PDA

View Full Version : IJzerbedevaart 2002 dreigt andermaal uit de hand te lopen.


thePiano
20 augustus 2002, 10:30
Binnen vijf dagen is het weer zover: 25 augustus troept gans Vlaanderen (en ver daarbuiten) weer samen voor Outer en Heert rondom Diksmuide, waarvan aardig wat deelnemers niet eens te IJzertoren te zien zullen krijgen wegens te zat, te neonazi getrouw, te radicaal, te onverdraagzaam... ook voor het eigen volk dus en dat VOORAL voor het eigen volk!

Luc Vermeulen van het Vlaams Blok heeft ter gelegendheid van de 75ste IJzerbedevaart opnieuw zijn zogeheten "Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart" opgetrommeld en roept daarmee "alle Vlaams-nationalisten op die dag te Diksmuide deel te nemen aan een alternatieve IJzerbedevaartplechtigheid op de rechteroever van de IJzer"
.
Waar dat is? In't café 't Hof van Vlaanderen' natuurlijk :D
http://users.pandora.be/amarcord/thePiano/jpg/hof%20van%20vlaanderen.jpg
.
Uiteraard beginnen voor het Vlaams Blok en Luc Vermeulen de 'aktiviteiten' al iets vroeger. Uit de agenda van Voorpost:

- 24 augustus Europese Kameraadschapsavond te Diksmuide
- 25 augustus IJzerbedevaart te Diksmuide

Wat die "Europese Kameraadschapsavond" betreft hoef ik daar geen tekeningtje bij te maken, de 'vrolijke vrienden van het Blok' zullen ook weer van de partij zijn.

Toen ik halverwege de jaren zeventig nog een paar IJzerbedevaarten heb aangedaan, ergerde ik me steevast aan de krantenkoppen van de dagen erna, over extremistische en neonazi's die de straten van Diksmuide (en buurdorpen) onveilig maakten.

Het is nooit anders geweest, niet ervoor, niet erna, en nog minder tegenwoordig.

Integendeel.

Het spelletje dat het Vlaams Blok de laatste jaren in Diksmuide opvoert is zo doorzichtig als bronwater, maar je moet het wel willen zien natuurlijk.

Een tegen-IJzerbedevaart organiseren, op dezelfde dag en aan de andere oever als de feitelijke IJzerbedevaart, wat kan daar nu het doel van zijn denk je?

Het Vlaams Blok recruteert als jaar en dag uit die extreem-rechtse broeinesten. Het kan dan wel een juridisch sluitend (bijna toch) programma afleveren, dat voor Jan Publiek niks aanstootgevends mag bevatten, maar binnenskamers (en in 't Hof van Vlaanderen op 24 aug.
2002) wordt er heel wat andere taal gesproken, die het CGKR maandenlang werk zou kunnen bezorgen.

Het Vlaams Blok wil al lang de organisatie van de jaarlijkse IJzerbedevaart voor zich opeisen. Het beschouwt zich als de enige erfgenaam van de vooroorlogse vlaamse strijd, die velen in de collaboratie heeft gebracht, en ook dat gegeven vind het Blok aanvaardbaar én eerbaar. "Al wat goed voor Vlaanderen is, is goed voor
ons", redeneren ze daar.

De kopstukken van het Blok verbeelden zich grootse Landdagen in de goeie ouwe vooroorlogse stijl, waar terug 'vrije meningsuiting' voor Vlamingen zou gelden, en ze luidkeels en ongestoord door enige Law and Order, kunnen fulmineren en verketteren tegen al wie tegen de Partaai is, tegen vreemdelingen, doppers, landlopers, geëmancipeerde vrouwen, abortus en meer van dat ONTAARDE en ONVLAAMSE gedrag.

Niks meer en niks minder dan dat.
http://www.resistances.be/images/vmo.jpg
Dat het Vlaams Blok in feite de poten onder de eigen stoel wegzaagt, kan hen geen barst schelen. Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken.

Het Blok klutst -bewust of onbewust (ik gok op het eerste)- twee dingen door elkaar.

1. De vlaamse beweging met hun volbloedvlamingen die uit eerlijke vlaams overtuigd bewustzijn een uitstapje maken

2. Het rechts-extremisme waar je de skinheads, de neonazi's, de revisionisten, extreem-nationalisten enz... die dergelijke happenings aangrijpen om terug de dictatuur van de onverdraagzaamheid, het racisme en discriminatie in te stellen.

Het Vlaams Blok doet zich voor als het eerste maar bedoelt het tweede.

gegroet


©º°¨¨°º©©º°¨¨°º© t h e P i a n o ©º°¨¨°º©©º°¨¨°º©

Jörgen Noens
20 augustus 2002, 15:22
Tja, je gelooft uiteraard waarschijnlijk je eigen leugens en meer dan waarschijnlijk zal ik je daar ook niet van kunnen behoeden. U doet dus maar! Hieronder vindt u echter het persbericht van het Vlaams Blok omtrent de IJzerbedevaart. Lees vooral de laatste zin ... hoe valt dit te rijmen met "andermaal uit de hand lopen"? Zeg me trouwens eens wanneer het VB een IJzerbedevaart uit de hand heeft laten lopen?

J.N.

IJZERBEDEVAART: VLAAMS BLOK GAAT NAAR DIKSMUIDE

Het Partijbestuur van het Vlaams Blok betreurt de recente uitspraken van IJzerbedevaartcomité-voorzitter Lionel Vandenberghe naar aanleiding van de perikelen rond de komende IJzerbedevaart.

Lionel Vandenberghe gaat voor de zoveelste keer zijn boekje te buiten door het Vlaams Blok te belasteren en te beledigen als "de doodgravers van de IJzerbedevaart". Dergelijke harde taal hebben we nochtans de voorbije jaren niet gehoord ten aanzien van de Vlaamse regeringspartijen die de meest anti-Vlaamse regering sinds decennia vormen. Het Vlaams Blok vraagt zich af welk spel Lionel Vandenberghe speelt; tenzij hij de bedoeling heeft nog meer volk van de weide weg te jagen. Het aantal deelnemers is onder zijn voorzitterschap reeds geslonken van gemiddeld 30.000 tot vorig jaar nog nauwelijks 7.000 mensen. In plaats van zich af te vragen hoe dit komt, en dus op dialoog en verzoening onder Vlaams-nationalisten aan te sturen, speelt de voorzitter pyromaan, maar dient zich wel aan als onschuldige brandweerman.

Het Vlaams Blok begrijpt niet waarom het IJzerbedevaartcomité in de huidige politieke omstandigheden niet alle pijlen richt op de anti-Vlaamse regering-Verhofstadt, die toegeving na toegeving aan de Franstaligen doet. Vandaag zou een eensgezinde en radicale IJzerbedevaart meer dan ooit noodzakelijk zijn, maar daar heeft het officiële comité blijkbaar geen boodschap aan.

Het Vlaams Blok stelt vast dat een aantal Vlaams-nationale verenigingen, verzameld in de Werkgroep Radicalisering, oproept tot een vreedzame alternatieve plechtigheid aan de rechteroever van de IJzer. In tegenstelling tot wat Vandenberghe leugenachtig beweert, is dit geen initiatief van het Vlaams Blok. Dit neemt niet weg dat wij de beweegredenen van de initiatiefnemers begrijpen en dat de verantwoordelijkheid voor de tweespalt moet gezocht worden waar ze te vinden is, namelijk bij het officiële comité.

Het Vlaams Blok roept zijn kaderleden op om volgende zondag hoe dan ook naar Diksmuide te gaan. Het partijbestuur van het Vlaams Blok en de parlementsleden zullen de plechtigheid van de Werkgroep Radicalisering bijwonen - nadien zal een delegatie onder leiding van de partijvoorzitter ook de officiële bedevaart bijwonen. Het Vlaams Blok is immers van oordeel dat de bedevaarttraditie niet het privé-eigendom is van Lionel Vandenberghe of van secretaris Demeurie, maar wel van de hele Vlaamse Beweging waar het Vlaams Blok vanzelfsprekend deel van uitmaakt.

Het Vlaams Blok hoopt dat de manifestaties van komende zondag rustig en vreedzaam zullen verlopen.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok

Jean-Pierre
20 augustus 2002, 18:03
ThePiano schreef:

Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken.
Vermits er de laatste jaren maar 7.000 Vlamingen aanwezig waren op de weide, heb ik al problemen over het correct weergegeven van feiten door ThePiano.

Nu zou ik graag van ThePiano willen vernemen, hoe hij heeft kunnen bepalen dat die Vlamingen die toch afzakken naar Diksmuide automatisch ‘goedlachse verdraagzame’ Vlamingen zijn. Ik onderstel dat hij onder ‘goedlachse Vlaming’ een persoon bedoelt die met de glimlach het VLD-SPA-Agalev geknoei aanvaardt?

De ThePiano zal waarschijnlijk ook niet weten wat de kwaliteiten zijn van verdraagzaam. Het is heel simpel: er zijn er geen. Verdraagzaamheid is een voorrecht waarin diegene die moet verdragen de daden van de betrokkene ondergaat op basis van een politiek-correcte instelling.

thePiano
20 augustus 2002, 18:35
Tja, je gelooft uiteraard waarschijnlijk je eigen leugens en meer dan waarschijnlijk zal ik je daar ook niet van kunnen behoeden. U doet dus maar! Hieronder vindt u echter het persbericht van het Vlaams Blok omtrent de IJzerbedevaart. Lees vooral de laatste zin ... hoe valt dit te rijmen met "andermaal uit de hand lopen"? Zeg me trouwens eens wanneer het VB een IJzerbedevaart uit de hand heeft laten lopen?

J.N.

IJZERBEDEVAART: VLAAMS BLOK GAAT NAAR DIKSMUIDE
(..)
Het Vlaams Blok hoopt dat de manifestaties van komende zondag rustig en vreedzaam zullen verlopen.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok

Jij ben wel een grapjas zeg :lol:

Je zegt dat ik een leugenaar ben, en om dat aan te tonen kom je met een perscommunique van het Vlaams Blok zélf aandragen?!!?

Ik kan net zo goed vragen aan Dutroux of hij zelf vindt dat hij schuldig is of niet :roll:

In een interview met DS zegt Annemans dat het Blok aan beide zijden van de IJzer zal staan: officieel op de Ijzerweide en officieus aan de andere kant. Leg me dat dan ook maar eens uit.

Maar ik hoor het Blok al zeggen: "a ja, maar wij kunnen onze leden toch niet beletten om tegen te betogen" en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Straks ga je me nog vertellen dat Luc Vermeulen op eigen houtje handelt :P

thePiano
20 augustus 2002, 18:42
ThePiano schreef:

Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken.
Vermits er de laatste jaren maar 7.000 Vlamingen aanwezig waren op de weide, heb ik al problemen over het correct weergegeven van feiten door ThePiano.

Nu zou ik graag van ThePiano willen vernemen, hoe hij heeft kunnen bepalen dat die Vlamingen die toch afzakken naar Diksmuide automatisch ‘goedlachse verdraagzame’ Vlamingen zijn. Ik onderstel dat hij onder ‘goedlachse Vlaming’ een persoon bedoelt die met de glimlach het VLD-SPA-Agalev geknoei aanvaardt?

De ThePiano zal waarschijnlijk ook niet weten wat de kwaliteiten zijn van verdraagzaam. Het is heel simpel: er zijn er geen. Verdraagzaamheid is een voorrecht waarin diegene die moet verdragen de daden van de betrokkene ondergaat op basis van een politiek-correcte instelling.

Het waren er verleden jaar zelfs maar 6000. Voor 1995 waren het er nog jaarlijks 20 000 en dat is het cijfer waar ik naar verwijs.

Ik herinner me nog best de Blokse capriolen van 1995 :roll:

Toen riep het Vlaams Blok op om de officiële bedevaart op de Yzerweide te boycotten. Directe aanleiding was dat volgens hen de grondbeginselen van het Yzerbedevaart-comité zijn aangepast en dat een oproep tot verdraagzaamheid is opgenomen. Dit was tegen het zere been van de extremisten ende mestkevers. Zij organiseerden een demonstratie aan de overkant van Yzer. Enkele duizenden rechtsradicalen probeerden toen met een geluidsdemonstratie de plechtigheden te verstoren en eisten luidkeels het ontslag van Lionel Vandenberghe, de voorzitter van het comité.

Dus, ga maar eens aan het Vlaams Blok zelf vragen waarom er de laatste jaren minder volk komt, vandaar ook mijn citaat Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken.

Dat van die goedlachse vlamingen heb ik nog vriendelijk bedoeld, omdat ik nog iets heel wilde laten van dat verknipt vlaams-nationalisme, want je mag -wat mij betreft- die typering evengoed schrappen uit mijn post.

Jean-Pierre
20 augustus 2002, 19:48
Waar wilt ge nu naartoe gaan? Lionel is voorzitter van het IJzerbedevaartcomité en niet het Vlaams Blok. Als ge dus wilt weten waarom er minder IJzerbedevaarders zijn, dan moet ge dat aan Lionel vragen en niet aan het Vlaams Blok.

Indien Luc Vermeulen wil gaan betogen op de rechteroever dan is dat zijn recht. En wanneer in 1995 een partij niet akkoord ging met het de verandering van prioriteiten, dan is dit ook een recht. Immers, Lionel en zijn kliek vertaalden de traditionele slogans van de IJzerbedevaart -- zelfbestuur, nooit meer oorlog, godsvrede -- in de politiek correct klinkende slagwoorden als vrijheid, vrede en verdraagzaamheid. Vooral het laatste begrip is dubieus. Verdraagzaamheid heeft geen enkel positief aspect en wordt tevens gebruikt om het Vlaams Blok te stigmatiseren.

Het protest tegen het huidige IJzerbedevaartcomité is gerechtvaardigd, omdat het tot nu toe niet met één (1) eis naar voor is durven komen die ook maar een oplossing kan bieden voor Vlaanderen. Ik lees steeds nietszeggende leuzen zoals: “niet meer Vlaanderen, maar een beter Vlaanderen, samen toekomst maken, …”

Kom zeg, de vent heeft zich compleet verbrand aan die bekentenis van collectieve schuld over het zogenoemd ‘collaboratie verleden’, zonder enige compensatie door amnestie of eerherstel. Zonder er op te wijzen dat enige vooruitgang in deze materie onmogelijk is binnen een Belgische staat. Is dat het model van een Vlaamse voorvechter?

thePiano
20 augustus 2002, 22:10
Kom zeg, de vent heeft zich compleet verbrand aan die bekentenis van collectieve schuld over het zogenoemd ‘collaboratie verleden’, zonder enige compensatie door amnestie of eerherstel.

Voila, daar draait het dus om: de collaboratie.

Trouwens, hoe kan je nu amnestie verlenen aan mensen die het alleen maar betreuren dat Hitler de oorlog heeft verloren? Een schuldbekentenis is bijna het minimum om amnestie te verkrijgen. Vergeet ook niet dat de slachtoffers zelf soms erg lang op compensatie hebben moeten wachten. Zo werd nog maar een paar weken terug schadevergoeding toegekend aan de joodse gemenschap van België..... ook 57 jaar na dato!

de moralist
20 augustus 2002, 22:12
Den Ijzerbedevaart waar vroeger vrede en verdraagzaamheid op de eerste plaats stonden. De Ijzerbedevaart waar alle mensen over de ganse wereld bij elkaar kwamen om de gruwel van de oorlog te beschimpen en vrede hoog in de vaandel te dragen.
De Ijzerbedevaart van heden een persiflage van wat het geweest is.De Ijzerbedevaart een feest waar men effe lekker kan schelden naar elkaar,desnoods een beetje vechten. De Ijzerbedevaart,kortom een feest voor iedereen,die het nu positief of negatief bekijkt het is en blift een feest.
O wee de gebeenten van die duizenden onschuldigen die liggen te rotten onder hun voeten. Zij die gevochten hebben voor de vrijheid en de vrede

Shame on you!!!!!!

Pieterjan
20 augustus 2002, 22:15
Nooit meer Oorlog!

Dat kan men lezen op de Ijzertoren. Nu wil ik hier niet beweren dat het oorlog is. Daarvoor zou het hier wel erg uit de hand moeten lopen, maar je kan het allesbehalve een vredige tijd noemen.
Het is een pietluttigheid als je het vergelijkt met de echte strijd. De strijd waarvoor er zoveel hun leven hebben gegeven. De slagvelden die nu nog gebukt gaan onder het bulderen der kanonnen. De doden die nu nog vallen.
Het is een monument dat rust verdient, dat rust vraagt, maar blijkbaar niet gegund wordt.

thePiano
20 augustus 2002, 22:18
Den Ijzerbedevaart waar vroeger vrede en verdraagzaamheid op de eerste plaats stonden. De Ijzerbedevaart waar alle mensen over de ganse wereld bij elkaar kwamen om de gruwel van de oorlog te beschimpen en vrede hoog in de vaandel te dragen.
De Ijzerbedevaart van heden een persiflage van wat het geweest is.De Ijzerbedevaart een feest waar men effe lekker kan schelden naar elkaar,desnoods een beetje vechten. De Ijzerbedevaart,kortom een feest voor iedereen,die het nu positief of negatief bekijkt het is en blift een feest.
O wee de gebeenten van die duizenden onschuldigen die liggen te rotten onder hun voeten. Zij die gevochten hebben voor de vrijheid en de vrede

Shame on you!!!!!!

Just datte. Laat ons definitief die Vlaamse nostalgie begraven. Een paar fotokiekjes herinneren er ons bijwijlen aan toen we nog met vlaggen zwaaiden, op tamboermajoors roffelden en Vlaamsche strijdliederen krijsten tot onze stemmen schor werden

Op naar de 21ste eeuw ;)

thePiano
20 augustus 2002, 22:19
Nooit meer Oorlog!

Dat kan men lezen op de Ijzertoren. Nu wil ik hier niet beweren dat het oorlog is. Daarvoor zou het hier wel erg uit de hand moeten lopen, maar je kan het allesbehalve een vredige tijd noemen.
Het is een pietluttigheid als je het vergelijkt met de echte strijd. De strijd waarvoor er zoveel hun leven hebben gegeven. De slagvelden die nu nog gebukt gaan onder het bulderen der kanonnen. De doden die nu nog vallen.
Het is een monument dat rust verdient, dat rust vraagt, maar blijkbaar niet gegund wordt.

Tjah, als twee honden vechten voor een been.... het stupide van het geval is, dat die twee honden in feite een en dezelfde hond zijn :roll:

Jean-Pierre
20 augustus 2002, 23:20
Er is al 1 lichtpunt. Iedereen schijnt aan te nemen dat Lionel (en niet het Vlaams Blok) verantwoordelijk is voor de terugval van het aantal deelnemers. Over de redenen kunnen we nog discussiëren.

Zich excuseren voor collectieve schuld is het meest idiote dat er kan bestaan. Lionel had niks met collaboratie te maken en dus hoeft hij zich niet in het stof te wentelen in een vlaag van extreem masochisme.

Trouwens, hoe kan je nu amnestie verlenen aan mensen die het alleen maar betreuren dat Hitler de oorlog heeft verloren? Een schuldbekentenis is bijna het minimum om amnestie te verkrijgen.
Een schuldbekentenis? Het is duidelijk dat ge niet weet waarom amnestie ingevoerd werd. Vele mensen werden ontslagen en vervolgd omdat ze door een anonieme aangifte op een lijst van ‘verdachten’ stonden. Waarvoor zouden ze schuld moeten bekennen? Dit had niets met Hitler te maken, maar met het klimaat van verdachtmakingen tijdens de repressie. De slachtoffers dragen nog altijd de gevolgen bij de berekening van hun pensioen… En gaat ge soms beweren dat de repressie rechtvaardig was?

Het is bijzonder incorrect om de collaboratie alleen maar te bekijken gedurende de periode van het activisme en tijdens de tweede wereldoorlog. Het ontstaan van België was het resultaat van collaborerende elementen (met Frankrijk) en een kortzichtige Katholieke overheid (schrik van het protestantisme in Nederland). Deze collaborateurs met Frankrijk, werden nooit vervolgd, omdat ze hun slag gewonnen hebben. Het is logisch dat ook Vlamingen uitkeken naar buitenlandse steun die een Vlaamse onafhankelijkheid zou nastreven. Het enige probleem is dat ze de slag verloren hebben.

Nog een detail: de Vlamingen leefden in een Staat die bij haar ontstaan Vlaams-vijandig was en de uitroeiing van de Vlaamse cultuur nastreefde. “La Belgique sera latine, ou ne sera pas”, Kardinaal Mercier). En voor zover ik weet heeft de Belgische Staat nooit excuses aangeboden voor de behandeling van de Vlamingen. Wij wachten daar al meer dan 170 jaar op…

thePiano
21 augustus 2002, 11:21
Er is al 1 lichtpunt. Iedereen schijnt aan te nemen dat Lionel (en niet het Vlaams Blok) verantwoordelijk is voor de terugval van het aantal deelnemers. Over de redenen kunnen we nog discussiëren.


In je repliek staan een pak dingen war ik graag uitvoerig kan/wil op antwoorden maar dat zou off-topic zijn, dus laat ik het maar bij het eerste houden.

Heel dat ding "Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart" is een uitvindsel van het Vlaams Blok. Het is een samenraapsel van Voorpost, Were Di, NSV, VNJ enfin, de hele bekende extreem-rechtse winkel zit erin. En ja, waaruit bestaat het Blok zelf dan? Uit dezelfde rakkers natuurlijk, zelfs een blinde mol kan dat zien.

En leg mij eens uit waarom VB-voorzitter Van Hecke eerst op de ene over zal staan (omdat wij de beweegredenen van de initiatiefnemers begrijpen) en daarna een officiële VB-delegatie naar de andere oever zal trekken omdat de IJzerbedevaarttraditie niet het privé-eigendom is van Lionel Vandenberghe

Pieterjan
21 augustus 2002, 11:44
Als het Ijzerbedevaartcomité slim is installeert het toch gewoon een nieuwe voorzitter en zeggensman, dan zijn er toch al wat problemen van de baan. Of zie ik het te simpel?

thePiano
21 augustus 2002, 12:31
Als het Ijzerbedevaartcomité slim is installeert het toch gewoon een nieuwe voorzitter en zeggensman, dan zijn er toch al wat problemen van de baan. Of zie ik het te simpel?

En mag ik raden wie dat dan moet zijn (wil ie door het Blok dan wel aanvaard worden)??

:roll:

Pieterjan
21 augustus 2002, 12:48
Hij moet daarom geen toegang zoeken tot het Blok maar binnen de aanhang zoeken naar mensen die interesse tonen en de tanende opkomst tegenhouden. De jeugd aanspreken, zich meer engageren. Geen duf oud spreekgestoelte met een oude zagevent van voor.

de moralist
21 augustus 2002, 13:52
Nooit zal het Vb een andere voorzitter aanvaarden buiten die van hun eigen strekking.Ze willen het voor hun zelf hebben alsof zij de wereldoorlog opgelost hebben.Ze hebben de leuze ook in hun eigen vaandel: eigen volk eerst.

Pieterjan
21 augustus 2002, 14:41
Als ze die leuze inderdaad zo benepen zullen ten uitvoer brengen dan zal een cordon niet meer nodig zijn. Zo zullen 'oppositiepartijen' elkaar blindelings tegemoet treden.

Jörgen Noens
21 augustus 2002, 14:48
Wat ik me soms afvraag. Mensen zoals The Piano, Pieterjan, ... wie zijn die mensen juist. Ik lees hier de één stelling na de andere: "Dat gaat het Vlaams Blok nooit willen", "Zo zijn die van het Vlaams Blok", "Die denken zo", "Ze doen X omdat ze Y willen", ... Als jullie het gedachtenpatroon van de doorsnee Vlaams Blokker zo goed kennen, moet er toch iets schuil gaan onder jullie ware identiteit.

Hoe kunnen jullie nu in godsnaam weten wat een ander wil en denkt?

J.N.

Pieterjan
21 augustus 2002, 15:08
Voor mij heeft het Vlaams Blok een 'alles of niets'-ingesteldheid. Als er twee mogelijkheden open zijn kun je bijna onmiddellijk aantonen waarom ze voor A gaan en niet voor B.
U moet rekenen dat ook tot mijn kennis- en vriendenkring Vlaams Blokkers horen. Het is geen wereld waar ik amper het bestaan vanaf weet.
Het blijft een vereniging van verschillende individuen die eenzelfde lijn volgen. Natuurlijk kan die niet altijd doorgetrokken worden maar regelmatig is ze héél voorspelbaar.

Jörgen Noens
21 augustus 2002, 15:25
U heeft net het grote voordeel van het Vlaams Blok blootgelegd. Ze gaan voor alles of niets. Inderdaad het Vlaams Blok is niet zoals de meeste andere partijen. Het Vlaams Blok draait niet rond de pot en zegt niet zus en zo. Ze is lijnrecht en zegt wat ze te zeggen heeft! Geen politiek van ja maar eigenlijk toch niet maar als ge het zo bekijkt misschien wel ... maar recht door zee en zonder omweg!

J.N.[/quote]

esha
21 augustus 2002, 15:31
Net alsof het de Piano ook maar iets interesseert van wat er op de IJzerbedevaart gebeurt. Een PvdA'erke als hij heeft niets met de Vlaamse beweging te maken. Maar nu gaat hij wel komen zeveren over wat het VB er al dan niet gaat doen.
Wat een hypocriet zeg!

Pieterjan
21 augustus 2002, 15:35
U heeft net het grote voordeel van het Vlaams Blok blootgelegd. Ze gaan voor alles of niets. Inderdaad het Vlaams Blok is niet zoals de meeste andere partijen. Het Vlaams Blok draait niet rond de pot en zegt niet zus en zo. Ze is lijnrecht en zegt wat ze te zeggen heeft! Geen politiek van ja maar eigenlijk toch niet maar als ge het zo bekijkt misschien wel ... maar recht door zee en zonder omweg!

J.N.[/quote]


Wel beste Jörgen,


Plat op de bek en een illusie armer. Dat voorspel ik moest het VB een regeringspartij zijn en een evaluatie ondergaan! Er moet nu eenmaal naar een consensus gestreefd worden. Toegevingen zullen gedaan moeten worden ook het halsstarrige Vlaams Blok!

esha
21 augustus 2002, 15:37
Tiens.. PJ is precies familie van madame Blanche met heure glazen bol!

de moralist
21 augustus 2002, 15:37
Recht door zee: kortom :VB-wet= iedereens wet of met andere woorden; geen democratie ,geen recht meer op rede maar enkel nog censuur.
Dictatuur toutcourt

Jörgen Noens
21 augustus 2002, 15:39
Tijd brengt raad en de toekomst zal het uitwijzen. Geloof me! Kijk naar Oostenrijk, ben vorige week nog in Vitrolles en Orange geweest. 2 steden waar voor de tweede maal een rechtse burgemeester is en die hebben hun programma wel kunnen doorvoeren zonder toegevingen! Net daarom zijn ze beide herkozen!

J.N.

esha
21 augustus 2002, 15:39
lol... en daar heeft ons pseudomoralistje nul komma nul argumenten voor!

Jörgen Noens
21 augustus 2002, 15:41
Recht door zee: kortom :VB-wet= iedereens wet of met andere woorden; geen democratie ,geen recht meer op rede maar enkel nog censuur.
Dictatuur toutcourt

Wie helpt me bij deze bovenstaande persoon met beide voeten op de aarde te brengen. Waarom zou recht door zee geen democratie zijn? Wat is democratie trouwens? Zeker niet datgene waar we nu in leven! Als 1 plus 1, 2 is, zal het Vlaams Blok niet zoals de andere partijen beginnen twijfelen van tja is dat wel 2? Dat bedoel ik!

J.N.

canis lupis
21 augustus 2002, 16:45
Blijkbaar is de piano van zijn eerste leugen niet gebarsten,van het blok weet je NIETS af ,je raaskalt maar wat,ik wil ook niet leven in een linkse dictatuur zoals nu waar reeds alles verboden is, en waar je voor het weinige dat nog mag ,toestemmingen moet gaan schooien in allerlei door
linkse rakkers bezette Districts,en andere raden!! iemand zoals de (vals gestemde ??) piano is duidelijk tegen vlamingen dus tegen het eigen volk
en voor allochtone straatrovers,oostblokmaffiosie,en de doodknuffelpolitiek van schimmige gelukzoekers ,je doet maar ! :twisted: :evil:

Pieterjan
21 augustus 2002, 17:51
Blijkbaar moet je een Vlaams Blok lidkaart hebben om te weten waarover je praat.
Als er Jörgen zegt dat Vitrolles en Orange goed bestuurd worden dan kan ik dat best geloven. De competentie bevindt zich in alle lagen van de bevolking. Maar ik zou steden toch niet als een voorbeeld voor de nationale politieken durven nemen. Er zijn ongetwijfeld steden (kijk naar Aalst) waar een paarse regering prima draait. Maar durft u nu ook beweren dat de regering een geöliede machine is? Ik zie in mijn glazen bol dat u van nee zal schudden. Dat zijn nogal voorspelling, nietwaar :!:

Jörgen Noens
22 augustus 2002, 09:48
Vind jij deze regering een goed geöliede machine? En eigenlijk begrijp ik je antwoord niet goed ... een laatste sparteling van wanhoop misschien?

Maar ik zou steden toch niet als een voorbeeld voor de nationale politieken durven nemen. Er zijn ongetwijfeld steden (kijk naar Aalst) waar een paarse regering prima draait.

Ik zou steden niet nemen ... en daarna neem je zelf een stad als voorbeeld. Rare vent ... contradictie in terminus niet waar.

J.N.

Pieterjan
22 augustus 2002, 09:55
Ik heb me inderdaad niet duidelijk uitgedrukt. Zo zie je maar een fout toegeven is helemaal zo moeilijk niet!

Ik zeg: steden bieden niet altijd een goed beeld van coalities op landelijk niveau. Daarbij geef ik Aalst aan waar een paarse gemeenteraad zetelt, nu kan je moeilijk zeggen dat de paarse regering het goed doet. Dus de lijn van een stad naar het nationale niveau is niet altijd door te trekken.

Zo werd gezegd dat Vitrolles en Orange het goed doen. Daar twijfel ik niet aan als u het zegt. Maar het betekent daarom niet dat de nationale leiding ook in handen moet gegeven worden van dezelfde partijen want dat het dan wel eens anders zou kunnen aflopen met de Franse politiek.

Jörgen Noens
22 augustus 2002, 10:02
De toekomst voorspellen is helemaal niet aan mij weggelegt. Maar ik heb mijn geloof dat dit best wel eens zou kunnen lukken. Maar dat zal inderdaad eerst bewezen moeten worden. Daarom zeg ik, geef ieder een kans om zijn goede te bewijzen! Dat is democratie en dat is nu net wat ze in dit land niet willen!

J.N.

Pieterjan
22 augustus 2002, 10:06
De toekomst voorspellen is helemaal niet aan mij weggelegt. Maar ik heb mijn geloof dat dit best wel eens zou kunnen lukken. Maar dat zal inderdaad eerst bewezen moeten worden. Daarom zeg ik, geef ieder een kans om zijn goede te bewijzen! Dat is democratie en dat is nu net wat ze in dit land niet willen!

J.N.


De schrik zit er gewoon in als ze het VB hun gang laten gaan dingen onherstelbaar beschadigd zullen worden. Niet enkel het imago (wat nog voor vele buitenlanders positief is) maar ook het toeristisch klimaat.

Nu spreek ik weer enkel voor mezelf. Een van de enige positieve punten van het VB is het streven naar een Vlaamse Onafhankelijkheid maar dat punt staat volgens mij niet hoog genoeg op hun agenda en daar maakt de N-VA wel werk van.

Afwachten, de tijd zal ongetwijfeld raad geven!

thePiano
22 augustus 2002, 10:38
De schrik zit er gewoon in als ze het VB hun gang laten gaan dingen onherstelbaar beschadigd zullen worden. Niet enkel het imago (wat nog voor vele buitenlanders positief is) maar ook het toeristisch klimaat.

Nu spreek ik weer enkel voor mezelf. Een van de enige positieve punten van het VB is het streven naar een Vlaamse Onafhankelijkheid maar dat punt staat volgens mij niet hoog genoeg op hun agenda en daar maakt de N-VA wel werk van.

Afwachten, de tijd zal ongetwijfeld raad geven!

De NVA heeft wel meer gemeen met het Vlaams Blok, alhoewel ze het anders formuleert (lees=camoufleert).

Zoals bv dit over integratie/assimilatie:

NVA: De N-VA verwerpt elk minderhedenbeleid. Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren.

Zoals ik dat begrijp (deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur) is dat een regelrechte eis tot assimilatie =integratie PLUS verlies van eigen cultuur enz...

Pieterjan
22 augustus 2002, 10:40
Zoals ik dat begrijp (deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur) is dat een regelrechte eis tot assimilatie =integratie PLUS verlies van eigen cultuur enz...


Dan begrijpt u dit anders dan het de bedoeling is het te begrijpen. N-VA vraagt niet de opgave van de eigen cultuur en dergelijk, het enige wat de N-VA vraagt is om zich te kunnen inpassen in de cultuur.

thePiano
22 augustus 2002, 10:48
Zoals ik dat begrijp (deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur) is dat een regelrechte eis tot assimilatie =integratie PLUS verlies van eigen cultuur enz...


Dan begrijpt u dit anders dan het de bedoeling is het te begrijpen. N-VA vraagt niet de opgave van de eigen cultuur en dergelijk, het enige wat de N-VA vraagt is om zich te kunnen inpassen in de cultuur.

Ik zou dat citaat van de NVA ook anders kunnen interpreteren.

Namelijk dat de absolute voorwaarde om Belg te worden, voor de NVA alleen maar d�*n kan, als de nieuwkomer zijn hele culturele achtergrond overboord kiepert. Mijn advies in deze kontekst tav nieuwkomers zou dan kunnen zijn: niet naturaliseren omdat dan die 'absolute voorwaarde' niet van toepassing zou zijn ;)

Jörgen Noens
22 augustus 2002, 14:52
De schrik zit er gewoon in als ze het VB hun gang laten gaan dingen onherstelbaar beschadigd zullen worden. Niet enkel het imago (wat nog voor vele buitenlanders positief is) maar ook het toeristisch klimaat.

En jij denkt dat ons land op dit ogenblik een goede naam draagt in het buitenland. Knijp maar eens goed en hard in je wangen en wordt wakker! Ik ga meermaals de buitenlandse culturen opsnuiven en eigenlijk heb ik nog nooit een positief iets over ons land gehoord (op de lekkernijen na!). Waarom zou het toeristisch klimaat achteruit gaan? Kijk naar Oostenrijk, op belgië na heeft er geen enkel land moeilijkheden mee gehad dat Jörg Haider en zijn FPÖ aan de macht deelnam. Het toeristenleven is niet gedaald ... en zelf nu mogen we van Michel terug naar Oostenrijk. Of in Frankrijk, de rechtse steden ... gaan toeristisch gezien zelf omhoog! Jij wil gewoon vrezen, dat is jouw probleem!

J.N.

Xenon
22 augustus 2002, 15:22
Ik zou dat citaat van de NVA ook anders kunnen interpreteren.

Namelijk dat de absolute voorwaarde om Belg te worden, voor de NVA alleen maar d�*n kan, als de nieuwkomer zijn hele culturele achtergrond overboord kiepert. Mijn advies in deze kontekst tav nieuwkomers zou dan kunnen zijn: niet naturaliseren omdat dan die 'absolute voorwaarde' niet van toepassing zou zijn


Het programma betreffende "de vreemdelingen" kan je terugvinden op www.n-va.be .
Het kan handig zijn dit te lezen vooraleer je zulke verkeerdelijke interpretaties maakt, al vrees ik dat je niet te goeder trouw bent.

thePiano
22 augustus 2002, 17:53
Ik zou dat citaat van de NVA ook anders kunnen interpreteren.

Namelijk dat de absolute voorwaarde om Belg te worden, voor de NVA alleen maar d�*n kan, als de nieuwkomer zijn hele culturele achtergrond overboord kiepert. Mijn advies in deze kontekst tav nieuwkomers zou dan kunnen zijn: niet naturaliseren omdat dan die 'absolute voorwaarde' niet van toepassing zou zijn


Het programma betreffende "de vreemdelingen" kan je terugvinden op www.n-va.be .
Het kan handig zijn dit te lezen vooraleer je zulke verkeerdelijke interpretaties maakt, al vrees ik dat je niet te goeder trouw bent.

Wel, ik heb het even opgezocht maar ik ben er nog niet veel wijzer uit geworden:
Vlaming zijn is voor ons geen kwestie van etnische oorsprong, wel van het actief deelnemen aan de Vlaamse samenleving, van het aanvaarden van de Vlaamse ‘publieke cultuur’. Die publieke cultuur kan worden gezien als de verzameling van de geschreven en ongeschreven regels die ons samen-leven ordenen.

Multiculturaliteit behoort tot de private sfeer en kan de publieke cultuur verrijken en aanvullen.

Volgens mij is dit nog altijd een 'verhult' betoog voor onvoorwaardeljke en absolute assimilatie. Inburgeringsplicht is één zaak, darvoor hoef je je eigen culturele waarden, religie, tradities edm niet voor op te geven. Maar 'publieke cultuur' bedrijven, zou kunnen betekenen dat iemand niet in de specifieke moslimkledij mag rondlopen over straat, joden moeten zich als Vlamingen kleden en geen keppeltje dragen enz....

Maar ik kan mis zijn dus Xenon, maak mij wijzer: wat wil de nva: integratie of assimilatie?

Xenon
22 augustus 2002, 18:05
Wel, ik heb het even opgezocht maar ik ben er nog niet veel wijzer uit geworden:
Vlaming zijn is voor ons geen kwestie van etnische oorsprong, wel van het actief deelnemen aan de Vlaamse samenleving, van het aanvaarden van de Vlaamse ‘publieke cultuur’. Die publieke cultuur kan worden gezien als de verzameling van de geschreven en ongeschreven regels die ons samen-leven ordenen.

Multiculturaliteit behoort tot de private sfeer en kan de publieke cultuur verrijken en aanvullen.

Volgens mij is dit nog altijd een 'verhult' betoog voor onvoorwaardeljke en absolute assimilatie. Inburgeringsplicht is één zaak, darvoor hoef je je eigen culturele waarden, religie, tradities edm niet voor op te geven. Maar 'publieke cultuur' bedrijven, zou kunnen betekenen dat iemand niet in de specifieke moslimkledij mag rondlopen over straat, joden moeten zich als Vlamingen kleden en geen keppeltje dragen enz....

Maar ik kan mis zijn dus Xenon, maak mij wijzer: wat wil de nva: integratie of assimilatie?

Ik hoop dat deze copy&paste voor jou een beetje duidelijkheid schept:

Volgens de N-VA wordt identiteit bepaald door deelname aan een publieke cultuur: Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. Op die manier vormt Vlaanderen een inclusieve gemeenschap. Dat wil zeggen dat nieuwkomers volwaardig Vlaming kunnen worden als ze daarvoor kiezen en een inspanning leveren om in te burgeren.

Etnische identiteit (huidskleur, religie, kledij, eetgewoonten…) behoort voor de N-VA tot de private cultuur. De N-VA heeft dus geen enkel probleem met de realiteit dat er Vlamingen zijn van verschillende etnische origine. De geschiedenis leert trouwens dat het samenleven als burgers in één publieke cultuur, na verloop van tijd ook etnisch tot een synthese leidt, hetgeen goed is voor de culturele dynamiek van een volk.

Bovenstaande impliceert dat de N-VA nooit een minderhedenbeleid zal voeren waarbij etnische groepen een apart statuut zouden krijgen in de samenleving. Ze zal integendeel waken over de homogeniteit van de Vlaamse publieke cultuur. Nieuwkomers kunnen zich dus nooit op hun etnische eigenheid beroepen om uitzonderingen te krijgen. Zo mag men iedere godsdienst belijden in Vlaanderen, maar niemand kan zich op godsdienst beroepen om als minderheid in te gaan tegen fundamentele aspecten van onze publieke cultuur, bijvoorbeeld de scheiding van kerk en staat of de gelijkwaardigheid van man en vrouw.

thePiano
22 augustus 2002, 18:17
Wel, ik heb het even opgezocht maar ik ben er nog niet veel wijzer uit geworden:
Vlaming zijn is voor ons geen kwestie van etnische oorsprong, wel van het actief deelnemen aan de Vlaamse samenleving, van het aanvaarden van de Vlaamse ‘publieke cultuur’. Die publieke cultuur kan worden gezien als de verzameling van de geschreven en ongeschreven regels die ons samen-leven ordenen.

Multiculturaliteit behoort tot de private sfeer en kan de publieke cultuur verrijken en aanvullen.

Volgens mij is dit nog altijd een 'verhult' betoog voor onvoorwaardeljke en absolute assimilatie. Inburgeringsplicht is één zaak, darvoor hoef je je eigen culturele waarden, religie, tradities edm niet voor op te geven. Maar 'publieke cultuur' bedrijven, zou kunnen betekenen dat iemand niet in de specifieke moslimkledij mag rondlopen over straat, joden moeten zich als Vlamingen kleden en geen keppeltje dragen enz....

Maar ik kan mis zijn dus Xenon, maak mij wijzer: wat wil de nva: integratie of assimilatie?

Ik hoop dat deze copy&paste voor jou een beetje duidelijkheid schept:

Volgens de N-VA wordt identiteit bepaald door deelname aan een publieke cultuur: Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. Op die manier vormt Vlaanderen een inclusieve gemeenschap. Dat wil zeggen dat nieuwkomers volwaardig Vlaming kunnen worden als ze daarvoor kiezen en een inspanning leveren om in te burgeren.

Etnische identiteit (huidskleur, religie, kledij, eetgewoonten…) behoort voor de N-VA tot de private cultuur. De N-VA heeft dus geen enkel probleem met de realiteit dat er Vlamingen zijn van verschillende etnische origine. De geschiedenis leert trouwens dat het samenleven als burgers in één publieke cultuur, na verloop van tijd ook etnisch tot een synthese leidt, hetgeen goed is voor de culturele dynamiek van een volk.

Bovenstaande impliceert dat de N-VA nooit een minderhedenbeleid zal voeren waarbij etnische groepen een apart statuut zouden krijgen in de samenleving. Ze zal integendeel waken over de homogeniteit van de Vlaamse publieke cultuur. Nieuwkomers kunnen zich dus nooit op hun etnische eigenheid beroepen om uitzonderingen te krijgen. Zo mag men iedere godsdienst belijden in Vlaanderen, maar niemand kan zich op godsdienst beroepen om als minderheid in te gaan tegen fundamentele aspecten van onze publieke cultuur, bijvoorbeeld de scheiding van kerk en staat of de gelijkwaardigheid van man en vrouw.

Dit is al een beetje duidelijker.

In feite toch eerder gericht op integratie met respect voor de individuele privacy en respect voor de dagelijkse realiteit, die zoals de NVA al aangeeft, voortdurend onderhevig is aan beïnvloeding.

Ik ben het volmondig eens met de strikte scheding van Kerk en Staat en uiteraard vind ik ook dat de grondwet altijd moet voorgaan op anderssoortige religieuze wetten.

Bedankt voor de toelichting Xenon ;)

Jörgen Noens
23 augustus 2002, 08:53
Mij zal je vinden op de rechteroever !!! Vertrek deze avond met de tent richting Diksmuide. Wie is daar nog? En neen beste piano, superstaaf en andere ooo zo grote Vlaams-Blokenners ... ik ga niet om ambras te maken.

J.N.

thePiano
23 augustus 2002, 09:20
Mij zal je vinden op de rechteroever !!! Vertrek deze avond met de tent richting Diksmuide. Wie is daar nog? En neen beste piano, superstaaf en andere ooo zo grote Vlaams-Blokenners ... ik ga niet om ambras te maken.

J.N.

Hehe, "niet om ambras te maken", waarom verkies je dan de rechteroever? :D