PDA

View Full Version : Verloren stem


hincapie
13 mei 2003, 09:17
Waarom zijn er zoveel links overtuigden die stemmen op partijen die nooit in het parlement zullen geraken? Het is toch beter om op een grotere progressievere partij te stemmen, ook al ligt die niet voor 100% in de lijn van jouw ideeën.

solidarnosc
13 mei 2003, 10:56
Waarom hebben ze ook al weer de kiesdrempel ingevoerd? :roll: Nu worden we al gedwongen ook om een 'nuttige' stem te geven, om te kiezen voor het minste kwaad. Op die manier kan ik ook aan politiek doen hoor. Er bestaat geen nuttige stem voor die neoliberale 'progressieve' partijen.

GC
13 mei 2003, 11:32
Tja, als je moet kiezen tussen pest en cholera, waarvoor kies je dan? Ik zou het niet weten.

Pelgrim
14 mei 2003, 13:05
VLD : ultrakapitalisten. Daar zou ik al zeker nooit voor stemmen.
CD&V : ken hun programma niet, maar ik veronderstel dat zij al even ultrakapitalistisch zijn als de vld, met een christelijk sausje erover.
Vlaams Blok : euh... vld+cd&v in het kwadraat of zoiets?
SP.a : kapitalisten met een rood petje op?
Agalev : kapitalisten met een groen petje op?
NVA : ook al kapitalisten, maar als links-flamingant zou ik hen nog overwegen.

M.A.W. ik zou het niet weten eigenlijk. Ik zal mijn stem dan maar weggooien zeker?

Kotsmos
14 mei 2003, 14:52
ken hun programma niet, maar ik veronderstel dat zij al even ultrakapitalistisch zijn als de vld

natte vinger in de lucht?

SP.A trouwens. Extremiteiten zijn maar kak.

Pelgrim
14 mei 2003, 15:05
Het is toch dehaene die ons dit fantastische sociale verenigde europa heeft ingeleid, niet? Dat is toch een cd&v er?

TomB
14 mei 2003, 17:51
Als ge Agalev beschouwt als kapitalisten kan ik evengoed de Republikijnse partij communisten noemen.

Jonas De muynck
14 mei 2003, 18:27
De Republikijnen zijn inderdaad communisten!
De republiKEINEN daarentegen... 8)

Deze opmerkingen doen mij afzien van mijn voornemen om agalev te stemmen. Het zal een klein-linkse partij worden waarschijnlijk de PCB of de LSP of de SAP.

Thomas Hx
14 mei 2003, 18:45
Tja, als je moet kiezen tussen pest en cholera, waarvoor kies je dan? Ik zou het niet weten.

en daarom moet de lsp ramen vol met stickers plakken.

carf
15 mei 2003, 00:25
christelijk, democratisch en Vlaams

vreemde kerel, wat zoek je eigenlijk op een links forum? De LSP is wel meer dan stickers op de ramen plakken hé. Die krijgen allesinds mijn stem, en niet de BLUB want dát is pas een verloren stem.

Groetjes,

CaRf

alpina
15 mei 2003, 09:55
christelijk, democratisch en Vlaams

vreemde kerel, wat zoek je eigenlijk op een links forum? De LSP is wel meer dan stickers op de ramen plakken hé. Die krijgen allesinds mijn stem, en niet de BLUB want dát is pas een verloren stem.

Groetjes,

CaRf

Die kerel gaat op de CD&V stemmen hoor, niet op de BUB! :P

Maar ik vraag mij af of jullie niet beter proberen te infiltreren in de SPA om iets te bereiken dan te beginnen van af nul. Zeker nu de kiesdrempel er gekomen is wordt het toch moeilijker en moeilijker om met een kleine partij iets te bereiken.

hincapie
15 mei 2003, 10:22
De kiesdrempel heeft op dit ogenblik alleen invloed in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. In Limburg moet je meer dan 6% halen om een zetel te kunnen binnenrijven en in West-Vlaanderen heb je ook wel sowieso ongeveer 5% nodig. Maar drempel of niet, ik zie geen van de kleine linkse partijen meer dan 1% halen, dus moet je mij eens uitleggen waar je die zetel dacht te halen.
Het grote probleem met de kiezers en van klein-links is dat ze heel idealistisch zijn, maar blijkbaar niet het lef hebben om water in de wijn te doen en er voor te zorgen dat er meer dingen kunnen wijzigen in het voordeel van diegenen die het nodig hebben.
In het ijle je ideeën propaganderen kan iedereen. En ja, ik heb ooit ook nog op een blauwe maandag (vergeef me voor de uitdrukking) gestemd op klein links (niet op de PVDA, want ik ben nooit communist geweest!), maar ondertussen ben ik toch bewuster geworden van de noodzaak van een nuttige stem.

alpina
15 mei 2003, 10:42
De kiesdrempel heeft op dit ogenblik alleen invloed in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. In Limburg moet je meer dan 6% halen om een zetel te kunnen binnenrijven en in West-Vlaanderen heb je ook wel sowieso ongeveer 5% nodig. Maar drempel of niet, ik zie geen van de kleine linkse partijen meer dan 1% halen, dus moet je mij eens uitleggen waar je die zetel dacht te halen.
Het grote probleem met de kiezers en van klein-links is dat ze heel idealistisch zijn, maar blijkbaar niet het lef hebben om water in de wijn te doen en er voor te zorgen dat er meer dingen kunnen wijzigen in het voordeel van diegenen die het nodig hebben.
In het ijle je ideeën propaganderen kan iedereen. En ja, ik heb ooit ook nog op een blauwe maandag (vergeef me voor de uitdrukking) gestemd op klein links (niet op de PVDA, want ik ben nooit communist geweest!), maar ondertussen ben ik toch bewuster geworden van de noodzaak van een nuttige stem.

Natuurlijk heeft die kiesdrempel voor hen nu nog geen invloed maar stel dat ze ooit wat meer aanhang krijgen dan zal die kiesdrempel hun wel parten spelen. Een verschil tussen 1zetel en geen zetel is enorm groot he! :idea:

hincapie
15 mei 2003, 11:28
Ja, ipv naar 3% en nog wat te gaan, moeten ze wel naar 5%, maar ik denk dat er van de kleine partijen maar twee zullen zijn die daar ooit in zouden kunnen slagen en dat is Vivant en het Liberaal Appel.
Ik vind het bijvoorbeeld geen verloren stem om op één van die twee te stemmen, omdat die nog groeimogelijkheden hebben. Da's dan puur objectief bekeken uiteraard, want mijn stem krijgen ze zeker niet.

solidarnosc
15 mei 2003, 18:15
De hele discussie over de 'nuttige' stem toont toch aan dat de kiesdrempel wel degelijk een invloed heeft op het kiesgedrag. Als ik me niet vergis stonden de mensen daar vroeger veel minder bij stil. Nu kan de sp-a op die manier nog eenvoudiger haar linkerflank afdekken.

hincapie
15 mei 2003, 21:23
Je vergeet ook wel dat de kieskringen groter geworden zijn, dat is dan weeral een voordeel voor kleine partijen.
De discussie hoeft niet gevoerd te worden voor de hele kleine partijen, want die komen met of zonder kiesdrempel niet aan de bak. De LSP is daar een mooi voorbeeld van. Prima dat je idealen hebt, maar ik vind het gewoonweg spijtig dat iemand die het waarschijnlijk goed meent, daarin zijn tijd steekt.

Pelgrim
15 mei 2003, 21:39
Maar zoals ik al zei, ik gooi dan toch liever mijn stem gewoon weg.

hincapie
16 mei 2003, 15:21
Nou ja, dan kan je evengoed op het Blok stemmen als je je stem wil vergooien...

hincapie
16 mei 2003, 15:23
Is er dan niemand tussen de progressieve kiezers die de uitstap uit kernenergie belangrijk vindt? Zonder Agalev in de regering is de kans groot dat dit gebeurd. CD&V en MR zijn alleszins al gewonnen voor het terugschroeven van de beslissing.

Thomas Hx
16 mei 2003, 16:38
christelijk, democratisch en Vlaams

vreemde kerel, wat zoek je eigenlijk op een links forum? De LSP is wel meer dan stickers op de ramen plakken hé. Die krijgen allesinds mijn stem, en niet de BLUB want dát is pas een verloren stem.

Groetjes,

CaRf

1) De CD&V is centrum, middenveld, uiteraard is voor u alles wat niet extreem-links is rechts. Dus ik zal u opmerking begrijpen. Ik vind het spijtig dat links zo tekeer gaat. Ik ben lid van ACW - jongeren ( een linkse organisatie ) vandaar dat ik ook deelnaam aan het linkse forum.

2) Ik stem niet op de BUB ( wat ik ben geen bub'er, verander gewoon eens graag van avater )

3) kijk eens heel goed naar mijn berichten ( onderschrift ) dan ga je iets opemerking waarom ik zowel niet op CD&V als op de BUB zal stemmen.

Thomas

hincapie
17 mei 2003, 22:09
ACW behoort niet tot de CD&V hoor. Er zijn er heel wat die lid zijn van Agalev, vergeet dat niet. En met mensen als Pieter De Crem in de rangen, kan je je moeilijk centrum noemen.
En bovendien is Agalev niet extreem-links, dat laten we over aan de communisten.
Maar u hebt al namens de CD&V geantwoord: milieu is voor hen onbelangrijk!!!

Bruno*
5 juni 2003, 00:59
De LSP is wel meer dan stickers op de ramen plakken hé. Die krijgen allesinds mijn stem, en niet de BLUB want dát is pas een verloren stem.


LSP budget: 5000 Euro- 8000 stemmen
BUB budget: 2000 Euro: 10.000 stemmen

Pelgrim
5 juni 2003, 06:29
Ik moet toch wel even lachen. In het land van de olifanten maken twee muizen ruzie over wie de grootste is?

Bruno*
5 juni 2003, 10:30
Je moet ergens beginnen. Volgende verkiezingen hebben we een pak meer, reken maar.

GC
5 juni 2003, 14:18
De LSP is wel meer dan stickers op de ramen plakken hé. Die krijgen allesinds mijn stem, en niet de BLUB want dát is pas een verloren stem.


LSP budget: 5000 Euro- 8000 stemmen
BUB budget: 2000 Euro: 10.000 stemmen

Die 5.000 Euro was voor Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië en Brussel-Halle-Vilvoorde namen we deel aan linkse eenheidslijsten met de Parti Communiste.

Het is dus verkeerd om er vanuit te gaan dat met die 5.000 euro 8337 stemmen behaald werden. Of ben je te bekrompen om ook eens te kijken wat er gebeurde langs franstalige zijde :-)

Jonas De muynck
5 juni 2003, 17:47
Tja, die belgicisten hé, altijd even bekrompen... :D

Bruno*
7 juni 2003, 00:01
Die 5.000 Euro was voor Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië en Brussel-Halle-Vilvoorde namen we deel aan linkse eenheidslijsten met de Parti Communiste.

Het is dus verkeerd om er vanuit te gaan dat met die 5.000 euro 8337 stemmen behaald werden. Of ben je te bekrompen om ook eens te kijken wat er gebeurde langs franstalige zijde

Nee, dat wist ik niet. Waarvoor excuses. Maar geef toe dat jullie revolutionair gedachtengoed geen kans heeft. De kleine partijen zijn te verdeeld, dat is nu net het spel van de groten. We kunnen beter samenwerken. Jullie standpunten over pacifisme en rechtvaardigheid zijn zeker de moeite waard. Altijd welkom wanneer we eens een open vergadering doen. Eendracht maakt macht, weet je.