PDA

View Full Version : En het werd Somers...


John Stufflebeam
10 juni 2003, 21:52
Als Vlaams minister ben je slechts de light-versie van je federale tegenhanger. Of je nu buitenlandse aangelegenheden, economie of tewerkstelling beheert, steeds hebben je federale grote broers en zussen een ruimer budget, een grotere administratie, en klinkt hun stem luider in de media.

De Vlaamse minister-president weegt evenwel een stuk zwaarder door dan een doorsnee federale minister: als hoofd van de Vlaamse overheid vertegenwoordigt Dewael een budget waar een federaal minister slechts kan van dromen. Zijn Vlaamse overheid is groter dan de drie andere regionale overheden samen, en heeft een degelijke reputatie.

De overstap van Dewael lijkt dan ook geen promotie: de man wordt één van de vele federale ministers (binnenlandse zaken) en één van de vier vice-premiers. Volgens de FET wordt aankomend vice-premier Dewael in 2004 echter effectief de premier. In dat jaar is de zwakke Europese comissaris Busquin aan vervanging toe. De man zit wat te verkommeren op wetenschapsbeleid. Een Belgisch politicus met enige Europese reputatie kan een veel belangrijkere Europese portefeuille naar zich toetrekken, en Verhofstadt heeft daar best zin in.

Een andere kandidaat is Karel de Gucht, door Verhofstadt naar voor geschoven als de nieuwe Vlaamse minister-president. Slim gezien van Verhofstadt, dan kan De Gucht immers moeilijk naar Europa. De Gucht had dit wel door, en bedankte voor de vacature. Volgens de FET produceerden de twee liberalen tijdens hun discussie een pak meer decibels dan een paar nachtelijke DHL-vluchten boven de noordrand. De Gucht haalde het, en het werd Somers...

Om Europees comissaris te worden, moet de partijleider nu de onbetwistbare numero uno van de VLD worden. Dat kan door de vergeten leuze van Verhofstadt eigenhandig te realiseren: "het succes van de coalitie afmeten aan de teruggang van het Vlaams Blok." Daarvoor heeft De Gucht geen VRHFSTDT-campagne nodig. Met een verjongde ploeg, dus Somers tegen De Winter, kan dat lukken.

En het gebrek aan ervaring van Somers? Dat komt wel in orde, de nacht zal het hem leren...

Bruno*
10 juni 2003, 22:22
De Vlaamse minister-president weegt evenwel een stuk zwaarder door dan een doorsnee federale minister: als hoofd van de Vlaamse overheid vertegenwoordigt Dewael een budget waar een federaal minister slechts kan van dromen. Zijn Vlaamse overheid is groter dan de drie andere regionale overheden samen, en heeft een degelijke reputatie.


En dan klagen over een gebrek aan middelen.

Knuppel
10 juni 2003, 23:52
De Vlaamse minister-president weegt evenwel een stuk zwaarder door dan een doorsnee federale minister: als hoofd van de Vlaamse overheid vertegenwoordigt Dewael een budget waar een federaal minister slechts kan van dromen. Zijn Vlaamse overheid is groter dan de drie andere regionale overheden samen, en heeft een degelijke reputatie.

En dan klagen over een gebrek aan middelen.

Leuk he, dat selectieve lezen?

Knuppel
10 juni 2003, 23:55
Om niet in België te wonen heb je verdomd veel inzicht in het politieke strategospel van dit land. Hoed af!

Bruno*
11 juni 2003, 11:53
De Vlaamse minister-president weegt evenwel een stuk zwaarder door dan een doorsnee federale minister: als hoofd van de Vlaamse overheid vertegenwoordigt Dewael een budget waar een federaal minister slechts kan van dromen. Zijn Vlaamse overheid is groter dan de drie andere regionale overheden samen, en heeft een degelijke reputatie.

En dan klagen over een gebrek aan middelen.

Leuk he, dat selectieve lezen?

Een degelijke reputatie? Belgies best betaalde interimbureau? :D

Hans1
13 juni 2003, 21:25
FRANSONKUNDIGE BART SOMERS BEVOEGD VOOR BRUSSELSE ZAKEN


Het hoeft niet altijd van dezelfde kant te komen. De kersverse minister-president van de Vlaamse regering kent geen Frans, zoals hij zelf heeft toegegeven. Niks mis mee, zal u zeggen. Toch wel. Bart Somers doet niet alleen actief mee aan de federale regeringsonderhandelingen, hij is voortaan ook bevoegd voor Brusselse aangelegenheden, d.w.z. een bevoegdheid waarin ook de Brusselse bi-communautaire instellingen vallen. En deze worden samen met de Franstaligen beheerd. Onderhandelingen met deze laatste zijn dan ook noodzakelijk en uiteindelijk zullen zijn beslissingen aangaande die instellingen ook op Franstaligen van toepassing zijn.

Bart Somers belooft wel Frans te leren op 6 maanden of zelfs minder. We zullen eens zien.

Knuppel
13 juni 2003, 21:29
Jakkes!
Een klein koekje van een deegbal zo groot als Brussel stad.
Wat errrrreeeeeeeeeeeeg toch!

Dimitri
13 juni 2003, 22:04
Ik vind dit niet te vergelijken met een tweetalige opperburgemeester alias minister-president van het tweetalige Brussel die een van beide talen niet spreekt. Somers is immers alleen minister voor de Vlamingen en hoeft hooguit te onderhandelen met Franstaligen. Ik denk trouwens dat aan de andere kant van de lijn ook wel een aantal ministers zitten die geen Nederlands spreken. Dat wordt dus tolken inhuren. :wink:

zorroaster
13 juni 2003, 23:41
Het hoeft niet altijd van dezelfde kant te komen. De kersverse minister-president van de Vlaamse regering kent geen Frans, zoals hij zelf heeft toegegeven. Niks mis mee, zal u zeggen. Toch wel. Bart Somers doet niet alleen actief mee aan de federale regeringsonderhandelingen, hij is voortaan ook bevoegd voor Brusselse aangelegenheden, d.w.z. een bevoegdheid waarin ook de Brusselse bi-communautaire instellingen vallen. En deze worden samen met de Franstaligen beheerd. Onderhandelingen met deze laatste zijn dan ook noodzakelijk en uiteindelijk zullen zijn beslissingen aangaande die instellingen ook op Franstaligen van toepassing zijn.

Bart Somers belooft wel Frans te leren op 6 maanden of zelfs minder. We zullen eens zien.

Hans kent weer eens niet het verschil tussen een burgemeester van een tweetalige stad en een Vlaams minister bevoegd over de Vlaamse aangelegendheden in Brussel, en het belang van tweetaligheid dat toch wel dat beetje essentieeëler is bij de eerste dan bij de tweede...
Maar ach, je moet toch iets verzinnen hé...

Bruno*
14 juni 2003, 00:07
Dus een Waals minister voor Brusselse aangelegenheden mag Nederlandsonkundig zijn? Dat is genoteerd. Bovendien stel ik me er vragen dat "de coming man" bij de VLD niet eens Frans kent. Nochthans een landstaal.

Dies
14 juni 2003, 02:01
Ook voor u is dit een van de 3landstalen, doch durf ik het ten stelligste te betwijfelen dat u deze (perfect) beheerst!?
U slaat zelfs in 2schamele zinnetjes in uw eigen moedertaal kemels van jewelste.


Dus een Waals minister voor Brusselse aangelegenheden mag Nederlandsonkundig zijn? Dat is genoteerd. Bovendien stel ik me er vragen dat "de coming man" bijde VLD niet eens Frans kent. Nochthans een landstaal.

Nu hoe het wel moet: Een Waals minister van Brusselse aangelegenheden mag dus Nederlandsonkundig zijn? Dat is genoteerd! Bovendien stel ik me vragen bij het feit dat "de coming man" van de VLD niet eens Frans kent. Nochtans één der landstalen.

Knuppel
14 juni 2003, 02:19
Dus een Waals minister voor Brusselse aangelegenheden mag Nederlandsonkundig zijn? Dat is genoteerd. Bovendien stel ik me er vragen dat "de coming man" bij de VLD niet eens Frans kent. Nochthans een landstaal.

Tegen de tijd dat de man 'gekomen is' zal hij Frans wel kennen. :lol:

Tantist
16 juni 2003, 18:54
Wow, nog niemand heeft een grap gemaakt met Filip Dewinter in dit onderwerp, we zijn ziek zeker?

Bloxbuster
24 december 2004, 02:40
Maar best dat die egoistische liberaal klootzak en gehandicaptenhater is verkozen tot VLD voorzitter ! De ondergang van de VLD is hierbij verzekerd en misschien wordt
de samenleving socialer en minder ongelijkheid.