PDA

View Full Version : Geestelijk vader van Tik Tak, Mil Lenssens is overleden


sinan123
10 september 2005, 16:39
Mil Lenssens is in de nacht van donderdag op vrijdag op 79-jarige leeftijd overleden. Lenssens is de geestelijke vader van het kleuterprogramma Tik Tak, dat al meer dan twintig jaar op de televisie wordt uitgezonden. Tik Tak is tot op heden nog steeds het belangrijkste Vlaamse exportproduct op televisiegebied.

Lenssens maakte in opdracht van het toenmalige BRT (nu VRT) meerdere kinderprogramma's, maar zijn grootste succes was zeker Tik Tak. De programmamaker had bij toeval ontdekt dat kleuters mateloos gefascineerd waren door de lottotrekking. Hij besloot dat een combinatie van kleur, beweging, ritme en klanken de ideale ingrediënten vormen voor een kinderprogramma.

De eerste aflevering van Tik Tak was op 1 november 1981. In 1991 kwam de serie tot een einde toen er in totaal 366 afleveringen waren gemaakt: één voor iedere dag van het jaar, plus een extra aflevering voor de schrikkeljaren.

Tik Tak is nog dagelijks te zien in tientallen landen: "van de Antillen tot Zuid-Afrika en van Australië tot Canada", aldus de VRT. In Nederland werd het programma uitgezonden door de TROS, Kindernet en de KRO. Momenteel is Tik Tak niet meer op de Nederlandse buis te zien, maar Nederlandse kijkertjes kunnen uitwijken naar de Belgische zender Ketnet/Canvas of BVN-tv.

http://images.fok.nl/upload/050910_28609_tiktak.jpg
Tik Tak begon iedere aflevering met schapen die bij de ondergang
van de zon op een plateautje ronddraaiden, en eindigde met een
schaduwfiguur die op een opengeslagen boek allerlei dingen beleefde.


bron: fok.nl


R.I.P
Edit:After edit by sinan123 on 10-09-2005 at 17:44
Reason:
--------------------------------

Mil Lenssens is in de nacht van donderdag op vrijdag op 79-jarige leeftijd overleden. Lenssens is de geestelijke vader van het kleuterprogramma Tik Tak, dat al meer dan twintig jaar op de televisie wordt uitgezonden. Tik Tak is tot op heden nog steeds het belangrijkste Vlaamse exportproduct op televisiegebied.

Lenssens maakte in opdracht van het toenmalige BRT (nu VRT) meerdere kinderprogramma's, maar zijn grootste succes was zeker Tik Tak. De programmamaker had bij toeval ontdekt dat kleuters mateloos gefascineerd waren door de lottotrekking. Hij besloot dat een combinatie van kleur, beweging, ritme en klanken de ideale ingrediënten vormen voor een kinderprogramma.

De eerste aflevering van Tik Tak was op 1 november 1981. In 1991 kwam de serie tot een einde toen er in totaal 366 afleveringen waren gemaakt: één voor iedere dag van het jaar, plus een extra aflevering voor de schrikkeljaren.

Tik Tak is nog dagelijks te zien in tientallen landen: "van de Antillen tot Zuid-Afrika en van Australië tot Canada", aldus de VRT. In Nederland werd het programma uitgezonden door de TROS, Kindernet en de KRO. Momenteel is Tik Tak niet meer op de Nederlandse buis te zien, maar Nederlandse kijkertjes kunnen uitwijken naar de Belgische zender Ketnet/Canvas of BVN-tv.

http://images.fok.nl/upload/050910_28609_tiktak.jpg
Tik Tak begon iedere aflevering met schapen die bij de ondergang
van de zon op een plateautje ronddraaiden, en eindigde met een
schaduwfiguur die op een opengeslagen boek allerlei dingen beleefde.


bron: fok.nl


R.I.P

Before any edits, post was:
--------------------------------

Mil Lenssens is in de nacht van donderdag op vrijdag op 79-jarige leeftijd overleden. Lenssens is de geestelijke vader van het kleuterprogramma Tik Tak, dat al meer dan twintig jaar op de televisie wordt uitgezonden. Tik Tak is tot op heden nog steeds het belangrijkste Vlaamse exportproduct op televisiegebied.

Lenssens maakte in opdracht van het toenmalige BRT (nu VRT) meerdere kinderprogramma's, maar zijn grootste succes was zeker Tik Tak. De programmamaker had bij toeval ontdekt dat kleuters mateloos gefascineerd waren door de lottotrekking. Hij besloot dat een combinatie van kleur, beweging, ritme en klanken de ideale ingrediënten vormen voor een kinderprogramma.

De eerste aflevering van Tik Tak was op 1 november 1981. In 1991 kwam de serie tot een einde toen er in totaal 366 afleveringen waren gemaakt: één voor iedere dag van het jaar, plus een extra aflevering voor de schrikkeljaren.

Tik Tak is nog dagelijks te zien in tientallen landen: "van de Antillen tot Zuid-Afrika en van Australië tot Canada", aldus de VRT. In Nederland werd het programma uitgezonden door de TROS, Kindernet en de KRO. Momenteel is Tik Tak niet meer op de Nederlandse buis te zien, maar Nederlandse kijkertjes kunnen uitwijken naar de Belgische zender Ketnet/Canvas of BVN-tv.

http://images.fok.nl/upload/050910_28609_tiktak.jpg
bron: fok.nl


R.I.P

Musketo
10 september 2005, 17:01
Het is in ieder geval beter dan Samson en die andere door Gert Verhulst geproduceerde rotzooi waarmee onze kinderen dezer dage vergiftigd worden.

sinan123
10 september 2005, 17:10
Het is in ieder geval beter dan Samson en die andere door Gert Verhulst geproduceerde rotzooi waarmee onze kinderen dezer dage vergiftigd worden.

Nou ja, ik vond Tik Tak wel leuk toen ik klein was

Die Piratenonzin en Kabouter Plop vind ik ook maar raar.

Kinder(teken)films van Zweedse makelijk vond ik ook leuk.

JusticeLover
10 september 2005, 17:43
Ik keek vroeger naar Samson en Gert. Toen wist ik niet wat het woord bestailiteit betekende :)

Altijd dezelfde woordkeuze, domme grappen, ... Ik wil verbod op Samson en Gert :)

Tiktak was leuk.

ingenious
10 september 2005, 18:02
R.I.P. :cry:

ik en mijn zus vonden tik tak geweldig. vooral als er na die schaapjes die hond kwam. dolle pret! :D

longhorn
10 september 2005, 18:14
Te oud voor Tik Tak. Voor mij was het nonkel Bob en Tante Terry.

vercetti
10 september 2005, 18:14
Tiktak was goed. Ik kan me nog herinneren dat in het begin schaapjes kwamen. Daarna kwam soms een hond achter. Ik weet nóg áltijd niet wanneer hij kwam. Mijn vader weet het, maar hij wil het me niet zeggen. http://img.photobucket.com/albums/v214/shell808/shakehead.gif

sinan123
10 september 2005, 18:28
(kent iemand hier Niels Holgersson?)

Supe®Staaf
10 september 2005, 18:41
Te oud voor Tik Tak. Voor mij was het nonkel Bob en Tante Terry.Te oud voor Tik Tak?
Wat is dat voor onzin?
Tik Tak kwam ruim NA NoBo en TaTe!

Supe®Staaf
10 september 2005, 18:43
R.I.P. :cry:

ik en mijn zus vonden tik tak geweldig. vooral als er na die schaapjes die hond kwam. dolle pret! :DIk vond de muziekjes ook geweldig.
Ik meen me te herinneren dat ze van de hand van Jan Leyers kwamen, maar ben het niet zeker.

longhorn
10 september 2005, 18:47
Te oud voor Tik Tak?
Wat is dat voor onzin?
Tik Tak kwam ruim NA NoBo en TaTe!

Te oud voor Tik Tak? Ik was wel al in de 20 toen die show op TV kwam en keek dan ook liever naar Miami Vice dan naar een paar schaapjes. Als kleine keek ik wel naar NoBo en TaTe en kapitein Zeppos.

Supe®Staaf
10 september 2005, 19:19
Te oud voor Tik Tak? Ik was wel al in de 20 toen die show op TV kwam en keek dan ook liever naar Miami Vice dan naar een paar schaapjes. Als kleine keek ik wel naar NoBo en TaTe en kapitein Zeppos.Zo bedoel je het.:?
Ik vind dat een mens nooit te oud is voor Tik Tak.
Voor NoBo kan je wél te jong zijn.
Die ****** met zijn bakhuis als een ****** en zijn stem als ******, mag je niet op té jonge kinderen loslaten.

Apocalyps
10 september 2005, 19:24
(kent iemand hier Niels Holgersson?)

Ja maar niet persoonlijk.

sinan123
10 september 2005, 19:28
Ja maar niet persoonlijk.

Ik ook niet.:-P

Ik moest alleen ff kwijt dat ik da ook heel leuk vond en dat ik op internet de begin-tune heb gevonden.

Supe®Staaf
10 september 2005, 19:29
Ik vond de muziekjes ook geweldig.
Ik meen me te herinneren dat ze van de hand van Jan Leyers kwamen, maar ben het niet zeker.Correctie.
Tars Lootens maakte ze.

Apocalyps
10 september 2005, 19:35
Ik ook niet.:-P

Ik moest alleen ff kwijt dat ik da ook heel leuk vond en dat ik op internet de begin-tune heb gevonden.



Wat ik leuke kinderprogrammas vond (reeds een paar eeuwen geleden) was Tita Tovenaar en Floris.

sinan123
10 september 2005, 19:37
Wat ik leuke kinderprogrammas vond (reeds een paar eeuwen geleden) was Tita Tovenaar en Floris.

Dat is ver voor mijn tijd volgens mij. Maar ik heb er wel vaak over gehoord.

Apocalyps
10 september 2005, 19:39
Dat is ver voor mijn tijd volgens mij. Maar ik heb er wel vaak over gehoord.

Tita Tovenaar begon in 1972 en Floris in 1969.

Pietje
10 september 2005, 19:49
Wat ik leuke kinderprogrammas vond (reeds een paar eeuwen geleden) was Tita Tovenaar en Floris.


"De Fabeltjeskrant" was ook wel een voltreffer, vind ik.

http://www.jagtplan.nl/LAATSTE%20NIEUWS%20BESTANDEN/PERMANENT/meneer%20de%20uil.jpg 8)

Apocalyps
10 september 2005, 19:58
"De Fabeltjeskrant" was ook wel een voltreffer, vind ik.

http://www.jagtplan.nl/LAATSTE%20NIEUWS%20BESTANDEN/PERMANENT/meneer%20de%20uil.jpg 8)

Inderdaad vond ik ook wel een leuke programma.

....Want dieren zijn precies als mensen
Met dezelfde mensen-wensen
En dezelfde mensen-streken.....
...
...en denk erom:
oogjes dicht en snaveltjes toe
Slaap lekker

sinan123
10 september 2005, 20:04
Tita Tovenaar begon in 1972 en Floris in 1969.

Ver voor mijn tijd dus. ;-)

vercetti
11 september 2005, 11:27
Weet niemand wanneer die hond kwam? :(

ingenious
11 september 2005, 11:36
Weet niemand wanneer die hond kwam? :(

het was iets met die klok dacht ik. ik wist het vroeger ook niet, maar onlangs heb ik het ergens gelezen.

Piet Hein
12 september 2005, 18:11
Ik zag graag de thunderbirds en captain scarlet.