PDA

View Full Version : Dewael wil studie over geldstromen naar Wallonië


skye
14 mei 2003, 13:48
De solidariteit moet behouden blijven

Vlaams minister-president Patrick Dewael (VLD) gaat bij één of meerdere universiteiten een onderzoek bestellen over de transfers van Vlaanderen naar Wallonië in de sociale zekerheid en de begroting. Dat verklaarde hij dinsdag op een vraag van Vlaams parlementslid Kris Van Dijck (N-VA) in de commissie Institutionele Zaken.

Dewael benadrukte dat de solidariteit tussen de deelstaten een wezenlijk onderdeel vormt van de federale staat. Deze solidariteit moet volgens hem behouden blijven, maar er is onderzoek nodig. Er zijn immers geen recente gegevens over deze solidariteitsstroom.

De N-VA zegt dat er jaarlijks 10 miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië vloeit. De partij noemt dit geen solidariteit meer, maar onrecht. "De N-VA wil Wallonië niet droogleggen zoals men beweert, maar wel een eerlijke, doorzichtige solidariteit, geen jaarlijkse blanco cheque waar de gewone Waal niet beter van wordt", zegt Van Dijck.

Vlaamse Leeuw
14 mei 2003, 14:02
Eindelijk zal dan toch de waarheid over het bedrag van de geldstromen naar boven komen. En dit op vraag van de N-VA!

zorroaster
14 mei 2003, 14:24
Al verplaatst.

Zeno!
14 mei 2003, 14:59
"De N-VA wil Wallonië niet droogleggen zoals men beweert, maar wel een eerlijke, doorzichtige solidariteit, geen jaarlijkse blanco cheque waar de gewone Waal niet beter van wordt"


Heel juist!!! De N-VA wil op een éérlijke en respectvolle manier SOLIDAIR blijven met Wallonie.

Vlaamse Leeuw
14 mei 2003, 16:18
Geen ondoorzichtige geldstromen, maar wel doorzichtige geldstromen en ook een duidelijke kijk waar dit geld naar toe gaat en bij wie het uiteindelijk terecht komt.

Zeno!
14 mei 2003, 16:19
Geen ondoorzichtige geldstromen, maar wel doorzichtige geldstromen en ook een duidelijke kijk waar dit geld naar toe gaat en bij wie het uiteindelijk terecht komt.


Voila. Niet meer, niet minder.

Tantist
14 mei 2003, 17:42
"De N-VA wil Wallonië niet droogleggen zoals men beweert, maar wel een eerlijke, doorzichtige solidariteit, geen jaarlijkse blanco cheque waar de gewone Waal niet beter van wordt"


Heel juist!!! De N-VA wil op een éérlijke en respectvolle manier SOLIDAIR blijven met Wallonie.

En liefst ook nog met andere volkeren ook hoop ik, want waarom zijn de Walen zo speciaal dat zij alleen hulp krijgen?

Bruno*
18 mei 2003, 12:04
De N-VA wil op een éérlijke en respectvolle manier SOLIDAIR blijven met Wallonie

Het Rekenhof heeft blijkens een studie aangetoond dat de meeste transfers gaan naar W-Vlaanderen. Splitsen die boel :twisted:

Jan van den Berghe
18 mei 2003, 12:50
Het Rekenhof heeft blijkens een studie aangetoond dat de meeste transfers gaan naar W-Vlaanderen. Splitsen die boel :twisted:

Welke studie? Nu had ik toch wel graag eens een referentie naar die studie gezien.

Tantist
18 mei 2003, 12:59
Het Rekenhof heeft blijkens een studie aangetoond dat de meeste transfers gaan naar W-Vlaanderen. Splitsen die boel :twisted:

Welke studie? Nu had ik toch wel graag eens een referentie naar die studie gezien.

Gezien de leugenachtige natuur van de BUB is dat nodig (blij dat men mijn raad ter harte te neemt niets zo maar te geloven van de BUB)

Vlaamse Leeuw
18 mei 2003, 13:54
De N-VA wil op een éérlijke en respectvolle manier SOLIDAIR blijven met Wallonie

Het Rekenhof heeft blijkens een studie aangetoond dat de meeste transfers gaan naar W-Vlaanderen. Splitsen die boel :twisted:

Welke studie of bent u weer iets uit uw duim aan het zuigen!

Jan van den Berghe
18 mei 2003, 14:17
Gezien de leugenachtige natuur van de BUB is dat nodig (blij dat men mijn raad ter harte te neemt niets zo maar te geloven van de BUB)

En trouwens nogmaals: niet de transfers op zich zijn volgens mij het punt waardoor er maar beter voor splitsing gekozen wordt. In de eerste plaats gaat het om het bestedingspatroon en de controle op de uitgaven die in Wallonië sterk verschilt van Vlaanderen. Komt daar nog bij dat de Walen blijkbaar geen orde op zaken willen stellen in eigen huis en blijkbaar denken: "De Vlamingen zullen het wel allemaal betalen." Er is dan ook politieke onwil iets te verhelpen aan de scheefgegroeide Waalse toestanden. Daarom is in de eerste plaats een splitsing noodzakelijk.

Dat de transfers door de Belgische overheid in kaart worden gebracht is vervolgens een punt dat iedereen wel een beetje de wenkbrauwen doet fronsen. Tegenwoordig heeft men bijna over alles statistieken, alleen over dat onderwerp niet. Op zijn zachtst gezegd: merkwaardig.

Knuppel
29 mei 2003, 21:05
Ze hebben De Wael naar de federale regering gehaald.
Die beloofde studie was er blijkbaar teveel aan en zal nu wel 'vergeten' worden ...