PDA

View Full Version : [b]"Gat" van 1 miljard dollar in Pentagon-boekhoud


filosoof
23 mei 2003, 10:41
GVA 22/05 "Gat" van 1 miljard dollar in Pentagon-boekhouding
'vermissing' van 56 vliegtuigen, 32 tanks en 36 raketlanceerders. waar zouden die zijn? :?: :?: :?:

Net in de week dat het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden debatteert over een verhoging van het defensiebudget voor het fiscale jaar 2004, heeft een studie aangetoond dat er in de boekhouding van het Pentagon een 'gat' van meer dan 1 miljard dollar bestaat. Dat meldden Amerikaanse mediabronnen.

Het Pentagon heeft al langer een erg kwalijke reputatie als verspiller van overheidsgeld, maar een recente studie van de financiële inspectiedienst zet de enorme wanpraktijken bij het Pentagon nog eens extra in de verf. Uit dat rapport blijkt dat het Pentagon geen verantwoording kon afleggen voor 1 miljard dollar aan uitgaven. Daarnaast bleek het Pentagon zich ook niet te kunnen verantwoorden voor de 'vermissing' van 56 vliegtuigen, 32 tanks en 36 raketlanceerders.

De financiële wantoestanden bij het Pentagon komen deze week ongetwijfeld ter sprake tijdens de debatten over de defensiebegroting voor 2004 in het Amerikaanse Congres. Een van de centrale punten in die gesprekken is ongetwijfeld het wetsontwerp van de regering-Bush onder de naam 'Defence Transformation of the 21st Century' (Transformatie van de defensie voor de 21ste eeuw). Dat wetsvoorstel voorziet in theorie grondige veranderingen in de manier waarop het Pentagon zijn uitgaven regelt, contracten afhandelt en omgaat met zijn burgerwerknemers.

De Democratische oppositie vreest echter dat het nieuwe wetsontwerp de militaire uitgaven nog minder doorzichtig zou kunnen maken omdat het voorziet in een drastische beperking van het aantal kosten-baten-analyses die zullen voorgelegd worden aan de wetgevende macht.
Volgens Danielle Brian, hoofd van de begrotingswaakhond 'Project on Government Oversight' (project voor overheidstoezicht) is er een totaal gebrek aan "verantwoordelijkheid". "Elk ander bedrijf zou al lang opgedoekt geweest zijn, maar het Pentagon is onaantastbaar. Elke vorm van kritiek op het Pentagon wordt beschouwd als onpatriottisch", aldus Brian.

Het Huis van Afgevaardigden bespreekt momenteel een verhoging van het defensiebudget voor 2004 tot 400 miljard dollar. Naast dat bedrag wordt ook nog eens een bijkomend budget van 35 miljard voorzien voor de bezetting van Irak.
Bijna de helft van de totale overheidsuitgaven staat op rekening van het Pentagon. Het Amerikaanse defensiebudget is daarmee niet alleen het grootste ter wereld, maar is daarmee ook bijna dubbel zo groot als het defensiebudget van de volgende 15 militaire mogendheden.

Waarvoor werd dit gebruikt??
:?:

Jorge
23 mei 2003, 10:49
Om genetisch gemanipuleerde koeien te kopen voor Bush zijn ranch :?:

alpina
23 mei 2003, 11:12
Daarnaast bleek het Pentagon zich ook niet te kunnen verantwoorden voor de 'vermissing' van 56 vliegtuigen, 32 tanks en 36 raketlanceerders

Iemand zal ze meegenomen hebben om er is mee uit te pakken bij zen vrienden zeker? :P Hoe kan het nu dat je dat oorlogsmaterieel niet meer terugvindt??? Dat verlies je toch zo maar niet uit het oog?

Paulus de Boskabouter
23 mei 2003, 12:00
Daarnaast bleek het Pentagon zich ook niet te kunnen verantwoorden voor de 'vermissing' van 56 vliegtuigen, 32 tanks en 36 raketlanceerders

Iemand zal ze meegenomen hebben om er is mee uit te pakken bij zen vrienden zeker? :P Hoe kan het nu dat je dat oorlogsmaterieel niet meer terugvindt??? Dat verlies je toch zo maar niet uit het oog?

Verkocht aan Irak?
:twisted:

Vlaamse Leeuw
23 mei 2003, 13:16
Daarnaast bleek het Pentagon zich ook niet te kunnen verantwoorden voor de 'vermissing' van 56 vliegtuigen, 32 tanks en 36 raketlanceerders

Iemand zal ze meegenomen hebben om er is mee uit te pakken bij zen vrienden zeker? :P Hoe kan het nu dat je dat oorlogsmaterieel niet meer terugvindt??? Dat verlies je toch zo maar niet uit het oog?

Verkocht aan Irak?
:twisted:

Of aan Al Quada :lol:

visjesman
23 mei 2003, 13:40
Het pentagon kan zich enorm veel veroorloven. Ze hebben gebruiken nu al de helft van de totale overheidsuitgaven van de VS. In plaats van meer geld in sociale zekerheid te stoppen, pompen ze liever geld in de opleiding van terroristen om dan daarna weer geld te pompen in het vernietigen van deze zelfde terroristen.

Paulus de Boskabouter
23 mei 2003, 16:20
Het pentagon kan zich enorm veel veroorloven. Ze hebben gebruiken nu al de helft van de totale overheidsuitgaven van de VS. In plaats van meer geld in sociale zekerheid te stoppen, pompen ze liever geld in de opleiding van terroristen om dan daarna weer geld te pompen in het vernietigen van deze zelfde terroristen.

Dat bewijst dat de wereld rond is.

Mustapha
23 mei 2003, 16:44
1 miljard?
Leer eens goed lezen :-)

Het ging om 1 biljoen of te 1.000.000.000.000 dollar.

Paulus de Boskabouter
23 mei 2003, 16:48
1 miljard?
Leer eens goed lezen :-)

Het ging om 1 biljoen of te 1.000.000.000.000 dollar.
:roll:

a billion is dat niet een miljard in't Nederlands?

TomB
23 mei 2003, 16:50
[quote="Mustapha"]1 miljard?
Leer eens goed lezen :-)

Dat ge de problemen van de VS wilt verduizendvoudigen wisten we al langer dan vandaag, maar 1 billion dollars is 1 miljard dollar.

Mustapha
23 mei 2003, 16:53
Groot gelijk
een banaan is ook gelijk aan een BMW, niet?
:D

Ik heb nog een banaan op overschot, wisselen moest u een BMW hebben?

Moest je de krantje "metro" toevallig in de buurt hebben .... daar staat het letterlijk in 1 biljoen en dan erachter 1.000.000.000.000

visjesman
23 mei 2003, 16:53
Wat nog steeds wraakroepend hoog is, ze zouden er veel vijvers mee kunnen aanleggen om mijn broeders harmonisch te laten zwemmen! :lol:

alpina
23 mei 2003, 16:54
[quote=Mustapha]1 miljard?
Leer eens goed lezen :-)

Dat ge de problemen van de VS wilt verduizendvoudigen wisten we al langer dan vandaag, maar 1 billion dollars is 1 miljard dollar.

Maar in het Engels is dat volgens mij wel 1000 miljard, ik kan mij natuurlijk vergissen. :? In het Amerikaans is het in alle geval een miljard.

maddox
23 mei 2003, 16:57
Biljart is een sport

Billion= Miljard...
Toch al een goed begin zeker, de kostprijs van 1 B2 stealth bommenwerper, wie heeft die verkeerd geparkeerd?

Wat betreft missende tanks(een ouwe Sherman of een M1A2HA block F Abrahms)/Vliegtuigen(een F5 oefenjager of een B2?)/raketlanceerders(welk type, de leuke kleine stingers, of de op vrachwagens gemonteerde grote dingen?),
Men mag nooit vergeten dat België een F16 mist he.

Ik vind het nog meevallen als ik het effe in perspectief bekijk.
Ze missen daar een hoop materiaal en wat geld, maar in België zijn we het gezond verstand kwijt.

alpina
23 mei 2003, 17:22
Biljart is een sport

Billion= Miljard...
Toch al een goed begin zeker, de kostprijs van 1 B2 stealth bommenwerper, wie heeft die verkeerd geparkeerd?

Wat betreft missende tanks(een ouwe Sherman of een M1A2HA block F Abrahms)/Vliegtuigen(een F5 oefenjager of een B2?)/raketlanceerders(welk type, de leuke kleine stingers, of de op vrachwagens gemonteerde grote dingen?),
Men mag nooit vergeten dat België een F16 mist he.

Ik vind het nog meevallen als ik het effe in perspectief bekijk.
Ze missen daar een hoop materiaal en wat geld, maar in België zijn we het gezond verstand kwijt.

Vergeet die 6 B-52's die ze kwijtgespeeld zijn niet he! :wink: Verloren. :lol:

TomB
23 mei 2003, 17:30
Groot gelijk
een banaan is ook gelijk aan een BMW, niet?
:D

Ik heb nog een banaan op overschot, wisselen moest u een BMW hebben?

Moest je de krantje "metro" toevallig in de buurt hebben .... daar staat het letterlijk in 1 biljoen en dan erachter 1.000.000.000.000

1 biljoen = 1000 miljard (in het nederlands)

1 billion = 1 miljard (als het over amerikaanse cijfers gaat)

TomB
23 mei 2003, 17:31
[quote=Mustapha]1 miljard?
Leer eens goed lezen :-)

Dat ge de problemen van de VS wilt verduizendvoudigen wisten we al langer dan vandaag, maar 1 billion dollars is 1 miljard dollar.

Maar in het Engels is dat volgens mij wel 1000 miljard, ik kan mij natuurlijk vergissen. :? In het Amerikaans is het in alle geval een miljard.

Engeland is een colonie van de VS, die moeten nog moderniseren naar modern Engels. ;)

Calle
26 mei 2003, 07:30
Dit soort dingen gebeurt toch constant.

Ze moeten hun "Black Ops" toch financieren he.

democratsteve
27 mei 2003, 00:00
Ondertussen weten we nog altijd niet om hoeveel het nu ging.
Ik heb in 2 verschillende kranten wel degelijk 1000 Miljard dollaar zien staan. Ze maakten er zelfs percentuele vergelijkingen met onze staatschuld mee.
Want zeg nu zelf, 1 miljard dollar, of 1000miljard? Toch wel een groot genoeg verschil om de waarheid te achterhalen.
Tomb, jij kan dat ginder toch eens nagaan.
Persoonlijk denk ik dat onze Vlaamse kranten verkeerd vertaald hebben.
Een gat in hun boekhouding van 1 Miljard?
Mmmjaa, daar moet je nu niet van schrikken. Het is is Amerika waar we over praten. Maar een gat van 1000Miljard???? En dat zou zo maar eventjes onder de mat worden geveegd, of wat? Kan toch niet.

TomB
27 mei 2003, 00:27
Ondertussen weten we nog altijd niet om hoeveel het nu ging.
Ik heb in 2 verschillende kranten wel degelijk 1000 Miljard dollaar zien staan. Ze maakten er zelfs percentuele vergelijkingen met onze staatschuld mee.
Want zeg nu zelf, 1 miljard dollar, of 1000miljard? Toch wel een groot genoeg verschil om de waarheid te achterhalen.
Tomb, jij kan dat ginder toch eens nagaan.
Persoonlijk denk ik dat onze Vlaamse kranten verkeerd vertaald hebben.
Een gat in hun boekhouding van 1 Miljard?
Mmmjaa, daar moet je nu niet van schrikken. Het is is Amerika waar we over praten. Maar een gat van 1000Miljard???? En dat zou zo maar eventjes onder de mat worden geveegd, of wat? Kan toch niet.

Bah, ik dacht dat mensen toch wel zouden weten dat er moeilijk een gat van 1000 Miljard dollar kan zijn in een budget van 600 Miljard dollar...

TomB
27 mei 2003, 00:43
Ik heb moeite te geloven dat er mensen zijn die vasthouden aan een tekort van een biljoen dollar, terwijl het overduidelijk 1 billion, zijnde een miljard dollar is.

Een tekort van 1000 Miljard, zijnde a trillion, zou betekenen dat zowat de helft van de federale taxdollars verloren zou zijn gegaan zonder dat ze weten waar naartoe.

Met andere woorden: De Europese journalisten die daar botweg 1000 miljard dollar van gemaakt hebben mogen eens goed blozen.

vanbasten
27 mei 2003, 00:46
het gaat wel degelijk om 1 miljard....( 1 billion = 1 miljard, hoe je het ook draait of keert, en dat zijn 9 nullen, niet meer en niet minder )

Amerika heeft overigens deze week nog haar defensie budget verhoogd naar 400 miljard dollar. dat is gelijk aan 40 procent van alle militaire uitgaven in de wereld... de eerste achtervolger moet het met 10maal minder doen...achtervolgers zijn Japan (41milj ) VK ( 35milj )
Er was een verhoging van 44 miljard, die verhoging alleen al is meer dan het totale budget van welke staat dan ook :))))

alpina
27 mei 2003, 00:49
Ondertussen heb ik is uitgevist hoe het nu juist met de juist vertaling van Billion zit. Het is zo dat momenteel zowel de Amerikanen als de Britten 1Billion vertalen 1miljard dollar, vroeger was dit in GrootBrittanie nog anders maar ze hebben zich blijkbaar aangepast aan hun transatlantische vrienden.

TomB
27 mei 2003, 07:59
Ondertussen heb ik is uitgevist hoe het nu juist met de juist vertaling van Billion zit. Het is zo dat momenteel zowel de Amerikanen als de Britten 1Billion vertalen 1miljard dollar, vroeger was dit in GrootBrittanie nog anders maar ze hebben zich blijkbaar aangepast aan hun transatlantische vrienden. Ze hebben zich al goed geintegreerd ;)

Pelgrim
28 mei 2003, 11:24
1 biljoen is in het Nederlands nog altijd 1000 (dus: duizend) miljard. Als 'one billion' daarom vertaald wordt als 1000 miljard ligt dat niet aan de vertalers, maar aan de engelstaligen zelf die er zoals gewoonlijk weer koopig eigen gewoontes op na moeten houden.

maddox
28 mei 2003, 12:10
Vertaald of niet, ze hebben een facturatievergissing van +/- 0.25% gemaakt.

Eens gaan kijken hoe onze defensie het doet?Of hoe enige departement het doet hier in ons door en door gepoliticoöneerd landje?

Vlaamse Leeuw
28 mei 2003, 14:08
Hoe je ook draait of keert, de V.S.A. hebben een enorme staatsschuld zodanis zelfs dat ze elke dag 2 miljard op de wereldmarkt moeten lenen om geld te kunnen spenderen en te overleven.

TomB
28 mei 2003, 14:29
1 biljoen is in het Nederlands nog altijd 1000 (dus: duizend) miljard. Als 'one billion' daarom vertaald wordt als 1000 miljard ligt dat niet aan de vertalers, maar aan de engelstaligen zelf die er zoals gewoonlijk weer koopig eigen gewoontes op na moeten houden.

Oh really?

Als u een woord in het engels op verkeerde manier naar het Nederlands vertaald, dan is dat de schuld van de engelsman. Mooi principe is dat. U bevestigd gewoon dat u een blinde haat heeft naar alles wat Engelstalig is.

Inderdaad, u bent een racist en zou beter bij een bruine partij gaan.

TomB
28 mei 2003, 14:30
Hoe je ook draait of keert, de V.S.A. hebben een enorme staatsschuld zodanis zelfs dat ze elke dag 2 miljard op de wereldmarkt moeten lenen om geld te kunnen spenderen en te overleven.

En kuikentjes zijn geel en dat is even relevant tot de discussie.

democratsteve
29 mei 2003, 00:02
1 biljoen is in het Nederlands nog altijd 1000 (dus: duizend) miljard. Als 'one billion' daarom vertaald wordt als 1000 miljard ligt dat niet aan de vertalers, maar aan de engelstaligen zelf die er zoals gewoonlijk weer koopig eigen gewoontes op na moeten houden.

Oh really?

Als u een woord in het engels op verkeerde manier naar het Nederlands vertaald, dan is dat de schuld van de engelsman. Mooi principe is dat. U bevestigd gewoon dat u een blinde haat heeft naar alles wat Engelstalig is.

Inderdaad, u bent een racist en zou beter bij een bruine partij gaan.

Zeer goed opgemerkt TomB. Het is waanzinnig om te zien hoe sommigen
toch maar de schuld niet bij hun "eigen volk" kunnen leggen.

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 00:09
We hebben het hier ook over staatsschuld, dus probeer ik de link te leggen.

TomB
29 mei 2003, 03:11
We hebben het hier ook over staatsschuld, dus probeer ik de link te leggen.

De VS heeft meer budgettaire ruimte als alle Europese landen samen. Dat staatsschuldargument is niet alleen niet op zijn plaats in deze discussie, het is niet eens een echt probleem voor de VS. 400 miljard gaat naar het leger, totaal budget ligt ergens rond de 1700 miljard en het tekort is relatief klein. Kan zeer gemakkelijk gesaneerd worden. Bush heeft by the way net 300+ miljard aan tax cuts goedgekeurd omdat die mens tenminste doorheeft dat de VS geen budgetproblemen heeft.

TomB
29 mei 2003, 03:12
1 biljoen is in het Nederlands nog altijd 1000 (dus: duizend) miljard. Als 'one billion' daarom vertaald wordt als 1000 miljard ligt dat niet aan de vertalers, maar aan de engelstaligen zelf die er zoals gewoonlijk weer koopig eigen gewoontes op na moeten houden.

Oh really?

Als u een woord in het engels op verkeerde manier naar het Nederlands vertaald, dan is dat de schuld van de engelsman. Mooi principe is dat. U bevestigd gewoon dat u een blinde haat heeft naar alles wat Engelstalig is.

Inderdaad, u bent een racist en zou beter bij een bruine partij gaan.

Zeer goed opgemerkt TomB. Het is waanzinnig om te zien hoe sommigen
toch maar de schuld niet bij hun "eigen volk" kunnen leggen.

Mijn 4 taalfouten in 1 post dragen alleen maar bij aan mijn argumentatie ;)

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 08:26
De V.S. hebben een enorme staatsschuld die gefinancierd wordt - door middel van overheidsobligaties - door de Arabieren. Diezelfde Arabieren worden aangevallen door Amerika. Dus de Arabieren zullen - van zodra die overheidsobligaties vervallen zijn - niet zo happig zijn om opniew in Amerikaanse $ te beleggen.

De Amerikaanse overheid leent 1 �* 2 miljar dollar/dag op de wereldmarkt om allerlei dagelijkse uitgaven te kunnen doen. Dit kan je natuurlijk neit voor eeuwig doen en op een bepaald moment zal de geldkraan dan ook worden dichtgedraaid.

Amerika gaat nog moeilijke tijden tegemoet en er zal waarschijnlijk - die is nu al voor een stuk bezig - een serieuze waardevermindering van de $ zijn.

TomB
29 mei 2003, 13:56
De V.S. hebben een enorme staatsschuld die gefinancierd wordt - door middel van overheidsobligaties - door de Arabieren. Diezelfde Arabieren worden aangevallen door Amerika. Dus de Arabieren zullen - van zodra die overheidsobligaties vervallen zijn - niet zo happig zijn om opniew in Amerikaanse $ te beleggen.

De Amerikaanse overheid leent 1 �* 2 miljar dollar/dag op de wereldmarkt om allerlei dagelijkse uitgaven te kunnen doen. Dit kan je natuurlijk neit voor eeuwig doen en op een bepaald moment zal de geldkraan dan ook worden dichtgedraaid.

Amerika gaat nog moeilijke tijden tegemoet en er zal waarschijnlijk - die is nu al voor een stuk bezig - een serieuze waardevermindering van de $ zijn.

Geef mij hier nu eens de economische onderbouwing van. Het is gewoon te zot om los te lopen.

Pelgrim
29 mei 2003, 17:45
Nu nog straffer. Gaan ze MIJ al beginnen beschuldigen voor racisme?

Uiteraard had de vertaler wel even moeten nadenken toen hij 'billion' vertaalde.