PDA

View Full Version : Eurazië is aangetreden!


jjohanvdb
18 februari 2005, 16:02
FEIT 1:
Europa verzwakt economisch zienderogen. Alleen een krachtig economisch beleid en de opname van Rusland en de Arabische landen (olie en demografie!) kan hieraan een halt toeroepen. Dan hebben we een gigant van 800 miljoen mensen die aan China, India en de VS het hoofd kan bieden.

FEIT 2:
De landen die deel uitmaken van de Europese Unie of van haar burenring (Rusland, Oekraiene, de staten van het Barcelona-proces) vormen samen de Oude Wereld van ONZE beschaving, de logisch-abrahamitische beschaving. Alle volkeren van deze beschaving hebben met de tegenstelling tussen Griekse logos en abrahamitische religie geworsteld, van de zuilen van Herakles (benoorden de welke ooit de Andalousische hoogcultuur bloeide) tot Pakistan, over Moskou en Sint-Katelijne Waver...

FEIT 3:
Nietzsche had reeds meer dan 100 jaar geleden, temidden van Europese oorlogen en rivaliteiten, voorvoeld dat Europa één wou worden. Zo schreef hij het letterlijk! Hoe zouden wij dan heden ten dage niet voelen dat *onze* logisch-abrahamitische beschaving en samenleving naar eenheid streeft, en dat de zogenaamde "Clash of civilisations" een *burgeroorlog* binnen onze beschaving is?

<<"Krieg mit Rom auf's Messer! Friede, Freundschaft mit dem Islam": so empfand, so that jener große Freigeist, das Genie unter den deutschen Kaisern, Friedrich der Zweite.>> -- Friedrich Nietzsche, der Antichrist

De schoofzak
18 februari 2005, 22:04
Wat een zever.

Europa verzwakt niet.
Je twee andere voorbeelden zijn van zo'n vervlogen tijden, dat ik er geen woorden voor vind.

Europa konsolideren en de UNO en de Gatt wat doen respekteren zal wel meer dan genoeg zijn voor de volgende 20 jaar. Wie verder tracht te kijken is even dom als wie aktueel het weer wil voorspellen op meer dan twee weken.

Bakkebaard
19 februari 2005, 12:00
Leg eens het Barcelona proces uit als ge wilt. Komt mij niet bekend voor.

jjohanvdb
21 februari 2005, 15:43
Het Barcelona-proces is ook bekend als het Euromed-project. Bedoeling is om tussen de EU en alle landen van het Middelandse Zeegebied associatieverdragen te sluiten. Bedoeling is de democratisering van die landen (versterking civiele maatschappij enz.) alsook economische samenwerking. Voorlopig is het Barcelona-proces een lege doos. Toch heeft de EU welvaart, democratie en vrede gebracht voor het Europese continent. Ik denk dat alleen het Barcelona-proces in staat is om die welvaart, die democratie en die vrede ook voor het Zuiden van de Middelandse Zee en voor het Midden-Oosten te garanderen. Ik herinner eraan dat zowel de Palestijnse Autoriteit als Israël in het Barcelona-proces inbegrepen zijn. M.i. kan alleen de EU de gemeenschappelijke belangen creëren die deze partijen naar mekaar toe zal duwen.

boer_bavo
27 februari 2005, 22:52
Waarom zouden we een gigant moeten zijn om weerwerk te kunnen bieden? Zijn het niet juist kleine landen die een grotere welvaart hebben?

jjohanvdb
11 maart 2005, 18:23
Wat een zever.
Dat is altijd de beste openingszin voor een sereen debat. ;-)

Europa verzwakt niet.
Hmm... Dan raad ik je aan om even wat economische statistieken te bekijken, en de groeiritmes van VS, EU, Japan en China met elkaar te vergelijken. Japan groeit 50% sneller als EU, VS groeit dubbel zo snel als EU, China vier maal zo snel.

Je twee andere voorbeelden zijn van zo'n vervlogen tijden, dat ik er geen woorden voor vind.
Het ging niet over voorbeelden, wel om actuele realiteiten i.v.m. demografie, bodemrijkdommen en beschaving. Wat ik gezegd heb over demografie en bodemrijkdommen is een objectief feit. Wat ik gezegd heb over beschaving is misschien iets origineler, maar wie zou er durven beweren dat in één enkel land dat tot de door mij gespecifieerde ruimte hoort, één van beide elementen (Griekse logos, abrahamitische religie) afwezig is? Wie zou er durven beweren dat de creatieve spanning tussen de twee niet mee actief is?

Europa konsolideren en de UNO en de Gatt wat doen respekteren zal wel meer dan genoeg zijn voor de volgende 20 jaar.
Alsof UNO en GATT/WTO niet gerespecteerd worden! Als Master Internationale Betrekkingen (Sciences Po Paris) moet ik hier grondig weerwerk bieden. De media hebben het voortdurend over de spectaculaire schendingen van het internationaal recht, iets nauwkeurigere observatie leert dat in 90% van de gevallen de souvereine staten zich vrijwillig aan het internationaal recht onderwerpen!

Wie verder tracht te kijken is even dom als wie aktueel het weer wil voorspellen op meer dan twee weken.
De discussiepartner met "zever" en "dom" en meer van dat fraais bekladden is daarentegen een teken van superieure intelligentie! ;-)