PDA

View Full Version : Tolerating intolerance


Stefanie
29 april 2003, 23:21
http://www.partisanreview.org/archive/2002/3/bawer.html

Pat
30 april 2003, 01:23
Een aanbevolen tekst stefanie, maar ik vrees dat hij weinig gelezen zal worden wegens te langdradig.

Ik kan me best inbeelden dat politieke vluchtelingen veel minder problemen hebben met het leven in onze maatschappij omdat het hier gaat over individuen die dankbaar zijn voor het feit dat ze terechtkomen in een democratische samenleving waar ze niet vervolgd worden.

Economische vluchtelingen daarentegen, en daar zitten voor een deel nep-politieke vluchtelingen bij, komen bijna uitsluitend naar hier wegens financiële redenen. Dat die avonturiers geconfronteerd worden met een andere taal, andere normen en waarden dat nemen ze er dan maar snel snel even bij. Uiteraard is dit om moeilijkheden vragen want culturen kunnen nu éénmaal botsen. Door familiehereniging en door het recruteren destijds van gastarbeiders uit een zelfde streek heeft men in sommige gevallen zelfs volledige dorpsgemeenschappen naar hier gebracht. Het zijn niet enkel de streekgenoten, familieleden en dorpsgenoten die men importeert, maar ook de plaatselijke gebruiken, familiebanden, sociale systemen en vetes. Hier ter plaatse zoeken die gemeenschappen elkaar weer op waardoor ze zichzelf voor een stuk isoleren met als gevolg dat een normale interactie met de autochtone bevolking een stuk moeilijker wordt.

circe
30 april 2003, 08:19
The attitudes of Dutch officialdom, and of the Dutch generally, hadn’t helped: although in America the U.S.-born children of immigrants are American citizens, in the Netherlands the Dutch-born children of immigrants are called "second-generation immigrants." (The same is true in Germany, where even "third-generation immigrants"–and, yes, they do use that term–aren’t automatically entitled to citizenship.)
Tenzij ik de schrijver verkeerd begrijp, maakt hij hier wel een fout veronderstelling. Zowel in Nederland (als Belgie) krijgen de kinderen van immigranten die hier geboren worden automatisch de Nederlandse nationaliteit. Het probleem zit hem erin dat ze zich helemaal niet verbonden voelen met Nederland / België.
Studies hebben uitgewezen dat het overgrote gedeelte van "tweede en derde" generatie immigranten zich in eerste plaats Marokkaans of Turks voelen.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan die dubbelzinnige benaming van "allochtoon". Wie is in feite allochtoon?
Is Jan Peeters allochtoon? (alhoewel zijn moeder Fatima marhaoui heet?)
of is Mohamed Marhab allochtoon (alhoewel zijn moeder Greet Smet heet?)
En hoeveel generaties blijft men allochtoon? 2 / 3 ? 20?
Is Karel Johnson ook allochtoon?

Of telt "allochtoon" enkel voor moslims?


Rehman and Storhaug concluded their article with the observation that "a whole generation of minority youth is being betrayed by their own as well as by well-meaning ‘anti-racist’ Norwegians." Change the word "Norwegians" to "Britons"–or, for that matter, "Swedes" or "Dutchmen" or any one of a number of other national labels–and the statement would have remained true. The simple fact is that many Western Europeans, from the man on the street to the cop on the corner, from the politician in parliament to the immigration official at the border, have long considered it their obligation to turn a blind eye to the more disturbing aspects of the immigrant Muslim reality–in short, to tolerate intolerance.

Ik herhaal maar ineens een volledige paragraaf (het artikel is inderdaad lang).
Maar hier legt schrijver inderdaad de vinger op de wonde. Gedurende al te lang is enige kritiek altijd als "racistisch" bevonden en op slag onder de mat te vegen.
Het wordt hoog tijd dat men daar een eind aan maakt.

Of course, not all politicians who dare to raise the issues of immigration, Islam, and integration are necessarily admirable. As Anne Applebaum noted in Slate in April, the lesson of the unsavory Jean-Marie Le Pen’s electoral success "is that if French politicians make it unacceptable to discuss such things in the mainstream, then the discussion will take place on the far-right fringes." Indeed, it is dismaying that while many leaders on the European Left continue to do their best to avoid criticizing fundamentalist Islam–which is, after all, among the most reactionary forces on the planet–they persist in attaching the label "racist" or "right-wing extremist" to any politician, such as Fortuyn, who makes bold to raise it as an issue. The longer the Left keeps trying to stifle discussion in this manner, the higher the chances of a rise to power of genuine racists and right-wing extremists.

Misschien dat de VLD het een beetje begrepen heeft ondertussen? Ik wacht nog steeds op de andere politieke partijen om daar een standpunt in te nemen. Of hebben ze teveel schrik om door hun eigen demonen gedemoniseerd te worden?

Hier ter plaatse zoeken die gemeenschappen elkaar weer op waardoor ze zichzelf voor een stuk isoleren met als gevolg dat een normale interactie met de autochtone bevolking een stuk moeilijker wordt.
Deze stelling gaat toch niet op voor de hopen Italianen, Grieken, Spanjaarden etc. die hier in de loop der jaren zijn komen aangewaaid?
Waarom is het zo moeilijk om gewoon recht voor de raap te spreken en gewoon te zeggen dat het vooral moslims zijn die zich niet willen (mogen?) aanpassen aan de hier geldende normen?

As for those who, after a period in the West, make it obvious that they are unwilling or unable to adapt, they must be sent home and replaced by deserving individuals who can adapt. This may appear extreme, but there is no reasonable alternative. For at stake in all this, ultimately, are the basic freedoms of all Westerners–not only women and homosexuals, but everyone, including Muslims and former Muslims who wish to live in a place where they can be themselves. At stake, indeed, is Western civilization.
Het is natuurlijk heel extreem om een terugkeerregeling voor "onwilligen" te promoten.
Anderzijds is het niet mogelijk een tolerante en in-tolerante cultuur samen te laten leven!
Misschien wordt het hoogtijd dat de "toleranten" onder ons, ook even hun grenzen stellen.

Blijkbaar lukt het iedereen wel om de democratie te verdedigen en niet-democratische partijen op slag uit het politieke spel te verwijderen, waarom kan dat dan niet met een intolerante cultuur?

Darwin
3 mei 2003, 16:44
"Then, in September 2001 (only five days, in fact, before the destruction of the World Trade Center), the Norwegian newspaper Dagbladet reported that 65 percent of rapes of Norwegian women were performed by "non-Western" immigrants–a category that, in Norway, consists mostly of Muslims. The article quoted a professor of social anthropology at the University of Oslo (who was described as having "lived for many years in Muslim countries") as saying that "Norwegian women must take their share of responsibility for these rapes" because Muslim men found their manner of dress provocative. One reason for the high number of rapes by Muslims, explained the professor, was that in their native countries "rape is scarcely punished," since Muslims "believe that it is women who are responsible for rape." The professor’s conclusion was not that Muslim men living in the West needed to adjust to Western norms, but the exact opposite: "Norwegian women must realize that we live in a multicultural society and adapt themselves to it."

It is in such ways that freedoms begin to erode."

Degenen onder ons die beweren dat we "ons niet moeten moeien met die mensen" schijnen niet te willen weten dat de moslims zich wel heel actief met ons bemoeien en ons van onze vrijheden willen beroven.

Deze moslimcollaborateurs zijn de grootste vijanden van onze westerse waarden.

TomB
3 mei 2003, 18:38
"Then, in September 2001 (only five days, in fact, before the destruction of the World Trade Center), the Norwegian newspaper Dagbladet reported that 65 percent of rapes of Norwegian women were performed by "non-Western" immigrants–a category that, in Norway, consists mostly of Muslims. The article quoted a professor of social anthropology at the University of Oslo (who was described as having "lived for many years in Muslim countries") as saying that "Norwegian women must take their share of responsibility for these rapes" because Muslim men found their manner of dress provocative. One reason for the high number of rapes by Muslims, explained the professor, was that in their native countries "rape is scarcely punished," since Muslims "believe that it is women who are responsible for rape." The professor’s conclusion was not that Muslim men living in the West needed to adjust to Western norms, but the exact opposite: "Norwegian women must realize that we live in a multicultural society and adapt themselves to it."

It is in such ways that freedoms begin to erode."

Degenen onder ons die beweren dat we "ons niet moeten moeien met die mensen" schijnen niet te willen weten dat de moslims zich wel heel actief met ons bemoeien en ons van onze vrijheden willen beroven.

Deze moslimcollaborateurs zijn de grootste vijanden van onze westerse waarden.

Allez, we moeten onder het motto van tolerantie onze vrouwen laten verkrachten.

dutch
3 mei 2003, 19:10
Islam is niet tolerant (jaja, islam is ook politiek).
Fascisme is niet tolerant.
Toch willen ze beiden misbruik maken van onze democratie om tot hun niet-democratische doelstellingen te komen.
Draagt onze democratie derhalve, wegens inherente tolerantie, haar eigen ondergang in zich? Of heeft ook een democratie het recht zich te beschermen tegen bovengenoemden?

Dutch

circe
4 mei 2003, 07:26
Het probleem is dat de politieke islam zich verschuilt achter de wet op godsdienstvrijheid.

Gelukkig dat men tenminste al een onderscheid maakt voor moslim-terrorisme, maar het wordt hoog tijd dat de politiek (en dan op Europees vlak) eens een standpunt gaat innemen tegen de ondemocratische politiek islam!

Ik vrees echter dat men de zaken - door onwetendheid - veel te lang heeft laten aanslepen en dat men nu schrik heeft voor de ondertusen zeer grote moslimpopulatie, om er nog gerichte actie tegen te ondernemen.

Darwin
4 mei 2003, 10:56
... door onwetendheid ...

Hier denkt in Antwerpen 1 op 3 alleszins anders over. :?

Darwin
4 mei 2003, 10:57
... door onwetendheid ...

Hier denkt in Antwerpen 1 op 3 alleszins anders over. :?

Darwin
4 mei 2003, 11:01
... door onwetendheid ...

Hier denkt in Antwerpen 1 op 3 alleszins anders over. :?

Tiens, had toch maar 1 keer op OK geklikt. :?

:wink: