PDA

View Full Version : Massabetoging in Taipei tegen Chinese anti-afscheidingswet


Ambiorix
26 maart 2005, 14:43
Massabetoging in Taipei tegen Chinese anti-afscheidingswet (26/03 09:39) http://www.in-cites.com/countries/taiwan-flag-cover.gif
TAIPEI 26/03 (BELGA/AG) = Naar schatting 1 miljoen inwoners van Taiwan hebben zaterdag in de hoofdstad Tapei gemanifesteerd tegen de Chinese anti-afscheidingswet. De mars werd geleid door de Taiwanese president Chen Shui-bian. De Volksrepubliek China keurde op 14 maart met ruime meerderheid de anti-afscheidingswet goed. Die laat het gebruik van militaire macht ("niet-vredevolle middelen") toe om Taiwan te heroveren als Tapei de onafhankelijkheid uitroept of de unificatie met het vasteland onbepaald uitstelt. President Chen vervoegde een van 10 groepen demonstranten die vanuit alle delen van het land naar Taipei marcheerden. Eindpunt van de betoging die was opgezet door de Taiwanese Democratische Alliantie voor Vrede waren de kantoren van de president. Uit luidsprekers schalden strijdlustige liederen als "Goede Morgen, Taiwan", waarvan de tekst de keuze tussen vrijheid of dood bezingt. Het eiland, dat zich in 1949 afscheurde van communistisch China, wordt door Peking beschouwd als een opstandige provincie. President Chen noemde de anti-afscheidingswet in een recente toespraak een "gemene agressiewet" en een voorwendsel om Taiwan te annexeren. "Het lot van Taiwan kan alleen bepaald worden door het Taiwanese volk, niet door 3.000 Chinese parlementariërs", zei Chen. (GEL) (Belga)

Cyberfreak
26 maart 2005, 15:56
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen?

sinan123
26 maart 2005, 15:59
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen? Ik denk dat het komt, omdat de Taiwenezen de democratie willen behouden.

Chipie
26 maart 2005, 16:12
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen? Als saloncommunist is dat een terechte vraag...
Als democraat is dat de domste vraag allertijde... O N G E L O O F L I J K ... DIE pvda-ERS...;-)

Andro
26 maart 2005, 16:13
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen?
Taiwan is voor China strategisch heel belangrijk. Als een vijandelijk leger (bv VS) het in handen krijgt, is het de beste lanceerbasis voor een aanval op het vasteland.Taiwan is in de praktijk gewoon een onafhankelijke staat. Weliswaar is de status nooit officieel vastgelegd, maar het is ook nooit vastgelegd dat Taiwan deel van China zou zijn. De VS zal nooit toestaan dat China met pure miltaire macht een democratisch, pro-Amerikaans land zal onderwerpen. China weet dat ook en gezichtverlies is het ergste dat een totalitair regime kan overkomen, zeker in de Chinese cultuur waar 'face' zo belangrijk is.

Verder is het ook zo dat de Chinese regering geen onrust tolereert, immers politieke stabiliteit is de basis voor een sterke economie, en als Taiwan zich onafhankelijk verklaart, kunnen Tibet en XingJiang en 40 andere etnische minderheden gaan stoken.. De meeste landen erkennen Taiwan niet. Niet omdat ze dat wel of niet willen, maar omdat ze dit moeten doen omdat ze anders geen diplomatieke betrekkingen met China meer kunnen hebben. China weigert namenlijk Diplomatieke betrekkingen aan te gaan met Landen die Taiwan als staat erkennen.

Cyberfreak
26 maart 2005, 17:36
Als saloncommunist is dat een terechte vraag...
Als democraat is dat de domste vraag allertijde... O N G E L O O F L I J K ... DIE pvda-ERS...;-)Ga ergens anders puberen. Andromeda, bedankt voor de uitleg. ;)

Raven
26 maart 2005, 17:50
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen?
Om dezelfde reden dat wij liever niet willen dat China onze politiek bepaalt.

Cyberfreak
26 maart 2005, 18:00
Om dezelfde reden dat wij liever niet willen dat China onze politiek bepaalt.Ik dacht dat er meer economische belangen meespeelden. Als je het dankzij je partner economisch goed hebt heb je niet zo veel reden tot klagen (zie ook Wallonië).

Raven
26 maart 2005, 18:05
Ik dacht dat er meer economische belangen meespeelden. Als je het dankzij je partner economisch goed hebt heb je niet zo veel reden tot klagen (zie ook Wallonië).
Taiwanezen zijn geen Chinezen hé. Ze zien er misschien wel hetzelfde uit en verstaan elkaar wel, maar daar stopt het ook.

Amerika is economisch oneindig veel sterker dan het huidige Irak, maar toch willen ze in Irak hun eigen besturen.

tomm
27 maart 2005, 12:34
Taiwan is altijd een deel van china geweest, ook het Kwomintang bestuur dat taiwan tot de jaren '90 bestuurde beschouwde Taiwan als een deel van China.
Maar de "herovering van taiwan" lijkt me niet zo verstandig, wat china wel kan doen is een gelijkaardige politiek toepassen als de vS doet tegen Cuba. Als de Amerikaanse, japanse en Europese bedrijven de keuze krijgen tussen China en Taiwan zal de keuze vlug gemaakt zijn.

BartP
27 maart 2005, 18:02
Ik vraag me af waarom? Net nu China een ongekende economische groei kent, of zou Taiwan het op zijn eentje echt zo veel beter kunnen?
Taiwan voelt zich als een soeverijn land, maar is het niet. Een Taiwanees voelt zich Taiwanees en geen Chinees.
Daarbij is Taiwan een soort vazalstaat van Amerika, enorm veel Taiwanezen doen zaken met Amerika, en zeer veel Taiwanezen zijn er opgeleid.

Taiwan is een democratie, is erg ontwikkeld, (de levensstandaard is er te vergelijken met onze lage landen), is een vrij land, waar iedereen recht heeft op vrije meningsuiting. China is wel een groeiend land, maar het is en blijft een dictatuur. Daarbij ligt de loonkost in Taiwan wel zeer veel hoger als mainland China, dus de groeiende lijn van China doortrekken naar Taiwan gaat niet op.
In feite evolueert China naar het niveau van Taiwan. Terug bij China komen is voor Taiwan een enorme stap achteruit.

Trouwens echte taiwanezen spreken taiwanees, al spreekt iedereen ook wel mandarijns.

Daarboven, Taiwan is nr. 1 wat betreft het aanmaken van chips, processoren en andere high tech. ook bv semiconductoren.

Taiwan zal nooit geboycot worden, en Taiwan zal op de steun van de VS kunnen rekenen. Want kijk wat er gebeurt is met Hong Kong, Hong Kong is leeggelopen, de helft van de Hong Kongers zitten in Vancouver nu.
Dat willen ze zeker niet tegen komen in Taiwan.

Leviathan
27 maart 2005, 21:29
Taiwan is altijd een deel van china geweest, ook het Kwomintang bestuur dat taiwan tot de jaren '90 bestuurde beschouwde Taiwan als een deel van China.
Maar de "herovering van taiwan" lijkt me niet zo verstandig, wat china wel kan doen is een gelijkaardige politiek toepassen als de vS doet tegen Cuba. Als de Amerikaanse, japanse en Europese bedrijven de keuze krijgen tussen China en Taiwan zal de keuze vlug gemaakt zijn.
Toch niet! In de zestiende eeuw is Taiwan door Chinezen gekoloniseerd. Eind negentiende eeuw is het aan Japan overgedragen, die het dan in handen hadden tot na de tweede wereldoorlog. Tussen '45 en '49 was Taiwan in Chinese handen, tot de communisten de macht grepen op het vasteland. Het eiland heeft zich nooit officieel afgescheurd van China maar beschouwt zichzelf wel als een onafhankelijke staat. Dat Taiwan altijd Chinees geweest is klopt dus niet.
Een herovering zie ik ook niet echt gebeuren. China weet heel goed dat een aanval op Taiwan oorlog met Amerika betekent. Taiwan op zijn beurt weet dat als ze zich onafhankelijk verklaren ze door China aangevallen worden. Volgens mij het meest waarschijnlijke is dat Taiwan uiteindelijk iets wordt zoals Hong Kong, een soort zelfstandige deelstaat.