PDA

View Full Version : Doodgepest worden


werkgroep morkhoven
20 augustus 2005, 13:59
Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers

Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.

Antwerpen, 19 augustus 2005


De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam Mijnheer P. twee jaar geleden bij het OCMW terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat Mijnheer P. van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.

De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie
-----------------------------------

Hebt u klachten in verband met het OCMW:

[email protected]

[email protected]

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 20-08-2005 at 15:05
Reason:
--------------------------------

Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers

Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.

Antwerpen, 19 augustus 2005


De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam Mijnheer P. twee jaar geleden bij het OCMW terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat Mijnheer P. van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.

De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie
-----------------------------------

Hebt u klachten in verband met het OCMW:

[email protected]

[email protected]

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy

Before any edits, post was:
--------------------------------

*

Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers*
Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.
*
door J. Boeykens**op vrijdag, 19 augustus 2005
*

De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam*Mijnheer *P. *twee jaar geleden bij het OCMW**terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat*Mijnheer P.*van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij*zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. *wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op*zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.
De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie



To: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

Sent: Friday, August 19, 2005

Subject: Openbare Centra voor Maatschappelijk Werk: Brief aan Minister Dupont



Hebt u klachten in verband met het OCMW:*

[email protected]

[email protected]

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven*

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy*

vercetti
20 augustus 2005, 14:36
Dit hoort niet ik k&k thuis denk ik.

Shizie
20 augustus 2005, 16:01
imho hebben de OCMW's GELIJK! Mensen moeten aangezet worden om te gaan werken. Persoonlijk zou ik al ENORM vernederd zijn moest ik naar zo een instelling gaan bedelen, ik kom liever om van honger...

Manuel*
20 augustus 2005, 18:01
Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers

Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.

Antwerpen, 19 augustus 2005


De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam Mijnheer P. twee jaar geleden bij het OCMW terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat Mijnheer P. van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.

De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie
-----------------------------------

Hebt u klachten in verband met het OCMW:

werkgroep_morkhoven(at)hotmail.com (http://#)

klachten(at)vlaamseombudsdienst.be (http://#)

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy

Ik vind dat u hier nogal krasse uitspraken doet... Heeft u wel eens van 'laster en eerroof' gehoord? U heeft 'links en rechts' geïnformeerd, zegt u? Dat klinkt nogal erg vaag; tè vaag om werknemers van het OCMW bij naam te noemen op een publiek forum...
Edit:After edit by Manuel* on 20-08-2005 at 19:01
Reason:
--------------------------------

Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers

Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.

Antwerpen, 19 augustus 2005


De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam Mijnheer P. twee jaar geleden bij het OCMW terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat Mijnheer P. van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.

De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie
-----------------------------------

Hebt u klachten in verband met het OCMW:

werkgroep_morkhoven(at)hotmail.com (http://#)

klachten(at)vlaamseombudsdienst.be (http://#)

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy

Ik vind dat u hier nogal krasse uitspraken doet... Heeft u wel eens van 'laster en eerroof' gehoord? U heeft 'links en rechts' geïnformeerd, zegt u? Dat klinkt nogal erg vaag; tè vaag om werknemers van het OCMW bij naam te noemen op een publiek forum...

Before any edits, post was:
--------------------------------

Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn pesten burgers

Heel wat mensen die afhangen van het OCMW worden het slachtoffer van allerhande pesterijen. We vragen ons af om hoeveel mensen het hierbij gaat en wat men van overheidswege zal doen om dergelijke praktijken te voorkomen.

Antwerpen, 19 augustus 2005


De Heer Christian Dupont
Minister bevoegd voor de Openbare functies, de Sociale Integratie en de Politiek van de grote steden
Wetstraat 51 - bus 1
1040 Etterbeek

Excellentie,

Betreft: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn: achterhouden en afnemen van 'leefloon'


Zoals ik U op 9 augustus jl. reeds mededeelde (zie brief in bijlage), kwam Mijnheer P. twee jaar geleden bij het OCMW terecht alhoewel hij er helemaal niet in thuishoorde.

Het OCMW kende hem een bestaansminimum toe maar sinds een jaar wordt hij op alle mogelijke manieren door bepaalde personen van het OCMW gepest. De situatie verslechterde nog op het moment dat Mijnheer P. van statuut wilde veranderen en zich bij de RVA als werkzoekende wilde inschrijven. Op dat moment begon men alles te blokkeren.

Zo is het al verschillende malen gebeurd dat hij twee maanden lang moet wachten vooraléér hij zijn bestaansminimum trekt. Gedurende de maanden dat er niet wordt uitbetaald, moet hij maar zien te overleven. Men zet hem m.a.w. emotioneel en psychisch onder druk en de verandering van statuut probeert men blijkbaar te verhinderen doordat men de nodige formulieren niet correct invult.

Mijnheer P. wacht nu reeds meer dan 2,5 maand op zijn uitkering. Hij schreef naar een zekere Mvr. De Ridder van het OCMW maar kreeg geen antwoord. Hij kon Mvr. De Ridder ook telefonisch niet bereiken.

Ik heb inmiddels links en rechts geinformeerd en heb vernomen dat heel wat OCMW's de gewoonte hebben om mensen die afhankelijk zijn van een bestaansminimum, systematisch te pesten en onder druk te zetten door ondermeer het achterhouden van gelden.

De OCMW's die een ongelimiteerde macht hebben en door niemand gecontroleerd worden, provoceren ook op een systematische manier langdurige processen bij de arbeidsrechtbanken waardoor hun 'cliënten' (en voor het merendeel betreft het hier mensen uit kansarme milieus) gedurende een lange periode zonder financiële middelen moeten zien te overleven. Heel wat mensenen zien door de druk die op die manier door het OCMW wordt uitgeoefend tenslotte af van het recht op een bestaansminimum.

Omdat het hier duidelijk om geinstitutionaliseerde misbruiken van de overheid gaat, contacteerde ik een aantal parlementsleden terzake.
Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan.

Waarom kan er door de centrale overheid en de gemeentenbesturen geen gedragscode voor bestuur en medewerkers worden opgesteld om voornoemde wantoestanden te voorkomen ?

Van de overheid wordt trouwens verwacht dat zij in haar optreden niet alleen efficiënt, effectief en zuinig is maar ook ook integer en het overheidsoptreden moet rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid garanderen.

Gezien U de minister bent die verantwoordelijk is voor de OCMW's, verzoek ik U om het betreffende OCMW opdracht te laten geven om haar dossiers correct en zonder administratieve pesterijen, af te behandelen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

met de meeste hoogachting,


Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen

Copie: Vlaamse ombudsdienst, Stichting Mensenrechteneducatie
-----------------------------------

Hebt u klachten in verband met het OCMW:

werkgroep_morkhoven(at)hotmail.com (#)

klachten(at)vlaamseombudsdienst.be (#)

http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

http://groups.msn.com/fondationprincessedecroy

Ik vind dat u hier nogal krasse uitspraken doet... Heeft u wel eens van 'laster en eerroof' gehoord? U heeft 'links en rechts' geïnformeerd, zegt u? Dat klinkt nogal erg vaag; tè vaag om werknemers van het OCMW bij naam te noemen op een publike forum...

werkgroep morkhoven
21 augustus 2005, 23:27
Ik vind dat u hier nogal krasse uitspraken doet... Heeft u wel eens van 'laster en eerroof' gehoord? U heeft 'links en rechts' geïnformeerd, zegt u? Dat klinkt nogal erg vaag; tè vaag om werknemers van het OCMW bij naam te noemen op een publiek forum...

'Laster en eerroof' ? Gewoon omdat ik zeg dat een persoon in een bepaalde zaak geen brief beäntwoordde of telefonisch onbereikbaar was ? Laat me niet lachen !
Bovendien zijn het geen 'uitspraken' maar schrijf ik over een persoon die slachtoffer was van bepaalde situatie. Ik ken trouwens nog heel wat andere mensen die slachtoffer werden van het OCMW en als het ware werden buitengepest. In Nederland verloren er onlangs maar liefst 5.000 mensen hun bestaansinkomen. Allemaal het resultaat van een 'sociaal en progressief' beleid alhoewel ik daarmee niet wil zeggen dat het met een extreem-rechtse partij beter zou worden.

werkgroep morkhoven
25 augustus 2005, 17:13
OCMW Sint-Gillis: slachtoffer van wanpraktijken en pesterijen moet al drie maanden zien te overleven zonder enige vorm van inkomen

Er kwam in deze zaak nog altijd geen antwoord van Minister Dupont. De man geniet waarschijnlijk nog van zijn vacantie en wil dus niet gestoord worden.

De ontvangstmedewerker van de Vlaamse ombudsdienst ([email protected]) antwoordde wel en deelde daarbij mede dat men 'zo snel mogelijk meer nieuws zou geven over wat men in deze zaak zou kunnen doen'.

Maar ja, wat is 'zo snel mogelijk' ?

De betrokken persoon zit reeds 3 maanden zonder inkomen en gezien zijn bestaansminimum (tegenwoordig 'leefloon' genoemd) gewoonweg en zonder een officiële beslissing van het OCMW werd achtergehouden, kan hij bij de arbeidsrechtbank ook niet 'in beroep gaan tegen de beslissing van het OCMW'. Er WAS immers geen beslissing.


Indien u ook dergelijke problemen hebt met uw OCMW:

groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

werkgroep morkhoven
26 augustus 2005, 15:21
OCMW Sint-Gillis: slachtoffer van wanpraktijken en pesterijen moet al drie maanden zien te overleven zonder enige vorm van inkomen

Er kwam in deze zaak nog altijd geen antwoord van Minister Dupont. De man geniet waarschijnlijk nog van zijn vacantie en wil dus niet gestoord worden.

De ontvangstmedewerker van de Vlaamse ombudsdienst ([email protected]) antwoordde wel en deelde daarbij mede dat men 'zo snel mogelijk meer nieuws zou geven over wat men in deze zaak zou kunnen doen'.

Maar ja, wat is 'zo snel mogelijk' ?

De betrokken persoon zit reeds 3 maanden zonder inkomen en gezien zijn bestaansminimum (tegenwoordig 'leefloon' genoemd) gewoonweg en zonder een officiële beslissing van het OCMW werd achtergehouden, kan hij bij de arbeidsrechtbank ook niet 'in beroep gaan tegen de beslissing van het OCMW'. Er WAS immers geen beslissing.


Indien u ook dergelijke problemen hebt met uw OCMW:

groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven

Vlaamse Ombudsdienst
t.a.v. Mvr. Mirella De Simone

Antwerpen, 25 augustus 2005


Geachte Mevrouw De Simone,


De Heer P. stelde vandaag vast dat Mvr. De R., maatschappelijke assistente bij het OCMW te Sint-Gillis, zijn 'leefloon' van de voorbije 2,5 maanden op 18 augustus 2005 in alle stilte op zijn rekening heeft laten storten.

Ik kan echter onmogelijk akkoord gaan met de manier waarop deze zaak 'geregeld' werd.
Hoeveel OCMW-ers worden er immers niet op dergelijke wijze vernederd en buitengepest zonder dat zij hiertegen iets kunnen ondernemen en zonder dat de verantwoordelijke OCMW-bediende gesanctioneerd of geschorst wordt ?
Waarom bestaat er geen inspectie die de OCMW-werking inspecteert en een onderzoek instelt in geval van klachten ?
Waarom kunnen OCMW-ers zich enkel in een lange en uitputtende gerechtsprocedure tot de arbeidsrechtbank wenden indien zij niet akkoord gaan met een beslissing van het OCMW en waarom wordt er geen rekening gehouden met voornoemde pesterijen die op geen enkele beslissing gebaseerd zijn ?

De Heer P. moest trouwens niet alleen eerst 2 maanden en vervolgens meer dan 2,5 maand op zijn leefloon wachten maar werd ook het slachtoffer van ander pesterijen. Zo beweerde het OCMW van Sint-Gillis dat hij niet het recht had om naar een tandarts van eigen keuze te gaan en blokkeerde men zijn aanvraag om als werkzoekende bij de RVA te worden ingeschreven. Men 'vergat' hem twee jaar geleden mede te delen dat hij, als werkzoekende, uitkeringsgerechtigd was; Sibelgaz liet zonder enige verwittiging de electriciteit van De Heer P. afsluiten zonder dat Mvr. De R. de brief terzake van De Heer P. beäntwoordde en zonder dat het OCMW tussenbeide kwam enz. enz.

Op 9 augustus jl. schreef ik naar Minister Dupont in verband met deze zaak.
Gezien de Minister niet antwoordde en De Heer P. ook geen bericht van het OCMW ontving, was ik verplicht om de Minister op 19.8.2005 opnieuw te schrijven. Maar ook dit schrijven werd niet beäntwoord en Mvr. De R. liet De Heer P. niets weten terwijl zij -en dit is typisch voor dergelijke pesterijen- het achterstallige leefloon in alle stilte op de rekening van De Heer P. liet storten.

Ik schreef tenslotte naar allerlei kabinetsmedewerkers, sociale diensten, de federale en Vlaamse ombudsdienst, parlementsleden, burgemeester Charles Piqué en de schepenen en gemeenteraadsleden van Sint Gillis, terwijl Mvr. De R. waarschijnlijk hoogst verwonderd en op ridiculiserende toon mededeelde dat de 'doorgespeelde informatie niet correct was en het leefloon van De Heer P. op een volledige correcte wijze reeds op 18.8.2005 op diens rekening werd gestort'. Mvr. De R. kon dus rustig en ongestraft doorgaan met haar pesterijen terwijl niet alleen De Heer P. maar iederéén die in verband met deze zaak werd aangeschreven daarvan het slachtoffer werd. Vandaar dat Mvr. De R. ook niet antwoordde op het schrijven dat ik een paar dagen geleden rechtstreeks aan haar richtte.

Ik weet niet of dit een goede publiciteit is voor de manier waarop de OCMW's in het algemeen en het OCMW van Sint-Gillis in het bijzonder, werken maar uit tal van reacties die ik op mijn publicaties terzake ontving, weet ik wel dat er heel wat diepgewortelde problemen en de wantoestanden bij de OCMW's bestaan.

Eén van de redenen hiervan is dat in de OCWM-besturen heel wat figuren zetelen die hun bestuursdeelname uitsluitend te danken hebben aan hun 'verdienstelijk werk' als verkiezingshulpje in één of andere lokale partijafdeling.

Het OCMW-bestuur van Herentals werd op die manier onlangs zelfs 'verrijkt' met een sp.a-bestuurslid waartegen twee gerechtelijke onderzoeken lopen. Het OCMW-bestuur stelde deze politieke aanstelling echter niet in vraag.

Omdat dergelijke benoemingen de corruptie en wantoestanden binnen de OCMW's verder in de hand werken, vraag ik de federale ombudsdienst en de bevoegde overheden om de werking van de OCMW's te Sint-Gillis en te Herentals te willen onderzoeken en tegelijkertijd een regeling te willen uitwerken in verband met voormelde problematiek.

Intussentijd richt ik met de Werkgroep Morkhoven en de Stichting Princesse de Croÿ, een meldpunt op waarbij iederéén die het slachtoffer is van corruptie en/of pesterijen binnen het OCMW, terecht kan.

Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen
Werkgroep Morkhoven
( http://groups.msn.com/WerkgroepMorkhoven )

Kim
26 augustus 2005, 15:28
U weet toch dat het plaatsen van privé-gegevens op het internet strafbaar is?

Jampie
26 augustus 2005, 15:36
Een tip voor de mensen die reeds lange tijd zonder inkomen zitten. Goed opletten hé, 't is héél eenvoudig : GA WERKEN.
Edit:After edit by Jampie on 26-08-2005 at 16:37
Reason:
--------------------------------

Een tip voor de mensen die reeds lange tijd zonder inkomen zitten. Goed opletten hé, 't is héél eenvoudig : GA WERKEN.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Een tip voor de mensen die reeds lange tijd zonder inkomen zitten. Goed opletten hé, 't héél eenvoudig : GA WERKEN.

Fille van de Foor
26 augustus 2005, 16:13
Een tip voor de mensen die reeds lange tijd zonder inkomen zitten. Goed opletten hé, 't is héél eenvoudig : GA WERKEN.

En voor al diegenen die net terug zijn van verre oorden, alwaar ze op hun luie (grote?) kloten hebben gelegen, kan het advies deze winter - als ze geen cent meer over hebben om nog een drupje mazout te betalen - zijn: "ga hout sprokkelen".

Jampie
26 augustus 2005, 16:14
En voor al diegenen die net terug zijn van verre oorden, alwaar ze op hun luie (grote?) kloten hebben gelegen, kan het advies deze winter - als ze geen cent meer over hebben om nog een drupje mazout te betalen - zijn: "ga hout sprokkelen".Tenminste, als ze in het bos wonen.

Manuel*
27 augustus 2005, 08:30
'Laster en eerroof' ? Gewoon omdat ik zeg dat een persoon in een bepaalde zaak geen brief beäntwoordde of telefonisch onbereikbaar was ? Laat me niet lachen !
Bovendien zijn het geen 'uitspraken' maar schrijf ik over een persoon die slachtoffer was van bepaalde situatie.
Nee, u schrijft over een maatschappelijk assistente van een bepaald OCMW en noemt haar bij naam. Dat is 'laster en eerroof' en als u niet weet wat dat betekent, raad ik u ten zeerste aan om de betekenis ervan eens op te zoeken in een wetboek. Het strafwetboek heeft daar bijvoorbeeld interessante dingen over te vertellen.

Ik ken trouwens nog heel wat andere mensen die slachtoffer werden van het OCMW en als het ware werden buitengepest. In Nederland verloren er onlangs maar liefst 5.000 mensen hun bestaansinkomen. Allemaal het resultaat van een 'sociaal en progressief' beleid alhoewel ik daarmee niet wil zeggen dat het met een extreem-rechtse partij beter zou worden.
Uw vendetta tegen de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is ronduit lachwekkend. Gelooft u nu werkelijk dat maatschappelijk assistenten niets beters te doen hebben dan mensen te pesten? Als iemand van het recht op leefloon geschorst wordt, dan is daar meestal een gegronde reden voor. Wilt u hier beweren dat u alle elementen van het dossier in kwestie kent? Dat zou kras zijn, aangezien dossiers van het OCMW strikt vertrouwelijk zijn en maatschappelijk assistenten gebonden zijn aan het beroepsgeheim. Dan mag u me eens vertellen op welke manier u over deze dossierkennis kan beschikken...

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 08:49
U weet toch dat het plaatsen van privé-gegevens op het internet strafbaar is? U weet toch dat u mij bedreigt ?

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 09:13
Nee, u schrijft over een maatschappelijk assistente van een bepaald OCMW en noemt haar bij naam. Dat is 'laster en eerroof' en als u niet weet wat dat betekent, raad ik u ten zeerste aan om de betekenis ervan eens op te zoeken in een wetboek. Het strafwetboek heeft daar bijvoorbeeld interessante dingen over te vertellen.
Kan u mij zeggen over welk OCMW het gaat ? Als de betrokken persoon een klacht wegens 'laster en eerroof' wil indienen, dan mag hij dat voor mijn part gerust doen. Indien uit het onderzoek dan moest blijken dat mijn informatie niet correct is, mag men mij gerust veroordelen. Mag ik er dan op rekenen dat je me regelmatig een bezoekje brengt in de gevangenis ?


Uw vendetta tegen de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is ronduit lachwekkend. Gelooft u nu werkelijk dat maatschappelijk assistenten niets beters te doen hebben dan mensen te pesten? Als iemand van het recht op leefloon geschorst wordt, dan is daar meestal een gegronde reden voor. Wilt u hier beweren dat u alle elementen van het dossier in kwestie kent? Dat zou kras zijn, aangezien dossiers van het OCMW strikt vertrouwelijk zijn en maatschappelijk assistenten gebonden zijn aan het beroepsgeheim. Dan mag u me eens vertellen op welke manier u over deze dossierkennis kan beschikken...
Spijtig genoeg is mijn informatie correct en kan ik dat aan de hand van de dossiergegevens bewijzen. Het slachtoffer in deze zaak werd echter niet 'geschorst' zoals u de lezer tracht te doen geloven. U tracht mijn woorden te verdraaien. Het OCMW hield gewoon gedurende 2,5 maand zijn geld achter zonder dat zij een beslissing had genomen waarin stond dat het bestaansminimum om die of die reden niet langer meer mocht toegekend worden. Dit was trouwens al de tweede keer dat dit gebeurde. Inmiddels kan ik mededelen dat mijn schrijven resultaat heeft gehad en dat het OCMW het achterstallige leefloon van het slachtoffer in de allergrootste stilte ( zoals dat in dergelijke gevallen meestal gaat ) op diens rekening heeft gestort. :-D

Manuel*
27 augustus 2005, 09:32
Kan u mij zeggen over welk OCMW het gaat ?
Ja, u heeft duidelijk gemaakt dat het over het OCMW van St.-Gillis gaat.

Als de betrokken persoon een klacht wegens 'laster en eerroof' wil indienen, dan mag hij dat voor mijn part gerust doen.
Ik zal uw bericht maandagmorgen meteen aan de persoon in kwestie doorsturen.

Indien uit het onderzoek dan moest blijken dat mijn informatie niet correct is, mag men mij gerust veroordelen.
Zelfs als uit het onderzoek mocht blijken dat uw informatie wèl correct is, geeft dat u nog geen enkel recht om deze zaak op een publiek forum te beslechten, waar de door u geviseerde persoon geen enkele kans tot verweer heeft.

Spijtig genoeg is mijn informatie correct en kan ik dat aan de hand van de dossiergegevens bewijzen.
Hoe komt u aan dat dossier? Bent u maatschappelijk werker op dat OCMW? Bent u raadslid van dat OCMW? Het lijkt me aannemelijker dat u over gegevens beschikt die u door het 'slachtoffer' werden doorgespeeld.

Het slachtoffer in deze zaak werd echter niet 'geschorst' zoals u de lezer tracht te doen geloven. U tracht mijn woorden te verdraaien.
Ik heb nergens beweerd dat uw 'slachtoffer' geschorst werd. Ik heb gezegd dat wanneer een OCMW iemand schorst van het leefloon, dat daar dan meestal een gegronde reden voor is. U bent degene die mijn woorden tracht te verdraaien.

Het OCMW hield gewoon gedurende 2,5 maand zijn geld achter zonder dat zij een beslissing had genomen waarin stond dat het bestaansminimum om die of die reden niet langer meer mocht toegekend worden. Dit was trouwens al de tweede keer dat dit gebeurde. Inmiddels kan ik mededelen dat mijn schrijven resultaat heeft gehad en dat het OCMW het achterstallige leefloon van het slachtoffer in de allergrootste stilte ( zoals dat in dergelijke gevallen meestal gaat ) op diens rekening heeft gestort. :-D
De details van uw verhaaltje interesseren mij niet. Mijn kritiek op uw berichten op dit forum gaan over de manier waarop u laster verspreidt over een medewerker van een OCMW die zich hier niet kan verdedigen.

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 10:03
Ja, u heeft duidelijk gemaakt dat het over het OCMW van St.-Gillis gaat. Ik zal uw bericht maandagmorgen meteen aan de persoon in kwestie doorsturen.

Het betreft hier inderdaad het OCMW van Sint-Gillis alhoewel ik in mijn laatste bericht ook naar een bepaalde benoeming bij het OCMW te Herentals verwijs.

De bevoegde minister beloofde mij dat er terzake een onderzoek zal ingesteld worden.

Ik hoop dat er -naast dit onderzoek- ook een efficiënte regeling wordt uitgewerkt om wanpraktijken en dubieuze benoemingen bij de OCMW's zoveel mogelijk te voorkomen.
:-D

boer_bavo
27 augustus 2005, 11:56
"Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan."

tienduizenden.... Het ging over 10000 mensen die op een bepaald ogenblik in een jaar voor hulp moesten aankloppen....

Kim
27 augustus 2005, 12:08
U weet toch dat u mij bedreigt ?

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag natuurlijk altijd klacht indienen. Moet ik alvast mijn advocaat verwittigen?
Edit:After edit by Kim on 27-08-2005 at 13:28
Reason:
--------------------------------

U weet toch dat u mij bedreigt ?

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag natuurlijk altijd klacht indienen. Moet ik alvast mijn advocaat verwittigen?
Edit:After edit by Kim on 27-08-2005 at 13:27
Reason:
--------------------------------

U weet toch dat u mij bedreigt ?

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag mij natuurlijk klacht neerleggen.
Edit:After edit by Kim on 27-08-2005 at 13:27
Reason:
--------------------------------

U weet toch dat u mij bedreigt ?

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag mij natuurlijk altijd voor de rechtbank slepen.

Before any edits, post was:
--------------------------------

U weet toch dat u mij bedreigt ?

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 14:32
Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag natuurlijk altijd klacht indienen. Moet ik alvast mijn advocaat verwittigen?

Ha ja, de GRONDwet. Dat was ik vergeten.
:twisted:
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 27-08-2005 at 15:33
Reason:
--------------------------------

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag natuurlijk altijd klacht indienen. Moet ik alvast mijn advocaat verwittigen?

Ha ja, de GRONDwet. Dat was ik vergeten.
:twisted:

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik wijs u enkel op de Grondwet.

U mag natuurlijk altijd klacht indienen. Moet ik alvast mijn advocaat verwittigen?

Ha ja, Grondwet. Dat was ik vergeten.
:twisted:

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 14:43
"Ik vraag mij immers af hoeveel van de -volgens 'Kerk en Leven'- tienduizend jongeren die een zwervend bestaan leiden in België, eigenlijk een recht hadden op een bestaansminimum en van hoeveel mensen het recht op een bestaansminimum op een onrechtmatige manier werd ontnomen. Daarover moeten normaal gezien cijfers bestaan."

tienduizenden.... Het ging over 10000 mensen die op een bepaald ogenblik in een jaar voor hulp moesten aankloppen....

Maak dat de ganzen wijs. Met mij gaat ge niet voortboeren Bavo !

BRUSSEL - Ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen leiden een zwervend bestaan. Voor de hulpverlening vormen de meerderjarigen onder hen geen aparte doelgroep. Opvang met het oog op integratie in de samenleving is er nauwelijks. Dat schrijft Kerk en Leven.

De jongeren lopen van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht. Wie het opgeeft, wacht vaak het straatleven. De helft van hen heeft recht op een leefloon. De rest valt helemaal zonder inkomen, wegens niet in orde met de papieren.

In de hulpverlening kunnen de meerderjarigen alleen nog terecht bij crisishulp voor doorwinterde daklozen, een handvol opvangplaatsen niet te na gesproken. Vaak vinden de jongeren tijdelijk onderdak bij een vriend of ze betrekken een kraakpand. Velen krijgen de smaak van de vrijheid te pakken maar als ze niet de juiste hulpverlening op het juiste moment ontmoeten, eindigt deze fase van hun jonge leven in de gevangenis of loopt ze uit in de totale verloedering.

Een privé-initatief dat aan deze problematiek iets tracht te doen is Huize Pit-Stop in Brugge, opgestart door de Brugse gevangenisaalmoezenier Tonny Cornoedus en twee collega- aalmoezeniers. In juni kreeg Huize Pit-Stop dertig aanmeldingen. Er was slechts één plaatsje vrij.

18/08/2005 - belga - mcu - DE STANDAARD


:twisted:

Percalion
27 augustus 2005, 15:30
Maak dat de ganzen wijs. Met mij gaat ge niet voortboeren Bavo !

BRUSSEL - Ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen leiden een zwervend bestaan. Voor de hulpverlening vormen de meerderjarigen onder hen geen aparte doelgroep. Opvang met het oog op integratie in de samenleving is er nauwelijks. Dat schrijft Kerk en Leven.

De jongeren lopen van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht. Wie het opgeeft, wacht vaak het straatleven. De helft van hen heeft recht op een leefloon. De rest valt helemaal zonder inkomen, wegens niet in orde met de papieren.

In de hulpverlening kunnen de meerderjarigen alleen nog terecht bij crisishulp voor doorwinterde daklozen, een handvol opvangplaatsen niet te na gesproken. Vaak vinden de jongeren tijdelijk onderdak bij een vriend of ze betrekken een kraakpand. Velen krijgen de smaak van de vrijheid te pakken maar als ze niet de juiste hulpverlening op het juiste moment ontmoeten, eindigt deze fase van hun jonge leven in de gevangenis of loopt ze uit in de totale verloedering.

Een privé-initatief dat aan deze problematiek iets tracht te doen is Huize Pit-Stop in Brugge, opgestart door de Brugse gevangenisaalmoezenier Tonny Cornoedus en twee collega- aalmoezeniers. In juni kreeg Huize Pit-Stop dertig aanmeldingen. Er was slechts één plaatsje vrij.

18/08/2005 - belga - mcu - DE STANDAARD


:twisted:

Je bericht weerlegt m.i. geenszins wat boer_bavo argumenteerde. Het gaat inderdaad niet om "tienduizenden" jongeren, maar om "ruim tienduizend", en het is inderdaad zo dat deze jongeren van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht lopen. Welnu, wie tussen twee jobs zit, kan gerust gecatalogeerd worden als iemand die op een bepaald ogenblik in het jaar hulp moet vragen.

1handclapping
27 augustus 2005, 15:46
Inmiddels heeft de goede man zijn leefloon ontvangen en hier ging het per slot van rekening over ... ergens op dit forum kan je de webstek vazn het 4WS
op het spoor komen & ik vind inderdaad dat het eerste wat men met mensen die
moeilijkheden hebben om hun recht te verkrijgen bij een OCMW is om rechtshulp pro deo te bekomen zodat de dossiers niet in de war geraken. Een forum is als dusdanig een ongelukkige plaats om zulke materies uit te klaren.. een dossier moet men in zijn geheel kennen enz..

Ik heb trouwens reeds op andere plaatsen gesteld dat OCMW's bestuurd worden door een raad die naar gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen samengesteld wordt... Het zou daarom goed zijn om de diverse partijen die kandidaten voor deze gemeenteraden/OCMW raden aanduiden te vragen hoe zij
de armoedebestrijding konkreet zien. Ik vind dat er een wettelijke regeling moet komen die, in dit rijke gewest, ervoor zorgt dat iedereen recht heeft op onderdak en een maaltijd (eventueel terugbetaalbaar van het ogenblik dat de ongelukkige persoon hiertoe in staat is). Elke gemeente in ons land is hiertoe materieel in staat - laat ons solidair hiervoor aktie voeren !

werkgroep morkhoven
27 augustus 2005, 21:54
Je bericht weerlegt m.i. geenszins wat boer_bavo argumenteerde. Het gaat inderdaad niet om "tienduizenden" jongeren, maar om "ruim tienduizend", en het is inderdaad zo dat deze jongeren van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht lopen. Welnu, wie tussen twee jobs zit, kan gerust gecatalogeerd worden als iemand die op een bepaald ogenblik in het jaar hulp moet vragen.
Ik stel voor om binnenkort allemaal eens rustig ergens een pint te gaan pakken.

Percalion
27 augustus 2005, 21:55
Ik stel voor om binnenkort allemaal eens rustig ergens een pint te gaan pakken.

Dat lijkt me een goed idee.

werkgroep morkhoven
30 augustus 2005, 00:03
Ook het OCMW te Antwerpen blijft zwaar in gebreke

Edwin Delanoeye van Attac-Antwerpen, Frank Hosteaux van de actiegroep "Rot op huisjesmelkers" en Jos Geudens, Onderwijs zonder grenzen en ook lid van de Antwerpse SAP werden in januari 2005 geinterviewd in verband met het 'Stadsplan Veilig' dat van Antwerpen een mini-politiestaat maakt.
Zij spraken ook over de zware tekortkomingen van het OCMW te Antwerpen...

Frank Hosteaux: "Tegelijkertijd is het OCMW momenteel bezig om elk dossier van Belgen en niet-Belgen uit te pluizen. Bij het minste vermoeden dat je geen recht meer hebt op een OCMW-uitkering word je er onherroepelijk uit gegooid. Zo heb ik nu weet van drie Roma-gezinnen die hun uitkering hebben verloren. Dat baart me zoveel zorgen. De kansarmoede is hier nu al zo groot."

Jos Geudens: "Zelf geef ik les in een school in de buurt. De kinderen uit de Seefhoek komen terecht op onze school. Het gaat dus om een volledig allochtone school, met veertig procent kinderen van asielzoekers. In totaal gaat het om een dertigtal nationaliteiten. Als school voelden we heel goed aan dat de problemen verergerden. Eerst was er het probleem van een Kosovaars Roma-gezin. Dat gezin kon niet uitgewezen worden maar verloor wel haar uitkering. Die mensen vielen dus terug op niets. We hebben met de school een actie opgezet voor deze mensen, waarbij we ook op veel steun van de buurt konden rekenen. We zijn nog steeds in de weer voor deze mensen. Vervolgens was er een Slovaaks Roma-gezin. Deze mensen kregen te maken met zo'n "Krot-op-actie" van de politie en werden uit hun huis gezet. Ze kregen verder geen opvang meer en werden beschouwd als 'toeristen', gezien Slovakije bij de EU is. Op die manier moest er geen OCMW-steun meer betaald worden. Na wat omzwervingen, ondermeer in onze school, verblijven deze mensen nu in buurthuis Faboert. In de kranten maakt men daar dan meteen een "opvangtehuis" van. Iedereen die nu een matras vrijmaakt voor een dakloos gezin, krijgt meteen het label "opvangtehuis" zodat er verder niet meer naar omgekeken moet worden."

Frank Hosteaux: "Wij proberen nu ook te zorgen voor voedselpaketten voor een aantal families en zijn constant op zoek naar huisvesting. Maar dit plan komt er nu nog eens bovenop en zal de zaken enkel nog verergeren. Onze VZW 'Rot-op huisjesmelkers' is nu reeds vier jaar actief. Het probleem van de huisjesmelkers neemt enkel maar toe. We hebben het reeds gehad over de "Krot-op-acties" van de stad. Het gaat om gecoördineerde acties van de politie, cel huisvesting, het Vlaams gewest en de Dienst Vreemdelingenzaken. In feite ontbreekt daar een belangrijke organisatie, namelijk het OCMW. Eigenlijk zou het OCMW ter plaatse moeten gaan. Maar de OCMW-voorzitter legt de bal dan weer in het kamp van de burgemeester enzovoort. Regelmatig dienen wij klacht in tegen huisjesmelkers. Op 11 januari hebben we opnieuw een zaak tegen een huisjesmelker. Maar we hebben nu ook het OCMW gedagvaard. Er is immers nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim. Wij hebben hier vluchtelingen die toegewezen waren aan Musson, een kleine gemeente op de Luxemburgse-Franse grens. Eén keer per maand krijgen die hun geld toegestuurd van het lokale OCMW. Je kan toch moeilijk beweren dat zo'n OCMW zijn taak au sérieux neemt en deze mensen begeleidt. Tientallen OCMW's maken zich daar schuldig aan."

Bron:
http://www.sap-pos.org/txt-nl/2005/januari/plan_grootjans_opent_mensenjacht.htm
8)

1handclapping
30 augustus 2005, 18:43
Wij weten wat van antwerpen en andere Vlaamse Gemeenten een mini-politiestaat maakt. Daarom is mijn voorstel dat men alle politieke partijen
aanschrijft met de eis in het verkiezingspakket voor de gemeenteraden een
programmapunt op te nemen daty iedere mens een dak boven het hoofd en voedsel garandeert : dit moet in de 6de rijkste regio van deze wereld kunnen.
Vandaag Vlaanderen : morgen de wereld !

boer_bavo
30 augustus 2005, 21:18
Je bericht weerlegt m.i. geenszins wat boer_bavo argumenteerde. Het gaat inderdaad niet om "tienduizenden" jongeren, maar om "ruim tienduizend", en het is inderdaad zo dat deze jongeren van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht lopen. Welnu, wie tussen twee jobs zit, kan gerust gecatalogeerd worden als iemand die op een bepaald ogenblik in het jaar hulp moet vragen.
Juist.
Ik meen trouwens dat het aantal hulpaanvragen 10036 was. Geen reden om niet in te grijpen. Maar het "ruim tienduizend" danwel "tienduizenden" noemen is liegen.

Ik vraag me trouwens af of dat cijfer niet lager is dan ooit.

werkgroep morkhoven
30 augustus 2005, 22:01
BRUSSEL - Ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen leiden een zwervend bestaan. Voor de hulpverlening vormen de meerderjarigen onder hen geen aparte doelgroep. Opvang met het oog op integratie in de samenleving is er nauwelijks. Dat schrijft Kerk en Leven.

De jongeren lopen van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht. Wie het opgeeft, wacht vaak het straatleven. De helft van hen heeft recht op een leefloon. De rest valt helemaal zonder inkomen, wegens niet in orde met de papieren.

In de hulpverlening kunnen de meerderjarigen alleen nog terecht bij crisishulp voor doorwinterde daklozen, een handvol opvangplaatsen niet te na gesproken. Vaak vinden de jongeren tijdelijk onderdak bij een vriend of ze betrekken een kraakpand. Velen krijgen de smaak van de vrijheid te pakken maar als ze niet de juiste hulpverlening op het juiste moment ontmoeten, eindigt deze fase van hun jonge leven in de gevangenis of loopt ze uit in de totale verloedering.

Een privé-initatief dat aan deze problematiek iets tracht te doen is Huize Pit-Stop in Brugge, opgestart door de Brugse gevangenisaalmoezenier Tonny Cornoedus en twee collega- aalmoezeniers. In juni kreeg Huize Pit-Stop dertig aanmeldingen. Er was slechts één plaatsje vrij.

18/08/2005 - belga - mcu - DE STANDAARD


:twisted:

Van 'hulpaanvragen' is in het artikel geen sprake. Men zegt enkel dat 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden'.

Het aantal jongeren dat bij het OCMW voor hulp komt aankloppen, groeit jaarlijks aan wat wil zeggen dat de situatie er niet op verbetert.
8)

werkgroep morkhoven
31 augustus 2005, 02:18
Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik trouwens rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal ( ! ) naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

Alhoewel men wel weer hier en daar simpelweg zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 03:25
Reason:
--------------------------------

Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik trouwens rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal ( ! ) naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

Alhoewel men wel weer hier en daar simpelweg zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 03:24
Reason:
--------------------------------

Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik ook rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

Alhoewel men wel weer hier en daar zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik ook rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man kreeg haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

boer_bavo
31 augustus 2005, 11:12
Van 'hulpaanvragen' is in het artikel geen sprake. Men zegt enkel dat 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden'.
Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

werkgroep morkhoven
31 augustus 2005, 18:27
Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.


Percalion en jij spreken van 'hulpvragers' terwijl het artikel dat ik op dit forum publiceerde zegt dat 'volgens Kerk en Leven ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden.'

Van 'hulpvragers' is dus geen sprake.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal HULPAANVRAGEN 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de voornoemde jongeren kan niet bij het OCMW terecht voor hulp omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.








8)
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:35
Reason:
--------------------------------

Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.


Percalion en jij spreken van 'hulpvragers' terwijl het artikel dat ik op dit forum publiceerde zegt dat 'volgens Kerk en Leven ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden.'

Van 'hulpvragers' is dus geen sprake.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal HULPAANVRAGEN 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de voornoemde jongeren kan niet bij het OCMW terecht voor hulp omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.








8)
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:31
Reason:
--------------------------------

Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.

Volgens Kerk en Leven leiden 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan.'

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl volgens het artikel over Kerk en Leven van 'hulpvragers' geen sprake is.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal hulpaanvragen 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de jongeren kan niet bij het OCMW terecht omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.








8)
Edit:After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:28
Reason:
--------------------------------

Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.

Volgens Kerk en Leven leiden 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan.'

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl in dit artikel van 'hulpvragers' geen sprake is.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal hulpaanvragen 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de jongeren kan niet bij het OCMW terecht omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.








8)

Before any edits, post was:
--------------------------------

Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.

Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.

Volgens Kerk en Leven leiden 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan.'

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl in dit artikel van 'hulpvragers' geen sprake is.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal hulpaanvragen 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de jongeren kan niet bij het OCMW terecht omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.








8)