PDA

View Full Version : Verzoekschrift : 15.000 handtekeningen.


de limburgse leeuw
29 juli 2005, 00:19
KLEINE HANDLEIDING VOOR HET WERKEN MET DE PETITIE
TER ONDERSTEUNING VAN HET VERZOEKSCHRIFT VAN

GEORGES DEBUNNE, JEF SLEECKX EN LODE VAN OUTRIVE

AAN HET VLAAMS PARLEMENT



Platform Nee aan de grondwet
www.neetegendeeuropesegrondwet.be

1. Door elk van deze drie werd op 12 juni 2005 een verzoekschrift ingediend bij het Vlaams Parlement met de vraag het Europees grondwettelijk verdrag (Europese “grondwet”) niet te ratificeren alvorens de bevolking uitgebreid geinformeerd en geconsulteerd is. De tekst staat op de voorzijde van de petitie.

Het is dus een puur democratische eis, die zich ook niet uitspreekt over de preciese vorm van de “consultatie”. Er wordt ook niet gezegd dat de grondwet moet verworpen worden (alhoewel de drie indieners dat persoonlijk wel vinden). Democratie, zijn zeg hebben, geïnformeerd worden, daarover gaat het.

2. De verzoekschriften werden op 22 juni ontvankelijk verklaard. Dit betekent alleen dat er erkend wordt dat het gaat over een aangelegenheid waarin het Vlaams Parlement bevoegd is. Het is geen instemming met de voorstellen van het verzoekschrift. Meer uitleg over verzoekschriften aan het Vlaams Parlement vind je op http://www.vlaamsparlement.be/vpWeb/p3app/htmlpages/vp/Infopunt/BurgerEnParlement/Reglementering.html

3. Het verzoek zelf zal eerst door de Commissie Buitenland van het Vlaams Parlement behandeld worden; deze commissie zal uitmaken welk gevolg aan het verzoekschrift wordt gegeven. De plenaire vergadering van het Parlement spreekt zich uit over de conclusies van de commissie.

4. Daarnaast organiseren we dus ook een petitie ter ondersteuning van het verzoekschrift. Wat is de bedoeling? Als 15.000 personen (Vlamingen, Walen, Brusselaars, Belgen of niet-Belgen) een verzoekschrift ondersteunen, kan een hoorzitting in de parlementaire commissie het Parlement afgedwongen worden: “Als het verzoekschrift door minstens 15.000 personen ondertekend werd, is de commissie verplicht om de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift te horen.”
Het reglement spreekt van 15.000 personen, zonder vermelding of dit Vlamingen moeten zijn. We hebben dit nagevraagd bij de commissiesecretaris, die bevestigde dat er geen vereisten zijn wat leeftijd of nationaliteit betreft. De ondertekenaars moeten evenwel in België woonachtig zijn, dus hun domicilie hebben in België.

5. Om met de petitie ook onder franstaligen te kunnen werken, is er, naast de eentalig nederlandse, ook een tweetalige versie. Die is natuurlijk minder aangewezen in Vlaanderen, maar het heeft voor de geldigheid geen enkel belang of iemand tekent op de eentalig nederlandse of de tweetalige. Voor de “achterdochtigen” vermelden we nog dat het volledig reglementair is dat de handtekeningen op de achterzijde van de tekst van het verzoekschrift staan.

6. De werking met een petitie biedt natuurlijk ook de gelegenheid om de discussie over de Europese grondwet en de ratificatie/verwerping ervan te populariseren. Geef waar mogelijk wat uitleg; je kan eventueel de bijgevoegde tekst “70% van de Belgische bevolking vóór de Europese grondwet ??” gebruiken, of ander materiaal waarover je beschikt.
7. Op de petitie moet de ondertekenaar zijn naam, voornaam en handtekening vermelden. Adres is niet strikt vereist, maar lijkt ons beter ook vermeld te worden om eventuele betwistingen over de geldigheid te vermijden.

8. De petitie kan niet op elektronische wijze ondertekend worden.

9. Gebruik de bijgevoegde vorm van de petitie (eentalige of tweetalige versie). Druk dit tweezijdig af en copieer verder tweezijdig, zodat men werkelijk bewijst dit verzoekschrift te steunen.

10. De ingevulde lijsten moeten terugbezorgd worden op het centrale adres: Georges Debunne, Maalbeeklaan 9/49, 1000 Brussel.

11. Timing.
We mogen ervan uitgaan dat de ratificatie in het Vlaams Parlement ten vroegste in het najaar van 2005 gepland wordt. We stellen daarom als voorlopige einddatum voor de petitieactie 15 september 2005. Wanneer de Vlaamse kalender duidelijker wordt, kunnen we deze streefdatum nog aanpassen. Maar het is best niet te wachten tot 15/9 om ondertekende petities aan G. Debunne te bezorgen. Stuur door zodra je er een honderdtal hebt; daarmee kunnen we de stand van zaken opvolgen.

12. Wie organiseert dit ? Het idee is gelanceerd door Georges Debunne; enkele medestanders hebben aan de praktische realisatie gewerkt, en sinds 23 juni is het een deel van de werking van het Platform Nee aan de grondwet (www.neetegendeeuropesegrondwet.be), waar ook de Brusselse en Waalse activiteiten gecoordineerd worden.

Er zijn nog mensen gezocht die willen meehelpen.

Pelgrim
2 augustus 2005, 09:32
Ik ga dit ook eens aan anderen doorsturen.

de limburgse leeuw
5 augustus 2005, 02:34
Ik ga dit ook eens aan anderen doorsturen.

Doe dat. Probeer overal groepjes te vormen om met braderieën, festivals, kermissen, enz... handtekeningen op te halen. De Gentse feesten hebben toch al zeker 4.000 handtekeningen opgeleverd. Maar er zijn er nog meer nodig.
In Lanaken zullen wij trachten een stand te hebben op de braderie van maandag 22 augustus. Ik ga hem morgen al bestellen, denk ik. In de hoop dat we nog niet te laat zijn, ik heb dat nog nooit gedaan.

We zullen zien of we mensen kunnen bij elkaar krijgen om ook iets te ondernemen op Pukkelpop. Maar dat is voor mij alleen wellicht te hoog gegrepen.

de limburgse leeuw
17 september 2005, 23:55
Ik ga dit ook eens aan anderen doorsturen.

prima zo, Pelgrim. In ieder geval kan ik meedelen dat de organisatoren ergens volgende week een persmededeling zullen versturen en ons officieel zullen briefen. Dat heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

de limburgse leeuw
29 september 2005, 12:56
De 15.000 handtekeningen voor het verzoek van Debunne, Jef Sleeckx en Lode Van Outrive rond de EU-grondwet zijn binnen !

Ze worden afgegeven zo goed als zeker op :

do 29/9 11u Vlaams Parlement (hoek Leuvense straat 1000 Bssl) (afspraak vanaf 10u30).

Ja, we zijn net te laat om daar nog heen te crossen.

Pelgrim
29 september 2005, 14:27
Misschien kunnen we dat vooralsnog ergens gaan vieren? :) ;)

de limburgse leeuw
30 september 2005, 04:38
Misschien kunnen we dat vooralsnog ergens gaan vieren? :) ;)

Ja, santé. Misschien binnenkort in Zutendaal ?

In ieder geval ben ik blij dat het voorbij is. Ik haat petities. En je weet niet wat ik heb afgezien om iedere keer weer opnieuw die uitleg te doen over die sakkerse grondwet en alles wat erin staat ?

Ik ben wellicht, samen met jou, één van de weinigen in belgië die ze gelezen heeft, helemaal, tot en met de protocollen.

En als je dan met die petitie rondloopt en je tijd is beperkt, kom je meestal nog een voorstander tegen die wèl wil praten. Op zich is dat al een zeldzaamheid, want de meeste voorstanders gingen elk debat uit de weg.

Pelgrim
30 september 2005, 09:03
Ik heb dat ding nu ook weer niet helemaal gelezen. Ik heb er wel zo ver mogelijk in gebladerd dus ik heb wel een algemeen idee. Trouwens, een paar puntjes volstaat eigenlijk om het militaristische en neoliberale karakter aan te tonen.

Ik heb inderdaad zeer weinig voorstanders gezien die het debat durfden aan te gaan, de meesten schenen niet eens te weten wat er eigenlijk in stond, zij volgden enkel vage idealen over 'europa één'. Blijkbaar maakt het niks uit w�*t voor Europa, als er maar een Europa is.

Heel gevaarlijk vind ik dat.

de limburgse leeuw
1 oktober 2005, 13:37
Ik heb dat ding nu ook weer niet helemaal gelezen. Ik heb er wel zo ver mogelijk in gebladerd dus ik heb wel een algemeen idee. Trouwens, een paar puntjes volstaat eigenlijk om het militaristische en neoliberale karakter aan te tonen.

Ik heb inderdaad zeer weinig voorstanders gezien die het debat durfden aan te gaan, de meesten schenen niet eens te weten wat er eigenlijk in stond, zij volgden enkel vage idealen over 'europa één'. Blijkbaar maakt het niks uit w�*t voor Europa, als er maar een Europa is.

Heel gevaarlijk vind ik dat.

Ja, toch heb ik mijn beste gedaan om het hele document te doorworstelen. In ieder geval zit er teveel in waar we niet zomaar mee akkoord kunnen gaan.

Hier nog een verslagske over de overhandiging van de handtekeningen:

http://www.indymedia.be/news/2005/09/99345.php

Ik denk dat het nu afgelopen is met dit initiatief, de doelstelling is bereikt en we zullen zien wat eruit komt.
Misschien niet veel, maar we hebben door de handtekeningenactie voor het verzoekschrift toch wel 15.000 mensen aangesproken met een duidelijke boodschap. Ik denk dat daar de EIGENLIJKE waarde ligt van het hele initiatief.

Nu eens kijken wat we nog kunnen doen.

de limburgse leeuw
1 oktober 2005, 13:39
http://www.indymedia.be/uploads/logo_eu.jpg

Misschien is dit een waardige afsluiter ?