PDA

View Full Version : Graag roep ik vandaag het begin van de linkse lente uit

Mephisto
19 maart 2005, 12:26
Vandaag in de Volkskrant (bij uitstek de uitlaatklep voor links Nederland, ja!): Femke Halsema

DEN HAAG - Ze is klaar met de 'rechtse winter'. Femke Halsema vindt het tijd voor een tegengeluid, voor gezamenlijke machtsvorming. Op de jaarvergadering van GroenLinks zal dit vandaag luid en duidelijk klinken.

Eenzaam is niet het juiste woord voor de positie van GroenLinks, vindt Femke Halsema. 'Maar het werd na de moord op Theo van Gogh wel steeds stiller om ons heen. Er was een sfeer van paniek, waarin de hevigste anti-islam- en anti-Marokkanengeluiden het meest werden gehoord. De regerende partijen holden achter nieuwe, radicalere standpunten aan. Er was weinig ruimte voor een tegengeluid.'

Dat tegengeluid in de 'rechtse winter' zal vandaag luid en duidelijk klinken in Rotterdam, waar GroenLinks de jaarvergadering houdt. Zo verbaast het partijleider Halsema dat geen van haar collega's van andere partijen deze week scherp reageerde op het beginselmanifest van Geert Wilders.

Ga uw gang.

'Het is bagger, dat manifest van Wilders. Het moet meteen de prullenbak in. Een politicus die allerlei mensenrechtenverdragen wil opzeggen en ook de Nederlandse grondwet aan zijn laars lapt, kan ik niet serieus nemen. Wilders, maar ook het CDA en de VVD, hameren erop dat we trots moeten zijn op de Nederlandse geschiedenis en de nationale cultuur. Maar van de meest kenmerkende elementen daarvan, onze rechtsstaat en onze democratische politieke traditie, trekken ze zich heel weinig aan.

'Ik verwijt dat ook premier Balkenende. Ik heb me enorm gestoord aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid, die het nodig vond om het donortekort aan de moslims te wijten. Hoe bont kun je het maken? De premier werd daarover ondervraagd en zei alleen dat we het debat waardig moeten voeren. Wat bedoelt hij daarmee? Een premier van alle Nederlanders moet tegen Hoogervorst zeggen: dit kan zo niet. Ik begrijp dat hij zich heeft voorgenomen, als ware hij televisiedokter Phil, het positivisme over Nederland te verspreiden. Ik zou zeggen: laat hem met zijn eigen kabinet beginnen.'

Al die opwinding levert rechtse partijen vooralsnog geen steun op. Ze doen het slecht in de peilingen. Ziet u kansen voor progressieve samenwerking?

'Ik vind de oproep van die acht parlementariërs van PvdA, SP en GroenLinks een heel goed initiatief. Juist omdat het van onderop wordt gedragen: laat het maar massa krijgen. Links moet zich veel meer bewust zijn van de mogelijkheden van gezamenlijke machtsvorming. Voor de moord op Van Gogh slaagden wij door onze zeer coherente samenwerking erin de coalitie echt onder druk te zetten. Samen met de vakbonden. Ons dreigement om een referendum uit te roepen over de ingrepen in vut- en prepensioen zorgde voor de politieke druk die leidde tot het sociaal akkoord.'

Maar Wouter Bos van de PvdA zit niet op u te wachten.

'Ik vind dat een gemiste kans. Bos richt zich op het midden, niet op links. Hij miskent de grote behoefte onder kiezers om na te denken over een linkse, progressieve regering. Hij onderschat zijn eigen macht en mogelijkheden om daaraan bij te dragen. Als Wouter er zijn gewicht onder zet, kan het initiatief extra kracht krijgen.

'Bos maakt een denkfout. Hij denkt dat de PvdA alleen groot kan zijn als hij de kiezers in het midden behaagt. Hij denkt ook dat linkse samenwerking de kiezers zal wegjagen. Maar de mensen waren wel degelijk geïnteresseerd in een oppositionele PvdA die dit najaar een blok vormde met GroenLinks, de SP en de vakbeweging. Zo groot als toen zijn ze in de peilingen niet meer geweest. Volgens opiniepeiler Maurice de Hond heeft 53 procent van de PvdA-stemmers een voorkeur voor een links-progressieve coalitie. Bos' veronderstelling dat hij kleiner zal worden als hij naar links kijkt, is gebaseerd op ongefundeerde angst.'

U wilt de kiezers al voor de verkiezingen het perspectief van een linkse regering bieden?

'Jazeker. Je moet helder maken dat het je grote voorkeur heeft een linkse regering te vormen. Ik zou het ook heel goed vinden als bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar PvdA, GroenLinks en de SP zeggen: wij willen een links, progressief college.'

Uw voorganger Rosenmöller dacht hardop na over samenwerking met het CDA. Daar horen we u nooit meer over.

'Nee, dat heeft minder met ons te maken dan met het CDA. Die partij ontwikkelt zich heel snel tot een partij die conservatieve waarden verdedigt en waar het sociaal-christelijke gedachtengoed steeds meer naar de marge wordt gedrukt. Kijk naar de vervreemding tussen het CDA en het CNV.

'Ook daarin moet Wouter Bos zich niet vergissen. Hij leeft in de veronderstelling dat het CDA bij de volgende verkiezingen weer de sociaal-christelijke weg zal inslaan en met de PvdA zal willen regeren. Maar waarop is die hoop gebaseerd? Ik zie geen aanwijzingen.'

Het milieu, een van uw belangrijkste thema's, is uit de mode. Zelfs de staatssecretaris van Milieu klaagt er over.

'Het milieu is helemaal niet uit de mode. Mensen maken zich grote zorgen over klimaatveranderingen en de stijging van de zeespiegel.'

Maar er wordt hier in Den Haag nauwelijks over gepraat.

'We proberen het te agenderen, maar daartegen zijn blokkades, met name bij de coalitiepartijen.'

Hoe gaat het met Van Geel?

'Met wie?'

Van Geel van Milieu.

'Oh die. Dat is een volstrekt krachteloze figuur. Dat erkent hij zelf. Hij zegt zelf dat in het kabinet niet naar hem wordt geluisterd. Van Geel maakt geen vuist. Hij maakt meer ruzie met zijn natuurlijke bondgenoten, de milieubeweging en de natuurbeweging, dan met zijn eigen kabinetsgenoten. Van Geel is nu druk doende Nederland een aparte positie te geven, zodat we onder Europese milieurichtlijnen uit kunnen komen. Van deze staatssecretaris is dus heel weinig te verwachten.'

Hoe lang duurt de rechtse winter nog?

'Het neoconseravatisme loopt in grote delen van Europa en in Amerika nog lang niet op zijn eind. Maar ik zie in Nederland een toenemende populariteit van linkse partijen.

'Mensen verliezen hun geduld met politici die harde uitspraken doen over integratie en migratie en daarbij volstrekt voorbij gaan aan het dagelijks leven van mensen. Ik roep vandaag graag het begin van de linkse lente uit.'

Mephisto
19 maart 2005, 12:27
Lees mijn handtekening er maar op na:
Na de rechtse Dewinter wordt het hoog tijd voor een Linkse Lente.

Pietje
19 maart 2005, 12:31
Lees mijn handtekening er maar op na:
Na de rechtse Dewinter wordt het hoog tijd voor een Linkse Lente.
http://www.dinosaurivolanti.it/curiosit%E0/che%20guevara%20in%20volo.jpg

:-)

Mephisto
19 maart 2005, 12:35
8O :thumbsup: :rofl:
Zó links hoeft nou ook weer niet..
:rofl: :rofl: :rofl:

Wat mij opvalt: gat in zijn spijkerbroek, vanwege zijn te grote portefeuille. Dat is typisch; linkse idealen in het hoofd, gesymboliseerd door de vlieger en rechtste praktijken op de grond, gesymboliseerd door de portefeuille in zijn achterzak.

Dit zou trouwens een goeie zijn voor "schijn bedriegt" onder "Koetjes & Kalfjes"! ;-)

Pietje
19 maart 2005, 12:48
8O :thumbsup: :rofl:
Zó links hoeft nou ook weer niet..
:rofl: :rofl: :rofl:

Wat mij opvalt: gat in zijn spijkerbroek, vanwege zijn te grote portefeuille. Dat is typisch; linkse idealen in het hoofd, gesymboliseerd door de vlieger en rechtste praktijken op de grond, gesymboliseerd door de portefeuille in zijn achterzak.

Dit zou trouwens een goeie zijn voor "schijn bedriegt" onder "Koetjes & Kalfjes"! ;-)
In die "te grote portefeuille" zit niet noodzakelijk veel geld. 8)

Jozef Ostyn
19 maart 2005, 12:51
Het dromen is vrij.

Mephisto
19 maart 2005, 15:36
mwa..
Leven in de lente is altijd een stuk beter dan onder Dewinter.

Raven
19 maart 2005, 15:44
Nu weten we meteen wie achter de "dood aan de dewinter, leve de lente" campagne zat.

Mephisto
19 maart 2005, 16:18
Graag gedaan! :-)
En eerlijk gezegd: neen, dat is teveel eer. Ik heb de inspiratie wèl van een grote witte muur hier in Gent gekregen, dát wel. :-)
Of bedoelt u misschien Femke Halsema?
Een politica die een hype begint? Lijkt me ook iets teveel eer.. ;-)

Bhairav
19 maart 2005, 17:20
Ik heb da ook al gezien op een muur in Gent.

Mephisto
19 maart 2005, 17:44
Die grote witte, in een zijstraat van de Coupure rechts?
Stond er echt mooi. Een grote muur en de letters waren goed uitgewerkt.

Raven
19 maart 2005, 18:48
Die grote witte, in een zijstraat van de Coupure rechts?
Stond er echt mooi. Een grote muur en de letters waren goed uitgewerkt.
Kennelijk was niet iedereen in Gent opgezet met die doodsbedreigen... en na een merkwaardige terugslag van het Vlaams Belang in Gent, hebben ze terug hun verkiezingopmars hervat.

Mephisto
19 maart 2005, 19:20
Nou nee. Die letters, met in het groot -wilt u 'm lezen?-

Dood aan Dewinter
Leve de lente

waren een stuk stijlvoller dan het gemiddelde posternivo van die maffe Dewinter & co. Daar druipt meestal de foutheid vanaf. Weet je hoe mensen als hem hier heten? Fout. Foute Freddy, oude bekende van me, is ook zo'n stijlloos figuur. Sloeg zijn vrouw, ging vreemd bij het leven en liet een theatergezelschap in de kou staan (hij was uitbater van een katholieke kring!) de avond vóór de première!

Die had precies evenveel stijl als hoe-heet-ie, Flip nog-niet-weg-winter.
Need I say more? Need I say more. Yes? Komt ie:

Dat getuigt nog eens van het gemiddelde nivo van de Vlaming. En dat wil onafhankelijk worden? Kijk uit dat u zich niet verslikt in uw eigen VTM-geblaat, zou ik zeggen.

Guderian
19 maart 2005, 20:01
De marxistisch geïnspireerde linkerzijde is nog meer gemarginaliseerd dan 10 jaar geleden. Met vliegertjes spelen is wellicht het enige dat nog lukt... :lol:

sinan123
19 maart 2005, 20:08
De marxistisch geïnspireerde linkerzijde is nog meer gemarginaliseerd dan 10 jaar geleden. Met vliegertjes spelen is wellicht het enige dat nog lukt... :lol: Oh ja? In Nederland scoren ze goed in de peilingen.

http://www.politiekebarometer.nl/
(http://www.politiekbarometer.nl)

Guderian
19 maart 2005, 20:15
Oh ja? In Nederland scoren ze goed in de peilingen.

http://www.politiekebarometer.nl/
(http://www.politiekebarometer.nl/)
Daar zeg je het beste Ötzgür-der-Teppichficker: Nederland! Zegt voldoende...

sinan123
19 maart 2005, 20:17
Daar zeg je het beste Ötzgür-der-Teppichficker: Nederland! Zegt voldoende... Je blijft maar doorgaan met dat Tapijtenneuker gedoe, terwijl je al gewaarschuwd bent door de moderatie.
Ik ga het maar niet vermelden, mensen zoals jij zijn een voorbeeld hoe nazi's inelkaar steken en dat we ons niet moeten vergissen wat voor slechte mensen nazi's zijn.
Blijf dus vooral je onzin doorposten.

Mephisto
19 maart 2005, 20:27
Je blijft maar doorgaan met dat Tapijtenneuker gedoe, terwijl je al gewaarschuwd bent door de moderatie.
Ik ga het maar niet vermelden, mensen zoals jij zijn een voorbeeld hoe nazi's inelkaar steken en dat we ons niet moeten vergissen wat voor slechte mensen nazi's zijn.
Blijf dus vooral je onzin doorposten.
:evil: :thumbsup: :thumbsup: :evil: