PDA

View Full Version : Referendum op volksinitiatief in Amsterdam?


Jos Verhulst
12 juni 2003, 19:26
Volgende week donderdag 19 juni, om 19.30 uur, wordt het voorstel van de burgergroep ‘Amsterdams Initiatief’ in de gemeenteraad
van Amsterdam besproken.

http://www.amsterdamsinitiatief.nl/voorstel.asp

De bedoeling van 'Amsterdams Initiatief' is dat de burgers van deze stad de soevereiniteit verwerven op het gemeentelijk vlak, via de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief.

De uitkomst in onzeker. Vooral de socialisten van de PvdA zijn verdeeld: er zijn voorstanders, tegenstanders, en een club windhanen.
Het wordt dus heel spannend. Duimen maar...

Knuppel
12 juni 2003, 20:28
Als je op kikkers of referenda begint te letten kom je er overal tegen. :wink:

Toch lijkt er evolutie in te zitten. :D

We duimen mee, Jos :!:

Dimitri
18 juni 2003, 15:49
Het referendumvoorstel gaat het inderdaad halen, zo bericht het Parool vandaag. Helaas is het in Rotterdam nog niet zover. De meeste gemeentes gaan niet verder dan invoering van het burgerinitiatief, waarmee onderwerpen op de agenda van de raad kunnen worden gezet, maar er bij afwijzing geen mogelijkheid is tot het houden van een referendum. Maar misschien gaan meer gemeentes het Amsterdamse voorbeeld nu volgen. Ik hoop het in ieder geval. :D

Burger bepaalt de raadsagenda

AMSTERDAM - Amsterdammers mogen in de toekomst zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad zetten. Een meerderheid van de PvdA-fractie in de gemeenteraad kondigt aan het voorstel tot invoering van dit 'burgerinitiatief' te steunen.

Daarmee is een meerderheid van de raad voor het plan. Groepen burgers die 1100 handtekeningen van medestanders hebben verzameld, kunnen hun plan in de gemeenteraad agenderen en de raad zo dwingen zich over hun idee uit te spreken.

Een commissie van raadsleden toetst of het plan aan de voorwaarden voldoet. Vervolgens neemt de raad het aan of wijst het af. In dat laatste geval kunnen de initiatiefnemers er een referendum over houden, mits ze 25.000 handtekeningen van medestanders kunnen overleggen. De uitkomst van het referendum is overigens niet bindend: de gemeenteraad beslist uiteindelijk alsnog.

Groepen burgers en de partijen GroenLinks, D66, SP, Leefbaar Amsterdam, Mokum Mobiel en Amsterdam Anders/De Groenen strijden al jaren voor meer rechten voor burgers zich met het beleid te bemoeien. Eind 2002 dienden ze hun plan tot 'het burgerinitiatief' in bij burgemeester Job Cohen, op instigatie van GroenLinks-fractievoorzitter Maarten van Poelgeest.

De coalitiepartners PvdA, VVD en CDA waren tot nu toe terughoudend. Maar nu de PvdA, met vijftien zetels in de raad de grootste partij, ook om is, is een ruime meerderheid voor het burgerinitiatief. Het college van b. en w. heeft geen bezwaren meer, mits aan enkele technische voorwaarden wordt voldaan.

Enkele PvdA'ers kondigen aan 'om principiële redenen' tegen te stemmen omdat ze de opkomstdrempel te laag vinden en ze denken dat burgers die een voorstel indienen, de gevolgen niet goed hebben kunnen afwegen.

© Het Parool, 18-6-2003

Supe®Staaf
18 juni 2003, 16:07
Een lesje in democratie vanwege de Nederlanders....... :oops:

Jos Verhulst
18 juni 2003, 19:39
Dit verscheen in Het Parool,�*18-6-2003.
De leden van het burgerinitiatief, die enorm veel energie in overtuigingswerk hebben gestoken, verdienen felicitaties.
Noteer dat het gaat over een niet-bindend referendum. De strijd is dus nog niet gestreden.

Burger bepaalt de raadsagenda


AMSTERDAM - Amsterdammers mogen in de toekomst zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad zetten. Een meerderheid van de PvdA-fractie in de gemeenteraad kondigt aan het voorstel tot invoering van dit 'burgerinitiatief' te steunen.

Daarmee is een meerderheid van de raad voor het plan. Groepen burgers die 1100 handtekeningen van medestanders hebben verzameld, kunnen hun plan in de gemeenteraad agenderen en de raad zo dwingen zich over hun idee uit te spreken.

Een commissie van raadsleden toetst of het plan aan de voorwaarden voldoet. Vervolgens neemt de raad het aan of wijst het af. In dat laatste geval kunnen de initiatiefnemers er een referendum over houden, mits ze 25.000 handtekeningen van medestanders kunnen overleggen. De uitkomst van het referendum is overigens niet bindend: de gemeenteraad beslist uiteindelijk alsnog.

Groepen burgers en de partijen GroenLinks, D66, SP, Leefbaar Amsterdam, Mokum Mobiel en Amsterdam Anders/De Groenen strijden al jaren voor meer rechten voor burgers zich met het beleid te bemoeien. Eind 2002 dienden ze hun plan tot 'het burgerinitiatief' in bij burgemeester Job Cohen, op instigatie van GroenLinks-fractievoorzitter Maarten van Poelgeest.

De coalitiepartners PvdA, VVD en CDA waren tot nu toe terughoudend. Maar nu de PvdA, met vijftien zetels in de raad de grootste partij, ook om is, is een ruime meerderheid voor het burgerinitiatief. Het college van b. en w. heeft geen bezwaren meer, mits aan enkele technische voorwaarden wordt voldaan.

Enkele PvdA'ers kondigen aan 'om principiële redenen' tegen te stemmen omdat ze de opkomstdrempel te laag vinden en ze denken dat burgers die een voorstel indienen, de gevolgen niet goed hebben kunnen afwegen.

Jos Verhulst
19 juni 2003, 16:59
Een voorbeeld voor Antwerpen...

Hier is nog een bericht (in het Engels, wegens internationale lijst bestemmelingen) van de Nederlandse democratie-activist Arjen Nijeboer. belangrijkste punten:
- een bindend referendum is in Nederland volgens de grondwet niet mogelijk, maar er is een Amsterdamse traditie dat de verkozenen (hetzij permanent, hetzij voor één legislatuur) verklaren de uitkomst van de referenda te zullen eerbiedigen.
- het grote probleem met vroegere referenda was het opkomstquorum, wat -zoals algemeen geweten - boycotacties uitlokt en potentiële kiezers ontmoedigt (gezien de kans dat het referendum ongeldig wordt verklaard, zodat ze voor niets hebben gestemd). Er is wel nog een quorum, maar het wordt in de nieuwe regeling zeer laag geplaatst (20%) zodat er vooralsnog mee te leven valt.

"The article in "het Parool" contains many mistakes. Binding referendums are not allowed by the Constitution in the Netherlands. But most politicians agree that IF you hold referendums they should be binding.
(E.g. the Christian democrat prime minister Balkenende announced last week that the government is against a referendum on the EU constitution, but IF the parliament decides to hold a formally non-binding referendum, the government will accept the outcome.) There's a long standing practice in Amsterdam (and elsewhere) of "self-binding" of politicians. They promise (for eternity, or for their mandate period) to vote according to the outcome. In Amsterdam this is also done by politicians who are against DD.

The biggest problem in Amsterdam used to be a high turnout quorum. This is now substantially lowered to 20% of the eligible voters (for any type of referendum). Not perfect, but I can live with it.

Let's wait until tonight (my last information is that we lost one vote and won another in the Council), if it is adopted I'll email a summary of the new Amsterdam system."

Supe®Staaf
19 juni 2003, 17:28
Bestaat er in Nederland petitierecht, wat nog een lager quorum vereist?

Jos Verhulst
19 juni 2003, 18:32
Bestaat er in Nederland petitierecht, wat nog een lager quorum vereist?

Weet ik niet, heb de vraag gestuurd naar Arjen.

Jos Verhulst
20 juni 2003, 07:40
Bestaat er in Nederland petitierecht, wat nog een lager quorum vereist?

Arjen antwoordde me ivm het petitierecht in Nederland het volgende:

"Dit komt steeds meer. Ik schat zo dat 10-20 procent van de gemeenten dit al heeft. Op landelijk niveau is er nog vrijwel geen discussie over".

Jos Verhulst
20 juni 2003, 07:59
OK; de kogel is door de kerk. Het volksinitiatief in Amsterdam is er. Zoals in Nederland doorgaans het geval is, waren het de linkse en progressieve partijen die pro waren. De Fortuynisten bleken op het laatste moment dan toch tegen. De socialisten waren onderling scherp verdeeld; maar dat de oorspronkelijke radicaal-democratische impuls van de socialistische beweging onderhuids bij hen nog enigszins leeft werd bewezen door het feit, dat uiteindelijk 12 van de 15 raadsleden pro stemden. Keerzijde was wel, dat onder druk van diezelfde socialisten een aantal cruciale onderwerpen uitgesloten werden (fiscale en budgetaire zaken, 'zwakke groepen' betreffende voorstellen enz). Het diepe wantrouwen jegens hun kiezers zit er bij deze 'socialen' nog altijd in, en het is omwille van deze beperkingen dat men nog niet kan stellen dat de bevolking van Amsterdam structureel soeverein is geworden op gemeentelijk vlak.

Maar er is een stap gezet. Heel belangrijk is dat het de facto bindend karakter van het Amsterdamse volksinitiatief door de raad wordt erkend. Daardoor is de nieuwe referendumregeling daadwerkelijk bindend, al is ze dat wettelijk gezien niet.

Ik wil jullie het bericht van Arjen Nijeboer aan de pro-democratische organisaties in het buitenland niet onthouden (zie hieronder; mijn benadrukking). Proficiat aan hem en aan de democratische militanten van 'Amsterdam Initiatief'.

"Dear Friends,

Thursday evening, June 19, during a very intense and emotional debate in
the Amsterdam City Council, the popular initiative was definitely adopted by 26 to 19 votes. The proposal was drafted by me as founder of the Amsterdam DD group „Amsterdams Initiatief". Interestingly, the rightist populists (Pim Fortuyns‚ party) and another pro-automobile local party withdrew their support at the last moment. So only progressive parties voted in favour. The Social Democrats (who rule Amsterdam) had a fierce internal debate but remained divided; finally an unexpected high number of 12 of 15 SD council members voted in favour.

When the vote was cast after 1,5 hours of debate, and there was a majority, the local council members applauded for the members of Amsterdam Initiatief, as they knew we worked hard on this for 2 years.

This introduction is particularly important as there exist only badly designed abrogative referendums (with which citizens can try to block government decisions), but no referendums on citizen proposals. The Amsterdam system is radical for Dutch concepts and has far more hones rules. And what happens in Amsterdam, gets national attention because Amsterdam has the name of a city that leads the way. The Amsterdam system is, including the concessions to the Social Democrats:
- With 1000 signatures, citizens can introduce a proposal in the local council. Citizens have a right to help of civil servants when drafting their proposal. We conceded to the Social Democrats that, for the time being, the same topics are excluded as in the current bad referendum law: the local budget, local taxes, „vulnerable groups" (asylum seekers, prostitutes etc.), urgent matters, and the municipal organization. However, an independent Referendum commission (currently led by a respected pro-DD lawyer) will give a authoritative advise to the local council.
- The proposal may be a rejection of a government decision, a new proposal or a combination of both.
- If the Council rejects the proposal, citizens can gather 25.000 signatures (4,5 percent of the eligible voters) within 6 months to obtain a referendum. There's free signature gathering.
- The citizen initiative can withdraw it's initiative until some months before the referendum.
- The Amsterdam Council always campaigns to defend their decision, and use sometimes 450.000 euro tax payers‚ money for that. In the new system, this budget will automatically be divided in half: the citizen group gets half and the government gets half. There will also be a Referendum Brochure sent to all voters and published by the independent Referendum commission, in which the citizen group and the government get half of the space and have to react on each other's arguments.
- If the Mayor thinks that an initiative proposal leads to big costs, he can the citizen group for a financing scheme. However, a majority of the Council can rule that that‚s not necessary. The citizen initiative has a right to help of civil servants for drafting a financing scheme.
- The council has the right to make a counter proposal. The citizens can then choose between 3 options: the status quo, the citizen proposal, or the council proposal.
- The national Constitution doesn‚t allow binding referendums. However, there's a widespread practice of „self-binding" of politicians. The Amsterdam council has promised to respect the outcome of referendums; this will be extended to the new system.
- Referendums are valid of 20 per cent of the eligible voters are participating.
- Referendums will be combined, if possible, on one yearly voting day.
- If the government wants to take a decision which contradicts a citizen decision within 5 years time, it has to hold an obliged referendum on their proposal"

Jos Verhulst
20 juni 2003, 08:15
persbericht – vrijdag 20 juni 2003 Referendumplatform

“Amsterdam voorbeeld voor Nederland en daarbuiten” – “Opkomstdrempel gehalveerd”

Amsterdam voert uniek referendumstelsel in

Gisteravond heeft de Amsterdamse gemeenteraad een plan goedgekeurd voor een nieuw referendumstelsel, dat uniek is in Nederland. Burgers kunnen nu zelf voorstellen schrijven en aan de gemeenteraad voorleggen. Wijst deze het af, dan kunnen burgers na het inzamelen van 25.000 handtekeningen een referendum initiëren. De meerderheid van de burgers beslist dan. De uitkomst is politiek bindend. “Hiermee gaat Amsterdam het vergaandste experiment met directe democratie van Nederland tegemoet“, aldus PvdA-woordvoerder Peter Klerks.

In de rest van Nederland kunnen burgers vrijwel alleen referenda aanvragen over door de overheid genomen besluiten (correctieve referenda). Ze kunnen niet zelf voorstellen op de agenda zetten. In Amsterdam werden in 1995-2003 zes referenda van dit type gehouden. Dit leidde tot onvrede bij de burgers omdat de politiek het alleenrecht op de politiek bleef houden, en onvrede bij het bestuur omdat burgers steeds “nee” riepen zonder aan te geven wat ze dan wél willen.


Het plan is geschreven door 7 jonge, niet-partijgebonden Amsterdammers, die uit onvrede met deze wederzijdse frustratie eind 2001 Amsterdams Initiatief oprichtten. Daartoe werd contact gezocht met deskundigen uit o.a. Duitsland en Zwitserland, waar dit type referendum al veel langer bestaat.



Gedurende de eerste helft van 2002 is contact gezocht met alle politieke partijen in Amsterdam. Met de 6 oppositiepartijen in de raad (GroenLinks, D66, SP, Leefbaar Amsterdam, Amsterdam Anders/De Groenen en Mokum Mobiel) is daarop in november een startconferentie gehouden waarna deze partijen het voorstel van Amsterdams Initiatief ongewijzigd in de gemeenteraad indienden. Vervolgens werd intensief gelobbied bij de verdeelde PvdA-fractie, met een derde van de zetels de grootste van Amsterdam en sinds mensenheugenis in het College. Vele PvdA-coryfeeën – waaronder landelijk leider Wouter Bos – betuigden steun aan Amsterdams Initiatief. Na een hevig en geemotioneerd raadsdebat stemden gisteravond 12 van de 15 PvdA-raadsleden voor, waardoor een raadsmeerderheid ontstond. Merkwaardig genoeg stemden Leefbaar Amsterdam en Mokum Mobiel tegen. Zij vonden de invloed van burgers te ver gaan.

Het plan van Amsterdams Initiatief is gericht op interactiviteit en samenwerking tussen burgers en bestuur. Burgers krijgen ondersteuning van ambtenaren bij de uitwerking van hun voorstel. Bij een referendum heeft de raad het recht een alternatief voorstel te doen, zodat burgers kunnen kiezen uit meerdere opties. Het campagnebudget dat de raad traditioneel vaststelt wordt gelijk verdeeld tussen burgerinitiatief en bestuur, en in een huis-aan-huis verspreide Referendumbrochure krijgen bestuur en burgerinitiatief evenveel ruimte voor hun argumenten. Aan de PvdA-fractie werd de concessie gedaan dat een referendum pas geldig is als 20 procent van de kiesgerechtigden een stem uitbrengt. Hiermee wordt de omstreden opkomstdrempel in Amsterdam meer dan gehalveerd.
www.amsterdamsinitiatief.nl
www.parool.nl/1035521982298.html

FAQ

Wat houdt het aangenomen voorstel (“initiatiefstelsel”) in?

Met plm. 1000 handtekeningen kunnen burgers een voorstel aan de raad voorleggen. Dit mag in beginsel over alles gaan waar de gemeenteraad bevoegd over is, en het mag zowel een voorstel zijn voor iets heel nieuws als een voorstel om een raadbesluit te blokkeren of aan voorwaarden te onderwerpen. Aan de PvdA is de concessie gedaan dat voorlopig dezelfde onderwerpen zijn uitgezonderd als het bij het huidige correctieve referendum. De belangrijkste: de gemeentebegroting, lokale belastingen, kwetsbare groepen (asielzoekers, drugsgebruikers enz.), spoedeisende kwesties en het bestuurlijk stelsel. In het najaar zal de raad discussiëren of sommige van deze uitzonderingen niet geschrapt moeten worden.

· Een onafhankelijke Initiatief- en Referendumcommissie geeft een zwaarwegend advies aan de gemeenteraad over het toelaten van initiatiefvoorstellen, zodat de raad geen “rechter in eigen zaak” is. Bij de formulering van hun voorstel hebben burgers recht op ondersteuning door ambtenaren van het Initiatievenloket.

· Als het College van mening is dat er grote kosten met het initiatiefvoorstel gemoeid zijn, kan ze het burgerinitiatief vragen om een dekkingsvoorstel. Een meerderheid van de raad kan de vraag van het College echter teniet doen. Het burgerinitiatief krijgt ook ambtelijke ondersteuning bij het opstellen van een dekkingsvoorstel.

· De gemeenteraad kan een voorstel overnemen; dan eindigt het initiatief. Als het burgerinitiatief dit goed vindt, kan ze het voorstel ook samen met de raad verder ontwikkelen. Als de raad het echter afwijst, dan kunnen burgers door inzameling van plm. 25.000 handtekeningen het recht op een initiatiefreferendum krijgen.

· Bij het referendum heeft de gemeenteraad het recht een alternatief voorstel te doen. Burgers hebben dan de keus uit 3 opties: de bestaande situatie, het initiatiefvoorstel of het raadsvoorstel.

· In Amsterdam stelt de gemeenteraad altijd een campagnebudget vast, dat soms wel 450.000 euro bedraagt. Dit bedrag wordt gelijk verdeeld over het gemeentebestuur en het burgerinitiatief. Er komt een huis-aan-huis-verspreide Referendumbrochure waarin het gemeentebestuur en het burgerinitiatief evenveel ruimte krijgen voor hun argumenten en op elkaars argumenten moeten reageren.

· De gewone meerderheid van de burgers beslist. Als concessie aan de PvdA-fractie moeten voor een geldig referendum echter 20 procent van de kiesgerechtigden komen stemmen (dit is de laagste opkomstdrempel van Nederland). Er is “politieke zelfbinding”; de raad belooft elke 4 jaar opnieuw om de uitkomst van initiatiefreferenda te respecteren.

· Referenda worden zoveel mogelijk gebundeld op één jaarlijkse stemdag, die eventueel samenvalt met een verkiezing.

· Als de gemeenteraad binnen 5 jaar een besluit wil nemen dat strijdig is met de uitkomst van een referendum, dan moet de raad over het nieuwe besluit zelf een referendum houden.

· Er komt een communicatie- en implementatieplan zodat alle Amsterdammers op de hoogte gebracht worden van hun nieuwe mogelijkheden en zij bij één overzichtelijk loket terecht kunnen voor hun initiatieven.

· Het bestaande correctieve referendum wordt geïntegreerd in dit initiatiefstelsel.

Wat is het verschil met het bestaande correctieve referendum in Amsterdam?
Amsterdam heeft sinds 1994 een correctief referendum, waarmee tot nog toe 6 referenda zijn gehouden en nog veel meer pogingen daartoe.



· Bij het correctieve referendum kunnen burgers alleen zeggen wat ze niet willen en niet wat ze wél zien zitten. Daardoor blijft de zeggenschap van burgers beperkt; het bestuur houdt zo immers het alleenrecht op de politieke agenda. Anderzijds is het ook voor het bestuur veel constructiever wanneer burgers alternatieven aangeven wanneer zij het ergens mee oneens zijn.

· Bij het initiatiefstelsel kunnen burgers veel genuanceerder aangeven wat hun voor ogen staat

· Het nieuwe initiatiefstelsel heeft veel betere spelregels die zorgen voor gelijkheid en interactiviteit tussen burgers en bestuur: eerst een voorstel aan de raad voorleggen, gelijke financiering en publiciteit van overheidswegen, recht van tegenvoorstel van de raad bij het referendum. Het is daardoor eerlijker en constructiever.

· Het correctieve referendum had een hoge en ingewikkelde opkomstdrempel voor de geldigheid: minimaal de helft van de opkomst bij de laatste raadsverkiezingen moest tegen een raadsbesluit stemmen. Als 60 procent van de stemmen tegen is, heb je een erg hoge opkomst nodig. Bijna alle gehouden referenda sindsdien liepen hierop stuk. Nu komt er een ruim twee keer zo lage opkomstdrempel die in de praktijk goed gehaald zal kunnen worden. Er zijn ruim 100 gemeentelijke referenda in Nederland geweest en bij geen was de opkomst lager dan 20 procent.

Waarom is dit initiatiefstelsel uniek in Nederland?

· In Nederland zijn twee andere gemeenten die referenda over voorstellen van burgers mogelijk maken: Nijmegen en Oosterhout. De Amsterdamse regeling gaat echter veel verder dan deze twee.

· In Nijmegen is het initiatiefstelsel nogal halfslachtig ingevoerd. Er zijn drie instrumenten naast elkaar in één verordening gezet : het correctief referendum, het raadplegend referendum (op overheidsinitiatief) en het initiatiefreferendum. Het bestuur had niet nagedacht over de onderlinge verhouding tussen deze instrumenten. Dus toen de eerste twee volksinitiatieven kwamen, die beide gingen over een onderwerp waar de raad eerste voorzichtige plannen over aan het maken was, werden ze gelijk afgewezen onder het mom van: wacht maar tot we een besluit nemen, dan kun je dan een correctief referendum doen. Dat heeft tot zo'n domper geleid dat er sindsdien geen serieuze initiatieven meer zijn geweest. De Nijmeegse raad heeft veel mogelijkheden om iets zomaar af te wijzen; de Amsterdamse raad veel minder, en in Amsterdam geeft een onafhankelijke commissie aan de raad ook een zwaarwegend advies over de toelating van initiatieven. In Amsterdam heeft de raad als enige het recht een tegenvoorstel te doen, wat heel belangrijk is voor een goede discussie. In tegenstelling tot de andere gemeenten heeft Amsterdam goede regels voor een eerlijk debat, met als radicaalste dat het campagnebudget dat de raad vaststelt (dat soms 450.000 euro bedraagt!), gelijk wordt verdeeld over bestuur en burgers. Dus burgers kunnen straks campagnevoeren met 100.000 - 200.000 euro. Maar Amsterdam kent in tegenstelling tot de andere ook een onafhankelijke Referendumbrochure met evenveel ruimte voor bestuur en burgerinitiatief, en ambtelijke ondersteuning voor het burgerinitiatief. Het Nijmeegse College van B&W van wil het initiatiefreferendum overigens afschaffen (maar een raadsmeerderheid niet).

· In Oosterhout geldt haast hetzelfde, behalve dat er twee regelingen naast elkaar bestaan.

· Dat men in Amsterdam überhaupt over Nijmegen en Oosterhout praat, komt omdat Amsterdams Initiatief er aandacht aan heeft besteed (woordvoerder Arjen Nijeboer van Amsterdams Initiatief heeft de raad van oosterhout geadviseerd over de opzet van hun verordening.)

· Last but not least: in Amsterdam is er daadwerkelijk behoefte aan. Het is haast zeker dat het initiatiefstelsel bij ons gebruikt zal worden. Dit in tegenstelling tot Oosterhout (waar nog geen initiatieven waren) en in mindere mate Nijmegen. Amsterdam is de enige gemeente in Nederland waar meer dan één referendum op burgerinitiatief plaatsvond (namelijk zes!).

Wie zijn Amsterdams Inititiatief, de groep die dit plan heeft uitgewerkt?

Het plan is geschreven door 7 jonge, niet-partijgebonden Amsterdammers, die uit onvrede met deze wederzijdse frustratie tussen burgers en bestuur eind 2001 Amsterdams Initiatief oprichtten. Hiervoor werd contact gezocht met deskundigen uit o.a. Duitsland en Zwitserland, waar dit type referendum al veel langer bestaat.

Gedurende de eerste helft van 2002 werd contact gezocht met alle politieke partijen in Amsterdam. In november 2002 brachten de 6 oppositiepartijen in de raad (GroenLinks, D66, SP, Leefbaar Amsterdam, Amsterdam Anders/De Groenen en Mokum Mobiel) het plan van Amsterdams Initiatief na een druk bezochte startconferentie ongewijzigd in de gemeenteraad. Vervolgens werd intensief gelobbied bij de verdeelde PvdA-fractie, met een derde van de zetels de grootste van Amsterdam en sinds mensenheugenis in het College. Na enkele concessies stemden vanavond 9 van de 15 PvdA-raadsleden voor, waardoor een raadsmeerderheid ontstond.

Knuppel
20 juni 2003, 08:26
Een welgemeende proficiat aan alle initiatiefbemers voor het BRV in Amsterdam!

Hopelijk volgt Brussel dit voorbeeld van echte democratie binnen afzienbare tijd...

Dimitri
26 juni 2003, 18:50
Bestaat er in Nederland petitierecht, wat nog een lager quorum vereist?
Petitierecht, bedoel je daarmee dat burgers onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad kunnen zetten? Dat heet in Nederland het burgerinitiatief (i.t.t. het volksinitiatief) en is bij mijn weten al in heel wat gemeentes ingevoerd. Ook in de kleinere gemeentes hier in de omgeving.

De Fortuynisten bleken op het laatste moment dan toch tegen.
De LPF deed in A'dam helemaal niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, dus zijn ze ook niet in de raad vertegenwoordigd. Er is wel een leefbaarpartijtje, Leefbaar Amsterdam '92, dat helemaal niet met Pim Fortuyn verbonden was en alleen op basis van de naam twee zetels behaalde, die worden ingenomen door een marktkoopman en zijn zoon. Ze hebben overigens ook een beetje dubieus verleden. Zij vinden zichzelf misschien wel fortuynisten, maar ze zijn dus officieel niet verbonden met de LPF.

Er is wel een andere partij, Mokum Mobiel, een conservatieve autopartij, waarvan de lijsttrekker ook op de Kamerlijst van de LPF stond. Zij stemden blijkbaar ook tegen, maar i.t.t. de LPF stond het referendum dan ook niet in het programma van de partij.

Supe®Staaf
26 juni 2003, 23:06
Bestaat er in Nederland petitierecht, wat nog een lager quorum vereist?
Petitierecht, bedoel je daarmee dat burgers onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad kunnen zetten? Dat heet in Nederland het burgerinitiatief (i.t.t. het volksinitiatief) en is bij mijn weten al in heel wat gemeentes ingevoerd. Ook in de kleinere gemeentes hier in de omgeving.
Sorry voor de laattijdige reactie op uw vraag.
Nu het referendumdebat gegroepeerd werd onder een apart forum merk ik pas dat ik onbeleefd was. :oops:
Door de toevloed van vele topics moet dit hier mij een beetje ontgaan zijn, hoewel het onderwerp me nauw aan het hart ligt. :wink:

Het petitierecht bestaat erin dat rond een bepaald item pakweg 10.000 handtekeningen verzameld worden, en dat wordt aan het parlement overgemaakt.
Daarna kunnen die het voorstel aannemen, of corrigeren en aannemen en dan is de kous af.
Verwerpen de bestuurders de petitie, dan moet de eisende groep op zoek naar voldoende handtekeningen om er een volksraadpleging over te houden. Die uitslag is dan wel bindend.