PDA

View Full Version : BHV begraven, business as usual ! :D


/\|cazar
11 mei 2005, 02:21
B-H-V begravenVerhofstadt vraagt vertrouwenstemming in parlementVan onze redacteur

http://www.standaard.be/assets/images_upload/f110504a.jpg rtr BRUSSEL _ De splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde komt er niet. Vrijdag vraagt premier Verhofstadt (VLD) de vertrouwensstemming in de Kamer. Hij zal dat vertrouwen krijgen.



Grafiekenhttp://www.standaard.be/Assets/Graph_Image_Upload/BHV_in_kaart.MM.jpg (http://www.standaard.be/Assets/Graph_Pdf_Upload/BHV_in_kaart.MM.pdf) http://www.standaard.be/Assets/Images_Internet/punt.gif [/url]Web-TV http://www.standaard.be/Assets/Images_Internet/arrow_cam.gif [url="javascript:ftvlaunch(181726,2,'vumstd');"]Week van de waarheid voor B-H-V (http://www.standaard.be/Assets/Graph_Pdf_Upload/BHV_in_kaart.MM.pdf) Om half elf gisterenavond gooide Guy Verhofstadt de handdoek in de ring. De groep van dertien zag geen oplossing voor het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Deze morgen trekt Verhofstadt naar de koning om verslag uit te brengen over zijn mislukking. Vervolgens komt er een mededeling in het parlement waarin de premier het vertrouwen zal vragen.

Het lijdt geen twijfel dat Verhofstadt, wellicht vrijdag, dit vertrouwen zal krijgen. De meerderheidspartijen spraken af dat ze niet willen struikelen over dossier 177, zoals SP.A-voorzitter Steve Stevaert het steeds noemde. De zitting van de kamercommissie voor Binnenlandse Zaken, waar deze middag na maandenlang gefilibuster eindelijk over een Vlaams splitsingsvoorstel zou worden gestemd, wordt afgeblazen.

Paars heeft geen zin in vervroegde verkiezingen. Ook een eventuele coalitiewissel brengt de splitsing geen stap dichterbij. De meerderheid gaat er namelijk van uit dat de Franstaligen tegenover CD&V-kartelpartner N-VA nog veel minder inschikkelijk zal zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen wilden dan weer niet het risico lopen op de alarmbelprocedure van de Franstaligen.

Door het dossier B-H-V onopgelost aan de kant te schuiven, exporteert paars de moeilijkheden naar de Vlaamse regering. CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen wilden daarover gisterenavond nog niet speculeren. CD&V en N-VA dreigden eerder met een crisis in de Vlaamse regering wanneer B-H-V niet zou worden gesplitst. Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) ontkende gisteravond ten stelligste dat hij door koning Albert onder druk zou zijn gezet om het splitsingsdossier niet tot een crisis te laten uitgroeien. Volgens Leterme is dat verhaal, gelanceerd door Gerolf Annemans (Vlaams Belang), een ,,kwakkel'' en zou het ,,institutioneel ook hoogst ongepast zijn''.

De mislukking van de onderhandeling stond gisterenavond een beetje in de sterren geschreven. De Vlaamse partijen, met Spirit op kop, vonden de prijs voor een gedeeltelijke splitsing te hoog. Verhofstadt probeerde bovendien door te drukken dat de Franse gemeenschap in de Vlaamse faciliteitengemeenten bevoegd zou worden voor onderwijs, welzijn en cultuur. Toen trapten de SP.A en Spirit op de rem. Ook het inschrijvingsrecht van Franstaligen uit de rand in Brussel bleef voor hoofdbrekens zorgen. De wetenschap dat ook het CDH noodzakelijk moest zijn voor een twee derde meerderheid deed de rest.

Op de tafel lagen nochthans de contouren van een akkoord. Zo zou er een splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde voor de Kamer gekomen zijn, maar niet voor het Europees Parlement. Voor de Senaat werd de splitsing overbodig, omdat de onderhandelaars die instelling willen vervangen door een paritaire assemblee met vertegenwoordigers uit de regionale parlementen en wat gecoöpteerden.

Voorts was er eensgezindheid over de verticale splitsing van het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook zou de toepassing van de rondzendbrieven-Peeters en -Martens worden verzacht. Voor de Brusselse hoofdstad zou er meer geld worden vrijgemaakt. Ten slotte zou de verplichte tweetaligheid voor de Brusselse ambtenaren worden afgezwakt.

CD&V en N-VA, die op federaal niveau niet mee onderhandelen maar waarmee VLD en SP.A/Spirit wel een Vlaams regeerakkoord hebben ondertekend, wezen gisteren alvast de meeste elementen uit een mogelijk akkoord afwijzen. Zo vinden die federale oppositiepartijen dat de splitsing niet beperkt mag blijven tot de Kamer. Ook het versoepelen van het regime rond de rondzendbrieven-Peeters en -Martens, slikken de partijen niet, net zo min als een versoepeling van de taalwetgeving in Brussel. Het idee om de faciliteiten uit te breiden, wijzen CD&V/N-VA helemaal af. Het kartel noemt dat ongrondwetttelijk.

11/05/2005
Bart Brinckman

/\|cazar
11 mei 2005, 02:40
GEEN OPLOSSING VOOR B-H-V





http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_34804.jpg Premier Verhofstadt zal net als bij het DHL-dossier ook bij het B-H-V-dossier zijn (voorlopige) mislukking moeten toegeven.













Er is geen oplossing gevonden op federaal niveau voor het netelige dossier rond de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. De vergadering van de federale toponderhandelaars is om 22.30 uur zonder resultaat beëindigd. Na wekenlang onderhandelen is er nog altijd geen doorbraak. Morgen zal premier Guy Verhofstadt kort na de middag een verklaring namens de regering afleggen in het parlement. Over deze verklaring zal hij voorafgaandelijk verslag uitbrengen bij de koning, zo verklaarde de woordvoerder van de eerste minister. Het is nu volop crisis (ook al beweren de federale regeringspartijen van niet), want de onderhandelaars hadden een oplossing beloofd tegen woensdag.

Geen ontslag
Toch zou het ontslag van de regering voorlopig niet aan de orde zijn. De premier komt enkel verslag uitbrengen over het verloop van de onderhandelingen. Hij kondigde ook aan dat het kernkabinet woensdag om 9 uur bijeen komt. Om 10 uur is een ministerraad gepland. De onderhandelaars benadrukten dat de premier niet het ontslag van de regering wil indienen. De premier zou het vertrouwen vragen in de Kamer en de paarse partijen zouden bereid zijn dat te geven.

In de koelkast
Het dossier B-H-V zou voor twee jaar in de koelkast verdwijnen, klonk het uit een bron. Het lijkt er dus op dat zal gebeuren wat premier Verhofstadt en PS-voorzitter Elio Di Rupo enkele weken geleden al in koor verkondigden: dit probleem is niet prioritair en kan eventueel later opgelost worden. Het dossier B-H-V zal dus voor de zoveelste keer in de koelkast verdwijnen onder het motto 'beter geen akkoord dan een slecht akkoord'.

Wat doet Vlaamse regering?
Dat betekent wel dat de federale regering de hete aardappel weer doorspeelt naar de Vlaamse regering. In het Vlaamse regeerakkoord staat immers dat de kieskring onverwijld gesplitst moet worden. Daardoor komt het kartel CD&V-N-VA weer in een lastige positie als federale oppositiepartij, maar leidende Vlaamse partij. De crisis zou dus de komende dagen weleens op het Vlaamse niveau kunnen toeslaan. Wordt vervolgd. (KH/belga) </STRONG></EM></U></I></B>
10/05/05 23u43

De ene mislukking na de andere.

In het DHL dossier werd de staatskundige onkunde van de premier - of moet ik zeggen de staatskundige waanzin van dit land - al duidelijk, nu met bhv wordt er nog een schepje bovenop gedaan.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de premier kiest voor het pad: iedere maand een half miljoen oude belgische frank op mijn zichtrekening, en voor de rest kan dit land en zijn inwoners mijn kl * ten kussen.
Wat een toonbeeld van zwakte is dat zeg, ongeëvenaard in de geschiedenis van dit landje.


Ondertussen ... in dit land


Befaamd onderzoeksinstituut IRES voorspelt na de nulgroei tijdens het eerste kwartaal in dit land, een recessie voor de rest van het jaar.

Een Belgische recessie, onder paars, met jobs die blijven verloren gaan, met een vakbond die de eindeloopbaanproblematiek niet dringend vindt ... etc ...


Mijn vriendin en ik spreken al langer over emigratie ...

Pollebru
11 mei 2005, 05:02
De ene mislukking na de andere.

In het DHL dossier werd de staatskundige onkunde van de premier - of moet ik zeggen de staatskundige waanzin van dit land - al duidelijk, nu met bhv wordt er nog een schepje bovenop gedaan.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de premier kiest voor het pad: iedere maand een half miljoen oude belgische frank op mijn zichtrekening, en voor de rest kan dit land en zijn inwoners mijn kl * ten kussen.
Wat een toonbeeld van zwakte is dat zeg, ongeëvenaard in de geschiedenis van dit landje.


Ondertussen ... in dit land


Befaamd onderzoeksinstituut IRES voorspelt na de nulgroei tijdens het eerste kwartaal in dit land, een recessie voor de rest van het jaar.

Een Belgische recessie, onder paars, met jobs die blijven verloren gaan, met een vakbond die de eindeloopbaanproblematiek niet dringend vindt ... etc ...


Mijn vriendin en ik spreken al langer over emigratie ...

En hoe gaat konijn robert stevaert nu uit zijn pijp komen, juist met zijn staart tussen zijn gebroken poten. De vingerknip van elio weet je wel.