 'echte' en de 'ondankse' werkwillige werklozen, zodat men meer tijd en geld kan steken in opleidingen, jobbegeleiding enz.
Ik heb me evenwel laten wijsmaken dat de vakbonden zich met hand en tand verzetten tegen een dergelijke uitsplitsing... Mss is het toch waar dat ze aan de werklozen meer verdienen dan ...

Het wordt trouwens ook hoog tijd dat men de VDAB beter laat functioneren... Nu hebben sommigen het beeld dat die dienst (gratis) 'werkt' voor de interimkantoors... :-P

Dat ben ik met U eens...dit is zelfs hoe de VDAB nu ZOU MOETEN werken...
Ik ben me ervan bewust dat er momenteel nog POLITIEKE druk is op de VDAB om de procedures "met zachte hand" toe te passen.Ons gedrag in het stemhokje kan echter motiverend werken ...

Smijt niet de VDAB weg,de strukturen zijn er,de mensen zijn er,de kennis is er,maar zorg dat ze hun eigen reglementen "op de letter" toepassen.....

DAT is mijn boodschap....

liberalist_NL
10 december 2006, 11:13
In Vlaanderen kan er wel degelijk een "einde" aan uw uitkering komen.Als de VDAB uiteindelijk besluit dat je iemand bent die zou moeten "inpasbaar" zijn in de economie,maar manifest onwillig is(ondanks een genereus herscholingsaanbod,ondanks de mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding,ondanks het immense aanbod van desnoods interim-arbeid),lig je er uit.(wordt je uitkering geschorst)...

Het is veel te vroeg om te stellen dat we in Vlaanderen met een paar honderduizenden "onwilligen" zouden zitten,en bijgevolg de uitkering in tijd gaan beperken.

Daarom vind ik dat het huidig systeem van de VDAB-werking nauwgezet in de gaten te houden en desnoods bij te sturen nog een paar legislaturen (zeg 10 jaar) moet doorgaan....Pas dan ,na zowat 20 jaar totale werking(dat is een "halve werknemers"-generatie) ,kan geevalueerd worden of het nut had of niet.....

Sorry, ik denk dat hier een beetje in de war ben met het Nederlandse systeem. In Nederland is een werkloosheidsuitkering een soort buffer van maximaal 2 jaar (gebonden aan hoe lang je gewerkt hebt) tussen de oude baan en je nieuwe baan. Dit is ongeveer 80% van je oude loon. Ondertussen krijgt degene tijd een nieuwe baan te zoeken. Is de tijd verstreken, dan vervalt degene in de Bijstandswet. Zo'n bijstandsuitkering is ongeveer 75% van het minimumloon, en duurt tot degene weer aan de slag is. (onbekende tijdsduur dus)
Wel is het zo dat Balkenende heeft ingevoerd dat je, als je dat kan, vrijwilligerswerk of iets anders moet doen om de uitkering te verdienen.

Den Duisteren Duikboot
10 december 2006, 23:01
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht.

Wat ze niet allemaal bedenken om mensen uit de werkloosheidsstatistieken te schrappen...

We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid.

De rechtse liberalen en demagogen van de VTM die een programma maken over werkloosheid. Zal weer wat zijn... :roll:

Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is?

Nee. Ik ben van mening dat uw loon te hoog is.

Dat mensen hierdoor niet meer willen werken?

Hoezo? Arbeid is toch ontplooiend voor het individu? :lol:

Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk?

Verplicht vrijwilligerswerk. Dat is nieuw... :roll:

Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt, laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

Ben benieuwd wat voor 'n stoet idioten jullie nu weer naar de studio zullen halen. De VTM leeft van de vooroordelen, want mensen worden daar graag in bevestigd. Hoe meer de VTM ze bevestigt, hoe hoger de kijkcijfers, hoe meer inkomsten, hoe blijer de aandeelhouders. Arbeid is passé. Parkeer uw kapitaal in een groot bedrijf en laat anderen uw winsten genereren. En dan verbaasd zijn dat mensen niet meer willen werken... :roll:

Chipie
11 december 2006, 08:55
Men kan natuurlijk zijn duikboot op de zeebodem parkeren en alle licht uitdoen om zeker te zijn de realiteit niet onder ogen te moeten nemen... ;-)

Don Quichote
11 december 2006, 09:41
Dat ben ik met U eens...dit is zelfs hoe de VDAB nu ZOU MOETEN werken...
Ik ben me ervan bewust dat er momenteel nog POLITIEKE druk is op de VDAB om de procedures "met zachte hand" toe te passen.Ons gedrag in het stemhokje kan echter motiverend werken ...

Smijt niet de VDAB weg,de strukturen zijn er,de mensen zijn er,de kennis is er,maar zorg dat ze hun eigen reglementen "op de letter" toepassen.....

DAT is mijn boodschap....

De vdab werkt inderdaad precies zoals van hogerhand (politiekers) gedicteerd wordt.
De druk op de Vlaamse werklozen is reeds verhoogd en zal stelselmatig blijven verhogen.
Volgens mij gaat Guy Verhofstadt, in zijn nieuw manifest, opteren voor een werkloosheidsuitkering die beperkt is in de tijd.
Ben er niet zeker van, meen wel te weten dat de vld het in zijn toekomstige programmapunten gaat opnemen.
Even afwachten dus.

Er zal toch iets moeten gebeuren om de werkwilligheid te prikkelen.
Met de toestroom van buitenlanders en de toenemende werkloosheid van plaatselijken gaat de toestand onhoudbaar worden.

Sommigen onder ons gaan het niet plezant vinden, en nog spijt krijgen van al de verloren jaren dat ze zichzelf wijsmaakten, dat ze heel hun leven kunnen blijven doppen.

Don Quichote
11 december 2006, 15:43
Ter staving.

(belga) - Leterme verwees naar het Nederlandse voorbeeld, waar socio-economische hervormingen van premier Jan Peter Balkenende ook protest ontlokten. Het gaat onder meer om maatregelen die de werkloosheidsval moeten wegwerken, de arbeidsmarkt flexibeler maken, fiscale maatregelen en regionalisering van onder meer vennootschapsbelasting.

"Bij de vorming van de nieuwe federale regering zullen die zaken hoog op de agenda staan. Dat zal uiteraard gepaard gaan met wat aanpassingsverschijnselen. Maar beter een grondige aanpassing dan de dingen op hun beloop laten", aldus Leterme, kanshebber voor het premierschap na de federale verkiezingen. "Desnoods is er in september en oktober wat onrust, maar als men blijft zeggen dat alles goed gaat, dan is er natuurlijk geen draagvlak voor veranderingen."

hermanvk
11 december 2006, 15:48
2) men mag voor mij part het thema rond het stempelgeld wel eens opentrekken en eens nazien of iedereen die hier van geniet er wel effectief recht op heeft.

Zolang je belg blijft, kan je van de werkloosheid genieten. Een van de pilaren die belgie in stand houdt!!!
Waarom zou je een onafhankelijk Vlaanderen (zonder stempelgeld) verkiezen boven een belgie dat je onderhoudt, zonder dat je een klop hoeft te doen?

hermanvk
11 december 2006, 15:58
Tussen haakjes:
vergeet de drie vakbonden niet!!
Die krijgen per werkloosheidsdossier per maand hun premie!
Ik ben efkes de juiste terminologie kwijt:
Oh ja: dossierskosten noemen ze dat.
Toch eigenaardig dat alleen de drie vakbonden werkloosheid mogen uitbetalen?

Lang, lang gelden (einde 70 - begin 80 jaren) en neen, dit is geen sprookje, alhoewel de vakbonden achteraf nog lang en gelukkig verder profiteerden
bestond het werkloosheidsysteem als volgt (de berekening dan)
-gedurende het eerste jaar werkloosheid: 60% van het bruto begrensd maandloon
-de daaropvolgende jaren 40% of een minimum volgens gezinstoestand.

Dat kostte te veel en er moesten werklozen afgevoerd worden. Dus strengere toepassing van artikel weet-het-nummer-niet-meer dat toelaat om langdurige werklozen, die geen moeite doen om werk te zoeken te schorsen (tijdelijk of permanent).

Algemene opstand van de vakbonden.
Er werd een nieuw systeem ingevoerd, waarvan ik de details ben vergeten. Sommige werklozen kregen meer, de meesten minder.
(verdeel en heers' weet je wel)
Resultaat:
-de uitkeringslast werd verminderd (regering tevreden)
-evenveel werklozen: dus de vakbonden bleven hun premie krijgen
-en de werklozen: ja die waren verdeeld en deden dus niets.

Oplossing op zijn belgisch!!! Corruptie tot en met!

Don Quichote
11 december 2006, 16:26
Zolang je belg blijft, kan je van de werkloosheid genieten. Een van de pilaren die belgie in stand houdt!!!
Waarom zou je een onafhankelijk Vlaanderen (zonder stempelgeld) verkiezen boven een belgie dat je onderhoudt, zonder dat je een klop hoeft te doen?

Inderdaad. :D

Maar ergensievrans moet er iemand voor de centen zorgen.

Of is dat maar een detailke?

eno2
11 december 2006, 16:26
Sorry, ik denk dat hier een beetje in de war ben met het Nederlandse systeem. In Nederland is een werkloosheidsuitkering een soort buffer van maximaal 2 jaar (gebonden aan hoe lang je gewerkt hebt) tussen de oude baan en je nieuwe baan. Dit is ongeveer 80% van je oude loon. Ondertussen krijgt degene tijd een nieuwe baan te zoeken. Is de tijd verstreken, dan vervalt degene in de Bijstandswet. Zo'n bijstandsuitkering is ongeveer 75% van het minimumloon, en duurt tot degene weer aan de slag is. (onbekende tijdsduur dus)
Wel is het zo dat Balkenende heeft ingevoerd dat je, als je dat kan, vrijwilligerswerk of iets anders moet doen om de uitkering te verdienen.

De uitkeringen zijn blijkbaar menselijk in Nederland.
Ik trok 5OOE per maand toen ik werkloos werd in 1994.
Nu 75O...Er zit groei in.

Kan Balkenende mij eens uitleggen hoe je vrijwilligerswerk met "moeten" kan combineren? Of ben ik verloren gelopen in een hermeneutische cirkel?

Don Quichote
11 december 2006, 16:31
Kan Balkenende mij eens uitleggen hoe je vrijwilligerswerk met "moeten" kan combineren? Of ben ik verloren gelopen in een hermeneutische cirkel?
-------------------------
Is een eufemisme voor tegen uw goesting onderbetaald een klotejob uitvoeren.

Komt eraan voor jonge mensen die denken om allemaal Eno te worden.
:lol:

eno2
11 december 2006, 16:45
Kan Balkenende mij eens uitleggen hoe je vrijwilligerswerk met "moeten" kan combineren? Of ben ik verloren gelopen in een hermeneutische cirkel?
-------------------------
Is een eufemisme voor tegen uw goesting onderbetaald een klotejob uitvoeren.

Komt eraan voor jonge mensen die denken om allemaal Eno te worden.
:lol:

En, wat is je punt, molenbevechter?

Bierke
11 december 2006, 16:48
gewoon deze regel stellen: je krijgt stempelgeld na een jaar voltijds gewerkt te hebben, en dit met een duur van 3 maand, daarna krijg je niks meer. Ben je invalide val je terug op het OCMW, ben je geen invalide of ben je niet geschikt om een taak te doen dan kan je op straat gaan leven. >> raad eens hoelang het nog zal duren voordat dit systeem wordt ingevoerd ;)

Don Quichote
11 december 2006, 16:57
En, wat is je punt, molenbevechter?

Mijn punt is precies datgene wat je kunt lezen boven jouw vraag.
#30 dus.

Nog vragen?:lol:

Wr Khrp Hmw
12 december 2006, 01:40
Dat treft, dit topic nu aan te treffen,
ik heb een half uurtje geleden op een totaal ander forum nog gereageerd op een bericht over werkloosheid
waarin de betrokkene, zich geheel onbewust van enige inconsistentie,
zijn eigen werkloosheid "tegen wil en dank" noemde maar die van anderen "profitariaat" :roll:

Rik Daems kan binnenkort voor de deuren van VW Vorst gaan liggen
en nog wat mekkeren over het sociaal profitariaat dat daar weer op de straat belandt :roll:

Chipie
12 december 2006, 10:18
Dat treft, dit topic nu aan te treffen,
ik heb een half uurtje geleden op een totaal ander forum nog gereageerd op een bericht over werkloosheid
waarin de betrokkene, zich geheel onbewust van enige inconsistentie,
zijn eigen werkloosheid "tegen wil en dank" noemde maar die van anderen "profitariaat" :roll:

Rik Daems kan binnenkort voor de deuren van VW Vorst gaan liggen
en nog wat mekkeren over het sociaal profitariaat dat daar weer op de straat belandt :roll:Idd, met slechts 144.000 euro's in hun pollekes... :-P

De vakbonden van VW hebben op langere termijn veel schade berokkend aan de tewerkstelling in ons landje... Wees daarvan maar overtuigd... :oops: ;-)

eno2
12 december 2006, 10:54
Mijn punt is precies datgene wat je kunt lezen boven jouw vraag.
#30 dus.

Nog vragen?:lol:
Het enige wat jij kan, is bij gebrek aan argumentjes weer een zoveelste onuitgelokte persoonlijke aanval lanceren, megasukkel dat je discussiegewijs bent.

Ik stel voor dat de jeugd zich maar eens optrekt aan jouw rolmodelletje van aarsconservatief burgermannetje en half tot heel geschifte rossinante-berijder, die graag een economische onderlaag totaal afgetuigd en wel naar zijn Dulcinea wil sturen. Maar zijn paard is een ezel en zijn doelen molentjes, terwijl zijn Dulcinea Gorgona-lelijk is...

Ziezo.
Dat was erom vragen.

Chipie
12 december 2006, 11:21
:lol:

Veel kan hij toch niet verdragen... Maar ja, zo is hij op zijn plezantste... :-P

eno2
12 december 2006, 11:40
Nog zo'n ridder van het trieste figuur...

eno2
12 december 2006, 11:42
Binnenkort doe ik nog een posting over Balkenbende.
Hij is gewaarschuwd..

bk232214
12 december 2006, 13:08
ik vind dat VTM mensen te veel verdienen en dat men daar eens iets aan moet doen.
waar halen jullie het om mensen die niets hebben dan hun stempelgeld
lastig te vallen en de grote aasgieren gerust te laten. :roll:

PS: VTM is domme tv

zoals in spanje 6 maanden daarna alle werk aannemen of uitkering kwijt

Don Quichote
12 december 2006, 13:11
Eno schreef :
megasukkel dat je discussiegewijs bent
-----------------------
Als ik , zelfs op DIT forum overkom als een megasukkel, dan moet het inderdaad wel kei-mega-erg met mij gesteld zijn.

Waarbij ik hardnekkig in het achterhoofd hou, dat er goede lieden zijn die zelf eigenlijk niet goed meekunnen, en dat verklaren door anderen als debielen te catalogeren.

Desondanks mogen we niet vergeten, dat er ook een kans is dat het intellectueel niveau hier, van die aard is dat een doordeweeks persoon die denkt dat hij wat gezond verstand heeft,eigenlijk beter niets post.


Ik ben er dus nog niet uit.
Bij mogelijkheid 3 zal ik er nooit uitraken, wellicht.

BitterSweet
12 december 2006, 13:18
Men kan natuurlijk zijn duikboot op de zeebodem parkeren en alle licht uitdoen om zeker te zijn de realiteit niet onder ogen te moeten nemen... ;-)

En hoe gaat ge dan uwen dop ontvangen?;-)

BitterSweet
12 december 2006, 13:20
gewoon deze regel stellen: je krijgt stempelgeld na een jaar voltijds gewerkt te hebben, en dit met een duur van 3 maand, daarna krijg je niks meer. Ben je invalide val je terug op het OCMW, ben je geen invalide of ben je niet geschikt om een taak te doen dan kan je op straat gaan leven. >> raad eens hoelang het nog zal duren voordat dit systeem wordt ingevoerd ;)

Waarom zou een invalide terug moeten vallen op het ocmw?

eno2
12 december 2006, 17:49
Eno schreef :
megasukkel dat je discussiegewijs bent
-----------------------
Als ik , zelfs op DIT forum overkom als een megasukkel, dan moet het inderdaad wel kei-mega-erg met mij gesteld zijn.

Waarbij ik hardnekkig in het achterhoofd hou, dat er goede lieden zijn die zelf eigenlijk niet goed meekunnen, en dat verklaren door anderen als debielen te catalogeren.

Desondanks mogen we niet vergeten, dat er ook een kans is dat het intellectueel niveau hier, van die aard is dat een doordeweeks persoon die denkt dat hij wat gezond verstand heeft,eigenlijk beter niets post.


Ik ben er dus nog niet uit.
Bij mogelijkheid 3 zal ik er nooit uitraken, wellicht.
Op onuitgelokte persoonlijke aanvallen reaageer ik in het vervolg helemaal niet meer, tenzij bij de mods.

Chipie
12 december 2006, 17:52
En hoe gaat ge dan uwen dop ontvangen?;-)Ik zit niet in die duikboot... :-P

eno2
12 december 2006, 17:53
En hoe gaat ge dan uwen dop ontvangen?;-)
in mijn duikboot op de zeebodem is het veel beter dan in het slavenconcentratiekamp van mijn laatste uitbuiter.

Wr Khrp Hmw
13 december 2006, 03:56
Idd, met slechts 144.000 euro's in hun pollekes... :-P

De vakbonden van VW hebben op langere termijn veel schade berokkend aan de tewerkstelling in ons landje... Wees daarvan maar overtuigd... :oops: ;-)

U bent voorwaar een intelligent persoon

Sinds wannneer zijn het de vakbonden die beslissen wie op straat belandt
als fucking PROFITARIAAT
yeah right profiteren van de bastards die hen net werkloos en PROFITARIAAT gemaakt hebben , SCHANDE !!!!!!!!!

Bespottelijk hoor
ik discusssieer hier alleen maar over uit idealisme
niet omdat ik zou denken dat de opponent ook maar één zinnig woord te vertellen heeft

Jullie zijn echt wel coole pipo's hoor
LAAT DUIZEND PIPO'S DOPPEN
SMIJT DUIZEND PIPO'S OP STRAAT
EN GEEF HEN DAARVOOR ZELF DE SCHULD !!!

Pfffftt :-D:-D:-D:lol::lol:
LOOOOOOOSERS !!!!!!

Chipie
13 december 2006, 10:07
U bent voorwaar een intelligent persoon

Sinds wannneer zijn het de vakbonden die beslissen wie op straat belandt
als fucking PROFITARIAAT
yeah right profiteren van de bastards die hen net werkloos en PROFITARIAAT gemaakt hebben , SCHANDE !!!!!!!!!

Bespottelijk hoor
ik discusssieer hier alleen maar over uit idealisme
niet omdat ik zou denken dat de opponent ook maar één zinnig woord te vertellen heeft

Jullie zijn echt wel coole pipo's hoor
LAAT DUIZEND PIPO'S DOPPEN
SMIJT DUIZEND PIPO'S OP STRAAT
EN GEEF HEN DAARVOOR ZELF DE SCHULD !!!

Pfffftt :-D:-D:-D:lol::lol:
LOOOOOOOSERS !!!!!!Dat U, Kim Il Song, een stomme (en gevaarlijke) idealist bent, dat had ik al wel door... :-P

Gelukkig verandert dat idealisme van zodra men een lange broek mag dragen... :lol:

De schoofzak
13 december 2006, 11:38
Mijn mening is de volgende:
iemand die tegen zijn wil werkloos wordt, of ziek, die moet zeer ernstig geholpen worden, die verdient al onze solidariteit.

Maar enige realiteitszin leert mij ook dat die solidariteit onmogelijk vol te houden is wegens teveel profitariaat vanwege hen die niet werkwillig zijn, of vanwege hen die liever lui dan moe zijn en dit afwentelen op de ziekenkas.
Degenen die echt onze solidariteit dubbel en dik verdienen, worden verraden door de profiteurs.

Enige realiteitszin leert mij ook dat de strijd tegen de profiteurs onmogelijk te winnen is. Zelfs om die strijd een beetje ernstig te voeren, en alleen maar een beperkt percentage foefelaars eruit te krijgen, kost veel te hoog. Kostprijs is te hoog, zowel uitgedrukt in centen, als uitgedrukt in privacy-inbreuken om tot die kontrole te kunnen komen. Om nog maar te zwijgen van vergissingen: wat is er erger dat onterecht je dopgeld afgepakt te worden?

Dan is er maar één realistische oplossing: het vivant-systeem.

Vraag is maar of het realistisch is te denken dat er dit ooit kan komen, want er zijn nogal wat belangengroepen (en niet alleen de vakbonden) die er baat bij hebben, omdat ze er een dik graantje van kunnen meepikken, bij de huidige onduidelijke toestand.

Don Quichote
13 december 2006, 12:10
Er is duidelijk wel een probleem met het Vivant-systeem.

- Er is geen enkel voorbeeld (wereldwijd).
- Geen enkele ernstige studie over de werking van het systeem is beschikbaar.

Evolueren naar een Vivant-maatschappij is gewoon een stap in het onbekende.

Wie kan bijvoorbeeld inschatten hoeveel mensen er nog gaan werken?

Wie kan inschatten hoeveel jonge mensen totaal geen belang meer gaan hechten aan hun schoolresultaten...motivatie??

Ik geloof geen barst in de slaagkans.
En wereldwijd velen met mij.

bk232214
13 december 2006, 14:29
Diegene die niet willen werken en dan van den dop worden gegooid, gaan gewoon op ziekenkas (plotse aanval van depressie en rugklachten zijn zeer populair) of naar't OCMW.

Profiteurs gaan er altijd zijn, maar mogen gerust harder aangepakt worden.
Dopgeld beperkt in tijd, is betere oplossing. Na die tijd verplichte tewerkstelling als knelpuntberoep (dienstenchequepoetsvrouw of zoiets kan ook) of verplicht dienstbetoon (vrijwilligerswerk klinkt te vrijblijvend).

Voor wat hoort wat!

niemand is verplicht van te werken zodus vreet dan gras of doe zelfmooerd

liberalist_NL
13 december 2006, 14:32
De uitkeringen zijn blijkbaar menselijk in Nederland.
Ik trok 5OOE per maand toen ik werkloos werd in 1994.
Nu 75O...Er zit groei in.

Kan Balkenende mij eens uitleggen hoe je vrijwilligerswerk met "moeten" kan combineren? Of ben ik verloren gelopen in een hermeneutische cirkel?
Onder het mom: Nederland werkt, en: Werken voor je uitkering, willen ze voorkomen dat mensen de hele dag op de bank zitten niks doen. Je kunt het dus eigenlijk niet vrijwilligerswerk noemen, maar het is werk wat vrijwilligers normaal gesproken doen, zoals werken in verpleeghuizen etc.

eno2
13 december 2006, 14:37
Onder het mom: Nederland werkt, en: Werken voor je uitkering, willen ze voorkomen dat mensen de hele dag op de bank zitten niks doen. Je kunt het dus eigenlijk niet vrijwilligerswerk noemen, maar het is werk wat vrijwilligers normaal gesproken doen, zoals werken in verpleeghuizen etc.
Inderdaad, sinds de afschaffing van de slavenarbeid kan je de mensen niet meer openlijk verplichten onder dwang te gaan werken, en daar moeten Balkenbende en trawanten een hypocriet-taalkundige mouw aan passen.

Werklozen MOETEN dan maar VRIJWILLIGERSwerk doen.

Taalsukkels zoals de openingsposter hier, vallen daar nog niet eens over, over zulke verdraaide NEWSSPEAK, en nemen dat desnoods nog klakkeloos over in hun intellectuelen-thesissen.

liberalist_NL
13 december 2006, 14:46
Inderdaad, sinds de afschaffing van de slavenarbeid kan je de mensen niet meer openlijk verplichten onder dwang te gaan werken, en daar moeten Balkenbende en trawanten een hypocriet-taalkundige mouw aan passen.

Werklozen MOETEN dan maar VRIJWILLIGERSwerk doen.

Taalsukkels zoals de openingsposter hier, vallen daar nog niet eens over, over zulke verdraaide NEWSSPEAK, en nemen dat desnoods nog klakkeloos over in hun intellectuelen-thesissen.

Nou ja, laat ik het even wat nuanceren. Het zijn vaak de mensen die jááááren lang werkloos zijn en letterlijk opgesloten zitten in een uitkering. De mensen hebben zelf vaak ook een naar gevoel omdat ze niks doen. Je wordt niet meteen naar de verpleegschool gestuurd, maar het zijn vaak de kansarmen die moeten werken voor een uitkering. Het blijkt dat de mensen die het werk doen aan het eind van de dag meer voldoening hebben. Het is niet dat Balkenende de mensen laat zweten. Wat ik wel erg vind is dat hij alle mensen in de Arbeidsongeschiktheidswet opnieuw heeft laten keuren. Nu zitten heel veel ouderen zonder of met een lagere uitkering, alleen maar omdat de criteria verzwaard zijn. Bespottelijk.

eno2
13 december 2006, 14:57
Nou ja, laat ik het even wat nuanceren. Het zijn vaak de mensen die jááááren lang werkloos zijn en letterlijk opgesloten zitten in een uitkering. De mensen hebben zelf vaak ook een naar gevoel omdat ze niks doen. Je wordt niet meteen naar de verpleegschool gestuurd, maar het zijn vaak de kansarmen die moeten werken voor een uitkering. Het blijkt dat de mensen die het werk doen aan het eind van de dag meer voldoening hebben. Het is niet dat Balkenende de mensen laat zweten. Wat ik wel erg vind is dat hij alle mensen in de Arbeidsongeschiktheidswet opnieuw heeft laten keuren. Nu zitten heel veel ouderen zonder of met een lagere uitkering, alleen maar omdat de criteria verzwaard zijn. Bespottelijk.
Nu ja, Nederland zat op een gasbel, inkomensverdeling was troef. Dat is nu afgelopen of fel verminderd.
Zo verwend zijn wij hier nooit geweest.

eno2
13 december 2006, 15:01
Ik beweer niet dat werken niet beter is dan zalig nietsdoen, als je er zelf wat aan hebt, naast survival.

Het is gewoon sadistisch mensen met een hand-out (en dan nog onder de armoededrempel) in leven te houden.

Maar zo is het systeem nu eenmaal.

Het is in werkelijkheid onaanvaardbaar, maar het is het systeem.

Mijn standpunt is, dat het beschikbare werk over iedereen moet verdeeld worden.

eno2
13 december 2006, 15:02
En dat mensen middelen moeten krijgen om zelfstandig actief te zijn.

liberalist_NL
13 december 2006, 15:08
Ik beweer niet dat werken niet beter is dan zalig nietsdoen, als je er zelf wat aan hebt, naast survival.

Het is gewoon sadistisch mensen met een hand-out (en dan nog onder de armoededrempel) in leven te houden.

Maar zo is het systeem nu eenmaal.

Het is in werkelijkheid onaanvaardbaar, maar het is het systeem.

Mijn standpunt is, dat het beschikbare werk over iedereen moet verdeeld worden.
Ik vind dat je enerzijds moet proberen als land zoveel mogelijk werk te creëren, en anderzijds zoveel mogelijk werk naar je toe moet trekken (goed belastingsklimaat). In een land als Luxemburg daar kijken mensen je raar aan als je het over werkloosheid hebt. Wel moet je ervoor zorgen dat de samenleving eerlijk blijft t.o.v. degenen die het moeilijk hebben. Een beetje een poldermodel dus, zoals we dat in Nederland noemen.

eno2
13 december 2006, 15:31
Ik vind dat je enerzijds moet proberen als land zoveel mogelijk werk te creëren, en anderzijds zoveel mogelijk werk naar je toe moet trekken (goed belastingsklimaat). In een land als Luxemburg daar kijken mensen je raar aan als je het over werkloosheid hebt. Wel moet je ervoor zorgen dat de samenleving eerlijk blijft t.o.v. degenen die het moeilijk hebben. Een beetje een poldermodel dus, zoals we dat in Nederland noemen.
't Is de eerste keer dat ik met een Nederlander discussiëer over werken en dat blijkt hard werk te zijn.

De hele zaak (dwz het probleem) is voor wat mij endemisch met het kapitalisme, dat nog een heel stukje verder gesocialiseerd moet worden, op alle vlakken, in alle richtingen, in alle geografieën.

liberalist_NL
13 december 2006, 15:36
't Is de eerste keer dat ik met een Nederlander discussiëer over werken en dat blijkt hard werk te zijn.

De hele zaak (dwz het probleem) is voor wat mij endemisch met het kapitalisme, dat nog een heel stukje verder gesocialiseerd moet worden, op alle vlakken, in alle richtingen, in alle geografieën.
Zonder kapitalisme geen rijkdom, zonder sociaal beleid armoede. Ik kies dus als progressief-liberaal voor allebei.

eno2
13 december 2006, 15:38
Zonder kapitalisme geen rijkdom, zonder sociaal beleid armoede. Ik kies dus als progressief-liberaal voor allebei.
Beide eerste zijn in flux.
ik vermoed dus het derde ook.

liberalist_NL
13 december 2006, 15:42
Beide eerste zijn in flux.
ik vermoed dus het derde ook.
Het is wel degelijk mogelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poldermodel

eno2
13 december 2006, 15:50
Het is wel degelijk mogelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poldermodel
ik ken het wel (alleen van horen zeggen, helaas), dacht dat het de laatste tijd enorm onder druk stond.

liberalist_NL
13 december 2006, 15:51
ik ken het wel (alleen van horen zeggen, helaas), dacht dat het de laatste tijd enorm onder druk stond.
Dat is ook zo, dat is de schuld van CDA/VVD.

eno2
13 december 2006, 15:54
Dat is ook zo, dat is de schuld van CDA/VVD.
Jullie dreigen wel met man en muis te vergaan...

De schoofzak
13 december 2006, 18:42
Er is duidelijk wel een probleem met het Vivant-systeem.

- Er is geen enkel voorbeeld (wereldwijd).
- Geen enkele ernstige studie over de werking van het systeem is beschikbaar.

Evolueren naar een Vivant-maatschappij is gewoon een stap in het onbekende.

Wie kan bijvoorbeeld inschatten hoeveel mensen er nog gaan werken?

Wie kan inschatten hoeveel jonge mensen totaal geen belang meer gaan hechten aan hun schoolresultaten...motivatie??

Ik geloof geen barst in de slaagkans.
En wereldwijd velen met mij.

Je zegt dat het vivant-systeem nog nergens bestaat ter wereld. Maar dat geldt toch voor elke nieuwe uitvinding?

Motivering om toch nog te gaan werken?? Hoeveel studenten gaan vrijwillig werken in de vakantie om een centje bij? Hoeveel mensen werken na hun uren nog wat bij?
Kan jou het wat schelen dat de ene drie dagen bijwerkt per week , en de andere 6 ? Want dat is vivant-vrijheid. Er zullen er niet zoveel zijn die kontent zullen zijn met hun 500 euro.
Ik denk dat je nog niet goed geluisterd hebt of niet gelezen wat het allemaal juist inhoudt. Afwijzen is dan niet alleen gemakkelijk, maar ook heel stom.

En als jouw kinderen niet studeren omwille van het plezier van het leren kennen, als ze enkel studeren omwille van hun pree binnen 15, 10, 5 .. jaar ... dan is er iets grondigs mis.

Don Quichote
14 december 2006, 10:20
Je zegt dat het vivant-systeem nog nergens bestaat ter wereld. Maar dat geldt toch voor elke nieuwe uitvinding?

Motivering om toch nog te gaan werken?? Hoeveel studenten gaan vrijwillig werken in de vakantie om een centje bij? Hoeveel mensen werken na hun uren nog wat bij?
Kan jou het wat schelen dat de ene drie dagen bijwerkt per week , en de andere 6 ? Want dat is vivant-vrijheid. Er zullen er niet zoveel zijn die kontent zullen zijn met hun 500 euro.
Ik denk dat je nog niet goed geluisterd hebt of niet gelezen wat het allemaal juist inhoudt. Afwijzen is dan niet alleen gemakkelijk, maar ook heel stom.

En als jouw kinderen niet studeren omwille van het plezier van het leren kennen, als ze enkel studeren omwille van hun pree binnen 15, 10, 5 .. jaar ... dan is er iets grondigs mis.

-Uitvindingen worden getest, voor het iemand in zijn hoofd haalt er geld in te steken, teneinde het op de markt te brengen.
Zelfs dan zijn de risico's aanzienlijk.

- Kinderen gaan naar school en studeren omdat ze gedwongen worden.
Zo simpel is dat.

Nemen we het voorbeeld Wallonie.
-Geen enkele regio ter wereld is zo permissief aangaande steuntrekkers als daar.
- De werkloosheid is de hoogste van heel Europa.
- De scholing is daar bedenkelijk aan het worden.
(lees je weinig van in de pers - zal binnen enkele jaren pijnlijk duidelijk worden, denk ik)

Ontkent iemand hardnekkig dat er wel eens een verband zou kunnen zijn?


En verder...
Als ik te stom ben om het systeem Vivant te begrijpen, zijn er wel wereldwijd veel mensen stom.
99,9999999 % ?

Stormbeest
2 augustus 2011, 14:30
probleem is dat iedereen wel een eigen mening heeft over wie en wat er 'profiteurs' zijn.

Inderdaad, die mening verschilt per persoon. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld van mening dat personen die een uitkering trekken en vrijwilligerswerk doen, profiteurs zijn, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik vind dat men langdurig werklozen best wel aanmoedigt wat "onbetaald" werk te doen, ik zit zelf in zo'n situatie.

(neo)geopolitiek
2 augustus 2011, 16:21
Moest iedereen (maar dan ook iedereen die geen geldige medische verklaring hebben) 30 werkt en bijdraagt zou deze discussie overbodig zijn. Ik heb geen probleem met een bouwvakker of ander zwaar beroep die er op zijn 50 de brui aan geeft wegens medische redenen. Heb wel een probleem met degene, die het "statuut" uitkeringsgerechtigde vanaf de post-puberale fase als een evidentie beschouwen.

(neo)geopolitiek
2 augustus 2011, 16:23
De goedkope uitleg zal waarschijnlijk wel zijn: ik vind niet volgens mijn opleidingsniveau of ik vind uberhaubt niets. Waarschijnlijk blind voor de bordjes firma X werft aan....

(neo)geopolitiek
2 augustus 2011, 16:27
Voor zij die er een politiek excuus voor vinden (ongetwijfeld vindt je deze) werk vinden is een individuele verantwoordelijkheid, jezelf schuilen achter achterdeurtjes die spijtig genoeg door het systeem mogelijk zijn getuigen van lafheid.

(neo)geopolitiek
2 augustus 2011, 16:30
Voor de liefhebbers van voorbeelden, mijn vader (laaggeschoold arbeider) "moest" op zijn 65 zogezegd op pensioen (wegens leeftijd) wel die mens heeft welgeteld 1 dag thuis gezeten, is zich terug gaan aanbieden wegens verveling thuis bij zijn werkgever die hem met plezier terug aannam om (weliswaar "minderwaardig (lees klusjes) werk) uit te voeren. Heb hem nog gek verklaard maar het siert een mens dat hij nog "de goesting en de fierheid" heeft om te werken.

Paul Nollen
2 augustus 2011, 18:15
Je zegt dat het vivant-systeem nog nergens bestaat ter wereld. Maar dat geldt toch voor elke nieuwe uitvinding?

Motivering om toch nog te gaan werken?? Hoeveel studenten gaan vrijwillig werken in de vakantie om een centje bij? Hoeveel mensen werken na hun uren nog wat bij?
Kan jou het wat schelen dat de ene drie dagen bijwerkt per week , en de andere 6 ? Want dat is vivant-vrijheid. Er zullen er niet zoveel zijn die kontent zullen zijn met hun 500 euro.
Ik denk dat je nog niet goed geluisterd hebt of niet gelezen wat het allemaal juist inhoudt. Afwijzen is dan niet alleen gemakkelijk, maar ook heel stom.

En als jouw kinderen niet studeren omwille van het plezier van het leren kennen, als ze enkel studeren omwille van hun pree binnen 15, 10, 5 .. jaar ... dan is er iets grondigs mis.

Dat het Vivant systeem niet getest zou zijn is maar gedeeltelijk juist. Het Vivant systeem is een combinatie van verschillende voorstellen, het verschuiven van belasting op werk naar verbruik, en een basisinkomen. (directe democratie is oa ook een deel van het programma maar niet relevant in deze discussie).
Het deel "verschuiven van belasting op werk naar consumptie" is zover ik weet inderdaad in die mate dat vivant het voorstelt, niet getest in de praktijk. Wél in theorie (zie de "fairtax beweging in de US http://www.fairtax.org/site/PageServer ).
Maar het deel "basisinkomen" is wél ruim getest en wel met de grootste sociale experimenten ooit. En waar en wanneer dan wel? (grootste ooit zegt iets??) In de US natuurlijk en in Canada op wat kleinere schaal eind jaren 60 begin 70.
Het was wel een NIT systeem (negative income tax) waarvan nu een verwaterde versie in werking is (earned income tax credit of EITC).
Deze experimenten waren op zeer grote schaal en gedurende jaren, mét controlegroepen, zeer wetenschappelijk opgezet. Ik heb nooit commentaar op de experimenten zelf gevonden. Wat wél ter discussie staat zijn de conclusies die uit de resultaten werden afgeleid. bv dat huwelijken sneller op de klippen liepen omdat vrouwen niet meer financieel afhankelijk waren van het inkomen van de echtgenoot. Dat kwam in de US van toen zwaar aan en was één van de redenen dat de NIT werd afgewezen. Er waren uiteraard ook andere redenen.
Men kon ook zien wat de invloed was op de werkbereidheid, altijd een zwaar onderwerp in de basisinkomen discussie. Die invloed was veel kleiner dan verwacht en was ook beter zichtbaar bij gezinnen, en dan nog meest bij vrouwen, waar juist kinderen waren geboren. Dat is niet onverwacht en in het algemeen eerder positief. Behalve dat het dan weer een argument is voor sommige vrouwenbewegingen om het basisinkomen af te wijzen daar het "basisinkomen de vrouw terug aan de haard zou dwingen".
Nu goed, er zijn overal wel voor en tegen argumenten maar het argument dat een basisinkomen zeer nefast zou zijn voor de werkbereidheid is overtuigend van de tafel geveegd. Zo goed als ook maar mogelijk is.

http://works.bepress.com/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=widerquist&sei-redir=1#search=%22What%20%28If%20Anything%29%20Can %20Learn%20From%20Negative%20Income%20Tax%20Experi ments%3F%2C%22

Abstract
The U.S. and Canadian governments conducted five negative income tax experiments between 1968 and 1980. The labor market findings of these experiments were an advance for understanding the effects of a basic income guarantee, but their conclusiveness is often overstated. A review of nonacademic articles on the experiments reveals poor understanding of the results. One often overlooked cause of this misinterpretation was the failure of researchers to make clear that the experiments could not estimate the demand response and therefore could not estimate the market response to the program.
Although the evidence does not amount to an overwhelming case either for or against the basic income guarantee, some important conclusions can be drawn, if they are drawn carefully.

en wat minder wetenschappelijk maar goed om mee te starten en nog enkele experimenten uit de praktijk (Alaska, Namibia) :

http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_income_guarantee

Paul

1207
3 augustus 2011, 10:08
Ik werk voor het VTM-programma Kiesrecht. We zullen volgende week een dossier behandelen rond werkloosheid. Bent u van mening dat de werkloosheidsuitkering te hoog is? Dat mensen hierdoor niet meer willen werken? Dat men 'doppen' zou moeten combineren met vrijwilligerswerk? Of denkt u juist dat dit allemaal niet klopt , laat het ons dan weten! U kan ons bereiken op 02/263.09.00 of op [email protected]

en wat wil je horen?
dop te hoog? hangt ervan af aangezien dop berekend werd op laatste loon.
moet dop sneller zakken tot minima?
wat met al die tijdelijke kredieten, brugpensioenen, betaalde zwangersschapsverloftoestanden edm?

en verplicht vrijwilligerswerk is onzin
wie werkt heeft recht op de volledige bescherming en een correct uurloon met alle voordelen van dien. iemand voor 700 euro fulltime laten werken is niet correct
dop afschaffen is zinloos omdat die mensen dan naar het ocmw stappen (verhaal van vaten)

dit verhaal moet je heel ruim zien