PDA

View Full Version : Amnesty International verwijt Franse politie schending mensenrechten


computeringenieur
7 april 2005, 14:04
06/04 Amnesty International verwijt Franse politie schending mensenrechten

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International (AI) beschuldigt de Franse overheid ervan systematisch te falen wanneer het gaat om het bestraffen van politiegeweld.
Op basis van onderzoek over diverse dossiers in de voorbije tien jaar lanceert AI haar rapport "Frankrijk, de zoektocht naar gerechtigheid". Hierin legt ze bewijzen bloot over de mislukkingen van het gerecht om mensenrechtenschendingen te vervolgen en te bestraffen.
"Er is een feitelijke straffeloosheid voor politieagenten die mensenrechten schenden. Wanneer ze mensen mishandelen, folteren of zelfs doden, hebben ze weinig te vrezen. We hebben namelijk gemerkt dat het Franse gerecht niet in staat is mensenrechtenschendingen van ordehandhavers daadwerkelijk te onderzoeken, te vervolgen en te bestraffen", zegt Albert Gans van AI woensdag in een persbericht.
Zeker wanneer de slachtoffers van Arabische of Afrikaanse origine zijn, worden de politieagenten vaak beschermd door rechters, luidt het.

In 2004 nam het aantal klachten over gedrag van de politie met 18,5 pct toe. Amnesty is bezorgd over de terughoudendheid van openbare aanklagers om in deze gevallen een onderzoek te openen tegen de politieagenten in kwestie.
Net zoals in Duitsland ontbreekt het ook in Frankrijk aan een onafhankelijk orgaan dat politiegeweld met een gepaste competentie kan onderzoeken, zo meent Amnesty. De Franse autoriteiten moeten een onafhankelijk mechanisme ontwikkelen dat alle beschuldigingen van zware mensenrechtenschendingen op tijd kan onderzoeken en de verantwoordelijken na een zorgvuldig onderzoek binnen een redelijke termijn kan laten berechten, luidens het persbericht.

"Het voorkomen van foltering en mishandeling is in de eerste plaats een kwestie van politieke wil", zegt Gans. "Er moet een volledige aansprakelijkheid gelden voor iedereen die betrokken is, ongeacht hun positie".
Gelijkaardige incidenten werden eerder al aangekaart in rapporten over onder meer Duitsland, Spanje en Griekenland. "Ernstige mensenrechtenschendingen in één EU-lidstaat moeten een bekommernis zijn van de Europese Unie als geheel", zo besluit Gans.
(uit Het Belang van Limburg)

En dan maar zeggen dat er in Turkije de mensenrechten worden geschonden!!Mensen doe jullie ogen eens open!!

Guderian
7 april 2005, 14:27
Amnesty International is een linkse, subversieve organisatie die best buiten de wet wordt gesteld. De ideologie van de mensenrechten wordt enkel gebruikt om Europa met een vals schuldgevoel op te zadelen en wordt door alle andere grote rolspelers op het internationale toneel gebruikt om macht te verwerven en geopolitiekle belangen te dienen. Uitgezonderd dus in Europa, waar de links-liberale kliek van volksverraders het politiek-correcte gezwam der mensenrechten maar blijft geloven en propageren.

Turkse Nederlander
7 april 2005, 16:35
Waar is ben_styllo? Moet hij hier niet paginas vol posten over waarom Frankrijk uit de EU gechopt moet worden?

sinan123
7 april 2005, 17:07
Waarom krijgt dit onderwerp maar 25cm2 in een krant, terwijl die zelfde krant voor de Turkse demonstraties een kwart pagina vrijmaakte?

styllo_ben
7 april 2005, 22:33
Waar is ben_styllo? Moet hij hier niet paginas vol posten over waarom Frankrijk uit de EU gechopt moet worden?Ik neem aan dat je 'styllo_ben' bedoelt, wel ja, dat ben ik en ik ben er!

Eerst en vooral: FOEI Frankrijk!!!

Kijk, dat er zulke dingen gebeuren in Europa heb ik nooit ontkend. Maar verschillen met Turkije zijn: De mensenrechtenschendingen gebeuren niet systematisch en bovendien is dit is geen 'beleid van Parijs'. In Turkije daarentegen, zijn de schendingen het gevolg van de politiek van Ankara en niet zozeer de onverantwoorde willekeur van de politiemannen. De schendingen in Turkije zijn een onderdeel van de onderdrukking en tirranie tegen de Koerden en andere etnische en religieuze minderheden en ook mensen met een 'afwijkende' ideologie. In Turkije gebeurt dit systematisch en op een heel andere niveau: Zijn er in Frankrijk 4000 verwoeste dorpen? Zijn er 1.5 miljoen binnenlandse vluchtelingen in Frankrijk? Zijn er 20 000 ongewapende burgers vermoord door de ordediensten van Frankrijk? En nog een verschil met Turkije is dat in Frankrijk mechanismen bestaan om recht te laten geschieden, er is toch op zijn minst een publieke opinie die zulke zaken verwerpt en verbetering kan afdwingen. Dit is niet mogelijk in Turkije: zie als vb. het vlaggen-incident en daaropvolgend de nationalistische 'woede-uitbarsting'. De Turkse publieke opinie bestempelde de kinderen als terroristen!!! Ziet ge dit gebeuren in Frankrijk???

De vergelijking tussen Frankrijk en Turkije is misplaatst en totaal incorrect. Bovendien leid ik uit deze vergelijking af dat de mensen die zonder blikken of blozen deze vergelijking maken, de reële situatie in Turkije minimaliseren en misschien ontkennen, of toch op zijn minst (al dan niet bewust) verkeerd inschatten.

Maar nogmaals: zulke dingen veroordeel ik scherp, waar ook ter wereld ze voorvallen, en in het bijzonder ben ik onthutst omdat zoiets (nog steeds!?) voorkomt bij ons in het Westen.

Waarom krijgt dit onderwerp maar 25cm2 in een krant, terwijl die zelfde krant voor de Turkse demonstraties een kwart pagina vrijmaakte?Ik denk niet dat je de westerse media mag beschuldigen van zo dingen te negeren of te minimaliseren. Vergeet bv. niet de vernietigende media-aandacht dat de zaak Semira Adamu kreeg!

Als in West-Europa ook maar één 'turkse-toestanden' voorvalt, niet alleen de voorpagina's van kranten maar de ganse maatschappij en de politiek zal op zijn kop staan!!! In België hebben we de comité-P dat de politiediensten controleert (sinds 1991). Deze kwam er na klachten in de jaren '80. In Turkije klagen za al sinds de jaren '60 en '70, toen de politiediensten systematisch en op grote schaal betrokken raakten bij mensenrechtenschendigen in het kader van de 'links-rechts confrontaties' in Turkije. Heeft Turkije zo een comité-P, na een goeie 30 40 jaar???

Uit het artikel versta ik dat Frankrijk ook nog geen comité-P heeft. Maar ik durf zonder twijfel beweren dat, nog voor 2015, Frankrijk er één zal hebben en Turkije niet, dus voor de (waarschijnlijke) toetredingsdatum van Turkije!!!

En nee, ik vind niet dat dit een reden is om Frankrijk uit de EU te gooien.

Jozef Ostyn
8 april 2005, 14:28
Waarom krijgt dit onderwerp maar 25cm2 in een krant, terwijl die zelfde krant voor de Turkse demonstraties een kwart pagina vrijmaakte?
1) er bestaat zoiets als het verschil tussen de regel en de uitzondering

2) Amnesty International maakt zichzelf graag ongeloofwaardig door zo ongeveer iedereen van schendingen van de mensenrechten te beschuldigen.