PDA

View Full Version : vlaams-nationalisme een brede beweging?


ilfalco
15 september 2005, 14:42
Ik heb stellig de indruk dat bij de mensen wel degelijk het besef bestaat dat belgie niet werkt en niet efficient is en dat Belgie hen jaarlijks een serieuze duit kost in de vorm van gedwongen solidariteit met het waalse profitariaat.
Maar anderzijds vind ik bij maar weinig jongeren een vlaams bewustzijn terug.
Daarom is het belangrijk dat we iets in de plaats kunnen stellen van het artificiele belgische bewustzijn. Het is van belnag dat vlaanderen zoals wales , schotland etc met eigen sportploegen kan deelnemen aan internationale meetings( in de realiteit betekent dat allerminst een verzwakking me dunkt;-) ).

Uiteraard is ook de pers en vooral de rode vrt schuldig aan een gebrek aan vlaams bewustzijn , dus daar is ook nog veel werk aan. Maar ik denk dat als het VB een machtsbasis kan creeeren dat het moet beginnen met haar invloed aan te wenden en een vlaamse sokkel te creeeren via ziekenfonds , vakbond , media tec. De cvp en de andere "vlaamse"partijen hebebn daar nooit enige aandacht aan besteed aangezien ze zich goed voelen in de belgische structuren. Maar het is noodzakelijkheid om eerst een breed draagvlak te creeeren voor de vlaamse onafhankelijkheid. De vlaamse beweging is vandaag allesbehalve een brede beweging en dat komt vooral door het gebrek aan structuren en vlaamse iconen.

AVV
16 september 2005, 14:53
Gelijk heb je, Ilfalco

AVV
16 september 2005, 14:57
En Ilfalco,

De CD&V zal daar straks ook geen aandacht aan besteden, gezien
de CD&V, zich naar het grote voorbeeld van hun oude partijbonzen : nl. de CVP, zich
OPNIEUW goed gaat voelen in de Belgische strukturen.

En daar, juist daar ligt een cruciale rol voor de NVA, wanneer federaal een nieuwe machtswissel voorbereid wordt. Daar staat of valt hun geloofwaardigheid definitief mee in hun al dan niet korte bestaan!

vrijevlaming
16 september 2005, 17:26
ik zeg al langer dan vandaag dat een vlaamse vakbond (of de andere vakbonden splitsen kan ook) een van de sleutels is van het hele verhaal.

De Nachtuil
16 september 2005, 17:44
Maar anderzijds vind ik bij maar weinig jongeren een vlaams bewustzijn terug.
Daarom is het belangrijk dat we iets in de plaats kunnen stellen van het artificiele belgische bewustzijn. Het is van belnag dat vlaanderen zoals wales , schotland etc met eigen sportploegen kan deelnemen aan internationale meetings( in de realiteit betekent dat allerminst een verzwakking me dunkt;-) ).

Nu ga ik als niet-Belanger geen modder naar die partij gooien, maar het Vlaams Belang heeft hier zelf deels schuld aan. Door voortdurend de Link te leggen tussen (extreem)-rechts/conservatief en Vlaams, alles wat daar niet bij past is voor hen Belgisch(*).

Daarmee maak je Vlaanderen onmogelijk voor iedereen die niet rechts en/of conservatief is.
Een partij als het RWF (http://www.rwf.be) is veel slimmer door te zeggen dat iedereen van democratisch-rechts tot democratisch-links welkom is bij de partij zolang ze maar voor een hereniging van Walloniƫ bij Frankrijk zijn(ik geef wel toe dat zoiets gemakkelijker is als je 0,zoveel% van de stemmen haalt dan als je in het parlement zit).


(*)voor diegenen die hier willen opmerken dat we in Vlaanderen met een rechtse meerderheid zitten want VB+CD&V+VLD=+50%. CD%V is ethisch misschien wel aan de rechterkant, maar ze zitten wel met een sterke ACW-vleugel. Bij de VLD zie dan weer het omgekeerde ethisch links met economisch rechtse standpunten.

Jong N-VA'er
18 september 2005, 15:44
ik zeg al langer dan vandaag dat een vlaamse vakbond (of de andere vakbonden splitsen kan ook) een van de sleutels is van het hele verhaal.

Inderdaad, alhoewel Neutron op dat vlak nu wel mijn voorkeur krijgt hoor. een echt Vlaamse vakbond zou denk ik weer het mikpunt zijn van banbliksem, maar ik kan me altijd vergissen.

ilfalco
20 september 2005, 00:40
Ik kan leven met een initiatief zoals neutron. Maar ik vrees dat het moeilijk de wettelijke drempel zal kunnen halen om erkend te kunnen worden. De traditionele vakbonden hebben zich goed beschermd.