PDA

View Full Version : Wat zijn de voorwaarden om intellectueel te zijn?


Pagina's : [1] 2

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 09:48
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.

Inderdaad, pseudo-intellectuele verzuring!

Ik ben een intellectueel en ik vind dat geen scheldwoord.
De massa is nooit intellectueel, film is een medium voor de massa> veruit de meeste films vallen door de mand.

So, let me know!
(ik verwacht hier al evenveel zinnige antwoorden als bij 'wie is een autoriteit')

numarx
8 juni 2003, 09:55
strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.
- een universitair diploma naar keuze
- een middelgroot tot groot ego

zoiets?

Pink Terror
8 juni 2003, 09:59
Als je jezelf intellectueel noemt, ben je het al niet. Een ware intellectueel is uiterst bescheiden over zichzelf, omdat die weet dat die nooit 'de waarheid' zal bevatten.

Iemand anders intelectueel noemen, is volgens mij juist wanneer die constant zichzelf in vraag stelt en beschikt over een goede basiskennis over modiale thema's.

Heeft absoluut niets met diploma of IQ te maken.

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 10:01
- een universitair diploma naar keuze
- een middelgroot tot groot ego

zoiets?

'k weet het niet.. ik heb die drang zo niet om mezelf intellectueel te noemen (sommigen zeggen nochthans dat ik een 'zelfverklaard intellectueel' ben 8O )

Die eerste voorwaarde lijkt me sterk gekoppeld aan de tweede, maar die 'naar keuze' zou ik weglaten; ook onder 'intellectuelen' is er een onderscheid tussen 'pseudo' en 'grote'
:wink:

michr.oscoop
8 juni 2003, 11:23
Als je jezelf intellectueel noemt, ben je het al niet.

En waarom niet? Als ik groene ogen heb moet ik toch niet gaan vertellen dat ze blauw zijn?

michr.oscoop
8 juni 2003, 11:28
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.

Inderdaad, pseudo-intellectuele verzuring!

Ik ben een intellectueel en ik vind dat geen scheldwoord.
De massa is nooit intellectueel, film is een medium voor de massa> veruit de meeste films vallen door de mand.

So, let me know!
(ik verwacht hier al evenveel zinnige antwoorden als bij 'wie is een autoriteit')

Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 11:34
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.

Inderdaad, pseudo-intellectuele verzuring!

Ik ben een intellectueel en ik vind dat geen scheldwoord.
De massa is nooit intellectueel, film is een medium voor de massa> veruit de meeste films vallen door de mand.

So, let me know!
(ik verwacht hier al evenveel zinnige antwoorden als bij 'wie is een autoriteit')


Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!
Dan is ook iemand van greenpeace die zichzelf vastketent aan een boom in het regenwoud een intellectueel?

Bobke
8 juni 2003, 11:39
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.

Inderdaad, pseudo-intellectuele verzuring!

Ik ben een intellectueel en ik vind dat geen scheldwoord.
De massa is nooit intellectueel, film is een medium voor de massa> veruit de meeste films vallen door de mand.

So, let me know!
(ik verwacht hier al evenveel zinnige antwoorden als bij 'wie is een autoriteit')


Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!
Ik zou dat eerder een idealist noemen.

numarx
8 juni 2003, 11:40
Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!
Dan is ook iemand van greenpeace die zichzelf vastketent aan een boom in het regenwoud een intellectueel?
Tenzij hij een masochist is natuurlijk.

michr.oscoop
8 juni 2003, 11:50
[Dan is ook iemand van greenpeace die zichzelf vastketent aan een boom in het regenwoud een intellectueel?

Waarschijnlijk wel. Als je een sociaal profiel van Greenpeace activisten zou opstellen zal wel blijken dat dat geen dwazekloten zijn.

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 11:51
[Dan is ook iemand van greenpeace die zichzelf vastketent aan een boom in het regenwoud een intellectueel?

Waarschijnlijk wel. Als je een sociaal profiel van Greenpeace activisten zou opstellen zal wel blijken dat dat geen dwazekloten zijn.

Er is dus toch een relatie met opleiding en IQ ?

Kotsmos
8 juni 2003, 11:52
Intellectueel is vooral een woord van de culturele elite, om zich te onderscheiden van de gewone, domme massa. Het heeft helemaal geen objectieve betekenis.

merel
8 juni 2003, 11:56
Zou het niet mooier zijn iedereen als intellectueel te bestempelen?

de ene zal wiskundig intellectueel zijn, de ander politiek, nog een ander op het gebied van humor, wie weet bestaan er zelfs seksueel intellectuelen?

michr.oscoop
8 juni 2003, 12:10
[Er is dus toch een relatie met opleiding en IQ ?

Ja, uiteraard. Maar dat interacteert allemaal onderling natuurlijk.
Intellectueel zijn is niet zoiets als een lichaamseigenschap, maar een actief verder willen zien dan uw neus lang is. En dat hangt idd samen met sociale afkomst, opleiding, IQ, ev. diploma's.
Een arbeider die na zijn geestdodend werk VTM opzet en daar de hele avond naar blijft gapen zal geen intellectueel worden, niet omdat het een arbeider is maar omdat hij niet aan zijn ontwikkeling WERKT.

michr.oscoop
8 juni 2003, 12:12
Intellectueel is vooral een woord van de culturele elite, om zich te onderscheiden van de gewone, domme massa.

Het heeft helemaal geen objectieve betekenis.

-mag het even?

-klopt mijn objectieve definitie niet?

Kotsmos
8 juni 2003, 12:20
-klopt mijn objectieve definitie niet?

het woord "intellectueel" is door haar ontstaan subjectief, daar verander je niks aan.

Dies
8 juni 2003, 12:48
Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!

Intellectueel: verstandelijk ontwikkeld persoon die de maatschappij kritisch volgt en aan wiens oordeel een zeker gezag wordt toegekend
Dus ja intelligentie heeft voor een groot gedeelte te maken met het al dan niet intellectueel zijn van iemand, omdat een gebrek aan IQ nu eenmaal de ontwikkelingsmogelijkheden van iemand beknot.
Het struikelblok voor de meeste zal echter het laatste aspect zijn, want ik denk dat slechts aan weinigen op dit forum een zeker gezag wordt toegekend.

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 12:51
Een intellectueel is iemand wiens interesse verder reikt dan zijn onmiddellijke woon-en werkomgeving, over onderwerpen die hem of haar niet direct materieel gewin of genot opleveren.
Dat komt aardig in de buurt denk ik.
Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel!

Intellectueel: verstandelijk ontwikkeld persoon die de maatschappij kritisch volgt en aan wiens oordeel een zeker gezag wordt toegekend
Dus ja intelligentie heeft voor een groot gedeelte te maken met het al dan niet intellectueel zijn van iemand, omdat een gebrek aan IQ nu eenmaal de ontwikkelingsmogelijkheden van iemand beknot.
Het struikelblok voor de meeste zal echter het laatste aspect zijn, want ik denk dat slechts aan weinigen op dit forum een zeker gezag wordt toegekend.

in dat verband verwijs ik u naar een andere topic van me http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3694

TomB
8 juni 2003, 14:17
Intellectueel: verstandelijk ontwikkeld persoon die de maatschappij kritisch volgt en aan wiens oordeel een zeker gezag wordt toegekend

Boe, ik kan nooit een intellectueel worden!

Wanne
8 juni 2003, 14:30
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.

Pink Terror
8 juni 2003, 14:54
Als je jezelf intellectueel noemt, ben je het al niet.

En waarom niet? Als ik groene ogen heb moet ik toch niet gaan vertellen dat ze blauw zijn?

Je kan die 2 dingen totaal niet vergelijken, nu ga je er van uit dat je een feitelijke intellectueel bent. Ten eerste is zoiets niet feitelijk vast te stellen, het is totaal subjectief (vandaar deze discussie).
En ten tweede, zoals ik al zei; échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

Paulus de Boskabouter
8 juni 2003, 14:58
En ten tweede, zoals ik al zei; échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

8) dank u.

Die laatste zin gaat wel niet op voor mannen :wink:

:wink: :wink: :wink:

numarx
8 juni 2003, 15:13
Ja, daar heeft ze michroscoop wel mooi in een intellectuele houdgreep!

Pink Terror
8 juni 2003, 15:20
Dat verdient een vreugdedansje!! :multi:

michr.oscoop
8 juni 2003, 17:18
Ja, daar heeft ze michroscoop wel mooi in een intellectuele houdgreep!

Bijlange niet, dus stop dat vreugdedansje al maar. Waarom een intellectueel zou stoppen met intellectueel te zijn het moment dat hij dat uitspreekt, ontgaat mij volledig. Dat is gewoon een gemeenplaats van dezelfde orde als
de beste stuurlui staan aan wal.

michr.oscoop
8 juni 2003, 17:20
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.

Dat zou zo vanachter de toog van het café van Stevaert kunnen komen.

Pink Terror
8 juni 2003, 17:39
Ja, daar heeft ze michroscoop wel mooi in een intellectuele houdgreep!

Bijlange niet, dus stop dat vreugdedansje al maar. Waarom een intellectueel zou stoppen met intellectueel te zijn het moment dat hij dat uitspreekt, ontgaat mij volledig. Dat is gewoon een gemeenplaats van dezelfde orde als
de beste stuurlui staan aan wal.


Ik gebruik elke gelegenheid om een vreugdedansje te doen, en zelfs met heel je intellect zal je me daar niet van kunnen weerhouden.

Waarom is het zo belangrijk voor jou om als intellectueel beschouwd te worden?

Wanne
8 juni 2003, 17:41
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.

Dat zou zo vanachter de toog van het café van Stevaert kunnen komen.

Als je dat maar weet ! :wink:

thePiano
8 juni 2003, 18:20
échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

Aha! Dat lijkt al meer de kant van vlaanderen72 op te gaan :P

vl72: de intellectueel van de maand :)

vlaanderen72
8 juni 2003, 20:33
échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

Aha! Dat lijkt al meer de kant van vlaanderen72 op te gaan :P

vl72: de intellectueel van de maand :)

Jij zult het alvast nooit worden nerd.

::Marginaal::
8 juni 2003, 23:39
wat is de voorwaarde om intellectueel te zijn?

Er es goe mee kunnen lachen :lol:

geef mij maar de zogenaamde 'domme massa' hoor, daar zitten de sjiekste mensen..... Ik zie mezelf totaal niet als intellectueel en kheb bijna mijn univ diploma op zak.

jeeez, kheb nog es een kerel meegemaakt die in koren zat en van die "echte kunstmuziek" zong. Hij lachtte gewoon mensen uit die barbecue eten, die nr bep tv-programma's kijken, die pc-games spelen, die luisteren naar 'domme boenkemuziek'.......hmpffffffff Onder mijn invloed is hij gelukkig veranderd ! :)

marginaal till I die !

Ali
8 juni 2003, 23:55
Wat is een intellectueel nu wel. Een intellectueel is een gestudeerd mens, hetgeen niet hetzelfde is als een gediplomeerd mens. Men kan heel erudiet zijn met niet meer dan lagere school en heel onontwikkeld met een academische titel op zak.


Het zijn van intellectueel is meer dan een beroep, het is een levenshouding zonder welke de intellectueel niet kan leven. Hij zal het leven ook opgeven, letterlijk en figuurlijk, indien hem de ruimte voor onafhankelijke en kritische stelllingname wordt ontnomen.

Een maatschappij zonder intellectuelen is niet alleen een saaie maatschappij, maar ook een maatschappij die snel in een situatie van stilstand terecht komt. Het is niet voor niets dat het altijd dezelfde typen zijn die in opstand komen tegen de intellectuelen.
Het is het behoudende type, bang voor verandering, dat de meerderheid der anti-intellectuelen uitmaakt. Zij zijn niet gevaarlijk zolang er aan hen geen leiding wordt gegeven. :wink: 8)

::Marginaal::
9 juni 2003, 00:17
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

Ali
9 juni 2003, 00:27
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

De jongste generatie domme massa, mensen van jou leeftijd, hebben een nieuw modern thema bedacht: de verveling.

De maatschappij interesseert de domme massa immers niet. Alles is individueel en het komt er op aan om je tenminste te vermaken. Je vraagt je in gemoede af of de maatschappij, laat staan de samenleving, voor deze domme mensen überhaupt nog wel bestaat. Op basis van een volstrekt gebrek aan historisch besef komt de massa tot de conclusie dat alles in ons leven al eens is bedacht en vooral geregeld is. :lol:

Supe®Staaf
9 juni 2003, 08:59
wie weet bestaan er zelfs seksueel intellectuelen?
Oef!
'k Had het eventjes warm.
Ik dacht al dat ik voorgoed aan de kant moest blijven staan en mijn ambities om voor intellectueel door te gaan, voor eeuwig moest opbergen.
Dankzij Merels 'ontsnappingsroute' ben ik nu opnieuw in de running om alsnog het intellectuele gild te vervoegen.
Welke dames nemen mijn sollicitatie ter harte?
Ik ben bereid om een veelheid van proeven en testen te ondergaan, zowel op vlak van uithouding, frequentie, inventiviteit, creativiteit..........

Knuppel
9 juni 2003, 09:25
échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

Aha! Dat lijkt al meer de kant van vlaanderen72 op te gaan :P

vl72: de intellectueel van de maand :)

Bewijzen: daar zit ook "wijze' in. Eén van de kenmerken van een wijze is dat hij geen behoefte (meer) heeft zich te bewijzen. Niet omdat hij alles al weet maar net omdat hij beseft NOOIT alles zeker te zullen weten en dus ook nooit het eeuwige gelijk aan zijn kant te zullen hebben.
Hij zal dus ook niet ten alle tijden zijn eigen grote gelijk proberen door te drukken, gewoon omdat dit niet bestaat. In die zin zijn 'echte intellectuelen' inderdaad hun puberale fase ontgroeid.

Voor mij is dus een 'wijze' en een 'échte intellectueel' synonym.

Dat jij VL 72 de titel van intellectueel geeft omdat je vind dat de hierboven aangehaalde vertaling daarvan je hiervoor aanleiding geeft, dan zit je er wel héééééééééél ver naast, Piano.

appelmoes
9 juni 2003, 09:33
Intellectueel zijn heeft zijn goede en slechte kanten , zolang ze het maar niet te hoog in den bol krijgen om neer te kijken naar de zogezegde domme massa, is er niets aan de hand 8)

thePiano
9 juni 2003, 09:50
échte intellectuelen weten dat ze de absolute waarheid niet bevatten, ze zijn daarom bescheiden over zichzelf, ze hoeven niet te koop lopen met hun verstand, ze moeten zich aan niemand bewijzen. Ze zijn hun puberale fase al ontgroeit.

Aha! Dat lijkt al meer de kant van vlaanderen72 op te gaan :P

vl72: de intellectueel van de maand :)

Bewijzen: daar zit ook "wijze' in. Eén van de kenmerken van een wijze is dat hij geen behoefte (meer) heeft zich te bewijzen. Niet omdat hij alles al weet maar net omdat hij beseft NOOIT alles zeker te zullen weten en dus ook nooit het eeuwige gelijk aan zijn kant te zullen hebben.
Hij zal dus ook niet ten alle tijden zijn eigen grote gelijk proberen door te drukken, gewoon omdat dit niet bestaat. In die zin zijn 'echte intellectuelen' inderdaad hun puberale fase ontgroeid.

Voor mij is dus een 'wijze' en een 'échte intellectueel' synonym.

Dat jij VL 72 de titel van intellectueel geeft omdat je vind dat de hierboven aangehaalde vertaling daarvan je hiervoor aanleiding geeft, dan zit je er wel héééééééééél ver naast, Piano.

Aan de wijsheid en het intellectualisme in je signatuur te zien, krijg je van mij alvast de 2de prijs 8)

michr.oscoop
9 juni 2003, 10:36
Waarom is het zo belangrijk voor jou om als intellectueel beschouwd te worden?

Bof, ik weet dat van mezelf dus wat anderen daarvan vinden doet niet zo veel terzake 8) . Wel had ik wel graag wat meer gezag en macht gehad om mijn denkbeelden uit te kunnen voeren, zo zou de maatschappij er veel ordentelijker uitzien, maar ja, het is nu spijtig genoeg niet zo...
Maar eigenlijk moet je de vraag omgekeerd stellen: het is tegenwoordig bon ton om toch maar niet als intellectueel of elitair beschouwd te worden en daar ga ik wat tegen in.
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.

michr.oscoop
9 juni 2003, 10:42
geef mij maar de zogenaamde 'domme massa' hoor, daar zitten de sjiekste mensen..... Ik zie mezelf totaal niet als intellectueel en kheb bijna mijn univ diploma op zak.

Dan kan jij dus niks komen doen op een universiteit.
Maar ja, jij zult wel zo'n neprichting als sociologie of pers-en communicatie gekozen hebben zeker?
Rol nog maar een joint en luister wat naar uw domme stampmuziek van Moby en Deus maar verwacht niet dat je daar intellectueel van wordt!

michr.oscoop
9 juni 2003, 10:47
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

Dom is:
-voor roden, groenen of blauwen stemmen
-naar VTM kijken
-sportliefhebber zijn
-radio Donna opzetten

Zo dat zal het zowat zijn.
Slim is al het omgekeerde.

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 10:49
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

Dom is:
-voor roden, groenen of blauwen stemmen
-naar VTM kijken
-sportliefhebber zijn
-radio Donna opzetten

Zo dat zal het zowat zijn.
Slim is al het omgekeerde.

:lol:

Nog vergeten; grappig zijn zonder je het zelf beseft!

Supe®Staaf
9 juni 2003, 11:10
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.
Persoonlijk lijkt me dat een goed initiatief.
Misschien zijn deze figuren de link om het ongetwijfeld elitaire gebeuren van deze wedstrijd, wat verteerbaarder te maken voor iedereen.

michr.oscoop
9 juni 2003, 11:22
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.
Persoonlijk lijkt me dat een goed initiatief.
Misschien zijn deze figuren de link om het ongetwijfeld elitaire gebeuren van deze wedstrijd, wat verteerbaarder te maken voor iedereen.

Jij wil mij echt kwaad krijgen hé Superstaaf! Als dat ooit gebeurt mogen ze voor mij de kon.Elisabethwedstrijd afschaffen, alle orkesten opdoeken en het PSK platgooien om er een winkelcentrum neer te zetten.
Voila.

numarx
9 juni 2003, 11:23
Maar ja, jij zult wel zo'n neprichting als sociologie of pers-en communicatie gekozen hebben zeker? Rol nog maar een joint en luister wat naar uw domme stampmuziek van Moby en Deus maar verwacht niet dat je daar intellectueel van wordt!
Hilarisch. Maar nu eerlijk, is dat hautain gedoe nu gespeeld of meen je dat allemaal ook echt?

michr.oscoop
9 juni 2003, 11:58
Hilarisch. Maar nu eerlijk, is dat hautain gedoe nu gespeeld of meen je dat allemaal ook echt?

Ik meen dat echt maar ik geef mijn inzichten soms een lichtere toets mee on ze voor iedereen toegankelijk te maken.

numarx
9 juni 2003, 12:07
Qua lichtere toets geef ik u mijn antwoord dan in genuine VL72-stijl:

:roll:

::Marginaal::
9 juni 2003, 12:08
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

De jongste generatie domme massa, mensen van jou leeftijd, hebben een nieuw modern thema bedacht: de verveling.

De maatschappij interesseert de domme massa immers niet. Alles is individueel en het komt er op aan om je tenminste te vermaken. Je vraagt je in gemoede af of de maatschappij, laat staan de samenleving, voor deze domme mensen überhaupt nog wel bestaat. Op basis van een volstrekt gebrek aan historisch besef komt de massa tot de conclusie dat alles in ons leven al eens is bedacht en vooral geregeld is. :lol:

Maar dat is nu toch eens je reinste zever hé. Dat is gewoon zwart-wit denken van mensen die denken dat ze intellectueel zijn. Alsof wij jongeren gewoon puur hedonistisch zijn geworden. Iedere jonge generatie heeft manieren gevonden om zich te vermaken. Maar we zijn ons ferm bewust van de wereld en ik durf zeggen dat we bewuster leven dan in de jaren vijftig. We zijn geïnteresseerd in de samenleving hoor. Dat individualisme is een modewoordje geloof ik. Das puur cultuurpessimisme. Sommige mensen die dan niet geïnteresseerd zijn kun je toch ook niet dwingen, en wat geeft jou het recht om hen 'dom' te noemen. Tis dikke bullshit van ne intellectueel die gewoon zichzelf op sokkel wilt plaatsen, waar er geen is.

Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.

Maar je kunt over die wedstrijd nog 'intellectualistisch' doen...in godsnaam, waarom zo bang dat men op tv plots minder intellectualistisch gaat doen? Die commentaar is niet zinloos, omdat ze meestal zeggen wat ze voelen bij een bepaald stuk. Zo denken de meeste mensen erover. Dan zijn er nog de intellectuelen die zien dat veel gewone 'domme' mensen er ook graag naar luisteren, maar om zich te onderscheiden moeten ze nog eens gaan zeveren over de muziek. Musicologen doen het omdat het hun vakgebied is natuurlijk, maar voor hen is het belangrijk om niet te vergeten dat muziek voor iedereen is. Als je per se die muziek voor de 'intellectuele elite' wilt voorbehouden....andere mensen hebben ook recht daarop....goed initiatief, leve Fred Brouwers !

alpina
9 juni 2003, 12:10
geef mij maar de zogenaamde 'domme massa' hoor, daar zitten de sjiekste mensen..... Ik zie mezelf totaal niet als intellectueel en kheb bijna mijn univ diploma op zak.

Dan kan jij dus niks komen doen op een universiteit.
Maar ja, jij zult wel zo'n neprichting als sociologie of pers-en communicatie gekozen hebben zeker?
Rol nog maar een joint en luister wat naar uw domme stampmuziek van Moby en Deus maar verwacht niet dat je daar intellectueel van wordt!

Wanneer ben je dan wel intellectueel? Rechten studeren. Nooit een pint aanraken of een sigaret roken? Constant radio Clara opzetten? :roll:

numarx
9 juni 2003, 12:11
Het is Klara met een K, jij ongeletterd individu!

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 12:11
Misschien een eigenschap ontdekt van de PSEUDO-INTELLECTUEEL;

Als de grote massa het begint te smaken haken ze af, enkel en alleen om dat feit.

:idea:

::Marginaal::
9 juni 2003, 12:13
geef mij maar de zogenaamde 'domme massa' hoor, daar zitten de sjiekste mensen..... Ik zie mezelf totaal niet als intellectueel en kheb bijna mijn univ diploma op zak.

Dan kan jij dus niks komen doen op een universiteit.
Maar ja, jij zult wel zo'n neprichting als sociologie of pers-en communicatie gekozen hebben zeker?
Rol nog maar een joint en luister wat naar uw domme stampmuziek van Moby en Deus maar verwacht niet dat je daar intellectueel van wordt!

Man zo'n uitspraken begrijp ik helemaal niet.

-waarom kan ik niks komen doen op universiteit?
-waarom is socio en communicatie een neprichting?
-wie ben jij om te zeggen dat mijn muziek slechts 'domme stampmuziek'is?
-wat is er mis met moby en deus?
-en wat heeft een joint hier nu mee te maken??

als jij jezelf als intellectueel beschouwt met zo'n uitspraken, dan ben ik nog meer overtuigd dat de 'domme massa' sjiekere mensen zijn.

check my sig btw

Ali
9 juni 2003, 12:17
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL UIT TE MAKEN VAN ' DE DOMME MASSA ' ??

De jongste generatie domme massa, mensen van jou leeftijd, hebben een nieuw modern thema bedacht: de verveling.

De maatschappij interesseert de domme massa immers niet. Alles is individueel en het komt er op aan om je tenminste te vermaken. Je vraagt je in gemoede af of de maatschappij, laat staan de samenleving, voor deze domme mensen überhaupt nog wel bestaat. Op basis van een volstrekt gebrek aan historisch besef komt de massa tot de conclusie dat alles in ons leven al eens is bedacht en vooral geregeld is. :lol:

Maar dat is nu toch eens je reinste zever hé. Dat is gewoon zwart-wit denken van mensen die denken dat ze intellectueel zijn. Alsof wij jongeren gewoon puur hedonistisch zijn geworden. Iedere jonge generatie heeft manieren gevonden om zich te vermaken. Maar we zijn ons ferm bewust van de wereld en ik durf zeggen dat we bewuster leven dan in de jaren vijftig. We zijn geïnteresseerd in de samenleving hoor. Dat individualisme is een modewoordje geloof ik. Das puur cultuurpessimisme. Sommige mensen die dan niet geïnteresseerd zijn kun je toch ook niet dwingen, en wat geeft jou het recht om hen 'dom' te noemen. Tis dikke bullshit van ne intellectueel die gewoon zichzelf op sokkel wilt plaatsen, waar er geen is.

het was maar een grapje
::Marginaal:: 8O
het was niet persoonlijk bedoeld man :wink:

alpina
9 juni 2003, 12:17
Het is Klara met een K, jij ongeletterd individu!

Ik ben dan ook geen intellectueel, enkel intellectuelen moeten correct kunnen schrijven! De reclames van Klara vind ik anders best wel komisch!

numarx
9 juni 2003, 12:20
De reclames van Klara vind ik anders best wel komisch!
Alleen jammer dat ze als bedoeling hebben een ruimer publiek naar Klara te lokken. Zo gaat ook het klootjesvolk naar intellectuele zenders luisteren, maar dan hoeft het voor mij niet meer hoor, dan zoek ik wel een ander elitair radiostation!

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 12:21
De reclames van Klara vind ik anders best wel komisch!
Alleen jammer dat ze als bedoeling hebben een ruimer publiek naar Klara te lokken. Zo gaat ook het klootjesvolk naar intellectuele zenders luisteren, maar dan hoeft het voor mij niet meer hoor, dan zoek ik wel een ander elitair radiostation!

PSEUDO!

thePiano
9 juni 2003, 12:23
De reclames van Klara vind ik anders best wel komisch!
Alleen jammer dat ze als bedoeling hebben een ruimer publiek naar Klara te lokken. Zo gaat ook het klootjesvolk naar intellectuele zenders luisteren, maar dan hoeft het voor mij niet meer hoor, dan zoek ik wel een ander elitair radiostation!

Ik hoop dat je dit toch grappig bedoelde? :?

numarx
9 juni 2003, 12:24
Kijk, als je al niet weet wanneer mensen ironisch bezig zijn ben je géén intellectueel! ;)

alpina
9 juni 2003, 12:26
Kijk, als je al niet weet wanneer mensen ironisch bezig zijn ben je géén intellectueel! ;)

Ik had je door, ik had je door!! Yes, nu ben ik een intellectueel!! :roll:

Wat een gedoe toch rond heel die intellectualiteit.

::Marginaal::
9 juni 2003, 12:41
hahahaaaa kijk naar mij ik ben een intellectueel. Ik ben de leider die het volk moet leiden en opvoeden. Ik weet het beter. Ik weet wat echt goed is. En wat echt goed is is van ons, daar mogen de domme mensen niet aankomen. Dat ze maar dom blijven, dan kunnen we er nog een beetje over kakken.

De domme massa verveelt zich, is niet geïnteresseerd en is door onze huidige cultuur van individualisme totaal niet gelukkig. Wij weten hoe ze gelukkig moeten zijn ! Ze moeten zijn als ons, dan zijn ze gelukkig. Maar ja, daarvoor zijn ze te dom en mogen ze niet aan onze cultuur komen. Het is ronduit schandalig dat Mr. X van de fabriek thuiskomt, graag klassieke muziek hoort (al kent hij geen namen of stromingen) en dat hij dan naar de elisabeth-wedstrijd kijkt!

En dan is er nog dat zootje ongeregeld dat met van die stomme onnozele elektronische muziek afkomt, dat is toch geen cultuur, allé. Cultuur, das wat wij doen en dat is superieur.

Langs een kant irriteert de domme mens me, maar langs de andere kant ben ik blij dat die er is, dan kan ik mij tenminste intellectueel noemen en op iemand neerkijken hé.

Ik weet hoe mensen gelukkig moeten zijn ! Heil ik ! !

DaBlacky
9 juni 2003, 13:11
We gaan dat eens simpel oplossen...

in·tel·lec·tu´eel1
de intellectueel (mannelijk); de intellectuelen

1 iemand met een verstandelijke, wetenschappelijke instelling

Maar pas op, dit komt uit Van Dale, niet uit de Winkler-Prins encyclopedie.

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 13:19
Maar pas op, dit komt uit Van Dale, niet uit de Winkel-Prins encyclopedie.

Die is voor pseudo's !!

:wink: :lol:

numarx
9 juni 2003, 13:28
Juist niet. Iedereen heeft er tegenwoordig zoéén, ik wil iets elitairders!

Pat
9 juni 2003, 13:35
Volgende vraag, wat is een Winkel prins? :lol:

Raf
9 juni 2003, 13:37
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.

Naar mijn bescheiden mening zijn intellectuelen mensen die zich met meer zinvolle dingen bezighouden dan politieke fora :wink:

Pink Terror
9 juni 2003, 13:44
Waarom is het zo belangrijk voor jou om als intellectueel beschouwd te worden?

Bof, ik weet dat van mezelf dus wat anderen daarvan vinden doet niet zo veel terzake 8) . Wel had ik wel graag wat meer gezag en macht gehad om mijn denkbeelden uit te kunnen voeren, zo zou de maatschappij er veel ordentelijker uitzien, maar ja, het is nu spijtig genoeg niet zo...
Maar eigenlijk moet je de vraag omgekeerd stellen: het is tegenwoordig bon ton om toch maar niet als intellectueel of elitair beschouwd te worden en daar ga ik wat tegen in.
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.

Ze hebben evengoed kenners aan het woord gelaten. Die 3 mensen die na elk stuk commentaar gaven. Maar ik begrijp wel dat je je stoort aan de irrelevante commentaren van mensen zoals Frank.
Dat is nu eenmaal de mediatisering van elk 'intellectueel' concept (? vind het goede woord niet...) Ze moeten alles sensationeel en 'toegankelijk' maken anders hebben ze geen kijkcijfers meer.

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:13
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.

Maar je kunt over die wedstrijd nog 'intellectualistisch' doen...in godsnaam, waarom zo bang dat men op tv plots minder intellectualistisch gaat doen?

NOG MINDER INTELLECTUALISTISCH?! En het is nu al zo erg.
Weet je wat, kap met de universiteit en wordt voetbalist :evil: !

A ja, wat die lulpraat van die professor over de elite betreft(in de Morgen, natuurlijk) die is onwaardig om op een universiteit les te geven.

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:16
Man zo'n uitspraken begrijp ik helemaal niet.


Dat verwondert me niks.

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:20
Dat is nu eenmaal de mediatisering van elk 'intellectueel' concept (? vind het goede woord niet...) Ze moeten alles sensationeel en 'toegankelijk' maken anders hebben ze geen kijkcijfers meer.

En vind jij dat dan niet spijtig? Waarom moet het trouwens altijd in één richting zijn? De elitaire cultuur die zich verlaagt tot entertainment en kletspraat?

Dat de kijkcijfers daarmee zouden omhoog gaan betwijfel ik zelfs, voor het Donna publiek kan je een klassiek concert gewoon niet plat genoeg maken.

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 16:30
Man zo'n uitspraken begrijp ik helemaal niet.


Dat verwondert me niks.

:lol: :lol:

Patriot!
9 juni 2003, 16:35
Paulus jij bent toch een meester in het opstarten van topics waar enkel idiote replies op komen he :lol:

numarx
9 juni 2003, 16:36
A ja, wat die lulpraat van die professor over de elite betreft(in de Morgen, natuurlijk) die is onwaardig om op een universiteit les te geven.
Ho daar, beste kerel! Het zou mij ten zeerste verwonderen als u over nog maar een tiende van 's mans intellectuele capaciteiten beschikte! De Meyer is een prima, zeer intelligent professor die zich inderdaad bezig houdt met populaire cultuur. Is daar iets mis mee? Ik dacht dat de wetenschap zowat alles moest bestuderen. Als uw idee van een intellectuele bezigheid bestaat uit een beetje uit de hoogte te komen doen en mensen beledigen op internetfora bent u maar een behoorlijk zielig intellectueeltje.

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 16:39
Paulus jij bent toch een meester in het opstarten van topics waar enkel idiote replies op komen he :lol:

Dat doe ik om de mensen die hautain doen te kakken te zetten.
En het lukt nog ook!

:wink:



:twisted:

Pink Terror
9 juni 2003, 16:44
Dat is nu eenmaal de mediatisering van elk 'intellectueel' concept (? vind het goede woord niet...) Ze moeten alles sensationeel en 'toegankelijk' maken anders hebben ze geen kijkcijfers meer.

En vind jij dat dan niet spijtig? Waarom moet het trouwens altijd in één richting zijn? De elitaire cultuur die zich verlaagt tot entertainment en kletspraat?

Dat de kijkcijfers daarmee zouden omhoog gaan betwijfel ik zelfs, voor het Donna publiek kan je een klassiek concert gewoon niet plat genoeg maken.

Ha! :D Juist...maar ik denk ook niet dat het Donnapubliek hun doelgroep is. :wink: Daar is gewoon geen hoop meer voor. Nee, ik denk dat het eerder gaat om Radio 2 luisteraars ofzo.

Tuurlijk vind ik dat erg! De Zevende Dag en Terzake waren vroeger nog echte kwaliteitsprogramma's. Nu zijn er bij dat eerste debatten waar je tegen de tijd moet aanracen en het publiek die dan zijn 'favoriet' kiest. Het gaat totaal niet meer over inhoud.
Bij Terzake is het ook zo, de inhoud verdwijnt grotendeels, want ik vind niet dat ze nog echt ingaan op wat politiekers zeggen. Ken jij 1 politieker die vandaag regeert, die een duidelijk standpunt kan vertolken? Ze blijven allemaal in het wazige en niemand legt ze het vuur aan de schenen. En dan die belachelijke 'hot items' aan het einde. Verschrikkelijk gewoon!

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:48
[Ik dacht dat de wetenschap zowat alles moest bestuderen.

Populaire cultuur. Paargedrag bij apen. Het spijsverteringsstelsel van koppotigen.
Natuurlijk moet de wetenschap ALLES bestuderen.
Maar uw professortje daar beweert dat de populaire cultuur SUPERIEUR is aan de elitaire en dat is pas een intellectueel onwaardig.
Weet je hoe dat heet? Nostalgie de la boue, een professor die Katastroof en Sergio zogezegd beter vindt dan Bach en Wagner!

Pink Terror
9 juni 2003, 16:49
A ja, wat die lulpraat van die professor over de elite betreft(in de Morgen, natuurlijk) die is onwaardig om op een universiteit les te geven.

Hier moet ik hem toch (weer) gelijk geven. Ik heb daar een boekje van liggen "Politiek Niet Correct" Wat een zever dat die man verkoopt! En niet het thema-met populaire cultuur onderzoeken is niets mis mee- maar gewoon wat die man vertelt! Aargh! En ik ga die volgend jaar hebben... :cry:

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:50
Paulus jij bent toch een meester in het opstarten van topics waar enkel idiote replies op komen he :lol:

Dat doe ik om de mensen die hautain doen te kakken te zetten.
En het lukt nog ook!

Jij volgt zeker Familie op VTM?

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 16:53
Paulus jij bent toch een meester in het opstarten van topics waar enkel idiote replies op komen he :lol:

Dat doe ik om de mensen die hautain doen te kakken te zetten.
En het lukt nog ook!

Jij volgt zeker Familie op VTM?

:lol: :lol: :lol:

Nee, ik volg Politics.be!
Een echt tragi-komisch stuk!

numarx
9 juni 2003, 16:56
Maar uw professortje daar
Alweer uit de hoogte, u maakt er wel een gewoonte van.

beweert dat de populaire cultuur SUPERIEUR is aan de elitaire en dat is pas een intellectueel onwaardig.
Dat doet hij niet. Hij "beweert" dat maar een minderheid van de mensen interesse vertoont voor de elitaire cultuur waar u zo graag mee dweept, en dat de subsidiëring daardoor misschien maar eens herbekeken moet worden.

"Centraal in De Meyers onderzoek staat een groot wantrouwen omtrent de vooroordelen die intellectuelen, academici en kunstliefhebbers koesteren over het volk." Kijk eens aan, een intellectueel die kritiek durft te geven op andere intellectuelen. Op mensen zoals u, beste michr.oscoop. Hoe durft hij!?

Ik kijk trouwens al wel eens naar Thuis. En ik luister naar Bach. En naar verfoeilijke gitaarmuziek. En bij momenten naar jazz. En ik ga zowel naar de film als af en toe naar een theatervoorstelling. Ik lees zowel wetenschappelijke werken als populaire tijdschriften. Verfoeilijk he, mensen die van alle markten thuis zijn?

En Pink Terror... Volgend jaar les van De Meyer? Kennen wij elkaar?

michr.oscoop
9 juni 2003, 16:57
Nee, ik volg Politics.be!
Een echt tragi-komisch stuk!

Ik hoop dat je er iets van opsteekt :lol: !
Even serieus nu: tegenwoordig verarmt de culturele bagage van de mensen enorm( in het middelbaar onderwijs verdwijnen bijv. alle culturele lesuren), en ook in de media en de politiek grijpt de nep-en lolkultuur om zich heen. Ik vind dat spijtig, en ik reageer daartegen, en ik snap HELEMAAL niet wat dat met "hautain" te maken heeft!!!

Pink Terror
9 juni 2003, 17:00
En Pink Terror... Volgend jaar les van De Meyer? Kennen wij elkaar?

Denk het niet...Ik ga volgend jaar gewoon Pol en Soc doen in Leuven. Yup, ben waarschijnlijk de jongste van de hoop... :oops:

numarx
9 juni 2003, 17:02
Kom naar de meter & peter avond, ik zal je peter worden. ;)
Over een goede invloed gesproken!

Pink Terror
9 juni 2003, 17:03
Oh nee....ga ik dit nog vaak moeten horen? :twisted:

michr.oscoop
9 juni 2003, 17:06
Dat doet hij niet. Hij "beweert" dat maar een minderheid van de mensen interesse vertoont voor de elitaire cultuur waar u zo graag mee dweept, en dat de subsidiëring daardoor misschien maar eens herbekeken moet worden.

Het enige wat die doet is dus rekensommetjes maken: Er zijn 1000 Euro te verdelen onder 9 popgroepen van het niveau van Katastroof en het symfonisch orkest van België. Volgens mr.De Meyer moet dat orkest het dus stellen met 100 Euro. Daar moet je echt professor voor zijn 8O !
Let jij maar goed op volgend jaar in de les :D !
Volgens uw professor zijn redenering moet Antwerpen dus onmiddellijk bestuurd worden door het Vlaams Blok want de populaire cultuur heeft daar een duidelijk signaal gegeven.

Paulus de Boskabouter
9 juni 2003, 17:08
Nee, ik volg Politics.be!
Een echt tragi-komisch stuk!

Ik hoop dat je er iets van opsteekt :lol: !
Even serieus nu: tegenwoordig verarmt de culturele bagage van de mensen enorm( in het middelbaar onderwijs verdwijnen bijv. alle culturele lesuren), en ook in de media en de politiek grijpt de nep-en lolkultuur om zich heen. Ik vind dat spijtig, en ik reageer daartegen, en ik snap HELEMAAL niet wat dat met "hautain" te maken heeft!!!

Het is niet persoonlijk op jou alleen hoor.
Jouw postje was nu wel de aanleiding tot deze topic :wink:
Laat ons zeggen dat het sterker is dan mezelf :twisted:

Ik hoop dat je er iets van opsteekt :lol: !

'k zal maar zwijgen zeker?

michr.oscoop
9 juni 2003, 17:09
"Centraal in De Meyers onderzoek staat een groot wantrouwen omtrent de vooroordelen die intellectuelen, academici en kunstliefhebbers koesteren over het volk." Kijk eens aan, een intellectueel die kritiek durft te geven op andere intellectuelen. Op mensen zoals u, beste michr.oscoop. Hoe durft hij!?

Ik zou het eerder noemen: een intellectueel die aan nestbevuiling doet.

michr.oscoop
9 juni 2003, 17:13
Ik ga volgend jaar gewoon Pol en Soc doen in Leuven.

Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

numarx
9 juni 2003, 17:16
Het enige wat die doet is dus rekensommetjes maken: Er zijn 1000 Euro te verdelen onder 9 popgroepen van het niveau van Katastroof en het symfonisch orkest van België. Volgens mr.De Meyer moet dat orkest het dus stellen met 100 Euro. Daar moet je echt professor voor zijn 8O !
Herbekeken. Niet evenredig verdeeld. Lees misschien zijn laatste boek voor u uw commentaar rondspuwt. U zou nog wat kunnen bijleren. Of bent u zo intellectueel dat dat niet meer hoeft?

Pink Terror
9 juni 2003, 17:27
Ik ga volgend jaar gewoon Pol en Soc doen in Leuven.

Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.


Weet ik...heb daar al 4 lessen gevolg en mij eigenlijk elke keer gehekeld...Ik heb ook verschillende vrienden die daar gezeten hebben en het mij ten sterkste afraden. Maar zoals je zegt: VUB is nog 10 keer erger.
Ik zal gewoon van houding moeten veranderen geloof ik, anders zal ik op den duur niemand meer kunnen aanhoren en ik betwijfel of dat veel beter is.

merel
9 juni 2003, 20:26
Ik ga volgend jaar gewoon Pol en Soc doen in Leuven.

Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

Wat is uw probleem?
Vind je deze richtingen misschien minderwaardig?
Of overbodig?
Welke zijn in uw ogen dan wel ok?
Of is elkeen die de moeite doet te studeren je te min?
Intellect is misschien niet te verwerven in uw visie?

::Marginaal::
9 juni 2003, 20:37
Kijk nu naar de Kon. Elisabethwedstrijd: daar laten ze tegenwoordig Koen Wauters, Jean Bleaute, Frank de Boosere(en volgende keer ongetwijfeld Sergio en Felice) opdraven om zinloze commentaar te leveren om toch maar niet te "intellectueel" te doen.

Maar je kunt over die wedstrijd nog 'intellectualistisch' doen...in godsnaam, waarom zo bang dat men op tv plots minder intellectualistisch gaat doen?

NOG MINDER INTELLECTUALISTISCH?! En het is nu al zo erg.
Weet je wat, kap met de universiteit en wordt voetbalist :evil: !

A ja, wat die lulpraat van die professor over de elite betreft(in de Morgen, natuurlijk) die is onwaardig om op een universiteit les te geven.

8O 8O ???

dank u voor deze hoogst intellectuele bijdrage. "wordt voetbalist"= word voetbalist om te beginnen :? En ik hoef toch niet met de universiteit te kappen omdat ik een hekel heb aan mensen die door hun "intellectueel-zijn" blind zijn voor wat er bij andere mensen leeft. Dat is niet inferieur. En de "domme massa" doet bijlange niet zo druk als jij. En waarom moet ik dan juist voetbalist worden, is een voetbalist automatisch dom ofzo? Jij denkt en leeft in karikaturen, beste man. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. De één is meer wetenschappelijk ingesteld, de ander heeft een grote sociale vaardigheid, ... Iedereen draagt iets bij tot de samenleving. De culturen verschillen, maar zijn daarom niet inferieur of superieur. Bach is vaneigens een groot componist geweest. Hij verdient erkenning daarvoor. Maar verdikke, mensen die techno-muziek maken leven ook met hart en ziel voor hun muziek hoor. Denk trouwens nie dat et simpel is zo'n muziek te maken.

Die professor heeft toch wel een punt hoor. Als ik zie hoe iemand als jij, die zichzelf als intellectueel beschouwt, zich druk maakt om populaire cultuur en niet eens doorheeft dat daar ook zeer goede dingen inzitten...dan heeft hij een punt dat de elite moet leren kijken naar volkscultuur.

In godsnaam, bedaar nu eens en durf te beseffen dat volkscultuur erg genietbaar is en trouwens vernieuwender is dan elitecultuur. Ik heb zo de indruk dat de elite zich blijft vastklampen aan de oude cultuur. Vaneigens dat Bach goed is, dat wel. De elite beweert steeds dat volkcultuur leeg is en ontaard is, maar ze kunnen er gewoon niet naar kijken. Als er één iets is dat pseudo-intellectueel is, dan is het wel dat cultuurpessimisme.

De elite heeft lange tenen me dunkt.

en dat gedoe rond het pseudo-intellectualisme van pol & soc moet maar eens stoppen. Die mythe gaat altijd rond dat pol & soc een uitgevonden zeverrichting is...Zelf studeer ik moderne geschiedenis, dus ik ken de richting niet zo goed. Maar ik vind dat je dergelijke beledigingen niet zomaar kunt rondstrooien zonder een duidelijke wetenschappelijk-filosofische kritiek.

Wel meneer de intellectueel, als je niet in je ivorentoren zit om stiekem naar thuis te kijken, kom dan eens naar buiten en verken de volkscultuur.

BTW, je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe oud ben jij en wat studeer je of studeerde je?

Kotsmos
9 juni 2003, 21:19
[Ik dacht dat de wetenschap zowat alles moest bestuderen.

Populaire cultuur. Paargedrag bij apen. Het spijsverteringsstelsel van koppotigen.
Natuurlijk moet de wetenschap ALLES bestuderen.
Maar uw professortje daar beweert dat de populaire cultuur SUPERIEUR is aan de elitaire en dat is pas een intellectueel onwaardig.
Weet je hoe dat heet? Nostalgie de la boue, een professor die Katastroof en Sergio zogezegd beter vindt dan Bach en Wagner!

beweren dat er een objectieve superioriteit van één van beide bestaat is sowieso nogal belachelijk. Snap out of it, je probeert hier heel de tijd een elite te construeren die compleet niet bestaat.

Dies
9 juni 2003, 21:23
VUB is nog 10 keer erger
Wat is er mis met de VUB? Ik mag toch wel stellen dat ik deze opmerking als een zware belediging van mijn intellectualiteit beschouw.
michr.oscoop misschien moet u uw taal ook wel enisgzins aanpassen als u uzelf intellectueel gestalte wenst te geven. Inhoudelijk kan ik mij anders best wel vinden in wat u zegt. Als je weet welke programma's ons heden ten dage overrompellen, dan is het verwerpelijk dat men ook zaken als de Koninging Elizabeth wedstrijd zou willen commercialiseren zodat ze toegankelijker worden voor le masse.

Pink Terror
9 juni 2003, 21:33
Ik weet niets uit eigen ervaring, dus kan ook geen objectieve mening geven.
Maar 3 leraars van mij die daar hebben gezeten zeggen mij allemaal hetzelfde: geen 'kwaliteit' van stof, niet te beste profs, het hele sfeertje zit gewoon tegen. 3 mensen met totaal andere invalshoeken, een Vlaams Blokker, een socialist en een godsdienstleraar.

vlaanderen72
9 juni 2003, 21:36
Qua lichtere toets geef ik u mijn antwoord dan in genuine VL72-stijl:

:roll:

Plagiaat tedomme!

Mieke 79
9 juni 2003, 22:12
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.

Socrates zei: 'Ik weet slechts één ding: dat ik niets weet.'

En ja hoor, geleerden uit vervlogen tijden citeren noem ik een zeer goede illustratie van mijn pseudo-intellect. :wink: :lol:

Wanne
9 juni 2003, 22:21
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.

Socrates zei: 'Ik weet slechts één ding: dat ik niets weet.'

En ja hoor, geleerden uit vervlogen tijden citeren noem ik een zeer goede illustratie van mijn pseudo-intellect. :wink: :lol:

Niets is er dommer dan te denken dat je alle wijsheid in pacht hebt en je bijgevolg af te sluiten voor nieuwe wijsheid...

michr.oscoop
9 juni 2003, 22:33
Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

Vind je deze richtingen misschien minderwaardig?
Of overbodig?
Welke zijn in uw ogen dan wel ok?
Of is elkeen die de moeite doet te studeren je te min?
Intellect is misschien niet te verwerven in uw visie?

Dat is wat veel om tegelijk te beantwoorden maar ik zal proberen:
-minderwaardig zijn deze studierichtingen niet, maar "vrijblijvend", ge leert er geen gegevens, maar de interpretatie van de gegevens, iets heel anders dus dan geschiedenis wat ik gestudeerd heb(hoewel daar ook wel onzin tussenzat).
-Overbodig is sociologie wel ja.
-Alle studierichtingen die feiten aanbrengen die ieder dan voor zichzelf kan en mag interpreteren zijn OK, dus alle wetenschappelijke vakken, geschiedenis...maar bijv. geen sociologie en filosofie.
-Intellect is iets wat socio-genetisch bepaald is, maar door studie kan verbeterd worden.

Pink Terror
9 juni 2003, 22:39
Ik ben supervoorstander van zelfstudie. Er zijn zoveel goede en interessante boeken die je veel meer leren dan de interpretatie van een of andere prof op een power-trip (niet allemaal) Diegenen die ik aan het woord gehoord heb deden allemaal alsof ze de allerwijsten ter wereld waren.
De enige reden dat ik voor een diploma ga, is mijn moeder. Niet eens om terecht te kunnen op de arbeidsmarkt. Voor vrijwilligers werk heb je al die zever toch niet nodig.

Om Stef Bos te quoten: Is dit nou later als je groot bent
Een diploma vol met leugens
Waarop staat dat je volwassen bent
Een diploma vol met leugens
Waarop staat dat je de waarheid kent

Mieke 79
9 juni 2003, 22:42
Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

Vind je deze richtingen misschien minderwaardig?
Of overbodig?
Welke zijn in uw ogen dan wel ok?
Of is elkeen die de moeite doet te studeren je te min?
Intellect is misschien niet te verwerven in uw visie?

Dat is wat veel om tegelijk te beantwoorden maar ik zal proberen:
-minderwaardig zijn deze studierichtingen niet, maar "vrijblijvend", ge leert er geen gegevens, maar de interpretatie van de gegevens, iets heel anders dus dan geschiedenis wat ik gestudeerd heb(hoewel daar ook wel onzin tussenzat).
-Overbodig is sociologie wel ja.
-Alle studierichtingen die feiten aanbrengen die ieder dan voor zichzelf kan en mag interpreteren zijn OK, dus alle wetenschappelijke vakken, geschiedenis...maar bijv. geen sociologie en filosofie.
-Intellect is iets wat socio-genetisch bepaald is, maar door studie kan verbeterd worden.

Je zou ook kunnen argumenteren dat interpreteren, analyseren en schrijven juist nuttig is om te leren. Gewone feitenkennis, daar neem je er gewoon een boek voor bij en zoek je op.
Ik heb politieke wetenschappen gestudeerd en heb me dat nog geen moment beklaagd. Juist ook omdat het niet louter feiten opdreunen is...

michr.oscoop
9 juni 2003, 22:43
BTW, je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe oud ben jij en wat studeer je of studeerde je?

Wel ik zal met plezier antwoorden: ik ben geboren in 59, van het mannelijk geslacht en afgestudeerd in Moderne Geschiedenis(aan de VUB godbetert!) in 1981 dus ik heb de gezegende leeftijd van 43 jaar bereikt.
Ik ben inmiddels 17 jaar zelfstandig ondernemer in de socio-culturele sector. Op het ogenblik studeer ik het pianoconcerto in a mineur van J.N.Hummel in op de piano maar het wil nog niet zo goed lukken want mijn vingers liggen wat in de knoop en ik heb hier geen orkest in huis zoals bij de Kon. Elisabethwedstrijd :oops: en ik beloof dat ik geen dt-fauten meer zal schrijven 8) .

michr.oscoop
9 juni 2003, 22:47
[quote="Kotsmosbeweren dat er een objectieve superioriteit van één van beide bestaat is sowieso nogal belachelijk. Snap out of it, je probeert hier heel de tijd een elite te construeren die compleet niet bestaat.[/quote]

Dus als ik de Hohe Messe van Bach superieur vind aan Katastroof en Sergio is dat belachelijk?

michr.oscoop
9 juni 2003, 22:53
De enige reden dat ik voor een diploma ga, is mijn moeder. Niet eens om terecht te kunnen op de arbeidsmarkt. Voor vrijwilligers werk heb je al die zever toch niet nodig.

Om Stef Bos te quoten: Is dit nou later als je groot bent
Een diploma vol met leugens
Waarop staat dat je volwassen bent
Een diploma vol met leugens
Waarop staat dat je de waarheid kent

Goed om weten dat er nog mensen zijn met respect voor hun ouders. :?
Maar u bent kennelijk toch slim genoeg Pink terror om dan in te zien dat ge uw tijd beter kunt gebruiken dan 4 jaar lang naar proffen te luisteren die de korte inhoud van andermans boeken zitten voor te lezen of te parafrazeren?! Dat kunt ge toch evengoed zelf doen?

Pink Terror
9 juni 2003, 22:57
Ik zeg het toch: zou mijn moeder mij zo niet onder druk zetten zou ik zeker voor zelfstudie gaan. En na die 4 jaar zal dat zeker het geval zijn. Ik ben mij al meer dan 2 jaar aan het verdiepen in non-fictie boeken (en voor een 17-jarig meisje is dat heel wat)

Ik weet gewoon dat dat heel erg belangrijk is voor haar, en dat is het enige stukje van haar droom dat ik zal kunnen waarmaken: een diploma.
Wit huwelijk, gezin, carrière, familiefeesten,... wil/kan ik haar niet geven.

En trouwens; zo erg zal het wel niet zijn zeker? Ik hoop op ten minste 1 interessante prof. Die zal er ongetwijfeld wel bijzitten.

michr.oscoop
9 juni 2003, 23:00
michr.oscoop misschien moet u uw taal ook wel enisgzins aanpassen als u uzelf intellectueel gestalte wenst te geven. Inhoudelijk kan ik mij anders best wel vinden in wat u zegt. Als je weet welke programma's ons heden ten dage overrompellen, dan is het verwerpelijk dat men ook zaken als de Koninging Elizabeth wedstrijd zou willen commercialiseren zodat ze toegankelijker worden voor le masse.

Mijn intellectuele of andere gestalte is hier niet het punt.
EN mijn taalgebruik is nog altijd decenter dan dat van Katastroof wat velen hier als de na te streven norm voorstellen :? .

Mieke 79
9 juni 2003, 23:02
michr.oscoop misschien moet u uw taal ook wel enisgzins aanpassen als u uzelf intellectueel gestalte wenst te geven. Inhoudelijk kan ik mij anders best wel vinden in wat u zegt. Als je weet welke programma's ons heden ten dage overrompellen, dan is het verwerpelijk dat men ook zaken als de Koninging Elizabeth wedstrijd zou willen commercialiseren zodat ze toegankelijker worden voor le masse.

Mijn intellectuele of andere gestalte is hier niet het punt.
EN mijn taalgebruik is nog altijd decenter dan dat van Katastroof wat velen hier als de na te streven norm voorstellen :? .

'decenter'... michr.oscoop is veel met Engels bezig zeker?! Grapje hé :lol:

michr.oscoop
9 juni 2003, 23:06
En trouwens; zo erg zal het wel niet zijn zeker? Ik hoop op ten minste 1 interessante prof. Die zal er ongetwijfeld wel bijzitten.

De kandidaturen zijn best wel interessant. In de licenties wordt het muggenzifterij, zeker bij menswetenschappen.
Hoewel, bij filologie is het nog erger natuurlijk: daar schrijven ze thesissen over de frequentie waarmee het lidwoord the bij Shakespeare voorkomt.

Mieke 79
9 juni 2003, 23:07
De licenties politieke (en internationale betrekkingen) vond ik veel interessanter dan de kandidaturen!

michr.oscoop
9 juni 2003, 23:08
['decenter'... michr.oscoop is veel met Engels bezig zeker?! Grapje hé :lol:

"Decent" is een erkend Nederlands woord zij het een leenwoord, zoals in "decente" kledij, een "decent" voorkomen...

::Marginaal::
9 juni 2003, 23:35
BTW, je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe oud ben jij en wat studeer je of studeerde je?

Wel ik zal met plezier antwoorden: ik ben geboren in 59, van het mannelijk geslacht en afgestudeerd in Moderne Geschiedenis(aan de VUB godbetert!) in 1981 dus ik heb de gezegende leeftijd van 43 jaar bereikt.
Ik ben inmiddels 17 jaar zelfstandig ondernemer in de socio-culturele sector. Op het ogenblik studeer ik het pianoconcerto in a mineur van J.N.Hummel in op de piano maar het wil nog niet zo goed lukken want mijn vingers liggen wat in de knoop en ik heb hier geen orkest in huis zoals bij de Kon. Elisabethwedstrijd :oops: en ik beloof dat ik geen dt-fauten meer zal schrijven 8) .

aha :)...ook een historicus. Ik heb dus ook moderne geschiedenis gestudeerd, tis te zeggen ben op dit moment bezig mijn thesis aant afwerken want tis een hele kluif :), dus ben 22 jaar...

je zegt op bep moment over pol en soc:

minderwaardig zijn deze studierichtingen niet, maar "vrijblijvend", ge leert er geen gegevens, maar de interpretatie van de gegevens, iets heel anders dus dan geschiedenis wat ik gestudeerd heb

Wel ik weet niet hoe dat 20 jaar geleden was hoor, maar nu moeten wij bronnen interpreteren om tot de feiten door te dringen. Wij interpreteren dus ook, alleen verschilt de methode. Wij gebruiken meer een hermeneutische methode, hoewel het soms gebeurt dat we methodes overnemen uit de sociale wetenschap. Ik heb nog vanalles moeten lezen over kwantitatieve methodes en steekproeven bij interviews enz... We hebben zelf een heel klein beetje statistiek gehad (et stelde nie veel voor, maar statistiek wordt ook gebruikt). De feiten die wij leren in de geschiedenislessen (geschiedenis van...) komen van onderzoek en onderzoek gebeurt door het interpreteren van gegevens uit bronnen.

Je kunt de methode van de sociale wetenschappers in vraag stellen, dat wel. Het probleem is dat ze bij die wetenschappers zweren bij de methode, terwijl ze beter ook es aan hermeneutiek zouden doen, maar er zijn al veel sociale wetenschappers die dat doen hoor. conclusie: de sociale wetenschappen hebben zeker iets bij te dragen, maar mogen geen wetenschappelijk eiland worden, het is eerder een interdisciplinaire bijdrage.

::Marginaal::
9 juni 2003, 23:41
En trouwens; zo erg zal het wel niet zijn zeker? Ik hoop op ten minste 1 interessante prof. Die zal er ongetwijfeld wel bijzitten.

De kandidaturen zijn best wel interessant. In de licenties wordt het muggenzifterij, zeker bij menswetenschappen.
Hoewel, bij filologie is het nog erger natuurlijk: daar schrijven ze thesissen over de frequentie waarmee het lidwoord the bij Shakespeare voorkomt.

Ik moet je op één ding gelijk geven....bij de moderne geschiedenis zijn er nogal wat thesissen �* la "voetbaltransfers van Club brugge van het jaar ...tot..." en andere zulke zeveronderwerpen. Ik weet nie waar ze het halen om zoiets als thesis te geven :D :D

TomB
10 juni 2003, 05:20
Ik ga volgend jaar gewoon Pol en Soc doen in Leuven.

Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

Maar daar zijn ze dan weer niet beinvloed door het kalotisme. ;)

TomB
10 juni 2003, 05:22
Kom naar de meter & peter avond, ik zal je peter worden. ;)
Over een goede invloed gesproken!

Is er geen schachtenverkoop waar ge moogt bieden?

merel
10 juni 2003, 09:05
Ge hebt nog tijd om u te bedenken!
De pseudo-wetenschap die ge daar gaat moeten aanhoren! Hoewel op de VUB en in Gent zal het nog wel erger zijn.

Vind je deze richtingen misschien minderwaardig?
Of overbodig?
Welke zijn in uw ogen dan wel ok?
Of is elkeen die de moeite doet te studeren je te min?
Intellect is misschien niet te verwerven in uw visie?

Dat is wat veel om tegelijk te beantwoorden maar ik zal proberen:
-minderwaardig zijn deze studierichtingen niet, maar "vrijblijvend", ge leert er geen gegevens, maar de interpretatie van de gegevens, iets heel anders dus dan geschiedenis wat ik gestudeerd heb(hoewel daar ook wel onzin tussenzat).
-Overbodig is sociologie wel ja.
-Alle studierichtingen die feiten aanbrengen die ieder dan voor zichzelf kan en mag interpreteren zijn OK, dus alle wetenschappelijke vakken, geschiedenis...maar bijv. geen sociologie en filosofie.
-Intellect is iets wat socio-genetisch bepaald is, maar door studie kan verbeterd worden.

Gelukkig maar, je vind ze niet minderwaardig.
Nu ik studeer in een totaal andere branche.
Veel wetenschappelijke vakken, veel technische vakken, veel vaststaande feiten, niet voor jezelf te interpreteren dus.
Wat ik wel heb geleerd in al deze jaren is dat intellect en studie niks met elkaar te zien hebben.
(studenten met een degelijke intellectuele bagage (wat dat ook mag wezen) die het regelmatig heel moeilijk hebben lijkt me frequenter voor te komen dan het omgekeerde)
Net zoals IQ en studeren niks met elkaar te zien hebben.
(Idem-dito hier, eeuwige bissers met een meer dan gemidddeld IQ)
Intellect socio-genetisch bepaald? Denk je niet dat de socio-factor hier een grotere rol speelt?

numarx
10 juni 2003, 09:10
Is er geen schachtenverkoop waar ge moogt bieden?
Nope, wij staan daarboven. Wij zijn de beschaafde intellectuele elite.
Alleen jammer dat we nog niet beseffen dat onze richtingen overbodig zijn.

Paulus de Boskabouter
10 juni 2003, 09:11
Is er geen schachtenverkoop waar ge moogt bieden?
Nope, wij staan daarboven. Wij zijn de beschaafde intellectuele elite.
Alleen jammer dat we nog niet beseffen dat onze richtingen overbodig zijn.

De elite houdt zichzelf in stand hé :wink:

Pat
10 juni 2003, 10:28
U kunt nog altijd een beroep doen op hen:

http://www.engrish.com/cars/image/brainlocationservice.jpg

michr.oscoop
10 juni 2003, 15:26
Nope, wij staan daarboven. Wij zijn de beschaafde intellectuele elite.

Alleen jammer dat we nog niet beseffen dat onze richtingen overbodig zijn.

-Zo hoort het ook. Al dat schachten-en doopgedoe is meer iets voor op de weide van Werchter, of andere pop-evenementen die leiden tot drankmisbruik uit plastieken bekertjes, wildplasserij en massale ontucht in parken en plantsoenen.

-Met mijn hulp beseft ge het dus NU! Zonder dank overigens.

michr.oscoop
10 juni 2003, 15:28
De elite houdt zichzelf in stand hé :wink:

Ja als wij het niet doen doet niemand het. Alles wat waardevol is, is weerloos.

Paulus de Boskabouter
10 juni 2003, 15:55
Nope, wij staan daarboven. Wij zijn de beschaafde intellectuele elite.

Alleen jammer dat we nog niet beseffen dat onze richtingen overbodig zijn.

-Zo hoort het ook. Al dat schachten-en doopgedoe is meer iets voor op de weide van Werchter, of andere pop-evenementen die leiden tot drankmisbruik uit plastieken bekertjes, wildplasserij en massale ontucht in parken en plantsoenen.

-Met mijn hulp beseft ge het dus NU! Zonder dank overigens.

bêêk dat studentengedoe vind ik toch ook maar dikke kul zenne! :x

Wat een nest debielen bijeen! :x

Heb er me dan ook consequent van onthouden 8)

Paulus de Boskabouter
10 juni 2003, 15:56
De elite houdt zichzelf in stand hé :wink:

Ja als wij het niet doen doet niemand het. Alles wat waardevol is, is weerloos.

Wij? mag ik erbij horen ?? :P

:(

Kotsmos
10 juni 2003, 17:05
Hmmmmmm
we hebben nog niet eens een degelijke definitie van intellectualisme, maar het is wél al tot een elite gebombardeerd.

Tantist
10 juni 2003, 17:07
strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.
- een universitair diploma naar keuze
- een middelgroot tot groot ego

zoiets?

Ach nonsens, hersens hebben, goed kunnen redeneren op een consequente manier en niet naar Bompa Lawijt kijken zijn volgens mij duidelijkere criteria dan een diploma.

Kotsmos
10 juni 2003, 17:15
Dan val ik uit de boot, ik vond dat wel een dikke serie :)

michr.oscoop
10 juni 2003, 17:31
Hmmmmmm
we hebben nog niet eens een degelijke definitie van intellectualisme, maar het is wél al tot een elite gebombardeerd.

Die definitie heb ik al op p. 1 gegeven.

michr.oscoop
10 juni 2003, 17:33
Dan val ik uit de boot, ik vond dat wel een dikke serie :)

Heb je je dan zitten verkneukelen in dat boertige volkje? Ongeveer zoals Louis XIV c.s. naar Le Bourgeois Gentilhomme keken om met de lagere klassen te lachen?

michr.oscoop
10 juni 2003, 17:35
[Wij? mag ik erbij horen ?? :P

:(

Tuurlijk! Kabouters zijn toch weerloos?

Pink Terror
10 juni 2003, 18:00
[quote=Kotsmos]Dan val ik uit de boot, ik vond dat wel een dikke serie :)

Heb je je dan zitten verkneukelen in dat boertige volkje? Ongeveer zoals Louis XIV c.s. naar Le Bourgeois Gentilhomme keken om met de lagere klassen te lachen?[/quote


Je kan ook intellectueel zijn zonder je beter te voelen dan het Vlaamse boerenvolkje. Shit, zeg.

Mieke 79
10 juni 2003, 18:15
Idd, ja, intellect is toch niet gelijk aan elite...
Ik heb zelfs iets tegen de term 'elite', zeker als het is tegen het zogezegde 'boertig volkje'...

Kotsmos
10 juni 2003, 18:47
Dan val ik uit de boot, ik vond dat wel een dikke serie :)

Heb je je dan zitten verkneukelen in dat boertige volkje? Ongeveer zoals Louis XIV c.s. naar Le Bourgeois Gentilhomme keken om met de lagere klassen te lachen?

ik was 7 jaar, freak.

C uit W
10 juni 2003, 18:51
Kan je intelectueel zijn en graag kijken naar tekenfilms (vooral mangai) :oops: :wink:

Pink Terror
10 juni 2003, 19:40
Leve tekenfilms!!!

TomB
10 juni 2003, 19:45
Dan val ik uit de boot, ik vond dat wel een dikke serie :)

Heb je je dan zitten verkneukelen in dat boertige volkje? Ongeveer zoals Louis XIV c.s. naar Le Bourgeois Gentilhomme keken om met de lagere klassen te lachen?

Verkneukel u maar zoals de Franse Koningen. Ge weet als intellectueel hoe dat plebs hen uiteindelijk trakteerde voor al die hoogstaande intellectuele bijdragen nietwaar?

Het zijn pseudo-intellectuele ondernemers zoals gij die de socialisten aanzetten tot revolutie. De klassemaatschappij... precies alsof uw kak beter ruikt dan de hunne.

michr.oscoop
10 juni 2003, 19:55
Verkneukel u maar zoals de Franse Koningen. Ge weet als intellectueel hoe dat plebs hen uiteindelijk trakteerde voor al die hoogstaande intellectuele bijdragen nietwaar?

Het zijn pseudo-intellectuele ondernemers zoals gij die de socialisten aanzetten tot revolutie. De klassemaatschappij... precies alsof uw kak beter ruikt dan de hunne.

-Dat plebs zelf kwam pas in opstand NADAT de overheid hen vanuit de idealen van de Verlichting hoop op een betere toekomst begon te geven. Als dank daarvoor werden de intellectuelen een kopje kleiner gemaakt.

-De socialisten hebben helemaal geen revolutie meer nodig want ze hebben alles van de intellectuelen afgepakt wat ze wilden hebben...behalve hun intellect dan natuurlijk...

michr.oscoop
10 juni 2003, 20:02
Je kan ook intellectueel zijn zonder je beter te voelen dan het Vlaamse boerenvolkje. Shit, zeg.

Het is absoluut niet nodig om vierletterwoorden te gebruiken.
Moet ik mij dan slechter voelen? Ik voel mij
anders als het Donna en Rock Werchter-publiek mag dat even? Is de "Week van de diversiteit" dan niet op mij van toepassing?
Jullie links politiek-correcten staan in beate bewondering voor kultuur-uitingen die dat helemaal niet verdienen en al meer als genoeg bewierrookt en gesubsidiëerd worden. Jullie zouden beter moeten weten.
Juist nog gelezen, een intervieuw met acteur Gene bervoets: citaat ik vind flauwekul dat het hogere zogezegd beter is. Kunst met grote K, komaan zeg! Met zulke intellectuele rolmodellen gaan we idd allemaal debielen worden.

michr.oscoop
10 juni 2003, 20:05
ik was 7 jaar, freak.

De basis voor een intellectuele levenshouding wordt idd reeds op jeugdige leeftijd gelegd- of niet gelegd.

Pink Terror
10 juni 2003, 20:23
Je kan ook intellectueel zijn zonder je beter te voelen dan het Vlaamse boerenvolkje. Shit, zeg.

Het is absoluut niet nodig om vierletterwoorden te gebruiken.
Moet ik mij dan slechter voelen? Ik voel mij
anders als het Donna en Rock Werchter-publiek mag dat even? Is de "Week van de diversiteit" dan niet op mij van toepassing?
Jullie links politiek-correcten staan in beate bewondering voor kultuur-uitingen die dat helemaal niet verdienen en al meer als genoeg bewierrookt en gesubsidiëerd worden. Jullie zouden beter moeten weten.
Juist nog gelezen, een intervieuw met acteur Gene bervoets: citaat ik vind flauwekul dat het hogere zogezegd beter is. Kunst met grote K, komaan zeg! Met zulke intellectuele rolmodellen gaan we idd allemaal debielen worden.

Over de "domme massa" hebben we het al gehad, je moet niet in herhaling vallen. Ik heb het niet over de middenstand, ik heb het over boeren en arbeiders waar de intellectuele elite zo op neerkijkt.

En naar welke programma's keek jij dan als je 7 jaar was? Wat was jouw 'cultuur' op die leeftijd?

Raf
10 juni 2003, 20:32
Je kan ook intellectueel zijn zonder je beter te voelen dan het Vlaamse boerenvolkje. Shit, zeg.

Het is absoluut niet nodig om vierletterwoorden te gebruiken.
Moet ik mij dan slechter voelen? Ik voel mij
anders als (dan) het Donna en Rock Werchter-publiek mag dat even? Is de "Week van de diversiteit" dan niet op mij van toepassing?
Jullie links politiek-correcten staan in beate bewondering voor kultuur-uitingen (cultuuruitingen) die dat helemaal niet verdienen en al meer als (dan) genoeg bewierrookt en gesubsidiëerd (gesubsidieerd) worden. Jullie zouden beter moeten weten.
Juist nog gelezen, een intervieuw (interview) met acteur Gene bervoets: citaat ik vind flauwekul dat het hogere zogezegd beter is. Kunst met grote K, komaan zeg! Met zulke intellectuele rolmodellen gaan we idd allemaal debielen worden.

Foei! Zoveel fouten in één alinea... En dat voor een "intellectueel" :roll:

Pink Terror
10 juni 2003, 20:36
Neem hem op inhoud, niet op taal.

Raf
10 juni 2003, 20:43
Neem hem op inhoud, niet op taal.

We zitten ondertussen aan bladzijde 10. Denk je dat het nog zin heeft om op de inhoud van zijn berichtjes in te gaan? Hij is er nu eenmaal van overtuigd dat hij boven het klootjesvolk staat. Laat hem dat dan denken als dat hem gelukkig maakt. Ik lig er alvast niet wakker van.

Kotsmos
10 juni 2003, 20:47
Jullie links politiek-correcten staan in beate bewondering voor kultuur-uitingen die dat helemaal niet verdienen

ghighi
grappige mens. Staat daar zelf even zijn eigen smaak op te hemelen als zijnde buiten categorie, en gaat ons dan nog eens verwijten de verkeerde dingen goed te vinden. Hilarisch gewoon. Ben ik ff blij dat mijn intellectuele basis op Bompa Lawijt gebouwd is.

Paulus de Boskabouter
10 juni 2003, 23:29
Neem hem op inhoud, niet op taal.

We zitten ondertussen aan bladzijde 10. Denk je dat het nog zin heeft om op de inhoud van zijn berichtjes in te gaan? Hij is er nu eenmaal van overtuigd dat hij boven het klootjesvolk staat. Laat hem dat dan denken als dat hem gelukkig maakt. Ik lig er alvast niet wakker van.

100 pagina's?

:P :P :P

Ik voel een feestje aankomen! :P

::Marginaal::
10 juni 2003, 23:51
Je kan ook intellectueel zijn zonder je beter te voelen dan het Vlaamse boerenvolkje. Shit, zeg.

Het is absoluut niet nodig om vierletterwoorden te gebruiken.
Moet ik mij dan slechter voelen? Ik voel mij
anders als het Donna en Rock Werchter-publiek mag dat even? Is de "Week van de diversiteit" dan niet op mij van toepassing?
Jullie links politiek-correcten staan in beate bewondering voor kultuur-uitingen die dat helemaal niet verdienen en al meer als genoeg bewierrookt en gesubsidiëerd worden. Jullie zouden beter moeten weten.
Juist nog gelezen, een intervieuw met acteur Gene bervoets: citaat ik vind flauwekul dat het hogere zogezegd beter is. Kunst met grote K, komaan zeg! Met zulke intellectuele rolmodellen gaan we idd allemaal debielen worden.


Hmmm, wel...michr.oscoop, hoe sta jij bv tegenover de Hiphopcultuur of de technocultuur. Wat denk je trouwens dat die cultuur inhoudt?

Kotsmos
11 juni 2003, 08:31
Oh ja: moesten er meer mensen zijn zoals Gene Bervoets, de wereld zou er een stuk mooier op worden. Die kerel is geniaal.

michr.oscoop
11 juni 2003, 09:12
Over de "domme massa" hebben we het al gehad, je moet niet in herhaling vallen. Ik heb het niet over de middenstand, ik heb het over boeren en arbeiders waar de intellectuele elite zo op neerkijkt.

En naar welke programma's keek jij dan als je 7 jaar was? Wat was jouw 'cultuur' op die leeftijd?

Wat men traditioneel boeren en arbeiders noemt bestaat al lang niet meer.
Die hadden idd niet de toegang tot educatie. Nu wel, en toch blijft hun intellectuele ontwikkeling ten achter, dus duidelijk uit eigen keuze.
En...in feite is het omgekeerd: neem nu de zwetspraat van Gene Bervoets waar ik al naar verwezen heb: daaruit spreekt juist een grote minachting voor alles wat elitaire kultuur betreft.

Ik keek naar Zorro en Tante Terry!Voor het overige las ik de boeken van Karl May(plaatjes op de ene bladzijde, tekst op de andere) en ik speelde met Lego-blokjes! Ja nu kun je natuurlijk gemakkelijk mijn leeftijd raden zodat zal blijken dat ik niet alleen een verzuurde intellectueel ben maar op de koop toe nog een oude zak :lol: !

michr.oscoop
11 juni 2003, 09:15
Oh ja: moesten er meer mensen zijn zoals Gene Bervoets, de wereld zou er een stuk mooier op worden. Die kerel is geniaal.

Ik heb hier nog een citaat van Geniale Gene:het leven bestaat uit vreten, poepen en chachacha!
Wat een diepte! Wat een inzicht!

michr.oscoop
11 juni 2003, 09:17
Foei! Zoveel fouten in één alinea... En dat voor een "intellectueel" :roll:

Dat is omdat mijn geest sneller werkt als mijn vingers 8)

michr.oscoop
11 juni 2003, 09:23
[Hmmm, wel...michr.oscoop, hoe sta jij bv tegenover de Hiphopcultuur of de technocultuur. Wat denk je trouwens dat die cultuur inhoudt?

Wel ik ken daar niet veel van. Vroeger luisterde ik wel 's naar radio XXI en ja, voor wat ik er van gehoord heb kan ik dat toch als goed geconstrueerde muziek waarderen, beter alleszins als dat gezwaai met gitaren van de ouderwetse popmuziek. En dan te bedenken dat die met silicone opgelapte griezels van Rolling Stones weer naar hier gaan komen :painting: !

michr.oscoop
11 juni 2003, 09:28
ghighi
grappige mens.

en gaat ons dan nog eens verwijten de verkeerde dingen goed te vinden.

-Dank u.

-Ga jij maar eens met mij mee naar de Bayreuther Festspiele(neen dat is GEEN schlagerfestival!) dan zal je wel anders piepen!

Kotsmos
11 juni 2003, 09:58
Oh ja: moesten er meer mensen zijn zoals Gene Bervoets, de wereld zou er een stuk mooier op worden. Die kerel is geniaal.

Ik heb hier nog een citaat van Geniale Gene:het leven bestaat uit vreten, poepen en chachacha!
Wat een diepte! Wat een inzicht!

zie? Die kerel is fantastisch. Verdient geld door de wereld rond te reizen en op allerlei exotische locaties waterzooi te maken en obscure cocktails te drinken. Als ge dat voor elkaar krijgt, dan bent ge goed, punt uit. Ge kunt daar minachtend over doen, en beweren dat gij het wel beter hebt, en wel meer bereikt hebt, met uw Wagner-opera, maar dat is een flagrante leugen.

-Ga jij maar eens met mij mee naar de Bayreuther Festspiele(neen dat is GEEN schlagerfestival!) dan zal je wel anders piepen!

feit is dat de Bayreuther Festspiele, gelijk welk Festspiel eigenlijk, mij geen bal interesseert, dat dat mijn goed recht is, en dat dat mij geen minder mens maakt dan gij.

michr.oscoop
11 juni 2003, 10:08
zie? Die kerel is fantastisch. Verdient geld door de wereld rond te reizen en op allerlei exotische locaties waterzooi te maken en obscure cocktails te drinken. Als ge dat voor elkaar krijgt, dan bent ge goed, punt uit.

feit is dat de Bayreuther Festspiele, gelijk welk Festspiel eigenlijk, mij geen bal interesseert, dat dat mijn goed recht is

-Goed in cocktails drinken ja.

-Ik had dat meer als straf bedoeld eigenlijk.

Kotsmos
11 juni 2003, 12:31
Het is niet omdat het mij geen reet interesseert dat ik er sowieso van walg. Misschien vind ik het zelfs niet eens slecht, maar de kans dat dat mijn interesse zal vergroten is miniem.

michr.oscoop
11 juni 2003, 12:34
Het is niet omdat het mij geen reet interesseert dat ik er sowieso van walg.

Dat zou zo uit de mond van Gene Bervoets kunnen komen! citaat: ik neuk iemand te pletter, ik vreet en zuip, maar tegelijk vind ik Bach en Buxtehude rock-roll!

Pink Terror
11 juni 2003, 12:37
Stoor je niet zo aan enkele (meerdere...) stomme mensen! Je krijgt er een hardstilstand van! In plaats van iedereen af te breken, focus je je beter op de goede mensen die er nog zijn. Diegene die je inspireren...zo zijn er toch nog hoop ik?

michr.oscoop
11 juni 2003, 12:47
Stoor je niet zo aan enkele (meerdere...) stomme mensen! Je krijgt er een hardstilstand van! In plaats van iedereen af te breken, focus je je beter op de goede mensen die er nog zijn. Diegene die je inspireren...zo zijn er toch nog hoop ik?

Die zijn er, en nog niet zo weinig ook zelfs! Maar die hoor of zie je niet in spelletjes op de teevee of kook-en reisboeken!
Voorzover ik weet heb ik alleen die Bervoets afgebroken maar die heeft daar zelf om gevraagd: die vrouwenblaadjesonzin ook altijd...

Pink Terror
11 juni 2003, 12:57
Kijk dan niet naar spelletjes of teevee en lees geen kook-of reisboeken of vrouwenbladen!

Probleem opgelost!

Ik vrees écht dat dat de enige remedie is.

Supe®Staaf
11 juni 2003, 13:07
-Ga jij maar eens met mij mee naar de Bayreuther Festspiele(neen dat is GEEN schlagerfestival!) dan zal je wel anders piepen!
Hij kan dan hetzelfde meemaken als ik.
Om 19.00 stipt begon Das Reihngold, en toen ik na vier uur op de klok keek was het exact 19.10.
Ik ben buitengelopen en heb mijn kaarten voor de overige avonden aan een voorbijganger gegeven met nog een aanmoedigingsbonus van 50 Deutsche Mark boven hola om hem te overtuigen ze te aanvaarden.
Het was een kenner, en hij besefte dat de kaarten aannemen en gaan luisteren hem blijvende geestelijke schade zou kunnen berokkenen.

http://users.pandora.be/Superstaaf/Wagner-Ear.jpg
:P 8)

Knuppel
11 juni 2003, 13:26
Amaai! Vier uur leven in tien minuten!
Wie tekent daar niet voor?


Wel oorkleppen meenemen, natuurlijk. :wink:

(Hoe lang zocht je naar dat toepasselijke tekeningtje, Superstaaf?) :o

Kotsmos
11 juni 2003, 13:54
Het is niet omdat het mij geen reet interesseert dat ik er sowieso van walg.

Dat zou zo uit de mond van Gene Bervoets kunnen komen! citaat: ik neuk iemand te pletter, ik vreet en zuip, maar tegelijk vind ik Bach en Buxtehude rock-roll!

OH NEE! HEILIGSCHENNIS!

jij gekke, gekke man.

Mieke 79
11 juni 2003, 13:56
Het is niet omdat het mij geen reet interesseert dat ik er sowieso van walg.

Dat zou zo uit de mond van Gene Bervoets kunnen komen! citaat: ik neuk iemand te pletter, ik vreet en zuip, maar tegelijk vind ik Bach en Buxtehude rock-roll!

Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:

numarx
11 juni 2003, 14:26
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons?
Hey, kijk eens aan! Ik ben bloody Einstein!

TomB
11 juni 2003, 14:30
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons?
Hey, kijk eens aan! Ik ben bloody Einstein!
:lol:

DaBlacky
11 juni 2003, 14:31
Het is niet omdat het mij geen reet interesseert dat ik er sowieso van walg.

Dat zou zo uit de mond van Gene Bervoets kunnen komen! citaat: ik neuk iemand te pletter, ik vreet en zuip, maar tegelijk vind ik Bach en Buxtehude rock-roll!

Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:
Dan WIL ik zelfs nog niet eens intellectueel zijn (niet dat ik dat ben/was).

Pink Terror
11 juni 2003, 14:32
Mieke toch...gevaarlijk om zoiets te zeggen aan kleine jongetjes ;)

DaBlacky
11 juni 2003, 14:38
Ik zou aan aan post niet de leeftijd van iemand afleiden, maar wel het intellectueel vermogen.
En daarover heb ik al eens een uitspraak gedaan:
http://forum.politics.be/v.php?t=3801&start=45
dus ik kan me volledig laten gaan :)

Mieke 79
11 juni 2003, 14:40
Voor mij is DaBlacky zeker niet de lompste op dit forum, hoor! :D

Pink Terror
11 juni 2003, 14:47
Ik heb toch nooit van lomp gesproken?? :?:
Ik vond het zelf een tikkeltje schattig :D

Mieke 79
11 juni 2003, 14:49
Ik heb toch nooit van lomp gesproken?? :?:
Ik vond het zelf een tikkeltje schattig :D

Nope, kweetet, khad het niet over jou. DaBlacky noemt zichzelf 'waarschijnlijk de lompste op het forum.
Kom, kom, dat verdient ie niet hé :cry: :)

DaBlacky
11 juni 2003, 15:03
Woehoe!!
Ik heb nog maar 80 berichten en ik begin al fans te krijgen!! :)

Ik voel me wel de lompste als ik die topic lees. Allemaal straffe universitairen en ik "gewoon" A1.
Ach, ik troost me maar met de mensen die niet geantwoord hebben op die topic. Kwestie wat die volgen/gevolgd hebben... ;)

Dus je vindt het schattig dat ik seks boven intelligentie verkies? :)
Volgens mij het ik het uit Instinct gezegd :p

Mieke 79
11 juni 2003, 15:07
Woehoe!!
Ik heb nog maar 80 berichten en ik begin al fans te krijgen!! :)

Ik voel me wel de lompste als ik die topic lees. Allemaal straffe universitairen en ik "gewoon" A1.
Ach, ik troost me maar met de mensen die niet geantwoord hebben op die topic. Kwestie wat die volgen/gevolgd hebben... ;)

Dus je vindt het schattig dat ik seks boven intelligentie verkies? :)
Volgens mij het ik het uit Instinct gezegd :p

Bwah ja da!! :D
Tleven is genieten, je lekker voelen, enzovoort hé...
Intelligentie is zwaar overschat! Trouwens er bestaat ook emotionele intelligentie en sociale vaardigheden enzo...

Pink Terror
11 juni 2003, 15:07
Dus je vindt het schattig dat ik seks boven intelligentie verkies? :)
Volgens mij het ik het uit Instinct gezegd :p

Ik vond Numarx eigenlijk nog een tikkeltje schattiger, maar dat komt omdat ik echt een bloedhekel heb aan domme tienergastjes die woorden als 'neuken' veel te veel gebruiken...

DaBlacky
11 juni 2003, 15:28
Dus je vindt het schattig dat ik seks boven intelligentie verkies? :)
Volgens mij het ik het uit Instinct gezegd :p

Ik vond Numarx eigenlijk nog een tikkeltje schattiger, maar dat komt omdat ik echt een bloedhekel heb aan domme tienergastjes die woorden als 'neuken' veel te veel gebruiken...
Dedju... Mis... ;)

DaBlacky
11 juni 2003, 15:31
Bwah ja da!! :D
Tleven is genieten, je lekker voelen, enzovoort hé...
Intelligentie is zwaar overschat! Trouwens er bestaat ook emotionele intelligentie en sociale vaardigheden enzo...
Aan de richting te zien die ik volg, zouden die hoog moeten zijn. Aangezien ik de richting volg uit aanradingen van anderen... (me fat-neck) ;)

Genieten... ja... Ga ik zeker doen van zodra die examens achter de rug zijn, te beginnen met nen grande bbq met de klas... wiiiiiiiiiii :D

TomB
11 juni 2003, 16:09
Ik vond Numarx eigenlijk nog een tikkeltje schattiger :puppydog:

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 16:13
Ik vond Numarx eigenlijk nog een tikkeltje schattiger :puppydog:




http://www.northcoastdogs.com/images/inhome02.jpg

ze vindt mij ook niet schattig... :(

Kotsmos
11 juni 2003, 16:17
Ik kom niet eens in het stuk voor, aha!

Mieke 79
11 juni 2003, 16:19
Bwah ja da!! :D
Tleven is genieten, je lekker voelen, enzovoort hé...
Intelligentie is zwaar overschat! Trouwens er bestaat ook emotionele intelligentie en sociale vaardigheden enzo...
Aan de richting te zien die ik volg, zouden die hoog moeten zijn. Aangezien ik de richting volg uit aanradingen van anderen... (me fat-neck) ;)

Genieten... ja... Ga ik zeker doen van zodra die examens achter de rug zijn, te beginnen met nen grande bbq met de klas... wiiiiiiiiiii :D

Ik weet genoeg: ik ben fan!!! :wink:

numarx
11 juni 2003, 16:21
Ik besteed even een namiddag aan blokken in plaats van forum en ik mis alle pret... Dat zal me leren!

Paulus: your doggie ain't no match to my elite cuteness!

Pink Terror
11 juni 2003, 16:24
Ik besteed even een namiddag aan blokken in plaats van forum en ik mis alle pret... Dat zal me leren!

moedig!


Paulus: your doggie ain't no match to my elite cuteness!

don't overdo it :p

TomB
11 juni 2003, 16:55
your doggie ain't no match to my elite cuteness!

Nog een intellectueel?

http://www.mentalfloss.com/web%20bmps/nerd%20tilt.jpg

numarx
11 juni 2003, 17:00
Hey! Je zei dat je een foto van me wou om je eenzame nachten wat op te vrolijken! Je hebt niets gezegd over die posten op het forum! :evil:

Superslaaf®
11 juni 2003, 17:01
Hey! Je zei dat je een foto van me wou om je eenzame nachten wat op te vrolijken! Je hebt niets gezegd over die posten op het forum! :evil:

Ge ziet er sjiek uit!

:lol: :lol:

Knuppel
11 juni 2003, 17:51
Ik vond Numarx eigenlijk nog een tikkeltje schattiger :puppydog:




http://www.northcoastdogs.com/images/inhome02.jpg

ze vindt mij ook niet schattig... :(

Je had het dus gemerkt en dat vind IK nu zo schattig. :)

Sprekend, die jonge hond zonder veel goesting voor iets trouwens. :wink:

michr.oscoop
11 juni 2003, 19:45
OH NEE! HEILIGSCHENNIS!

jij gekke, gekke man.

-In feite moet je medelijden hebben met mensen als G. Bervoets: ze bewegen zich in een artistiek of semi-artistiek circuit en beseffen dat ze eigenlijk niet opgewassen zijn tegen de expressie van de echte kunst, en daarom vallen ze die aan uit pure overcompensatie. Dat is de eerste stap naar Verlichting, en als dusdanig toe te juichen. De échte a-culturele massa ontgaat dit stadium volledig, zoals een aap die een zonsverduistering meemaakt en gewoon denkt dat de nacht ineens overdag valt.

-Het zij zo!

michr.oscoop
11 juni 2003, 19:47
Kijk dan niet naar spelletjes of teevee en lees geen kook-of reisboeken of vrouwenbladen!

Hoe?! En prof Gustje de Meyer vindt juist dat de intellectuelen kennis moeten nemen van de populaire cultuur! En dan is het nog niet goed!

michr.oscoop
11 juni 2003, 19:56
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:

Je zegt daar al zo iets. Uit sociologische studies blijkt idd dat de leeftijd van het eerste sexueel contact omgekeerd evenredig is met het sociale-en opleidingsniveau. Tienerzwangerschappen komen vrijwel uitsluitend in arbeidersmiddens voor.
Het zou mij ook niet verbazen moest ook de frequentie van de geslachtsgemeenschap op latere leeftijd daar een omgekeerde correlatie mee vertonen.
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

numarx
11 juni 2003, 20:03
Sociologische studies? Waren die dan niet overbodig? Vreemd dat u zich er dan toch op beroept. En Gustje de Meyer klinkt nog altijd vrij denigrerend. Misschien wat meer respect voor uw mede-intellectuelen.

Supe®Staaf
11 juni 2003, 20:09
Amaai! Vier uur leven in tien minuten!
Wie tekent daar niet voor?
Er is een verschil tussen leven en door een hel gaan.

(Hoe lang zocht je naar dat toepasselijke tekeningtje, Superstaaf?) :o
Google zocht dat voor me op in 0.02 seconden na het intypen van 'Richard Wagner musical rubbisch' sectie afbeeldingen. :P

michr.oscoop
11 juni 2003, 20:16
Sociologische studies? Waren die dan niet overbodig? Vreemd dat u zich er dan toch op beroept. En Gustje de Meyer klinkt nog altijd vrij denigrerend. Misschien wat meer respect voor uw mede-intellectuelen.

Ik heb hem deze middag op Alinea bezig gehoord. Hij stond gedurig met zijn mond vol tanden en kon geen enkel zinnig weerwoord geven. Ik beschouw die niet als een intellectueel maar ja dat zal hij wel als een compliment beschouwen zeker met zijn bewondering voor de plop en ketnetcultuur?

michr.oscoop
11 juni 2003, 20:20
Amaai! Vier uur leven in tien minuten!
Wie tekent daar niet voor?
Er is een verschil tussen leven en door een hel gaan.

Jij bent een intellectueel Staaf dus je kent het woord catharsis, wat o.m. ook de bedoeling was van Wagner met zijn werken: "mooie" muziek was niet zijn hoofdbedoeling( de Blauwe Donau is ook mooi maar dan ook niet meer dan dat) maar het is een soort psychanalyse op klanken...spijtig dat je daar nog niet klaar voor bent...

Supe®Staaf
11 juni 2003, 20:39
je kent het woord catharsis, wat o.m. ook de bedoeling was van Wagner met zijn werken: "mooie" muziek was niet zijn hoofdbedoeling maar het is een soort psychanalyse op klanken...
Ik begrijp maar al te goed waar je op doelt.
Ik wens mij echter niet te laten 'zuiveren' door iemands manipulatieve muziek. En daarmee zijn we bij de kern van wat me aan Richard Wagners oevre zo stoort.

Echte katharsis moet je bij jezelf teweegbrengen, zonder externe overbodigheden die er niks mee vandoen hebben zoals muziek. Elk vreemd element dat je daarbij toelaat, zal achteraf een weeë smaak nalaten, een gevoel van onechtheid, moedeloosheid en twijfel.

Goeie muziek, heeft geen andere bedoeling dan een spel te zijn dat draait rond evenwichten en onevenwichten, harmonie en dissonantie, ritmische actie en inertie, stijgende lijnen vs. dalende zinnen, dynamische contrasten, melodisch actief ritme bij harmonisch langzame voortgang en omgekeerd, diatonische subjecten, chromatische contrasubjecten, steeds ineenschuivende stretti tegenover blote voorstellingen van één naakt thema, ontroerend simplisme van monodie vs complexe veelstemmige contrapuntische zettingen van de polyfone meesters (en de grootmeester), ........ de lijst is onuitputtelijk, het spel is oneindig, zowel voor de componist als uitvoerder.

Ik verkies te genieten van pure, zuivere spel(l)en i.p.v. mij te laten manipuleren, wat in wezen ook wel spel is, maar dan een ongezond én kwaadaardig.

michr.oscoop
11 juni 2003, 20:44
[ evenwichten en onevenwichten, harmonie en dissonantie, ritmische actie en inertie, stijgende lijnen vs. dalende zinnen, dynamische contrasten, melodisch actief ritme bij harmonisch langzame voortgang en omgekeerd, diatonische subjecten, chromatische contrasubjecten, steeds ineenschuivende stretti tegenover blote voorstellingen van één naakt thema, ontroerend simplisme van monodie vs complexe veelstemmige contrapuntische zettingen van de polyfone meesters (en de grootmeester), ........ de lijst is onuitputtelijk, het spel is oneindig, zowel voor de componist als uitvoerder.

Je geeft hier een wel heel welsprekende analyse van het discours van Wagner's muziek zoals je dat in de partituur terugvindt. Bravo.

Supe®Staaf
11 juni 2003, 20:50
Je geeft hier een wel heel welsprekende analyse van het discours van Wagner's muziek zoals je dat in de partituur terugvindt. Bravo.
:evil: :evil: :evil:
Welnee.
Bij hem is elk evenwicht qua tonaliteit zoek.
Die kerel moduleert in het rond als een razende Roeland.
Luister per ongeluk in je slaap naar Wagner, en je krijgt des ochtends zelfs geen brosse, boterachtige, superdeluxe croissant van bakker Baillius door je keel.
:lol:

alpina
11 juni 2003, 20:53
Je geeft hier een wel heel welsprekende analyse van het discours van Wagner's muziek zoals je dat in de partituur terugvindt. Bravo.
:evil: :evil: :evil:
Welnee.
Bij hem is elk evenwicht qua tonaliteit zoek.
Die kerel moduleert in het rond als een razende Roeland.
Luister per ongeluk in je slaap naar Wagner, en je krijgt des ochtends zelfs geen brosse, boterachtige, superdeluxe croissant van bakker Baillius door je keel.
:lol:

Bij sommige muziek ligt de genialiteit hem ook juist in het verliezen van evenwichten. Om het even over iets anders te hebben, de drums van Tool lopen ook niet correct samen met het ritme maar toch vind ik ze geniaal.

Kotsmos
11 juni 2003, 20:54
OH NEE! HEILIGSCHENNIS!

jij gekke, gekke man.

-In feite moet je medelijden hebben met mensen als G. Bervoets: ze bewegen zich in een artistiek of semi-artistiek circuit en beseffen dat ze eigenlijk niet opgewassen zijn tegen de expressie van de echte kunst, en daarom vallen ze die aan uit pure overcompensatie. Dat is de eerste stap naar Verlichting, en als dusdanig toe te juichen. De échte a-culturele massa ontgaat dit stadium volledig, zoals een aap die een zonsverduistering meemaakt en gewoon denkt dat de nacht ineens overdag valt.

-Het zij zo!

volgens mij amuseert Bervoets zich te pletter met wat hij doet. Persoonlijk vind ik dat vrij belangrijk. Als je van kunst, in welke vorm dan ook, een doel op zich gaat maken, ben je ver weg. En ik hoop van harte dat je nooit terugkomt.

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:02
[Welnee.
Bij hem is elk evenwicht qua tonaliteit zoek.
Die kerel moduleert in het rond als een razende Roeland.


:? Ook bij Bach vindt je poly-of atonale passages. Dus ook geen Mahler, Webern, Berg, R.Strauss voor jou? Of andere 20ste eeuwse muziek?

Mieke 79
11 juni 2003, 21:05
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:

Je zegt daar al zo iets. Uit sociologische studies blijkt idd dat de leeftijd van het eerste sexueel contact omgekeerd evenredig is met het sociale-en opleidingsniveau. Tienerzwangerschappen komen vrijwel uitsluitend in arbeidersmiddens voor.
Het zou mij ook niet verbazen moest ook de frequentie van de geslachtsgemeenschap op latere leeftijd daar een omgekeerde correlatie mee vertonen.
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops: (Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

Kotsmos
11 juni 2003, 21:08
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:

Je zegt daar al zo iets. Uit sociologische studies blijkt idd dat de leeftijd van het eerste sexueel contact omgekeerd evenredig is met het sociale-en opleidingsniveau. Tienerzwangerschappen komen vrijwel uitsluitend in arbeidersmiddens voor.
Het zou mij ook niet verbazen moest ook de frequentie van de geslachtsgemeenschap op latere leeftijd daar een omgekeerde correlatie mee vertonen.
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops: (Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

dat hangt er van af...wat vindt ge van Wagner?

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:08
[volgens mij amuseert Bervoets zich te pletter met wat hij doet. Persoonlijk vind ik dat vrij belangrijk.

Willen we wedden dat Bervoets binnen een jaar of 5 een interview weeggeeft in de Feeling met als kop Ik zou mijn leven graag opnieuw beginnen ?
Materialisme eindigt onherroepelijk in depressie en dan zal blijken dat hij-en zovele anderen- hun innerlijke leegte hebben willen bezweren door direct en gemakkelijk genot, wat tot mislukking gedoemd is.

numarx
11 juni 2003, 21:08
:lol:

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:10
Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops: (Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

WAAA?! Pas op uw 79!

Kotsmos
11 juni 2003, 21:12
Innerlijke leegte? Omdat hij een andere kijk heeft op kunst dan gij?
Gij bent nie raar, ook niet gek, zelfs niet grappig. Gewoon een dwaas met bevestigingsdrang. Intuitief voel ik aan dat zo'n mensen meer kans hebben om vroeg of laat in een put te vallen dan mensen die niet krampachtig proberen zoveel betekenis aan hun leven te geven. Maar dat is ook maar mijn mening natuurlijk. En die is, vanwege mijn visie op kunst, compleet verwaarloosbaar.

Mieke 79
11 juni 2003, 21:12
Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops: (Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

WAAA?! Pas op uw 79!

Zo intelligent ben ik nu ook weer niet :lol:

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:27
Omdat hij een andere kijk heeft op kunst voel ik aan dat zo'n mensen meer kans hebben om vroeg of laat in een put te vallen

Dat is idd het probleem van cocktail-slurpende Gene Bervoets en gelijkgestemden Kotsmos.Ik ben opgelucht dat ge u hebt laten overtuigen door mijn redenering. ge zult er wél bij varen :D !

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:32
Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops:

(Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

-Meer naar uw 19 als naar uw 24?

-Dat hangt af van de frequentie :) . Ge moogt rekenen dat met elk orgasme uw IQ met 0,0005 punten daalt.

Supe®Staaf
11 juni 2003, 21:38
[Welnee.
Bij hem is elk evenwicht qua tonaliteit zoek.
Die kerel moduleert in het rond als een razende Roeland.


:? Ook bij Bach vindt je poly-of atonale passages. Dus ook geen Mahler, Webern, Berg, R.Strauss voor jou? Of andere 20ste eeuwse muziek?
Bij Bach zijn die passages steeds vooraf of nadien in evenwicht gebracht door compenserende elementen. Die biedt vroeg of laat 'verlossing'

Wagners enige bedoeling is je murw moduleren, zogezegd verspringend van tonaal centrum om er los van te komen, maar het degradeert de muziek als zodanig en vernichelt het evenwicht van de hele structuur (voorzover die zelfs aanwezig is op modulatorisch vlak).

Tonaal gezien zijn Mahler en Richard Strauss dan weer toonbeelden van puurheid en evenwicht t.o.v. uwe Richard.
Mahler speelt het spel op de uiterste grenzen: iuxtapositie van uiterst doorwrochte passages en bijna platte, grijtende, boertige intermezzi. Bij hem krijg ik echter nooit het gevoel dat hij de luisteraar er wil in meetrekken: hij schildert (what's in a name) louter zijn eigen gemoed.
Richard Strauss' letzte Lieder (ook effectief zijn laatste) zijn pareltjes van evenwichtig modulatorisch verloop. Waar het harmonisch ritme zich verliest in progressies en modulaties, brengt hij evenwicht door het melodisch ritme sober te houden, en waar de melodieën nerveus jakkeren, houdt hij de akkoordenwissels gedeisder. Nooit verloochent hij de tonale eenheid, zelfs al verkent hij er de grenzen van. Ook qua raffinement in orchestratie komt Wagner niet aan zijn knoesels.

De componisten van tweede Weense school waar je naar refereert, die trekken zich bewust los van tonaliteit. Weerom niet om de toehoorders af te jakkeren, maar om de grenzen van de tonale werking, waarin ze zich gevangen voelden, te doorbreken en een nieuwe harmonische expressie te bereiken. Weerom zelf-expressie, zonder bijbedoeling. Na herhaald beluisteren, krijgt hun atonaliteit en serialiteit voor mij hetzelfde karakter van ......... tonaliteit, een beetje anders, maar door het hardnekkig vermijden van tonica en dominantwerking vervallen ze in andere patronen, die op de duur even voorspelbaar klinken.

Zelfs de impressionist Debussy met zijn hele toonstoonladderkes, is zo tonaal als maar kan: plaats eens een hele toonstoonladder als een akkoord op mekaar met wat enharmonische herbenoemingen, en wat krijg je? Juist: een perfect dominantseptiemakkoord (met verlaagde en verhoogde kwint, maar so what) en wat heeft er grotere tonale werking?

Enfin, fuck Wagner. Ik laat niet met mijn geest sollen.

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:47
[Enfin, fuck Wagner. Ik laat niet met mijn geest sollen.

In feite ben jij de perfecte Wagner-adept Superstaaf, want je BESEFT dat zijn werk méér te betekenen heeft dan opeenvolgingtjes allegro-adagio-allegro.

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 21:48
Ik ben 62 jaar , nog maagd en raak mezelf voortdurend aan.
Ik moet hier zowat de meest intellectuele zijn! 8O
Ofwel de enige pater.

Supe®Staaf
11 juni 2003, 21:49
In feite ben jij de perfecte Wagner-adept Superstaaf, want je BESEFT dat zijn werk méér te betekenen heeft dan opeenvolgingtjes allegro-adagio-allegro.
Welja, maar ik vind Wagners muziek even waardeloos als het afstompende gebeuk van techno aan 155 bpm.
Dat werkt evengoed op mijn amusementsklieren.

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:52
[quote="Superstaaf®"] plaats eens een hele toonstoonladder als een akkoord op mekaar met wat enharmonische herbenoemingen, en wat krijg je? Juist: een perfect dominantseptiemakkoord (met verlaagde en verhoogde kwint, maar so what) en wat heeft er grotere tonale werking?/quote]

De eerste acte van Parsifal eindigt in C-majeur. De tweede in b-mineur.
De derde in Ab-majeur.

michr.oscoop
11 juni 2003, 21:54
Ik moet hier zowat de meest intellectuele zijn! 8O .

Jij bent met deze hele miserie hier begonnen :evil: !

Supe®Staaf
11 juni 2003, 21:55
De eerste acte van Parsifal eindigt in C-majeur. De tweede in b-mineur.
De derde in Ab-majeur.
???
Geen hele toonsrelatie toch?
Trouwens al wat er aan modulatorisch kontgedraai aan voorafgaat, doet gelijk welk tonaal einde teniet. Daar verandert nog geen tonicapedaal van een kwartier iets aan. :lol:

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 21:55
Ik moet hier zowat de meest intellectuele zijn! 8O .

Jij bent met deze hele miserie hier begonnen :evil: !

En jij bent zo intelligent dat je er in gelopen bent! :P
:wink: :lol:

Supe®Staaf
11 juni 2003, 21:59
Bij sommige muziek ligt de genialiteit hem ook juist in het verliezen van evenwichten. Om het even over iets anders te hebben, de drums van Tool lopen ook niet correct samen met het ritme maar toch vind ik ze geniaal.
Klopt Alpina,
maar de echte groten vinden desondanks steeds een evenwicht.
En wat de muziek van nu betreft: daar moet de tand des tijds nog de rotzooi uitfilteren. Veel te vroeg om dat nu al te be-of veroordelen of te kunnen plaatsen.

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 22:01
Bij sommige muziek ligt de genialiteit hem ook juist in het verliezen van evenwichten. Om het even over iets anders te hebben, de drums van Tool lopen ook niet correct samen met het ritme maar toch vind ik ze geniaal.
Klopt Alpina,
maar de echte groten vinden desondanks steeds een evenwicht.
En wat de muziek van nu betreft: daar moet de tand des tijds nog de rotzooi uitfilteren. Veel te vroeg om dat nu al te be-of veroordelen of te kunnen plaatsen.

Jazz ... 8)
Muziek uit het hart, zoals het moet.
Klassiek is te 'wiskundig'
:wink:

michr.oscoop
11 juni 2003, 22:06
Jazz ... 8)
Muziek uit het hart, zoals het moet.

Hoe het komt dat er mensen zijn die langer als 5 minuten naar Coltrane kunnen luisteren zonder hartritme-stoornissen te krijgen is mij een raadsel. maar ja, het is multiculturele muziek dus zal het wel OK zijn zeker

Raf
11 juni 2003, 22:06
[Welnee.
Bij hem is elk evenwicht qua tonaliteit zoek.
Die kerel moduleert in het rond als een razende Roeland.


:? Ook bij Bach vindt je poly-of atonale passages. Dus ook geen Mahler, Webern, Berg, R.Strauss voor jou? Of andere 20ste eeuwse muziek?
Bij Bach zijn die passages steeds vooraf of nadien in evenwicht gebracht door compenserende elementen. Die biedt vroeg of laat 'verlossing'

Wagners enige bedoeling is je murw moduleren, zogezegd verspringend van tonaal centrum om er los van te komen, maar het degradeert de muziek als zodanig en vernichelt het evenwicht van de hele structuur (voorzover die zelfs aanwezig is op modulatorisch vlak).

Tonaal gezien zijn Mahler en Richard Strauss dan weer toonbeelden van puurheid en evenwicht t.o.v. uwe Richard.
Mahler speelt het spel op de uiterste grenzen: iuxtapositie van uiterst doorwrochte passages en bijna platte, grijtende, boertige intermezzi. Bij hem krijg ik echter nooit het gevoel dat hij de luisteraar er wil in meetrekken: hij schildert (what's in a name) louter zijn eigen gemoed.
Richard Strauss' letzte Lieder (ook effectief zijn laatste) zijn pareltjes van evenwichtig modulatorisch verloop. Waar het harmonisch ritme zich verliest in progressies en modulaties, brengt hij evenwicht door het melodisch ritme sober te houden, en waar de melodieën nerveus jakkeren, houdt hij de akkoordenwissels gedeisder. Nooit verloochent hij de tonale eenheid, zelfs al verkent hij er de grenzen van. Ook qua raffinement in orchestratie komt Wagner niet aan zijn knoesels.

De componisten van tweede Weense school waar je naar refereert, die trekken zich bewust los van tonaliteit. Weerom niet om de toehoorders af te jakkeren, maar om de grenzen van de tonale werking, waarin ze zich gevangen voelden, te doorbreken en een nieuwe harmonische expressie te bereiken. Weerom zelf-expressie, zonder bijbedoeling. Na herhaald beluisteren, krijgt hun atonaliteit en serialiteit voor mij hetzelfde karakter van ......... tonaliteit, een beetje anders, maar door het hardnekkig vermijden van tonica en dominantwerking vervallen ze in andere patronen, die op de duur even voorspelbaar klinken.

Zelfs de impressionist Debussy met zijn hele toonstoonladderkes, is zo tonaal als maar kan: plaats eens een hele toonstoonladder als een akkoord op mekaar met wat enharmonische herbenoemingen, en wat krijg je? Juist: een perfect dominantseptiemakkoord (met verlaagde en verhoogde kwint, maar so what) en wat heeft er grotere tonale werking?

Enfin, fuck Wagner. Ik laat niet met mijn geest sollen.

Ik moet wel héél dom zijn, want hier snap ik geen iota van...

Supe®Staaf
11 juni 2003, 22:06
Jazz ... 8)
Muziek uit het hart, zoals het moet.
Klassiek is te 'wiskundig'
:wink:
Maar beste Paulus: als er muziek is die vasthangt aan stereotiepe, strakke, modulatorische schema's dan is het toch Jazz?

En zelfs de melodische vrijheid die de solisten claimen, verzandt vroeg of laat in het eindeloos herhalen en transponeren van dezelfde riffs.........

Enfin, niet dat ik er niet dol zou op zijn, dat staat er los van.

michr.oscoop
11 juni 2003, 22:09
hier snap ik geen iota van...

Dat komt omdat jij geen intellectueel bent.

Mieke 79
11 juni 2003, 22:14
Oeps, ik was nog wel enkele jaren later dan 19 :oops:

(Maar ook ik had wel al thuis geoefend natuurlijk.) Ben ik nu intelligenter? :D

-Meer naar uw 19 als naar uw 24?

-Dat hangt af van de frequentie :) . Ge moogt rekenen dat met elk orgasme uw IQ met 0,0005 punten daalt.

Nope, meer naar mijn 23 dan naar mijn 19. Al is 24 wel in zicht hoor. :D Awel, dan denk ik dat ik het nog redelijk doe qua IQ gehalte :wink:

Quote: Ik ben 62 jaar , nog maagd en raak mezelf voortdurend aan.
Ik moet hier zowat de meest intellectuele zijn!
Ofwel de enige pater.

Paulus, you're funny! :lol:

Raf
11 juni 2003, 22:19
hier snap ik geen iota van...

Dat komt omdat jij geen intellectueel bent.

Zelfs niet als ik graag naar Wagner luister?

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 22:22
Jazz ... 8)
Muziek uit het hart, zoals het moet.

Hoe het komt dat er mensen zijn die langer als 5 minuten naar Coltrane kunnen luisteren zonder hartritme-stoornissen te krijgen is mij een raadsel. maar ja, het is multiculturele muziek dus zal het wel OK zijn zeker

:? Multicultureel... geen bal mee te maken :wink:

merel
11 juni 2003, 22:23
Is neuken dan iets alleen voor de niet-intellectueel onder ons? :? :lol:

Je zegt daar al zo iets. Uit sociologische studies blijkt idd dat de leeftijd van het eerste sexueel contact omgekeerd evenredig is met het sociale-en opleidingsniveau. Tienerzwangerschappen komen vrijwel uitsluitend in arbeidersmiddens voor.
Het zou mij ook niet verbazen moest ook de frequentie van de geslachtsgemeenschap op latere leeftijd daar een omgekeerde correlatie mee vertonen.
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Amai, dan ben ik intellectueler dan jouw. En dat in de huidige tijdsgeest :lol:

Wanne
11 juni 2003, 22:28
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

Mieke 79
11 juni 2003, 22:30
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:lol:

Jaja, qua humor en sociale intelligentie: iedereen geslaagd denk ik :!:

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 22:30
Jazz ... 8)
Muziek uit het hart, zoals het moet.
Klassiek is te 'wiskundig'
:wink:
Maar beste Paulus: als er muziek is die vasthangt aan stereotiepe, strakke, modulatorische schema's dan is het toch Jazz?

En zelfs de melodische vrijheid die de solisten claimen, verzandt vroeg of laat in het eindeloos herhalen en transponeren van dezelfde riffs.........

Enfin, niet dat ik er niet dol zou op zijn, dat staat er los van.

alles hangt af van het talent van de muzikant hé.
De meeste Jazz muzikanten spelen vrij zielloos vind ik. (tegenwoordig toch)
De gypsy-schema's (vraag met niet de naam hoor- vind ik totaal onbelangrijk) van Django naspelen is leuk, maar alleen Django kwam er mee weg, snappie?

Raf
11 juni 2003, 22:30
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:rofl:

Paulus de Boskabouter
11 juni 2003, 22:34
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:lol: :lol:

nu kruipt 'em onder zijn bedje met een :oops: hoofdje :wink:

TomB
11 juni 2003, 23:19
Mijn eerste sexueel contact greep plaats op de gezegende leeftijd van 19 jaar :oops: , maar ja dat waren andere tijden natuurlijk. Ik had tevoren wel wat thuis geoefend :lol: !

Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:lol: :lol:

nu kruipt 'em onder zijn bedje met een :oops: hoofdje :wink:

Neen, hij gaat over huisdieren beginnen.

Dies
12 juni 2003, 02:24
John Dewey (1859-1952)

"Zonder de tussenkomst van het denken heeft genieten geen waarde"

Bevestigt en onderstreept door michr.oscoop (1950 - (2003) - hopelijk niet te lang meer :wink: )

Supe®Staaf
12 juni 2003, 06:53
John Dewey (1859-1952)

"Zonder de tussenkomst van het denken heeft genieten geen waarde"

Bevestigt en onderstreept door michr.oscoop (1950 - (2003) - hopelijk niet te lang meer :wink: )
Niet voor niets zijn onze hersenen ons belangrijkste sexorgaan.

michr.oscoop
12 juni 2003, 09:38
Zelfs niet als ik graag naar Wagner luister?

Wel toch iemand die mij tenminste daarin bijtreedt! Er zijn trouwens sterke aanwijzigen dat Wagner homosexueel was, of tenminste bi.
heel de Parsifal is eigenlijk een ode aan de homosexualiteit(onder andere natuurlijk)

michr.oscoop
12 juni 2003, 09:43
Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:lol: :lol:

nu kruipt 'em onder zijn bedje met een :oops: hoofdje :wink:

-Op café geweest met Gene Bervoets ,Tom Barman en Tom lanoye zeker?

-Een echte intellectueel slaapt IN een bed, niet er ONDER. Waar haal je dat nu?!

Paulus de Boskabouter
12 juni 2003, 09:46
Toch niet met de michr.oscoop en het pincet !?

:lol: :lol:

nu kruipt 'em onder zijn bedje met een :oops: hoofdje :wink:

-Op café geweest met Gene Bervoets ,Tom Barman en Tom lanoye zeker?

-Een echte intellectueel slaapt IN een bed, niet er ONDER. Waar haal je dat nu?!

uit de flair van deze week.
:P

michr.oscoop
12 juni 2003, 09:47
John Dewey (1859-1952)

"Zonder de tussenkomst van het denken heeft genieten geen waarde"

Bevestigt en onderstreept door michr.oscoop (1950 - (2003) - hopelijk niet te lang meer :wink: )

Die mr. Dewey had het goed voor, het is dan ook geen toeval dat hij exact 100 jaar voor mij geboren is, in een tijd toen cultuur nog geen vies woord was en ge u niet moest schamen om in uw leven meer dan 5 boeken te hebben gelezen 8) .
Ik hoop wél dat ik niet tot 2052 moet leven!

Kotsmos
12 juni 2003, 09:54
Ghighi. Tom Lanoye is zowa genen echte, want die schrijft vieze dingen enzo. Over het gewone volk, de vetzak. En dien dinges ook Tom Barman die maakt zo muziek met gitaren enzo, allemaal dikke kak voor het plebs ja. En dan nog ne film maken ook, de zot. Voelt zich waarschijnlijk nu zo kei-intellectueel enzo. Ma da is em nie, nee. Nah.

PO
12 juni 2003, 10:57
Intellectueel is vooral een woord van de culturele elite, om zich te onderscheiden van de gewone, domme massa. Het heeft helemaal geen objectieve betekenis.

Iemand die verstandelijk reageert is reeds een intellectueel.
Een intellectueel is een nuchter verstandsmens die gewone alledaagse arbeid kan verrichten.
Een persoon in het bezit van zijn verstand hoort in alle lagen van de bevolking thuis. Kan zowel een universitair als een arbeider zijn.

alpina
12 juni 2003, 11:08
Ghighi. Tom Lanoye is zowa genen echte, want die schrijft vieze dingen enzo. Over het gewone volk, de vetzak. En dien dinges ook Tom Barman die maakt zo muziek met gitaren enzo, allemaal dikke kak voor het plebs ja. En dan nog ne film maken ook, de zot. Voelt zich waarschijnlijk nu zo kei-intellectueel enzo. Ma da is em nie, nee. Nah.

:lol: Schitterend!!

numarx
12 juni 2003, 11:10
Aha, nu ik eraan denk, spelen ze Anyway The Wind Blows al in de zalen nu vrijdag?

Pink Terror
12 juni 2003, 11:25
Microscoop: Wat is er mis met Tom Lanoye??? :?:

Kotsmos
12 juni 2003, 17:49
Aha, nu ik eraan denk, spelen ze Anyway The Wind Blows al in de zalen nu vrijdag?

NIE GAAN ZIEN! GIJ VULGAIRE GEK! Ze praten niet eens AN in die film!

PO: dan is toch gewoon elke mens zonder verstandelijke handicap een intellectueel? Waarom er dan zoveel kak aan hangen?

numarx
12 juni 2003, 17:53
NIE GAAN ZIEN! GIJ VULGAIRE GEK! Ze praten niet eens AN in die film!

8O

...

http://www.hetschrijvertje.be/images/smilies/cry.gif

Brabo
12 juni 2003, 18:50
er zoveel kak aan hangen?

Dát is het verschil tussen een intellectueel en een gewone sterveling.

Ik groet u, (zonder er enige kak aan te hangen)

Brabo

michr.oscoop
12 juni 2003, 19:33
Tom Lanoye
Tom Barman

Tom Lanoy schrijft boekjes waarin hij uitlegt hoe hij met een biefstuk masturbeert, en die verder bulken van politiek-correct homo-denken.
En o ja, stukken van Shakespeare in het plat Antwaarps vertaalt omdat dat zo expressief is en waar buiten het Antwerps-linkse nichten milieu niemand naar komt kijken.

Tom Barman is Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen op basis van enkele geneuzelde ceedees(in slecht Engels natuurlijk, je kan nooit weten of Deus internationaal zou doorbreken). Buiten onbedoelde reclame voor de sigarettenindustrie heeft hij idd onlangs ook een filmpje gemaakt(mét Engelse titel natuurlijk, zie hoger) waarvan ik een trailer zag en die zich schijnt te axeren rond cafébezoek en sex op groezelige appartementen: dat heet dus uit het leven gegrepen, een "authentiek tijdsdocument".

bravo allebei!!!

p.s. ge zijt Gene bervoets vergeten!

michr.oscoop
12 juni 2003, 19:37
NIE GAAN ZIEN! GIJ VULGAIRE GEK! Ze praten niet eens AN in die film!

Ik ga ZEKER niet zien. dat ze niet praten in die film heeft twee redenen: de acteurs zijn te slecht en als er geen geklets bij is gaat die film misschien op buitenlandse festivals in de prijzen vallen zodat Tom Barman een nieuwe gitaar kan kopen.

michr.oscoop
12 juni 2003, 19:40
Microscoop: Wat is er mis met Tom Lanoye??? :?:

Zijn boeken en zijn design-brilletjes.

Mieke 79
12 juni 2003, 19:52
NIE GAAN ZIEN! GIJ VULGAIRE GEK! Ze praten niet eens AN in die film!

Ik ga ZEKER niet zien. dat ze niet praten in die film heeft twee redenen: de acteurs zijn te slecht en als er geen geklets bij is gaat die film misschien op buitenlandse festivals in de prijzen vallen zodat Tom Barman een nieuwe gitaar kan kopen.

Als je de film niet gezien hebt en ook niet gaat zien, kan je niet besluiten dat de acteurs slecht zijn. Bovendien is een groot deel van de cast niet-professioneel als acteur bezig. Wat niet wil zeggen dat hun prestatie niet goed zou zijn...
Ik zeg in goed Engels: you are narrowminded!

Pink Terror
12 juni 2003, 20:06
Tom Lanoye
Tom Barman

Tom Lanoy schrijft boekjes waarin hij uitlegt hoe hij met een biefstuk masturbeert, en die verder bulken van politiek-correct homo-denken.
En o ja, stukken van Shakespeare in het plat Antwaarps vertaalt omdat dat zo expressief is en waar buiten het Antwerps-linkse nichten milieu niemand naar komt kijken.



Hij is homo...wat verwacht je? Dat hij kortzichtige homofobe praat gaat verkopen? Hij vertelt gewoon over zijn gevoelens, nergens staat ook maar enige link met het 'poltiek correcte'.

Ik vond die vertalingen supergoed, maar dat is mijn bescheiden mening.

PO
12 juni 2003, 22:58
Aha, nu ik eraan denk, spelen ze Anyway The Wind Blows al in de zalen nu vrijdag?

NIE GAAN ZIEN! GIJ VULGAIRE GEK! Ze praten niet eens AN in die film!

PO: dan is toch gewoon elke mens zonder verstandelijke handicap een intellectueel? Waarom er dan zoveel kak aan hangen?


Weet ik veel waar bij u overal kak uitkomt, feit is dat inderdaad iedereen met gezond verstand in staat is om intellectuele arbeid te verrichten.
Alleen maakt niemand er enig verbaal over, tenzij diegene die zich verheven voelen boven het gepeupel.

michr.oscoop
12 juni 2003, 23:08
Als je de film niet gezien hebt en ook niet gaat zien, kan je niet besluiten dat de acteurs slecht zijn. Bovendien is een groot deel van de cast niet-professioneel als acteur bezig. Wat niet wil zeggen dat hun prestatie niet goed zou zijn...
Ik zeg in goed Engels: you are narrowminded!

Ik heb er wel een zogenaamde "trailer" van gezien en ik wist genoeg.
Idd is de prestatie van niet-professionele acteurs meestal beter dan diegene van Studio H.Teirlinck afgestudeerden maar dat wil nog niet zeggen dat die GOED zou zijn. Trouwens de enige reden waarom ster-regisseur Barman amateurs bezigt is omdat hij die kan betalen met wat loze beloften en een pint in een of andere artistieke kroeg.
Ik ben niet narrowminded maar wel allergies voor nep-intellectuelen die zich met alle geweld voor volks willen laten doorgaan maar door dat zelfde volk dat ze zeggen te vertegenwoordigen uitgespuwd worden.