PDA

View Full Version : Zeer dringend hulp gezocht: ivm Oostfrontdocumentatie


Praetorian
20 maart 2005, 20:43
Gegroet,

ik moet voor uGent een essay schrijven over het Oostfront. Ik heb al talrijke bilbiotheken afgeschuimd, maar ik heb nog maar weinig info gevonden over het volgende:

Legergroep A: slag van kuban (febr. - okt. 1943) aanvullend met de avonturen in de Kaukasus en ontruiming van de Krim. Specifieker 17de leger, 101ste Jägerdivision.

Hopelijk lopen er hier enkele WOII-freaks rond, want met de algemene literatuur ben ik dus nog niet ver geraakt. Ook op axisforum was er niet veel meer info te vinden.


Praetorian

Yann
20 maart 2005, 20:44
Gegroet,

ik moet voor uGent een essay schrijven over het Oostfront. Ik heb al talrijke bilbiotheken afgeschuimd, maar ik heb nog maar wenig info gevonden over het volgende:

Legergroep A: slag van kuban (febr. - okt. 1943) aanvullend met de avonturen in de Kaukasus en ontruiming van de Krim. Specifieker 17de leger, 101ste Jägerdivision.

Hopelijk lopen er hier enkele WOII-freaks rond, want met de algemene literatuur ben ik dus nog niet ver geraakt. Ook op axisforum was er niet veel meer info te vinden.


Praetorian
www.thepiano.tk (http://www.thepiano.tk)

Jozef Ostyn
20 maart 2005, 21:30
Gegroet,

ik moet voor uGent een essay schrijven over het Oostfront. Ik heb al talrijke bilbiotheken afgeschuimd, maar ik heb nog maar weinig info gevonden over het volgende:

Legergroep A: slag van kuban (febr. - okt. 1943) aanvullend met de avonturen in de Kaukasus en ontruiming van de Krim. Specifieker 17de leger, 101ste Jägerdivision.

Hopelijk lopen er hier enkele WOII-freaks rond, want met de algemene literatuur ben ik dus nog niet ver geraakt. Ook op axisforum was er niet veel meer info te vinden.


Praetorian
Wat moet u juist weten?

Ik kan u alvast vertellen dat de 101ste Jäger Division toen onder bevel stond van Generalmajor (vanaf 1/4/43 Generalleutnant) Emil Vogel. Die behaalde trouwens op 7/8/43 het Ridderkruis.
Het 17de leger stond tot 24/6/43 onder bevel van Generalobert Richard Ruoff en daarna van General der Pioniere Erwin Jaenecke.
Legergroep A stond onder het bevel van Generalfeldmarschall Ewald von Kleist.

Als ik mij niet sterk vergis vocht de 101ste Jägerdivision o.a. in de strijd om het Tamanschiereiland, om de Duitse terugtocht te dekken. Zie ook de film Cross of Iron, van Sam Peckinpah, waarin James Coburn de rol speelt van een Duits onderofficier (Steiner), uit de 101ste Jäger Division.

Jozef Ostyn
20 maart 2005, 21:34
Je kan bv. al wat info vinden op http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Jagerdivision/101JD.htm

Praetorian
20 maart 2005, 23:31
Wat moet u juist weten?

Ik kan u alvast vertellen dat de 101ste Jäger Division toen onder bevel stond van Generalmajor (vanaf 1/4/43 Generalleutnant) Emil Vogel. Die behaalde trouwens op 7/8/43 het Ridderkruis.
Het 17de leger stond tot 24/6/43 onder bevel van Generalobert Richard Ruoff en daarna van General der Pioniere Erwin Jaenecke.
Legergroep A stond onder het bevel van Generalfeldmarschall Ewald von Kleist.

Als ik mij niet sterk vergis vocht de 101ste Jägerdivision o.a. in de strijd om het Tamanschiereiland, om de Duitse terugtocht te dekken. Zie ook de film Cross of Iron, van Sam Peckinpah, waarin James Coburn de rol speelt van een Duits onderofficier (Steiner), uit de 101ste Jäger Division.Wel, het is die film dat ik moet bespreken. Ik moet een historische kritiek uitvoeren voor B. Dewever, dus alle info over specifiek 101ste en 17de is welkom, VOORAl alle soorten gegevens over de slag van Kuban, oftewel zoals u zegt de verdediging bij het schiereiland Taman, en de daaropvolgende terugtocht naar het Krim+de omsingeling van 17de leger in het Krim (dat was rond november 1943, toen de Ostwall viel). Ik heb dus bitterweinig info gevonden over Kuban/Taman, wordt volledig vergeten in de geschiedenisannalen.

Alleszins al bedankt voor die kleine info, hopelijk kan u of iemand anders mij nog verder helpen.

Jozef Ostyn
20 maart 2005, 23:51
Ha die Bruno De Wever toch. Heb er zelf nog les van gehad toen hij nog assistent was.

Ik raad je aan nog wat te googlen. Zo vind je beslist meer. Vergeet bv. ook niet de belangrijke rol die de Roemeense troepen speelden (hun 3de leger als ik mij niet vergis).

Praetorian
21 maart 2005, 01:32
Ha die Bruno De Wever toch. Heb er zelf nog les van gehad toen hij nog assistent was.

Ik raad je aan nog wat te googlen. Zo vind je beslist meer. Vergeet bv. ook niet de belangrijke rol die de Roemeense troepen speelden (hun 3de leger als ik mij niet vergis).Denk dat ik genoeg gegoogeld heb, nu maar hopen op de WOII-freaks op het axisforum.

Patriot!
21 maart 2005, 10:29
Je kant het St-Maartensfonds contacteren voor verhalen uit eerste hand? ;)

jan hyoens
21 maart 2005, 16:43
Je kant het St-Maartensfonds contacteren voor verhalen uit eerste hand? ;)
Of '"les Bourguinons"!8)

Praetorian
22 maart 2005, 15:57
Dat zijn vrijwilligers, bij mijn weten hebben alleen Roemenen gevochten naast de Duitsers. Wel hebben er niet ver van de zee van Asov Vlaamse vrijwilligers gevochten (waren zelfs enkele in Das Reich).

Ke Nan
22 maart 2005, 16:07
Dit is ook een interessant forum. http://p210.ezboard.com/btheworldatwar70879