PDA

View Full Version : CANVAS 18/6 23.00 h. " IN HET HUIS VAN MIJN VADER"


circe
18 juni 2003, 19:13
Bewogen leven
Zender : Canvas

Datum : 18/06/2003
Begintijd : 23.00 Eindtijd : 00.05

Genre : documentaire


Afleveringstitel : In het huis van mijn vader

Info : Documentairereeks, met vandaag een documentaire van Jebli Ouazzani. Ingeleid door Hilde Van Mieghem.

Inhoud : De Nederlands-Marokkaanse Fatima Jebli Ouazzani betaalde een hoge prijs voor haar keuze om niet te trouwen volgens de Marokkaanse traditie: haar vader verbrak alle contact met haar. In deze documentaire volgt Ouazzani het spoor naar haar vader en schetst ze het portret van een paar dat wel traditioneel gehuwd is. Zo probeert ze te begrijpen waarom de Marokkaanse traditie van maagdelijkheid zo dominant overeind blijft dat ze families uiteenhaalt .

Ambetanterik
20 juni 2003, 22:32
Moet kunnen, de islam is de baas

filosoof
21 juni 2003, 01:25
Die onzin over maagdelijkheid is niet iets dat enkel bij de islam voorkomt: heel wat samenlevingen maken (maakten) daar dramas over.... De samenlevingen die er géén punt van maken zijn eerder uitzonderingen in de geschiedenis en het heden.

Bruno*
21 juni 2003, 01:26
Waarom is maagdelijkheid onzin :?:

circe
21 juni 2003, 11:04
Waarom is VROUWELIJKE maagdelijkheid géén onzin, en MANNELIJKE maagdelijkheid wel?

Omdat mannelijke maagdelijkheid niet bewijsbaar is, terwijl men DENKT dat vrouwelijke maagdelijkheid WEL bewijsbaar zou zijn?

Dat maagdelijkheid niet zozeer een islamitisch fenomeen zou zijn, kan ik inkomen. Maar de COMBINATIE met de ondergeschikte positie van de vrouw in islam, samen met de (onmogelijke) bewijslast van maagdelijkheid voor de vrouw maakt het geheel wel héél erg schrijnend.

Bruno*
21 juni 2003, 13:09
Waarom is VROUWELIJKE maagdelijkheid géén onzin, en MANNELIJKE maagdelijkheid wel?


géén van beiden zijn dat.

Dat maagdelijkheid niet zozeer een islamitisch fenomeen zou zijn, kan ik inkomen. Maar de COMBINATIE met de ondergeschikte positie van de vrouw in islam, samen met de (onmogelijke) bewijslast van maagdelijkheid voor de vrouw maakt het geheel wel héél erg schrijnend.


Dat klopt.