PDA

View Full Version : Moet de Paus aftreden?


jan breydel
20 augustus 2002, 15:03
Als we op het nieuws van de laatste dagen bijken over onze Kerkvader die een reis maakte naar z'n geboorteland Polen.

We kunnen er niet omheen: de gezondheidstoestand van de 82-jarige Paus gaat zienderogen achteruit.
Volgens Vaticaan-insiders is Johannes Paulus II nog steeds heel helder van geest.

Vinden jullie, geacht forum, dat de Paus ondanks zijn lamentabele lichamelijke toestand (maar wel nog heel lucide, zegt men) kan blijven zijn pontificaat vervullen; of zeggen jullie: "Neen, zo kan het niet verder. Het is geen werk meer om een oude zieke man de verantwoordelijke taak van Paus te laten blijven vervullen??

de moralist
20 augustus 2002, 21:27
Persoonlijk hecht ik geen geloof in de kerk maar dit is een persoonlijke opinie en wil daarover niet discutiëren. Niettemin heb ik alle respect voor mensen die geloven van welk geloof ook.
Jammer vind ik dat men het geloof uitbuit. Het is geen filosofische geloofsleer meer maar een fabriekje die zoveel mogelijk moet opleveren. De laatste tijd is dit fabriekje ernstig in opspraak gekomen. Dit heeft natuurlijk niks met het geloof te maken natuurlijk. Het heeft wel een totaal verkeerd beeld geprojecteerd naar de maatschappij. daarenboven wordt deze instantie geleid door een machtige kern die zich bij bepaalde momenten in besluiten en afspraken onfeilbaar acht. De arme man aan het hoofd van dergelijk instituut ,paus genaamd,is de speelbal van deze mensen. Soms vraag ik me af of ze nu zo weereldvreemd zijn of ze willen houden aan die macht. Een macht dat ze geleikdelijk aan bij de publieke opinie langzamer hand aan het verliezen zijn.Het eeuwig zoet houden met diverse theoriën,al of niet wetenschappelijk gestaafd,kwijnt langzaam weg.
Het is dan ook triestig om zo'n oude man(waarom geen vrouw en dit is terug een bewijs dat de kerk discrimineerd)nog als pr te gebruiken.Een mens dat ernstig ziek is en die een welverdiende rust verdiend.Al heeft hij het zelf toe om te blijven tot aan de dood ,betwijfel ik of het zijn eigen wil is. En wie zal mijn bewering loochenen als je zelf niet bij die beslissing aanwezig was.Hij wil blijven,zijn eigen keus. Het wordt tijd dat de kerk dringend zijn filosofische gedachten verandert; Zich meer neer legt bij de echte levensvragen. Het geloof ten pas en ten onpas stopt met te misbruikenDe mijarden die gespendeerd worden aan onnatuurlijke beslissingen,aan onnatuurlijke gedragingen(al beweren ze dat ze voor dit kozen is voor mij een opgedrongen feit)kunnen beter gebruikt worden aan nuttige dingen. Een paus bezoek aan dergelijk land(Polen bijv.)kost aan deze staat enkele milj. sloties(plaatselijke munt),geld die ze best op een andere manier veel beter kunnen besteden. Pakken poen worden over de balk gegooid voor allerlei initiatieven die niks opbrengen. Ook anderen ,niet gelovige,doen hetzelfde maar hebben die pretentie niet van een oppergod te zijn.
Schaf die handel af en hou je bezig met wereldse dingen,zou voor vele landen (Afrika en het Midden-Oosten)een grote verbetering zijn(vrede)

De moralist

datri
20 augustus 2002, 21:33
ik ben verre van gelovig, maar ik vind dat die man daar niet meer op zijn plaats zit. is deze man wel representatief voor wat er binnen de beweging leeft??

Pieterjan
20 augustus 2002, 22:03
Ik zou zeggen dat hij net wel representatief is. Ik wil geen jonge gelovigen hun moed en oprechtheid kwaad doen. Maar als je kijkt op zondag wie naar de kerk trekt is de gemiddelde leeftijd (hier althans) minstens 50 jaar. En dat is nog een héél positieve schatting. Hoeveel priesterwijdingen zijn er op de laatste vijf jaar geweest? Een stuk of tien?

De kerk is een instituut dat nog harder vasthoudt aan tradities dan het Engelse koningshuis. In een snelevoluerende maatschappij moet men razendsnel mee zijn (niet op paus-tempo). Dan bedoel ik niet dat de paus onmiddellijk de nieuwste creatie van Chanel moet dragen en onmiddellijk de nieuwe versie van de Pausmobiel Tdi Turbo Injectie 7.5 liter dubbele uitlaat en een grote spoiler-model moet aanschaffen. Nee! Het instituut Kerk is niet meer open en toegankelijk voor het jonge volkje.
Als je even in Nederland gaat loeren dan zie je andere beelden. 'Prinsen en Prinsessen' is een razend populair programma waar een soort van Nederlandse Kinderen voor Kinderen maar dan met een katholieke invalshoek.

datri
22 augustus 2002, 17:24
volgens mij is het juist door de paus en enkele van zijn nauwe 'volgelingen' dat de jongeren wegblijven. deze kern staat niet open voor nieuwigheden en maatschappelijke evoluties, terwijl een groot deel van de gewone priesters wel ruimdenkender zijnen open staan voor nieuwe ideeën.

jimmyl
22 augustus 2002, 17:47
De 'kerk' doet er in ieder geval geen goed aan om deze paus te laten blijven. De paus wordt een beetje de karikatuur van de kerk. Wie neemt de kerk nu nog serieus als ze zo iemand als hoofd hebben. Enkele niet westerse jongeren en wat ouderen. Ken weinig pastoors maar volgens mij is de paus een van de meest conservatieve die er rond loopt. Hoe kan je in godsnaam tegen het condoom zijn? Dat is pure massamoord en ze zouden hem dan ook ter dood moeten veroordelen! Leve kardinaal Danneels. Voor hem heb ik wel respect.

jimmyl

Matje
23 augustus 2002, 21:21
Het probleem van conservatief zijn ligt niet bij de paus, dat ligt bij heel het vaticaan. Zij hebben die paus gekozen, juist omdat hij zo conservatief is. Daar zitten een paar Jezuïeten of zo ergens iets in "het bestuur" die het allemaal zo conservatief houden. Kardinaal Danneels is trouwens ook niet echt modern op bepaalde vlakken zunne. Maar toch... Danneels for President ! euh... Danneels for POPE !!!

jan breydel
23 augustus 2002, 21:30
Kardinaal Danneels zou volgens mij een verstandige keuze zij als opvolger voor Paus Johannes Paulus II.
Danneels is misschien wel wat conservatief in sommige visies, maar hij durft zich een eigen mening te vormen en die (zeer genuanceerd) te zeggen. Maar ik vrees dat het er niet van zal komen dat hij verkozen zal worden om het Pontificaat op te nemen. In de directe kringen van onze huidige Paus zitten namelijk een aantal uiterst conservatievelingen, die er nu zoveel macht uitoefenen en zeggenschap hebben dat het hoogst waarschijnlijk wel één van hen zal worden.

Op dit moment is het Vaticaan een ivoren toren die eigenlijk zeer weinig zicht heeft op wat er onder de mensen leeft... Dit komt hun populariteit zeker niet ten goede.

Matje
23 augustus 2002, 21:33
Wat mij dan verwonderd is dat er toch zoveel mensen alles wat de paus en het Vaticaan zeggen voor waarheid aannemen. En onlangs die wereldjongerendagen, het blijft me verbazen dat er zoveel jongeren nog naar toe gaan, volgens mij doen die het voor een gratis tripje Italië ofzo :lol:

jan breydel
23 augustus 2002, 21:45
Wat mij dan verwonderd is dat er toch zoveel mensen alles wat de paus en het Vaticaan zeggen voor waarheid aannemen. En onlangs die wereldjongerendagen, het blijft me verbazen dat er zoveel jongeren nog naar toe gaan, volgens mij doen die het voor een gratis tripje Italië ofzo :lol:


Beste Matje,

Het is eeuwen lang zo geweest dat de Paus als onfeilbaar aanschouwd werd. Men zag hem dan ook als God's vertegenwoordiger op aarde. Ik vermoed dat dat beeld nog wel een beetje leeft onder de Katholieken. Volgens mij stond dit vroeger ook in de Catechismus.

De Katholieke wereldjongerendagen vergelijk ik een beetje met een concert van the Rolling Stones (of welke supergroep je maar wil). Als Mick Jagger en de zijnen naar België zou komen, zou er ook veel volk op af komen. Allemaal mensen die hun idool willen zien en luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Voor de mensen die naar de Wereld Jongerendagen afzakken is het Katholicisme hun levensfilosofie en de Paus is er de wereldse verpersoonlijking van.

Ik kan begrijpen dat vele jongeren een heil zien in het Christendom...
Het is een zeer mooie levensfilosofie, als men hem practiseert zoals aanvankelijk de bedoeling was. Wanneer men begint te spreken over de MACHT van het Katholicisme, vind ik dat men al fundamenteel fout zit; in het oorspronkelijke Christendom (waar het Katholicisme toch een deel van uitmaakt) was iedereen gelijk voor de wet...

Matje
23 augustus 2002, 22:14
Ja, dat weet ik wel, maar ergens moeten die toch beseffen dat wat de paus vertelt soms gewoon onzin is. Neem het condoomgebruik. Aan de ene kant klagen ze de hele situatie aan in de 3de wereldlanden waar ze "poepen gelijk konijnen" en aan de andere kant verbieden ze de condooms. Ik kan me wel ergens in hun mening dat dat "moord" zou zijn vinden, maar dat is weer een heel ander debat. We zullen trouwens maar zwijgen over de heksenvervolgingen en de zgn. Heilige Kruistochten.

Ok, het ligt in de aard van de mensen om te geloven in iets wat "bovennatuurlijk" is, ikzelf geloof ook dat wel dat er ergens iets is. Sommigen noemen dit God, anderen Allah, nog anderen Jawhe en ga zo maar verder. Maar de Kerkfabriek lijkt niet te snappen dat ze mensen wegjagen naar de andere geloven toe. Velen gaan zich interesseren in de Oosterse godsdiensten en "aanbidden" die goden. De katholieke kerken lopen leeg, maar ze hebben nog altijd aanhangers bij de ouden van dagen en de mensen uit de lagere klassen en 3de wereld-landen. Maar die ouden van dagen sterven en die 3de wereld-landen kunnen twee richtingen uit. Ofwel raken ze uit de armoe en gaan ze hetzelfde evolueren als onze landen, namelijk de kerken lopen leeg, ofwel blijven ze arm en verdient de Kerk ook niks aan hun. Als je het mij vraagt is de Kerk zijn eigen graf aan het graven.

jan breydel
24 augustus 2002, 10:38
Matje,

Die kruistochten waren alles behalve heilig! Gewoon de rede van de godsdienst aangehaald zodat de heren wat konden gaan spelen ver van huis...

Pieterjan
24 augustus 2002, 10:48
Vroeger bepaalde de Kerk het dagelijkse leven en dirigeerde de maatschappij. Nu voorziet de maatschappij (en de politiek) in haar eigen voorzieningen. De Kerk wordt als maatschappelijk instituut overbodig. Ook de aanvoer van nieuw vlees in de kerkelijke kuip blijft uit. Vroeger bestonden gezinnen soms uit een acht, negen, tien kinderen en daarvan ging wel eentje naar het seminarie.
De Kerk is een instituut dat de voeling met de maatschappij aan het verliezen is. Een hoofdbestuur van een 'eiland' als Vaticaanstad is daar niet vreemd aan.

MP3-man
24 augustus 2002, 11:25
De paus die man weet gewoon zijn eigen naam niet meer. Ik ben niet voor de Katholieke kerk ben eigenlijk voor geen enkele godsdienst geloof maar in 1 ding en dat is in mijn eigen. Maar als deze paus aftreed of ze halen een nieuwe is het toch weer een oude knar. Waarom geen totaal anders denkend een jong iemand ik ken nieuwe pastoors van 35 die het veel beter zouden doen en aub schaf dat celibaat af. Daar bereik je toch niets meer hoor. En er zouden veel meer mensen priester worden want geef nu eerlijk toe wie kan er nu nog zonder partner. Oké er zijn uitzonderingen maar met 2 is zoveel leuker.

Pieterjan
24 augustus 2002, 11:48
Is de paus tot marionet verworden? Wie houdt dan de touwtjes in handen? Wie dicteert de wet in het Vaticaan? Wie is dan de godvervanger op aarde?

Thomas Hx
24 augustus 2002, 16:23
Ik ben cristen en iedereen mag het weten!!! De paus zit daar goed en die mag daar blijven zitten, hij doet niks verkeerd en smijt niet met geld van het vaticaan, wat andere wel deden!!

Even een klein opmerkingtje:

Ik vind persoonlijk dat enkel cristenen hierover moeten oordelen, niet cristenen hebben daar niks mee te maken! Ik moei mij ook niet met de islam!!!

Thomas

Thomas Hx
24 augustus 2002, 16:25
De paus die man weet gewoon zijn eigen naam niet meer. Ik ben niet voor de Katholieke kerk ben eigenlijk voor geen enkele godsdienst geloof maar in 1 ding en dat is in mijn eigen. Maar als deze paus aftreed of ze halen een nieuwe is het toch weer een oude knar. Waarom geen totaal anders denkend een jong iemand ik ken nieuwe pastoors van 35 die het veel beter zouden doen en aub schaf dat celibaat af. Daar bereik je toch niets meer hoor. En er zouden veel meer mensen priester worden want geef nu eerlijk toe wie kan er nu nog zonder partner. Oké er zijn uitzonderingen maar met 2 is zoveel leuker.

Als ge alleen in u eigen gelooft weet ik maar een ding daarop te antwoorden: vreselijk zielig, als ge dan al nie gelooft, gelooft dan teminste nog in sinterklaas!!!

Thomas

Supe®Staaf
24 augustus 2002, 16:32
Even een klein opmerkingtje:

Ik vind persoonlijk dat enkel cristenen hierover moeten oordelen, niet cristenen hebben daar niks mee te maken! Ik moei mij ook niet met de islam!!!

Thomas
Thomas,
daar zegt ge nu echt eens een waar woord.

Als niet voetballer moeit ge u niet met de aanstelling van de president van den Anderlecht.
Als niet kok, blijft ge uit andermans kookpot.
Als niet electricien, beperkt ge u tot het licht aan en uit doen.

Als niet religieus kan het mij dan ook de bollen schelen hoeveel sets duracellbatterijen die arme stakker van een paus nog moet zitten verslijten, vooraleer hij op pensioen of naar het grote niets terugmag.

Pieterjan
24 augustus 2002, 17:11
Als niet religieus kan het mij dan ook de bollen schelen hoeveel sets duracellbatterijen die arme stakker van een paus nog moet zitten verslijten, vooraleer hij op pensioen of naar het grote niets terugmag.


Als mens vind ik het jammer, dat de uitverkorene, daar zo moet zitten af te zien om zijn (?) boodschap nog uit te dragen.
Laat die man genieten van zijn oude dag, hij heeft het verdient :!:

Supe®Staaf
24 augustus 2002, 23:08
Als mens vind ik het jammer, dat de uitverkorene, daar zo moet zitten af te zien om zijn (?) boodschap nog uit te dragen.
Laat die man genieten van zijn oude dag, hij heeft het verdient :!:
Als mens vind ik dat een ander mens moet doen of laten wat hij opportuun acht.
Aan zijn boodschap heb ik geen boodschap, dus voor mij hoeft hij daar niet knikkebollend te zitten vegeteren.
Is dit anderzijds zijn 'lang leven', dat hij dan zijn gang maar gaat.
Uit welingelichte bron weet ik dat hij wel nog bij zijn volle verstand is. Het is enkel het 'mechaniekske' dat sputtert.
Geen compassie met de bulten, ze moeten maar rechtlopen.

MP3-man
24 augustus 2002, 23:28
Ik ben gedoopt dus ben ik cristen en mag ik er mij mee moeien hé maar ik geloof niet in een oppermachtig iets. En dan nog zo een oude man om naar op te kijken. Nee dat lukt me niet. Wat hij ook verkondigt geen condooms geen pil. Oké laat ze maar poepen gelijk konijnen zoals matje schreef daar in Afrika er sterven nog niet genoeg mensen van honger (trouwens hier zou het vaticaan beter wat geld voor geven) en oorlog, dus aids en wat weet ik nog allemaal kan er ook nog bij. Mensen aub we leven in 2002 die man is blijven steken in 1975.

Supe®Staaf
24 augustus 2002, 23:44
Ik ben gedoopt dus ben ik cristen en mag ik er mij mee moeien hé maar ik geloof niet in een oppermachtig iets. En dan nog zo een oude man om naar op te kijken. Nee dat lukt me niet. Wat hij ook verkondigt geen condooms geen pil. Oké laat ze maar poepen gelijk konijnen zoals matje schreef daar in Afrika er sterven nog niet genoeg mensen van honger (trouwens hier zou het vaticaan beter wat geld voor geven) en oorlog, dus aids en wat weet ik nog allemaal kan er ook nog bij. Mensen aub we leven in 2002 die man is blijven steken in 1975.
Als je in een club zit, dan moet je maar content zijn met de voorzitter én de statuten.
Dus katholiek zijn =
Op zondag naar de preek.
Eerst om een boterbriefje, dan pas in de koffer.
Geen regenjasjes of hormonale truukjes, en ook niet voor 't zingen de kerk uit.
Geen bezoek bij de engeltjesmaakster bij een accidentje (zelfs niet na een verbeesting)
In je laatste weken onmenselijk afzien tot je crepeert als een hond.
Géén spelletjes met mensen van je eigen sexe.
De offerblok, schaal en envelop van 111111 vullen en tsjeef stemmen.
Dus niet komen klagen of zagen, maar dragen en bidden om kracht.
Of anders eens een privé-chat met mij doen, om te ontdekken, dat je niet hoeft bij een sekte aangesloten te zijn om stralend gelukzalig rond te hossen op deze aardkloot.

MP3-man
24 augustus 2002, 23:53
IDD dat is godsdienst

Thomas Hx
25 augustus 2002, 15:21
Even een klein opmerkingtje:

Ik vind persoonlijk dat enkel cristenen hierover moeten oordelen, niet cristenen hebben daar niks mee te maken! Ik moei mij ook niet met de islam!!!

Thomas
Thomas,
daar zegt ge nu echt eens een waar woord.

Als niet voetballer moeit ge u niet met de aanstelling van de president van den Anderlecht.
Als niet kok, blijft ge uit andermans kookpot.
Als niet electricien, beperkt ge u tot het licht aan en uit doen.

Als niet religieus kan het mij dan ook de bollen schelen hoeveel sets duracellbatterijen die arme stakker van een paus nog moet zitten verslijten, vooraleer hij op pensioen of naar het grote niets terugmag.

Inderdaad, ik luister daarom ook niet naar het sportnieuws, kijk evenmin in de pot van het eten, of tenzij dat ik daarvan moet eten, en ik moei mij thuis niet met de lichtjes in en uit draaien!!! En da gij u niks van de paus aantrekt vind ik ook heel goed!!! We denken hetzelfde, gebeurt niet vaak!

Thomas

Thomas Hx
25 augustus 2002, 15:23
Ik ben gedoopt dus ben ik cristen en mag ik er mij mee moeien hé maar ik geloof niet in een oppermachtig iets. En dan nog zo een oude man om naar op te kijken. Nee dat lukt me niet. Wat hij ook verkondigt geen condooms geen pil. Oké laat ze maar poepen gelijk konijnen zoals matje schreef daar in Afrika er sterven nog niet genoeg mensen van honger (trouwens hier zou het vaticaan beter wat geld voor geven) en oorlog, dus aids en wat weet ik nog allemaal kan er ook nog bij. Mensen aub we leven in 2002 die man is blijven steken in 1975.
Als je in een club zit, dan moet je maar content zijn met de voorzitter én de statuten.
Dus katholiek zijn =
Op zondag naar de preek.
Eerst om een boterbriefje, dan pas in de koffer.
Geen regenjasjes of hormonale truukjes, en ook niet voor 't zingen de kerk uit.
Geen bezoek bij de engeltjesmaakster bij een accidentje (zelfs niet na een verbeesting)
In je laatste weken onmenselijk afzien tot je crepeert als een hond.
Géén spelletjes met mensen van je eigen sexe.
De offerblok, schaal en envelop van 111111 vullen en tsjeef stemmen.
Dus niet komen klagen of zagen, maar dragen en bidden om kracht.
Of anders eens een privé-chat met mij doen, om te ontdekken, dat je niet hoeft bij een sekte aangesloten te zijn om stralend gelukzalig rond te hossen op deze aardkloot.

Als dit voor u godsdienst betekent, dan weet u niet over wat u praat!! Ik ben gdv cristen en ik zeg zoveel gdv als ik wil!!! Als ik uit de kerk wil dan ga ik uit de ker, enz!!! En als u daar zo over denkt, dan stel ik voor dat u bij mij eens in de +13 werking komt kijken en dan zullen uw ogen uit uw broekzakken vallen!!!

Thomas

Godfried
25 augustus 2002, 16:32
Ik verbaas er mij altijd over hoe mensen die zichzelf toch zo verdraagzaam noemen, steeds weer vervallen in de laagste scheldpartijen en vunzigheden als het om de kerk gaat. Dat zien we alweer op dit forum. Verdraagzaamheid is dus blijkbaar alleen van toepassing op moslims, joden en atheisten, maar niet op gelovigen. Mooie verdraagzaamheid is dat.

Ik ben het grondig beu altijd maar weer te moeten antwoorden op de meest idiote uitpraken over het geloof. Als ge niet gelooft, moei u dan niet met de interne keuken van de kerk.

De paus is goed bij zijn verstand, dus zie ik absoluut niet in waarom hij zou aftreden.

Kruistochten niet heilig? Waarom niet? Vergeten we niet dat het Mohamed is geweest die een veroveringstocht heeft opgezet na het verzinnen van zijn "godsdienstje" en gewapenderhand het hele Midden-Oosten heeft bekeerd op straffe van dood indien ze niet wilden. Daar hebben de kruistochten, met succes, een halt aan toegeroepen.

Oh, overigens: het eerste gebod van de kerk is niet: gij zult geen condooms gebruiken. Het geloof wordt tegenwoordig echter door de media hiertoe herleid.

Enfin, we zweren het geloof maar af he. Ondertussen vervalt onze maatschappij in decadentie. Dat vertaalt zich dan in een bevolkingsafname (wegens promotie van contraceptie en homofilie, afschaffing van het huwelijk, euthanasie, abortus, promotie van druggebruik en zelfmoorden) en een overvleugeling door een sterkere cultuur zoals de islam. En dan zal u nog wel heimwee hebben naar die oude man die tegen condooms was.

Vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid? Stupiditeit ja! Wat een verraad aan onze voorouders die hun leven gegeven hebben om het huidige Europa tot stand te brengen!

Thomas Hx
25 augustus 2002, 18:05
Ik verbaas er mij altijd over hoe mensen die zichzelf toch zo verdraagzaam noemen, steeds weer vervallen in de laagste scheldpartijen en vunzigheden als het om de kerk gaat. Dat zien we alweer op dit forum. Verdraagzaamheid is dus blijkbaar alleen van toepassing op moslims, joden en atheisten, maar niet op gelovigen. Mooie verdraagzaamheid is dat.

Ik ben het grondig beu altijd maar weer te moeten antwoorden op de meest idiote uitpraken over het geloof. Als ge niet gelooft, moei u dan niet met de interne keuken van de kerk.

De paus is goed bij zijn verstand, dus zie ik absoluut niet in waarom hij zou aftreden.

Kruistochten niet heilig? Waarom niet? Vergeten we niet dat het Mohamed is geweest die een veroveringstocht heeft opgezet na het verzinnen van zijn "godsdienstje" en gewapenderhand het hele Midden-Oosten heeft bekeerd op straffe van dood indien ze niet wilden. Daar hebben de kruistochten, met succes, een halt aan toegeroepen.

Oh, overigens: het eerste gebod van de kerk is niet: gij zult geen condooms gebruiken. Het geloof wordt tegenwoordig echter door de media hiertoe herleid.

Enfin, we zweren het geloof maar af he. Ondertussen vervalt onze maatschappij in decadentie. Dat vertaalt zich dan in een bevolkingsafname (wegens promotie van contraceptie en homofilie, afschaffing van het huwelijk, euthanasie, abortus, promotie van druggebruik en zelfmoorden) en een overvleugeling door een sterkere cultuur zoals de islam. En dan zal u nog wel heimwee hebben naar die oude man die tegen condooms was.

Vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid? Stupiditeit ja! Wat een verraad aan onze voorouders die hun leven gegeven hebben om het huidige Europa tot stand te brengen!

100 procent gelijk, ik denk hetzelfde als Godfried!!!

thx voor de steun mijn broeder ;-)

Thomas

de moralist
26 augustus 2002, 21:57
Ik vraag me af wat ze zingen wanneer de paus verjaart:lang zal hij leven?of zo iets.Moet nog opletten of bepaalde politieke groepen zien de achteruitgang van het katholisisme als een ondergrondse van de moslims om zo onze cultuur voor goed in te palmen. het geloof in Sinterklaas en kerstmanneke is toch véééél leuker :lol:

Supe®Staaf
27 augustus 2002, 01:49
En da gij u niks van de paus aantrekt vind ik ook heel goed!!! We denken hetzelfde, gebeurt niet vaak!

Als dit voor u godsdienst betekent, dan weet u niet over wat u praat!! Ik ben gdv cristen en ik zeg zoveel gdv als ik wil!!! Als ik uit de kerk wil dan ga ik uit de ker, enz!!! En als u daar zo over denkt, dan stel ik voor dat u bij mij eens in de +13 werking komt kijken en dan zullen uw ogen uit uw broekzakken vallen!!!

Thomas
In een tweetal berichten zo plots van mening veranderen..............
Absoluut zeker van die plus13 werking?

Sta gewoon even open voor de presumptie dat ik wel weet waarover ik praat.
Ik stel gewoon dat de statuten van de RKK-club mij niet echt aanspreken. Ik somde er enkele op, op de wijze waarop ik ze zie en ervaar. Bijgevolg sluit ik me niet aan bij de vereniging, en wens ik ook geen inspraak in de keuze van jullie grote roerganger of voorzitter.
Hoe kun je daarop zo bizar en contradictorisch reageren, Thomas?

Steeds bereid tot een inhoudelijk debat over godsdienst (publiek, via PM of mail), liefst zonder gvd's, want uw god ziet u!
Superstaaf®

Godfried
27 augustus 2002, 09:22
Superstaaf:

- Kinderen worden nu in Limburg van 6u30 tot 23u opgevangen in creches vanaf hun 6 maanden. De staat voedt dus tegenwoordig onze kinderen op?
- Twintigers moeten meer en meer beroep doen op professionele hulp bij het zoeken naar een relatie.
- Kinderen vanaf 12 jaar mogen van hun ouders zoveel en zolang uitgaan als ze willen.
- De eerste doodsoorzaak onder mannelijke dertigers is zelfmoord.
- Een vijfde van alle concepties eindigt in een abortus.

Is dat werkelijk het soort maatschappij dat gij voorstaat? De paus - los van zijn ambt, een van de grootste filosofen sinds de verlichting - weet precies waarover hij spreekt als hij het heeft over de "cultuur van de dood". Onze beschaving is stervende.

Supe®Staaf
27 augustus 2002, 09:32
Superstaaf:

- Kinderen worden nu in Limburg van 6u30 tot 23u opgevangen in creches vanaf hun 6 maanden. De staat voedt dus tegenwoordig onze kinderen op?
- Twintigers moeten meer en meer beroep doen op professionele hulp bij het zoeken naar een relatie.
- Kinderen vanaf 12 jaar mogen van hun ouders zoveel en zolang uitgaan als ze willen.
- De eerste doodsoorzaak onder mannelijke dertigers is zelfmoord.
- Een vijfde van alle concepties eindigt in een abortus.

Is dat werkelijk het soort maatschappij dat gij voorstaat? De paus - los van zijn ambt, een van de grootste filosofen sinds de verlichting - weet precies waarover hij spreekt als hij het heeft over de "cultuur van de dood". Onze beschaving is stervende.
Je maakt hier in je opsomming (moedwillig?) de redeneerfout van het 'ab uno disce omnes'
Dergelijke toestanden bestaan, maar of ze een weidverbreid patroon zijn is een andere zaak.

Aan de cultuur van de dood werkt de RKK-leider tenandere duchtig mee. Zijn rabiate haat tegen het rubbertje, zal menig katholieke afrikaan reeds geholpen hebben om vroegtijdig zijn voorouders te vervoegen......... :(

Linus
27 augustus 2002, 09:36
(knip)
De paus - los van zijn ambt, een van de grootste filosofen sinds de verlichting -
(knip)


OK, Superstaaf is mij voor (jaja, ik wou net hetzelfde zeggen). Maar, laat ik dan enkel bij bovenstaande quote het volgende zetten: :roll:

Linus

Supe®Staaf
27 augustus 2002, 09:41
(knip)
De paus - los van zijn ambt, een van de grootste filosofen sinds de verlichting -
(knip)


OK, Superstaaf is mij voor (jaja, ik wou net hetzelfde zeggen). Maar, laat ik dan enkel bij bovenstaande quote het volgende zetten: :roll:

Linus
Linus,
wees niet té vlug om JP II af te schrijven als een mentaal zwakke, omdat hij er fysiek redelijk ongezond bij'loopt'.
Ik weet uit onverdachte bron dat hij mentaal nog voor 200% in orde is (ik doel niet op zijn gedachtengoed uiteraard ;))

Godfried
27 augustus 2002, 10:00
Je maakt hier in je opsomming (moedwillig?) de redeneerfout van het 'ab uno disce omnes' Dergelijke toestanden bestaan, maar of ze een weidverbreid patroon zijn is een andere zaak.

De bevolkingscijfers, statistieken op gebied van huwelijken en echtscheidingen en de zelfmoordcijfers spreken nochtans voor zich. Dat zijn geen uitvergrotingen maar algemene trends.


Aan de cultuur van de dood werkt de RKK-leider tenandere duchtig mee. Zijn rabiate haat tegen het rubbertje, zal menig katholieke afrikaan reeds geholpen hebben om vroegtijdig zijn voorouders te vervoegen......... :(

Bullshit! Overbevolking is helemaal niet het probleem: de bevolkingsdichtheid van Europa is veel groter dan die van Afrika, en toch is hier geen enkel voedselprobleem. Het probleem is zuiver politiek en logistiek van aard. Een condoom heeft daar niets mee van zien. Ik vind het een veel grotere misdaad dat wij hier in Europa eens gaan bepalen hoeveel kinderen een Afrikaans gezin mag hebben, op straffe van verplichte VN-gefinancierde abortussen. Als dat geen kolonialisme van het ergste soort is, weet ik het ook niet meer!

Linus
27 augustus 2002, 10:11
De bevolkingscijfers, statistieken op gebied van huwelijken en echtscheidingen en de zelfmoordcijfers spreken nochtans voor zich. Dat zijn geen uitvergrotingen maar algemene trends.



Waarde Godfried,

deze cijfers duiden toch niet op iets negatiefs? Het duidt erop dat mensen het heft in eigen handen nemen. Dat een vrouw tegen haar man "foert" zegt, in plaats van braaf te blijven, pregnant and barefoot, kan je toch niet als een negatieve evolutie beschouwen? Dat een mens die het niet meer ziet zitten een einde maakt aan zijn leven in plaats van nog een dertigtal jaren depressief rond te lopen, kan je hem of haar toch niet kwalijk nemen.

OK, het is misschien niet jouw idee van een goede beslissing. Maar, hoe moeilijk dit misschien ook is om te aanvaarden, jou gaat het geen sikkepit aan.

Linus

Godfried
27 augustus 2002, 10:32
Waarde Godfried,
deze cijfers duiden toch niet op iets negatiefs? Het duidt erop dat mensen het heft in eigen handen nemen. Dat een vrouw tegen haar man "foert" zegt, in plaats van braaf te blijven, pregnant and barefoot, kan je toch niet als een negatieve evolutie beschouwen? Dat een mens die het niet meer ziet zitten een einde maakt aan zijn leven in plaats van nog een dertigtal jaren depressief rond te lopen, kan je hem of haar toch niet kwalijk nemen.
OK, het is misschien niet jouw idee van een goede beslissing. Maar, hoe moeilijk dit misschien ook is om te aanvaarden, jou gaat het geen sikkepit aan.
Linus

En hoe lang blijft zulke beschaving bestaan? Twee-drie generaties? Het is uw goed recht om zo te leven uiteraard. Ge richt er de beschaving mee ten gronde, maar ach, wie maalt erom? Après moi le déluge, nietwaar? Ik vind dat een uiting van extreem egoïsme. Als u van egoïsme uw levensvisie wil maken, kan ik alleen maar medelijden met u hebben.

de moralist
27 augustus 2002, 10:35
Beste Godfried wat u allemaal beweerd is toch wel duidelijk een standpunt van kortzichtigheid. Dat jongeren profesionele hulp nodig hebben voor het zoeken naar een relatie is een uitvloeisel van heden.De tv ,de computer heeft de jeugd een beetje doen vervreemden van de wereld.Het lef is uit de jeugd verdwenen. Men zoekt te snel naar alternatieven. Wiens schuld is dit? Hun schuld of diegenen die hen opvoeden. Juist de laatste ,want tegenwoordig wordt alles op een schoteltje gepresenteerd.Moeite doen komt niet meer voort in hun woordenschat. Dat de gemiddelde man van dertig jaar oud sneller zelfmoord pleegt is niet omdat men minder naar de kerk gaat maar is terug een uitvloeisel van deze tijd. Waar staat de man nu precies? Door de emancipatie van de vrouw enenrzijds is de man zijn identiteit kwijt en anderzijds is de druk van de maatschappij zo groot dat bij velen de stoppen doorslaan. Door de invoer van flexibele uren en door de druk van de maatschappij moeten vele jonge ouders soms gek veel uren kloppen of op onmogelijke uren werken(de arbeidsmarkt heeft niet zoveel keuzes meer als vroeger en tegenwoordig moet men grijpen wat wordt aangeboden). De grootouders die vroeger de taak van de ouders overnamen doen dit nu ook niet meer of toch in mindere mate. De onafhankelijkheid en de vrijheid dat die mensen nu wordt aangeboden nemen zij met beide handen . Vroeger stonden de grootouders ten dienste van hun kinderen maar nu zijn de tijden veranderd en willen ze nu duidelijk van hun oude dag profiteren.
Kom nu niet af dat de kerk de oplossing is voor dergelijke gebeurtenissen.
De wereld veranderd en als de kerk meer aanhangers wenst dat moet hij ook veranderen ipv vast te zitten in eeuwen oude tradities

Godfried
27 augustus 2002, 10:40
Kom nu niet af dat de kerk de oplossing is voor dergelijke gebeurtenissen.
De wereld veranderd en als de kerk meer aanhangers wenst dat moet hij ook veranderen ipv vast te zitten in eeuwen oude tradities

Wel, ik ben daar heilig van overtuigd. De kerk heeft antwoorden voor al onze courante maatschappelijke problemen. De reden waarom ze niet opgelost geraken is precies omdat de mensen het geloof verloren hebben (zelfs moslims die ik ken komen tot die analyse). Daarom gaan we allemaal dood of sterven we uit en zal de islam over onze gewesten heersen. Ditmaal zal het niet liggen aan de oorlogszucht van de islam (zoals in de middeleeuwen) maar aan de annihilatie van ons zelve.

Supe®Staaf
27 augustus 2002, 10:42
Aan de cultuur van de dood werkt de RKK-leider tenandere duchtig mee. Zijn rabiate haat tegen het rubbertje, zal menig katholieke afrikaan reeds geholpen hebben om vroegtijdig zijn voorouders te vervoegen......... :(

Bullshit! Overbevolking is helemaal niet het probleem: de bevolkingsdichtheid van Europa is veel groter dan die van Afrika, en toch is hier geen enkel voedselprobleem. Het probleem is zuiver politiek en logistiek van aard. Een condoom heeft daar niets mee van zien. Ik vind het een veel grotere misdaad dat wij hier in Europa eens gaan bepalen hoeveel kinderen een Afrikaans gezin mag hebben, op straffe van verplichte VN-gefinancierde abortussen. Als dat geen kolonialisme van het ergste soort is, weet ik het ook niet meer!
Godfried,
Ik praat helemaal niet over het aantal kinderen dat een gezin mag/moet hebben. Ik doel niet op de explosieve groei van de wereldbevolking.
Ik refereer enkel aan het feit dat wie JP II's anticondoompolitiek in aidsrijke gebieden naar de letter neemt, veel sneller dan voorzien in het grote niets verdwijnt. Hij predikt dus sexuele (zelf)moord. Mij niet gelaten, ik hoor niet bij de club, maar jammer voor hen die persé aan zijn oekazen wensen te gehoorzamen................ :(

Godfried
27 augustus 2002, 10:52
Godfried,
Ik praat helemaal niet over het aantal kinderen dat een gezin mag/moet hebben. Ik doel niet op de explosieve groei van de wereldbevolking.
Ik refereer enkel aan het feit dat wie JP II's anticondoompolitiek in aidsrijke gebieden naar de letter neemt, veel sneller dan voorzien in het grote niets verdwijnt. Hij predikt dus sexuele (zelf)moord. Mij niet gelaten, ik hoor niet bij de club, maar jammer voor hen die persé aan zijn oekazen wensen te gehoorzamen................ :(

Dan nog is uw uitspraak ongegrond. Als de Afrikanen werkelijk de leer van kerk zouden volgen, quod non, dan zou Aids al lang bedwongen zijn. Een maatschappij met stabiele monogame huwelijken laat immers geen proliferatie van de ziekte toe.

En trouwens, welk percentage van de Afrikaanse bevolking is er eigenlijk katholiek? In het noorden heerst de islam, in het zuiden het protestantisme Die mensen zullen zich alvast niet teveel aantrekken van de Heilige Vader in Rome.

Pieterjan
27 augustus 2002, 11:48
Dan nog is uw uitspraak ongegrond. Als de Afrikanen werkelijk de leer van kerk zouden volgen, quod non, dan zou Aids al lang bedwongen zijn. Een maatschappij met stabiele monogame huwelijken laat immers geen proliferatie van de ziekte toe.

U moet van een Afrikaan niet meer verlangen dan van een Westerse gelovige. De leer van de kerk wordt zelden strikt opgevolgd! Het wordt gezien als een richtlijn in het leven. Trouwens, in hoeverre kan nagegaan worden hoe streng de regels opgevold kunnen worden?

Godfried
27 augustus 2002, 12:15
U moet van een Afrikaan niet meer verlangen dan van een Westerse gelovige. De leer van de kerk wordt zelden strikt opgevolgd! Het wordt gezien als een richtlijn in het leven. Trouwens, in hoeverre kan nagegaan worden hoe streng de regels opgevold kunnen worden?

Goed dan, mutatis mutandis, waarom de kerk beschuldigen van "massamoord" als ge zelf zegt dat vele gelovigen de leer niet opvolgen?

Thomas Hx
27 augustus 2002, 12:32
En da gij u niks van de paus aantrekt vind ik ook heel goed!!! We denken hetzelfde, gebeurt niet vaak!

Als dit voor u godsdienst betekent, dan weet u niet over wat u praat!! Ik ben gdv cristen en ik zeg zoveel gdv als ik wil!!! Als ik uit de kerk wil dan ga ik uit de ker, enz!!! En als u daar zo over denkt, dan stel ik voor dat u bij mij eens in de +13 werking komt kijken en dan zullen uw ogen uit uw broekzakken vallen!!!

Thomas
In een tweetal berichten zo plots van mening veranderen..............
Absoluut zeker van die plus13 werking?

Sta gewoon even open voor de presumptie dat ik wel weet waarover ik praat.
Ik stel gewoon dat de statuten van de RKK-club mij niet echt aanspreken. Ik somde er enkele op, op de wijze waarop ik ze zie en ervaar. Bijgevolg sluit ik me niet aan bij de vereniging, en wens ik ook geen inspraak in de keuze van jullie grote roerganger of voorzitter.
Hoe kun je daarop zo bizar en contradictorisch reageren, Thomas?

Steeds bereid tot een inhoudelijk debat over godsdienst (publiek, via PM of mail), liefst zonder gvd's, want uw god ziet u!
Superstaaf®

Kunt u mij die twee berichten geven aub! Die " gdv " is ironisch bedoelt.
over die +13 werking: kom kijken en ge zult verschieten ( begrijpt u dit? )

Thomas

Supe®Staaf
28 augustus 2002, 00:06
Kunt u mij die twee berichten geven aub!

We denken hetzelfde, gebeurt niet vaak!

Als dit voor u godsdienst betekent, dan weet u niet over wat u praat!!

Alstublieft.

Die " gdv " is ironisch bedoelt.
Nou breekt me de klomp. Ik was er nog maar pas van bekomen.
over die +13 werking: kom kijken en ge zult verschieten ( begrijpt u dit? )
De vraag naar die plus 13 was ernstig (dus niet ironisch bedoeld.

Linus
28 augustus 2002, 08:40
(knip)
De paus - los van zijn ambt, een van de grootste filosofen sinds de verlichting -
(knip)


OK, Superstaaf is mij voor (jaja, ik wou net hetzelfde zeggen). Maar, laat ik dan enkel bij bovenstaande quote het volgende zetten: :roll:

Linus
Linus,
wees niet té vlug om JP II af te schrijven als een mentaal zwakke, omdat hij er fysiek redelijk ongezond bij'loopt'.
Ik weet uit onverdachte bron dat hij mentaal nog voor 200% in orde is (ik doel niet op zijn gedachtengoed uiteraard ;))

Jamaar, Superstaaf, de Verlichting is al een tijdje geleden hé. Om maar iets te zeggen, we hebben ondertussen al kennis gemaakt met de voortreffelijke filosoof Etienne Vermeersch.

Linus

Linus
28 augustus 2002, 08:49
En hoe lang blijft zulke beschaving bestaan? Twee-drie generaties? Het is uw goed recht om zo te leven uiteraard. Ge richt er de beschaving mee ten gronde, maar ach, wie maalt erom? Après moi le déluge, nietwaar? Ik vind dat een uiting van extreem egoïsme. Als u van egoïsme uw levensvisie wil maken, kan ik alleen maar medelijden met u hebben.

Godfried, ik heb het hier niet over egoïsme. Dat zou zijn dat ik jou de kop in klop omdat ik daar enig voordeel uit zou kunnen halen. Dat doe ik niet, en daar doel ik niet op. Ik heb het over de vrijheid en onafhankelijkheid van het individu, die zelf, los van wat anderen denken of zeggen, zijn leven mag inrichten zoals hij het wil. Met als enige beperking de vrijheid van anderen (mijn vrijheid houdt op waar die van jou begint). Type JS Mill liberalisme.

Richt ik daarmee de beschaving ten gronde? Dat betwijfel ik. Is dat een andere beschaving dan degene van 50 jaar geleden? Uiteraard! Après moi le déluge? Misschien, maar dat heeft dan weinig of niets met mij te maken, maar met degenen die na mij komen. Want het recht je eigen leven in te vullen naar eigen goeddunken, hangt nauw samen met de verantwoordelijkheid over je eigen leven, een verantwoordelijkheid die je niet kan afschuiven naar de staat, de godsdienst.

Linus

bgf324
24 juni 2009, 18:07
Ja indien zijn gezondsheidstoestand nog erger wordt.

Ziek aan het hoofd...

Fozzie
24 juni 2009, 23:11
Ja indien zijn gezondsheidstoestand nog erger wordt.

Ziek aan het hoofd...

Ik vind hem anders nu al mentaal ziek genoeg om hem de rust te gunnen die men aan de meeste van zijn leeftijdsgenoten gunt.

Het pausdom an sich kan dan ook beter verdwijnen. Zichzelf de plaatsvervanger van een god op aarde zien is behoorlijk gestoord...