PDA

View Full Version : Zwartevlekken virus


Flipgirl
11 april 2005, 20:20
Help! Mijn scherm van mijn laptop is een beetje geflieperdiefloept!

Heb juist twee weken thuis gezeten en had dat ding mee. Is eigenlijk maar één keer gebruikt geweest (heb thuis nog gewone pc) en heeft dus eigenlijk dik 14 dagen in zijn tas gezeten.

Aangekomen op kot (vandaag) zet ik dat ding op en zie ik ineens dat lappie verschillende "zwarte vlekken" op zijn scherm heeft staan (onbeweegbaar, dus niet mee scrollend) ... Op onverklaarbare wijze er gekomen, niet weg te krijgen.

1. Iemand die weet door welk virus mijn scherm is geïnfecteerd?
2. Iemand die weet of er een oplossing voor dit probleem bestaat (zonder dadelijk met dat ding terug naar een winkel te moeten, waar ik 'em waarschijnlijk drie weken kwijt ben ofzo)?

Bijkomend probleem is dat ik dat ding volgende week nodig heb voor een presentatie ... Om hem ergens binnen te brengen is het dus echt wel niet de juiste moment (zeker niet als het scherm zou vervangen moeten worden).

vercetti
11 april 2005, 20:34
Heb je al virus/spyware scan gedaan?

Flipgirl
11 april 2005, 21:21
Yep, maar heeft niks veranderd ... De vlekken blijven waar ze staan.

dUSK
11 april 2005, 21:31
Probeer beter eens een computerforum. Daar gaan ze je zeker kunnen helpen.

vercetti
11 april 2005, 21:39
Misschien ligt het aan je drivers.

sinan123
11 april 2005, 21:43
Er zijn echt zoveel dingen waaraan het kan liggen. IK ben niet erg deskundig, maar weet dat het aan veel kan liggen.
Een computer-forum zou wel handig zijn.

Yann
11 april 2005, 22:11
Help! Mijn scherm van mijn laptop is een beetje geflieperdiefloept!

Heb juist twee weken thuis gezeten en had dat ding mee. Is eigenlijk maar één keer gebruikt geweest (heb thuis nog gewone pc) en heeft dus eigenlijk dik 14 dagen in zijn tas gezeten.

Aangekomen op kot (vandaag) zet ik dat ding op en zie ik ineens dat lappie verschillende "zwarte vlekken" op zijn scherm heeft staan (onbeweegbaar, dus niet mee scrollend) ... Op onverklaarbare wijze er gekomen, niet weg te krijgen.

1. Iemand die weet door welk virus mijn scherm is geïnfecteerd?
2. Iemand die weet of er een oplossing voor dit probleem bestaat (zonder dadelijk met dat ding terug naar een winkel te moeten, waar ik 'em waarschijnlijk drie weken kwijt ben ofzo)?

Bijkomend probleem is dat ik dat ding volgende week nodig heb voor een presentatie ... Om hem ergens binnen te brengen is het dus echt wel niet de juiste moment (zeker niet als het scherm zou vervangen moeten worden).
Een laptop heeft gewoonlijk een LCD-scherm. Zo'n scherm is opgebouwd uit vloeibare kristalmoleculen. Wanneer je de laptop bv. een lange tijd in een koude ruimte hebt bewaard (bv. kofferbak van auto), of wanneer het is blootgesteld aan grote druk (bv. iets zwaars opgelegd), dan kan de structuur van uw scherm beschadigd zijn, waardoor er ... vlekken ontstaan.

Hoogstvermoedelijk is uw probleem niet softwarematig (virussen), maar hardwarematig. Ik vrees dat je met kosten zit. Mss valt het onder de garantie?

DaBlacky
11 april 2005, 23:13
dit houdt ook in dat je zonder problemen je presentatie kan geven... op een andere monitor/via een projector.

DaBlacky
11 april 2005, 23:15
zo kan je overigens testen of het software dan wel hardware matig is. Sluit er eens een monitor op een en kijk of de vlekken daar ook te zien zijn.
zo niet: je scherm van je laptop is naar de haaien
zo ja: het is softwarematig

(of je videokaart is naar de haaien, dan kan beide antwoorden een mogelijkheid zijn, maar deze kans acht ik zeer klein zonder rare dingen er mee te doen zoals in het vuur gooien of van een gebouw afsmijten).

Flipgirl
11 april 2005, 23:20
dit houdt ook in dat je zonder problemen je presentatie kan geven... op een andere monitor/via een projector.
Tplan was al om een projector aan te sluiten met presentatie ... Andere monitor of projector heb ik ni direct op kot staan :). Maar begin er zo stilaan aan te denken om als die vlekken morgen ni "weggetrokken zijn" (op miraculeuze wijze) het ding toch ergens binnen te smijten bij compuwinkel (en dan te dwingen dat ze er enorme spoed achter zetten, ik betaal hen voor iets!) ...

DaBlacky
11 april 2005, 23:22
een laptop is niet op 1-2-3 hersteld (als de stukken aan de hardware liggen, althans). dat is niet zomaar vervangbaar en het kan goed zijn dat ze gewoon op die stukken moeten wachten.

Ik vrees dat ze er niet te veel aan kunnen doen. Hebben geen kotgenoten van u een monitor liggen?

ingenious
11 april 2005, 23:32
dat vrees ik ook hoor. en ik vrees ook dat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een hardware probleem is. wat merk heb je? als je geluk hebt is het een fabricagefoutje en kost het je niks, zoals bij mij. ;-)

en ach, presentatie opslaan en op schoolcomputer zetten zal ook wel lukken. ik weet het, wat ouderwets, maar oh zo charmant.

Flipgirl
11 april 2005, 23:36
Acer

Probleem is dat er op school geen "verrijdbare pc's" zijn (en er dus alleen in pc-lokalen en aula's pc's staan) ... En we dus echt wel een vast lokaal hebben (zonder pc). Willen we dus powerpoint, film (dvd), ... en dergelijke tonen, moeten we zelf zien dat we ons spullen bijhebben.
Maar soit, zal er wel uitraken.

ingenious
12 april 2005, 00:05
Acer

Probleem is dat er op school geen "verrijdbare pc's" zijn (en er dus alleen in pc-lokalen en aula's pc's staan) ... En we dus echt wel een vast lokaal hebben (zonder pc). Willen we dus powerpoint, film (dvd), ... en dergelijke tonen, moeten we zelf zien dat we ons spullen bijhebben.
Maar soit, zal er wel uitraken.
ik heb ook een acer. de mijne was net buiten garantie naar de vaantjes, maar omdat er wel meer acers met dat probleem waren binnen gebracht hebben ze het gratis gemaakt (een stuk vervangen, maar vraag me ni welk). al is hij ook wel gekocht op naam van een personeelslid van die winkel, omdat ik dan korting kreeg, wat ook wel kan meegespeeld hebben. maar ik ben hem dus wel lang kwijt geweest.

en vraag gewoon om je presentatie in een ander lokaal te mogen doen? wat voor maatregelen zijn dat nu? het kan toch niet dat je zelf een laptop moet voorzien om een presentatie te geven? 8O

als ze moeilijk doen moet je een studentenvertgenwoordiger aanspreken hoor, want dat zou ik ongehoord vinden!

Geertje
12 april 2005, 10:12
Het is duidelijk een hardware-probleem. Als er geen garantie meer op is, moet je deze laten herstellen. alhoewel, als deze meer dan 2 jaar oud is, zou ik het niet doen maar direct een andere kopen. Als je genoeg geld hebt wel te verstaan.

Dr. Bos. Herz.
12 april 2005, 16:24
Gewoon een paar stickers opplakken en je ziet er nietst meer van, yup yup yup.

Tjolder
12 april 2005, 21:12
Gewoon een paar stickers opplakken en je ziet er nietst meer van, yup yup yup. Van de BUB :-D

Uw LCD scherm is naar de kloten. Ge hebt een massa dode pixels (denk ik)

Tavek
12 april 2005, 22:04
Kapot scherm.

Nieuwe laptop kopen als em niet meer onder garantie zit.....sorry.

jules
12 april 2005, 22:07
Bijkomend probleem is dat ik dat ding volgende week nodig heb voor een presentatie ...
Plaklerttertjes en transparantjes zijn te min voor de jeugd van tegernwoordig ?

Tavek
12 april 2005, 22:22
Kan je geen laptop lenen van bvb je leerstoel of faculteit ? Hier hebben ze meestal wel eentje op overschot voor presentaties......

big bad wolf
12 april 2005, 22:32
normaal gezien moet je school toch wel een projector hebben, dan is het gewoon een kwestie van je laptop aan te sluiten op VGA- of andere poort en te volgen op het projectiescherm als je scherm te onduidelijk is.

zoals Yann zo mooi heeft uitgelegd ligt het wellicht aan misbruik van je scherm: door grote temperatuurverschillen, rechtstreeks zonlicht en harde aanraking van het scherm kan een lcd-scherm rare dingen doen. betwijfel of dit onder garantie valt dus wellicht zal je een nieuw scherm moeten laten steken

Flipgirl
13 april 2005, 00:50
Kan je geen laptop lenen van bvb je leerstoel of faculteit ? Hier hebben ze meestal wel eentje op overschot voor presentaties......
Normaal moet je voor zo'n dingen minimum 2 weken op voorhand zijn ... Maar met vakantie ging dit redelijk moeilijk :) ... Er vandaag binnengevallen en goddank hebben ze er blijkbaar nog ene beschikbaar (met nog een beamer erbovenop :) ) ... Toch nog één ding dat meevalt :) ....
Daarstraks dan toch maar een compuzaak overvallen en scherm is "perte totale" (of toch zo goed als) ... Grote en serieuze kosten aan :-( (iemand die da nieuw scherm mee wil sponsoren, mag altijd rekeningnummer vragen per pb :-D ).

Geertje
13 april 2005, 07:22
Normaal moet je voor zo'n dingen minimum 2 weken op voorhand zijn ... Maar met vakantie ging dit redelijk moeilijk :) ... Er vandaag binnengevallen en goddank hebben ze er blijkbaar nog ene beschikbaar (met nog een beamer erbovenop :) ) ... Toch nog één ding dat meevalt :) ....
Daarstraks dan toch maar een compuzaak overvallen en scherm is "perte totale" (of toch zo goed als) ... Grote en serieuze kosten aan :-( (iemand die da nieuw scherm mee wil sponsoren, mag altijd rekeningnummer vragen per pb :-D ).
Als je je rekeningnummer geeft wil ik wel altijd 5 eurocent storten. :-)