PDA

View Full Version : Alevieten waarschuwen voor islam


Vicky
10 maart 2005, 14:38
Heel veel Turken (minstens 30 %) zijn Alevieten en geen moslims. Voor hen zijn de rechten voor vrouwen en mannen gelijk.
Zij worden onderdrukt, zoals deze week bleek uit de gruwelijk uiteen geslagen betoging, en leven onder het juk van de islam in eigen land.

Wie en wat zijn Alevieten:

Het Alevitisme als wereldbeschouwing, geloofsovertuiging en cultuur heeft zijn oorsprong in het Shi’isme in combinatie met de grote volksverhuizingen van Turkse stammen vanuit Centraal Azië naar Anatolië (Midden-Turkije) in de 9e en 10e eew. Daar werd uit het bestaande volksgeloof en (mystieke) elementen uit de islam een nieuwe religieuze cultuur gevormd. Deze cultuur is altijd een ‘tegencultuur’ geweest en is in de geschiedenis van Turkije een belangrijke inspiratiebron geweest in de strijd voor vrijheid en democratie.
Ook tegenwoordig werpt de Alevitische gemeenschap met haar afwijzing van de autoritaire aspecten van de islam en haar nadruk op onderlinge verdraagzaamheid, zich op als een bolwerk tegen islamitisch fundamentalisme en als tegenwicht tegen zij die strijden om beginselen van de islam ten grondslag te leggen aan de staat. Alevieten zien de scheiding tussen kerk en staat die door Ataturk is ingevoerd, als een groot goed, respecteren de verschillende geloven en staan voor tolerantie en humanisme.

Wie meer wil weten kan hier terecht. http://www.geocities.com/aleviamsterdam/index.html

Mephisto
10 maart 2005, 14:52
Hmm.. Laat de EU het Alevitisme maar een voorbeeldsfunctie vervullen dan..
Niet dan?

Turkse Nederlander
10 maart 2005, 14:53
Sommige Alevieten beschouwen zichzelf moslim en sommigen niet. De oprichters van die website zijn niet representatief voor alle Alevieten. Alevieten hebben het moeilijk gehad in Turkije. Hopelijk zal dat in de toekomst niet meer voorkomen. Alevieten zijn onze Turkse broeders. 30% is volgens mij wel wat aan de hoge kant. Ik denk dat eerder 15-20% van de Turkse bevolking Alevietisch is. Ze kunnen een bijdrage leveren bij het in stand houden van het secularisme in Turkije.

Lincoln
10 maart 2005, 15:27
Alevieten waarschuwen voor islam................voor een stuk brood een charme !

Vicky
10 maart 2005, 15:47
Sommige Alevieten beschouwen zichzelf moslim en sommigen niet. De oprichters van die website zijn niet representatief voor alle Alevieten. Alevieten hebben het moeilijk gehad in Turkije. Hopelijk zal dat in de toekomst niet meer voorkomen. Alevieten zijn onze Turkse broeders. 30% is volgens mij wel wat aan de hoge kant. Ik denk dat eerder 15-20% van de Turkse bevolking Alevietisch is. Ze kunnen een bijdrage leveren bij het in stand houden van het secularisme in Turkije.
Dat klopt gedeeltelijk. Velen zijn Turkije al ontvlucht.

Bovendien zijn er meerdere websites.