PDA

View Full Version : Kan het vlaams blok uberhaupt wel een kartel vormen?


sinful246
21 mei 2003, 12:58
Ik begin mij af te vragen of het vlaams blok wel samen KAN werken met eender welke partij? Dat houdt in compromissen sluiten en toegevingen doen over bepaalde punten.

Als ik aanhangers hier op dit forum hun ontoegeeflijkheid zie en vooral hoe ze kritiek geven op de andere partijen, of laat ik zeggen de strot proberen afbijten, ben ik zeker dat ze nooit een kartel zullen kunnen vormen.
Bewijs me anders maar van het tegendeel.

alpina
21 mei 2003, 13:09
Ik denk ook niet dat ze ooit een deftig kartel zullen kunnen vormen. Als ze al niet van plan zijn om hun standpunten te verzwakken in een mogelijke coalitie waarom zouden ze dan een kartel willen vormen waar ze toegevingen moeten doen?

vlaanderen72
21 mei 2003, 13:10
Ik begin mij af te vragen of het vlaams blok wel samen KAN werken met eender welke partij? Dat houdt in compromissen sluiten en toegevingen doen over bepaalde punten.



Tuurlijk wel zolang ze hun principes maar niet verloochenen.

Welvaart&Veiligheid
30 mei 2003, 20:22
Ik begin mij af te vragen of het vlaams blok wel samen KAN werken met eender welke partij? Dat houdt in compromissen sluiten en toegevingen doen over bepaalde punten.

Als ik aanhangers hier op dit forum hun ontoegeeflijkheid zie en vooral hoe ze kritiek geven op de andere partijen, of laat ik zeggen de strot proberen afbijten, ben ik zeker dat ze nooit een kartel zullen kunnen vormen.
Bewijs me anders maar van het tegendeel.

Uiteraard zou het Vlaams Blok met andere (centrum-)rechtse partijen een kartel kunnen vormen. In een kartel kan elke partij immers zijn eigenheid behouden en is het aan de kiezer om uit te maken wat de krachtsverhoudingen zullen zijn van de verschillende partijen binnen een dergelijk kartel. Er zijn vast en zeker gemeenschappelijke punten genoeg (zeker op het vlak van vreemdelingen en veiligheid) die een dergelijk kartel zouden rechtvaardigen. Een rechts kartel rond het Vlaams Blok zou in Vlaanderen wel eens kunnen uitgroeien tot de grootste politieke stroming, waardoor een dergelijk kartel zo goed als incontournable zou zijn of in elk geval toch zou wegen op de politieke besluitvorming.

Kim
1 juni 2003, 12:15
Ik denk dat de vraag ook anders gesteld kan worden:

WIL het Vlaams Blok wel een kartel vormen?

Ze schreeuwen van de daken van wel, maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt, ze niet van hun principes afzien en dus uiteindelijk ook geen kartel kunnen vormen...

maddox
1 juni 2003, 13:55
Het Vlaams blok kan ,en wil kartels vormen, desnoods met Resist, om toch aan die veelgeroemde vetpotjes van de leiding van dit land te kunnen zitten.

We spreken hier over politici, mensen die hun eer en geweten wegwerpen in hun consumerende drift naar macht en bezit.

Welvaart&Veiligheid
1 juni 2003, 13:56
Ik denk dat de vraag ook anders gesteld kan worden:

WIL het Vlaams Blok wel een kartel vormen?

Ze schreeuwen van de daken van wel, maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt, ze niet van hun principes afzien en dus uiteindelijk ook geen kartel kunnen vormen...

Het eigene en het toffe aan een kartelformule is net dat de partijen in het kartel onverkort hun eigenheid kunnen behouden. De verschillende partijen hoeven immers niet samen te smelten en hoeven geen mossel-noch-vlees-programma op te stellen, zoals bv. de VLD dat doet.

Een rechts kartel tussen het Vlaams Blok en een aantal kleine (centrum-)rechtste partijen zou trouwens een goede zaak zijn. Er zouden in dat geval geen rechtse stemmen verloren gaan. Vele kiezers zouden er zich toe aangetrokken kunnen voelen, en zouden zó het signaal kunnen versterken dat er eindelijk werk moet worden gemaakt van een aanzienlijk strenger vreemdelingenbeleid en van een meer doortastende aanpak van de criminaliteit.

hincapie
2 juni 2003, 19:59
Maddox uw visie op de politiek is gedateerd. De huidige politici kunnen in de privé-sector verschillende keren meer verdienen dan als politicus. De meesten menen het serieus, ook al ben ik het niet altijd eens met hun visie.

luke dierick
6 juni 2003, 21:28
Ik begin mij af te vragen of het vlaams blok wel samen KAN werken met eender welke partij? Dat houdt in compromissen sluiten en toegevingen doen over bepaalde punten.

Als ik aanhangers hier op dit forum hun ontoegeeflijkheid zie en vooral hoe ze kritiek geven op de andere partijen, of laat ik zeggen de strot proberen afbijten, ben ik zeker dat ze nooit een kartel zullen kunnen vormen.
Bewijs me anders maar van het tegendeel.

Wie het politiek landschap van belgie nu tegenwoordig bekijkt moet toegeven dat, bij een verdeling der stemmen tussen links en rechts, het kartel van de " linksen" bestaat uit de SPa, Spirit en de stemmen teruggewonnen van Agalev. Voeg daar nog de stemmen die bij agalev gebleven zijn en zelfs die van de ultra-linksen, en links-liberalen (wat dat ook moge betekenen = links-rechtsen, een /twee/een/twee?) dan zult U vinden dat zij niet veel boven 1/3 van de stemmen uitkomen. Het landschap aan de rechtse kant, over liberalen, cd&v, NVA naar het VB, is dus groter , maar spijtig genoeg, zeer verdeeld. De tactiek van links dient dus die verdeeldheid te behouden.

Verdere studie zal leren , dat men steeds samengaat met een partij die geen bedreiging voor de betrokkene vormt. Links zal geen stemmen afpakken van de liberalen bvb., die kunnen dus rustig samengaan. Vroegere allianties tussen PVV/CVP waren slechts mgelijk omdat de CVP-linkervleugel het in de partij voor het zeggen had, de CVP-rechter-vleugel mocht immers stemmen verliezen aan de PVV, wat dan ook uitkwam. Hetzelfde kwam ook voor bij een alliantie van BSP/CVP maar dan aan de linkerzijde.

Hetzelfde principe leert dat het vormen van een kartel langs de rechterzijde een utopie is, die kunnen elkaar wel stemmen afpakken. Trouwens , ook het huidige kartel aan de linkerzijde is een gevaarlijke bedoening, waarvan het succes slechts achteraf zal kunnen beoordeeld worden.

Praktisch resultaat is van de regeringsvorming is echter: een paarse regering, waarin een rechtse meerderheid een onterecht hoge macht dient te geven aan links.

De rol van het VB? De Croo zei het nog "wijs", "het VB is de thermometer van het land, het is verkeerd kwaad te zijn op de thermometer, men moet er besluiten uittrekken voor het bestuur". Deze partij heeft , zonder deel te nemen aan het landsbestuur, beduidende invloed op het bestuur gehad , zonder "compromissen" of dgl. te moeten sluiten. Haar taak is van zo verder te doen, zolang haar inbreng niet van doorslaggevende aard kan zijn. Ondertussen zal haar invloed slechts vergroten...

Luke

filosoof
21 juni 2003, 01:10
Ik begin mij af te vragen of het vlaams blok wel samen KAN werken met eender welke partij? Dat houdt in compromissen sluiten en toegevingen doen over bepaalde punten.



Tuurlijk wel zolang ze hun principes maar niet verloochenen.

De Volksunie gedroeg zich in den beginne zoals het zwartblok nù doet.
Later begonnen ze met bestuursdeelname en realizeerden een deel van hun programma.
Dan barste de VU uiteen en uit de resten ontstond om het zwartblok...
Laat morgen het zwartblok deelnemen aan het bestuur en ze zullen een deel van hun programma realizeren, zo hun positie hen dat toelaat, waarop de partij uiteen zal vallen in (1, 2 of 3) gematigde splinterpartijen en een ("nieuwe")extremistische partij, welke de rol, taal en theoriëen van het zwartblok zal overnemen, juist zoals op een bepaald ogenblik het zwartblok de oorspronkelijke extremistische rol van de volksunie heeft overgenomen, toen de VU te "lauw" of te "zacht" werd...
waarom? gewoon omdat in Vlaanderen(en in een aantal andere landen en streken) nu eenmaal rechtsextremisten goed zijn voor 10, soms 15% van de stemmen: er zullen altijd wel mensen zijn die zich een politieke carrière wil bouwen op dit electoraat... Het zwartblok zal dan niet meer bestaan, het zal gewoon enigszins van vorm en voorkomen veranderd zijn

alpina
21 juni 2003, 01:14
gewoon omdat in Vlaanderen(en in een aantal andere landen en streken) nu eenmaal rechtsextremisten goed zijn voor 10, soms 15% van de stemmen

Ga je nu beweren dat het eigen is aan de Vlamingen om rechtsextremistisch te zijn? Dat vindt ik toch een wat bizzare en belachelijke theorie. Wat zou dan wel de reden moeten zijn voor die rechtsextremistische sympathieen? Ligt het aan de omstandigheden of zit het hem in de Vlaamse volksaard?

filosoof
21 juni 2003, 18:37
gewoon omdat in Vlaanderen(en in een aantal andere landen en streken) nu eenmaal rechtsextremisten goed zijn voor 10, soms 15% van de stemmen

Ga je nu beweren dat het eigen is aan de Vlamingen om rechtsextremistisch te zijn? Dat vindt ik toch een wat bizzare en belachelijke theorie. Wat zou dan wel de reden moeten zijn voor die rechtsextremistische sympathieen? Ligt het aan de omstandigheden of zit het hem in de Vlaamse volksaard?
Alpina,
Je flamingantische teentjes zijn toch wel wat te lang!! :)
Als je een conclusie trekt, lees dan de ganse zin, niet slechts enkele woorden!! Er staat wel duidelijk:
" in Vlaanderen(en in een aantal andere landen en streken)"
Dus niet dat het "eigen is aan de Vlamingen" maar dat "in Vlaanderen (en in een aantal andere landen en streken) nu eenmaal rechtsextremisten goed zijn voor 10, soms 15% van de stemmen." Dat is héél wat anders dan jij er van maakt!!Gesnapt nu?
Kijk maar naar de resultaten van Lepen in Frankrijk, Berlusconi in Italië, Spanje, de FPÖ in Oostenrijk...

schaduwgemeenteraadslid
21 juni 2003, 19:03
Geachte forumleden;daar ik vroeger actief was binnen het Vlaams-Blok,tevens het ware gelaat heb leren kennen van deze partij,kan ik mij onmogelijk inbeelden,dat deze partij is staat zou zijn om een kartel te vormen met gelijk welke partij.Zoals men hier voordien aanhaalde,moet men water bij zijn wijn kunnen doen.Persoonlijk ben ik tegen een kartelvorming,vooral met het Vlaams-Blok.Men praat over een mogelijk kartel(toekomst)?Ik hoop uit de grond van mijn hart vrienden,dat men inmiddels,niet heeft beslist met het oog op de rechtstreekse burgemeesterverkiezingen in 2006 om een kartel te vormen.Wanneer men dit mocht beslist hebben,welk voordeel heeft men bij het bekendmaken van dit kartel met om het even welke partij?

filosoof
22 juni 2003, 19:35
Geachte forumleden;daar ik vroeger actief was binnen het Vlaams-Blok,tevens het ware gelaat heb leren kennen van deze partij,kan ik mij onmogelijk inbeelden,dat deze partij is staat zou zijn om een kartel te vormen met gelijk welke partij.Zoals men hier voordien aanhaalde,moet men water bij zijn wijn kunnen doen.Persoonlijk ben ik tegen een kartelvorming,vooral met het Vlaams-Blok.Men praat over een mogelijk kartel(toekomst)?Ik hoop uit de grond van mijn hart vrienden,dat men inmiddels,niet heeft beslist met het oog op de rechtstreekse burgemeesterverkiezingen in 2006 om een kartel te vormen.Wanneer men dit mocht beslist hebben,welk voordeel heeft men bij het bekendmaken van dit kartel met om het even welke partij?


Omwille van de smeer likt de kat de kandeleer... (oud vlaams preekwoord) (waarbij smeer= rechtse kiezers van VLD en CV&D) en kiezers van NV-A

filosoof
26 juni 2003, 16:44
Wie zou er van willen???
http://www.blokbuster.antifa.net/foto.html