PDA

View Full Version : Vond u Leo Delcroix een goed minister?


Guderian
24 augustus 2002, 02:18
Opgepast, het gaat enkel over Leo Delcroix en zijn periode als minister. Het gaat dus bijvoorbeeld niet over de CVP enz...

Supe®Staaf
24 augustus 2002, 07:22
Ik vond Leo Delcroix, los van de verfoeilijke partij waarvoor hij ijverde (vooral om hun kas te spekken) een van de weinige ministers die ooit voor hun volk iets goeds hebben gedaan.
Hij schortte de discriminerende geldverslindende totaal nutteloze en overbodige dienstplicht op.
Zijn villaatje in Frankrijk weze hem bij deze gegund.

Darwin
24 augustus 2002, 08:43
Hij heeft toch veel goeds gedaan voor de mensen die bij de post werken?

De Prof
24 augustus 2002, 08:57
Leo,was een doorsnee minister zoals alle andere...

Guderian,waarom ineens deze vraag???
Op politiek vlak staat hij toch op non-actief.

Dat zen kop moest rollen had alles te maken met onze 'wafelijzerpolitiek'.
Zen villa in Frankrijk gebouwd door ne 'facteur' dat is toch een lachertje.

Nee,volgens mij is Leo afgetreden omdat sommige politiekers wel eens heel ver durven gaan.
Je leeft niet alleen op deze wereld, je hebt nog famillie ook.

Libertinus
24 augustus 2002, 14:42
Ik vond Leo geen slechte minister, maar ook geen echt goede.

Kevin Devos
24 augustus 2002, 15:49
Hoe kan dat nu??? Men vraagt wat men vindt over een ex-minister die dan zelfs nog moest ontslag nemen omdat hij een villa gebouwd had aan de Frans kust en wat zie ik: men is niet echt tegen die CVP'er ... Nog mensen die je zo kan opnoemen?

Ik ben ook voor Delcroix, maar de antwoorden vind ik toch maar hypocriet. Je mag je mond hier niet roeren over de CVP of je krijgt een kwart kilo commentaar en als je een ex-minister opnoemt is hij goed ... Waar zit hier dan de logica?

Pieterjan
24 augustus 2002, 16:57
Ik ben ook voor Delcroix, maar de antwoorden vind ik toch maar hypocriet. Je mag je mond hier niet roeren over de CVP of je krijgt een kwart kilo commentaar en als je een ex-minister opnoemt is hij goed ... Waar zit hier dan de logica?




Zoals ik al ettelijke malen geschreven heb:
In elke partij heb je bekwame politici, de zaak die ze dienen (programma van de partij) ligt u misschien niet. Wat kan het je schelen tot welke partij een persoon behoort als hij/zij een goed voorstel indient en schitterend werk verricht.
In elke partij zitten zo wel van die individuen, maar in de eerste plaats moet je je achter het programma kunnen scharen en niet achter een 'toffe peer'.
Zo heb ik er geen probleem mee Gerolf Annemans een bekwaam politici te noemen. De zaak die hij dient zeg me helemaal niets. Dat een beetje afbraak aan zijn inzichten maar de persoon an sich verandert daar niet mee.

thomasje
25 augustus 2002, 07:35
:?: In praktisch alle politieke schandaaltjes ivm. corruptie, benoemingen,
profijtjes, aanbestedingen, enz. kwam steeds op één of andere manier
de naam van dhr. L. Delcroix naar boven. Kan dit nog toeval zijn ???
Wij zwijgen dan nog over vele onfrisse dingen die niet aan het licht komen
en over zijn optrekje in Frankrijk met postbode en geld van schoonouders.

kandyo
25 augustus 2002, 10:37
Wat een vage vraag ? Wat bedoel je met goed ??
Typisch : alles willen zien in zwart-wit verhoudingen

Supe®Staaf
25 augustus 2002, 10:44
Hoe kan dat nu??? Men vraagt wat men vindt over een ex-minister die dan zelfs nog moest ontslag nemen omdat hij een villa gebouwd had aan de Frans kust en wat zie ik: men is niet echt tegen die CVP'er ... Nog mensen die je zo kan opnoemen?

Ik ben ook voor Delcroix, maar de antwoorden vind ik toch maar hypocriet. Je mag je mond hier niet roeren over de CVP of je krijgt een kwart kilo commentaar en als je een ex-minister opnoemt is hij goed ... Waar zit hier dan de logica?
Kadé,
Zie mijn standpunt (pro-een-tsjeef-ik-mag-er-eigenlijk-niet-goed-aan-denken-bah :lol: ) als een bewijs van mijn pure objectiviteit, en gedenk mijn ode aan Delcroix de volgende keer dat ik uw partij eens de mantel uitveeg. :wink:

Guderian
25 augustus 2002, 12:26
Ik vond hem een slecht minister, maar geen barslechte zoals we nu voortdurend zien in de paars-groene junta.

De afschaffing van de dienstplicht was inderdaad een goede beslissing, niet omwillen van onnozele pacifistische redenen maar omdat het Armee Bels Leger een belgenfabriek is dat het onderscheid tussen Walen en Vlamingen uiteraard niet kent.

De vieze zaakjes waarin Delcroix betrokken was of genoemd werd kunnen ABSOLUUT NIET door de beugel!
Het was een zoveelste bewijs dat we met een valse politieke elite opgezadeld zitten die de centjes en percentjes mentaliteit van het liberaal-kapitalisme maar niet kan loslaten. Het zijn vulgaire "commercanten", die in de politiek binnengesijpeld zijn.

Supe®Staaf
25 augustus 2002, 22:07
Ik vond hem een slecht minister
Allez, vooruit.
Bijna akkoord.
De volgende dan maar ;)

Knuppel
30 augustus 2002, 23:32
Ik vond Leo Delcroix, los van de verfoeilijke partij waarvoor hij ijverde (vooral om hun kas te spekken) een van de weinige ministers die ooit voor hun volk iets goeds hebben gedaan.
Hij schortte de discriminerende geldverslindende totaal nutteloze en overbodige dienstplicht op.
Zijn villaatje in Frankrijk weze hem bij deze gegund.


En ik vind de Belgische koning die de discriminerende, geldverslindende en overbodige dienstplicht invoerde een man zijn land waardig.

Supe®Staaf
31 augustus 2002, 07:57
Ik vond Leo Delcroix, los van de verfoeilijke partij waarvoor hij ijverde (vooral om hun kas te spekken) een van de weinige ministers die ooit voor hun volk iets goeds hebben gedaan.
Hij schortte de discriminerende geldverslindende totaal nutteloze en overbodige dienstplicht op.
Zijn villaatje in Frankrijk weze hem bij deze gegund.


En ik vind de Belgische koning die de discriminerende, geldverslindende en overbodige dienstplicht invoerde een man zijn land waardig.
Mooie bal Knuppel. :lol: :lol: :lol:
Maar misschien was de noodzaak om een leger in stand te houden iets groter na de Brabantse omwenteling dan na het ineenstorten van de Berlijnse muur :?: :P :?: :P

Raf
11 februari 2011, 16:55
Vond u Leo Delcroix een goed minister?

Ik vond 'm niet beter of slechter dan de anderen.

Jozef Ostyn
11 februari 2011, 17:47
Ja.

Eigenzinnig
11 februari 2011, 17:47
Ik heb nog altijd de groene milieubox..:-D

Eyjafjallajökull
11 februari 2011, 17:49
Ik heb nog altijd de groene milieubox..:-D

Ik ook, geen manier om er van af te geraken, op het containerpark willen ze het niet :-(

Vlaanderen Boven
11 februari 2011, 17:51
Echt geen idee wie Leo Delcroix is of was.

Freddie
11 februari 2011, 18:35
Was Leo niet de "baas" van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shangai?

Jozef Ostyn
11 februari 2011, 18:41
Was Leo niet de "baas" van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shangai?

Hij was daar Belgisch Commissaris-Generaal inderdaad. En heeft dat op uitmuntende wijze gedaan.

Henri1
11 februari 2011, 18:45
Goeie Minister.
Vooral dat met milieuboxen heeft hij fantastisch gedaan.
Alhoewel, die postbode's die in Frankrijk zijne villa gingen opmetsen was ook een hoogtepunt.

Jazeker
11 februari 2011, 18:45
Thread necromancers...

Eduard Khil
6 juni 2017, 21:44
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/028/433/ThreadNecromancer.png

Knuppel
7 juni 2017, 02:29
Thread necromancers...

Exact zes maanden later was Jazeker er niet meer....
Daar verzinkt Leo Delcroix bij in het niets.

Vlad
7 juni 2017, 05:22
Was Leo niet de "baas" van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shangai?

Ja, men vond niemand (http://www.goudengids.be/qn/business/advanced/what/Evenementenbureaus/) die met gratis overheidsgeld een evenement wilde organiseren dus heeft hij zich opgeofferd ...

Vlad
7 juni 2017, 05:25
Was Leo niet de "baas" van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shangai?

Ja, men vond niemand (http://www.goudengids.be/qn/business/advanced/what/Evenementenbureaus/) die met gratis overheidsgeld een evenement wilde organiseren dus heeft hij zich opgeofferd ...

Vlad
7 juni 2017, 05:25
Was Leo niet de "baas" van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shangai?

Ja, men vond niemand (http://www.goudengids.be/qn/business/advanced/what/Evenementenbureaus/) die met gratis overheidsgeld een evenement wilde organiseren dus heeft hij zich opgeofferd ...

lamenielachen
7 juni 2017, 10:03
Ik vond Leo Delcroix, los van de verfoeilijke partij waarvoor hij ijverde (vooral om hun kas te spekken) een van de weinige ministers die ooit voor hun volk iets goeds hebben gedaan.
Hij schortte de discriminerende geldverslindende totaal nutteloze en overbodige dienstplicht op.
Zijn villaatje in Frankrijk weze hem bij deze gegund.

Zijn groene vuilbakjes voor chemicaliën die je niet open kreeg en héél véél geld hebben gekost vergeten we maar best zeker?
Hij was er eentje zoals zovelen, maak dat je erbij bent en voor de rest "viva Zapata".

Anna List
7 juni 2017, 10:10
Exact zes maanden later was Jazeker er niet meer....


goeie gast, nog altijd niet vergeten.

Knuppel
7 juni 2017, 10:27
goeie gast, nog altijd niet vergeten.

Zeker niet.

Knuppel
7 juni 2017, 10:29
Zijn groene vuilbakjes voor chemicaliën die je niet open kreeg en héél véél geld hebben gekost vergeten we maar best zeker?
Hij was er eentje zoals zovelen, maak dat je erbij bent en voor de rest "viva Zapata".

Uiteraard vergeten we dat.
Idem de vvorst die de dienstplicht invoerde.

lamenielachen
7 juni 2017, 10:40
goeie gast, nog altijd niet vergeten.

Vertel je ons ook wat er zo goed aan was of is dat privé?

Anna List
7 juni 2017, 10:47
Vertel je ons ook wat er zo goed aan was of is dat privé?

ik zie de zin daar niet van in, en wil daar ook geen aanzet tot polemiek rond geven. wie m kende heeft er een beeld van. dus ja, beschouw dat maar als privé.

Anselmo
7 juni 2017, 10:53
Zijn groene vuilbakjes voor chemicaliën die je niet open kreeg en héél véél geld hebben gekost vergeten we maar best zeker?
Hij was er eentje zoals zovelen, maak dat je erbij bent en voor de rest "viva Zapata".

De beruchte milieubox !
Was het niet een andere Limburger Theo Keldermans die als toenmalig CVP-minister voor leefmilieu daar de hoofdverantwoordelijkheid voor droeg?

Knuppel
7 juni 2017, 11:48
Vertel je ons ook wat er zo goed aan was of is dat privé?

Jazeker straalde persoonlijkheid uit. Hij was een "specialleke". Humor troef, maar hij kon er evengoed een ferme lap op geven.

kelt
7 juni 2017, 21:03
Ik meen me wel te herinneren dat hij iemand was die op een vraag "JA" of "NEE" durfde te antwoorden....

Naar verluid was het ook een fervent gebruiker van "Atoma"-schriftjes....

Knuppel
8 juni 2017, 11:33
Dubbel

Knuppel
8 juni 2017, 11:36
De beruchte milieubox !
Was het niet een andere Limburger Theo Keldermans die als toenmalig CVP-minister voor leefmilieu daar de hoofdverantwoordelijkheid voor droeg?


Kelchtermans is de naam.
Ja, Kelchtermans was de tsjeef achter de milieuboxen. Maar ook Delcroix, en zelfs hun partij was daarbij betrokken. Evenals de gebroeders Bleyen.

Na de levering van de milieuboxen ontstond er een politiek schandaal, omdat de aanbesteding aan de firma Aralco ter waarde van ongeveer 25 miljoen euro niet correct zou verlopen zijn. Minister Theo Kelchtermans en CVP-kopstuk Leo Delcroix waren hierbij betrokken. Delcroix werd veroordeeld in 2003, maar in beroep in 2004 vrijgesproken, omdat de zaak verjaard was.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieubox

Delcroix en vijf andere verdachten, onder wie de beruchte gebroeders Bleyen, moeten zich verantwoorden wegens gesjoemel bij de aanbesteding van twee miljoen milieuboxen in 1991. Delcroix en de gebroeders Bleyen zorgden ervoor dat het bedrijf Plascobel toch nog veertig procent van de milieuboxen mocht produceren, toen het contract al naar concurrent Aralco was gegaan.

Plascobel bedacht de arrangeurs met een gift van twee miljoen frank op de rekening van de CVP-studiedienst. Dat was toen nog toegelaten. Maar tegelijkertijd betaalde Plascobel via-via een factuur van 3,1 miljoen frank die de CVP nog verschuldigd was aan het bedrijf Hermes Communications, dat voor de partij verkiezingsspotjes had gemaakt.

Om dat mogelijk te maken werd een facturenzwendel op poten gezet waarbij allerlei bedrijven elkaar facturen stuurden voor prestaties die nooit waren geleverd. Hermes zou zogezegd een bedrijfsfilm hebben gemaakt voor ICC Industries, een bedrijf van de zakenbroers Bleyen. ICC Industries zou dan weer spuitkoppen hebben gereinigd voor Plascobel.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/nbna12012002_001

Delcroix was ook de man die een villa in Cap de Benat bezat en, in het zwart, liet renoveren. Vlakbij zijn villa bevond zich die van de gebroeders Bleyen.
Het terrein waar de villa's staan stonden destijds officieel op naam van de firma Capricorne Sud. Deze firma werd in 1990 opgericht door de gebroeders Bleyen. In 1991 verkochten zij hun aandelen aan Leo Delcroix.
De gebroeders Bleyen kwamen in het nieuws met meerdere schandalen, o.a. Zinckpower, maar ook in verband met de milieuboxen.
De schriftvervalsing waarvoor de heilige drievuldigheid werd aangeklaagd had betrekking op de milieuboxen.

http://www.gva.be/cnt/oid177451/archief-delcroix-naar-correctionele-voor-schriftvervalsing

Delcroix was de man die de verplichte legerdienst van koning LeopoldII afschafte. LeopoldII is ons welbekend als de Belgische koning die dubbel zoveel negers het hoekje liet om helpen als Hitler Joden.
Delcroix deed dus toch iets zinnigs. Jammer genoeg was dat voor mijn zoon net telaat. Dat heeft hem een klein half miljoen Belgische frank aan loon gekost want hij werkte. En mij een klein jaar het gemis van mijn wagen en alle andere kosten die daarbij kwamen kijken.

Anselmo
8 juni 2017, 13:22
Kelchtermans is de naam.
Ja, Kelchtermans was de tsjeef achter de milieuboxen. Maar ook Delcroix, en zelfs hun partij was daarbij betrokken.

Juist Kelchtermans !
Ik heb me zijn naam slecht herinnerd.
't Is ook al een tijdje geleden.

Wat ik me nog wel herinner is de gênante situatie tijdens de voorstelling van die bewuste "milieubox" het toppunt van milieubescherming.
In de aanwezigheid van de minister en andere hoogwaardigheidsbekleders en voor de voltallige verzamelde geschreven- en beeldpers slaagde de minister ondanks verwoede pogingen er niet in ter demonstratie de aanwezige milieubox te openen.
Uitgezonden door de TV!
Hilarisch!
Wat een moment de gloire moest worden, werd een totale afgang voor de minister van leefmilieu.

Trouwens de carrière van die milieubox was ook maar een mager beestje.
Het meeste nut bewezen ze als geriefbak voor lijnvissers.

http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.be/photo/willy-dooremont-krijgt-van-wouter-govaert-een-snelcursus-hoe-open-ik-die-milieubox-nbsp-nbsp-frank/p1/img-NjNkNzM1MzEvYXQvNzIyMTgzOC8zMjB4OTk5OS9GVA/7221838.jpeg

Henri1
8 juni 2017, 15:03
Ik vond Leo Delcroix, los van de verfoeilijke partij waarvoor hij ijverde (vooral om hun kas te spekken) een van de weinige ministers die ooit voor hun volk iets goeds hebben gedaan.
Hij schortte de discriminerende geldverslindende totaal nutteloze en overbodige dienstplicht op.
Zijn villaatje in Frankrijk weze hem bij deze gegund.

Zoals zijn zakken vullen met milieu- en andere boxen ?

Knuppel
8 juni 2017, 15:49
Zoals zijn zakken vullen met milieu- en andere boxen ?

Juist. Dat zei Superstaaf ook al.

Moet jij de laatste nieuwe zakkenvuller van de PS, Ivan Mayeur niet verdedigen?

Ik snap het al. Je zwijgt liever dat je zweet dan de PS te bekritiseren, hé?

Eduard Khil
9 juni 2017, 20:31
http://www.troll.me/images/marty/marty-somehow-we-where-brought-back-to-this-old-thread.jpg

quercus
10 juni 2017, 10:17
Zoals zijn zakken vullen met milieu- en andere boxen ?
Dat was niet zozeer Delcroix maar wel Kelchtermans.

Sukkelaar
10 juni 2017, 10:30
Zoals ik al ettelijke malen geschreven heb:
In elke partij heb je bekwame politici, de zaak die ze dienen (programma van de partij) ligt u misschien niet. Wat kan het je schelen tot welke partij een persoon behoort als hij/zij een goed voorstel indient en schitterend werk verricht.
In elke partij zitten zo wel van die individuen, maar in de eerste plaats moet je je achter het programma kunnen scharen en niet achter een 'toffe peer'.
Zo heb ik er geen probleem mee Gerolf Annemans een bekwaam politici te noemen. De zaak die hij dient zeg me helemaal niets. Dat een beetje afbraak aan zijn inzichten maar de persoon an sich verandert daar niet mee.

Gerolf Annemans is inderdaad een bekwaam politicus heeft ideeën en kan ze goed naar voor brengen.

Jay-P.
10 juni 2017, 10:32
Gerolf Annemans is inderdaad een bekwaam politicus heeft ideeën en kan ze goed naar voor brengen.Zijt gij een dubbelnick van de Panda, ofwa?

Sukkelaar
10 juni 2017, 10:34
Echt geen idee wie Leo Delcroix is of was.

Waarom twijfel ik aan je bewering?

Sukkelaar
10 juni 2017, 10:35
Zijt gij een dubbelnick van de Panda, ofwa?

Lees eens mijn vroegere tussenkomsten, dan zal je wel beter weten.

Jay-P.
10 juni 2017, 10:38
Lees eens mijn vroegere tussenkomsten, dan zal je wel beter weten.:lol: My bad :lol:

Sukkelaar
10 juni 2017, 10:42
:lol: My bad :lol:

???

lamenielachen
11 juni 2017, 12:15
ik zie de zin daar niet van in, en wil daar ook geen aanzet tot polemiek rond geven. wie m kende heeft er een beeld van. dus ja, beschouw dat maar als privé.

Duidelijk Thx.