PDA

View Full Version : Live8, de essentie in één beeld


oliepiek
3 juli 2005, 17:56
Enough said:the day after. The hypocrisy of Western bourgeois consumerism.

http://images.theglobeandmail.com/RTGAM_Archive/images/20050702/wlive-canada02/live81.jpg

Zoals vele Afrikaanse en Europese intellectuelen zeggen: Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.

In dat opzicht is zowel Live8 als de G8 propaganda bijzonder geslaagd.
Edit:After edit by oliepiek on 03-07-2005 at 18:57
Reason:
--------------------------------

Enough said:the day after. The hypocrisy of Western bourgeois consumerism.

http://images.theglobeandmail.com/RTGAM_Archive/images/20050702/wlive-canada02/live81.jpg

Zoals vele Afrikaanse en Europese intellectuelen zeggen: Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.

In dat opzicht is zowel Live8 als de G8 propaganda bijzonder geslaagd.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Enough said:
http://images.theglobeandmail.com/RTGAM_Archive/images/20050702/wlive-canada02/live81.jpg

Zoals vele Afrikaanse en Europese intellectuelen zeggen: Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.

In dat opzicht is zowel Live8 als de G8 propaganda bijzonder geslaagd.

Pindar
3 juli 2005, 18:13
THE G8 SUMMIT: A FRAUD AND A CIRCUS

And Bob Geldof, much as his intentions are sincere, makes it easier for the elite to hide their agenda behind fine words they have no intention of following through with action.

'Africa's imperial plunder and tragedy have been turned into a circus for the benefit of the so-called G8 leaders due in Scotland next month and those of us willing to be distracted by the barkers of the circus: the establishment media and its "celebrities". The illusion of an anti establishment crusade led by pop stars - a cultivated, controlling image of rebellion - serves to dilute a great political movement of anger. In summit after summit, not a single significant "promise" of the G8 has been kept, and the "victory for millions" is no different.

It is a fraud - actually a setback to reducing poverty in Africa. Entirely conditional on vicious, discredited economic programmes imposed by the World Bank and the IMF, the "package" will ensure that the "chosen" countries slip deeper into poverty.'




met vriendelijke groeten

Pindar
Edit:After edit by Pindar on 03-07-2005 at 19:14
Reason:
--------------------------------

THE G8 SUMMIT: A FRAUD AND A CIRCUS

And Bob Geldof, much as his intentions are sincere, makes it easier for the elite to hide their agenda behind fine words they have no intention of following through with action.

'Africa's imperial plunder and tragedy have been turned into a circus for the benefit of the so-called G8 leaders due in Scotland next month and those of us willing to be distracted by the barkers of the circus: the establishment media and its "celebrities". The illusion of an anti establishment crusade led by pop stars - a cultivated, controlling image of rebellion - serves to dilute a great political movement of anger. In summit after summit, not a single significant "promise" of the G8 has been kept, and the "victory for millions" is no different.

It is a fraud - actually a setback to reducing poverty in Africa. Entirely conditional on vicious, discredited economic programmes imposed by the World Bank and the IMF, the "package" will ensure that the "chosen" countries slip deeper into poverty.'




met vriendelijke groeten

Pindar
Edit:After edit by Pindar on 03-07-2005 at 19:14
Reason:
--------------------------------

THE G8 SUMMIT: A FRAUD AND A CIRCUS

And Bob Geldof, much as his intentions are sincere, makes it easier for the elite to hide their agenda behind fine words they have no intention of following through with action.

'Africa's imperial plunder and tragedy have been turned into a circus for the benefit of the so-called G8 leaders due in Scotland next month and those of us willing to be distracted by the barkers of the circus: the establishment media and its "celebrities". The illusion of an anti establishment crusade led by pop stars - a cultivated, controlling image of rebellion - serves to dilute a great political movement of anger. In summit after summit, not a single significant "promise" of the G8 has been kept, and the "victory for millions" is no different.

It is a fraud - actually a setback to reducing poverty in Africa. Entirely conditional on vicious, discredited economic programmes imposed by the World Bank and the IMF, the "package" will ensure that the "chosen" countries slip deeper into poverty.'




met vriendelijke groeten

Pindar

Before any edits, post was:
--------------------------------

THE G8 SUMMIT: A FRAUD AND A CIRCUS

And Bob Geldof, much as his intentions are sincere, makes it easier for the elite to hide their agenda behind fine words they have no intention of following through with action.

'Africa's imperial plunder and tragedy have been turned into a circus for the benefit of the so-called G8 leaders due in Scotland next month and those of us willing to be distracted by the barkers of the circus: the establishment media and its "celebrities". The illusion of an anti establishment crusade led by pop stars - a cultivated, controlling image of rebellion - serves to dilute a great political movement of anger. In summit after summit, not a single significant "promise" of the G8 has been kept, and the "victory for millions" is no different.

It is a fraud - actually a setback to reducing poverty in Africa. Entirely conditional on vicious, discredited economic programmes imposed by the World Bank and the IMF, the "package" will ensure that the "chosen" countries slip deeper into poverty.'




met vriendelijke groeten

Pindar

Tantist
3 juli 2005, 23:12
Enough said:the day after. The hypocrisy of Western bourgeois consumerism.

http://images.theglobeandmail.com/RTGAM_Archive/images/20050702/wlive-canada02/live81.jpg

Zoals vele Afrikaanse en Europese intellectuelen zeggen: Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.

In dat opzicht is zowel Live8 als de G8 propaganda bijzonder geslaagd.

100% akkoord. Live Aid en dergelijken lijken me eerder bedoelt om ons geweten te sussen dan dat het werkelijk uitgaat van solidariteit.

Kayo
4 juli 2005, 18:59
Enough said:the day after. The hypocrisy of Western bourgeois consumerism.

http://images.theglobeandmail.com/RTGAM_Archive/images/20050702/wlive-canada02/live81.jpg

Zoals vele Afrikaanse en Europese intellectuelen zeggen: Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.

In dat opzicht is zowel Live8 als de G8 propaganda bijzonder geslaagd.

Goede zin ...:-)

labyrinth
4 juli 2005, 21:39
100% akkoord. Live Aid en dergelijken lijken me eerder bedoelt om ons geweten te sussen dan dat het werkelijk uitgaat van solidariteit.

Eigenlijk zijn ze meer bedoeld om ons een geweten te schoppen dan te sussen.....
Maar de interpretatie ervan hangt af van je eigen persoonlijkheid.
Het is een beetje zoals religie. Je moet erin geloven......

Percalion
4 juli 2005, 21:42
THE G8 SUMMIT: A FRAUD AND A CIRCUS

And Bob Geldof, much as his intentions are sincere, makes it easier for the elite to hide their agenda behind fine words they have no intention of following through with action.

'Africa's imperial plunder and tragedy have been turned into a circus for the benefit of the so-called G8 leaders due in Scotland next month and those of us willing to be distracted by the barkers of the circus: the establishment media and its "celebrities". The illusion of an anti establishment crusade led by pop stars - a cultivated, controlling image of rebellion - serves to dilute a great political movement of anger. In summit after summit, not a single significant "promise" of the G8 has been kept, and the "victory for millions" is no different.

It is a fraud - actually a setback to reducing poverty in Africa. Entirely conditional on vicious, discredited economic programmes imposed by the World Bank and the IMF, the "package" will ensure that the "chosen" countries slip deeper into poverty.'




met vriendelijke groeten

Pindar

Je mag ook Nederlands praten hoor. We gaan je heus niet uitschelden voor flamingant. Wel, niet iederéén zal je uitschelden voor flamingant.

Levertraan
4 juli 2005, 21:53
Live8 ? Noem het gerust Live88.
De propagandistische scènes na elk zogenaamd belangenloos optreden van een sociaal-bewogen "wereldartiest", deden mij bij wijlen denken aan fascistische indoctrinatietechnieken. Het volk tegen de 8 wereldleiders.. Enige kritiek op Afrikaanse regimes was natuurlijk uit den boze. Wat die Bob Geld-op enkel bereikte met deze concertreeksen is de toenemende amerikanisatie en verachterlijking van Europa.

Bhairav
5 juli 2005, 06:01
Een gitaar met een knoop erin: dat is gewoon een verborgen anti-rock&roll statement.
We mogen alleen geinegreerde huppeldepup acties voeren; maar wat echt helpt zijn rellen en keet schoppen... hetgeen sommige verraders ons willen wijsmaken dat dit het erger maakt. Diplomatie werkt toch niet...

Gertj3
5 juli 2005, 08:38
100% akkoord. Live Aid en dergelijken lijken me eerder bedoelt om ons geweten te sussen dan dat het werkelijk uitgaat van solidariteit.

ik zie het nut niet van die optredens en dergelijke!

Heb vorige week gekeken naar Netwerk op de NED

Daar hadden ze een hele reeks over mensen die in zuid afrika enz wonen

T'blijkt dat men niet meer geld nodig heeft maar dat ze het geld moeten gebruiken die ze krijgen die nu grotendeels bij de grote bonzen zit om hun eigen zakken te vullen

Die man wist ook nog te vertellen men beter deftige huizen enz zou bouwen in plaats van tentjes te laten zetten van rode kruis en dergelijke

Misschien moeten we onze manier van geld geven aan zulke landen anders aanpakken !!

Europa zou beter het geld voor zichzelf houden en als er een land hulp nodig heeft voluit gaan voor huizen of degelijke woningen!!

Herr Flick
5 juli 2005, 08:56
Kijk naar Zimbabwe, schoon voorbeeld van hoe ze daar met de gebrachte beschaving huishouden, Zuid-Afrika is ook goe op weg...

Dus laat ons de dingen maar eens bij hun naam noemen. Bobke Geldof had beter eens goe van zijn kloten gemaakt op dat podium en bij zijn intervieuw met den Blair.

Het moet gedaan zijn met die dictators, te steunen daar in den afriek. Democratie en mensenrechten, of geen geld, en crepeert uw bevolking, wel sorry maar ge hebt het zelf gezocht.

Wij hebben ze gekoloniseerd, dat is waar, dat is de grootste fout geweest die het westen ooit gemaakt, heeft, ze hadden die mensen daar beter in hun stro roksken aan de lianen laten slingeren, en gewacht tot ze zelf hun ontwikkeling hadden gestart of ze gewoon met rust gelaten.

Den afriek is een bodemloos gat, dus ofwel stop je met daar geld in te smijten en laat je hen hunne plan trekken. Ofwel geef je poen, maar maak je eerst de bodem dicht, en de enige manier om dat te doen, is een sterk goed regime installeren, desnoods moeten ze maar opnieuw gekoloniseerd worden.

Gertj3
5 juli 2005, 08:57
Kijk naar Zimbabwe, schoon voorbeeld van hoe ze daar met de gebrachte beschaving huishouden, Zuid-Afrika is ook goe op weg...

Dus laat ons de dingen maar eens bij hun naam noemen. Bobke Geldof had beter eens goe van zijn kloten gemaakt op dat podium en bij zijn intervieuw met den Blair.

Het moet gedaan zijn met die dictators, te steunen daar in den afriek. Democratie en mensenrechten, of geen geld, en crepeert uw bevolking, wel sorry maar ge hebt het zelf gezocht.

Wij hebben ze gekoloniseerd, dat is waar, dat is de grootste fout geweest die het westen ooit gemaakt, heeft, ze hadden die mensen daar beter in hun stro roksken aan de lianen laten slingeren, en gewacht tot ze zelf hun ontwikkeling hadden gestart of ze gewoon met rust gelaten.

Den afriek is een bodemloos gat, dus ofwel stop je met daar geld in te smijten en laat je hen hunne plan trekken. Ofwel geef je poen, maar maak je eerst de bodem dicht, en de enige manier om dat te doen, is een sterk goed regime installeren, desnoods moeten ze maar opnieuw gekoloniseerd worden.

volledig akkoord

Bhairav
5 juli 2005, 08:59
Fout, die benefit toestanden dienen juist om afrika klein te houden. Zodat het westen rijk blijft. Wat het publiek van LIVE8 betreft; zij houden er gewoon en kuddementaliteit op na: gezellig samen dezelfde mening hebben. Waar het echt om gaat, zal hen NOOIT een barst schelen.

Pelgrim
5 juli 2005, 09:22
Ik had ook wel al vroeg door dat heel die opzet een beetje overroepen was. Maar goed, als daarmee de schulden op een of andere miraculeuze manier verdwijnen is het toch iets.
En ik heb voor de eerste keer in mijn leven Pink Floyd eens live kunnen zien.:-D

Gertj3
5 juli 2005, 09:25
Fout, die benefit toestanden dienen juist om afrika klein te houden. Zodat het westen rijk blijft. Wat het publiek van LIVE8 betreft; zij houden er gewoon en kuddementaliteit op na: gezellig samen dezelfde mening hebben. Waar het echt om gaat, zal hen NOOIT een barst schelen.

Wat fout?

Tantist
5 juli 2005, 15:42
Eigenlijk zijn ze meer bedoeld om ons een geweten te schoppen dan te sussen.....

Daar ga ik niet mee akkoord. Dat is zoals de offerandes in de kerk. Je smijt daar wat kopergeld in en je geweten is gesust.


Maar de interpretatie ervan hangt af van je eigen persoonlijkheid.
Het is een beetje zoals religie. Je moet erin geloven......


Tja, dat vind ik maar een zwakke kijk op deze materie. Hoe wil Live8 een geweten schoppen, concreet graag...

boer_bavo
5 juli 2005, 15:49
Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.
Ik ben het er niet mee eens. De basis van de miserie in Afrika ligt niet hier.

Je kan misschien zeggen dat we niks doen om het beter te maken (wat kwasi even erg is). Maar zeggen dat de basis hier ligt -> dat vind ik overdreven.
Edit:After edit by boer_bavo on 05-07-2005 at 16:49
Reason:
--------------------------------

Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.
Ik ben het er niet mee eens. De basis van de miserie in Afrika ligt niet hier.

Je kan misschien zeggen dat we niks doen om het beter te maken (wat kwasi even erg is). Maar zeggen dat de basis hier ligt -> dat vind ik overdreven.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Live8 is slecht voor Afrika, maar het houdt de bourgeois in toom en verhindert hen na te denken over hun eigen gedrag, dat de basis vormt voor de miserie in Afrika.
Ik ben het er niet mee eens. De basis van de miserie in Afrika ligt niet hier.

Je kan misschien zeggen dat we niks doen om het beter te maken (wat even erg is). Maar zeggen dat de basis hier ligt -> dat vind ik overdreven.

chomsky
5 juli 2005, 15:57
Daar ga ik niet mee akkoord. Dat is zoals de offerandes in de kerk. Je smijt daar wat kopergeld in en je geweten is gesust.



Tja, dat vind ik maar een zwakke kijk op deze materie. Hoe wil Live8 een geweten schoppen, concreet graag...

tja, wat baten kaars en bril, als den uil...; ik vond het 'emo' gehalte ook iets te hoog naar mijn goesting, maar effectief: als uw geweten gesust is, en daarmee de kous af, dan zal het weinig uithalen... er zijn ook mensen die hun geweten niet in vrijblijvendheid sussen, en individueel hier en daar, iets proberen te veranderen, druk uitoefenen,... Hoe sterker die groep kan worden, hoe meer mensen overtuigd raken van het feit dat het zo niet langer verder kan, en dat het probleem wel degelijk mondiale gevolgen heeft (vluchtelingenstroom,...), hoe dichter we bij een stapsgewijze oplossing komen (en die oplossing zal ook enig realisme vragen tav bepaalde regimes, inderdaad)...

maar 't is natuurlijk makkelijker vanuit de luie zetel op de pianist/boodschapper te schieten...

Mephisto
6 juli 2005, 10:05
Kijk naar Zimbabwe, schoon voorbeeld van hoe ze daar met de gebrachte beschaving huishouden, Zuid-Afrika is ook goe op weg...

Dus laat ons de dingen maar eens bij hun naam noemen. Bobke Geldof had beter eens goe van zijn kloten gemaakt op dat podium en bij zijn intervieuw met den Blair.

Het moet gedaan zijn met die dictators, te steunen daar in den afriek. Democratie en mensenrechten, of geen geld, en crepeert uw bevolking, wel sorry maar ge hebt het zelf gezocht.

Wij hebben ze gekoloniseerd, dat is waar, dat is de grootste fout geweest die het westen ooit gemaakt, heeft, ze hadden die mensen daar beter in hun stro roksken aan de lianen laten slingeren, en gewacht tot ze zelf hun ontwikkeling hadden gestart of ze gewoon met rust gelaten.

Den afriek is een bodemloos gat, dus ofwel stop je met daar geld in te smijten en laat je hen hunne plan trekken. Ofwel geef je poen, maar maak je eerst de bodem dicht, en de enige manier om dat te doen, is een sterk goed regime installeren, desnoods moeten ze maar opnieuw gekoloniseerd worden.Zullen we jou eens opvoeden?
Gedwongen in een internaat plaatsen en keurig mijn schoenen laten poetsen en de toiletten met een tandenborstel doen? Kijken hoe lang het duurt voordat je gaat rebelleren, als wij (de heersende elite) vertrekken en het internaat aan de geïnterneerden overlaten..

Herr Flick
6 juli 2005, 10:42
Zullen we jou eens opvoeden?
Gedwongen in een internaat plaatsen en keurig mijn schoenen laten poetsen en de toiletten met een tandenborstel doen? Kijken hoe lang het duurt voordat je gaat rebelleren, als wij (de heersende elite) vertrekken en het internaat aan de geïnterneerden overlaten..


Heb ik gevraag om opgevoed te worden ?

ik heb hier al gezegd dat de westerse wereld die mensen met rust moet laten en hun hun eigen ding laten doen. De grootste fout is de kolonisatie geweest, ze hadden die best in hun hutteke laten wonen.

Maar ze hebben ze nu gekoloniseerd, en sorry maar dat is niet ons schuld, Een of andere geldzuchtige baardaap is daar verantwoordelijk voor.

Maar om nu zijn shit op te kuisen zijn er twee mogelijkheden, ofwel laat je ze volledig met rust, (totale dekolonisatie) ofwel koloniseer je opnieuw en voed je ze inderdaad op in de westerse denkwijze, en economische visie, zodanig dat ze meekunnen en weten en inzien dat rijkdom = aan arbeid en investering en dat je met corruptie en op uw reet zitten met ne kalasjnikov in uw handen de oplossing niet is.

Als het aan mij ligt, is het totale dekolonisatie, binnen 20 of 30 jaar als ze misschien zelf een imperium of beschaving hebben uitgebouwd kunnen ze dan eens contact opnemen met de rest van de wereld over eventueele samenwerking, maar tonnen voedsel en geld in Afrika blijven kappen is een zinloze bezigheid die totaal niks opleverd zowel niet voor ons als voor hen.

boer_bavo
7 juli 2005, 10:57
en inzien dat rijkdom = aan arbeid en investering en dat je met corruptie en op uw reet zitten met ne kalasjnikov in uw handen de oplossing niet is.

Denk je nu echt dat ze dat niet inzien? De meerderheid werkt elke dag harder dan jij ooit gewerkt hebt.