Chipie
11 juli 2005, 09:40
Het door velen (vooral linksen) geprezen sociaal model van Duitsland staat op springen...
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be (http://www.standaard.be)
Tja, en de vakbonden en linkse politici noemen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)
Edit:After edit by CHIPIE on 11-07-2005 at 11:02
Reason:
--------------------------------
Het door velen (vooral linksen) geprezen sociaal model van Duitsland staat op springen...
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be (http://www.standaard.be)
Tja, en de vakbonden en linkse politici noemen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)
Before any edits, post was:
--------------------------------
Het door velen (vooral linksen) geprezen sociaal model van Duitsland staat op springen...
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be
Tja, en de vakbonden en linkse politici nieomen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be (http://www.standaard.be)
Tja, en de vakbonden en linkse politici noemen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)
Edit:After edit by CHIPIE on 11-07-2005 at 11:02
Reason:
--------------------------------
Het door velen (vooral linksen) geprezen sociaal model van Duitsland staat op springen...
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be (http://www.standaard.be)
Tja, en de vakbonden en linkse politici noemen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)
Before any edits, post was:
--------------------------------
Het door velen (vooral linksen) geprezen sociaal model van Duitsland staat op springen...
Uit het onderstaande artikel blijkt dat de buitensportige invloed van
de vakbonden
de ondernemingsraden
de linkse politici
Duitslang in grote moielijkheden hebben gebracht..
De zwakke plekken van Duitsland
De zware crisis bij Volkswagen legt de zwakheden van het Duitse corporatisme bloot.
Door de buitensporige invloed van vakbonden,
ondernemingsraad en
politici op de besluitvorming
is niet alleen de Duitse autofabrikant in grote moeilijkheden gekomen.
De vorige week teruggetreden topmanager van VW, Peter Hartz, speelt zowel een rol bij het schandaal rond Volkswagen als bij de aanhoudende Duitse economische stagnatie.
HARTZ zorgde voor overdreven optimisme bij het zwalpende autobedrijf. Door de dwalende Duitse regering werd hij als redder in de nood binnengehaald en tot ,,chef-hervormer" benoemd.
Bij VW voerde hij de vierdaagse werkweek in en
gaf de werknemers een baangarantie tot 2011. Een ongewone maatregel voor een wereldspeler, die met de grilligheid van de markt moet rekenen. Maar VW hield blijkbaar alleen rekening met de sociaal gecorrigeerde markteconomie, het maatschappelijk model dat de Duitsers superieur vinden.
Het zomerschandaal bij VW valt samen met het begin van de verkiezingscampagne in Duitsland. Hartz heeft heel wat uit te leggen: gaf hij vrijspel om de ondernemingsraad te corrumperen?
Ook Schröder gaat niet vrijuit.
Waarom heeft de oud-premier van Nedersaksen niets gedaan om de staatsinvloed bij VW te beperken? Als lid van de raad van toezicht had hij het goede voorbeeld kunnen geven.
En waarom stonden zes SPD-parlementsleden op de loonlijst van zijn lievelingsbedrijf?
De Duitse vakbonden gaan evenmin vrijuit.
Zij verzetten zich tegen vrijwel elke vernieuwing.
Alleen als de vakbondsleiders zelf iets extra kunnen meepikken, kijken ze de andere kant op.
Zoals de huidige voorzitter van de IG Metall, toen de vergoeding in de raad van toezicht bij VW werd verdubbeld tot 300.000 euro. Of de oude IG Metall-chef, die 30 miljoen euro ontslagpremie voor de baas van Mannesmann goedkeurde, terwijl zijn eigen basis met massale ontslagen werd geconfronteerd.
Volgens de VW-wet uit 1960 kan niemand meer dan 20 procent van de aandelen in Volkswagen bezitten. Daarmee worden buitenlandse overnemers afgeschrikt.
Nu zit VW, dat een omzet heeft van 89 miljard euro, met de gebakken peren.
De winst is gehalveerd,
VW maakt verlies en
de onderneming heeft tienduizenden overtollige werknemers, schrijft het gezaghebbende blad Wirtschaftswoche.
Die diagnose lijkt verdacht veel op het economisch rapport van Duitsland zelf.
De groei blijft al meer dan tien jaar achter op het Europees gemiddelde.
Een overheidsschuld die opgelopen is tot 1.400 miljard euro hangt om de nek van komende generaties en
de werkloosheid steeg dit jaar al tot boven de 5 miljoen.
Zowel Europa's grootste autobouwer als de economisch sterkste staat van het continent, hebben jarenlang boven hun stand geleefd. Waar VW dure merken als Bentley, Lamborghini en Bugatti wilde kopen, bezit Duitsland een onbetaalbaar geworden sociaal vangnet van topkwaliteit, waarin nooit gesneden mocht worden. Ook om electorale redenen. De ,,eeuwige kanselier" van de CDU, de zestien jaar regerende Helmut Kohl, deed er niks aan.
Het tijdschrift The Economist noemde dit getalm ,,the German disease". Intussen heten Duitse bedrijven die in Oost-Europa gunstiger willen produceren ,,landverraders".
Schröder sprak zelfs van ,,onpatriottisch gedrag". Samen met zijn vriend de kanselier zou Peter Hartz, na het zwalpende Volkswagen, ook de Bondsrepubliek wel even hervormen.
Bondskanselier Gerhard Schröder noemt zijn nieuwe SPD-verkiezingsprogramma ,,Vertrouwen in Duitsland". Voor zijn aantreden in 1998 beloofde hij om de werkloosheid onder 3,5 miljoen te brengen. Maar weinig Duitsers zijn geneigd de beloftes van Schröder nu nog een derde keer te geloven.
www.standaard.be
Tja, en de vakbonden en linkse politici nieomen zich zo graag progressieven...
Volgens mij zijn er enorm veel dieven bij die progressieven...;-)