PDA

View Full Version : Europa: hoe groter, hoe sterker???


jugie
23 februari 2005, 10:09
Ik stel me de vraag of we wel goed bezig zijn met het uitbouwen van onze Europese staat.
Gaan we even terug naar het idee dat erachter schuilt, naar de beginselen van Europa.
De bedoeling was toch van een sterke macht op te bouwen waar er welvaart heerst, waar mensen het goed hebben.
en zijn we hierin geslaagd?
In alle landen is niet de welvaart gestegen maar wel de inflatie.
Het leven wordt elke dag duurder, van protectionisme van Europa is weinig of geen sprake, en in Brussel houdt men zich bezig met het verbieden van symbolen in plaats van zich met echte materie bezig te houden.
Ik woon zelf in Italie en moet met lede ogen aanzien hoe de economie stagneert, bedrijven op de fles gaan en werkloosheid stijgt. En dat is ook zo in Belgie ( en in heel West-Europa.

het antwoord van Brussel zit hem in het uitbreiden van de unie.
West-Europa moet zwaar investeren in ex-communistische landen waar armoede nog troef is. Grote stromen Oost-Europeanen komen naar het Westen om voor een voor een minderwaardig loon te werken, bedrijven sluiten in het Westen en heropenen in Oost-Europa, de werkloosheid stijgt,...
Bv transportsektor is in handen van Letland, Litouwen, Polen
de meubelsektor sluit zijn deuren in italie, Duitsland en heropent in Polen.

Binnenkort komen Bulgerije en Roemenie er nog bij, nadien nog turkije,
nog armere landen, nog meer investeringen, ...

Zou het niet beter zijn om eerst de problemen op te lossen binnen de huidige unie( het is nu al te laat)
Zou het niet beter zijn om de tijdspanne van toekomstige kandidaat- lidstaten te verruimen, om hen beter voor te bereiden?

In ieder geval, aan mij hebben ze nooit iets gevraagd?
Niet in Italie en niet in Belgie.

Raven
23 februari 2005, 19:13
Kapitalistisch gezien is groter ongetwijfelt beter. Immers, wij zijn in zekere zin volgebouwd, en erger, wij zagen over allerlei normen, onze vakbonden maken van hunnen tak... kortom, nieuwe landen zijn nodig waar het allemaal niet zo nauw steekt, en waar je zo lappen grond krijgt zonder voorwaarden, omdat men wanhopig is de plaatselijke bevolking een jobke te geven.

Deze evolutie is ongetwijfelt noodzakelijk, willen we iets of ewa hoofd bieden aan China die dat allemaal kan doen zonder conferenties, debatten, en al die zever.

Praten over een andersglobalisme is mooi & filosofisch (om niet te zeggen: "dromerig"), maar even realistisch bekeken, kan Europa bijna niet anders.

Uiteraard :D , en dat ga je niet zo graag horen, verdeeld dit de welvaart. Onze welvaart daalt, daar waar de hunne stijgt. Dat wilt zeggen, hoewel je nu ongeveer 350 kilowatt/uur per gezinslid verbruikt, gaat dit naar alle projecties terugvallen naar 110 kilowatt/uur per gezinslid eens die uitbreidingen voltooid zijn omda je gewoon nie méér KAN veroorloven, hoewel het technologisch gezien wel voorhanden is. Dat is dus zoals in de tijd van onze grootouders.

De evolutie hiernaar is al volop bezig, en is niet tegen te houden. Al gaan de groenen en sossen nog op hun hoofd staan en joggeleren met hun voeten. Sociale zekerheid gaat eraan, met wat geluk verliezen we slechts 300.000 jobs per ambstermijn, en pensioen is uit den boze, electriciteit & water worden luxeproducten, en is de nieuwe economische migratie naar China (die echter, met hun sterke regering, ons afknalt aan de grenzen).

jugie
24 februari 2005, 08:06
Dat is wel een feit.
om handelszaken te beginnen met China, speelt het communisme geen rol meer.
tegenwoordig zien ze dat land als kapitalistisch land nummer 1.

Grellig
24 februari 2005, 08:12
Stem extreem rechts,dat is onze enige hoop om nog wat welvaart voor ons eigen te houden.
En het is idd zo dat we iedere euro 2 keer moeten omdraaien voor we hem uitgeven.

jugie
24 februari 2005, 18:05
Gelukkig dat we in Europa vrij kunnen gaan waar we willen.

(In belgie misschien wel, dat is algemeen geweten, in Belgie komt iedereen binnen, zonder al te veel problemen.)
ik woon nu zelf in Italie, ik heb een ongelooflijk hoge som aan documenten moeten betalen, om alles in orde te krijgen.
En veel verschil tussen buitenlanders buiten en binnen de EG is er niet.

Klein vb.
in Italie moet je een verblijfskaart aanvragen voor EG- burgers. die is twee jaar geldig.
Je moet je eerst uitschrijven in Belgie, nadien naar het politiekantoor in Italie gaan om die kaart aan te vragen (en op vertoon van een hele stapel documenten.) na 6 weken krijg je een verblijfskaart en kan je naar de gemeente, voor een nieuwe identiteitskaart aan te vragen, een Italiaanse ( die enkel voor het binnenland geldt).
Daarna moet je kopies nemen van je nieuwe documenten en die opsturen naar de Belgische ambassade om een nieuwe Belgische identiteitskaar te krijgen.
Wachttijd: 6 weken.
Wat is het grappige van de zaak:

van je datum van uitschrijven in Belgie is je oude Belgische identiteitskaart nog maar 1 maand geldig:

dus
je schrijft je uit:
vb 10 jan.
je verhuist en komt aan een week later in Italie ( laten we een week nemen voor de verhuis)
dus 17 jan.
je brengt je documenten in orde + ( je moet meermaals naar het politiekantoor gaan en geluk hebben dat ze open zijn en dat ze je willen verder helpen)
6 weken
dus begin maart. VB 3 feb

nadien je italiaanse identiteitskaart + wachttijd
20 maart

opsturen documenten naar de ambassade + wachttijd

begin mei.

dus ik kan van begin februari to begin mei NIET meer naar het buitenland, omdat ik geen geldig document heb.

( voor ik het vergeet, tegen forse betaling kan je nog wel een document vrijkrijgen via het consulaat om het land te verlaten

Blijkbaar heeft Europa zich daar nog niet mee bezig gehouden.

De schoofzak
25 februari 2005, 20:11
Het argument van 'groter en sterker' worden is nogal simplistisch van aard.

Het is begonnen met de egks, en dat geeft nog best wat de eigenlijke bedoeling was: het opheffen van grenzen, betekent betere handel en betere ekonomie (waardoor je natuurlijk wel groter en sterker wordt).

Gaandenweg werd het een politieke unie, waardoor naast de ekonomische voordelen er ook de politieke voordelen er zijn (en niet de minste: het pad wat effenen om eindelijk tot een sociaal gelijk Europa te komen).

Daarnaast heeft ieder land baat bij rijke buren: die kunnen bij jou komen kopen, en die kunnen goed zaken produceren die jij nodig hebt en bij hen kan kopen.

Om politieke èn om ekonomische redenen, is het best dat alle kandidaat landen, eens ze aan de voorwaarden voldoen, ook lid kunnen worden. Wie dat niet inziet, is ziende blind.

Mephisto
12 maart 2005, 17:00
http://www.magoe.net/images/img_extra/Gaia-E500.jpg (http://www.magoe.net/images/img_extra/Gaia-E1000-2.jpg)
Hier ben ik iets minder expansidriftig bezig geweest en heb ik toch Finland er nog ingekregen.
Voor mijn gevoel draait Europa tot aan de Dode Zee.
Dat is de samenkomst van Rusland, Midden Oosten en Europa.

Maar ja, wie ben ik?

1handclapping
12 maart 2005, 17:18
Door de wereld te verenigen wordt het dan voor de mensheid beter of slechter ?
- geen oorlogen meer
- betere verdeling van de welvaart
- investeren in "ploegen" ipv "zwaarden"
====

De papieren rompslomp bestaat nog in alle EU landen, we moeten onze parlementariërs
wat aanpooren om hier iets aan te doen : de mobiliteit van onze studenten = de toekomstige europese elite wordt hierdoor weer bemoeilijkt idem dito voor de vestiging
van dokters, advokaten enz...
Eén van de grootste tekortkomingen van onze EU grondwet is dat er geen EU burgerschap ingesteld wordt dat in de plaats komt van het burgerschap van de deelstaten (sorry :lidstaten) als EU burger zonder bijkomende subnationaliteit zou de vrije vestiging pas werkelijk een feit geworden zijn.

Mephisto
12 maart 2005, 17:46
klinkt allemaal veelbelovend..
Zeker weten dat je geen politiker bent? :lol:
Ik ben het er helemaal mee eens. Dit is wat ik zelf ook zie (en doe, btw).
Alleen, waar liggen de grenzen? Waar houdt het vrijhandelsverkeer op en begint de "gevarenzone"? Want het zou vrij naïef wezen om te ontkennen dat Irak momenteel een "probleem" oplevert, als je het hebt over vrij verkeer en aanschaf van ploegen, bijvoorbeeld..

NO_EPO
18 maart 2005, 14:42
Hopelijk stemmen de fransen tegen. Wij belgen hebben in elk geval geen stemrecht.