PDA

View Full Version : de waanzin in Tsjetsjenië.


De rechtvaardige rechter
3 februari 2005, 17:01
http://www2.rnw.nl/assets/images/persfoto-Eddy-van-Wessel-Gr.jpghttp://www2.rnw.nl/assets/images/persfoto-Leo-Erken-Ingoesje.jpg
http://www.omroep.nl/ikon/werelden/oorlog/images/deel3/15.jpghttp://www.westhoek.be/info/ned/jewaserbij/2003/augustus/ieper2308/09.jpg


Foto's zeggen soms meer dan woorden

oblomov
3 februari 2005, 19:56
http://images.google.be/images?q=tbn:d9QItQOe1-QJ:http://photos1.blogger.com/img/10/915/640/Beslan%252009%252002%252004g.jpg (http://photos1.blogger.com/img/10/915/640/Beslan%2009%2002%2004g.jpg) http://smartpei.typepad.com/robert_patersons_weblog/images/beslanpic.jpg


http://pacs.unica.it/beslan.jpg

Beslan, inderdaad foto's zeggen genoeg...mensen die kinderen viseren moet men gewoonweg executeren niks proces...Tsjetsjenen zijn ook geen heiligen hoor8O

sinan123
3 februari 2005, 20:02
Nee, Russen ook niet echt..
(geen enkele mens ik heilig als zijn naaste wordt vermoord een soort zichzelf sterker maken cyclus)
Ik weet eigenlijk niet wie is begonnen, maar dat is uiteindelijk onbelangrijk.

oblomov
3 februari 2005, 20:16
Nee, Russen ook niet echt..
(geen enkele mens ik heilig als zijn naaste wordt vermoord een soort zichzelf sterker maken cyclus)
Ik weet eigenlijk niet wie is begonnen, maar dat is uiteindelijk onbelangrijk.inderdaad is niet belangrijk, wel hoe je er een eind aanmaakt. Enkele radicalen gebruiken hun zogezegde "onafhankelijksideaal" als excuus tot hallucinant gruwelijke daden. Dat moet stoppen enin de eerst plaats vannuit de Tjstesjense bevolking zelf. Zij willen ook enkel vrede, enenkelzij hebben de mogelijkheid om die elementen eruit te halen.

democratsteve
3 februari 2005, 22:19
Dit was de deal die Bush na 11 sept. heeft gesloten met Poetin in naam van hun "War on Terror."
Jij doet niet moeilijk als ik ten oorlog wil trekken, en wij zullen zorgen dat je ongestraft Tsjetsjenen kan afknallen.
Wake up Guys!

lyot
3 februari 2005, 22:35
inderdaad is niet belangrijk, wel hoe je er een eind aanmaakt. Enkele radicalen gebruiken hun zogezegde "onafhankelijksideaal" als excuus tot hallucinant gruwelijke daden. Dat moet stoppen enin de eerst plaats vannuit de Tjstesjense bevolking zelf. Zij willen ook enkel vrede, enenkelzij hebben de mogelijkheid om die elementen eruit te halen.

eerst zeggen dat het niet belangrijk is wie begon om vervolgens dan maar weer de vinger keihard in de richting van het 'onafhankelijkheidsideaal' te wijzen en de schuld in de schoenen van de radicale Tsjetsjenen te schuiven. .Dat is een zeer simpele visie op de feiten, Oblomov en in mijn ogen volledig naast de kwestie. Tsjetsjenië is in de eerste plaats kapot gemaakt door de Russen, want zij zijn de oorlog in 1994 begonnen, net zozeer als ze hem opnieuw begonnen zijn in 1999 ! Elk mens met een greintje verstand had kunnen zien tot wat dat zou leiden, gegeven de manier waarop de Russen de Tsjetsjenen hebben proberen vermorzelen en ontmenselijken.

JusticeLover
3 februari 2005, 23:01
http://images.google.be/images?q=tbn:d9QItQOe1-QJ:http://photos1.blogger.com/img/10/915/640/Beslan%252009%252002%252004g.jpg (http://photos1.blogger.com/img/10/915/640/Beslan%2009%2002%2004g.jpg) http://smartpei.typepad.com/robert_patersons_weblog/images/beslanpic.jpg


http://pacs.unica.it/beslan.jpg

Beslan, inderdaad foto's zeggen genoeg...mensen die kinderen viseren moet men gewoonweg executeren niks proces...Tsjetsjenen zijn ook geen heiligen hoor8Ouhuhuhu

Aantal slachtoffers in Grozny en in andere delen van Tsjetsjenië was pakken meer als in Beslan. Tuurlijk keur ik hen acties niet goed maar je maakt wel banale vergelijking.

Eeuwenlang strijd(d)en die mensen voor hun onafhankelijkheid. Mensen als Imam Shamil, Dudayev, ... . waren dappere strijders.

Feit is dat Tsjetsjeense onafhankelijksheidsttrijd wordt gesteund door buitenlanders. De Amerikanen steunen hen louter om energieën te kunnen bemachtigen. Rusland claimt dat gebied nog altijd om olie.

We zullen wachten. Hoe langer Putin op de troon blijft, hoe meer slachtoffers zullen vallen.

Chipie
3 februari 2005, 23:14
uhuhuhu

Aantal slachtoffers in Grozny en in andere delen van Tsjetsjenië was pakken meer als in Beslan. Tuurlijk keur ik hen acties niet goed maar je maakt wel banale vergelijking.

Eeuwenlang strijd(d)en die mensen voor hun onafhankelijkheid. Mensen als Imam Shamil, Dudayev, ... . waren dappere strijders.

Feit is dat Tsjetsjeense onafhankelijksheidsttrijd wordt gesteund door buitenlanders. De Amerikanen steunen hen louter om energieën te kunnen bemachtigen. Rusland claimt dat gebied nog altijd om olie.

We zullen wachten. Hoe langer Putin op de troon blijft, hoe meer slachtoffers zullen vallen.
Eeuwenlang strijd(d)en die mensen voor hun onafhankelijkheid.
Dus U kunt de strijd van de Koerden (zowel in Turkije als Irak) voor hun onafhankelijkheid begrijpen en keurt de Turkse dreiging om Irak binnen te vallen volledig af?

democratsteve
3 februari 2005, 23:48
Dus U kunt de strijd van de Koerden (zowel in Turkije als Irak) voor hun onafhankelijkheid begrijpen en keurt de Turkse dreiging om Irak binnen te vallen volledig af?
Daar gaat het niet over, beste vriend.
Heb jij nu echt geen andere manier van argumenteren dan steeds opnieuw te komen aanzeten met suggestieve vragen of dingen in de trant van " zou je niet eens die en die regeringen becommentariëren."
Je zit hier al zo lang te zeuren om over de Sovjets iets te vertellen.
Wel, ze zijn er nu over bezig.
Waarom moet jij er dan nu weer turkije bijsleuren, louter en alleen omdat de poster van Turkse origine is.
Is de inwoner van een land dat ooit in de geschiedens misdaden heeft begaan niet gepermitteerd commentaar te leveren op het beleid van een ander land?
Zo nee, dat hou je maar gauw je bek dicht. En kan meteen IEDEREEN, waar hij ook woont, z'n bek dicht houden.

Chipie
4 februari 2005, 00:18
Daar gaat het niet over, beste vriend.
Heb jij nu echt geen andere manier van argumenteren dan steeds opnieuw te komen aanzeten met suggestieve vragen of dingen in de trant van " zou je niet eens die en die regeringen becommentariëren."
Je zit hier al zo lang te zeuren om over de Sovjets iets te vertellen.
Wel, ze zijn er nu over bezig.
Waarom moet jij er dan nu weer turkije bijsleuren, louter en alleen omdat de poster van Turkse origine is.
Is de inwoner van een land dat ooit in de geschiedens misdaden heeft begaan niet gepermitteerd commentaar te leveren op het beleid van een ander land?
Zo nee, dat hou je maar gauw je bek dicht. En kan meteen IEDEREEN, waar hij ook woont, z'n bek dicht houden. Tja, mijn beste Weedfan (volgens mij bent U met uw publictiteit voor weedgebruik strafbaar want hier zijn fourmgebruikers aanwezig die wettelijk nog niet volwassen zijn, maar dat is voorlopig niet mijn probleem maar dat van de moderators),

Mijn reactie heeft niets te maken met het feit dat de poster Turk is (het is niet omdat U momenteel in Turkije als 'ondernemer' 'zit' - wanneer U werkt is mij trouwens een raadsel, maar kom, dat is uw probleem - dat ik niet op El Turco mag reageren. Als hij het recht van de Tsjetsjenen erkent om te vechten voor onafhankelijkheid dan mag ik toch wel proberen te weten te komen of hij dit recht aan de Koerden ontzegt, wetende dat de Turkije zijn leger heeft samengetrokken aan de Iraakse grens met de bedoeling de Iraakse Koerdenn op vreemd terrein dan nog wel, met de wapens de les te spellen....
Trouwens de post was niet aan U gericht en El Turco is meer dan mondig genoeg om zich te verdedigen... Hij heeft echt geen behoefde aan onderzoekjournalist (:-))...
Maar U mag steeds uw woordje plaatsen, hoor !
U bent immers geen betweter maar een betwieter :-)

Ke Nan
4 februari 2005, 00:28
Tja, mijn beste Weedfan (volgens mij bent U met uw publictiteit voor weedgebruik strafbaar want hier zijn fourmgebruikers aanwezig die wettelijk nog niet volwassen zijn, maar dat is voorlopig niet mijn probleem maar dat van de moderators),

Mijn reactie heeft niets te maken met het feit dat de poster Turk is (het is niet omdat U momenteel in Turkije als 'ondernemer' 'zit' - wanneer U werkt is mij trouwens een raadsel, maar kom, dat is uw probleem - dat ik niet op El Turco mag reageren. Als hij het recht van de Tsjetsjenen erkent om te vechten voor onafhankelijkheid dan mag ik toch wel proberen te weten te komen of hij dit recht aan de Koerden ontzegt, wetende dat de Turkije zijn leger heeft samengetrokken aan de Iraakse grens met de bedoeling de Iraakse Koerdenn op vreemd terrein dan nog wel, met de wapens de les te spellen....
Trouwens de post was niet aan U gericht en El Turco is meer dan mondig genoeg om zich te verdedigen... Hij heeft echt geen behoefde aan onderzoekjournalist (:-))...
Maar U mag steeds uw woordje plaatsen, hoor !
U bent immers geen betweter maar een betwieter :-)

Wel mijn beste Chipie, dan zou ik maar een topic openen waarin je het Turks-Koerdische probleem aankaart. Voor de rest zou je hier on-topic kunnen blijven en over de waanzin in Tsjetsjenië discussiëren.

Klink ik nu niet als een mod? Ik ben alvast aan het oefenen. Ik begin namelijk binnenkort als een moderator op een forum. :mrgreen:

Chipie
4 februari 2005, 00:47
Wel mijn beste Chipie, dan zou ik maar een topic openen waarin je het Turks-Koerdische probleem aankaart. Voor de rest zou je hier on-topic kunnen blijven en over de waanzin in Tsjetsjenië discussiëren.

Klink ik nu niet als een mod? Ik ben alvast aan het oefenen. Ik begin namelijk binnenkort als een moderator op een forum. :mrgreen:
Dat doet U prima... Het valt wel op dat U die raad (vermoedelijk) enkel geeft waar het U als Turk schijnbaar goed uitkomt... Die waanzin in Tsjetjenie¨die heb ik trouwens al honderdmaal aangebracht...

democratsteve
4 februari 2005, 01:17
Tja, mijn beste Weedfan [size=1](volgens mij bent U met uw publictiteit voor weedgebruik strafbaar want hier zijn fourmgebruikers aanwezig die wettelijk nog niet volwassen zijn, maar dat is voorlopig niet mijn probleem maar dat van de moderators),

Wel beste, raadpleeg de wet dan maar eens.
Ik heb een weedtattoo, een bike met een weedblad op de benzinetank, draag t-shirts met weedafbeeldingen, enz.... en dat is geen van allen in strijd met onze wetten. Ik maak geen "publiciteit" aangezien ik geen weed verkoop.
Ik kom op voor het RECHT (mij voorzien in de statuten van de URVDM) op marihuanagebruik.
Snap je dat met je beperkte hersencapaciteit?
Het zijn de regeringen die mij het gebruik VERBIEDEN die in OVERTREDING zijn met de wetten die ze ZELF gemaakt hebben, en waar ze zich oh zo graag op beroepen als het is om moslims terecht te wijzen.

Btw, ik MOET niet meer werken, ondanks m'n nog maar 39.
En weet je waarom niet? Omdat echt verstandige mensen, die de wereld een beetje begrijpen, op hun 40 ste binnen zijn. En you wanna know what the fun part is?
Dat een Arabier mij stinkend rijk heeft gemaakt. :twisted:
En het enige wat ik ervoor heb moeten doen is hem leren schaken. :-D
Oh ja, en hem steeds opnieuw vertellen over wat ik wist over 9/11. Dat vond hij ook geweldig leuk. :twisted:

Chipie
4 februari 2005, 09:13
Wel beste, raadpleeg de wet dan maar eens.
Ik heb een weedtattoo, een bike met een weedblad op de benzinetank, draag t-shirts met weedafbeeldingen, enz.... en dat is geen van allen in strijd met onze wetten. Ik maak geen "publiciteit" aangezien ik geen weed verkoop.
Ik kom op voor het RECHT (mij voorzien in de statuten van de URVDM) op marihuanagebruik.
Snap je dat met je beperkte hersencapaciteit?
Het zijn de regeringen die mij het gebruik VERBIEDEN die in OVERTREDING zijn met de wetten die ze ZELF gemaakt hebben, en waar ze zich oh zo graag op beroepen als het is om moslims terecht te wijzen.

Btw, ik MOET niet meer werken, ondanks m'n nog maar 39.
En weet je waarom niet? Omdat echt verstandige mensen, die de wereld een beetje begrijpen, op hun 40 ste binnen zijn. En you wanna know what the fun part is?
Dat een Arabier mij stinkend rijk heeft gemaakt. :twisted:
En het enige wat ik ervoor heb moeten doen is hem leren schaken. :-D
Oh ja, en hem steeds opnieuw vertellen over wat ik wist over 9/11. Dat vond hij ook geweldig leuk. :twisted: Hoe zou het komen dat Ke Nan nu niet schrijft dat U best een andere topic zou openen?

U schrijft dat ik een beperkte hersencapaciteit heb en dat is juist (een spitsmuis met een dikke kop is geen zicht, hé :-))... Uw hersens zullen wel door het buitenmatig drugsgebruik opgezwollen zijn... U mag ze hebben... :-)

En weet U, beste Steve (waarom zo lastig? Getuigt niet van veel verstand noch opvoeding...), echt verstandige mensen gaan niet failliet zoals U met uw vleesverwerkend bedrijf (het is nogal verstandig varkensvlees in Turkije te willen verkopen! :-)).
En dat U op uw 39 ste schatrijk bent.... niets met weed te maken? ;-)

Enkele weken geleden schreef U dat een Turks bedrijfje had...
Nu niet meer... Tja, toch geen nepfirma om drugsgelden wit te wassen? :-)

U, als gerenommeerde onderzoeksrechter, zult dat voor mij wel even willen onderzoeken,nietwaar? :-)

De groetjes en niet te veel lurken tussen de Turken ;-)

Shizie
4 februari 2005, 09:34
Ik kan wel begrijpen waarom tsjetsjenen onafhankelijk willen zijn, maar de middelen die ze gebruikten om onafhankelijkheid af te dwingen begin jaren 90 waren niet goed doorgedacht..

Tsjetsjenie mag van mij onafhankelijk worden op voorwaarde dat alle tsjetsjenen die in Rusland wonen (de meeste tsjetsjenen wonen in Moscou en Sint Petersburg) als vreemdelingen beschowd worden en naar Tsjetsjenie gedeporteerd worden...
Dan moet men rond Tsjetsjenie een echte staatsgrens bouwen, om te zorgen dat hun islamitische ideeen niet overwaaien naar de buurlanden..

Gun
4 februari 2005, 13:26
Foto's zeggen soms meer dan woorden
Deze om u nog maar eens gelijk te geven ...
http://www.zonaeuropa.com/01467.htm

Herr Flick
4 februari 2005, 13:50
Dit was de deal die Bush na 11 sept. heeft gesloten met Poetin in naam van hun "War on Terror."
Jij doet niet moeilijk als ik ten oorlog wil trekken, en wij zullen zorgen dat je ongestraft Tsjetsjenen kan afknallen.
Wake up Guys!


Lijkt me een eerlijke deal, ...

Denk maar eens terug aan die school dat waren onschuldige kinderen, die niks met heel dat cirus te maken hadden.

Van mij mag Poetin doen wat hij wil om dat tuig ginder op te ruimen. Let wel op, ik heb het niet over de burgers hé.

Herr Flick
4 februari 2005, 13:55
Wel beste, raadpleeg de wet dan maar eens.
Ik heb een weedtattoo, een bike met een weedblad op de benzinetank, draag t-shirts met weedafbeeldingen, enz.... en dat is geen van allen in strijd met onze wetten. Ik maak geen "publiciteit" aangezien ik geen weed verkoop.
Ik kom op voor het RECHT (mij voorzien in de statuten van de URVDM) op marihuanagebruik.
Snap je dat met je beperkte hersencapaciteit?
Het zijn de regeringen die mij het gebruik VERBIEDEN die in OVERTREDING zijn met de wetten die ze ZELF gemaakt hebben, en waar ze zich oh zo graag op beroepen als het is om moslims terecht te wijzen.

Btw, ik MOET niet meer werken, ondanks m'n nog maar 39.
En weet je waarom niet? Omdat echt verstandige mensen, die de wereld een beetje begrijpen, op hun 40 ste binnen zijn. En you wanna know what the fun part is?
Dat een Arabier mij stinkend rijk heeft gemaakt. :twisted:
En het enige wat ik ervoor heb moeten doen is hem leren schaken. :-D
Oh ja, en hem steeds opnieuw vertellen over wat ik wist over 9/11. Dat vond hij ook geweldig leuk. :twisted:


A met eerlijk te werken, kan je volgens mij niet op je 40 'ste "binnen" zijn, ...

B laat mij raden met Weed te verkopen ?

Ke Nan
4 februari 2005, 14:35
Lijkt me een eerlijke deal, ...

Denk maar eens terug aan die school dat waren onschuldige kinderen, die niks met heel dat cirus te maken hadden.

Van mij mag Poetin doen wat hij wil om dat tuig ginder op te ruimen. Let wel op, ik heb het niet over de burgers hé.
Dat is nu net het probleem. Poetin en zijn veiligheid-, orde-, en strijdkrachten hebben problemen om een onderscheid te maken tussen de subversievelingen en burgers.
Moreel en etisch gezien zijn de Russen zwaar in de fout. Maar ja, uiteindelijk is het de wet van de sterkste die het gelijk aan zijn kant heeft staan.

Ik heb onderstaande citaat al eens eerder gepost. De Tsjetsjeense Waanzin is al bijna twee eeuwen aan de gang. Koppig zijn ze wel, die kleine Tsjetsjeense pagadders.

In de 19de eeuw waren de Russen druk bezig met hun campagne om de Kaukasus te annexeren. Tsjetsjenië was een van die landen. Rond 1830 begon Rusland een systematische oorlog. In 1859 was Tsjetsjenië officieel Russisch bodem.Voorheen waren er ook wel pogingen maar laatst genoemde maakte het definitief.
Er volgden opstanden in 1862-1863, 1877, 1905, 1917-1925, 1929-1936, 1940-1951, natuurlijk 1994-1996 en niet te vergeten de laatste nog steeds voortdurende(begonnen in 1999).
Zoals altijd gingen de Russen erdoor met een stalen borstel. Dit resulteerde in halve genocides en regelrechte etnische zuiveringen. Ik vermeld enkel de meest opvallende. Na de opstand in 1877 werden meer dan 1 mijoen Tsjetsjenen verdreven en kwamen terecht in het Ottomaanse rijk(Jep, er leven een heel pak oorspronkelijke Tsjetsjenen in het huidige Turkije). Enkele honderduizenden overleefden het niet. In Tsjetsjenië zelf waren volgens sommige cijfers op dat ogenblik nog maar 50000 Tsjetsjenen!
Stalin deed het nog eens over in WOIi en deporteerde de volledige bevolking(618.000) naar Kazakstan waarvan de helft de overbrenging niet overleefde vanwege een tyfus-epidemie. De overlevenden mochten in 1957 terugkeren.
Wie heeft de Tsjetsjenen gedreven tot acties zoals we die vandaag zien? Wie heeft wie geconditioneerd? Het enige dat je de Tsjetsjenen kunt verwijten is dat ze een onbreekbaar volk zijn.

JusticeLover
4 februari 2005, 15:14
Dus U kunt de strijd van de Koerden (zowel in Turkije als Irak) voor hun onafhankelijkheid begrijpen en keurt de Turkse dreiging om Irak binnen te vallen volledig af?
De strijd van de Koerden om meer rechten kan ik wel begrijpen.De Koerdische terroristen gebruikten geweld tegen dorpelingen die hen geen steun wilden geven

Hun bevolking stijgt als iets. Een koerdische vrouw is in staat om 12 - 14 kinderen op aarde te brengen. Maar 60 jaar geleden woonden in Diyarbakir (Turkije), Kerkük (Irak) en Mousoul (Irak) meer Turk(m)enen dan Koerden.

Om toch on-topic te blijven wil ik een goede tsjetsjeense liedje voorstellen:

CHECHNYA (http://www.chechnyafree.ru/ram/music/6.asx)

Joriske
4 februari 2005, 16:20
Jawel, onafhankelijkheid voor Tsjetsjenië, Abkhazië, Zuid-Ossetië en Nagorno-Karabakh, en wel onmiddelijk....... :) Ah ja, wie A zegt moet ook B zeggen.

lyot
4 februari 2005, 17:51
Jawel, onafhankelijkheid voor Tsjetsjenië, Abkhazië, Zuid-Ossetië en Nagorno-Karabakh, en wel onmiddelijk....... :) Ah ja, wie A zegt moet ook B zeggen.wat die drie laatste hebben (de-facto onafhankelijkheid) had Tsjetsjenie ook in de periode 1996-1999. Van Rusland had Tsjetsjenië zelfs méér gekregen . MAar de Russen hebben hun voeten geveegd aan de akkoorden van Chasavyurt.. En dit enkel en alleen omwille van vuile machtspolitieke spelletjes die niets met Tsjetsjenië te maken hebben (lees : Putins verkiezing en de bijhorende autocratisering van het land)

Chipie
4 februari 2005, 17:58
Wel beste, raadpleeg de wet dan maar eens.
Ik heb een weedtattoo, een bike met een weedblad op de benzinetank, draag t-shirts met weedafbeeldingen, enz.... en dat is geen van allen in strijd met onze wetten. U bent dan ook wel een heel grote (k)wiet :-)
Ik maak geen "publiciteit" aangezien ik geen weed verkoop. Tja, en F1 races met publiciteit voor tabak verbiedt men hier... Die renners maken toch ook geen publiciteit, aangezien ze geen tabak verkopen? :-o
Dat een Arabier mij stinkend rijk heeft gemaakt.:twisted:
Stinken naar de weed zult U gegarandeerd wel doen... :-)

lyot
4 februari 2005, 19:48
U bent dan ook wel een heel grote (k)wiet :-)
Tja, en F1 races met publiciteit voor tabak verbiedt men hier... Die renners maken toch ook geen publiciteit, aangezien ze geen tabak verkopen? :-o

Stinken naar de weed zult U gegarandeerd wel doen... :-)
hou er hier gewoon mee op, topic jackers

JusticeLover
4 februari 2005, 20:25
Tja, mijn beste Weedfan (volgens mij bent U met uw publictiteit voor weedgebruik strafbaar want hier zijn fourmgebruikers aanwezig die wettelijk nog niet volwassen zijn, maar dat is voorlopig niet mijn probleem maar dat van de moderators),

Mijn reactie heeft niets te maken met het feit dat de poster Turk is (het is niet omdat U momenteel in Turkije als 'ondernemer' 'zit' - wanneer U werkt is mij trouwens een raadsel, maar kom, dat is uw probleem - dat ik niet op El Turco mag reageren. Als hij het recht van de Tsjetsjenen erkent om te vechten voor onafhankelijkheid dan mag ik toch wel proberen te weten te komen of hij dit recht aan de Koerden ontzegt, wetende dat de Turkije zijn leger heeft samengetrokken aan de Iraakse grens met de bedoeling de Iraakse Koerdenn op vreemd terrein dan nog wel, met de wapens de les te spellen....
Trouwens de post was niet aan U gericht en El Turco is meer dan mondig genoeg om zich te verdedigen... Hij heeft echt geen behoefde aan onderzoekjournalist (:-))...
Maar U mag steeds uw woordje plaatsen, hoor !
U bent immers geen betweter maar een betwieter :-)

Welke vreemde terrein? Kerkuk, Mousoul of Tel Afer?

Turkije heeft het recht eventueel N-Irak binnen te vallen.

Turkije zijn interventie is louter en alleen boedoelt om te zorgen dat olie van het land eerlijk wordt verdeeld onder bevolking. Soennieten in N-Irak (Koerden, Arabieren, Turkmenen) moeten dus evenveel krijgen van het koekje.

Een eventuele oprichting van een onafhankelijke Koerdistan zou fataal kunnen zijn voor Turkije.

Nog iets

Mogen de Amerikanen van tienduizenden kilometers ver van hun huis toevallig olierijke gebieden claimen?
Mogen de Amerikanen Saddam gevangen nemen om hun 'eigen' veiligheid garant te stelllen? Laten we niet vergeten dat Saddams geen massavernieitingswapens had en zijn raketten konden "Israël" nog niets eens treffen.

Nu ga je misschien zeggen van... De mensen hadden toen geen rechten, werden onderdrukt, ... We zien wat de barbaren Mesopotamië hebben aangebracht.

Dus als je Amerikaanse interventie kan goedkeuren moet je trappelen om een Turkse interventie in Noord-Irak.

Chipie
4 februari 2005, 21:47
Welke vreemde terrein? Kerkuk, Mousoul of Tel Afer?

Turkije heeft het recht eventueel N-Irak binnen te vallen.

Turkije zijn interventie is louter en alleen boedoelt om te zorgen dat olie van het land eerlijk wordt verdeeld onder bevolking. Soennieten in N-Irak (Koerden, Arabieren, Turkmenen) moeten dus evenveel krijgen van het koekje.

Een eventuele oprichting van een onafhankelijke Koerdistan zou fataal kunnen zijn voor Turkije.

Nog iets

Mogen de Amerikanen van tienduizenden kilometers ver van hun huis toevallig olierijke gebieden claimen?
Mogen de Amerikanen Saddam gevangen nemen om hun 'eigen' veiligheid garant te stelllen? Laten we niet vergeten dat Saddams geen massavernieitingswapens had en zijn raketten konden "Israël" nog niets eens treffen.

Nu ga je misschien zeggen van... De mensen hadden toen geen rechten, werden onderdrukt, ... We zien wat de barbaren Mesopotamië hebben aangebracht.

Dus als je Amerikaanse interventie kan goedkeuren moet je trappelen om een Turkse interventie in Noord-Irak.
Gewoon consequent blijven, El Turco...

oblomov
4 februari 2005, 22:24
uhuhuhu

Aantal slachtoffers in Grozny en in andere delen van Tsjetsjenië was pakken meer als in Beslan. Tuurlijk keur ik hen acties niet goed maar je maakt wel banale vergelijking.

Eeuwenlang strijd(d)en die mensen voor hun onafhankelijkheid. Mensen als Imam Shamil, Dudayev, ... . waren dappere strijders.

Feit is dat Tsjetsjeense onafhankelijksheidsttrijd wordt gesteund door buitenlanders. De Amerikanen steunen hen louter om energieën te kunnen bemachtigen. Rusland claimt dat gebied nog altijd om olie.

We zullen wachten. Hoe langer Putin op de troon blijft, hoe meer slachtoffers zullen vallen.
Imam's dapper?? een dappere imam is een imam die is een keertje tegen die wahabistische stroom inzwemt en en menswaardige idealen predikt(bv. gelijke rechten voor de vrouw, en gelijk=gelijk... )..strijden voor een onafhankelijkheid..?Als Tsjetsjenen (ik neem aan dat de doorsnee Tjsetsjeen geweld net zo moe is als de gemiddelde Rus )..het eens zonder geweld proberen he en via de legale weg probeerden..want ze zijn in die regio het grootste titulaire volk...dan zouden ze al lang meer autonomie krijgen..net als de Basjkieren, Tuva's,..Mordvienen,..Charkassen..of een van de andere 21 autonomegebieden zowel christelijk moslim als boedhist..volledige onafhankelijkheid?? legt u mij eens uit waarom ze onafhankelijk moeten zijn..je zit nu eenmaal in een federatie......die je in de toekomst met nadruk op de toekomst meer voordeel dan nadeel zal geven...of willen ze eindigen als in Turkmenistan en aanverwanten ..trouwens zijn de Ingoesjeten niet verwant..tzijn allesins buren net als Ossetiers...zij ambieren die onafhankelijkheid niet en zeker geen groot Tsjetsjenie integendeel...en als ze het al doen..dan doen ze het vredig(er)...een ongelijke strijd is het dan..en zodoende alleen maar nadelig voor je bevolking en voordelig voor radicale elementen...zou je het dan niet beter over een politieke weg doen via dialoog...ook al luistert er niemand in het Kremlin...de situatie is nu niet meer als 15jaar geleden..met een wereld opinie die er meer toe doet..uiteindelijk is er wel een oppositie en Rusland meer dan je denkt en je zou meer bereiken via geweldloze actie dan met geweld...eveneens voor de Russen..die het land's territoriale integriteit proberen te houden....Trouwens men probeert nog niet voldoende maar er zijn pogingen tot wederopbouw langs Russische kant en de VN van economie en infrastructuur....

Joriske
4 februari 2005, 22:53
Turkije heeft het recht eventueel N-Irak binnen te vallen.

Turkije zijn interventie is louter en alleen boedoelt om te zorgen dat olie van het land eerlijk wordt verdeeld onder bevolking. Soennieten in N-Irak (Koerden, Arabieren, Turkmenen) moeten dus evenveel krijgen van het koekje.

Een eventuele oprichting van een onafhankelijke Koerdistan zou fataal kunnen zijn voor Turkije. Een eventuele oprichting van een onafhankelijk Tsjetsjenië zou evenzeer fataal kunnen zijn voor de Russische Federatie. Ik snap het niet, El Turco, enderzijds vertel je dat Turkije het recht heeft om Irak - een soevereine buurstaat - binnen te vallen, anderzijds vind je dat Rusland op zijn eigen grondgebied de Tsjetsjeense rebellen niet mag bestrijden.

Wat er met de olie in Irak gebeurt en hoe dat wordt opgedeeld is de zaak van de Iraakse bevolking; net als trouwens de vraag of de Koerden in het Noorden zelfbeschikking krijgen.

Dat chauvinisme tot rare toestanden lijdt is tussen haakjes niet verwonderlijk - enerzijds zegt men dat de Tsjetsjenen onafhankelijkheid moeten krijgen, anderzijds dat de Iraakse Koerden het niet mogen krijgen. Wel, het recht tot zelfbeschikking geldt voor iedereen in dezelfde mate, ook al maakt de chauvinistische Turkse staat daar een onderscheid tussen de goei - Tsjetsjenen en Turkse Cyprioten - en de slechteriken - Koerden en Armeniërs.

JusticeLover
4 februari 2005, 22:58
Imam's dapper?? een dappere imam is een imam die is een keertje tegen die wahabistische stroom inzwemt en en menswaardige idealen predikt(bv. gelijke rechten voor de vrouw, en gelijk=gelijk... )..strijden voor een onafhankelijkheid..?Als Tsjetsjenen (ik neem aan dat de doorsnee Tjsetsjeen geweld net zo moe is als de gemiddelde Rus )..het eens zonder geweld proberen he en via de legale weg probeerden..want ze zijn in die regio het grootste titulaire volk...dan zouden ze al lang meer autonomie krijgen..net als de Basjkieren, Tuva's,..Mordvienen,..Charkassen..of een van de andere 21 autonomegebieden zowel christelijk moslim als boedhist..volledige onafhankelijkheid?? legt u mij eens uit waarom ze onafhankelijk moeten zijn..je zit nu eenmaal in een federatie......die je in de toekomst met nadruk op de toekomst meer voordeel dan nadeel zal geven...of willen ze eindigen als in Turkmenistan en aanverwanten ..trouwens zijn de Ingoesjeten niet verwant..tzijn allesins buren net als Ossetiers...zij ambieren die onafhankelijkheid niet en zeker geen groot Tsjetsjenie integendeel...en als ze het al doen..dan doen ze het vredig(er)...een ongelijke strijd is het dan..en zodoende alleen maar nadelig voor je bevolking en voordelig voor radicale elementen...zou je het dan niet beter over een politieke weg doen via dialoog...ook al luistert er niemand in het Kremlin...de situatie is nu niet meer als 15jaar geleden..met een wereld opinie die er meer toe doet..uiteindelijk is er wel een oppositie en Rusland meer dan je denkt en je zou meer bereiken via geweldloze actie dan met geweld...eveneens voor de Russen..die het land's territoriale integriteit proberen te houden....Trouwens men probeert nog niet voldoende maar er zijn pogingen tot wederopbouw langs Russische kant en de VN van economie en infrastructuur....
Imam Shamil was volgens mij wel vredelievend. Hij was in ieder geval geen slecht mens.

Had Kremlin niet staak-het-vuren van de hand gewezen?

Er was toch een tijdje vrede in Tsjetsjenië. Volgens mij gaat het niet om radicale moslims. Rusland probeert gewoon olierijke gebieden nog in handen te houden.
De Amerikanen geven de Tsjetsjenen geld en wapens. Kaukausus wordt tweede Midden-Oosten van de wereld. Eens de Arabische landen geruïneerd zijn zullen we imperialisten daar zien vechten.

De Tsjetsjenen die Russen beu zijn, strijden samen met Basajev tegen de Russische leger.

Naast olie hebben ze daar ook uranium als ik me niet vergis.

Tsjetsjenen willen onafhankelijkheid omdat ze niet Russisch willen zijn. Het kan zijn dat sommige volkeren zijn die Russische gezag willen accepteren en deels autonoom willen zijn maar dat is niet geval met Tsjetsjenen.

Het zijn geen raszuiver Turkse volk. Maar aangezien ze verwantschap hebben kunnen we ze later toelaten tot Turan Unie.

JusticeLover
4 februari 2005, 23:04
Een eventuele oprichting van een onafhankelijk Tsjetsjenië zou evenzeer fataal kunnen zijn voor de Russische Federatie. Ik snap het niet, El Turco, enderzijds vertel je dat Turkije het recht heeft om Irak - een soevereine buurstaat - binnen te vallen, anderzijds vind je dat Rusland op zijn eigen grondgebied de Tsjetsjeense rebellen niet mag bestrijden.

Wat er met de olie in Irak gebeurt en hoe dat wordt opgedeeld is de zaak van de Iraakse bevolking; net als trouwens de vraag of de Koerden in het Noorden zelfbeschikking krijgen.

Dat chauvinisme tot rare toestanden lijdt is tussen haakjes niet verwonderlijk - enerzijds zegt men dat de Tsjetsjenen onafhankelijkheid moeten krijgen, anderzijds dat de Iraakse Koerden het niet mogen krijgen. Wel, het recht tot zelfbeschikking geldt voor iedereen in dezelfde mate, ook al maakt de chauvinistische Turkse staat daar een onderscheid tussen de goei - Tsjetsjenen en Turkse Cyprioten - en de slechteriken - Koerden en Armeniërs.
Turkije heeft recht als er een staat wordt opgericht die later Turkije zal oorlog verklaren. Dat de Koerden oog hebben op Turkse steden is allang bekend. Oprichting van "Koerdistan" zal teveel gevolgen hebben.

Maar Rusland is misschien te groot. Dat ze paar stukjes weggeven in Centraal-Azië en Kaukausus kunnen ze toch niet kwalijk nemen.

Hoezo Iraakse Koerden? Als die onafhankelijk worden, zullen Koerden in Syrië, Iran en Turkije ook willen. Die landen zijn niet zoals Rusland te groot om stukgrond af te staan. Alhoewel Iran misschien wel.

Joriske
4 februari 2005, 23:06
Turkije is eigenlijk ook niet zo klein....... :twisted:

JusticeLover
4 februari 2005, 23:12
Turkije is eigenlijk ook niet zo klein....... :twisted:Joriske, je moet geen schrik hebben van Turan. Georgië hebben jullie nog. Maar zelfs met hun zijn jullie niet bevriend.

Dat Turkse volkeren in Centraal-Azia aansluiting zullen zoeken tot Turkije is een feit.

Het zal ooit gebeuren.

Joriske
4 februari 2005, 23:14
:rofl:

El Turco, te veel hashish roken is niet goed voor de gezondheid......

gm10
4 februari 2005, 23:17
Joriske, je moet geen schrik hebben van Turan. Georgië hebben jullie nog. Maar zelfs met hun zijn jullie niet bevriend.

Dat Turkse volkeren in Centraal-Azia aansluiting zullen zoeken tot Turkije is een feit.

Het zal ooit gebeuren.Of misschien zoeken de Indiers aansluiting met hun verre neven de Indo-Europeanen. Who cares? Wie houdt zich nu nog bezig met dergelijk middeleeuws volksnationalisme?

JusticeLover
4 februari 2005, 23:20
:rofl:

El Turco, te veel hashish roken is niet goed voor de gezondheid......
:twisted:

Ik ben zelf geen gebruiker.

JusticeLover
4 februari 2005, 23:24
Of misschien zoeken de Indiers aansluiting met hun verre neven de Indo-Europeanen. Who cares? Wie houdt zich nu nog bezig met dergelijk middeleeuws volksnationalisme?
Met aansluiting zoeken bedoel ik een soort goeie samenwerking.

Dat Turkse republieken zelfde taal gebruiken is al feit. Alleen moet er nog gewerkt worden aan standartisatie. Overal zelfde Turks, ze kunnen later ook gemeenschappelijke munteenheid invoeren, speciale handelspartnerschap (hebben ze al) en ...

Weet je wel wat Turken daar allemaal hebben onder hun grond?

Het moet iets worden zoals de EU maar meer zelfs. Het zal niemand kwaad doen. peeeeace

Joriske
4 februari 2005, 23:34
Dat Turkse republieken zelfde taal gebruiken is al feit.

Nee, het is een illusie. Of spreek en versta je soms Kirgizisch of Kazakhs?

De droom van het Pan-Turanisme is nu wel morsdood, na de val van de Sovjetunie was er een periode onder özal waar dat hersenspinsel erg populair werd in Turkije maar dat is nu wel een beetje afgezwakt, mede door de constatatie dat er meer verschillen dan gelijkenissen zijn tussen de Centraal-Aziatische en Anatolische Turken (de Azeri's buiten beschouwing gelaten).

JusticeLover
4 februari 2005, 23:42
Nee, het is een illusie. Of spreek en versta je soms Kirgizisch of Kazakhs?

De droom van het Pan-Turanisme is nu wel morsdood, na de val van de Sovjetunie was er een periode onder özal waar dat hersenspinsel erg populair werd in Turkije maar dat is nu wel een beetje afgezwakt, mede door de constatatie dat er meer verschillen dan gelijkenissen zijn tussen de Centraal-Aziatische en Anatolische Turken (de Azeri's buiten beschouwing gelaten).
Het leeft nog altijd hoor. Het is iets onsterfelijks:evil:

Er zijn al tientallen elite-Turkse scholen opgericht in Centraal-Azië die erg goed presteren op internationale toernooikes.

Mja, nog gisteren zag ik op tv een Kazakhse familie (in Kazakhistan). Die praatten verstaanbare Turks. Alleszins ik begreep hen goed. Die gebruikten zuiver Turkse woorden die men in Turkije zoveel meer gebruikt.
De mensen spreken een Turks die erg veel lijkt op Turks die men in platteland spreekt.

Je hebt talloze Kazaakse, Oezbeekse,... forums neem maar een kijkje.

gm10
4 februari 2005, 23:46
Het leeft nog altijd hoor. Het is iets onsterfelijks:evil:

Er zijn al tientallen elite-Turkse scholen opgericht in Centraal-Azië die erg goed presteren op internationale toernooikes.

Mja, nog gisteren zag ik op tv een Kazakhse familie (in Kazakhistan). Die praatten verstaanbare Turks. Alleszins ik begreep hen goed. Die gebruikten zuiver Turkse woorden die men in Turkije zoveel meer gebruikt.
De mensen spreken een Turks die erg veel lijkt op Turks die men in platteland spreekt.

Je hebt talloze Kazaakse, Oezbeekse,... forums neem maar een kijkje.
Een beetje zoals de Ieren en de Britten? Of de Denen en de Noren? Of bedoelde je de Chilenen en Argentijnen?

JusticeLover
4 februari 2005, 23:51
Een beetje zoals de Ieren en de Britten? Of de Denen en de Noren? Of bedoelde je de Chilenen en Argentijnen?
Denen en de Noren verkies ik 8)

JusticeLover
5 februari 2005, 00:04
Om toch nog is on-topic te blijven wil ik deze keer video voorstellen van een Tsjetsjeense liedje.

ALI DIMAYEV - CHECHNYA (mms://www.muslimteam.com/habervakti/cecenmarsi.asf)