PDA

View Full Version : Een Koerdische staat ?


Alvader
9 juni 2003, 06:58
Wel, ik ben eens benieuwd hoe men hier op het forum denkt over deze heikele kwestie.

Ali
9 juni 2003, 10:09
zolang het Turkse regime niet van plan is zijn nationalistische en racistische politiek op te geven, Turkije te democratiseren en het op hetzelfde niveau te brengen als de rest van Europa mag de europese unie
ze niet laten toetreden.

Er is maar één mogelijkheid om de Koerden een eigen staat te geven,
en dat is druk van Europa. Als de EU-landen Turkije onder druk zetten, dan zal het vroeger of later gaan beseffen dat het zijn racistische en nationalistische politiek zal moeten opgeven en de weg van de democratie opgaan.

Kotsmos
9 juni 2003, 13:34
En de Koerdjes buiten Turkije dan?

Ali
9 juni 2003, 13:40
En de Koerdjes buiten Turkije dan?

de koerdjes in irak moet de amerikaan maar voor zorgen dat ze ook een stuk grond krijgen
en de koerdjes in Iran moet hij ook maar gaan "bevrijden" :wink:

zorroaster
9 juni 2003, 13:41
En de Koerdjes buiten Turkije dan?

Dat is inderdaad de grote moeilijkheid om een onafhankelijk Koerdistan op te richten, tegenover een onafhankelijk Vlaanderen.
Vlaanderen heeft reeds een eigen, duidelijk afgebakend grondgebied en een Vlaamse deelregering.
De Koerden daarentegen leven verspreid over vier landen (Turkije, Iran, Irak, Syrië) en in vele gebieden is de bevolking zeer heterogeen. Er is niet één Koerdistan, maar een netwerk van versnipperde territoria met een Koerdische meerderheid.

Een Koerdische staat zou zich voornamelijk situeren in Oost-Turkije, Noord-Irak, Noordwest-Syrië en Noordoost-Iran, waar er Koerdische meerderheden leven.

Twee grote problemen:
-Lang niet alle Koerden zullen dan in dat Koerdistan leven.
-Je moet al vier landen zo gek krijgen dat ze een deel van hun grondgebied afstaan, en landen als Syrië en Turkije staan niet bekend om hun toegeeflijkheid of hun vredelievend karakter.

Een onafhankelijk Koerdistan is een rechtvaardige eis, maar er zal nog een hoop water naar de zee moeten worden gedragen voor het zover zal zijn vrees ik...

thePiano
9 juni 2003, 14:07
Wel, ik ben eens benieuwd hoe men hier op het forum denkt over deze heikele kwestie.

Ik ken persoonlijk nogal wat Koerden en zelfs persoonlijk de voorzitter van het Koerdisch Instituut in Brussel.

"Koerdisch Instituut te Brussel":
http://www.kurdishinstitute.be/newdutchinfo.shtml

Naar mijn mening denk ik dat wanneer Koerden gelijke rechten krijgen met de bewoners van het land waar ze wonen, recht op behoud van hun eigen taal (en onderwijs in die taal), recht op het behoud van hun religie gewoonten en tradities, kortom wel integreren maar niet assimileren (vgl met het Vlaams Blok), dat vele Koerden geen autonome staat meer behoeven.

Het is pas door de eeuwigdurende repressie (vooral door de Turken en de Irakezen) dat het staatsnationalisme zo sterk leeft thans.

Turkse Nederlander
9 juni 2003, 17:46
zolang het Turkse regime niet van plan is zijn nationalistische en racistische politiek op te geven, Turkije te democratiseren en het op hetzelfde niveau te brengen als de rest van Europa mag de europese unie
ze niet laten toetreden.

Er is maar één mogelijkheid om de Koerden een eigen staat te geven,
en dat is druk van Europa. Als de EU-landen Turkije onder druk zetten, dan zal het vroeger of later gaan beseffen dat het zijn racistische en nationalistische politiek zal moeten opgeven en de weg van de democratie opgaan.
Dan moet Belgie ook uit de EU geschopt worden omdat Vlaanderen zich niet mag afscheiden van Belgie. Bovendien moet Marokko de Berbers ook een eigen land geven.

Turkse Nederlander
9 juni 2003, 17:53
Wel, ik ben eens benieuwd hoe men hier op het forum denkt over deze heikele kwestie.

Ik ken persoonlijk nogal wat Koerden en zelfs persoonlijk de voorzitter van het Koerdisch Instituut in Brussel.

"Koerdisch Instituut te Brussel":
http://www.kurdishinstitute.be/newdutchinfo.shtml

Naar mijn mening denk ik dat wanneer Koerden gelijke rechten krijgen met de bewoners van het land waar ze wonen, recht op behoud van hun eigen taal (en onderwijs in die taal), recht op het behoud van hun religie gewoonten en tradities, kortom wel integreren maar niet assimileren (vgl met het Vlaams Blok), dat vele Koerden geen autonome staat meer behoeven.

Het is pas door de eeuwigdurende repressie (vooral door de Turken en de Irakezen) dat het staatsnationalisme zo sterk leeft thans.
Ik ken veel Koerden die NIET bij zo een instituut zijn aangesloten. Verreweg de meeste Koerden willen geen eigen staat. Ik heb zelf ook Koerdisch bloed. Veel Koerdische vrienden van mij noemen zich Turk en gaan nagenoeg alleen met Turken om. Helaas kennen velen de echte situatie in Turkije niet. Turkije zal binnen jaar Koerdische taal op schaal aanbieden en bovendien zal er binnenkort ook Koerdische tv in Turkije toegestaan worden. Koerden zijn niet eeuwenlang door Turken onderdrukt. Tijdens het Ottomaanse Rijk waren Koerden gelijkwaardige burgers. Koerden hebben eeuwenlang aan de zeide van de Turken gestreden. Ze hebben meegevochten in de onafhankelijkheidsstreid van Ataturk. De broederschap tussen Koerden en Turken is veel groter dan dat de meeste mensen denken.

Quicky
9 juni 2003, 19:34
vgl met het Vlaams Blok

Piano ge zijt echt zielig, deze topic heeft niets met het Vlaams Blok te maken, maar ja, ge zijt zo ne zielige wegkwijnende ouwe pé da ge niets beter weet zeker.

TomB
9 juni 2003, 19:44
zolang het Turkse regime niet van plan is zijn nationalistische en racistische politiek op te geven, Turkije te democratiseren en het op hetzelfde niveau te brengen als de rest van Europa mag de europese unie
ze niet laten toetreden.

Er is maar één mogelijkheid om de Koerden een eigen staat te geven,
en dat is druk van Europa. Als de EU-landen Turkije onder druk zetten, dan zal het vroeger of later gaan beseffen dat het zijn racistische en nationalistische politiek zal moeten opgeven en de weg van de democratie opgaan.
Dan moet Belgie ook uit de EU geschopt worden omdat Vlaanderen zich niet mag afscheiden van Belgie. Bovendien moet Marokko de Berbers ook een eigen land geven.

Ik draai uw redenering eventjes om: Dan moet Israel ook de Palestijnen geen eigen land geven?

zorroaster
9 juni 2003, 21:51
De broederschap tussen Koerden en Turken is veel groter dan dat de meeste mensen denken.

Zo groot, dat het tot voor pas verboden was Koerdisch te spreken, te onderwijzen of uit te zenden!
Wat een broederschap. Doet me denken aan dat broederlijke België van de 19e eeuw... :D

Wanne
9 juni 2003, 21:59
Turkije zal binnen jaar Koerdische taal op schaal aanbieden en bovendien zal er binnenkort ook Koerdische tv in Turkije toegestaan worden.

Een prachtig initiatief dat Turkije alleen maar nog waardiger zal doen overkomen bij de Europese Unie ! :wink:

alpina
9 juni 2003, 22:11
Turkije zal binnen jaar Koerdische taal op schaal aanbieden en bovendien zal er binnenkort ook Koerdische tv in Turkije toegestaan worden.

Een prachtig initiatief dat Turkije alleen maar nog waardiger zal doen overkomen bij de Europese Unie ! :wink:

Hoeveel jaren hebben ze daar verdorie op moeten wachten??? :(

Nog waardiger overkomen?? Komt Turkije dan waardig over bij de Europeanen?? Dat zou in alle geval nieuw zijn voor mij.

Wanne
9 juni 2003, 22:17
Nog waardiger overkomen?? Komt Turkije dan waardig over bij de Europeanen?? Dat zou in alle geval nieuw zijn voor mij.

Ik vind ze alvast zeer vooruitstreven voor een Moslimland...

alpina
9 juni 2003, 22:23
Nog waardiger overkomen?? Komt Turkije dan waardig over bij de Europeanen?? Dat zou in alle geval nieuw zijn voor mij.

Ik vind ze alvast zeer vooruitstreven voor een Moslimland...

Dat is inderdaad een feit, maar in vergelijking met het modale Europese land staan ze toch nog niet waar ze zouden moeten staan. Kijk maar naar de macht van het leger, de recente problematiek in de gevangenissen, de situatie van de Koerden,..

Wanne
9 juni 2003, 22:24
Dat is inderdaad een feit, maar in vergelijking met het modale Europese land staan ze toch nog niet waar ze zouden moeten staan. Kijk maar naar de macht van het leger, de recente problematiek in de gevangenissen, de situatie van de Koerden,..

Daarom moeten ze ook blijven volharden in hun evolutie...

TomB
9 juni 2003, 22:47
Nog waardiger overkomen?? Komt Turkije dan waardig over bij de Europeanen?? Dat zou in alle geval nieuw zijn voor mij.

Ik vind ze alvast zeer vooruitstreven voor een Moslimland...

Dat is inderdaad een feit, maar in vergelijking met het modale Europese land staan ze toch nog niet waar ze zouden moeten staan. Kijk maar naar de macht van het leger, de recente problematiek in de gevangenissen, de situatie van de Koerden,..

Turkije is het schoolvoorbeeld van hoe het wel kan. Ik zou daar vooral niet te denigrerend over doen. Success in Turkije ($) zou wel eens veel meer effect kunnen hebben op de wereldvrede dan men verwacht.

Wanne
9 juni 2003, 22:49
Turkije is het schoolvoorbeeld van hoe het wel kan. Ik zou daar vooral niet te denigrerend over doen. Success in Turkije ($) zou wel eens veel meer effect kunnen hebben op de wereldvrede dan men verwacht.

Amai nog niet... Geld kan meer ogen doen opengaan bij de mensen dan wat ook...

zorroaster
10 juni 2003, 10:36
Nog waardiger overkomen?? Komt Turkije dan waardig over bij de Europeanen?? Dat zou in alle geval nieuw zijn voor mij.

Ik vind ze alvast zeer vooruitstreven voor een Moslimland...

Botswana wordt ook schitterend en verantwoordelijk geregeerd voor een Afrikaans land. Daarom wil ik ze nog niet bij de Europese Unie.
Daarvoor gelden immers Europese criteria, en Turkije voldoet daar nog niet aan.

1) Hoe lang is het geleden sinds de laatste coup van het Turkse leger? Vier jaar ongeveer. En iedereen in Turkije weet dat als de Turkse generaals "njet" zeggen tegen meneer de verkozen premier, het ook njet zal wezen.
Europese norm nummer 1. al niet gehaald dus!

2) De Koerden kregen nu pas het recht hun eigen taal aan te leren en te spreken, godbetert! Toch blijven de Koerdische territoria gebieden onder rechtstreekse militaire controle van het Turkse leger, dus meer dan bezet gebied is het niet, met alle rechten vandien.
Europese norm nummer 2. al niet gehaald dus!

3) De "schaduweconomie" is in Turkije bijna even groot als de officiële economie, zo berekende "the Economist". Hun munt is daardoor uiterst instabiel en kende afgelopen jaar nog een hallucinante ineenstorting die alleen door IMF-leningen kon worden vertraagd.
Europese norm nummer 3. al niet gehaald dus!

...

Wanne
10 juni 2003, 10:44
Turkije voldoet daar nog niet aan.

Dies
10 juni 2003, 13:22
U snapt het blijkbaar niet hé Wanne. Ze dienen eerst te voldoen aan de voorwaarden alvorens er nog maar sprake kan en mag zijn van toetreding.
1) Voldoen aan de voorwaarden
2) Toetreding

En niet omgekeerd!!

Jan van den Berghe
10 juni 2003, 13:28
Naar mijn mening denk ik dat wanneer Koerden gelijke rechten krijgen met de bewoners van het land waar ze wonen, recht op behoud van hun eigen taal (en onderwijs in die taal), recht op het behoud van hun religie gewoonten en tradities, kortom wel integreren maar niet assimileren (vgl met het Vlaams Blok), dat vele Koerden geen autonome staat meer behoeven.

Wat is het Vlaams Blok hierbij komt doen is helemaal niet duidelijk. Het gaat immers om twee duidelijk onderscheiden zaken: in het ene geval gaat het om allerlei inwijkelingen die in een ander land zijn gaan wonen (aan wie gevraagd wordt zich in ons maatschappelijke weefsel in te schakelen), in het andere geval gaat het om de inheemse bevolking die reeds zoveel jaar in hun culturele en taalkundige rechten werd gefnuikt. Twee totaal andere zaken.

Daarom is het ook zo dat de EU bijvoorbeeld de talen van de gastarbeiders en andere vreemdelingen niet als minderheidstalen erkend, maar alleen de talen van de historische Europese minderheden (Bretoenen, Basken, Welshmen, Catalanen, Zuid-Tirolers, Frans-Vlamingen, enzovoort).

visjesman
10 juni 2003, 14:18
iedereen praat altijd over de voorwaarde tot toetreding tot europa maar kan iemand mij deze voorwaarden eens opsommen?

TomB
10 juni 2003, 14:57
U snapt het blijkbaar niet hé Wanne. Ze dienen eerst te voldoen aan de voorwaarden alvorens er nog maar sprake kan en mag zijn van toetreding.
1) Voldoen aan de voorwaarden
2) Toetreding

En niet omgekeerd!!

U bedoelt net zoals Belgie dat de toegangscriteria niet haalt? (staatsschuld, remember?)

60 miljoen Turken die gemiddeld 1/10e verdienen van een Europeaan. Laat die los op de Europese arbeidsmarkt en uw loonsstructuren storten in elkaar. Dat is de echte reden waarom Turkije er niet bij mag.

Het humanitaire aspect, heeft Turkije te kennen gegeven, wordt hard aan gewerkt.

Het wordt dringend tijd dat Turkije niet langer met scheve ogen bekeken wordt. Turkije is goed op weg, en het is zeer belangrijk dat positieve signalen worden gestuurd in die richting.

Dies
10 juni 2003, 15:18
U bedoelt net zoals Belgie dat de toegangscriteria niet haalt? (staatsschuld, remember?)

60 miljoen Turken die gemiddeld 1/10e verdienen van een Europeaan. Laat die los op de Europese arbeidsmarkt en uw loonsstructuren storten in elkaar. Dat is de echte reden waarom Turkije er niet bij mag.

Het wordt dringend tijd dat Turkije niet langer met scheve ogen bekeken wordt. Turkije is .
Natuurlijk weet ik dat en ik bekijk Turkije dan ook helemaal niet met scheve ogen (doch met argusogen) en zou geen probleem hebben dat Turkije toetreed tot de EU,
Enkel! Het economische argument dat u aanhaalt is correct en zolang dat gegeven ongewijzigd blijft, is een toetreding een utopie.

C uit W
10 juni 2003, 15:21
Zelfs al is turkije perfect, waarom "moeten" ze erbij?

TomB
10 juni 2003, 15:23
Zelfs al is turkije perfect, waarom "moeten" ze erbij?

De vraag is eerder: Waarom mogen ze er in dat geval niet bij?

Welke zin heeft het om voorwaarden tot toelating op te stellen als je landen die voldoen aan de voorwaarden gaat weigeren?

Vlaamse Leeuw
10 juni 2003, 16:25
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Tantist
10 juni 2003, 16:35
Ik ga ronduit eerlijk zijn: ik ken de modaliteiten van de koerden, palestijnen en al wat er nog leeft niet voldoende om daar een genuanceerd antwoord op te geven.

Wel vind ik het schitterend dat sommige belgicisten als Celebfin (die daar nog altijd niet op gereageerd heeft) in een andere draad het koerdisch separatisme steunen. Op mijn vraag of de koerden hun doelstellingen niet zouden kunnen verwezenlijken in een federale staat, in plaats van zich over te geven tot het heilloze separatisme, blijf het ijselijk stil (heerlijk toch om advocaat van de duivel te spelen) :twisted:

Wat sommige flaminganten ook doen, is gewoon elk separatisme steunen dat er maar bestaat: het Schotse, het Oost-Timorese, het Kasjmiri, het Baskische,... Ook dat is dwaasheid: splisten is niet goed om enkel maar te splitsen, maar om de wereld beter te maken.

In dat opzicht zou ik dit artikel (http://www.secessie.nu/pdf/3-4.pdf) willen aanraden van Indiakenner Koenraad Elst. Misschien off-topic, maar kan wel nuancerend werken.

TomB
10 juni 2003, 17:45
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?

alpina
10 juni 2003, 19:08
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?

De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.

TomB
10 juni 2003, 19:22
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?

De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.

Nu nog wel ja. Ik hoop echter dat de EU een tussenstap is.

filosoof
10 juni 2003, 19:36
En de Koerdjes buiten Turkije dan?

Dat is inderdaad de grote moeilijkheid om een onafhankelijk Koerdistan op te richten, tegenover een onafhankelijk Vlaanderen.
Vlaanderen heeft reeds een eigen, duidelijk afgebakend grondgebied en een Vlaamse deelregering.
De Koerden daarentegen leven verspreid over vier landen (Turkije, Iran, Irak, Syrië) en in vele gebieden is de bevolking zeer heterogeen. Er is niet één Koerdistan, maar een netwerk van versnipperde territoria met een Koerdische meerderheid.

Een Koerdische staat zou zich voornamelijk situeren in Oost-Turkije, Noord-Irak, Noordwest-Syrië en Noordoost-Iran, waar er Koerdische meerderheden leven.

Twee grote problemen:
-Lang niet alle Koerden zullen dan in dat Koerdistan leven.
-Je moet al vier landen zo gek krijgen dat ze een deel van hun grondgebied afstaan, en landen als Syrië en Turkije staan niet bekend om hun toegeeflijkheid of hun vredelievend karakter.

Een onafhankelijk Koerdistan is een rechtvaardige eis, maar er zal nog een hoop water naar de zee moeten worden gedragen voor het zover zal zijn vrees ik...

Koerden in Turkije, in Irak, in Iran, in Syrië, in Rusland.....
Ik zie dat Koerdistan nog niet zo direct van de grond komen!!

TomB
10 juni 2003, 19:38
Koerden in Turkije, in Irak, in Iran, in Syrië, in Rusland.....
Ik zie dat Koerdistan nog niet zo direct van de grond komen!!

Joden in Duitsland, Polen, Belgie, VS, Nederland....

Ik zie dat Israel nog niet zo direct van de grond komen!!

alpina
10 juni 2003, 19:52
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?

De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.

Nu nog wel ja. Ik hoop echter dat de EU een tussenstap is.

Mogen we dat ook hoopen van de VS, of is dat wat veel gevraagd? :lol:

TomB
10 juni 2003, 20:08
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.

Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?

De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.

Nu nog wel ja. Ik hoop echter dat de EU een tussenstap is.

Mogen we dat ook hoopen van de VS, of is dat wat veel gevraagd? :lol:

De VS vraagt niet liever. Geef al die EU rommel en uw lokale besturen op en we zullen het allemaal centraal en efficient besturen vanuit Washington.

alpina
10 juni 2003, 20:27
De VS vraagt niet liever. Geef al die EU rommel en uw lokale besturen op en we zullen het allemaal centraal en efficient besturen vanuit Washington.

Je sarcasme illustreert het hier inderdaad mooi, het enige waar de VS op wacht is de ondergang van een deftig Europees beleid. Waarom denk jij dat ze zo liggen te slijmen bij alle potentiele nieuwe EU-landen?? De VS heeft schrik van de EU, ze zouden er nogthans heel wat aan hebben.