PDA

View Full Version : Massagraven in Irak


George
10 juni 2003, 23:23
De massagraven in Irak geven aan dat Saddam geen lieverdje was, waar ierdereen het overigens over eens was.
Niemand vond het echter nodig om op te treden in het verleden, terwijl de westerse overheden volgens mij voldoende op de hoogte waren en zelfs nog steun gaven aan Saddam.
Natuurlijk treft hier niet enkel de VS schuld maar als hoogste boom vangt Amerika nu eenmaal de meeste wind. Zij lijken mij nu ook wel het meest hypocriet. Hun grootste vijanden heden ten dage waren hun voormalige bondgenoot. Echt vertrouwenswaardig lijken ze mij dus niet.
Ik vraag mij dus af of we wel op de sterke westerse wereldmacht kunnen rekenen om elke vorm van tirannie te bestrijden laat staan de mensenrechten te verdedigen.
Elk akkoord dat hun economie zou kunnen benadelen wijzen ze zonder meer af en hierin verschillen ze van de rest van van de democratische landen, zelfs van dictatoriale landen.
Waarom zouden we de VS dan als voorbeeld moeten zien? Waarom vertrouwen? Natuurlijk hebben wij ook een aandeel in hetgeen in Irak gebeurt en we hebben ons net zo hypocriet opgesteld. Ik geloof echter dat, weliswaar onder invloed van de publieke opinie, er vanuit europa meer oog is voor de gewone irakees. De Amerikaan heeft er alleszins geen oog voor.
MVG