PDA

View Full Version : Turkije overweegt Kerkuk aan te vallen...


Mustius
13 februari 2005, 23:25
Jaja het gaat wat worden daar in Irak precies, Barzani en Talabani hebben met de hulp van de VS massaal Koerden verplaatst naar Kerkuk (Kirkoek) om zo een meerderheid te krijgen daar zodat ze Kirkoek kunnen opeisen, maar Turkije is hier niet blij mee, Turkije vreest voor de Turkmenen die daar leven...

Turkey warns of 'action' on Kirkuk

ANKARA, Jan 31: Turkey warned on Monday that it could take action if Kurdish attempts to take control of Kirkuk, in northern Iraq, plunge the oil-rich city into ethnic turmoil while a top US envoy sought to ease Ankara's security concerns.

In comments published in a newspaper interview, Foreign Minister Abdullah Gul renewed concerns that more Kurds than those expelled under Saddam Hussein's rule had settled in Kirkuk, altering the demographic structure of the city which is also home to large numbers of Turkmens, a community of Turkish descent backed by Ankara.

"We are observing that the situation has reached dangerous proportions," Mr Gul told the English-language Turkish Daily News newspaper. "Now our fear is the possibility that these gross changes in the demography of Kirkuk could trigger an ethnic confrontation, which has not been seen so far."

"If our brothers (Turkmens) are not treated well, if they are subjected to oppression, such developments will hurt us deeply, and in a democratic society administrations cannot remain indifferent, or merely spectators, to such developments," Mr Gul said.

The minister did not say what action Turkey could take but stressed that Ankara had no territorial ambitions over Iraq and respected its borders. "Our borders are clear. We have no territorial designs. We have no territorial demands on any country. When we talk about the integrity of Iraq, we mean the internationally recognized borders of Iraq," Mr Gul said.

Ankara says that many of the Kurds who moved to Kirkuk following the US-led occupation and who voted in Sunday's elections have no bonds with the city and sees the influx as part of a Kurdish design to take control of the city and make it the capital of a future independent Kurdish state.

Many Turkish newspapers on Monday ran front-page reports quoting Kurdish leader Massud Barzani, who heads one of two Kurdish factions controlling the north, as saying that Iraqi Kurds would one day have their own independent state.

"The elections end, their mask comes off," said the daily Aksam, referring to the Kurds, while the Vatan daily headlined "Barzani challenges Turkey". -AFP



http://www.dawn.com/2005/02/01/int6.htm

En nog een link : http://turkeypost.com/

Jozef Ostyn
13 februari 2005, 23:34
Waar staat in dat artikel dat Turkije dreigt Kirkuk aan te vallen?

Dat gezegd zijnde is het spijtig vast te stellen dat de Turkse regering zich niet in de eerste plaats bezig houdt met haar eigen interne problemen (die groot genoeg zijn) i.p.v. zich te mengen in de (overigens positieve) ontwikkelingen in een buurland.

Mustius
13 februari 2005, 23:40
Waar staat in dat artikel dat Turkije dreigt Kirkuk aan te vallen?

Dat gezegd zijnde is het spijtig vast te stellen dat de Turkse regering zich niet in de eerste plaats bezig houdt met haar eigen interne problemen (die groot genoeg zijn) i.p.v. zich te mengen in de (overigens positieve) ontwikkelingen in een buurland.

Turkije heeft al enkele keren gedreigd, spijtig genoeg kon ik geen Engelse artikel vinden hierover...
De problemen in Irak kunnen voor grote "interne problemen" zorgen in Turkije...

Jozef Ostyn
14 februari 2005, 00:09
De problemen in Irak kunnen voor grote "interne problemen" zorgen in Turkije...
Enkel indien Ankara daar zelf voor zorgt door een nieuw onbezonnen avontuur.

Chipie
14 februari 2005, 00:20
Waar staat in dat artikel dat Turkije dreigt Kirkuk aan te vallen?

Dat gezegd zijnde is het spijtig vast te stellen dat de Turkse regering zich niet in de eerste plaats bezig houdt met haar eigen interne problemen (die groot genoeg zijn) i.p.v. zich te mengen in de (overigens positieve) ontwikkelingen in een buurland.
Die dreigementen zijn er inderdaad enkele weken geleden uitgesproken.
Die dreigementen (uittr. Nederlandse krant) werd hier trouwens enkele weken geleden al geplakt (door mij), maar ik kan het niet meer vinden...

Knipp
14 februari 2005, 03:28
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/56D687A0-22C2-4F95-94B4-FF07F41D2EE9.htm

niet dat het ons erg veel meer leert ...

de laatste zin is wel n pareltje 8) :
"Our borders are clear. We have no territorial designs," he told the English-language newspaper Turkish Daily News. But he added: Sometimes you may not wish to embark on a road but developments force you to take certain actions ... In democratic countries, governments don't have the luxury of ignoring public sentiment."

garfield
14 februari 2005, 18:31
Dat Turkije naar dit gebied kijkt is niet nieuw reeds kort na WO I wouden de turken dit gebied ( brits mandaat ) terug. Nu zouden ze misbruik maken van een intern iraaks probleem om de olierijke streek van Kirkuk te bezetten.
Heeft Turkije nog niet genoeg interne probs ? blijkbaar niet want blijkbaar zijn ze bereid om zomaar nog enkele honderduizenden koerden aan te vallen. en zij willen dan in de eu. Dat Turkije eerst leert te aanvaarden dat de koerden in irak een belangrijke factor zullen zijn

kelt
14 februari 2005, 20:09
Enkel indien Ankara daar zelf voor zorgt door een nieuw onbezonnen avontuur.

inderdaad....

Antoon
14 februari 2005, 23:54
Turkije onderdrukt reeds decenia lang haar eigen Koerden. Dat ze daar eerst mee ophouden. In feite zouden de Koerden onafhankelijk moeten zijn, en dat betekent dat ze recht hebben op onder andere een deel van Turkije en een deel van Irak.

Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die 20 miljoen Koerden hun land nooit hebben teruggekregen. Het strekt zich uit over Turkije, Irak, Iran en Syrië. Het is een bezet land en een onderdrukt volk. De wereld zou dat probleem eens serieus op de kaart moeten zetten.

nadine
15 februari 2005, 00:01
Turkije onderdrukt reeds decenia lang haar eigen Koerden. Dat ze daar eerst mee ophouden. In feite zouden de Koerden onafhankelijk moeten zijn, en dat betekent dat ze recht hebben op onder andere een deel van Turkije en een deel van Irak.

Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die 20 miljoen Koerden hun land nooit hebben teruggekregen. Het strekt zich uit over Turkije, Irak, Iran en Syrië. Het is een bezet land en een onderdrukt volk. De wereld zou dat probleem eens serieus op de kaart moeten zetten.Een deel van het antwoord staat in een boek: histoire de Chiens van Nathan Weinstock. Echt een aanrader voor het M-O probleem!!!!!! geloof me!

praha
15 februari 2005, 00:40
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/56D687A0-22C2-4F95-94B4-FF07F41D2EE9.htm

niet dat het ons erg veel meer leert ...

de laatste zin is wel n pareltje 8) :
"Our borders are clear. We have no territorial designs," he told the English-language newspaper Turkish Daily News. But he added: Sometimes you may not wish to embark on a road but developments force you to take certain actions ... In democratic countries, governments don't have the luxury of ignoring public sentiment."
idd

de roenekes
15 februari 2005, 00:47
Turkije heeft jarenlang de koerden onder de knoet gehouden in Turkije met als resultaat dat die dan eindelijk eens hun goesting kunnen doen in Irak. Eigen schuld dikken bult voor Turkije

illwill
15 februari 2005, 07:46
Dus volgens sommigen willen de Turken nu eigenlijk de amerikanen aanvallen?

de roenekes
15 februari 2005, 08:03
Dus volgens sommigen willen de Turken nu eigenlijk de amerikanen aanvallen?Dat zouden ze nu mischien wel willen maar dat durven ze nog niet. Wat dat ze wel durven is in't geniep die koerden gaan lastig vallen. Ze zitten zo wie zo al tientallen jaren in't noorden van Irak om de orde op zaken te houden...(hun orde natuurlijk)

kelt
15 februari 2005, 21:01
Dat zouden ze nu mischien wel willen maar dat durven ze nog niet. Wat dat ze wel durven is in't geniep die koerden gaan lastig vallen. Ze zitten zo wie zo al tientallen jaren in't noorden van Irak om de orde op zaken te houden...(hun orde natuurlijk)

Er wordt hier aan ernstige mis-schatting gedaan...
Het probleem is NIET Turkije .
Het probleem is IRAK.
Indien Irak,als multi-culturele natie niet kan samenblijven (en die kans is inderdaad reeel),dan is er inderdaad een serieus probleem...
Gezien een onafhankelijke Koerdische Natie niet levensvatbaar is(wegens geen enkele toegangsweg door bevriende buurlanden,alles moet via de lucht gebeuren) zal er serieus gemarchandeer moeten zijn.

En dan komen inderdaad Turkije EN Iran "in the picture".
Ik vrees dat die puzzel voor "boy George" een beetje te ingewikkeld zal worden dan.....

Bij eerdere gelegenheden lieten de Koerden zich weer netjes in rivaliserende clans schikken die elkaar regelmatige bevochten....

Ah Teheran en Ankara zullen dan wel een spelletje tegen elkaar spelen met die simpele Koerdjes als pionnen en de olie van Kirkoek als inzet.....

de roenekes
16 februari 2005, 07:45
Irak valt zo wie zo uiteen, daar valt niet veel meer aan te doen.
De Turken hebben nu al last met hun +-20.000.000 koerdische inwoners die ze jarenlang onderdrukt hebben. (gisteren waren er protestbetogingen ter ere van Abdullah Öcalan de leider van de voormalige PKK die 6 jaar geleden in de gevangenis gezet werd... met als resultaat een hoop geklop en gedoe, lang leve de Turkse politie! Jammer voor de vrouwen en kinderen die kregen er ook lustig van langs.)
(Behalve hun knuppels hebben ze nu een nieuw speelgoedje... traangas en dat geeft een geweldig effect als je dat vanop zo'n 10 cm. afstand in iemand zijn of haar ogen spuit.)
Met zo'n Koedische staat als uitvalsbasis of minstens moreel steunpunt zouden de Koerden in Turkije wel eens serieus lastig kunnen beginnen doen.

Ke Nan
16 februari 2005, 14:41
De tijd van je territorium militair te vergroten is voorlopig voorbij. De laatste die het probeerde heeft een flinke toek op de neus gekregen(Saddam).
Een populaire werkwijze is om militair(al dan niet geniepig) in te grijpen om 'orde' op zaken te stellen. Stromannen te installeren, enz... De grote toonaangever is hierin nonkel Sam.
De eerste 10 �* 15 jaar zie ik Turkije openlijk niet bougeren. Het toekomstige EU-lidmaatschap zit daar voor iets tussen. Mocht dat niet lukken, dan zou Turkije misschien iets proberen. Misschien naar analogie met Turks-Cyprus ook Turks-Koerdistan oprichten. :mrgreen:

de roenekes
16 februari 2005, 16:40
De Turken doen het zo wie zo liever achter gesloten deuren. Zonder buitenstaanders erbij (zonder de EU bijvoorbeeld).
De EU kunnen ze toch vergeten op lange termijn!
Hun toetreding is toch niet voor op korte termijn.
Zolang kunnen ze hun masker niet ophouden.
Ze zullen zeker geen 10 of 15 jaar wachten om openlijk te bougeren, de publieke opinie in Turkije laat dat niet toe.
Ten laatste nog voor de volgende verkiezingen zullen ze (moeten) ingrijpen.

styllo_ben
16 februari 2005, 20:38
Neen hoor, een Turkse interventie in Noord-Irak, nooit van zijn leven. Zo'n daad betekent de definitieve breuk tussen Turkije en het westen, voornamelijk de VS. En Turkije kan nu eenmaal niet leven zonder de dollars van Washington. En de mensen die beweren dat Noord-Irak een zaak van leven op dood is en dat Turkije daarom wel zal interveniëren...hierop kan ik zo antwoorden: Ankara is zo afhankelijk van Washington dat het zonder zijn goedkeuring niks maar dan ook niks zal ondernemen...ook al is het een zaak van leven op dood.

Knipp
16 februari 2005, 20:58
Een deel van het antwoord staat in een boek: histoire de Chiens van Nathan Weinstock. Echt een aanrader voor het M-O probleem!!!!!! geloof me!online te vinden : http://emperors-clothes.com/docs/weinstock.htm

maar ik zie 't verband met de topic niet onmiddellijk

de roenekes
17 februari 2005, 08:01
Neen hoor, een Turkse interventie in Noord-Irak, nooit van zijn leven. Zo'n daad betekent de definitieve breuk tussen Turkije en het westen, voornamelijk de VS. En Turkije kan nu eenmaal niet leven zonder de dollars van Washington. En de mensen die beweren dat Noord-Irak een zaak van leven op dood is en dat Turkije daarom wel zal interveniëren...hierop kan ik zo antwoorden: Ankara is zo afhankelijk van Washington dat het zonder zijn goedkeuring niks maar dan ook niks zal ondernemen...ook al is het een zaak van leven op dood.

Een paar jaar geleden was dat misschien zo maar sindsdien zijn de meer Islamitisch gerichte (net geen fundamentalistische) Ak-partij aan de macht. Met de stemmen van de de lagere klasse in het algemeen... en die lagere klasse moet of wil niets weten van Amerika en in mindere mate van Europa (omdat ze daar nog vordeel in zien). Dus tot ziens bij de volgende verkiezingen:twisted: .
(PS.Ze zijn langzamerhand de meer gematigde vertegenwoordigers uit hun partij aan't gooien)

styllo_ben
17 februari 2005, 10:59
Ik vind jouw analyses fout. Dat de huidige regering Islamitisch-conservatief is, wilt niet zeggen dat de relaties met de VS in mineur zijn.

Iedereen weet dat de huidige regering in het zadel geholpen is door de VS. Daarom is het niet minder (misschien zelfs meer) een marrionnetten-regering dan de voorgaande regeringen.

Feit is dat de klassieke establishement van Turkije niet meer rijmde met de geo-stratregie van de VS. Daarom moest die weg, de VS hebben hun vroegere bondgenoten dus gewoon afgedankt en nieuwe bondgenoten geinstalleerd. Ja oké, het zijn Islamisten, maar dat veranderd niks aan de belangen van de VS in het Midden-Oosten.

Wat betreft de afhankelijkheid van Turkije is er dus niks veranderd, het is nog altijd dezelfde meester-slaaf relatie.

de roenekes
17 februari 2005, 11:34
Ik vind jouw analyses fout. Dat de huidige regering Islamitisch-conservatief is, wilt niet zeggen dat de relaties met de VS in mineur zijn.

Iedereen weet dat de huidige regering in het zadel geholpen is door de VS. Daarom is het niet minder (misschien zelfs meer) een marrionnetten-regering dan de voorgaande regeringen.

Feit is dat de klassieke establishement van Turkije niet meer rijmde met de geo-stratregie van de VS. Daarom moest die weg, de VS hebben hun vroegere bondgenoten dus gewoon afgedankt en nieuwe bondgenoten geinstalleerd. Ja oké, het zijn Islamisten, maar dat veranderd niks aan de belangen van de VS in het Midden-Oosten.

Wat betreft de afhankelijkheid van Turkije is er dus niks veranderd, het is nog altijd dezelfde meester-slaaf relatie.
Dank u wel, interessant.
Maar in de regering van nu zitten een hele hoop vertegenwoordigers die dat beu zijn. Ze beginnen zelf last te hebben van grootheidswaanzin. In de aard van dat Turkije, erfgenaam van het Grooote Osmaanse en Ottomaanse rijk niemand nodig heeft, angezien zijzelf de grootste zijn :silly: .
De VS hebben het de laatste jaren serieus verkorven bij de soenitische en nog meer bij de sjiitische moslims... Ze geraken langzamerhand hun grip op de Arabische landen, met hun olierijkdom, kwijt.
De hoofdreden volgens mij waarom ze zo 'vriendelijk' zijn tegenover de koerden en ze in ruil voor hun onafhankelijkheid de kontrole zouden krijgen over de olievelden van Kirkoek. Wat dan op zijn beurt weer lastig zit in Turkije natuurlijk...

styllo_ben
17 februari 2005, 12:14
Dat de Koerden in Noord-Irak hun soevereniteit gaat krijgen, prikkelt natuurlijk de drang van de Turkse Koerden, maar ook die van Syrië en Iran. Maar in hoeverre zijn deze staten in staat om het proces in Noord-Irak een halt toe te roepen.

oké, ze hebben daar wel hun spionnen en "opstandelingen" die daar chaos creëren. Maar de steun van de VS maken de Koerden een beetje 'untouchable'.

Dus wie riskeert Noord-Irak binnen te vallen zal stuiten op de machtige Amerikaanse tanks. En die Amerikaanse tanks zullen niet aan de grens blijven steken, ze zullen oversteken. Wie neemt de risico's...Syrië? of Iran? De VS is toch al aan het uitkijken voor een geldige reden om die twee landen bij de kraag te vatten. Voor Turkije is het niet anders. Als de Amerikanen vinden dat een Koerdische staat hun belangen in het midden-Oosten beter dient dan Turkije, zullen ze Turkije met slechts één pennestreep tot vijand uitroepen. Net zoals ze dat gedaan hebben met Saddam van Irak.

Dus wat kunnen die buurlanden dan nog doen zonder een bommenregen van de Amerikaanse vliegers te moeten vrezen...de Koerden in hun eigen land geven wat ze willen, dus democratie, rechten en vrijheid.

En wat als op termijn de Koerden beslissen om samen één Groot-koerdistan te vormen... Weer het zelfde: ofwel een oorlog riskeren met de VS, die toch altijd naar redenen zoekt om een grote legermacht te ontplooien in het Midden-Oosten, ofwel goede buren worden met Koerdistan.

styllo_ben
17 februari 2005, 15:16
Het is heel vaak geopperd: Turken en Koerden zij aan zij zouden machtsfactor nr. 1 zijn in die ganse regio.

Maar waarom willen dan die Turken hun afkeer tegenover de Koerden, dat ondertussen psychotisch wordt, niet overwinnen om zij aan zij, hetzij federaal, hetzij als twee onafhankelijke naties, een machtig verbond voortbrengen.

de roenekes
17 februari 2005, 20:22
Het is heel vaak geopperd: Turken en Koerden zij aan zij zouden machtsfactor nr. 1 zijn in die ganse regio.

Maar waarom willen dan die Turken hun afkeer tegenover de Koerden, dat ondertussen psychotisch wordt, niet overwinnen om zij aan zij, hetzij federaal, hetzij als twee onafhankelijke naties, een machtig verbond voortbrengen.Aaw dat doet zeer, je vorige reactie was zo goed dat ik er eventjes over moest nadenken voor een reactie te geven... en ik diens gevolge niet genoeg tijd voor gevonden heb. Maar deze laatste... wie heeft dat ooit geopperd Turken en Koerden zij aan zij? Ik weet het niet maar in elk geval genen Turk of Koerd.
De Turken hebben de Koerden jarenlang zwaar onderdrukt (Saddam heeft alleen maar zijn best gedaan bij wijze van spreken). vb. veel Koerden kennen niet eens hun eigen taal, er bestaat niets meer als een algemeen beschaafd Koerdisch. De meeste Koerden wonen tegenwoordig in Istanboel of een andere grootstad vanwege het feit dat hun dorpen onleefbaar zijn gemaakt enz...enz.. en nog veel meer...Met als resultaat dat de Koerden er serieus de pest aan hebben.
De Turken van hun kant hebben jarenlang alles wat fout ging op de Koerden en meer bepaald de PKK gestoken. Ze zijn zodanig gefrustreerd geraakt voor alles wat Koerdisch is dat het horen van een vb. een Koerdisch liedje al genoeg is om er beginnen op te kloppen. En dan hebben ze nog hun helden die gestorven zijn voor het vaderland om het te weren van het Koerdische onheil/gevaar. die zouden hun omkeren in hun graf als ze al niet zouden uitkomen zoals in de eerste de beste B-film:grab: . De familieleden zouden er in elk geval wel voor dergelijke toestanden zorgen...
Ja, sorry, maar even serieus, de problemen tussen die twee zitten zo diep geworteld dat zoiets echt niet mogelijk is!
Ik ben wel nieuwsgierig wie dat er dat geopperd heeft, voor mij is het de eerste keer dat ik zoiets hoor.

sinan123
17 februari 2005, 20:27
Maar deze laatste... wie heeft dat ooit geopperd Turken en Koerden zij aan zij? Ik weet het niet maar in elk geval genen Turk of Koerd.
Vaker dan je zult denken, maar om even iemand te noemen Öcallan(in de gevangenis) zei bijvoorbeeld: Als de Turken en Koerden goed samenwerkten dan zou heel Noord-Irak onder Turks-Koerdische handen vallen, maar de Koerden in dat gebied zijn te nationalistisch..(vervolg weet ik niet meer in ieder geval iets negatiefs over de Turkenik dacht ook nationalistisch)

sinan123
17 februari 2005, 20:33
vb. veel Koerden kennen niet eens hun eigen taal, er bestaat niets meer als een algemeen beschaafd Koerdisch. De meeste Koerden wonen tegenwoordig in Istanboel of een andere grootstad vanwege het feit dat hun dorpen onleefbaar zijn gemaakt enz...enz.. en nog veel meer...Met als resultaat dat de Koerden er serieus de pest aan hebben.
Valt best wel mee, veel Koerden in het zuidoosten kennen juist geen Turks. IN een koerdische buurt in Antalya kon ik me ook niet verstaanbaar maken aan de oudere mensen en de jongeren hebben accent dus ze spreken vast wel koerdisch.

Over dat beschaafd koerdisch; er zijn 2 koerdische hoofdtalen: Kurmançi (noord-Koerdisch) en Sorani (zuid-Koerdisch) in Turkije wordt ook Zaza gesproken.

de roenekes
17 februari 2005, 21:29
Vaker dan je zult denken, maar om even iemand te noemen Öcallan(in de gevangenis) zei bijvoorbeeld: Als de Turken en Koerden goed samenwerkten dan zou heel Noord-Irak onder Turks-Koerdische handen vallen, maar de Koerden in dat gebied zijn te nationalistisch..(vervolg weet ik niet meer in ieder geval iets negatiefs over de Turkenik dacht ook nationalistisch)Juist, Öcalan die als jachttrofee in een Turkse gevangenis zit:lol:

de roenekes
17 februari 2005, 21:34
Valt best wel mee, veel Koerden in het zuidoosten kennen juist geen Turks. IN een koerdische buurt in Antalya kon ik me ook niet verstaanbaar maken aan de oudere mensen en de jongeren hebben accent dus ze spreken vast wel koerdisch.

Over dat beschaafd koerdisch; er zijn 2 koerdische hoofdtalen: Kurmançi (noord-Koerdisch) en Sorani (zuid-Koerdisch) in Turkije wordt ook Zaza gesproken.Juist een Koerdische buurt in Antalya:lol: Waarom zitten die Koerden in Antalya?
En zou het door een gebrek aan opleiding, scholen, ed. kunnen komen dat ze de mogelijkheid niet gehad hebben om serieus Turks te leren?

styllo_ben
17 februari 2005, 23:35
neen, zo stemmen zijn er altijd al geweest maar omdat in een oorlog altijd de meest radicalen het woord hebben, hebben de 'duiven' nooit hun stem kunnen verheffen en zijn ze nooit gehoord. Het zijn dus de haviken aan beide zijden die iedere verzoenings poging gesaboteerd hebben. En dit kan niet blijven duren. Oké, het is waar dat de wonden zeer diep zijn geslagen maar verzoening moet moet moet!!!

Dimitri
17 februari 2005, 23:36
Voor zover ik weet woonden er altijd veel Koerden in Mosoel en Kirkoek, maar zijn die de voorbije twintig jaar door Saddam uit die steden verdreven, vooral om strategische redenen. Nu die mensen terugkeren ontstaan er uiteraard spanningen, want hun huizen worden nu door niet-Koerden bewoond.
Turkije heeft hier in principe natuurlijk niets mee te maken, maar de Turken zijn als de dood dat Iraaks-Koerdistan uitgroeit tot een onafhankelijke staat, want dat kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor de houding van de Koerden in Turks-Koerdistan. Vandaar dat de Turken zich nu opwerpen als de beschermers van de Turkmenen: dan hebben ze tenminste een excuus om in te grijpen. Maar het moge duidelijk zijn dat als Turkije opnieuw een oorlog tegen de Koerden begint, het kan fluiten naar zijn EU-lidmaatschap en zolang de Amerikanen in Irak zitten ook de VS als bondgenoot kwijtraakt.

de roenekes
18 februari 2005, 07:21
Voor zover ik weet woonden er altijd veel Koerden in Mosoel en Kirkoek, maar zijn die de voorbije twintig jaar door Saddam uit die steden verdreven, vooral om strategische redenen. Nu die mensen terugkeren ontstaan er uiteraard spanningen, want hun huizen worden nu door niet-Koerden bewoond.
Turkije heeft hier in principe natuurlijk niets mee te maken, maar de Turken zijn als de dood dat Iraaks-Koerdistan uitgroeit tot een onafhankelijke staat, want dat kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor de houding van de Koerden in Turks-Koerdistan. Vandaar dat de Turken zich nu opwerpen als de beschermers van de Turkmenen: dan hebben ze tenminste een excuus om in te grijpen. Juist!
En wat Europa betreft, de Turkse regering van nu gebruikt dat toch enkel en alleen om zogezecht democratische hervormingen door te voeren en de oppositie en het leger aan de (of aan hun) kant te zetten. İk geloof niet echt in het feit dat ze werkelijk bij Europa willen (tenzij om te profiteren).
de VS van hun kant hebben tegen zodanig veel schenen gestampt in dat gebied (ongeveer alle landen) dat ze Turkije toch liever als bondgenoot zouden houden (vb. handelsmissie gaande in het bezette deel van Cyprus).
.....................

styllo_ben
18 februari 2005, 14:23
Eerst en vooral duidelijk maken dat ze er een rol spelen: na de val van Saddam zijn de Israelische instructeurs begonnen met het klaarstomen van de peshmerga groeperingen. De grootste zijn die van Barzani en Talabani.

Tegen wat zijn ze die troepen aan het klaarstomen...toch niet voor een rondje paintball spelletje.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat Turkije niet gaat/kan intervenieren in Noord-Irak, willen sommigen blijkbaar toch geen risico s nemen.

Waarom eigenlijk, want worden Turkije en Israel niet altijd voorgesteld als goeie vrienden in die regio?

Israel heeft echter door dat een nieuwe staat in de regio, laten we die baby Koerdistan noemen, de machtsverhoudingen in die regio compleet door elkaar gaat schudden...ten nadele van de Arabische staten en ook Iran. Maar op voorwaarde dan dat het nieuwe kindje natuurlijk geen vijand wordt van Israel.

Trouwens, Ocalan heeft de pech gehad zich tegen Israel uitgesproken te hebben, daarom kon het niet op steun van Israel rekenen, integendeel zelfs, de mossad had ook een vinger in de ontvoering van Ocalan uit Kenia. Met de Iraakse Koerdenleiders Barzani en Talabani staat Israel wel op goede voet, en daarom krijgen die nu massaal militaire steun.

Israel is dus, door te helpen bij het onstaan van een (bevriende) koerdistan haar eigen levensverzekering aan het sluiten.

Turkije is zich bewust van deze situatie maar kan niks tegen Israel ondernemen omwille van grote broer VS en oudtante EU.

de roenekes
18 februari 2005, 16:45
Eerst en vooral duidelijk maken dat ze er een rol spelen: na de val van Saddam zijn de Israelische instructeurs begonnen met het klaarstomen van de peshmerga groeperingen. De grootste zijn die van Barzani en Talabani.

Juist.

Tegen wat zijn ze die troepen aan het klaarstomen...toch niet voor een rondje paintball spelletje.

Juist.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat Turkije niet gaat/kan intervenieren in Noord-Irak, willen sommigen blijkbaar toch geen risico s nemen.

İk denk dat die sommigen best wel eens (spijtig genoeg) gelijk zouden kunnen krijgen, (de Turkse media is hun al aan't voorbereiden).

Waarom eigenlijk, want worden Turkije en Israel niet altijd voorgesteld als goeie vrienden in die regio?

De beste vrienden hebben af en toe wel eens belangrijke meningsverschillen. (De kiezers van de regering op dit moment zijn zeker niet İsraelisch gezind)

Israel heeft echter door dat een nieuwe staat in de regio, laten we die baby Koerdistan noemen, de machtsverhoudingen in die regio compleet door elkaar gaat schudden...ten nadele van de Arabische staten en ook Iran. Maar op voorwaarde dan dat het nieuwe kindje natuurlijk geen vijand wordt van Israel.

Juist.

Trouwens, Ocalan heeft de pech gehad zich tegen Israel uitgesproken te hebben, daarom kon het niet op steun van Israel rekenen, integendeel zelfs, de mossad had ook een vinger in de ontvoering van Ocalan uit Kenia.

Juist.

Met de Iraakse Koerdenleiders Barzani en Talabani staat Israel wel op goede voet, en daarom krijgen die nu massaal militaire steun.

Momenteel.

Israel is dus, door te helpen bij het onstaan van een (bevriende) koerdistan haar eigen levensverzekering aan het sluiten.

Ze hebben nog problemen met Syrie en İran. (Bush ook)

Turkije is zich bewust van deze situatie maar kan niks tegen Israel ondernemen omwille van grote broer VS en oudtante EU.
Juist, niet tegen İsrael.

JusticeLover
19 februari 2005, 22:45
Irak valt zo wie zo uiteen, daar valt niet veel meer aan te doen.
De Turken hebben nu al last met hun +-20.000.000:lol: koerdische inwoners die ze jarenlang onderdrukt hebben. (gisteren waren er protestbetogingen ter ere van Abdullah Öcalan de leider van de voormalige PKK die 6 jaar geleden in de gevangenis gezet werd... met als resultaat een hoop geklop en gedoe, lang leve de Turkse politie! Jammer voor de vrouwen en kinderen die kregen er ook lustig van langs.)Maar wat voor een leider was hij wel. Iemand eventjes eren die tienduizenden MENSENLEVENS heeft gekost; zowel Koerd als Turk.

(Behalve hun knuppels hebben ze nu een nieuw speelgoedje... traangas en dat geeft een geweldig effect als je dat vanop zo'n 10 cm. afstand in iemand zijn of haar ogen spuit.)Ervaring spreekt :-D


Met zo'n Koedische staat als uitvalsbasis of minstens moreel steunpunt zouden de Koerden in Turkije wel eens serieus lastig kunnen beginnen doen.
Dat willen jullie wel. Een autonome Koerdische staat in Noord-Irak betekent letterlijk Turkije oorlog verklaren.

De Amerikanen gebruiken Koerden als marionet. Amerikanen beseffen het heel goed dat ze een grote bondgenoot zullen verliezen als ze een 'kleine' marionet zouden steunen.

JusticeLover
19 februari 2005, 22:48
Turkije onderdrukt reeds decenia lang haar eigen Koerden. Dat ze daar eerst mee ophouden. In feite zouden de Koerden onafhankelijk moeten zijn, en dat betekent dat ze recht hebben op onder andere een deel van Turkije en een deel van Irak.

Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die 20 miljoen Koerden hun land nooit hebben teruggekregen. Het strekt zich uit over Turkije, Irak, Iran en Syrië. Het is een bezet land en een onderdrukt volk. De wereld zou dat probleem eens serieus op de kaart moeten zetten.
De wereld is al op gang om een volk van de aardkaart te vegen. Raad maar eens dewelke :-D

JusticeLover
19 februari 2005, 22:49
Neen hoor, een Turkse interventie in Noord-Irak, nooit van zijn leven. Zo'n daad betekent de definitieve breuk tussen Turkije en het westen, voornamelijk de VS. En Turkije kan nu eenmaal niet leven zonder de dollars van Washington. En de mensen die beweren dat Noord-Irak een zaak van leven op dood is en dat Turkije daarom wel zal interveniëren...hierop kan ik zo antwoorden: Ankara is zo afhankelijk van Washington dat het zonder zijn goedkeuring niks maar dan ook niks zal ondernemen...ook al is het een zaak van leven op dood.
Cyrprus is een goede voorbeeld.

JusticeLover
19 februari 2005, 22:58
Dat de Koerden in Noord-Irak hun soevereniteit gaat krijgen, prikkelt natuurlijk de drang van de Turkse Koerden, maar ook die van Syrië en Iran. Maar in hoeverre zijn deze staten in staat om het proces in Noord-Irak een halt toe te roepen.

oké, ze hebben daar wel hun spionnen en "opstandelingen" die daar chaos creëren. Maar de steun van de VS maken de Koerden een beetje 'untouchable'..Je vergeet Turkmenen en Arabieren.

Dus wie riskeert Noord-Irak binnen te vallen zal stuiten op de machtige Amerikaanse tanks. En die Amerikaanse tanks zullen niet aan de grens blijven steken, ze zullen oversteken. Wie neemt de risico's...Syrië? of Iran? .:-D Dromen zijn bedrog. Dat de Koerden Amerikanen als bevrijders zien kan ik nog begrijpen maar als ik het ni verkeerd heb, hebben de Amerikanen in N-Irak niet zoveel gestationeerd.

De VS is toch al aan het uitkijken voor een geldige reden om die twee landen bij de kraag te vatten. Voor Turkije is het niet anders. Als de Amerikanen vinden dat een Koerdische staat hun belangen in het midden-Oosten beter dient dan Turkije, zullen ze Turkije met slechts één pennestreep tot vijand uitroepen. Net zoals ze dat gedaan hebben met Saddam van Irak..De Amerikanen zijn niet echt slim maar zijn wel in staat om Koerden te gebruiken bij hun interventie.

Dus wat kunnen die buurlanden dan nog doen zonder een bommenregen van de Amerikaanse vliegers te moeten vrezen...de Koerden in hun eigen land geven wat ze willen, dus democratie, rechten en vrijheid..Je vergeet heleboel o.a. financiering van terreur in Turkije, Iran & Syrië.

En wat als op termijn de Koerden beslissen om samen één Groot-koerdistan te vormen... Weer het zelfde: ofwel een oorlog riskeren met de VS, die toch altijd naar redenen zoekt om een grote legermacht te ontplooien in het Midden-Oosten, ofwel goede buren worden met Koerdistan.Ik krijg nog is het gevoel dat de Amerikanen voor Koerden daar zijn.

Willen de Koerden gewurgd worden door Syriërs, Iraniërs en Turken?

JusticeLover
19 februari 2005, 23:02
Het is heel vaak geopperd: Turken en Koerden zij aan zij zouden machtsfactor nr. 1 zijn in die ganse regio.

Maar waarom willen dan die Turken hun afkeer tegenover de Koerden, dat ondertussen psychotisch wordt, niet overwinnen om zij aan zij, hetzij federaal, hetzij als twee onafhankelijke naties, een machtig verbond voortbrengen.
Zijn de Koerden wel te vertrouwen. Als we weten dat Talabani een bekeerde jood is. Dat Mossad zoveel belang hecht aan de Koerden,...

Tijdens Turkse-Iraanse oorlog, vergiftigden de Koerden (zogezegd aan de kant van de Turken) een Turkse waterbron. Met als gevolg stierven duizenden Turkse soldaten.

JusticeLover
19 februari 2005, 23:08
Juist een Koerdische buurt in Antalya:lol: Waarom zitten die Koerden in Antalya?
En zou het door een gebrek aan opleiding, scholen, ed. kunnen komen dat ze de mogelijkheid niet gehad hebben om serieus Turks te leren?
Yeps, groot gelijk. Ze horen niet in Antalya (toeristenparadijs) maar in Pkk-kampen, Waar de nieuwkomers is goed worden 'geknuffeld' langs hun achterse. Dat beweer ik niet maar een ex-pkk strijder. Ze heeft ook een boek geschreven die waarschijnlijk bekend staat bij sommige forumgangers.

Wat denken die wel,

JusticeLover
19 februari 2005, 23:10
neen, zo stemmen zijn er altijd al geweest maar omdat in een oorlog altijd de meest radicalen het woord hebben, hebben de 'duiven' nooit hun stem kunnen verheffen en zijn ze nooit gehoord. Het zijn dus de haviken aan beide zijden die iedere verzoenings poging gesaboteerd hebben. En dit kan niet blijven duren. Oké, het is waar dat de wonden zeer diep zijn geslagen maar verzoening moet moet moet!!!
Zolang de Koerden integreren in de maatschappij, zolang allochtoontjes(Koerden) zich distantieren van terroristische groeperingen gun ik ze heel wat, namelijk evenveel recht die de Turkse burger krijgt.

Maar jammer genoeg is die ook (nog) tekort.

JusticeLover
19 februari 2005, 23:13
Voor zover ik weet woonden er altijd veel Koerden in Mosoel en Kirkoek, maar zijn die de voorbije twintig jaar door Saddam uit die steden verdreven, vooral om strategische redenen. Nu die mensen terugkeren ontstaan er uiteraard spanningen, want hun huizen worden nu door niet-Koerden bewoond.
Turkije heeft hier in principe natuurlijk niets mee te maken, maar de Turken zijn als de dood dat Iraaks-Koerdistan uitgroeit tot een onafhankelijke staat, want dat kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor de houding van de Koerden in Turks-Koerdistan. Vandaar dat de Turken zich nu opwerpen als de beschermers van de Turkmenen: dan hebben ze tenminste een excuus om in te grijpen. Maar het moge duidelijk zijn dat als Turkije opnieuw een oorlog tegen de Koerden begint, het kan fluiten naar zijn EU-lidmaatschap en zolang de Amerikanen in Irak zitten ook de VS als bondgenoot kwijtraakt.Veel is relatief. Tot de eerste WO-I hadden de Turken in Kerkük en Moesoel de meerderheid.

Jeps, de Turkse interventie in N-Irak is louter en alleen voor de veiligheid.

Eu? Neen, dank u.

De Amerikaanse aanwezigheid in Irak is natuurlijk niet eeuwig.

JusticeLover
19 februari 2005, 23:25
Eerst en vooral duidelijk maken dat ze er een rol spelen: na de val van Saddam zijn de Israelische instructeurs begonnen met het klaarstomen van de peshmerga groeperingen. De grootste zijn die van Barzani en Talabani. .Maar waarom ontkende Israëlische regerng dat? Zelfs een forumganger ontkende het dat de joden Koerdische groeperingen steunden.

Tegen wat zijn ze die troepen aan het klaarstomen...toch niet voor een rondje paintball spelletje..Waarschijnlijk wel.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat Turkije niet gaat/kan intervenieren in Noord-Irak, willen sommigen blijkbaar toch geen risico s nemen..Als het erop aan komt zullen ze wel ingrijpen.

Waarom eigenlijk, want worden Turkije en Israel niet altijd voorgesteld als goeie vrienden in die regio?.Ondanks ik tegen het vriendschap ben, zijn de Turken en juden goede bondgenoten.

Israel heeft echter door dat een nieuwe staat in de regio, laten we die baby Koerdistan noemen, de machtsverhoudingen in die regio compleet door elkaar gaat schudden...ten nadele van de Arabische staten en ook Iran. Maar op voorwaarde dan dat het nieuwe kindje natuurlijk geen vijand wordt van Israel..Voor Israël is het dan kiezen tussen goede bondgenoot(op militair vlak een goede klant, grootste bondgenoot met een moslimmeerderheid, ... ) of een newbie zonder enig macht buiten duizenden peshmergas natuurlijk.:-D

Trouwens, Ocalan heeft de pech gehad zich tegen Israel uitgesproken te hebben, daarom kon het niet op steun van Israel rekenen, integendeel zelfs, de mossad had ook een vinger in de ontvoering van Ocalan uit Kenia. Met de Iraakse Koerdenleiders Barzani en Talabani staat Israel wel op goede voet, en daarom krijgen die nu massaal militaire steun..Maar ze konden hem eerder afmaken hoor. In Syrië mislukte het op het nippertje. En ik zwijg nog over het gebeurtenis in Parijs. Ze konden hem ook zonder steun van Mossad oppakken + mossad had/heeft goede banden met Turkse inlichtingsdienst.

Israel is dus, door te helpen bij het onstaan van een (bevriende) koerdistan haar eigen levensverzekering aan het sluiten..Turkije zal dan waarschijnlijk duimen voor een onafhankelijke Koerdistan?

Turkije is zich bewust van deze situatie maar kan niks tegen Israel ondernemen omwille van grote broer VS en oudtante EU.Voila se, dan zullen we maar wachten op het gepaste moment om Heilige Land van de joden te zuiveren. Maar de masonjoden in het Turkse leger zullen dat niet toestaan jammer genoeg.

nadine
19 februari 2005, 23:33
Ondanks ik tegen het vriendschap ben, zijn de Turken en juden goede bondgenoten.
....
Voila se, dan zullen we maar wachten op het gepaste moment om Heilige Land van de joden te zuiveren. Maar de masonjoden in het Turkse leger zullen dat niet toestaan jammer genoeg.Het is duidelijk uit je post dat je niets tegen de "juden" hebt... alleen misschien wat te lang "mein kampf" in het Duits gelezen...

styllo_ben
20 februari 2005, 17:30
Maar jongen toch, El Turco. wat een vijandschap dat gij koesterd tegenover de Koerden. Als ik nie beter wist zou ik zeggen dat gij een kind van 6 jaar zijt want die zien alles in "wij zijn goed, sterk en rechtvaardig, de andere is de valse zwakkeling, verrader en uitschot" mentaliteit. Turkije is heus niet zo onschuldig en gerechtvaardigd in haar strijd tegen de Koerden.

En wat mij ook pijn doet is dat gij van alle koerden terroristen maakt en ziet als slechterikken die het liefst allemaal uitgeroeid moeten worden (behalve dan die enkele collaborateurs die zelfs maar ontkennen een Koerd te zijn).

Weet gij, El Turco, gij belichaamt de Turkse versie van het nazisme, gij zijt een faschist, gij voelt u superieurder dan de Koerden. Het is altijd uw soort volk geweest die de ergste misdaden begaan heeft: een genocide op de Koerden.

Wacht, ik zie het al komen...uw antwoord in de zin van: neen, Turken hebben geen genocide gepleegd, het waren die vuile koerden, die honden, die terroristen die een genocide plegen op het Arisch ras, de Turken.

Jongen, groei op

JusticeLover
20 februari 2005, 17:55
Maar jongen toch, El Turco. wat een vijandschap dat gij koesterd tegenover de Koerden. Als ik nie beter wist zou ik zeggen dat gij een kind van 6 jaar zijt want die zien alles in "wij zijn goed, sterk en rechtvaardig, de andere is de valse zwakkeling, verrader en uitschot" mentaliteit. Turkije is heus niet zo onschuldig en gerechtvaardigd in haar strijd tegen de Koerden.

En wat mij ook pijn doet is dat gij van alle koerden terroristen maakt en ziet als slechterikken die het liefst allemaal uitgeroeid moeten worden (behalve dan die enkele collaborateurs die zelfs maar ontkennen een Koerd te zijn).

Weet gij, El Turco, gij belichaamt de Turkse versie van het nazisme, gij zijt een faschist, gij voelt u superieurder dan de Koerden. Het is altijd uw soort volk geweest die de ergste misdaden begaan heeft: een genocide op de Koerden.

Wacht, ik zie het al komen...uw antwoord in de zin van: neen, Turken hebben geen genocide gepleegd, het waren die vuile koerden, die honden, die terroristen die een genocide plegen op het Arisch ras, de Turken.

Jongen, groei opIk ben helemaal gene fascist. Van mij mogen de Koerden in Turkjie wonen zolang ze integreren in de maatschappij en zich distantiëren van de terroristen.

Genocide op de Koerden? Praat jij over Dersim(Tunceli) of over Special Forces bombardementen waar honderden terroristen vermoord werden? Leg maar uit.

Jij en ik weten het goed, er komt nooit een onafhankelijke Koerdische staat in Noord-Irak nog niet in Turkije.

Ik zei al eerder dat de Koerden evenveel rechten moesten krijgen als Turken. Je ziet het hé, zelfs rechten moeten we jullie niet gunnen blijkbaar ...

styllo_ben
20 februari 2005, 18:22
Ik ben helemaal gene fascist. Van mij mogen de Koerden in Turkjie wonen zolang ze integreren in de maatschappij en zich distantiëren van de terroristen.

Wat gij met integreren bedoeld is in feite Turcificatie, of ook wel genoemd culturele-genocide. Een Koerd in Diyarbakir, zijn eigen thuisland, waarom moet die de Turkse cultuur van Ankara of Istanbul aannemen?

Genocide op de Koerden? Praat jij over Dersim(Tunceli) of over Special Forces bombardementen waar honderden terroristen vermoord werden? Leg maar uit.

Als gij nu de koerden eens als mens begon te zien...iedere dode Koerd wordt in de (Turkse) media gelanceerd als een terrorist, en daarom is dus de dood van die persoon grechtvaardigd...als jullie nu eens een onderscheid begonnen te maken tussen burger en gewapende strijder...

Jij en ik weten het goed, er komt nooit een onafhankelijke Koerdische staat in Noord-Irak nog niet in Turkije.

Hierover moeten we eens serieus over discussiëren...

Ik zei al eerder dat de Koerden evenveel rechten moesten krijgen als Turken. Je ziet het hé, zelfs rechten moeten we jullie niet gunnen blijkbaar ...

krijgen krijgen... geef die dan eindelijk nu eens, die rechten, of moeten er nog meer mensen doodgaan.

JusticeLover
20 februari 2005, 19:08
Wat gij met integreren bedoeld is in feite Turcificatie, of ook wel genoemd culturele-genocide. Een Koerd in Diyarbakir, zijn eigen thuisland, waarom moet die de Turkse cultuur van Ankara of Istanbul aannemen?

Omdat een Koerd in Diyarbakir nog steeds een burger is van Turkse Republiek. Diyarbakir is een Turkse stad dus de inwoners moeten dan ook Turks kunnen praten. Turks was voertaal ten tijde van het Osmaanse Rijk dus het is niet een taal/cultuur die uit de lucht valt.

Als gij nu de koerden eens als mens begon te zien...iedere dode Koerd wordt in de (Turkse) media gelanceerd als een terrorist, en daarom is dus de dood van die persoon grechtvaardigd...als jullie nu eens een onderscheid begonnen te maken tussen burger en gewapende strijder...

Luister, elke persoon die zijn wapen afvuurt tegen Turkse leger, politie,.. is een landverrader, terrorist,crimineel, ... Maar moest de Turkse leger onschuldige mensen vermoord hebben die niets te maken hadden met terroristen dan zijn die slachtoffers in mijn ogen ook martelaars.

Hierover moeten we eens serieus over discussiëren... Kwestie van gezond verstand. De Koerden zullen het dan pas lastig hebben.

krijgen krijgen... geef die dan eindelijk nu eens, die rechten, of moeten er nog meer mensen doodgaan.


Wat wil je nu zeggen; dat die pkk-terroristen en sympathisanten geweld gebruiken tegen leger vóór de rechten van de Koerden ofwat? Dus Apo is in jouw ogen 'een bevrijder' of 'een dappere strijder' die strijdde voor de Koerdische burger?

styllo_ben
20 februari 2005, 19:27
Öcalan begon zijn strijd in 1984, echter in 1980 al hadden generaals een coup gepleegd en de rechten, niet van alleen de Koerden maar van iedereen zwaar geschonden.

IN 1980 wordt het verboden Koerdisch te spreken, een Koerdische naam aan uw kind te geven, koerdische muziek te maken, iets in Koerdische taal uit te geven enz. enz.
Als reactie hierop begint de PKK een gewapende strijd, overigens pas in 1984, dus 4 jaar later. Wat is dus oorzaak, wat is gevolg. Wie is gerechtvaardigd, wie is de terrorist. Je gaat toch niet beweren dat de repressie een antwoord is op de PKK-terreur. Eerst kwam de repressie, dan de PKK-terreur.

Öcalan strijdt voor de rechten van de Koerden. Voor wat anders? Laat die verhaaltjes van "een pion van de imperialisten" maar achterwege. Als er nu stilletjes aan de Koerden hun rechten terugkrijgen, kunnen we dat toeschrijven aan de (gewapende) strijd van de Pkk.

Jozef Ostyn
20 februari 2005, 23:12
Öcalan begon zijn strijd in 1984, echter in 1980 al hadden generaals een coup gepleegd en de rechten, niet van alleen de Koerden maar van iedereen zwaar geschonden.

IN 1980 wordt het verboden Koerdisch te spreken, een Koerdische naam aan uw kind te geven, koerdische muziek te maken, iets in Koerdische taal uit te geven enz. enz.
Als reactie hierop begint de PKK een gewapende strijd, overigens pas in 1984, dus 4 jaar later. Wat is dus oorzaak, wat is gevolg. Wie is gerechtvaardigd, wie is de terrorist. Je gaat toch niet beweren dat de repressie een antwoord is op de PKK-terreur. Eerst kwam de repressie, dan de PKK-terreur.

Öcalan strijdt voor de rechten van de Koerden. Voor wat anders? Laat die verhaaltjes van "een pion van de imperialisten" maar achterwege. Als er nu stilletjes aan de Koerden hun rechten terugkrijgen, kunnen we dat toeschrijven aan de (gewapende) strijd van de Pkk.
Ik heb veel sympathie voor de gerechtvaardigde eisen van de Koerden inzake erkenning van hun taal en cultuur. Maar de PKK en Ocalan zijn het ergste wat de Koerden ooit overkomen is. Niet alleen is de PKK wal degelijk een terroristische organisatie, ze is ook uitgesproken anti-democratisch en dictatoriaal. Het enige wat voor de Koerden erger zou zijn dan de Turkse overheersing zou de overheersing door een bende zoals die van Ocalan zijn. Het is niet voor niets dat andere Koerdische bewegingen zich van de PKK gedistancieerd hebben.

Wat overigens de beweringen van El Turco betreft; er was wel degelijk een Koerdische staat, erkend na WOI, maar deze bleek niet levensvatbaar en werd onder de voet gelopen door Attaturk en zijn leger.

styllo_ben
21 februari 2005, 13:21
dat ge de Pkk, of ondertussen Kongra-gel, terroristisch noemt begrijp ik wel, hoe moet je iemand die bommen laat afgaan anders noemen. Maar anti-democratisch en dictatoriaal...neen, hier ga je de mist in.

Kongra-gel als organisatie is in veel opzichten democratischer en zeker niet dictatorialer dan de Turkse staat. Sinds haar 30 jarig bestaan heeft de Koerdische organisatie meer hervormingen doorgevoerd dan Turkije sinds haar 80 jarig bestaan.
En bovendien, het was de Pkk die tot driemaal toe een wapenstilstand uitriep, maar omdat Turkije nooit hierop is ingegaan, bleef het bij een éénzijdige staakt-het-vuren. Iedere poging tot verzoening vanuit de kant van de PKK werd dus door de Turkse koppigheid gesabotteerd.

De PKK strijd niet alleen voor zelfbeschikking voor de Koerden maar ook voor ontwikkeling en vooruitgang in de Koerdische maatschappij. Nog altijd leven de Koerden in een agrarische maatschappij dat gekenmerkt wordt door feodalisme, ongelijkheid en geen politieke participatie. De Pkk, vanuit haar revolutionaire achtergrond, wil deze situatie omverwerpen en een maatschappij installeren naar hedendaagse maatstaven. En wie houdt de PKK tegen... juist ja, de zogenaamde democratie Turkije...

Turkije houdt deze onaanvaardbare situatie in stand door een groep van stammenleiders en grootgrondbezitters te steunen, tegen de grootste gedeelte van de mensen in.

Neen, dat Turkije democratischer zou zijn dan de PKK...NO WAY.

Terzijde, op Turks grondgebied is nooit een onafhankelijke Koerdistan uitgeroepen, ook niet na WO I. Wat wel was, was een opstand in de jaren 30, dus zo'n goede 10 jaar later na het ontstaan van de staat Turkije. En dit omdat 'de grote Ataturk' zijn beloftes van 'rechten voor Koerden' niet wou nakomen nadat de Koerden meegevochten hadden teggen de bezetters en dus mee verantwoordelijk is van de geboorte van Turkije. Stank voor dank dus!!!

Je begrijpt dan toch waarom de Koerden zich nu afkeren van Ankara, na 80 jaar van onderdrukking. Laat Turkije eerst eens haar beloftes van 80 jaar geleden waarmaken...en als het dan niet goedkomt...ja, dan kunt ge de Koerden (terecht) terrorisme verwijten.

de roenekes
21 februari 2005, 13:50
dat ge de Pkk, of ondertussen Kongra-gel, terroristisch noemt begrijp ik wel, hoe moet je iemand die bommen laat afgaan anders noemen. Maar anti-democratisch en dictatoriaal...neen, hier ga je de mist in.

Kongra-gel als organisatie is in veel opzichten democratischer en zeker niet dictatorialer dan de Turkse staat. Sinds haar 30 jarig bestaan heeft de Koerdische organisatie meer hervormingen doorgevoerd dan Turkije sinds haar 80 jarig bestaan.
En bovendien, het was de Pkk die tot driemaal toe een wapenstilstand uitriep, maar omdat Turkije nooit hierop is ingegaan, bleef het bij een éénzijdige staakt-het-vuren. Iedere poging tot verzoening vanuit de kant van de PKK werd dus door de Turkse koppigheid gesabotteerd.

De PKK strijd niet alleen voor zelfbeschikking voor de Koerden maar ook voor ontwikkeling en vooruitgang in de Koerdische maatschappij. Nog altijd leven de Koerden in een agrarische maatschappij dat gekenmerkt wordt door feodalisme, ongelijkheid en geen politieke participatie. De Pkk, vanuit haar revolutionaire achtergrond, wil deze situatie omverwerpen en een maatschappij installeren naar hedendaagse maatstaven. En wie houdt de PKK tegen... juist ja, de zogenaamde democratie Turkije...

Turkije houdt deze onaanvaardbare situatie in stand door een groep van stammenleiders en grootgrondbezitters te steunen, tegen de grootste gedeelte van de mensen in.

Neen, dat Turkije democratischer zou zijn dan de PKK...NO WAY.

Terzijde, op Turks grondgebied is nooit een onafhankelijke Koerdistan uitgeroepen, ook niet na WO I. Wat wel was, was een opstand in de jaren 30, dus zo'n goede 10 jaar later na het ontstaan van de staat Turkije. En dit omdat 'de grote Ataturk' zijn beloftes van 'rechten voor Koerden' niet wou nakomen nadat de Koerden meegevochten hadden teggen de bezetters en dus mee verantwoordelijk is van de geboorte van Turkije. Stank voor dank dus!!!

Je begrijpt dan toch waarom de Koerden zich nu afkeren van Ankara, na 80 jaar van onderdrukking. Laat Turkije eerst eens haar beloftes van 80 jaar geleden waarmaken...en als het dan niet goedkomt...ja, dan kunt ge de Koerden (terecht) terrorisme verwijten.Oeps, zulke dingen zeggen is dodelijk in ''democratisch'' Turkije. Daar kunnen ze niet echt tegen.

de roenekes
21 februari 2005, 14:00
Bericht aan EL TURCO, Gelieve naar Turkije terug te keren, uw Turks nationalistisch gedoe bevind zich op een te zielig, te laag..... niveau. İk word er misselijk van. Trouwens wat zit jij hier in godsnaam in Belgie te doen..... de lucht vervuilen misschien. Sorry dat ik een beetje persoonlijk word, maar zou je je daar niet nuttiger kunnen maken. Misschien dat je er de kans krijgt om een paar van die arme koerden af te knallen. Zou je dat niet lekker vinden, kom je misschien klaar. (sorry maar nu ben ik eventjes even pervers als jij geweest.)
Hopend op een spoedige genezing van je hersenspinsels.
De groeten en tot ziens

styllo_ben
21 februari 2005, 19:12
Bericht aan EL TURCO, Gelieve naar Turkije terug te keren, uw Turks nationalistisch gedoe bevind zich op een te zielig, te laag..... niveau. İk word er misselijk van. Trouwens wat zit jij hier in godsnaam in Belgie te doen..... de lucht vervuilen misschien. Sorry dat ik een beetje persoonlijk word, maar zou je je daar niet nuttiger kunnen maken. Misschien dat je er de kans krijgt om een paar van die arme koerden af te knallen. Zou je dat niet lekker vinden, kom je misschien klaar. (sorry maar nu ben ik eventjes even pervers als jij geweest.)
Hopend op een spoedige genezing van je hersenspinsels.
De groeten en tot ziens
hé man, je hebt hem eens goed op zijn nummer gezet, wat denkt die wel niet...dat wij hier ook onderheving zijn aan Turkse staatspropaganda...

JusticeLover
21 februari 2005, 20:14
Bericht aan EL TURCO, Gelieve naar Turkije terug te keren, uw Turks nationalistisch gedoe bevind zich op een te zielig, te laag..... niveau. İk word er misselijk van. Trouwens wat zit jij hier in godsnaam in Belgie te doen..... de lucht vervuilen misschien. Sorry dat ik een beetje persoonlijk word, maar zou je je daar niet nuttiger kunnen maken. Misschien dat je er de kans krijgt om een paar van die arme koerden af te knallen. Zou je dat niet lekker vinden, kom je misschien klaar. (sorry maar nu ben ik eventjes even pervers als jij geweest.)
Hopend op een spoedige genezing van je hersenspinsels.
De groeten en tot ziens
Zolang er Koerdische terroristen aanwezig zijn op Belgisch grondgebied blijf ik hier:-D

de roenekes
21 februari 2005, 20:39
Zolang er Koerdische terroristen aanwezig zijn op Belgisch grondgebied blijf ik hier:-DWat een liefde.
Zielig. Het blijft hier maar stinken gelijk overtijdse frustratie politiek.
Jongen als je perse met van die Koerdische terroristen wil 'samenwonen' ga dan aub naar Turkije of Noord İrak of İran of Syrie....daar heb je er nog veel meer en doe je maar wat je niet laten kunt (als ze je dan wel laten doen natuurlijk).
En anders ga je maar naar de psycholoog, hopelijk vind die een oplossing voor je nachtmerries.
Maar laat de gewone mensen met rust, niemand (sorry dat ik veralgemeen) heeft jouw gezever nodig. (als er mensen zouden zijn die het tegendeel beweren dat ze het dan laten weten.)(ik ben nooit verlegen om iets bij te leren.)
Dank u wel voor uw aandacht.

de roenekes
21 februari 2005, 20:40
hé man, je hebt hem eens goed op zijn nummer gezet, wat denkt die wel niet...dat wij hier ook onderheving zijn aan Turkse staatspropaganda...graag gedaan, met alle plezier.:-)

sinan123
21 februari 2005, 20:49
dat ge de Pkk, of ondertussen Kongra-gel, terroristisch noemt begrijp ik wel, hoe moet je iemand die bommen laat afgaan anders noemen. Maar anti-democratisch en dictatoriaal...neen, hier ga je de mist in.

Kongra-gel als organisatie is in veel opzichten democratischer en zeker niet dictatorialer dan de Turkse staat. Sinds haar 30 jarig bestaan heeft de Koerdische organisatie meer hervormingen doorgevoerd dan Turkije sinds haar 80 jarig bestaan.

Wat voor hervormingen??? Zijn dit hersenspinsels. Als er ooit een Koerdische staat komt zal de staat qua democratie niet verder komen dan Iran.

sinan123
21 februari 2005, 20:52
De PKK strijd niet alleen voor zelfbeschikking voor de Koerden maar ook voor ontwikkeling en vooruitgang in de Koerdische maatschappij. Nog altijd leven de Koerden in een agrarische maatschappij dat gekenmerkt wordt door feodalisme, ongelijkheid en geen politieke participatie. De Pkk, vanuit haar revolutionaire achtergrond, wil deze situatie omverwerpen en een maatschappij installeren naar hedendaagse maatstaven.

Dit lijkt verdacht veel op de visies van de jong-Turken. Hmm de geschiedenis herhaalt zich???

JusticeLover
21 februari 2005, 20:58
Wat een liefde.
Zielig. Het blijft hier maar stinken gelijk overtijdse frustratie politiek.
Jongen als je perse met van die Koerdische terroristen wil 'samenwonen' ga dan aub naar Turkije of Noord İrak of İran of Syrie....daar heb je er nog veel meer en doe je maar wat je niet laten kunt (als ze je dan wel laten doen natuurlijk).
En anders ga je maar naar de psycholoog, hopelijk vind die een oplossing voor je nachtmerries.
Maar laat de gewone mensen met rust, niemand (sorry dat ik veralgemeen) heeft jouw gezever nodig. (als er mensen zouden zijn die het tegendeel beweren dat ze het dan laten weten.)(ik ben nooit verlegen om iets bij te leren.)
Dank u wel voor uw aandacht.
:-o

sinan123
21 februari 2005, 20:58
Neen, dat Turkije democratischer zou zijn dan de PKK...NO WAY.

Je beargumentatie slaat nergens op, de Pkk-leiders worden niet gekozen ze komen aan de macht. Pkk-leden vermoorden elkaar om machtsposities. Pkk-leden plegen aanslagen op onschuldige mensen.

Iedereen weet dat de Koerden steeds meer rechten krijgen en dit proces zal zich steeds versnellen. Natuurlijk moet hierbij hard tegen terroristen worden opgetreden. Wist je dat de PKK in de Europese lijst vant terroriste organisaties staat. In nederland is de PKK officieel verboden, ook is er een trainingskamp in Nederland ontmantelt.

styllo_ben
21 februari 2005, 21:38
Je beargumentatie slaat nergens op, de Pkk-leiders worden niet gekozen ze komen aan de macht. Pkk-leden vermoorden elkaar om machtsposities.

Zoals in elke organisatie is er wel 'geduw en getrek' om meer macht, maar in essentie is er nooit een soort van coup gepleegd binnen de PKK, en al helemaal geen moorden om macht. Zelfs toen hun leider Ocalan ontvoerd werd, bleven ze kalm en stelden ze zich constructief op zodat de organisatie niet ten onder zou gaan aan een "interne oorlog" om de leiderschap. En de organisatie heeft deze crisis overleefd dankzij hun gevoel voor democratie, je kunt dit moeilijk ontkennen want de organisatie is er nog altijd. Hoeveel coups zijn er in Turkije geweest...

Iedereen weet dat de Koerden steeds meer rechten krijgen en dit proces zal zich steeds versnellen. Natuurlijk moet hierbij hard tegen terroristen worden opgetreden.

Hier ga ik je niet tegenspreken, alhoewel we beide weten dat we iets anders verstaan onder "terrorist".

Wist je dat de PKK in de Europese lijst vant terroriste organisaties staat.

Voor China is de Dalai Lama ook een terrorist...

sinan123
21 februari 2005, 21:46
Zoals in elke organisatie is er wel 'geduw en getrek' om meer macht, maar in essentie is er nooit een soort van coup gepleegd binnen de PKK, en al helemaal geen moorden om macht. Zelfs toen hun leider Ocalan ontvoerd werd, bleven ze kalm en stelden ze zich constructief op zodat de organisatie niet ten onder zou gaan aan een "interne oorlog" om de leiderschap. En de organisatie heeft deze crisis overleefd dankzij hun gevoel voor democratie, je kunt dit moeilijk ontkennen want de organisatie is er nog altijd

Hoe weet jij wat er in de bergen in zuid-oost Turkije is gebeurd, er is vast een ruzie om macht geweest. Vandaar de ''wapen-stilstand'', na de interne oorlog veranderden ze van naam en hebben ze dezelfde soldaten. Hoeveel doden vallen er dagelijks onde het motto ''Töre cinayetleri'' en ''Namus Davalari''?

Voor China is de Dalai Lama ook een terrorist...
China is niet vergelijkbaar met Europa(die na lang aarzelen de Pkk toch in de lijst heeft gezet en daarmee (volgens mij) de juiste beslissing heeft genomen).

de roenekes
21 februari 2005, 21:59
Hoeveel doden vallen er dagelijks onde het motto ''Töre cinayetleri'' en ''Namus Davalari''? Wat heeft dat te maken met de PKK (of met het onderwerp?)

sinan123
21 februari 2005, 21:59
Ik kan waarschijnlijk op je volgende reactie pas morgen reageren omdat ik nu wegmoet,
Groeten

de roenekes
21 februari 2005, 22:02
İs dat niet zo'n middeleeuws gedoe ivm meisjes vermoorden omdat ze geen maagd meer zijn. (ook al zijn ze verkracht door nonkel lief)? Niet echt Europees... maar we dwalen af van het onderwerp. sorry.

de roenekes
21 februari 2005, 22:02
Tot morgen

styllo_ben
21 februari 2005, 22:05
Hoe weet jij wat er in de bergen in zuid-oost Turkije is gebeurd, er is vast een ruzie om macht geweest. Vandaar de ''wapen-stilstand'', na de interne oorlog veranderden ze van naam en hebben ze dezelfde soldaten.

Hoe ik weet wat er in die bergen echt gebeurd...door in ieder geval niet de Turkse bronnen te geloven... Nee serieus nu, zoals eerder gesteld is er altijd wel een interne strijd om meer macht, zowel in een democratische partij als in een "terroristische" organisatie. Zo ook bij de PKK. Toen hun leider in 1999 ontvoerd werd, hoopte Ankara dat de organisatie door interne strubbelingen zich eigen naar de maan zou helpen...maar dit is niet gebeurd. Op dat cruciale moment, in februari 1999, zag de PKK-top het gevaar aankomen en heeft het de democratie de vrije loop gegeven. Resultaat: geen machtsstrijdje dat uitdraaide in een interne oorlog, minder militarisering en meer politicering, nieuwe naam om de hervormingen te benadrukken enz enz. Ik wil heus niet beweren dat de PKK, of ondertussen Kongra-gel, het schoolvoorbeeld is van democratie maar je moet toegeven dat het toch op zijn minst niet erger is dan de Turkse staat.

Hoeveel doden vallen er dagelijks onde het motto ''Töre cinayetleri'' en ''Namus Davalari''?

Als je dit nu eens in het Nederlands zou vertalen, ben ik zeker dat ik het kan beantwoorden.

styllo_ben
21 februari 2005, 22:07
hé, roenekes, versta jij Turks. Hoe komt het.

de roenekes
21 februari 2005, 22:11
hé, roenekes, versta jij Turks. Hoe komt het.

Omdat ik het af en toe nodig heb.

styllo_ben
21 februari 2005, 22:15
Hoezo, maar nu heb je mijn interesse gewekt.

Heb jij Turks geleerd zoals wij Frans leren op de schoolbanken of hoe zit het.
Misschien wil je privé gaan, wel je weet me te vinden.

de roenekes
21 februari 2005, 22:29
Aw Turks op Vlaamse schoolbanken, zou je dat Frans al niet erg genoeg vinden.

İk ga liever niet prive tenzij je van het vrouwelijk geslacht bent. Mooie benen enz... hebt, maar dat betwijfel ik.

by the way... curiosity killed the cat.

Sorry

styllo_ben
21 februari 2005, 22:35
Oké, ik wil jouw ook blijven kennen als de roenekes hoor, geen probleem.

Alleen moet je niks achter gaan zoeken in mijn nieuwsgierigheid hoor, ik ben een beetje verbaasd, meer niet.

Allé, tot nog eens, nu ga ik maar eens door.