PDA

View Full Version : Sociale import belasting


oz457
2 maart 2005, 19:46
Even schetsen:
Europa = 1 korf met centen
America = 1 korf met centen
China = 1 korf met centen
Korea = 1 korf met centen

Maar wat gebeurt er vandaag de dag... de korf van de westerse landen geraakt leeg. De hoofdreden: wel alle produkten die je in je warenhuis ziet liggen (non food) zijn made in China, made in Korea, made in Taiwan.
De reden is simpel te achterhalen. Het betreft allemaal lage loonlanden. Landen waar men het niet zo nauw neemt met ecologie, landen waar er geen sociaal vangnet bestaat. En alle bedrijven die met deze landen toch enigszins wat wil concurreren moeten bijgevolg hun produktie-eenheid verplaatsen naar dergelijke lage loonlanden.
Ik zie dus een economische fiasco, hetzij Europa de know how heeft om nieuwe industrieën te creëren, maar spijtig genoeg is de know how in Europa op een laag pitje, en ik zie op middelange termijn geen nieuwe technologie die een economische heropleving zou kunnen betekenen. America is bezig aan nano technologie, europa heeft heel weinig kennis hieromtrend.

Hier het idee: alle produkten die ingevoerd worden uit landen waar men sociaal en ecologisch niet op hetzelfde niveau staat als Europa moeten zwaar belast worden. TV's made in China zouden moeten onderworpen worden aan een 200% sociale import belasting. Bouwt china aan hun sociaal systeem en aan hun ecologische wetgeving, dan zal deze import belasting teruggeschroefd worden in functie daarvan. De maatstaf om deze import belasting te bepalen moet besproken worden en concreet meetbaar zijn.

Dat is het wat in mijn ogen zou moeten gebeuren. De concurrentie met lage loonlanden is onhoudbaar en ondermijnt onze economie en erger nog op middelange termijn ook ons sociaal systeem.

Van zodra TV's made in China 2 x zo duur worden zal je snel industrieën terug zien verhuizen naar Europa.

Spijtig genoeg is er hier in Europa geen enkele politicus die de touwtjes in handen wil nemen om dergelijke voorstellen voor te leggen, laat staan uit te voeren. Ik noem dit een sociaal rechtse koers die moet gevaren worden om onze economie terug uit het slop te halen.

Ik zou deze theorie zelfs willen doortrekken naar de landen binnen Europa onderling.

Commentaar welkom!

Shizie
2 maart 2005, 22:17
Als ik het woord "sociaal" hoor dan word ik ziek..
Als het in combinatie met belasting of heffing komt dat wil ik naar een wapen grijpen..

Waarom zou alles belast moeten worden om luie mensen te helpen ?

Waarom moet mijn baas vanaf januari een extra "sociale bijdrage" betalen voor mijn bedrijfswagen ?
Waarom moet een of ander loser uitkering krijgen omdat IK met een bedrijfswagen rondrijd ? kan iemand dat uitleggen aub ???

Pietje
2 maart 2005, 22:35
Als ik het woord "sociaal" hoor dan word ik ziek..
Als het in combinatie met belasting of heffing komt dat wil ik naar een wapen grijpen..

Waarom zou alles belast moeten worden om luie mensen te helpen ?

Waarom moet mijn baas vanaf januari een extra "sociale bijdrage" betalen voor mijn bedrijfswagen ?
Waarom moet een of ander loser uitkering krijgen omdat IK met een bedrijfswagen rondrijd ? kan iemand dat uitleggen aub ???
Omdat jij asociaal bent

Mitgard
2 maart 2005, 22:46
een zeer goed idee, oz.
en let niet op die schizie hoor, dat is maar een vreemdeling.

Shizie
2 maart 2005, 22:56
een zeer goed idee, oz.
en let niet op die schizie hoor, dat is maar een vreemdeling.
ik betaal jouw dop Mitgard ;o en op papier ben ik Belg so gfy :)
:-)

Knipp
2 maart 2005, 23:19
En alle bedrijven die met deze landen toch enigszins wat wil concurreren moeten bijgevolg hun produktie-eenheid verplaatsen naar dergelijke lage loonlanden.

Het zou tot nu gaan om 1% van de jobs in belgië.

Als je deze discussie wenst te voeren dan liefst met cijfermateriaal.

Knipp
2 maart 2005, 23:35
Ik noem dit een sociaal rechtse koers
Sociaal rechts ?
Ik noem dat protectionisme en dat is allerminst 'rechts'.
Een beetje liberaal is daar vierkant tegen.

In de praktijk zie je trouwens het omgekeerde gebeuren,
globalizering, gelijkschakelen van sociale voorwaarden en wetgeving tss oost- en westeuropa bvb.
Wat men wel meer en meer probeert, is te werken met kwaliteitslabels en die labels omvatten ook ethische waarden. De consument hier kan dan beslissen alleen die dingen te kopen die zijn geproduceerd in bedrijven die voldoen aan bepaalde sociale en ecologische normen en die een bepaalde kwaliteit garanderen.

Ook tussendoor nog even opmerken dat het verschuiven van produktie naar lageloonlanden niet slecht is in zich.

1) de winst wordt mogelijk terug hier uitgegeven ( wie is uiteindelijk de eigenaar van het kapitaal ? )

2) het lageloonland beschikt nu over meer mensen met koopkracht, dat opent mogelijkheden voor bedrijven die hier zijn gebleven en gericht zijn op export

3) de consument hier kan nu goedkoper hetzelfde kopen

Knipp
2 maart 2005, 23:40
De concurrentie met lage loonlanden is onhoudbaar en ondermijnt onze economie en erger nog op middelange termijn ook ons sociaal systeem.

Dat dient zeer zwaar genuanceerd.
Er zijn tal van andere factoren die meespelen, ik denk bvb aan gebrek aan ondernemingslust, vergrijzing!, een zeer inefficiënt staatsapparaat, een overdreven uitgebouwde sociale zekerheid met oa werkloosheidsvallen, overconsumptie van gezondheidszorg ( denk bvb aan de 'novartis' tv spot over teenschimmel ), zwaar fiscaal juk dat mensen in de grijze economie drijft, atomisering van het sociaal leven, gezinsonvriendelijk beleid, zeer grote staatsschuld die we uit het verleden meedragen!, enz enz.