PDA

View Full Version : "We laten de Vlamingen niet in de steek"


Midas
18 mei 2005, 08:02
Dit was er vanochtend (18/05/05) op het radionieuws te horen :

De Vlaamse regeringspartijen hebben een akkoord bereikt over een nieuwe regeringsverklaring. Na meer dan 14 uur vergaderen zijn de ministers van CD&V/N-VA, SP.A-Spirit en VLD het eens geworden over een tekst die het onderling vertrouwen moet herstellen.


Ziehier enkele uitspraken van Leterme :

1. "We laten de Vlamingen in de rand niet in de steek."

2. "Positief actieplan voor de Vlamingen in de rand. "

3. "De federale regering mag ons niet dwarsbomen."


Ik ben misschien een beetje vroeg met mijn reactie, want het 'debat' in het Vlaams parlement moet nog komen. Maar als ik hoor wat Leterme op het radionieuws te vertellen heeft, dan zakt mijn broek af. Dit is toch echte volksverlakkerij tot en met. Wie wil en kan deze leugens nog geloven. 'We laten de Vlamingen in de rand niet in de steek'. We hebben ze 40 jaar in de steek gelaten, maar nu gaan we ze helpen hoor. Belachelijk gewoon voor woorden. Als we kijken naar de positie van de Vlamingen in brussel, die ook niet door de Vlaamse politici in de steek zouden gelaten worden, dan is het duidelijk wat dat in de praktijk zal betekenen : de verfransing van de 'Vlaamse' rand krijgt 'carte blanche'.

Kaal
18 mei 2005, 08:56
Ziehier enkele uitspraken van Leterme :

1. "We laten de Vlamingen in de rand niet in de steek."

2. "Positief actieplan voor de Vlamingen in de rand. "

3. "De federale regering mag ons niet dwarsbomen."


*hoongelach*

SirGalahad_
18 mei 2005, 09:04
Ik wachtte (en wacht) af wat Leterme deze zaak ging aanpakken.

Maar ik voel al aan mijn water dat de Vlamingen met iets gaan uitpakken waarmee de Walen opnieuw hartelijk zullen lachen.

Plus het feit dat SS nu al beweert dat men in 2007 met 3 partijen zal moeten samenwerken zegt al genoeg over hoe onze Vlaamse Kamerleden onze belangen zullen verdedigen...

Allez, we zijn weer goed bezig.

Hans1
18 mei 2005, 09:27
Dit was er vanochtend (18/05/05) op het radionieuws te horen :

De Vlaamse regeringspartijen hebben een akkoord bereikt over een nieuwe regeringsverklaring. Na meer dan 14 uur vergaderen zijn de ministers van CD&V/N-VA, SP.A-Spirit en VLD het eens geworden over een tekst die het onderling vertrouwen moet herstellen.


Ziehier enkele uitspraken van Leterme :

1. "We laten de Vlamingen in de rand niet in de steek."

2. "Positief actieplan voor de Vlamingen in de rand. "

3. "De federale regering mag ons niet dwarsbomen."


Ik ben misschien een beetje vroeg met mijn reactie, want het 'debat' in het Vlaams parlement moet nog komen. Maar als ik hoor wat Leterme op het radionieuws te vertellen heeft, dan zakt mijn broek af. Dit is toch echte volksverlakkerij tot en met. Wie wil en kan deze leugens nog geloven. 'We laten de Vlamingen in de rand niet in de steek'. We hebben ze 40 jaar in de steek gelaten, maar nu gaan we ze helpen hoor. Belachelijk gewoon voor woorden. Als we kijken naar de positie van de Vlamingen in brussel, die ook niet door de Vlaamse politici in de steek zouden gelaten worden, dan is het duidelijk wat dat in de praktijk zal betekenen : de verfransing van de 'Vlaamse' rand krijgt 'carte blanche'.

"Vlamingen 40 jaar in de steek gelaten".

Taalwetten zijn u blijkbaar onbekend.

Om nog maar van de vier catastrofale staatshervormingen te zwijgen.

Midas
18 mei 2005, 11:28
Taalwetten zijn u blijkbaar onbekend.

Om nog maar van de vier catastrofale staatshervormingen te zwijgen.


De taalwetten zijn niet mij onbekend, maar wel die francofone kliek in Brussel, die ze als velletjes WC-papier beschouwd. Daar worden die taalwetten namelijk systematisch en doelbewust geschonden, onder het goedkeurend gezag van het belgicistische regime.

Wat die staatshervormingen betreft, geef ik U gelijk, die zijn catastrophaal. Vooral omdat de financiële transfers nog nooit zo groot zijn geweest als nu.

Geertje
18 mei 2005, 11:54
Op zichzelf hadden ze dit al veel eerder moeten doen : Actief de Vlaamse belangen behartigen in de rand. Aangezien de franstaligen dit al jaren doen in hun taktisch steekspel om de rand te verfransen is dit een goede strategie. Alleen vrees ik dat het enkel bij woorden zal blijven.

Hans1
18 mei 2005, 12:44
De taalwetten zijn niet mij onbekend, maar wel die francofone kliek in Brussel, die ze als velletjes WC-papier beschouwd. Daar worden die taalwetten namelijk systematisch en doelbewust geschonden, onder het goedkeurend gezag van het belgicistische regime.

Wat die staatshervormingen betreft, geef ik U gelijk, die zijn catastrophaal. Vooral omdat de financiële transfers nog nooit zo groot zijn geweest als nu.

Ga elders zeveren. De taalwetten worden zeer goed toegepast. Maar voor u zal het nooit goed genoeg zijn. Klagen en zagen. Dat is Vlaams-nationalist zijn vandaag.

Boerke Naas
18 mei 2005, 12:51
Ga elders zeveren. De taalwetten worden zeer goed toegepast. Maar voor u zal het nooit goed genoeg zijn. Klagen en zagen. Dat is Vlaams-nationalist zijn vandaag.

Waar moeten we elders zeveren, Zeker niet op het BUB forum. Daar worden de Vlamingen uitgesloten, want past niet in het franskiljonse kraam.

En waarom moeten de Vlamingen altijd maar klagen en zagen. Niet nodig toch. Als een Vlaming de MUG nodig heeft komen ze toch. Ze spreken wel frans en arriveren slechts na 50 minuten. Maar dat is toch maar bijzaak. 't zijn toch maar boerkes.

Hans1
18 mei 2005, 13:04
Ja, wie noemt er zich "boerke"? Sta dan ook niet versteld dat ze u een boer vinden...

Geertje
18 mei 2005, 13:06
Ja, wie noemt er zich "boerke"? Sta dan ook niet versteld dat ze u een boer vinden...

Hoogmoed ? Wat is er mis met een landbouwer ?

Of vind je jezelf een veel beter mens als je in de stad woont ?

jusbou
18 mei 2005, 13:56
En waarom moeten de Vlamingen altijd maar klagen en zagen. Niet nodig toch. Als een Vlaming de MUG nodig heeft komen ze toch. Ze spreken wel frans en arriveren slechts na 50 minuten. Maar dat is toch maar bijzaak. 't zijn toch maar boerkes.

:offtopic: dit heeft niks te maken met de taalwetten

BitterSweet
18 mei 2005, 15:11
Ja, wie noemt er zich "boerke"? Sta dan ook niet versteld dat ze u een boer vinden...

U noemt zich wel Hans,en wie geloofd er nu in een sprookjes figuur?Hoe is het trouwens met Grietje?

Boerke Naas
18 mei 2005, 15:30
Ja, wie noemt er zich "boerke"? Sta dan ook niet versteld dat ze u een boer vinden...

Dacht je dat je mij op de kast kan jagen met dergelijke tussenkomsten? En dat is wel een persoonlijke aanval, maar ik ga niet zoals Raf en andere kl.. van de BUB klagen bij de moderator. "Meester hij vindt me een boer."

Boerke Naas
18 mei 2005, 15:31
:offtopic: dit heeft niks te maken met de taalwetten

Neen, met de arrogantie van de franstaligen.

leeuwenhart
18 mei 2005, 16:31
1) normaal zal Pieter de Crem het dossier BHV ter stemming voorleggen ter stemming in de kamer. (laten we dan nog wat afwachten wat dit zal meebrengen)

2 aan de topic opener, in plaats van uit uw nek te kletsen zou u beter lezen welke effectieve maatregelingen er zullen genomen worden.
Naar mijn inzien zijn ze niet weinig!

- een inventaris van de gewestelijke verplichtingen in de faciliteiten gemeenten en wie zijn verplichting nakomt. vb financiering van anderstalig onderwijs. Als Wallonië geen inspanningen doet, zal Vlaanderen het Franstalig onderwijs ook laten schieten. en nog en aantal maatregelingen.

- Een zeer belangrijke tegenzet voor de verfransing zijn betaalbare woningen voor Vlamingen. Dit is een van de hoofdproblemen van BHV. Door de rijke Franstalige inwijking is de kostprijs van wonen onbetaalbaar geworden voor de gewone Vlaming.
Door massaal gronden en woningen op te kopen, en die betaalbaar aan te bieden enkel aan Vlamingen, zal de Franstalige strategie in duigen vallen.

leeuwenhart
18 mei 2005, 16:32
Voor de geinteresseerden de volledige tekst:


De verklaring van minister-president Yves Leterme
namens de Vlaamse regering

Hieronder vindt u de letterlijke tekst van de regeerverklaring die Yves Leterme (CD&V) vandaag voor het Vlaams parlement uitsprak.

De Vlaamse Regering heeft zich de voorbije dagen beraden over de politieke toestand. De Vlaamse meerderheidspartijen hadden in het federale parlement wetsvoorstellen ingediend tot splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De behandeling ervan werd evenwel niet verder gezet.

De splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde houdt verband met het respect voor het Vlaamse karakter van de Rand en de territoriale integriteit van Vlaanderen. Het gaat hierbij om de wezenlijke politieke en maatschappelijke overweging dat de gemeenten in de Rand tot Vlaanderen behoren en alleen in Vlaanderen hun toekomst kunnen vinden.

Dat territorialiteitsbeginsel is een van de meest essentiële principes van onze federale staatsstructuur. Om die reden blijft de Vlaamse regering onverkort achter de eis tot splitsing staan. Door zogezegd niets te vragen en op grond daarvan elk redelijk gesprek over de verdere rechtmatige invulling van het territorialiteitsbeginsel te weigeren, vragen de Franstalige politici in de feiten onaanvaardbaar veel.

Vlaanderen is niet bereid om deze prijs te betalen. Prioritair voor deze Vlaamse Regering inzake Brussel en de Vlaamse Rand zijn: het waarborgen en bevorderen van de taalhomogeniteit op het grondgebied van de Vlaamse Rand, en het tegengaan van de verdringing van de Vlamingen en de daaruit voortvloeiende sociale en maatschappelijke problemen.

De Vlaamse regering zal concrete maatregelen nemen die enerzijds de territoriale integriteit van Vlaanderen dieper verankeren en anderzijds leiden tot een meer resolute toepassing van de wetgeving. Unaniem verwerpt zij elk initiatief dat ertoe zou leiden dat het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt uitgebreid, dat de taalwetgeving in Brussel eenzijdig wordt versoepeld, dat in inschrijvingsrechten en andere bijkomende voorrechten voor Franstalige inwoners in Vlaanderen worden voorzien of dat de Franse Gemeenschap bevoegdheid krijgt in Vlaanderen.

De Vlaamse Regering zal alle middelen aanwenden om territoriale bevoegdheidsoverschrijding door een andere gemeenschap of een ander gewest tegen te gaan. Daartoe zal elke minister van de Vlaamse Regering binnen zijn of haar bevoegdheidsdomein uitdrukkelijk waken over de stipte naleving van de toepassing van de wetgeving in de Vlaamse Rand en de uitvoering van een beleid dat de Vlaamse aanwezigheid daar ondersteunt en versterkt.

De voorrangsstatus van het Nederlands in de Rand en in de faciliteitengemeenten dient hierbij te worden gerespecteerd. De regering onderzoekt de wettelijke mogelijkheden tot verwezenlijking van deze doelstelling in het straatbeeld en duidt daarvoor een expert aan.

Op initiatief van de Minister van Binnenlands Bestuur zal een nieuwe rondzendbrief aan de gemeentebesturen worden bezorgd met duidelijke instructies voor de interpretatie van de rondzendbrieven-Peeters na het tussengekomen arrest van de Raad van State. Hij zal ook strikt optreden tegen de mogelijke financiële discriminatie door gemeentebesturen van Vlaamse verenigingen. De Vlaamse Regering zal de mogelijkheden van de vzw De Rand om verenigingen of initiatieven in dit kader rechtstreeks te ondersteunen, versterken.

De Vlaamse Regering is van oordeel dat de pedagogische inspectie in het Franstalig onderwijs in de Vlaamse faciliteitengemeenten tot de Vlaamse bevoegdheid behoort en zal daartoe de nodige initiatieven nemen. Tegen eind 2005 zal een inventaris worden opgemaakt van de verplichtingen van zowel de Vlaamse Gemeenschap als de Franse Gemeenschap inzake het door hen in te richten onderwijs in de faciliteitengemeenten om na te gaan of ze beide aan hun verplichtingen voldoen.

De wederzijdse financiële verplichtingen zullen in dit kader worden geëvalueerd. De Vlaamse Regering ondersteunt tevens de conclusies van de resolutie van het Vlaams Parlement van 21april 2004 met betrekking tot de organisatie van kiesverrichtingen in het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

Het gebruik van het Nederlands in de instellingen van de lokale besturen is voor de Vlaamse Regering essentieel. In dit kader zal zij een decretaal initiatief voorstellen om de kennis van het Nederlands te verzekeren bij het uitoefenen van een uitvoerend mandaat in de gemeente. De Vlaamse Regering heeft daarnaast beslist om middelen vrij te maken en initiatieven te ontwikkelen voor de versnelde uitvoering van beleidsopties in de Vlaamse Rand rond Brussel.

In dat licht worden onder de coördinatie van de Vlaamse Minister voor de Rand beslissingen voorbereid op het vlak van het onderwijs, de arbeidsbemiddeling en de trajectbegeleiding van werkzoekenden, het taalonderwijs, de versterking van het aanbod van rust- en verzorgingsvoorzieningen en de sociale huisvesting. Wij duiden de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant aan als commissaris van de Vlaamse Regering om, ondersteund door een ambtelijke taskforce op hoog niveau, een permanente opvolging te organiseren van de ontwikkelingen op het terrein en de beleidsinitiatieven.

Voor het onderwijs zal de bijkomende omkadering voor de basisscholen in de Rand structureel worden gemaakt en zal een krachtig ondersteunings- en bege-leidingsproject inzake taalvaardigheid opgezet worden.

De Vlaamse Regering zal verder gaan met een beleid dat enerzijds meer kansen biedt aan werkzoekenden, ook anderstaligen, maar anderzijds ook consequent inspanningen eist om die kansen te grijpen, ook wat betreft het leren van Nederlands. Op het vlak van de sociale huisvesting heeft de Regering beslist om een bedrag van 25 miljoen euro vrij te maken zodat Vlabinvest zijn werkingsgebied kan vergroten, subsidies kan geven en een voorkooprecht kan uitoefenen. Naar aanleiding van deze maatregel wil de Vlaamse regering voor de toekenning van een sociale woning en voor de uitoefening van een woonvoorrecht voor inwoners van de eigen gemeente uitgaan van de voorwaarde dat de kandidaten een maatschappelijke en sociaal-culturele binding hebben met het Vlabinvest-gebied.

Wij zullen er over waken dat in het ruimtelijk ordeningsbeleid een halt wordt toegeroepen aan het onverantwoord aansnijden van open ruimte en de sluipende uitbreiding van Brussel.

De taalproblematiek in de Brusselse ziekenhuizen en bij de werking van de medische spoeddiensten kwam recentelijk nogmaals in de aandacht. De Vlaamse regering voorziet in de nodige maatregelen voor een medische urgentiedienst in Halle. Binnenkort wordt op initiatief van de Vlaams minister bevoegd voor Brussel een ombudsfunctie geïnstalleerd die onder meer klachten van Nederlandstalige patiënten in Brussel zal registreren en opvolgen.

Een financiële injectie in het Brusselfonds moet verder de ontwikkeling van het Vlaams beleid in Brussel versterken: de uitbouw van een zorgnetwerk is hierbij prioritair, opdat de Vlamingen die beroep doen op zorgverstrekking in Brussel, gezondheidszorgen zouden krijgen in de beste omstandigheden en in hun eigen taal. Met deze maatregelen wenst de Vlaamse Regering een sterk beleid te voeren voor de Vlamingen in de Rand, de Vlaamse aanwezigheid te versterken en de faciliteitengemeenten de wet- en decreetgeving correcter en strikter te doen toepassen.

De prioriteit voor Vlaanderen is een krachtig beleid met goed onderbouwde maatregelen, waarbij meer ondernemen en een hogere werkzaamheid, gewaarborgde zorgzaamheid, samenlevingsopbouw en betere duurzaamheid voorop staan. Ons Vlaams regeerakkoord voorziet daartoe in een doeltreffende aanpak en de juiste, haalbare en concrete maatregelen. In de voorbije tien maanden heeft de Vlaamse regering systematisch het regeerakkoord uitgevoerd. Dat gebeurde bovendien met respect voor onze begrotingsdoelstellingen en de budgettaire orthodoxie.

Een nieuw werkgelegenheidsakkoord werd ondertekend. Een doorbraak werd bereikt over de verdieping van de Schelde. Economische creativiteit en innovatie worden ondersteund door de creatie van een innovatiefonds. Er wordt een infrastructuurfonds opgericht voor infrastructuurprojecten. Er is een oplossing voor het aanslepende waterdossier.?

Er werd een akkoord bereikt met de vakbonden en de werkgevers van de social-profitsector, en dat binnen de initieel door de Vlaamse regering vastgestelde budgettaire enveloppe. De Vlaamse regering wenst in samenspraak met de meerderheidsfracties door te gaan met dit beleid en verder goede en krachtige maatregelen te nemen. Het eigen Vlaamse beleid moet voluit waargemaakt kunnen worden op de domeinen waarvoor wij verantwoordelijk en bevoegd zijn. We moeten er kunnen voor zorgen dat de middelen die wij ervoor inzetten, optimaal tot resultaat leiden. Daartoe zullen wij alle mogelijkheden aanwenden om bij het federale niveau het Vlaamse standpunt te realiseren. Dat veronderstelt in ons model van coöperatief federalisme een betere afstemming tussen de initiatieven en het beleid van de deelstaten en van de federale regering. Daarom moeten de vragen van Vlaanderen over een betere bevoegdheidsverdeling op de agenda worden geplaatst.

Op het in het federale regeerakkoord voorziene Forum zal de Vlaamse Regering, conform het Vlaamse regeerakkoord de gerechtvaardigde eisen inzake financiële en fiscale autonomie, bijkomende en homogene bevoegdheden en constitutieve autonomie aan de orde stellen. Binnen de bestaande bevoegdheidsverdeling start de Vlaamse Regering, op initiatief van de verschillende bevoegde ministers, op korte termijn een dialoog met de andere regeringen over de betere beleidsafstemming en samenwerking. Zo moet overlegd worden over de concrete invulling van de raakpunten in het Vlaams werkgelegenheidsakkoord, onder meer op het vlak van de initiatieven met betrekking tot de werkervaring, het alternerend leren, de fiscale behandeling van de werkhervattingtoeslag.

Dit overleg past in een algemene dialoog tussen het federale en het gewestelijke niveau over alle maatregelen met als doel de bevordering van de werkgelegenheid en de arbeidsmarkt. Wij wensen dat de inspanningen van de gewesten om mensen aan het werk te helpen, voor hen ook een terugverdieneffect opleveren.
Met het Waalse Gewest wensen wij afspraken over de uniforme toepassing van de sociale wetgeving. De federale restbevoegdheden inzake wetenschappelijk onderzoek moeten worden afgestemd op het Vlaams beleid terzake. De gezondheids- en welzijnssector staat voor belangrijke uitdagingen: de middelen efficiënt en effectief verdelen, op een zo toegankelijk mogelijk niveau en met het behoud van de zorgkwaliteit. De huidige versnippering van die bevoegdheden is bekend.

Een grotere betrokkenheid bij de ziekteverzekering? op het vlak van behoeftebepaling, de formulering van de gezondheidsdoelstellingen, het drugsbeleid, de inspecties enzovoort kan de kwaliteit en de betaalbaarheid van de gezondheidszorg verzekeren. Met de federale en andere overheden moet een uniform wettelijk kader worden uitgewerkt waarin de sociale onderhandelingen in de welzijns- en gezondheidsvoorzieningen, zowel privaatrechtelijk als openbaar, coherenter en efficiënter kunnen plaatsvinden.

De Vlaamse Regering wenst het gesprek te onderbouwen over de objectieve criteria en sleutels die een kwaliteitsvol werkgelegenheids- en gezondheidsbeleid zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië mogelijk maken. De Vlaamse Regering zal daarom in de komende weken overgaan tot de oprichting van een Wetenschappelijk Comit? dat de Abafim-studie over de financiële transfers tussen de deelentiteiten en de federale overheid van ons land moet valideren.

Op het vlak van energie- en leefmilieubeleid moet een Centrale Ombudsdienst Energie opgericht worden. Oplossingen moeten worden gevonden voor de bevoegdheidsproblemen inzake de tarievenpolitiek, de vrijstelling voor energieheffingen en de uitvoering van het federaal Klimaatplan en van het Kyoto-protocol.

Het bevorderen van de buitenlandse handel en het aantrekken van buitenlandse investeringen zijn een gewestelijke bevoegdheid. Aspecten van het federale beleid die tot deze doelstelling kunnen bijdragen, moeten worden afgestemd op het Vlaamse beleid. De federale raakpunten met het Vlaams inburgeringbeleid, onder meer op het vlak van de algemeen in Vlaanderen gedragen aanpassingen aan de snel-Belg-wet, moeten worden aangepakt. Een beleid dat niet wordt gehandhaafd, zorgt niet enkel voor rechtsonzekerheid, maar mist tevens zijn doel.

Voor een efficiënte handhaving van de normen die binnen de Vlaamse bevoegdheden ook strafrechtelijk worden bestraft, wenst de Vlaamse Regering een permanent overleg aan te gaan met de minister van Justitie en met het College van Procureurs-generaal. De Vlaamse regering kan op die manier, in samenspraak met de rechterlijke macht, de vervolgingsprioriteiten mede helpen bepalen.

Ten slotte wenst Vlaanderen nauw betrokken te worden bij de aanpassing van het wetsontwerp jeugdsanctierecht en de daaruit vloeiende samenwerkingsakkoorden. Het bedoelde overleg met de federale regering en de andere regeringen van het land zal op korte termijn worden opgestart door de bevoegde ministers van de Vlaamse Regering en worden opgevolgd en gecoördineerd door de Minister-President.

Op korte termijn wensen wij vooral ook van de federale regering de bevestiging te krijgen van duidelijke en goede oplossingen voor belangrijke problemen die de jongste maanden de onderlinge verhoudingen met de federale regering en de andere regeringen van dit land hebben vertroebeld. Niet het minst op het vlak van de financiële verhoudingen met de federale overheid. Zo moet de eenzijdig opgelegde maatregel die een onrechtmatige bijdrage op het vakantiegeld van de ambtenaren legt, worden opgeheven. Zo mag als groeivoet voor de doorstorting van de middelen aan de gemeenschappen en de gewesten niet langer het onvoorspelbaar bruto nationaal inkomen genomen worden maar het bruto binnenlands product.

Zo moet er een ondubbelzinnige afspraak komen over de naleving, door iedereen, van de begrotingsnormen en over de toepassing van de regel dat de goede Vlaamse prestaties uit het verleden kunnen worden verrekend. Hiertoe moet in het nieuwe stabiliteitsakkoord een correctiemechanisme worden ingeschreven. Hierbij zal de Vlaamse Regering zich houden aan het scenario van het samenwerkingsakkoord van 15 december 2000.

De Vlaamse activeringsmaatregelen moeten op een correcte fiscale behandeling kunnen rekenen en een correcte doorrekening van de voorziene Vlaamse lastenverlaging in de bedrijfsvoorheffing moet mogelijk zijn. Onze inspanningen om biobrandstoffen te produceren en de productie ervan aan te moedigen moeten ondersteund worden door het federale accijnsbeleid, zeker voor het openbaar vervoer.

De Franse Gemeenschap moet constructief meewerken met betrekking tot de kankerregistratie. Er moet een akkoord komen over het doorstorten van de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale Maribel om aldus bij te dragen tot het uitbreidingsbeleid in de Vlaamse non-profit zoals bepaald in het afgesloten akkoord.

Bij de discussie over de financiële perspectieven van de Europese Unie moeten de gerechtvaardigde Vlaamse belangen in de Belgische standpunten worden vertaald en ook krachtig worden verdedigd. Ons land heeft complexe structuren. Met deze regeerperiode zijn ze nog complexer geworden door de zogenaamde politiek asymmetrische regeringen. De huidige overlegmechanismen zijn daarom aan evaluatie toe. De herijking is dringend.

Het bestaande Overlegcomité werd opgericht om belangenconflicten te bespreken. Het moet een meer actieve rol spelen: de afspraken tussen de federale overheid en de deelstaten dynamiseren en afdwingbaar maken. Het comité dient daarom de verschillende entiteiten op grond van gelijkheid te behandelen. De organisatie en de werking van het Comité alsook van zijn secretariaat moeten fundamenteel hervormd worden.

De uitvoering van artikel 143 van de Grondwet, dat betrekking heeft op de federale loyauteit, kan hiertoe een aanleiding zijn. Het oplossen van de disfuncties in de overlegstructuren is noodzakelijk voor een goed en coherent bestuur waar de bevolking beter van wordt. Vlaanderen kan maar sterk blijven als het ook zijn eigen rol kan spelen op het Europese en internationale forum. De politieke autonomie die Vlaanderen invult in ons land, moet worden doorgetrokken in de Europese besluitvorming.

Wij moeten er over waken dat wij volwaardig onze rechten kunnen laten gelden binnen de Europese Unie. Daarom zal de goedkeuring door het Vlaams Parlement van het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa gebeuren mits de parlementen van dit land een samenwerkingsakkoord over hun rol in het kader van dit nieuwe verdrag afsluiten. Het samenwerkingsakkoord tussen de federale staat, de gemeenschappen en de gewesten met betrekking tot de vertegenwoordiging van België in de ministerraad van de Europese Unie moet worden aangepast, in het bijzonder voor wat betreft de deelname van de gewesten en gemeenschappen aan de Europese ministerraden, de intern Belgische coördinaties en de vertegenwoordigingen in de werkgroepen en de comités.
In diezelfde context moet de vertegenwoordiging in nationale en internationale organen worden aangepast aan de desbetreffende bevoegdheden. In uitvoering van het regeerakkoord wenst de Vlaamse Regering ook het eigen buitenlandse beleid wezenlijk te versterken. Wij zullen bijkomende instrumenten en middelen inzetten om Vlaanderen internationaal beter op de kaart te zetten. Vlaanderen moet zelf invulling geven aan zijn verzelfstandiging. Daarom stellen wij voor dat in de schoot van het Vlaams Parlement een commissie wordt geïnstalleerd om een voorstel van Vlaams grondwettelijk decreet uit te werken. Dit grondwettelijk decreet moet de grondbeginselen vastleggen van het Vlaamse bestuur, de bevoegdheid, de rechten en krachtlijnen van het beleid.

Deze commissie start niet van nul, want in de voorbije regeerperioden werden daartoe al aanzetten gegeven. Wij zijn gestoten op de grenzen van het Belgische overlegmodel en het co?peratief federalisme. Dat mag echter niet de werking van onze Vlaamse instellingen verlammen. Het moet ons er integendeel toe aanzetten om onze legitieme doelstellingen maximaal in te vullen met de andere instrumenten waarover wij binnen het constitutionele kader beschikken.

Een van de belangrijke instrumenten om de verfransing van de Vlaamse Rand rond Brussel in te perken, blijkt niet realiseerbaar te zijn op dit moment. Dat is een teleurstelling. Ik ontken dat niet. Maar dat betekent niet dat het punt niet meer aan de orde is, of dat de bekommernis die aan deze vraag ten grondslag lag, geen aanleiding kan geven tot andere maatregelen met hetzelfde doel. Integendeel, juist daarom zullen deze andere maatregelen versterkt worden. Dat niemand denke dat het debat ten gronde van de baan is. Vlaanderen zal nooit aanvaarden dat het Vlaamse karakter van de Rand rond Brussel wordt ontzegd. En wij zullen daartoe de nodige inspanningen en maatregelen nemen. Daarom vraag ik U namens de voltallige Vlaamse Regering het vertrouwen.

18/05/2005
©Copyright De Standaard

Egidius
18 mei 2005, 16:39
Voor de geinteresseerden de volledige tekst:

De verklaring van minister-president Yves Leterme
namens de Vlaamse regering

Een mooie tekst, L. Bedankt om hem hier te publiceren.
Mijn eerste conclusie: goed dat de NVA in de regering blijft. We hebben Vlaamsgezinden nodig op alle niveau's, in de diverse regeringen en in de oppositie.

@ Luc Broes: kunnen jullie dit niet actief ondersteunen?

Egidius

Boerke Naas
18 mei 2005, 17:29
Ik ben als N-VAer diep ontgoocheld. Federaal plegen VLD en SPa woordbreuk, en op Vlaams niveau doen CD&V en N-VA juist het zelfde. En nu weer wat leuteren over maatregelen die de verfransing moeten tegen gaan. Jongens wat een bende zeikerds.
De geloofwaardigheid van de N-VA is nu wel kompleet weg. Destijds was er de VU. En de Vlamingen hadden hoop, tot Hugo Schiltz de Vlamingen verkocht in het Egmontpakt voor een ministerportefeuille. Gevolg de VU werd gehalveerd en het VB ontstont. Dan kwam Bert Anciaux. En weer werd de VU gehalveerd door zijn toegevingen tijdens het Lambermont akkoord. Zo werd erfgenaam N-VA geboren.
Maar ook de erfgenamen geven toe en verkopen hun ziel niettegenstaande mooie kiesbeloften.
Heren De Wever en Bourgeois, waarom? Waar blijft de rechtlijnigheid? Waar blijft de fierheid?
In 1963 zei de CVP na de zoveelste toegevingen en het verkwanselen van de Vlaamse meerderheid "met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer"
Jammer genoeg zeg ik nu "met spijt in het hart en voor de eerste keer" stem ik bij de volgende verkiezingen VB.

Egidius
18 mei 2005, 18:51
Waar blijft de rechtlijnigheid? Waar blijft de fierheid?

Met 6 man op de oppositiebanken gaan zitten, rechtlijnig en fier? Wat hebben we daar aan?
Neem verdomd een voorbeeld aan de tegenstander: die heeft geen eer, maar blijft altijd zitten en verwezenlijkt stap voor stap zijn doelen.

Egidius

Boerke Naas
18 mei 2005, 19:18
Met 6 man op de oppositiebanken gaan zitten, rechtlijnig en fier? Wat hebben we daar aan?
Neem verdomd een voorbeeld aan de tegenstander: die heeft geen eer, maar blijft altijd zitten en verwezenlijkt stap voor stap zijn doelen.

Egidius

Hoe wil je met zo'n houding respect verdienen?

Het Skill Effect
18 mei 2005, 19:21
"We laten de Vlamingen niet in de steek" Dat ze zich dan bezighouden met andere zaken ipv alles te laten blokkeren door BHV. :roll:

Pavell
18 mei 2005, 19:30
Ga elders zeveren. De taalwetten worden zeer goed toegepast. Maar voor u zal het nooit goed genoeg zijn. Klagen en zagen. Dat is Vlaams-nationalist zijn vandaag.

Brabbel maar verder. Ik heb al eens vermeld, ga naar Zwitserland naar een taalgrens, vb Wallis/Valais. Ga bvb 20 km van die grens weg en zoek naar de andere taal in het gewone straatbeeld.

Hoe ver ligt Zemst van Brussel ?
Loop daar wat rond.

Opgelet, toeristen uitgesloten natuurlijk.

U loop met oogkleppen op Hans1.
trouwens ... is hans1 = Hans die een ban gekregen heeft?

Pavell
18 mei 2005, 19:32
Ik ben als N-VAer diep ontgoocheld. Federaal plegen VLD en SPa woordbreuk, en op Vlaams niveau doen CD&V en N-VA juist het zelfde. En nu weer wat leuteren over maatregelen die de verfransing moeten tegen gaan. Jongens wat een bende zeikerds.
De geloofwaardigheid van de N-VA is nu wel kompleet weg. Destijds was er de VU. En de Vlamingen hadden hoop, tot Hugo Schiltz de Vlamingen verkocht in het Egmontpakt voor een ministerportefeuille. Gevolg de VU werd gehalveerd en het VB ontstont. Dan kwam Bert Anciaux. En weer werd de VU gehalveerd door zijn toegevingen tijdens het Lambermont akkoord. Zo werd erfgenaam N-VA geboren.
Maar ook de erfgenamen geven toe en verkopen hun ziel niettegenstaande mooie kiesbeloften.
Heren De Wever en Bourgeois, waarom? Waar blijft de rechtlijnigheid? Waar blijft de fierheid?
In 1963 zei de CVP na de zoveelste toegevingen en het verkwanselen van de Vlaamse meerderheid "met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer"
Jammer genoeg zeg ik nu "met spijt in het hart en voor de eerste keer" stem ik bij de volgende verkiezingen VB.

Ik kan uw teleurstelling zeer goed begrijpen.

Het Skill Effect
18 mei 2005, 19:35
Filip Dewinter heeft het over een 'dode mus'.


Maar wat zei hij niet?
Wie is eigenijk die 'dode mus'?

Rara, wie is de dode mus?
Je moet eens prentjes van dode mussen opzoeken via google.

Wie zie je daar dan verschijnen??? :?

Dan zie je enkele foto's waaronder deze: DODE MUS (http://forum.politics.be/showpost.php?p=902294&postcount=9) !!!



:rofl: :rofl: :rofl:


Blijkbaar heeft de eigenbelangcensuurdienst toch z'n werk gedaan, maar de topic toont aan wie de 'dode mus' is. ;-)

ilfalco
18 mei 2005, 19:54
dit is gewoon een complete farce die dient om het gezicht te redden. In de praktijk heeft men al 100 keer aangekondigd dat men een vlaamse politiek ging voeren in de rand. En de verfransing gaat steeds verder. Ronduit belachelijk is ook de houding van de n-va die zegt dat het vertrouwen helemaal terug is... En ja uit wat moet dat dan bwel blijken vraag ik me af. Aan dat schaamlapje ofwat. En dan die reactes van Somers :" we zijn allemaal zeer gefrustreerd dat B-H-V niet gesplitst is". En dat het vreemdelingenstemrecht er is ook zeker...

Pavell
18 mei 2005, 19:58
Ilfalco, troost U en den aan de bollekeskermis in 2007.

leeuwenhart
19 mei 2005, 00:06
blijkbaar zitten de franstaligen wel met een ei in hun broek ontrent de regeerverklaring:

FDF vraagt hulp andere Franstaligen
wo 20:43 u. bron: vrtnieuws.net


FDF-voorzitter Olivier Maingain roept
de Franstalige Gemeenschap op om de
Franstaligen in de rand rond Brussel te
beschermen.

Volgens hem heeft de Vlaamse regering
het gemunt op de rechten van anders-
taligen in de rand. "De Vlaamse
regering loopt achter het extremisme
van Vlaams Belang" zegt hij.

Maingain roept de andere Franstalige
partijen op om samen de Vlaamse initia-
tieven in de rand te evalueren en
"schendingen van de rechten van de
Franstaligen vaststelt".

Desnoods moeten ze schendingen aankla-
gen bij de Raad van Europa, zegt hij.

zorroaster
19 mei 2005, 00:21
De zaak was verloren toen SP.A en VLD grote uitverkoop begonnen op het overleg met de franstaligen. Ik had nooit verwacht dat ze daar zo ver in hadden durven gaan, maar blijkbaar...

Nu als N-VA uit de Vlaamse regering stappen heeft als resultaat

-6 roependen in de woestijn extra
-op het communautair forum worden de grootste Vlaamse nederlagen geincasseerd sinds jaren als men de eerste twee punten van de agenda gaat uitvoeren

a) constitutionele autonomie voor Brussel
b) paritaire senaat

-in 2007 de slechtst denkbare splitsing in de maag gesplitst krijgen omdat ze er snel vanaf willen en niemand nog op tafel zal slaan om dat te verhinderen

Wat het NIET als resultaat zal hebben is dat BHV gesplitst zal worden of Vlaanderen er beter van zal worden. Dan vind ik wat er nu door de N-VA uit de brand gesleept is meegenomen. Afwachten wat de uitvoering zal brengen.

Flandriar
19 mei 2005, 00:26
Ik ben als N-VAer diep ontgoocheld. (...)
Jammer genoeg zeg ik nu "met spijt in het hart en voor de eerste keer" stem ik bij de volgende verkiezingen VB.

Daargelaten of u al dan niet een dubbelaccount bent, als extreemrechts en homofoob type hoort u er thuis en ik snap niet waarom u (zogezegd?) ooit n-va heeft gestemd!

Patriot!
19 mei 2005, 00:31
De zaak was verloren toen SP.A en VLD grote uitverkoop begonnen op het overleg met de franstaligen. Ik had nooit verwacht dat ze daar zo ver in hadden durven gaan, maar blijkbaar...

Nu als N-VA uit de Vlaamse regering stappen heeft als resultaat

-6 roependen in de woestijn extra
-op het communautair forum worden de grootste Vlaamse nederlagen geincasseerd sinds jaren als men de eerste twee punten van de agenda gaat uitvoeren

a) constitutionele autonomie voor Brussel
b) paritaire senaat

-in 2007 de slechtst denkbare splitsing in de maag gesplitst krijgen omdat ze er snel vanaf willen en niemand nog op tafel zal slaan om dat te verhinderen

Wat het NIET als resultaat zal hebben is dat BHV gesplitst zal worden of Vlaanderen er beter van zal worden. Dan vind ik wat er nu door de N-VA uit de brand gesleept is meegenomen. Afwachten wat de uitvoering zal brengen.

Dus als NVA in de Vlaamse Executieve blijft, komt er geen paritaire Senaat? :lol: Ik geloof er wel niks van, maar mocht het zo zijn: blijf dan maar mooi zitten...

Isegrim
19 mei 2005, 05:43
De zaak was verloren toen SP.A en VLD grote uitverkoop begonnen op het overleg met de franstaligen. Ik had nooit verwacht dat ze daar zo ver in hadden durven gaan, maar blijkbaar...

Nu als N-VA uit de Vlaamse regering stappen heeft als resultaat

-6 roependen in de woestijn extra
-op het communautair forum worden de grootste Vlaamse nederlagen geincasseerd sinds jaren als men de eerste twee punten van de agenda gaat uitvoeren

a) constitutionele autonomie voor Brussel
b) paritaire senaat

-in 2007 de slechtst denkbare splitsing in de maag gesplitst krijgen omdat ze er snel vanaf willen en niemand nog op tafel zal slaan om dat te verhinderen

Wat het NIET als resultaat zal hebben is dat BHV gesplitst zal worden of Vlaanderen er beter van zal worden. Dan vind ik wat er nu door de N-VA uit de brand gesleept is meegenomen. Afwachten wat de uitvoering zal brengen.

Inderdaad, als er geen resultaten voor Vlaanderen behaald worden, dan kan de nva beter in de regering blijven zitten. En als je dat niet gelooft, maken we je wel iets anders wijs.

Boerke Naas
19 mei 2005, 08:52
Inderdaad, als er geen resultaten voor Vlaanderen behaald worden, dan kan de nva beter in de regering blijven zitten. En als je dat niet gelooft, maken we je wel iets anders wijs.

Had CD&V/N-VA echt op hun strepen gestaan, dan hadden ze VLD uit de Vlaamse regering gezwierd en ingewisseld voor het VB of desnoods voor Groen!. Niets dan voordelen: de VLD snapt dan dat ze niet eindeloos en ongestraft de Vlamingen kan blijven bedriegen, de federale greep op de Vlaamse regering vermindert (omdat slechts de helft -de beste helft- van paars dan in de Vlaamse regering zit), en we moeten ons Vlaams geld niet weggooien aan nutteloze prestigeprojecten zoals de belastingsverlagingen. Maar blijkbaar accepteren CD&V/N-VA dat de Vlaamse afdeling van MR/FDF in de Vlaamse regering zit, en kan Verhofstadt ongestoord zijn pitbull Ceysens uitlaten tegen de Vlaamse regering. Vlaanderen heeft in 2004 expliciet tégen de VLD gekozen, en dus horen ze niet thuis in de regering.

En voor de N-VA is het beter volgende keer met 12 aan de kant te staan dan met 3 in de regering te zitten.

Boerke Naas
19 mei 2005, 08:55
Daargelaten of u al dan niet een dubbelaccount bent, als extreemrechts en homofoob type hoort u er thuis en ik snap niet waarom u (zogezegd?) ooit n-va heeft gestemd!

Is ongetwijfeld ook onmogelijk dat u uberhaupt iets snapt.

Tegendradigaard
19 mei 2005, 10:07
Had CD&V/N-VA echt op hun strepen gestaan, dan hadden ze VLD uit de Vlaamse regering gezwierd en ingewisseld voor het VB of desnoods voor Groen!. Niets dan voordelen: de VLD snapt dan dat ze niet eindeloos en ongestraft de Vlamingen kan blijven bedriegen, de federale greep op de Vlaamse regering vermindert (omdat slechts de helft -de beste helft- van paars dan in de Vlaamse regering zit), en we moeten ons Vlaams geld niet weggooien aan nutteloze prestigeprojecten zoals de belastingsverlagingen. Maar blijkbaar accepteren CD&V/N-VA dat de Vlaamse afdeling van MR/FDF in de Vlaamse regering zit, en kan Verhofstadt ongestoord zijn pitbull Ceysens uitlaten tegen de Vlaamse regering. Vlaanderen heeft in 2004 expliciet tégen de VLD gekozen, en dus horen ze niet thuis in de regering.

En voor de N-VA is het beter volgende keer met 12 aan de kant te staan dan met 3 in de regering te zitten.

De nagel op de kop....

CDV/NVA hadden inderdaad de Vlaamse regering niet moeten verlaten : ze hadden de VLD moeten buiten gooien.

Geertje
19 mei 2005, 11:06
De nagel op de kop....

CDV/NVA hadden inderdaad de Vlaamse regering niet moeten verlaten : ze hadden de VLD moeten buiten gooien.

Zijt ge terug "a-life and kicking" ? Alles werkt terug ?

daiwa
19 mei 2005, 11:25
Ja, wie noemt er zich "boerke"? Sta dan ook niet versteld dat ze u een boer vinden...

Het is notabene u zelf die stelt dat al wie Nederlands spreekt maar achterlijke boeren zijn.


Oorspronkelijk bericht door Patriot!
Hij is misschien officieel Nederlandstalig, hij vind het Nederlands toch maar een taaltje van achterlijke boeren hoor...

AVV
19 mei 2005, 12:08
Ik ben als N-VAer diep ontgoocheld. Federaal plegen VLD en SPa woordbreuk, en op Vlaams niveau doen CD&V en N-VA juist het zelfde. En nu weer wat leuteren over maatregelen die de verfransing moeten tegen gaan. Jongens wat een bende zeikerds.
De geloofwaardigheid van de N-VA is nu wel kompleet weg. Destijds was er de VU. En de Vlamingen hadden hoop, tot Hugo Schiltz de Vlamingen verkocht in het Egmontpakt voor een ministerportefeuille. Gevolg de VU werd gehalveerd en het VB ontstont. Dan kwam Bert Anciaux. En weer werd de VU gehalveerd door zijn toegevingen tijdens het Lambermont akkoord. Zo werd erfgenaam N-VA geboren.
Maar ook de erfgenamen geven toe en verkopen hun ziel niettegenstaande mooie kiesbeloften.
Heren De Wever en Bourgeois, waarom? Waar blijft de rechtlijnigheid? Waar blijft de fierheid?
In 1963 zei de CVP na de zoveelste toegevingen en het verkwanselen van de Vlaamse meerderheid "met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer"
Jammer genoeg zeg ik nu "met spijt in het hart en voor de eerste keer" stem ik bij de volgende verkiezingen VB.


En weet dat ge niet de enige zult zijn, Boerke Naas!

Wat een farce!!

Door aan het cordon sanitair vast te houden, gaat het kartel terug met
die verraders verder werken.
Het resultaat hiervan ken je op voorhand.

Het kartel had zich anders als een geloofwaardige partij kunnen etaleren :
"Geen splitsing, dan ook geen Vlaamse regering meer"
Het zou het kartel geen windeieren gelegd hebben.
En iedereen weet, door het VB uit te sluiten, zullen de Vlamingen NOOIT
krijgen waar ze recht op hebben. NOOIT

Als ik dat uitgestreken gezicht van Bourgeois zie op 12 juni 2004 : "ZONDER SPLITSING BHV, STAPPEN WIJ NIET IN EEN VLAAMSE REGERING"
Dat hij dan nu verdorie de enige juiste conclusie trekt.

Weet ge, de Walen lachen in hun vuistje zolang Vlaanderen aan het CS vasthoudt.
Voor hun de verzekering dat alles blijft zoals het was.
Maar erger : voor de Vlaamse partijen is het CS de 'levensverzekering' om de postjes, wagen met chauffeur en minsisterportefeuilles onder elkaar te verdelen, zonder zich te moeten verantwoorden aan de kiezer.

Leterme : een héél kleine jongen : 5 minuten politieke moed, weet ge nog.


Ik walg van de huidige gang van zaken in de politiek.

Zoals Mr. Storme ooit stelde : ik voel me moreel verplicht voor het Vlaams Belang te stemmen (ivm met veroordeling)
Wel, ik denk dat veel Vlamingen met dit gevoel zitten. Voor mij niet gelaten!

leeuwenhart
19 mei 2005, 16:03
Inderdaad, als er geen resultaten voor Vlaanderen behaald worden, dan kan de nva beter in de regering blijven zitten. En als je dat niet gelooft, maken we je wel iets anders wijs.
welke resultaten zal het VB halen voor 2007 voor vlaanderen?

groene flamingant
19 mei 2005, 18:15
Nu als N-VA uit de Vlaamse regering stappen heeft als resultaat...

b) paritaire senaat
Wat wordt precies bedoeld met een "paritaire senaat"?

leeuwenhart
19 mei 2005, 18:28
Wat wordt precies bedoeld met een "paritaire senaat"?
dat de verdeling van de zetels procentueel tav het gewest.
Vlaanderen en Wallonie krijgen elk 50% van de zetels. Echter telt Vlaanderen 6 miljoen inwoners, en wallonie 4 miljoen. Dit betekend dat een verkiezingskandidaat in vlaanderen meer stemmen moet halen voor een zetel dan een waal.

groene flamingant
19 mei 2005, 18:44
dat de verdeling van de zetels procentueel tav het gewest.
Vlaanderen en Wallonie krijgen elk 50% van de zetels. Echter telt Vlaanderen 6 miljoen inwoners, en wallonie 4 miljoen. Dit betekend dat een verkiezingskandidaat in vlaanderen meer stemmen moet halen voor een zetel dan een waal.
OK, bedankt. Is de senaat nu eigenlijk al niet paritair? Of geldt dat alleen voor de kamer?