PDA

View Full Version : Vlaamse regering: Toekomst


FM
11 mei 2005, 17:13
Vermits de VLD en SP.A het vlaams regeerakkoord naast zich hebben gelegd, kunnen zij misschien de Vlaamse regering verlaten.

Er zijn geen verkiezingen nodig, CD&V en Vlaams Belang kunnen perfect een meerderheid vormen...

jullie mening?

maarte
11 mei 2005, 17:22
zal wrschnlk niet gebeuren, ik zie ze de vld eruit smijten en samen gaan met groen!

Jan van den Berghe
11 mei 2005, 17:24
zal wrschnlk niet gebeuren, ik zie ze de vld eruit smijten en samen gaan met groen!

Is er dan een meerderheid???

Flandriar
11 mei 2005, 17:28
Is er dan een meerderheid???

cd&v/n-va + Groen! + sp.a/spirit = 66/124 (53,23%)

PAJOT
11 mei 2005, 17:28
Is er dan een meerderheid???Ja.

de flandrien
11 mei 2005, 17:31
cd&v/n-va + Groen! + sp.a/spirit = 66/124 (53,23%)

Waarom stuur jij als nva'er heel de tijd aan op een coalitie met de anti-Vlaamse partij Groen! ?

Flandriar
11 mei 2005, 17:34
Waarom stuur jij als nva'er heel de tijd aan op een coalitie met de anti-Vlaamse partij Groen! ?

Ik ga niet mee in uw zwart/wit verhaal. Wie zit er voor Groen! in 't Europees Parlement? Waar legt Groen! haar prioriteit nu ze op federaal vlak niet meer bestaat? Hoe is de relatie tussen Groen! en Ecolo?

maarte
11 mei 2005, 17:55
daarbij is dit in de vlaamse regering

FM
11 mei 2005, 18:31
Ik hoor net op het nieuws dat de vlaamse regering niet kan vallen... Dat wist ik niet...

Ik vind het in elk geval heel raar...

Groen heeft al bewezen dat het niet kan regeren! De kiezer heeft dat ook bevestigd!

vrijevlaming
11 mei 2005, 18:55
De vlaamse regering kan wel vallen, alleen is het niet mogelijk om nieuwe verkiezingen te organiseren. Dus er kan wel verandert worden van coalitie. Voor mij is het redelijk simpel nu: ik wil een minderheidsregering of een nieuwe, desnoods met het belang erbij.

Supe®Staaf
11 mei 2005, 19:53
jullie mening?
De Vlaamse regering heeft bewezen handelingsonbekwaam te zijn, en tegen een federale muur aan te stoten.
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'.
Spirit leek konsekwent te zijn en haar onterechte mandaat in de weegschaal te stellen, maar ik heb echt de indruk dat ze hier fungeren als een bliksemafleider-zondebok. De SP-a hoeft het achterste van haar tong niet te laten zien, de VLD al helemaal niet. SPirit verliet het debat......... dus regeren we maar verder over 'belangrijker zaken'. Spirit slikt braafjes de franstalige kritiek en mag in ruil vlotweg verder regeren.

Een federale constructie met assymetrische regeringen lijkt dus niet te vlotten. Voor mijn part verdwijnt dus best het nu machteloze, overbodige en geldverslindende Vlaamse niveau, en worden we eenvoudiger centralistisch geregeerd door een unitaire federale regering.

daiwa
11 mei 2005, 21:09
De Vlaamse regering heeft bewezen handelingsonbekwaam te zijn, en tegen een federale muur aan te stoten.
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'.
Spirit leek konsekwent te zijn en haar onterechte mandaat in de weegschaal te stellen, maar ik heb echt de indruk dat ze hier fungeren als een bliksemafleider-zondebok. De SP-a hoeft het achterste van haar tong niet te laten zien, de VLD al helemaal niet. SPirit verliet het debat......... dus regeren we maar verder over 'belangrijker zaken'. Spirit slikt braafjes de franstalige kritiek en mag in ruil vlotweg verder regeren.

Een federale constructie met assymetrische regeringen lijkt dus niet te vlotten. Voor mijn part verdwijnt dus best het nu machteloze, overbodige en geldverslindende Vlaamse niveau, en worden we eenvoudiger centralistisch geregeerd door een unitaire federale regering.

De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'


Dit klopt wel maar de federale regering bestaat wel uit partijen die BELOOFD hebben van BHV te splitsen.

slegie
11 mei 2005, 21:13
De Vlaamse regering heeft bewezen handelingsonbekwaam te zijn, en tegen een federale muur aan te stoten.
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'.
Spirit leek konsekwent te zijn en haar onterechte mandaat in de weegschaal te stellen, maar ik heb echt de indruk dat ze hier fungeren als een bliksemafleider-zondebok. De SP-a hoeft het achterste van haar tong niet te laten zien, de VLD al helemaal niet. SPirit verliet het debat......... dus regeren we maar verder over 'belangrijker zaken'. Spirit slikt braafjes de franstalige kritiek en mag in ruil vlotweg verder regeren.

Een federale constructie met assymetrische regeringen lijkt dus niet te vlotten. Voor mijn part verdwijnt dus best het nu machteloze, overbodige en geldverslindende Vlaamse niveau, en worden we eenvoudiger centralistisch geregeerd door een unitaire federale regering.

Een onafhankelijk vlaanderen is de enige oplossing voor ons vlamingen.
De walen krijgen brussel er met plezier dan bij,das dan toch een vuile stad minder voor vlaanderen en een pak meer geld voor de andere vlaamse steden op te frissen.

Supe®Staaf
11 mei 2005, 21:14
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'


Dit klopt wel maar de federale regering bestaat wel uit partijen die BELOOFD hebben van BHV te splitsen.De handtekeningen tellen.
Die zijn gemaakt door personen.
Niet door partijen.
Die personen (Vlaams niveau) waren duidelijk onbevoegd om dergelijke zaken te ondertekenen.
Ze zijn dus hun boekje te buiten gegaan.

muys
11 mei 2005, 21:19
De handtekeningen tellen.
Die zijn gemaakt door personen.
Niet door partijen.
Die personen (Vlaams niveau) waren duidelijk onbevoegd om dergelijke zaken te ondertekenen.
Ze zijn dus hun boekje te buiten gegaan.

dus wanneer de bub naar de vlaamse verkiezingen stapt met de slogen "belgie unitair" doen zij aan grootschalig kiezersbedrog aangezien het vlaams parlement niet de bevoegdheid heeft zichzelf op te heffen?

maar dat zult u uiteraard weer anders zien

Patriot!
11 mei 2005, 21:25
dus wanneer de bub naar de vlaamse verkiezingen stapt met de slogen "belgie unitair" doen zij aan grootschalig kiezersbedrog aangezien het vlaams parlement niet de bevoegdheid heeft zichzelf op te heffen?

maar dat zult u uiteraard weer anders zien

Als we er vele verkozenen hebben kunnen we dat parlement wel blokkeren, waardoor België de facto wel unitair moet worden ;)

Godfried
11 mei 2005, 21:26
Stel: ik pleeg een moord. Ik ben geen positief gediscrimineerde vreemdeling dus kom voor de rechtbank en word veroordeeld tot levenslang. Ik geef te kennen dat ik dat niet zo'n prettig vooruitzicht vind en prompt biedt de overheid mij financiële tegemoetkomingen, de toelating om 300 dagen penitentiair verlof per jaar op te nemen, een eretitel door de koning opgespeld als verdienstelijk moordenaar. Na wat onderhandelen over de compensaties besluit ik dat het niet goed genoeg is en dat ik toch maar liever niet mijn straf uitzit. De overheid legt zich daarbij neer. Je kan immers toch geen straf opleggen als de gestrafte geen zin heeft in de straf? Dat spreekt toch vanzelf?!

Surrealistisch? Nee hoor, dit is belgie.

Bolter
11 mei 2005, 21:29
Die regering die op dit moment het meeste en beste werk verzet krijgt uiteindelijk de zwarte piet vanuit z'n eigen meerderheid...

Dit om de postjes op een ander niveau te handhaven.

Mensen, hier zit iets grondig fout...

Midas
11 mei 2005, 21:52
De vlaamse regering kan wel vallen, alleen is het niet mogelijk om nieuwe verkiezingen te organiseren. Dus er kan wel verandert worden van coalitie. Voor mij is het redelijk simpel nu: ik wil een minderheidsregering of een nieuwe, desnoods met het belang erbij.

Weet er iemand of het mogelijk is dat de CD&V en de NVA een Vlaamse minderheidsregering vormen, eventueel gesteund vanuit de oppositie door het Vlaams Belang.

1) Kan dit wettelijk ?

2) Kan dit bestuurlijk in de praktijk ?

3) Zou de CD&V dit politiek aandurven ?

4) Zou het Vlaams Belang zo'n minderheidsregering steunen ?


Mijn idee : ja, ja, nee, ja

Godfried
11 mei 2005, 22:34
1. Tuurlijk
2. Tuurlijk
3. CVP? Pfff.... Veel geblaat en weinig wol (maar ze mogen me altijd van het tegendeel overtuigen)
4. Tuurlijk

Weet er iemand of het mogelijk is dat de CD&V en de NVA een Vlaamse minderheidsregering vormen, eventueel gesteund vanuit de oppositie door het Vlaams Belang.

1) Kan dit wettelijk ?
2) Kan dit bestuurlijk in de praktijk ?
3) Zou de CD&V dit politiek aandurven ?
4) Zou het Vlaams Belang zo'n minderheidsregering steunen ?

Mijn idee : ja, ja, nee, ja

Godfried
11 mei 2005, 22:43
De Vlaamse regering heeft bewezen handelingsonbekwaam te zijn, en tegen een federale muur aan te stoten.
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'.
Spirit leek konsekwent te zijn en haar onterechte mandaat in de weegschaal te stellen, maar ik heb echt de indruk dat ze hier fungeren als een bliksemafleider-zondebok. De SP-a hoeft het achterste van haar tong niet te laten zien, de VLD al helemaal niet. SPirit verliet het debat......... dus regeren we maar verder over 'belangrijker zaken'. Spirit slikt braafjes de franstalige kritiek en mag in ruil vlotweg verder regeren.

Een federale constructie met assymetrische regeringen lijkt dus niet te vlotten. Voor mijn part verdwijnt dus best het nu machteloze, overbodige en geldverslindende Vlaamse niveau, en worden we eenvoudiger centralistisch geregeerd door een unitaire federale regering.

Haha grapjas! Waarom stelt ge niet ineens een wereldregering voor? Die weet beter dan wie ook (zelfs dan SS uit H) wat 'goed is voor de mensen'! Net als Stalin!

Avan
11 mei 2005, 22:59
De Vlaamse regering heeft bewezen handelingsonbekwaam te zijn, en tegen een federale muur aan te stoten.
De Vlaamse regering heeft beloftes gemaakt boven haar 'bevoegdheidspetje'.
Spirit leek konsekwent te zijn en haar onterechte mandaat in de weegschaal te stellen, maar ik heb echt de indruk dat ze hier fungeren als een bliksemafleider-zondebok. De SP-a hoeft het achterste van haar tong niet te laten zien, de VLD al helemaal niet. SPirit verliet het debat......... dus regeren we maar verder over 'belangrijker zaken'. Spirit slikt braafjes de franstalige kritiek en mag in ruil vlotweg verder regeren.

Een federale constructie met assymetrische regeringen lijkt dus niet te vlotten. Voor mijn part verdwijnt dus best het nu machteloze, overbodige en geldverslindende Vlaamse niveau, en worden we eenvoudiger centralistisch geregeerd door een unitaire federale regering.

Ja, soms zou je toch wel echt denken dat de unitaristen het bij het rechte eind hebben en dat de regionalisering voortkwam uit gebrek aan professionalisme van de politici ...
Die politici op Vlaams niveau die een regeerakkoord sluiten binnenin materies die niet tot hun bevoegdheden horen : als je als student zulke fouten maak, wordt je gebuisd.
En als je dat doet, geen oplossing vindt (natuurlijk), dan gaan vertellen dat het de anderen hun schuld is : belachelijk gewoon.

Tavek
11 mei 2005, 23:01
Ja, soms zou je toch wel echt denken dat de unitaristen het bij het rechte eind hebben en dat de regionalisering voortkwam uit gebrek aan professionalisme van de politici ...
Die politici op Vlaams niveau die een regeerakkoord sluiten binnenin materies die niet tot hun bevoegdheden horen : als je als student zulke fouten maak, wordt je gebuisd.
En als je dat doet, geen oplossing vindt (natuurlijk), dan gaan vertellen dat het de anderen hun schuld is : belachelijk gewoon.

Heb ambitie, ga bij uw partij naar keuze, zet u wat in, en word minister. Vooral juristen hebben ze graag, greppelgespuis dat nooit zijn/haar gezond verstand heeft leren gebruiken.

De dag dat een CAPABEL man op de juist plaats terecht komt via een democratisch systeem moet nog komen......

Patriot!
11 mei 2005, 23:04
Inderdaad. De BUB is er voor alle mensen met gezond verstand die paal en perk willen stellen aan de hemeltergende mentaliteit van de huidige federalistische klasse.

Avan
11 mei 2005, 23:13
Heb ambitie, ga bij uw partij naar keuze, zet u wat in, en word minister. Vooral juristen hebben ze graag, greppelgespuis dat nooit zijn/haar gezond verstand heeft leren gebruiken.

De dag dat een CAPABEL man op de juist plaats terecht komt via een democratisch systeem moet nog komen......

Zo pessimistisch ben ik nu ook weer niet.
Sommige topmensen in Vlaanderen zijn wel (of waren wel) bekwaam, maar het nationalisme gijzelt hier eenieder die aan politiek wil doen.
Dat een toppoliticus als Dehaene zichzelf daartoe verlaagt van die belachelijke BHV-kwestie een prioritair programmapunt te maken spreekt boekdelen.
(BHV moet opgelost, maar niet door dat laaghartige opbodspelletje, niet door die hatelijke pesterijpolitiek. BHV is een technisch probleem dat koel en zakelijk moet besproken worden).
In de Vlaamse manier van politiek bedrijven is er precies een ingebakken onvermogen om het verschil te kunnen maken tussen redelijkheid en gril.
Misschien voelen de andere Europeeërs dat aan, dat ze noch De Haene, noch Vehofstadt wilden.