PDA

View Full Version : Vragen


eniotna
26 mei 2005, 17:52
Sorry als ik u even stoor (ik ben geen VB-sympathisant) maar ik doe mijn eindejaarswerk over het VB en ik zou graag enkele vragen stellen aan VB-stemmers/-sympathisanten/-leden:

1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?
2)Welk standpunt trekt u het meest aan?
3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?
4)Hoe ziet u het VB evolueren?

Dank bij voorbaat :-)

Tyr de Dietser
26 mei 2005, 20:46
1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 ;) Omdat de partij me grotendeels zeer aanspreekt.

2)Welk standpunt trekt u het meest aan?
Vlaanderen onafhankelijk, en hun vreemdelingenkritische houding.

3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?
Omdat de andere partijen het allemaal verprutsen, en het Vlaams Belang de échte problemen aankaart.

4)Hoe ziet u het VB evolueren?
Naar een centrum-partij die niet meer de harde woorden durft spreken die we van haar gewoon zijn. Snel afschaffen dus, die democratie!

garfield
27 mei 2005, 17:22
Sorry als ik u even stoor (ik ben geen VB-sympathisant) maar ik doe mijn eindejaarswerk over het VB en ik zou graag enkele vragen stellen aan VB-stemmers/-sympathisanten/-leden:

1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?

gemeenteraad 2000, waarom ? ik weigerde op zwakke vld of sp te stemmen


2)Welk standpunt trekt u het meest aan?

Vlaanderen onafhankelijk, harde aanpak vreemdelingen


3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?

nieuwe ideeën en de anderen verprutsen het


4)Hoe ziet u het VB evolueren?
:-)

steeds groter worden

PAJOT
27 mei 2005, 19:33
1. verkiezingen 2003 ; reden : tot op heden het enige alternatief voor de zg. "demokraten"

2. vreemdelingenstandpunt ; ekonomische standpunten ; ethische waarden

3. inzicht in massapsychologie

4. uiteindelijk zullen ze de macht grijpen. En dan : grote kuis. VU-scenario lijkt mij ondenkbaar.

aub

eniotna
27 mei 2005, 21:11
Hartelijk bedankt, Tyr, Garfield en Radicaal!

Abiogenesis
28 mei 2005, 14:03
1) Vanaf ik de eerste keer stemplichtig was. ('98 )
Waarom? Omdat het VB op dat moment nog een relatief kleine partij was en ik mijn eigen gedachten het beste in hun standpunten kon terugvinden. Om ze zo een hart onder de riem te steken en te hopen op een serieuse groei. Ook omdat mijn vader gemeenteraadslid van het VB was, en ik daardoor zeer goed wist wat en hoe de partij was.

Off topic:
Mijn vader is ondertussen door een interne zaak met de "sterke mannen" hier een onafhankelijk gemeenteraadslid, maar hij is een echt stemmenkanon, het VB zou beter eens met hem spreken. De 2 boosdoeners namen over een onderwerp een ander standpunt in dan het VB mijn vader wees hun daar op terecht, maar die 2 personen waren 2 zwaargeschutten waardoor mijn vader heeft moeten buigen. Op dit moment (paar jaren later alweer) heeft mijn vader veel sympathie uit alle hoeken en wordt gevraagd door verschillende partijen. Die 2 zwaargewichten zijn pluimpjes geworden... Hier heeft het VB toch een misstap begaan. Met zijn stemmen erbij had het VB hier de grootste partij kunnen zijn. Nu net niet...

En terug ON TOPIC:

2) Zeer veel standpunten kan ik mij goed in terugvinden, maar de belangrijkste zijn zonder twijfel: Vlaanderen onafhankelijk en hun vreemdelingenstandpunt.

3) Omdat de andere partijen 1 pot nat is. Het Vlaams Blok heeft nog geen kans gekregen om zich te bewijzen, wie weet komen er dan echt oplossingen uit de bus. De mensen willen hun de kans geven, en hun standpunten liggen bij een groot deel van de bevolking zeer nauw aan het hart.

Ik denk dus ook dat veel politiekers schrik hebben om het cordon te doorbreken: STEL dat het VB het goed doet, dan zijn ze zeker niet meer tegen te houden! De bevolking wilt zien of ze effectief iets kunnen veranderen. Het is niet omdat de Groenen het verprutst hebben dat het VB dit ook zou doen. Groen is nodig. Om te mogen doorrijden wel ja... :)

4) Ik zie ze gestaag blijven groeien, de ene keer wat meer dan de andere, maar 30-35% is een haalbare kaart op vrij korte termijn! (1 op 3 vlamingen) Op een gegeven moment zal het cordon hier en daar serieuse scheuren beginnen vertonen, daar niet iedereen meer denkt als in de jaren stilletjes. Ik ken genoeg mensen die vroeger TEGEN het VB waren, maar nu aan het denken zijn om hun mee te steunen. Natuurlijk lopen er ook nog genoeg rond die nooit voor het VB zouden stemmen, maar hun aantal blijft slinken. Als ze ooit mee aan de macht komen kan ik niet zeggen wat er dan gebeurt. Hopelijk kunnen zij dan eens wat wetten veranderen om de anderen wat kloten af te draaien.
Edit:After edit by Abiogenesis on 28-05-2005 at 15:03
Reason:
--------------------------------

1) Vanaf ik de eerste keer stemplichtig was. ('98 )
Waarom? Omdat het VB op dat moment nog een relatief kleine partij was en ik mijn eigen gedachten het beste in hun standpunten kon terugvinden. Om ze zo een hart onder de riem te steken en te hopen op een serieuse groei. Ook omdat mijn vader gemeenteraadslid van het VB was, en ik daardoor zeer goed wist wat en hoe de partij was.

Off topic:
Mijn vader is ondertussen door een interne zaak met de "sterke mannen" hier een onafhankelijk gemeenteraadslid, maar hij is een echt stemmenkanon, het VB zou beter eens met hem spreken. De 2 boosdoeners namen over een onderwerp een ander standpunt in dan het VB mijn vader wees hun daar op terecht, maar die 2 personen waren 2 zwaargeschutten waardoor mijn vader heeft moeten buigen. Op dit moment (paar jaren later alweer) heeft mijn vader veel sympathie uit alle hoeken en wordt gevraagd door verschillende partijen. Die 2 zwaargewichten zijn pluimpjes geworden... Hier heeft het VB toch een misstap begaan. Met zijn stemmen erbij had het VB hier de grootste partij kunnen zijn. Nu net niet...

En terug ON TOPIC:

2) Zeer veel standpunten kan ik mij goed in terugvinden, maar de belangrijkste zijn zonder twijfel: Vlaanderen onafhankelijk en hun vreemdelingenstandpunt.

3) Omdat de andere partijen 1 pot nat is. Het Vlaams Blok heeft nog geen kans gekregen om zich te bewijzen, wie weet komen er dan echt oplossingen uit de bus. De mensen willen hun de kans geven, en hun standpunten liggen bij een groot deel van de bevolking zeer nauw aan het hart.

Ik denk dus ook dat veel politiekers schrik hebben om het cordon te doorbreken: STEL dat het VB het goed doet, dan zijn ze zeker niet meer tegen te houden! De bevolking wilt zien of ze effectief iets kunnen veranderen. Het is niet omdat de Groenen het verprutst hebben dat het VB dit ook zou doen. Groen is nodig. Om te mogen doorrijden wel ja... :)

4) Ik zie ze gestaag blijven groeien, de ene keer wat meer dan de andere, maar 30-35% is een haalbare kaart op vrij korte termijn! (1 op 3 vlamingen) Op een gegeven moment zal het cordon hier en daar serieuse scheuren beginnen vertonen, daar niet iedereen meer denkt als in de jaren stilletjes. Ik ken genoeg mensen die vroeger TEGEN het VB waren, maar nu aan het denken zijn om hun mee te steunen. Natuurlijk lopen er ook nog genoeg rond die nooit voor het VB zouden stemmen, maar hun aantal blijft slinken. Als ze ooit mee aan de macht komen kan ik niet zeggen wat er dan gebeurt. Hopelijk kunnen zij dan eens wat wetten veranderen om de anderen wat kloten af te draaien.

Before any edits, post was:
--------------------------------

1) Vanaf ik de eerste keer stemplichtig was. ('98)
Waarom? Omdat het VB op dat moment nog een relatief kleine partij was en ik mijn eigen gedachten het beste in hun standpunten kon terugvinden. Om ze zo een hart onder de riem te steken en te hopen op een serieuse groei. Ook omdat mijn vader gemeenteraadslid van het VB was, en ik daardoor zeer goed wist wat en hoe de partij was.

Off topic:
Mijn vader is ondertussen door een interne zaak met de "sterke mannen" hier een onafhankelijk gemeenteraadslid, maar hij is een echt stemmenkanon, het VB zou beter eens met hem spreken. De 2 boosdoeners namen over een onderwerp een ander standpunt in dan het VB mijn vader wees hun daar op terecht, maar die 2 personen waren 2 zwaargeschutten waardoor mijn vader heeft moeten buigen. Op dit moment (paar jaren later alweer) heeft mijn vader veel sympathie uit alle hoeken en wordt gevraagd door verschillende partijen. Die 2 zwaargewichten zijn pluimpjes geworden... Hier heeft het VB toch een misstap begaan. Met zijn stemmen erbij had het VB hier de grootste partij kunnen zijn. Nu net niet...

En terug ON TOPIC:

2) Zeer veel standpunten kan ik mij goed in terugvinden, maar de belangrijkste zijn zonder twijfel: Vlaanderen onafhankelijk en hun vreemdelingenstandpunt.

3) Omdat de andere partijen 1 pot nat is. Het Vlaams Blok heeft nog geen kans gekregen om zich te bewijzen, wie weet komen er dan echt oplossingen uit de bus. De mensen willen hun de kans geven, en hun standpunten liggen bij een groot deel van de bevolking zeer nauw aan het hart.

Ik denk dus ook dat veel politiekers schrik hebben om het cordon te doorbreken: STEL dat het VB het goed doet, dan zijn ze zeker niet meer tegen te houden! De bevolking wilt zien of ze effectief iets kunnen veranderen. Het is niet omdat de Groenen het verprutst hebben dat het VB dit ook zou doen. Groen is nodig. Om te mogen doorrijden wel ja... :)

4) Ik zie ze gestaag blijven groeien, de ene keer wat meer dan de andere, maar 30-35% is een haalbare kaart op vrij korte termijn! (1 op 3 vlamingen) Op een gegeven moment zal het cordon hier en daar serieuse scheuren beginnen vertonen, daar niet iedereen meer denkt als in de jaren stilletjes. Ik ken genoeg mensen die vroeger TEGEN het VB waren, maar nu aan het denken zijn om hun mee te steunen. Natuurlijk lopen er ook nog genoeg rond die nooit voor het VB zouden stemmen, maar hun aantal blijft slinken. Als ze ooit mee aan de macht komen kan ik niet zeggen wat er dan gebeurt. Hopelijk kunnen zij dan eens wat wetten veranderen om de anderen wat kloten af te draaien.

VB'er
30 mei 2005, 17:04
Sorry als ik u even stoor (ik ben geen VB-sympathisant) maar ik doe mijn eindejaarswerk over het VB en ik zou graag enkele vragen stellen aan VB-stemmers/-sympathisanten/-leden:

1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?
2)Welk standpunt trekt u het meest aan?
3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?
4)Hoe ziet u het VB evolueren?

Dank bij voorbaat :-)

1) moet nog stemmen volgend jaar!
2) Ik vind alle standpunten dat het vlaams belang verkondigt, mij het meest ligt

3) Omdat het VB een goed en duidelijk programma heeft en dat de mensen nu meer en meer zien dat de regering die nu aan de macht is, slecht bestuurt
4) ik zie het VB nog ver schoppen. Het vlaams belang zal volgens mij blijven groeien en daardoor de grootste partij zal worden met de grootste meerderheid!

ilfalco
30 mei 2005, 17:44
1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?
2)Welk standpunt trekt u het meest aan?
3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?
4)Hoe ziet u het VB evolueren?
-------------------------------------------
1) In 2000 bij de gemeenteraadsverkiezingen.( eerste deelname)
2) Zowel het vreemdelingenstandpunt als de vlaamse zaak alsook het verzet tegen de Islam. het Vb is de enige artij die de zaken bij naam noemt en die vragen durf stellen bij de wenselijkheid van de multicul. Ook het veiligheidsstandpunt staat mij aan. De conservatieve ethische standpunten deel ik gedeeltelijk en economisch is het Vb gematigd dus dat zit ook snor. verder hebben ze mijns inziens de beste politici in hun rangen met Vanhecke , FDW en annemans.

3) omdat ze gewoon de realiteit weergeven zoals die is en van daaruit oplossingen formuleren. terwijl de andere partijen om PC redenen aan zelfcensuur doen.

4)de PC partijen zullen ervoor zorgen dat het Vb zal blijven groeien en hoe krampachtiger ze reageren ... hoe sterker het Vb zal worden. het Vb zal belgie splitsen.

garfield
31 mei 2005, 18:28
Hartelijk bedankt, Tyr, Garfield en Radicaal!

graag gedaan

Koenraad Maesschalck
1 juni 2005, 00:45
1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?

Vanaf de eerste verkiezingen dat ik stemgerechtigd was, dat was in 1996.


2)Welk standpunt trekt u het meest aan?

Anti-Belgisch nationalisme, voor mij liefst in Groot-Nederlandse zin
+ solidarisme + afwijzen van het multiculturalisme.


3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?

a) Aanwezigheid bij de volksmens + ernaar luisteren.
b) Goede partijstructuur en -werking, maar bovenal een uitmuntende communicatie naar de kiezer toe.
c) Eén van de elementen uit de partij haar "corebusiness" is meer en meer in het centrum van de wereldpolitiek, namelijk het wereldwijde conflict met de islamwereld dat traag maar zeker naar een climax evolueert.


4)Hoe ziet u het VB evolueren?


Machtsdeelname op lokaal niveau, (mits enig geluk) in 2006. Afsplitsing binnen een goede 5 jaar.

Raven
8 juni 2005, 15:44
Sorry als ik u even stoor (ik ben geen VB-sympathisant) maar ik doe mijn eindejaarswerk over het VB en ik zou graag enkele vragen stellen aan VB-stemmers/-sympathisanten/-leden:

1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?

Mijn allereerste stem was al voor het Vlaams Belang. Mijn tweede ook. Mijn toekomstige derde zal ook wel Vlaams Belang worden vermits ik in Limburg woon.

2)Welk standpunt trekt u het meest aan?

Z'n afkeer van de Multiculturele samenleving, het dat het Vlaams Belang de enige partij is die begrip heeft voor "Volksidentiteit", en hun Vlaams Nationalisme, en het feit dat ze als enige niet wensen dat Turkije bij de EU komt. (Om die reden krijgen ook organisaties als Voorpost, NSV, ..., mijn voorkeur)

3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?

-T'is de enige partij die Vlaams Nationalistisch is (Sorry Axel Nort, maar jouw partij heeft totaal afgedaan na de BHV-kater)
-T'is de enige partij die tegen de multicultuur is
-Een averechts effect van de repressie tegen al wat Vlaams Belang is

-Uit respect voor het standpunt dat de armen in de eigen bevolking niet mogen achtergesteld worden op immigranten

4)Hoe ziet u het VB evolueren?

Ik vermoed dat een polarisatie van althans de Vlaamse politiek in volle versnelling zit, en dat het Vlaams Belang nog verder zal groeien, ten koste van een centrum. Wel natuurlijk stapje per stapje.

Naarmate een nationale Islamitische partij realiteit wordt, en dat is "als" maar een "wanneer", dan zal volgens mij het SP-A bastion vlug van binnenuit gebroken worden, met de nodige politieke herschikkingen van dien. Als je bedenkt dat in Nederland allochtone al voor 5% van het kiesresultaat voor hun rekening nemen, stel u maar voor wat dat is over 10 jaar. En dit is uiteraard, naar analogie met België.

lordoffaith
17 juli 2005, 18:12
Sorry als ik u even stoor (ik ben geen VB-sympathisant) maar ik doe mijn eindejaarswerk over het VB en ik zou graag enkele vragen stellen aan VB-stemmers/-sympathisanten/-leden:

1)Wanneer hebt u voor het eerst op het VB gestemd? Waarom?
2)Welk standpunt trekt u het meest aan?
3)Waarom heeft het VB zo'n succes, denkt u?
4)Hoe ziet u het VB evolueren?

Dank bij voorbaat :-)


1. bij de vorige verkiezingen, omdat het enigste vlaams alternatief is
2. hun strijd voor een onafhankelijk vlaanderen
3) omdat het de enige partij is die alle problemen op tafel legt
4) waarom evolueren, gewoon steeds groter worden