PDA

View Full Version : [BHV] Hoeveel zetels meer?


FT
3 mei 2005, 10:40
Kan er mij iemand vertellen hoeveel zetels 'de Vlamingen' meer zouden krijgen bij de fed. of eu. verkiezingen?

En welke prijs is dat voor U waard (deze vraag enkel beantwoorden als U op vraag 1 reeds een antwoord gaf)

Raven
3 mei 2005, 11:06
Maakt niet uit hoeveel zetels meer of minder er zouden zijn... Er is althans een FDF'er uit het VLAAMS parlement

ilfalco
3 mei 2005, 11:13
Voor zover ik weet zou bij een niet horizontale splitsing de vlamingen 4 zetels VERLIEZEN in het federale parlement.

Patriot!
3 mei 2005, 11:18
Maakt niet uit hoeveel zetels meer of minder er zouden zijn... Er is althans een FDF'er uit het VLAAMS parlement

Hoezo? Wat heeft die "FDF'er" (UF'er om precies te zijn maar soit) te maken met BHV? Hij werd in de Vlaamse raad verkozen, en zoals u ongetwijfeld weet bestaat er bij die verkiezingen zelfs geen BHV. Dus waarom zou een splitsing hem uit die raad verwijderen? :lol:

FT
3 mei 2005, 11:25
@Raven: Het UF zal zijn zetel in het Vlaams Parlement niet verliezen na een splitsing of bij nieuwe verkiezingen.

@Il Falco: Wat is U bron?

A
3 mei 2005, 14:38
En toen werd het stil langs Vlaamsnationale zijde. want wat valt er meer te winnen dan het 'prestige' van Marc Demesmaecker en Eric Van Rompuy?

Kaal
3 mei 2005, 15:15
Indien BHV gesplitst wordt verliezen de Vlaamse en de franstalige lijsten in Brussel alle stemmen uit de rand. Daardoor zouden de Vlamingen dan 1 �* 2 zetels verliezen in Brussel, omdat ze nu al zo weinig zijn ivgl met de franstalige Brusselaars.

Die UF in het Vlaams parlement mag er natuurlijk zijn. Franstaligen in Vlaanderen hebben volstrekt het recht om franstalige te verkiezen en naar het Vlaams parlement te sturen. Zolang de debatten daar dan in het NL verlopen heeft niemand daar iets op te zeggen.

Kaal
3 mei 2005, 15:16
En toen werd het stil langs Vlaamsnationale zijde. want wat valt er meer te winnen dan het 'prestige' van Marc Demesmaecker en Eric Van Rompuy?

Hoe bedoel je?

CHW
3 mei 2005, 15:20
Indien BHV gesplitst wordt verliezen de Vlaamse en de franstalige lijsten in Brussel alle stemmen uit de rand. Daardoor zouden de Vlamingen dan 1 �* 2 zetels verliezen in Brussel, omdat ze nu al zo weinig zijn ivgl met de franstalige Brusselaars.

Die UF in het Vlaams parlement mag er natuurlijk zijn. Franstaligen in Vlaanderen hebben volstrekt het recht om franstalige te verkiezen en naar het Vlaams parlement te sturen. Zolang de debatten daar dan in het NL verlopen heeft niemand daar iets op te zeggen.

Tenzij men de apparentering toelaat tussen enerzijds Vlaams-Brusselse lijsten en kieskring Vlaams-Brabant en anderzijds tussen Frans-Brusselse lijsten en kieskring Waals-Brabant. Dit is het wetsvoorstel van de Vlaamse partijen.

A
3 mei 2005, 15:23
Indien BHV gesplitst wordt verliezen de Vlaamse en de franstalige lijsten in Brussel alle stemmen uit de rand. Daardoor zouden de Vlamingen dan 1 �* 2 zetels verliezen in Brussel, omdat ze nu al zo weinig zijn ivgl met de franstalige Brusselaars.

Die UF in het Vlaams parlement mag er natuurlijk zijn. Franstaligen in Vlaanderen hebben volstrekt het recht om franstalige te verkiezen en naar het Vlaams parlement te sturen. Zolang de debatten daar dan in het NL verlopen heeft niemand daar iets op te zeggen.

Waarom denken zovele Vlaamsnationalisten dan dat met de splitsing van BHV die UF-er uit het Vlaams parlement verdwijnt (tot hun groot jolijt)

Bovendien verzwakt dus de Vlaamse positie in Brussel bij een splitsing van BHV, met andere woorden, Vlaanderen keert zich af van de Brusselse Vlamingen. Sterk. Ik dacht dat het Vlaamsnationalisme steeds naar het omgekeerde gestreefd had.

instromaniac
3 mei 2005, 15:45
Waarom denken zovele Vlaamsnationalisten dan dat met de splitsing van BHV die UF-er uit het Vlaams parlement verdwijnt (tot hun groot jolijt)

Bovendien verzwakt dus de Vlaamse positie in Brussel bij een splitsing van BHV, met andere woorden, Vlaanderen keert zich af van de Brusselse Vlamingen. Sterk. Ik dacht dat het Vlaamsnationalisme steeds naar het omgekeerde gestreefd had.
Welke Vlaams-nationalisten? Sinds wanneer is Raven "zovele Vlaamsnationalisten"?

Ooit al van gelijkheid gehoord? Kunnen de Vlamingen in Waals-Brabant op Vlaamse lijsten stemmen?

Johanna
3 mei 2005, 15:46
Indien BHV gesplitst wordt verliezen de Vlaamse en de franstalige lijsten in Brussel alle stemmen uit de rand. Daardoor zouden de Vlamingen dan 1 �* 2 zetels verliezen in Brussel, omdat ze nu al zo weinig zijn ivgl met de franstalige Brusselaars.

Die UF in het Vlaams parlement mag er natuurlijk zijn. Franstaligen in Vlaanderen hebben volstrekt het recht om franstalige te verkiezen en naar het Vlaams parlement te sturen. Zolang de debatten daar dan in het NL verlopen heeft niemand daar iets op te zeggen.

Vlaanderen verliest wel enkele zetels in de kamer (zonder lijstbinding)
maar de situatie is nu ook al zeer negatief voor de Vlamingen.

Een Vlaamse kamerzetel vereist ongeveer 45.000 stemmen.
Een Waalse kamerzetel maar ongeveer 37.000 stemmen.

Dit heeft uiteraard geen invloed op de zetels in het Brussels parlement
gezien daar een min. aantal Vlaamse zetels gewaarborgd zijn.


:vlaander:CD&V/N-VA blijft Vlaamse Burgemeesters trouw :vlaander:

Steenbok66
3 mei 2005, 15:59
Ik dacht dat volksvertegenwoordigers, vertegenwoordigers moeten zijn van de inwoners van hun kiesgebied...
en die UDF'er vertegenwoordigt in die streek tienduizenen mensen die Franstalig zijn...
En waarom zijn ze Franstalig?
Omdat men hen destijds de grond zeer duur verkocht heeft... meer nog, men heeft ze naar daar gelokt... zelfsin het Frans in Vlaamse tijdschriften zoals dat van het Davidsfonds... en ze geven veel en goed geld uit aan de plaatselijke middenstand... die daar beter overleeft dan om het even waar... en die middenstand zijn meestal oorspronkelijke inwoners... die maar al te graag Frans spreken, om den brode...

en de zo door de VB en anderen ge-loofde democratie dan????

ze waren goed om hun centen te geven... maar nu worden ze niet getolereerd....

en die F-talige vertegenwoordiger is er een die beter Nederlnds spreekt dan de grootste hoop van de "Vlamingen" in beide Vlaanderen, Antwerpen en Brabant... Limburg spreekt ook goed duidelijk...

en die F-talige vertegenwoordiger is er een die burgemeester is van een gemeente waar 80 % Franstaligen wonen...

begrijpe wie kan... ik begrijp dat in elk geval niet...

maar ja... dom zijn schaadt blijkbaar niet.... tot nader order, wanneer de boel gebarsten is en men geen beleid meer zal kunnen voeren... omdat sommigen niet slim gnoeg zijn te weten dat het nu eenmaal niet gaat zonder compromissen in het normale leven... enkel onnozelaars zien dat niet in...

Knuppel
3 mei 2005, 16:43
Dus jij gaat ervan uit dat overal ter wereld waar de Franstaligen zich gaan vestigen, ze hun eigen vertegenwoordigers maar moeten meenemen daar ze enkel door hun eigen volk fatsoenlijk zullen behandeld worden?

instromaniac
3 mei 2005, 17:09
Steenbok, je hebt het duidelijk niet begrepen.
Het gaat erom dat ze kunnen stemmen op personen die niet opkomen in hun gebied, die niets te maken hebben met Halle-Vilvoorde. Het zou net hetzelfde zijn moest ik in m'n gemeente op Nederlandse politici zou kunnen stemmen, ik woon immers maar 2km. van de grens.
De Franstaligen kunnen na de splitsing nog steeds met UF lijsten opkomen en stemmen op Franstaligen, ze kunnen dan echter niet meer stemmen op Brusselse politici die niets te maken hebben met Halle-Vilvoorde.

Steenbok66
4 mei 2005, 08:59
het is danook, moeilijk gemaakt hé....

en het geldt niet alleen voor Franstaligen... mijn gedacht gaat ook naar anderstaligen in alle grensgebieden...

Knuppel
4 mei 2005, 09:05
het is danook, moeilijk gemaakt hé....

En het wordt nog altijd moeilijk, ja zelfs onmogelijk, gemaakt.
De vraag is door wie.

muys
4 mei 2005, 09:11
Waarom denken zovele Vlaamsnationalisten dan dat met de splitsing van BHV die UF-er uit het Vlaams parlement verdwijnt (tot hun groot jolijt)


ik heb hier 1 iemand gezien die dat dacht, en daarvan maakt u zovele

maar ja, de bub is dat wel gewoon zeker, van de 0.13% die ze halen bij de verkiezingen maken zij ook dikwijls 40%

muys
4 mei 2005, 09:21
Welke Vlaams-nationalisten? Sinds wanneer is Raven "zovele Vlaamsnationalisten"?

Ooit al van gelijkheid gehoord? Kunnen de Vlamingen in Waals-Brabant op Vlaamse lijsten stemmen?

u bent vanalles op een hoopje aan het gooien, de zaak brussel halle vilvoorde heeft geen betrekking op de gewest/gemeenschapsverkiezingen.

het uf is an sich dan ook een vlaamse partij wanneer zij opkomt voor de gewestverkiezingen en geen brusselse of waalse partij. niets houdt de vlaamse partijen dan ook tegen om in wallonie op te komen, zij het dan niet met vlaamse kopstukken die reeds in vlaanderen opkomen. het vlaams blok heeft dat bijvoordeeld in 2003 gedaan in henegouwen, contradictorisch genoeg was het vb op dat moment dus in henegouwen een waalse partij

Egidius
4 mei 2005, 09:36
het is danook, moeilijk gemaakt hé....

De Belgische staatshervorming is dan ook een gedrocht : dat is de reden waarom de zaak-BHV zogezegd te ingewikkeld zou zijn voor de gewone man. Afschaffen dus die handel.

Egidius

A
4 mei 2005, 10:20
ik heb hier 1 iemand gezien die dat dacht, en daarvan maakt u zovele

maar ja, de bub is dat wel gewoon zeker, van de 0.13% die ze halen bij de verkiezingen maken zij ook dikwijls 40%

Lees er de lezersbrieven in de kranten van het afgelopen jaar maar eens op na. En die krijsende Vlaamsnationale freaks die de media verzuren met hun BHV moet gesplitst worden zever. Tot slot kreeg ik het ook nog van een paar partijgenoten van u te horen.

CHW
4 mei 2005, 10:22
Lees er de lezersbrieven in de kranten van het afgelopen jaar maar eens op na. En die krijsende Vlaamsnationale freaks die de media verzuren met hun BHV moet gesplitst worden zever. Tot slot kreeg ik het ook nog van een paar partijgenoten van u te horen.

http://app.vrtnieuws.net/html/nieuws/images/spacer.gif
http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws/showResults.jsp?id=1617

http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws/showResults.jsp?id=1601

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_52879.html

Knuppel
4 mei 2005, 10:23
Zal ik eens een aantal lezersbrieven opzoeken van de bestuursleden van de BUB?

A
4 mei 2005, 10:34
http://app.vrtnieuws.net/html/nieuws/images/spacer.gif
http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws/showResults.jsp?id=1617

http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws/showResults.jsp?id=1601

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_52879.html

*zucht* iedereen die zelfst heel weinig kaas gegeten heeft van statistiek weet dat dergelijke polls geen fluit waard zijn. Er wordt voorbij gegaan aan foutencorrectie en we zullen maar zwijgen over het 'organiseren' van de uitslag door andere gelijkgezinden op te roepen Ja of Nee te stemmen.
Echt, dit bewijst nogmaals jullie zwakte.

A
4 mei 2005, 10:34
Zal ik eens een aantal lezersbrieven opzoeken van de bestuursleden van de BUB?

En wat meent u daar dan wel mee te kunnen bewijzen?

CHW
4 mei 2005, 10:35
*zucht* iedereen die zelfst heel weinig kaas gegeten heeft van statistiek weet dat dergelijke polls geen fluit waard zijn. Er wordt voorbij gegaan aan foutencorrectie en we zullen maar zwijgen over het 'organiseren' van de uitslag door andere gelijkgezinden op te roepen Ja of Nee te stemmen.
Echt, dit bewijst nogmaals jullie zwakte.

En van waar komen dan die fameuze BUB cijfers over het % Belgischgezinden?

A
4 mei 2005, 10:37
En van waar komen dan die fameuze BUB cijfers over het % Belgischgezinden?

Onderzoeken Universiteit Leuven. Daar wordt ten minste al een foutencorrectie.Bovendien gaat het er hem niet om één simpele ja/nee vraag maar vragenreeksen en dergelijke meer om een beter beeld te krijgen van iemands mening dan gewoon de simpele impulsieve klik met de muis.

CHW
4 mei 2005, 10:38
Onderzoeken Universiteit Leuven. Daar wordt ten minste al een foutencorrectie.Bovendien gaat het er hem niet om één simpele ja/nee vraag maar vragenreeksen en dergelijke meer om een beter beeld te krijgen van iemands mening dan gewoon de simpele impulsieve klik met de muis.

Fijn, graag een link dat ik die eens kan raadplegen.

Bovendien, wat is de waarde van lezersbrieven in een krant?

Steenbok66
4 mei 2005, 10:42
De Belgische staatshervorming is dan ook een gedrocht : dat is de reden waarom de zaak-BHV zogezegd te ingewikkeld zou zijn voor de gewone man. Afschaffen dus die handel.

Egidius

akkoord, het is een wangedrocht...
maar al die heisa errond door degenen die er verantwoordelijk voor waren...
CVP(nu CD&V), Volksunie (nu NVa, Spirit en klein stukske VB), SP (nu SPa en enkele ex-groenen) etc....
en het wangedrocht door een ander vervangen is ook niet goed...

laat de mensen stemmen voor vertegenwoordigers in hun regio en sub-regio, proportioneel aan de taal van de huidige bewoners... kort en goed... en dat iedereen thuis blijve... en nergens anders heibel make...

A
4 mei 2005, 10:46
Fijn, graag een link dat ik die eens kan raadplegen.

Bovendien, wat is de waarde van lezersbrieven in een krant?

Ik heb een papieren samenvatting gezien. Geen idee van een link.

over de lezersbrieven; zeg dat dan maar tegen Knuppel

Knuppel
4 mei 2005, 10:51
en het wangedrocht door een ander vervangen is ook niet goed.

Jij wil dus dat het bestaande wangedrocht blijft gehandhaaft omdat dit JOU goed uitkomt?

Waarom ga jij er zo vanzelfsprekend van uit dat het oude wangedrocht zou vervangen worden door een nieuw?

Waarom heeft een oud wangedrocht trouwens meer recht op bestaan dan een (nog) niet bestaand?

CHW
4 mei 2005, 10:52
Ik heb een papieren samenvatting gezien. Geen idee van een link.

over de lezersbrieven; zeg dat dan maar tegen Knuppel

Neen, serieus, ik ben echt benieuwd naar dat onderzoek, maar dan ga je toch met meer moeten buiten komen...

Steenbok66
4 mei 2005, 10:56
Jij wil dus dat het bestaande wangedrocht blijft gehandhaaft omdat dit JOU goed uitkomt?

Waarom ga jij er zo vanzelfsprekend van uit dat het oude wangedrocht zou vervangen worden door een nieuw?

Waarom heeft een oud wangedrocht trouwens meer recht op bestaan dan een (nog) niet bestaand?

neen... mis mijn waarde...
het is niet BHV maar het geheel dat ofwel moet herzien worden ofwel blijven bestaan...

communautaire spelletjes zijn absoluut minder belangrijk dan een globale aanpak...
en zolang die niet mogelijk is...
de toekomstige meer naar Europa gerichte generaties zullen wel iets beter vinden als wat de tjeven ,desossen, etc... tot nu toe van gemaakt hebben...

A
4 mei 2005, 10:57
Neen, serieus, ik ben echt benieuwd naar dat onderzoek, maar dan ga je toch met meer moeten buiten komen...

Ik ben serieus.Als ik er een link naar wist dan zou ik je die met plezier geven.

Knuppel
4 mei 2005, 11:21
Het IS niet ernstig iets te beweren dat je niet kan staven.

Egidius
4 mei 2005, 11:28
Als ik er een link naar wist dan zou ik je die met plezier geven.

Uw bronnen zijn niet meer wat ze geweest zijn?

Egidius

instromaniac
4 mei 2005, 11:55
u bent vanalles op een hoopje aan het gooien, de zaak brussel halle vilvoorde heeft geen betrekking op de gewest/gemeenschapsverkiezingen.

het uf is an sich dan ook een vlaamse partij wanneer zij opkomt voor de gewestverkiezingen en geen brusselse of waalse partij. niets houdt de vlaamse partijen dan ook tegen om in wallonie op te komen, zij het dan niet met vlaamse kopstukken die reeds in vlaanderen opkomen. het vlaams blok heeft dat bijvoordeeld in 2003 gedaan in henegouwen, contradictorisch genoeg was het vb op dat moment dus in henegouwen een waalse partij
Dat weet ik wel hoor, ik bedoelde voor de federale, niet gewestelijk. Dus waarom kunnen ze in Halle-Vilvoorde stemmen op Brusselaars bij de federale verkiezingen terwijl NL-taligen in Waals-Brabant niet op Vlaamse partijen kunnen stemmen (behalve als ze daar met een eigen lijst opkomen). Dus er is zeker ongelijkheid.

instromaniac
4 mei 2005, 11:57
Onderzoeken Universiteit Leuven. Daar wordt ten minste al een foutencorrectie.Bovendien gaat het er hem niet om één simpele ja/nee vraag maar vragenreeksen en dergelijke meer om een beter beeld te krijgen van iemands mening dan gewoon de simpele impulsieve klik met de muis.
http://www.doorbraak.org/doorbraak/pdf/opinie2004.pdf

muys
4 mei 2005, 11:59
Dat weet ik wel hoor, ik bedoelde voor de federale, niet gewestelijk. Dus waarom kunnen ze in Halle-Vilvoorde stemmen op Brusselaars bij de federale verkiezingen terwijl NL-taligen in Waals-Brabant niet op Vlaamse partijen kunnen stemmen (behalve als ze daar met een eigen lijst opkomen). Dus er is zeker ongelijkheid.

in dat opzicht is er uiteraard ongelijkheid

we zaten beiden op een ander spoor denk ik