PDA

View Full Version : Ankara begrijpt dat het de EU menens is.

Vicky
18 maart 2005, 13:41
Turkije maakt zich zorgen, nu de Europese Unie deze week haar spierballen heeft laten zien. Het begin van de toetredingsonderhandelingen met Kroatië werd opgeschort.
Het land heeft in de ogen van Europa onvoldoende gedaan om de van oorlogsmisdaden beschuldigde generaal Ante Gotovina uit te leveren aan het Joegoslavië-Tribunaal. Zelf vond ik dit eerst nogal een zwak argument, maar de Turken begrepen de boodschap onmiddellijk en schreven er over in hun kranten.

En de boodschap was duidelijk: als de EU voorwaarden stelt, houdt ze daaraan vast.

Een aantal Turkse kranten schreven: "de Europese ministers hebben het Kroatië-besluit puur genomen om Turkije te waarschuwen dat het nergens op hoeft te rekenen. Het was tenslotte de eerste keer dat onderhandelingen met een aspirant-lid werden opgeschort en dat stemt tot nadenken.

De weigering van de EU te gaan praten met Kroatië, doet Turkije het belang beseffen van de kwestie-Cyprus voor de eigen toelating."

Guderian
18 maart 2005, 14:25
Typisch voor die links-liberale EU: enerzijds de onderhandelingen stopzetten met een Europees land omwille van een nationalist, zijnde kameraad Gotovina. Anderzijds de deur steeds verder openen naar een mogelijke Turkse toetreding, vaak dan nog onder druk van de yanks.

Vicky
18 maart 2005, 14:40
Inderdaad! Kroatië is niet geschikt wegens "te rechts".

Gorefest
18 maart 2005, 21:37
Anderzijds de deur steeds verder openen naar een mogelijke Turkse toetreding, vaak dan nog onder druk van de yanks. Met Turkije in de EU kunnen de Amerikanen beter het Midden-Oosten onder controle houden dan bv Kroatië, zelfs verder als het Midden-Oosten, denk maar aan N-Korea en consoorten.. een andere nuttige reden kan ik niet bedenken waarom de yanks persé Turkije erbij willen hebben.

Ke Nan
19 maart 2005, 01:19
Met Turkije in de EU kunnen de Amerikanen beter het Midden-Oosten onder controle houden dan bv Kroatië, zelfs verder als het Midden-Oosten, denk maar aan N-Korea en consoorten.. een andere nuttige reden kan ik niet bedenken waarom de yanks persé Turkije erbij willen hebben.
Who's the boss? ;)

Rene Artois
19 maart 2005, 07:25
Met Turkije in de EU kunnen de Amerikanen beter het Midden-Oosten onder controle houden dan bv Kroatië, zelfs verder als het Midden-Oosten, denk maar aan N-Korea en consoorten.. een andere nuttige reden kan ik niet bedenken waarom de yanks persé Turkije erbij willen hebben.
Het verzwakken van de EU misschien en het maken van een definitief einde aan de ambitie ooit een eengemaakte politieke macht te vormen. Dit is sinds begin jaren '90 niet expliciete maar toch effectieve doelstelling.

Het midden-oosten kunnen ze beter vanuit een bevriende regering in Irak onder controle krijgen of dat lijkt het plan wel te zijn. Turkije geeft op het moment meer problemen dan oplossingen hiervoor aangaande de koerdische kwestie. In Noord-Korea geraken ze sneller via bases op de Philippijnen en Japan.

De VS hebben Kroatië niet nodig in de Balkan want daar hebben ze onder Clinton in het conflict de kant van Bosnië en het UCK gekozen. Vandaar, geen steun voor Kroatië.