PDA

View Full Version : Wat vind jij een mooie taal? En welke taal is afgrijselijk?


Tantist
19 september 2005, 11:36
Persoonlijk wordt ik wel aangesproken door Romaanse talen. Al heeft Frans de bijklank van dikkenekkentaal (dat zal wel historisch gegroeid zijn), toch vind ik het een behoorlijk taaltje. Net als mijn topfavoriet Spaans, gevolgd door nummer 2, Roemeens.

Nederlands vind ik een van de mooiere Germaanse talen. Die een middenpositie innemen.

Lelijk vind ik Slavische talen. Ook keeltalen als Arabisch en Hebreeuws zijn afschuwelijk. Toch zou ik graag ooit Arabisch spreken...

Wat vind jij een mooie taal?

Geertje
19 september 2005, 11:40
Persoonlijk wordt ik wel aangesproken door Romaanse talen. Al heeft Frans de bijklank van dikkenekkentaal (dat zal wel historisch gegroeid zijn), toch vind ik het een behoorlijk taaltje. Net als mijn topfavoriet Spaans, gevolgd door nummer 2, Roemeens.

Nederlands vind ik een van de mooiere Germaanse talen. Die een middenpositie innemen.

Lelijk vind ik Slavische talen. Ook keeltalen als Arabisch en Hebreeuws zijn afschuwelijk. Toch zou ik graag ooit Arabisch spreken...

Wat vind jij een mooie taal?

Spaans vind ik leuk om te horen.

Marrokaans vind ik niet om aan te horen.

Piet Hein
19 september 2005, 11:41
Ik vin duits wel een mooie taal. Frans vind ik de minst mooie taal.

Pietje
19 september 2005, 11:48
Mooiste : Italiaans !!!8) Zeer "sexy taal"

Minst mooie : Russisch e.d. (wss door de vele medeklinkers na elkaar, niet om aan te horen). Duits vind ik ook maar niks ; doet me heel erg aan "klakkende laarzen" denken.
Edit:After edit by Pietje on 19-09-2005 at 12:56
Reason:
--------------------------------

Mooiste : Italiaans !!!8) Zeer "sexy taal"

Minst mooie : Russisch e.d. (wss door de vele medeklinkers na elkaar, niet om aan te horen). Duits vind ik ook maar niks ; doet me heel erg aan "klakkende laarzen" denken.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Mooiste : Italiaans !!!8) Zeer "sexy taal"

Minst mooie : Russisch e.d. (wss door de vele medeklinkers na elkaar, niet om aan te horen)

Tantist
19 september 2005, 11:50
Irriterend zijn ook de toontalen zoals Chinees...

Claudine
19 september 2005, 11:54
Frans lelijk en Arabisch en van dat patattenpraat word ik ziek van op de bus of in een menigte, je moet maar eens zo een Turkse zender opzetten, om zot te worden
Germaanse taal is cool

Tantist
19 september 2005, 12:18
Frans lelijk en Arabisch en van dat patattenpraat word ik ziek van op de bus of in een menigte, je moet maar eens zo een Turkse zender opzetten, om zot te worden
Germaanse taal is cool

Turks is geen Arabisch hoor. Turks heeft meer gemeen met Japans dan met Arabisch...

KempensBoerke
19 september 2005, 12:21
Spaans vind ik wel een schoon taal, maar da's zeer subjectief denk'k.

Alleen maar goei herinneringen en ge zijt bedwelmd zekers?

Nynorsk
19 september 2005, 12:26
*dubbel*
Edit:After edit by Nynorsk on 19-09-2005 at 13:27
Reason:
--------------------------------

*dubbel*

Before any edits, post was:
--------------------------------

Noors & Zweeds, gevolgd door Duits en Nederlands.

Italiaans vind ik walgelijk.

Nynorsk
19 september 2005, 12:27
Noors & Zweeds, gevolgd door Duits en Nederlands.
Ook het Fries en het Afrikaans vind ik bijzonder mooie talen.

Italiaans vind ik walgelijk.
Edit:After edit by Nynorsk on 19-09-2005 at 13:27
Reason:
--------------------------------

Noors & Zweeds, gevolgd door Duits en Nederlands.
Ook het Fries en het Afrikaans vind ik bijzonder mooie talen.

Italiaans vind ik walgelijk.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Noors & Zweeds, gevolgd door Duits en Nederlands.
Ook het Fries en het Afrikaans vind ik bijzonder mooie talen.

Italiaans vind ik walgelijk.

jOOSt
19 september 2005, 12:34
Ik vind de taal van de bosjesmannen (of zijn het de pigmeeën) heel leuk. Dat geklik met de tong is te gek. Waar ik een hekel aan heb, is het Frans in Brussel en andere Vlaamse gebieden.

Everytime
19 september 2005, 12:41
Frans natuurlijk maar ook Italiaans, Engels en Spaans. Nederlands is misschien niet mijn favoriete taal maar die taal stoort me helemaal niet. Ik heb liever Nederlands dan Duits, eerlijk gezegd.

Supe®Staaf
19 september 2005, 13:24
Mooi:
Italiaans (oud & nieuw)
Pools
Aalsters
Frans
Gents
Antwerps

Liggen me minder:
West-Vlaams
Duits
Spaans

Musketo
19 september 2005, 21:38
Wat een dom onderwerp. En dan écht een dom he.

Dancer In The Dark
19 september 2005, 21:52
*geeuw*

JusticeLover
19 september 2005, 21:53
Schelden doe je in het Italiaans, versieren in het Frans, bevelen in het Duits en dichten in het Turks :)

Musketo
19 september 2005, 21:57
Schelden doe je in het Italiaans, versieren in het Frans, bevelen in het Duits en dichten in het Turks :)

Dichten in het Turks... :lol: Goed zot.

JusticeLover
19 september 2005, 22:01
Dichten in het Turks... :lol: Goed zot.

Kan je wel Turks, gij?

puud
19 september 2005, 22:09
Liggen me minder:
West-Vlaams

Racist!

puud
19 september 2005, 22:09
Mooi:
Italiaans (oud & nieuw)
Pools
Aalsters
Frans
Gents
Antwerps

Liggen me minder:
West-Vlaams
Duits
Spaans

Musketo
19 september 2005, 22:49
Kan je wel Turks, gij?

Nee. En fier.

Ambiorix
19 september 2005, 23:20
Over onze taal kan ik niet oordelen.

Zweeds, Afrikaans, en Duits vind ik mooi, net zoals plat Engels en plat Iers (niet de Engelse versie van het ABN of het Amerikaans)
Frans, Italiaans, Spaans, Portugees vind ik afgrijselijk.

Groentje-18
19 september 2005, 23:20
Ik heb geen taal die ik echt mijn lievelingstaal vind.

Wat ik wel geweldig (grappig) vind is dat bekakt Amsterdams.

En wat ik dan weer allesbehalve vind is van dat plat Antwerps, maar dat kan ook liggen aan aangeleerde associaties met (bepaalde) Antwerpenaren.

JusticeLover
19 september 2005, 23:25
Nee. En fier.

:-D

instromaniac
20 september 2005, 00:41
Italiaans, Russisch en Engels vind ik enorm mooie talen. Frans valt ook best mee maar afhankelijk van hoe het gesproken wordt vind ik het nogal hautain. In de Provence hebben ze echter best wel een mooi accent ;)
Talen die ik helemaal niet mooi vind zijn vooral Duits, Spaans en (is wel geen taal, maar allé) Amerikaans.

Supe®Staaf
20 september 2005, 07:10
Liggen me minder:
West-Vlaams

Racist!
Is West-Vlaams dan een ras?
Of bedoel je dat West-Vlamingen een ras apart zijn?
Wie is dan de racist?
:-P

Corcovado
20 september 2005, 07:42
Mooie talen zijn Spaans, Engels, Frans en Vlaams.
Lelijk is het Nederlands dat boven de rivieren wordt gesproken (mensenlief hebben die niet constant dorst of keelpijn?), Turks en Marokkaans.

Shizie
20 september 2005, 08:20
Mooi : Frans, UK English, Duits, West-Vlaams.

Lelijk : Arabisch en ik denk dat Russisch ook niet echt schoon klinkt.

Ke Nan
20 september 2005, 08:32
Iedere taal is mooi, dipwits!
De slavische volkeren hebben de beste schrijvers voortgebracht. Dat wil dan toch iets over hun taal zeggen.

1handclapping
20 september 2005, 08:52
Decadenlang heb ik moeten aanhoren dat als ik kleren ga kopen de kleuren niet bijeen gaan. tot ik een aantal jaren geleden een kleurencode opstelde:
alles wat ik draag is blauw dat eventueel maar niet te veel mag aangevuld worden met wit, grijs en zwart... sindsdien geen enkel probleem meer.

Idem dito voor talen ..

Esperanto wordt altijd met een of ander accent gesproken, de nederlandstaligen maken de klinkers te lang, de japanners zeggen hun laatste lettergrepen te stil
(ondanks het feit dat ze de klemtoon korrekt op de voorlaatste lettergreep leggen).. De engelsen en de amerikanen haal je er makkelijk uit
De befaamde dichteres Morjorie Boulton heeft een af-grijs-el-lijk accent.
La presidento Renato Corsetti haal je er onmiddelijk als italiaanssprekende uit..

Het schoonste Esperanto vind je op radio Polen en gezongen ..
Ook de opnamen van redevoeringen van Lapenna (die van Kroatische afkomst is, maar ook zeer goed italiaans spreekt) geven en mooie preceise uitspraak.

De klank van het E-O is dus idealiter Slavisch-latijns.. het doet een beetje aan het Roemeens denken...


Italiaans lelijk ? De operataal bij uitstek ?
Het Duits ? Is wel een tegenpool van latijnse talen & het klinkt zeer "ploffend"
maar er zijn wel, zoals in het nederlands en het engels, veel regionalismen,
zo zegt men in Hamburg Sreiben ipv schreiben en verwart men "mir" en "mich"

& Vanzelfsprekend is hetgeen men mooi vindt geprägt door wat men als kind hoorde van zijn moeder... de moedertaal (talen ?)

Johan217
20 september 2005, 08:55
Slavische talen (vooral Pools en Russisch) vind ik mooi: ze hebben iets melancholisch, maar met die sj-klanken kunnen ze ook heel sexy klinken :) Italiaans en Roemeens klinken ook heel mooi.

Arabische talen vind ik lelijk klinken. Spaans ook (klinkt als een mitraillette). En dialecten uit de streek van Leuven.
Edit:After edit by Johan217 on 20-09-2005 at 09:57
Reason:
--------------------------------

Slavische talen (vooral Pools en Russisch) vind ik mooi: ze hebben iets melancholisch, maar met die sj-klanken kunnen ze ook heel sexy klinken :) Italiaans en Roemeens klinken ook heel mooi.

Arabische talen vind ik lelijk klinken. Spaans ook (klinkt als een mitraillette). En dialecten uit de streek van Leuven.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Slavische talen (vooral Pools en Russisch) vind ik mooi: ze hebben iets melancholisch, maar met die sj-klanken kunnen ze ook heel sexy klinken :) Italiaans en Roemeens klinken ook heel mooi.

Arabische talen vind ik lelijk klinken. Spaans ook (klinkt als een mitraillette).

Tantist
20 september 2005, 10:19
Wat een dom onderwerp. En dan écht een dom he.

Waar u nu aan deelgenomen hebt. Dat zegt veel over hoe u denkt over uzelf... ;-)

Distel
20 september 2005, 10:51
Ik kan mij zo niet meteen een taal indenken die ik lelijk vind. Vind ik wel mooi: Schots en Iers (zalige accenten gewoon) en Noors.

Tantist
20 september 2005, 10:53
Ik kan mij zo niet meteen een taal indenken die ik lelijk vind. Vind ik wel mooi: Schots en Iers (zalige accenten gewoon) en Noors.

Aye Laddie!!!

Bedoel je eigenlijk Schots of Schots-Gaelisch?

Distel
20 september 2005, 10:56
Aye Laddie!!!

Bedoel je eigenlijk Schots of Schots-Gaelisch?

Ik heb jammer genoeg nog niet kunnen genieten van het Gaelisch (een goede vriend is er ooit eens aan begonnen om Iers-Gaelisch te leren, maar is er maar mee gestopt ;) ). Maar ik kan enorm genieten van het Engels met een zwaar Schots of Iers accent (zoals dat van komiek Billy Connely).

Bitweiser
20 september 2005, 10:57
Ik vind Engels eigenlijk het mooiste. Na het ouderwetse "plat" Tongers natuurlijk.

Claudine
20 september 2005, 10:59
oooo en dat accent van Sean Connery http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/62/09/38m.jpg (http://www.imdb.com/name/nm0000125/photogallery) wanneer hij die Ierse flik speelt in http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/19/54/38m.jpg (http://www.imdb.com/title/tt0094226/posters)
Edit:After edit by Claudine on 20-09-2005 at 11:59
Reason:
--------------------------------

oooo en dat accent van Sean Connery http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/62/09/38m.jpg (http://www.imdb.com/name/nm0000125/photogallery) wanneer hij die Ierse flik speelt in http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/19/54/38m.jpg (http://www.imdb.com/title/tt0094226/posters)

Before any edits, post was:
--------------------------------

oooo en dat accent van Sean Connery

puud
20 september 2005, 11:27
Is West-Vlaams dan een ras?
Of bedoel je dat West-Vlamingen een ras apart zijn?
Wie is dan de racist?
:-P
Tuurlijk zijn de West-Vlamingen een ras.
Een superras!
Superieur aan het blauwogig herrenras.
Dat gij dat niet wilt erkennen maakt van u een rabiate racist.

De Nachtuil
20 september 2005, 11:29
-Talen met een veel te sterke nadruk op klinkers(de Zuid-Romaanse, met Italiaans op kop) vind ik echt afgrijselijk. Frans kan er nog net door(maar is ook geen favoriet).
Engels, Duits zijn OK. Scandinavische talen hebben ook een mooie klank.

-de talen waarvan ik echt compleet niks, nul de botten, nada... van versta(maar misschien zorgt dit wel voor een objectiever oordeel)-Arabisch: lelijk, -Turks: klinkt OK, -Chinees: echt mijn ding niet, -Slavische talen: hebben wel iets, -Fins: enorm lange woorden, maar klinkt wel goed.

Tantist
20 september 2005, 11:51
oooo en dat accent van Sean Connery http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/62/09/38m.jpg (http://www.imdb.com/name/nm0000125/photogallery) wanneer hij die Ierse flik speelt in http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/19/54/38m.jpg (http://www.imdb.com/title/tt0094226/posters)

Untouchables?

Claudine
20 september 2005, 12:00
Untouchables? yeps en ook in http://life.csu.edu.au/~lbenton/images/highlander.jpg Highlander

There Can Be Only One

Musketo
20 september 2005, 15:58
Iedere taal is mooi, dipwits!
De slavische volkeren hebben de beste schrijvers voortgebracht. Dat wil dan toch iets over hun taal zeggen.

:roll:

En gij denkt dat.

Musketo
20 september 2005, 15:59
yeps en ook in http://life.csu.edu.au/~lbenton/images/highlander.jpg Highlander

There Can Be Only One

Daar zou je wel anaal mee gaan he Flipgirl?

Vlaanderen Boven
20 september 2005, 17:16
West-Vlaams. Heerlijke taal.

En eigenlijk onlogisch dat het niet als aparte taal erkend wordt, het staat verder af van het standaard-Nederlands dan het Afrikaans.

Ke Nan
20 september 2005, 18:03
:roll:

En gij denkt dat.

Toch een heel deel. De Oost-Europese literatuur is best wel te pruimen.



Ik heb me vanmiddag voor een taalcursus Servo-Kroatisch ingeschreven.

Smurfje
20 september 2005, 18:08
Dichten in het Turks... :lol: Goed zot.

Ervaringsdeskundige?

Musketo
20 september 2005, 18:42
Ervaringsdeskundige?

Turkije heeft geen dichters zoals Frankrijk of Duitsland die hebben.
Edit:After edit by Musketo on 20-09-2005 at 19:42
Reason:
--------------------------------

Ervaringsdeskundige?

Turkije heeft geen dichters zoals Frankrijk of Duitsland die hebben.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ervaringsdeskundige?

Turkije heeft dichters zoals Frankrijk of Duitsland die hebben.

Smurfje
20 september 2005, 18:47
Turkije heeft geen dichters zoals Frankrijk of Duitsland die hebben.

Turkije heeft net als ieder ander land dichters vb (http://www.ptb.be/international/article.phtml?section=A2AAABBO&object_id=11463), alleen er zijn weinig Vlamingen die Turks kennen.
Vertaalde gedichten zijn ook niet echt boeiend he.

Maar ik vind deze topic sowieso raar.

Groot Bakkes
21 september 2005, 17:37
Mooi: Spaans, Russisch, Duits, Engels (wanneer gesproken door Schotten, Ieren en niet-bekakte Engelsen) en Zweeds (Finntroll zingt in Zweeds, dus... :wink:).

Lelijk: Hebreeuws, Berberse talen. En ook Chinees, Japans en andere rijstvretertalen met hun cho choe chou chow blablabla en hun irritante oosterse glimlachjes. :evil:

Musketo
21 september 2005, 17:42
Turkije heeft net als ieder ander land dichters vb (http://www.ptb.be/international/article.phtml?section=A2AAABBO&object_id=11463), alleen er zijn weinig Vlamingen die Turks kennen.
Vertaalde gedichten zijn ook niet echt boeiend he.

Maar ik vind deze topic sowieso raar.

:evil: Wat een belediging voor de hoogstaande Europese literaturen! :evil:

Breydel
21 september 2005, 17:46
Persoonlijk wordt ik wel aangesproken door Romaanse talen. Al heeft Frans de bijklank van dikkenekkentaal (dat zal wel historisch gegroeid zijn), toch vind ik het een behoorlijk taaltje. Net als mijn topfavoriet Spaans, gevolgd door nummer 2, Roemeens.

Nederlands vind ik een van de mooiere Germaanse talen. Die een middenpositie innemen.

Lelijk vind ik Slavische talen. Ook keeltalen als Arabisch en Hebreeuws zijn afschuwelijk. Toch zou ik graag ooit Arabisch spreken...

Wat vind jij een mooie taal?

Italiaans vind ik van de mooiste talen, gevolgt door het Duits en het Frans.

Zéér amusant vind ik de het "Southern Redneck" accent dat vooral voorkomt in de Zuidelijke staten van de V.S.

Smurfje
21 september 2005, 17:47
:evil: Wat een belediging voor de hoogstaande Europese literaturen! :evil:

:evil::evil:
Cultuurbarbaar.

JusticeLover
21 september 2005, 17:48
:evil::evil:
Cultuurbarbaar.

Je moet hem niet serieus nemen :-D :-D

Mitgard
21 september 2005, 17:57
het nederlands-limburgs. (heerlen, maastricht, sittard...)

Vision
21 september 2005, 19:08
Mooi:
Italiaans (oud & nieuw)
Pools
Aalsters
Frans
Gents
Antwerps

Liggen me minder:
West-Vlaams
Duits
Spaans


Ej muttn, moej jin ip joen mulle èn?

BigF
21 september 2005, 20:00
Mooi; Italiaans, Brits
Lelijk; Duits, Russisch

Supe®Staaf
21 september 2005, 20:21
Ej muttn, moej jin ip joen mulle èn?Heis Weis-Vloams uuk hèn toale? Bajot ghi! Weis-Vloams heis in toale!

Ke Nan
21 september 2005, 20:31
Het West-Vlaams is best wel sexy als het gesproken wordt door een griet.

Musketo
21 september 2005, 21:39
Het West-Vlaams is best wel sexy als het gesproken wordt door een griet.

Eih...:?

Dialecten laten mensen net dom en TMF-achtig klinken.

C uit W
21 september 2005, 21:49
In willekeurige volgorde: mooi:

Engels met kleur: adelijk Brits, of boers Schots/Iers accent
Alle Nederlandstalige dialecten
Afrikaans
De meeste slavische talen (stoer en melanchonisch
Italiaans (even stijlvol als de italianen en makkelijk)
Spaans
Roemeens (unieke mix)
Lelijk:

Arabisch (lelijk gebral)
Oost-Aziatische talen. (al dat geching, gechang en gechong, wie geraakt daar nog uit?)
AN, vooral door Hollanders uitgesproken
Amerikaans Engels (zielloos)

skaldis
22 september 2005, 17:55
Ik haat taal, zonder taal zou er een zalige rust onder m'n schedel heersen. Geen gedachten meer die verwoord worden en die me ongevraagd en non-stop van de ene waan in de andere waan storten (en waar ik dan nog dikwijls naar handel ook), geen steeds wederkerende negativiteit meer waar ik niet tegen op kan. Gewoon rust! En muziek en aanraking.
Geen godsdienst meer, geen ideologieën, geen utopiën. Geen vragen meer, geen domme antwoorden, geen politiek, geen oorlog, geen gezaag, ... enkel gelik en gesnuffel.
Keuzes maken zonder in de waan te verkeren te weten waarom.
Aaaaaah hoe lang gaat het nog duren voor onze wetenschappers een manier vinden om iemands taalfunctie een tijdlang te blokkeren of verwijderen. Ik wil gerust voor proefratje spelen.

Groot Bakkes
22 september 2005, 20:12
In willekeurige volgorde: mooi:

Engels met kleur: adelijk Brits, of boers Schots/Iers accent
Alle Nederlandstalige dialecten
Afrikaans
De meeste slavische talen (stoer en melanchonisch
Italiaans (even stijlvol als de italianen en makkelijk)
Spaans
Roemeens (unieke mix)
Lelijk:

Arabisch (lelijk gebral)
Oost-Aziatische talen. (al dat geching, gechang en gechong, wie geraakt daar nog uit?)
AN, vooral door Hollanders uitgesproken
Amerikaans Engels (zielloos)


:thumbsup:

Stinkyweasel
22 september 2005, 20:24
Mooi: De Zuid-Afrikaanse Khoisan-talen in het algemeen, de taal van de bosjesmannen. Vooral die unieke tongklakgeluiden doen het hem.

Lelijk: Italiaans is zagerig.
Russisch: brosnjobrosnovbrosk...

Spetsnaz
23 september 2005, 10:48
Mooi: Russisch, Duits, Frans

Lelijk: Arabisch, Chinees, Japans

Nessie
24 september 2005, 09:28
Mooi: Engels
Lelijk: al de rest

Musketo
24 september 2005, 09:35
Mooi: Engels
Lelijk: al de rest

:roll:


Kruip terug onder uw steen.

Bhairav
24 september 2005, 09:45
Of ga haggis vreten.

Ambiorix
24 september 2005, 12:23
Mooi: Engels
Lelijk: al de rest
een enkel-ticket naar Yankee-land!
zo rap mogelijk, en dat we u hier nimmer terugzien!:twisted:

Smurfje
24 september 2005, 12:26
Alle menselijke talen zijn lelijk.

C uit W
24 september 2005, 12:46
en Zweeds (Finntroll zingt in Zweeds, dus... :wink:).

Finntroll is toch Fins

Groot Bakkes
24 september 2005, 13:02
Ja maar ze zingen in het Zweeds. Dit is de moedertaal van Katla, de vorige zanger. Nu is die gestopt maar ze vinden het Zweeds meer trolachtig klinken.

Enid.
24 september 2005, 15:32
Alle menselijke talen zijn lelijk.
Maarnee, alle talen kunnen zowel mooi als lelijk zijn.

Smurfje
24 september 2005, 15:44
Maarnee, alle talen kunnen zowel mooi als lelijk zijn.

Zoiets bedoelde ik dus.
Alle talen zijn gelijkwaardig.
Edit:After edit by Smurfje on 24-09-2005 at 16:45
Reason:
--------------------------------

Maarnee, alle talen kunnen zowel mooi als lelijk zijn.

Zoiets bedoelde ik dus.
Alle talen zijn gelijkwaardig.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Maarnee, alle talen kunnen zowel mooi als lelijk zijn.

Zoiets bedoelde ik dus.

illwill
24 september 2005, 15:47
Een mooi frans michje die engels probeert te praten, HEERLIJK!!!!!!!

illwill
24 september 2005, 15:47
Israelische taal vind ik niet om aan te horen.

groentje
24 september 2005, 16:04
Ik weet alleen, dat als ik een taal kan begrijpen, ik er opeens veel minder aan vind. Ik spreek geen woord Fins, maar vind het wel een zalige opeenvolging van klanken. Portugees heeft ook wel iets, vind ik, en gesproken Arabisch is mss niet aan mij besteed, maar als het gezongen wordt, weer wel. Tja, ieder zijn meug, dus.

Enid.
24 september 2005, 17:43
Ik weet niet waarom maar ik heb de pik op Spaans.
Edit:After edit by Enid. on 24-09-2005 at 18:43
Reason:
--------------------------------

Ik weet niet waarom maar ik heb de pik op Spaans.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik weet niet waarommaar ik heb de pik op spaans.

Max van Dietschland
24 september 2005, 17:55
Engels vind ik een afschuwelijke taal en ook de joodse taal in Israël.

De mooiste taal ter wereld is met voorsprong het Duits.
De Nederlandse standaardtaal, die in Vlaanderen gebruikt wordt is ook wel OK, niet dat Hollandse taaltje. Natuurlijk moet Nederlands hier wel onderdoen voor mijn moedertaal het West-Vlaams. Het West-Vlaams, die van alle Vlaamse dialecten nog het meest puur is en het dichtst staat bij het Dietsche Middelnederlands.

Enid.
24 september 2005, 18:00
Engels vind ik een afschuwelijke taal en ook de joodse taal in Israël.

De mooiste taal ter wereld is met voorsprong het Duits.
De Nederlandse standaardtaal, die in Vlaanderen gebruikt wordt is ook wel OK, niet dat Hollandse taaltje. Natuurlijk moet Nederlands hier wel onderdoen voor mijn moedertaal het West-Vlaams. Het West-Vlaams, die van alle Vlaamse dialecten nog het meest puur is en het dichtst staat bij het Dietsche Middelnederlands.
Ik kots van werst-vlaams. Hollands vind ik ook heel lelijk en ABN geforceerd. Antwerps kan echt wel mooi zijn, maar dat moet je gewoon zijn waarschijnlijk.

Duits is idd een hele mooie taal (het poezie-duits, niet het schreeuw-duits). Hebreeuws vind ik ook prachtig, net als Arabisch heeft het iets droevigs en hypnotiserends. Vooral in van die klaagliederen dan.

Max van Dietschland
24 september 2005, 18:09
:roll:


Kruip terug onder uw steen.

In zijn Schotse meer zou je bedoelen :lol: !

http://forum.politics.be/image.php?u=7207&dateline=1127543621 (http://forum.politics.be/member.php?u=7207)
Edit:After edit by max4westland on 24-09-2005 at 19:09
Reason:
--------------------------------

:roll:


Kruip terug onder uw steen.

In zijn Schotse meer zou je bedoelen :lol: !

http://forum.politics.be/image.php?u=7207&dateline=1127543621 (http://forum.politics.be/member.php?u=7207)

Before any edits, post was:
--------------------------------

:roll:


Kruip terug onder uw steen.

In zijn Schotse meer zou je bedoelen :lol: !

illwill
24 september 2005, 18:43
Engels vind ik een afschuwelijke taal en ook de joodse taal in Israël.

De mooiste taal ter wereld is met voorsprong het Duits.
De Nederlandse standaardtaal, die in Vlaanderen gebruikt wordt is ook wel OK, niet dat Hollandse taaltje. Natuurlijk moet Nederlands hier wel onderdoen voor mijn moedertaal het West-Vlaams. Het West-Vlaams, die van alle Vlaamse dialecten nog het meest puur is en het dichtst staat bij het Dietsche Middelnederlands.

Dit is wel de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat Duits de mooiste taal is.

Ambiorix
24 september 2005, 22:35
Ik weet niet waarom maar ik heb de pik op Spaans.
ik ook. En ook op Portugees en Italiaans enzo. Alle Romaanse talen gewoon, dat belachelijke Romeinse Rijk ook!

Jan van den Berghe
25 september 2005, 07:24
Persoonlijk wordt ik wel aangesproken door Romaanse talen. Al heeft Frans de bijklank van dikkenekkentaal (dat zal wel historisch gegroeid zijn), toch vind ik het een behoorlijk taaltje. Net als mijn topfavoriet Spaans, gevolgd door nummer 2, Roemeens.

Nederlands vind ik een van de mooiere Germaanse talen. Die een middenpositie innemen.

Lelijk vind ik Slavische talen. Ook keeltalen als Arabisch en Hebreeuws zijn afschuwelijk. Toch zou ik graag ooit Arabisch spreken...

Wat vind jij een mooie taal?

Naast mijn moedertaal (Nederlands) staat Duits en Grieks bij mij bovenaan. De heldere klanken en de sterk aanwezige beklemtoning in beide spreken me sterk aan, zonder daarom "verwijfd" of half zangerig over te komen zoals het Italiaans.

Van de Scandinavische talen vind ik Noors (Nynorsk) en Zweeds het mooist. Deens zit teveel in de mond en is niet zo muzikaal als de eerste twee.

Van de Romaanse talen vind ik het Catalaans&Occitaans het mooist. Frans is veel te nasaal, Italiaans te verwijfd, Castilliaans/Spaans te schraperig, Romeens met veel te doffe klanken. Portugees vind ik ronduit lelijk (met al het gesis).

En tenslotte vind ik van de kunsttalen Esperanto en Ido het mooist door hun heldere klankstructuur.

Jan van den Berghe
25 september 2005, 07:26
Ja maar ze zingen in het Zweeds. Dit is de moedertaal van Katla, de vorige zanger. Nu is die gestopt maar ze vinden het Zweeds meer trolachtig klinken.

Er is een Zweedse minderheid in Finland. Niet vergeten!

Groot Bakkes
25 september 2005, 11:55
Ik vermoed dat Katla inderdaad tot die minderheid behoort ja. De rest van de groep zijn wel Finse Finnen ( :wink: ) net als de nieuwe zanger, Wilska, maar zoals ik reeds zei vinden ze Zweeds iets trols hebben en daarom zijn ze er hun teksten in blijven schrijven.
Edit:After edit by Groot Bakkes on 25-09-2005 at 12:56
Reason:
--------------------------------

Ik vermoed dat Katla inderdaad tot die minderheid behoort ja. De rest van de groep zijn wel Finse Finnen ( :wink: ) net als de nieuwe zanger, Wilska, maar zoals ik reeds zei vinden ze Zweeds iets trols hebben en daarom zijn ze er hun teksten in blijven schrijven.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik vermoed dat Katla inderdaad tot die minderheid behoort ja. De rest van de groep zijn wel Finse Finnen (:wink:) net als de nieuwe zanger, Wilska, maar zoals ik reeds zei vinden ze Zweeds iets trols hebben en daarom zijn ze er hun teksten in blijven schrijven.

/\|cazar
25 september 2005, 12:05
ikzelf vind Russisch heel mooi klinken, het heeft iets weg van hardheid uit het hoge noordse bestaan, aangevuld met een weemoedige klank.


spijtig dat het zo'n moeilijke taal is.

Enid.
25 september 2005, 13:19
ik ook. En ook opPortugees en Italiaans enzo. Alle Romaanse talen gewoon, dat belachelijke Romeinse Rijk ook!
Idd, alleen latijn zelf vind ik best wel prachtig.
Edit:After edit by Enid. on 25-09-2005 at 14:19
Reason:
--------------------------------

ik ook. En ook opPortugees en Italiaans enzo. Alle Romaanse talen gewoon, dat belachelijke Romeinse Rijk ook!
Idd, alleen latijn zelf vind ik best wel prachtig.

Before any edits, post was:
--------------------------------

ik ook. En ook op Portugees en Italiaans enzo. Alle Romaanse talen gewoon, dat belachelijke Romeinse Rijk ook!
Idd, alleen latijn zelf vind ik best wel prachtig.

Groot Bakkes
25 september 2005, 18:45
Latijn vind ik te homofiel klinken...

Manuel*
25 september 2005, 19:00
Persoonlijk wordt ik wel aangesproken door Romaanse talen. Al heeft Frans de bijklank van dikkenekkentaal (dat zal wel historisch gegroeid zijn), toch vind ik het een behoorlijk taaltje. Net als mijn topfavoriet Spaans, gevolgd door nummer 2, Roemeens.

Nederlands vind ik een van de mooiere Germaanse talen. Die een middenpositie innemen.

Lelijk vind ik Slavische talen. Ook keeltalen als Arabisch en Hebreeuws zijn afschuwelijk. Toch zou ik graag ooit Arabisch spreken...

Wat vind jij een mooie taal?

In volgorde van voorkeur: Engels, Nederlands, Frans.
Spaans en Italiaans zijn te enerverend, dan liever Portugees.
Duits vind ik de minst aangename taal, wegens te kil.

/\|cazar
25 september 2005, 19:08
Duits vind ik de minst aangename taal, wegens te kil.


Dat trekt mij juist aan in die taal, alleen spijtig dat ik te weinig tijd heb voor die taal. Ik heb mijn handen al vol om mijn Frans tot op het niveau van vloeiend te brengen ( en neen, alle Vlaminken zeggen dat ze vloeiend Frans praten, maar 99 % haalt dat niveau dus niet ).
Vandaag in 'de zondag' ( dat is de pistolet krant ): Duits verdringt Frans als tweede taal in Europa, door de toetreding van al die Oost-Europese landen.

exodus
25 september 2005, 21:20
Zweeds vind ik een mooie taal. Vooral als het gesproken wordt door zo'n lekker Zweeds wijf...

/\|cazar
25 september 2005, 21:23
Zweeds vind ik een mooie taal. Vooral als het gesproken wordt door zo'n lekker Zweeds wijf...

hou op met vuilbekken, exodus.

wijven bestaan niet, het zijn vrouwen.

exodus
25 september 2005, 21:26
hou op met vuilbekken, exodus.

wijven bestaan niet, het zijn vrouwen.

Onder vrienden en in de anonimiteit van het forum zijn het wijven, anders vrouwen. :-o

/\|cazar
25 september 2005, 21:27
Onder vrienden en in de anonimiteit van het forum zijn het wijven, anders vrouwen. :-o

Het was maar om te gekscheren, exodus, alle vrouwen zijn wijven, behalve diegene waar ik moet naar luisteren, die toevallig ook diegene is die een ring rondom mijn vinger wil schuiven om nadien met mijn geld te gaan lopen.

Stomme wijven.

Enid.
25 september 2005, 21:29
Vrouwen mogen andere vrouwen wijf noemen, daar is niks mis mee. Mannen die het woord wijf gebruiken moet ik niet veel van hebben want dat komt zo neerbuigend over tegen het vrouwelijke geslacht op zich.

anyway...
wat maakt het eigenlijk ook uit

exodus
25 september 2005, 21:29
Het was maar om te gekscheren, exodus, alle vrouwen zijn wijven, behalve diegene waar ik moet naar luisteren, die toevallig ook diegene is die een ring rondom mijn vinger wil schuiven om nadien met mijn geld te gaan lopen.

Stomme wijven.

Yep , wist ik wel ;-)

exodus
25 september 2005, 21:32
Vrouwen mogen andere vrouwen wijf noemen, daar is niks mis mee. Mannen die het woord wijf gebruiken moet ik niet veel van hebben want dat komt zo neerbuigend over tegen het vrouwelijke geslacht op zich.

anyway...
wat maakt het eigenlijk ook uit

Ik vind dat niet echt neerbuigend. Het is standaard "slang". :lol: Als het natuurlijk neerbuigend bedoeld is is het anders. Maar zo in de aard van "oaah, das e lekker wuf, kzoen eur eki geiren pakken" ... niets op tegen.

JusticeLover
25 september 2005, 21:41
Meisjes (ondertussen vrouwen) zijn lieve beestjes. Je moet op één ding letten: zorg ervoor dat de vrouw niet slimmer is dan jou. Als ze slimmer is dan jou, zoek een andere :)

Shizie
25 september 2005, 21:44
Meisjes (ondertussen vrouwen) zijn lieve beestjes. Je moet op één ding letten: zorg ervoor dat de vrouw niet slimmer is dan jou. Als ze slimmer is dan jou, zoek een andere :)


maja, EL Turco, hoe ga je dan een vriendin vinden in Belgie :/
moeilijk he.. misschien uit een of ander turks dorpke

JusticeLover
25 september 2005, 21:45
maja, EL Turco, hoe ga je dan een vriendin vinden in Belgie :/
moeilijk he.. misschien uit een of ander turks dorpke

:lol: :lol: :lol: ;-)

Ke Nan
25 september 2005, 22:02
Vrouwen mogen andere vrouwen wijf noemen, daar is niks mis mee. Mannen die het woord wijf gebruiken moet ik niet veel van hebben want dat komt zo neerbuigend over tegen het vrouwelijke geslacht op zich.

anyway...
wat maakt het eigenlijk ook uit

En de engelstaligen mogen hun vrouwen wel wive(=wijf) noemen? Ja, ik weet dat het een beetje aan de haren getrokken is. :)

Groentje-18
25 september 2005, 23:15
Mooi : Frans, UK English, Duits, West-Vlaams.

Lelijk : Arabisch en ik denk dat Russisch ook niet echt schoon klinkt.

Ik vind Russisch wel mooi. Ik hoor het graag.

Lof der Zotheid
26 september 2005, 14:52
Schoon: Antwerps, Frans, Spaans, Grieks, Italiaans
Lelijk: Engels, Duits en Oost - Europese talen

suqar_7loe
19 oktober 2011, 13:37
Mooi: Frans, Arabisch, Spaans
Lelijk: Chinees, Turks

eno2
19 oktober 2011, 14:09
Grieks>>>Spaans>>>Engels>>>Frans>>>Duits

SDG
19 oktober 2011, 14:09
Schoon: Antwerps, Frans, Spaans, Grieks, Italiaans
Lelijk: Engels, Duits en Oost - Europese talen

Antwerps is geen taal, maar een mondziekte.

karo
19 oktober 2011, 14:11
Creools = mooi

Duits = afschuwelijk

Pelgrim
19 oktober 2011, 14:30
Van degenen die ik versta of toch min of meer kan lezen: Catalaans/Occitaans, Fries, Waals en Scots.

En IJslands ook maar dat versta ik nog niet.

Pelgrim
19 oktober 2011, 14:31
Als ik zo het begin van de draad lees zie ik veel verdwenen oude bekenden :(

Nynorsk
19 oktober 2011, 14:35
Mooi: germaanse talen, finoegrische talen, keltische talen. Fries en Afrikaans staan behoorlijk hoog in 't lijstje. Daarnaast ook Japans en Koreaans.
Lelijk: afro-aziatische talen

Mam
19 oktober 2011, 14:41
Mooi: Frans, Arabisch (ashloenik ya habibi - hoe zou dat toch komen? :p)
Lelijk: Turks

Nynorsk
19 oktober 2011, 14:43
Mooi: germaanse talen, finoegrische talen, keltische talen. Fries en Afrikaans staan behoorlijk hoog in 't lijstje. Daarnaast ook Japans en Koreaans.
Lelijk: afro-aziatische talen

in 2005: "Noors & Zweeds, gevolgd door Duits en Nederlands.
Ook het Fries en het Afrikaans vind ik bijzonder mooie talen.

Italiaans vind ik walgelijk."

Precies nog niet veel veranderd :-D

job
19 oktober 2011, 14:52
Ik vind alle germaanse talen zeer mooi. Zeer herkenbaar, niet alleen qua woorden, maar ook en vooral door de manier waarop gesproken wordt.
Van de romaanse talen vind ik het Italiaans erg mooi. Ook hier staat de manier van hun spreken me vooral aan.
Frans vind ik persoonlijk niet mooi, maar dat ligt niet aan de taal, maar aan de manier waarop de klanken uitgestoten worden.
Andere talen klinken me sowieso niet vertrouwd in de oren, maar is onbekend net niet onbemind ?

Pelgrim
19 oktober 2011, 14:55
Welsh vergeten vermelden.

fb718882
19 oktober 2011, 15:24
Mooi : Slavische talen , en dan vooral Russisch omdat dat zo melancholisch kan klinken , en toch ook vrolijk . Een Russisch spreekwoord zegt : Engels wordt gezongen , Frans wordt gesproken , Duits wordt gekotst en Russisch is gemaakt voor de sprookjes .

Frans ik ook zeer mooi , en wat ik van de Europese talen echt lelijk vind is Hongaars .

Pelgrim
19 oktober 2011, 15:37
Ik vind antarctisch wel mooi.

Herr Flick
19 oktober 2011, 15:40
Ik vind antarctisch wel mooi.

Praat gij regelmatig met pinguins misschien ?

Pelgrim
19 oktober 2011, 15:45
Nee, serieus, dat staat dus in het UDC klasseerstelsel editie 1968 vermeld onder taalcode 999.1. :D

Ke Nan
19 oktober 2011, 15:57
Nee, serieus, dat staat dus in het UDC klasseerstelsel editie 1968 vermeld onder taalcode 999.1. :D

Dat is toch Nazi-Duits? Neu-Schwabenland (http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/36109-nieuw-zwabenland-of-neu-schwabenland.html)

Derk de Tweede
19 oktober 2011, 16:38
Lelijk: Amsterdams.
Mooi: Waals.

Mitgard
19 oktober 2011, 16:42
De taal (http://www.youtube.com/watch?v=ugVP0xgfhcA) van Goethe, Kant, Nietzsche, Hegel, Marx, Beethoven, Bach, Mozart, Adorno... jammer genoeg door velen gehaat en verguisd.

Een vriend van mij is een native speaker (perfect tweetalig) en zegt dat ik het vrijwel accentloos spreek.
Het voelt voor mij ook heel natuurlijk aan om te spreken (itt tot Frans bijvoorbeeld).
Jammer dat ik zoveel van de grammatica en woordenschat vergeten ben.

Weezer
19 oktober 2011, 16:47
Van degenen die ik versta of toch min of meer kan lezen: Catalaans/Occitaans, Fries, Waals en Scots.

En IJslands ook maar dat versta ik nog niet.

Doutzen (http://www.youtube.com/watch?v=VXlPpKCN7i8):cheer:

Pelgrim
19 oktober 2011, 16:48
Ik ga het mezelf nooit vergeven dat ik een interview met haar heb afgeslagen :(

Weezer
19 oktober 2011, 16:49
Ik ga het mezelf nooit vergeven dat ik een interview met haar heb afgeslagen :(

Als ze Fries praat is ze helemaal hot (zie link) :oops:

Derk de Tweede
19 oktober 2011, 17:17
Doutzen (http://www.youtube.com/watch?v=VXlPpKCN7i8):cheer:

Lekker wijvie, maar dat Fries......:|

Weyland
19 oktober 2011, 17:31
Lelijk: Amsterdams.
Mooi: Waals.

Hangt af welk dialect (http://www.youtube.com/watch?v=dvgKvcs67Dw), denk ik (al ligt dat aan het ergerlijke provinciaalse karakter van het België van vroeger, uiteraard). Toegegeven, ik mag wel zeggen dat het interessant is Lucyins bijdragen te lezen op Wikipedia en dat het Waals een interessante woordenschat kent.

een native speaker

De term 'moedertaalspreker' is Nederlandser of 'Muttersprachler' in het Duits.

Mitgard
27 oktober 2011, 18:52
Ik overweeg al een tijdje om Arabisch te leren in avondcursus.
Wat een wilde, onstuimige vloed van klanken.
Hits you like a desert storm.

http://www.youtube.com/watch?v=zbU6WAsSOuo

Vito
27 oktober 2011, 19:00
Van degenen die ik versta of toch min of meer kan lezen: Catalaans/Occitaans, Fries, Waals en Scots.

En IJslands ook maar dat versta ik nog niet.

Mag ik eens weten hoe jij Occitaans en Catalaans geleerd hebt? Vooral Occitaans interesseert me, maar ik denk niet dat je dat vindt bij Assimil.

besluitloos
27 oktober 2011, 19:04
Ik overweeg al een tijdje om Arabisch te leren in avondcursus.
Wat een wilde, onstuimige vloed van klanken.
Hits you like a desert storm.

http://www.youtube.com/watch?v=zbU6WAsSOuo

arabisch klinkt alsof er drie mannen samen staan de kotsen. om ter hardst en om ter meest. Neen, arabisch kan me niet bekoren.

Mitgard
27 oktober 2011, 19:37
arabisch klinkt alsof er drie mannen samen staan de kotsen. om ter hardst en om ter meest. Neen, arabisch kan me niet bekoren.


Het feit dat het zo'n gehate taal is in het Westen vergroot mijn interesse alleen maar.
Dingen die iedereen leuk vindt, daar zit meestal geen interessant verhaal achter.

From_Vlaanderen
27 oktober 2011, 19:40
Antwerps, Schots of Texaans.

Zeno!
27 oktober 2011, 19:46
Ik vind Spaans echt een gruwelijk lelijke taal.

Albrecht
27 oktober 2011, 19:49
Lichtjes verouderd Engels, gesproken met de deftige 'Received Pronunciation'. En zo dat jaren '50 Belgisch Nederlands van op de televisie. Hoe leer je zoiets spreken?

bgf324
27 oktober 2011, 19:51
Lichtjes verouderd Engels, gesproken met de deftige 'Received Pronunciation'. En zo dat jaren '50 Belgisch Nederlands van op de televisie. Hoe leer je zoiets spreken?

Heb je 't nu over mooie talen of lelijke talen?

Albrecht
27 oktober 2011, 19:52
Heb je 't nu over mooie talen of lelijke talen?Mooie talen.

Ik zou niet echt een lelijke taal kunnen noemen...

bgf324
27 oktober 2011, 19:54
Frans. Afschuwelijk.
Vooral als het uit de mond komt van een neger. Die spreken dat nog vreemder uit.

bgf324
27 oktober 2011, 19:54
En eigenlijk haast alle Romaanse talen. Behalve Latijn, dat klinkt wel mooi.

Albrecht
27 oktober 2011, 19:56
Frans. Afschuwelijk.
Vooral als het uit de mond komt van een neger. Die spreken dat nog vreemder uit.Ik vind Frans afschuwelijk als de Franse jeugd het spreekt. Normaal Frans, op een normaal tempo (niet dat sneltempo dat je vaak hoort), vind ik best wel mooi. De Gaulle sprak mooi Frans, bijvoorbeeld.

Gezongen kan Frans ook heel mooi zijn: https://www.youtube.com/watch?v=4h5M78YVN8M

bgf324
27 oktober 2011, 20:01
Ik vind Frans afschuwelijk als de Franse jeugd het spreekt. Normaal Frans, op een normaal tempo (niet dat sneltempo dat je vaak hoort), vind ik best wel mooi. De Gaulle sprak mooi Frans, bijvoorbeeld.

Gezongen kan Frans ook heel mooi zijn: https://www.youtube.com/watch?v=4h5M78YVN8M

Ok, je hebt deels gelijk. Dan irriteert het me zoveel niet. Ik moet nu ook denken aan een film van Henri-Georges Clouzot die ik onlangs zag.
Trailer: Les Diaboliques (1955) (http://www.youtube.com/watch?v=FNBo-jkPr6c)

bgf324
27 oktober 2011, 20:03
Germaanse talen zijn over 't algemeen zeer schoon. Sommige van die Noord-Germaanse talen vind ik soms wel hakketakkerig klinken, terwijl het op andere momenten wel vloeiend en mooi klinkt.

Weyland
27 oktober 2011, 20:26
Het feit dat het zo'n gehate taal is in het Westen vergroot mijn interesse alleen maar.
Dingen die iedereen leuk vindt, daar zit meestal geen interessant verhaal achter.

Het is jammer dat het leren van de taal zelfs een als onvoldaan beschouwd wordt. Ik ben er zeker van dat het Arabisch ook mooi en poëtisch kan zijn als je over het gutterale karakter - niet synoniem aan 'lelijk' - weet te kijken.
Zelfs grote denkers menen onwetenheid te cultiveren. Neem nu Erasmus bijvoorbeeld, toch een grote geest die bijdroeg aan de tolerantie in de Westerse cultuur. Wel, in zijn tijd was het onder intellectuelen populair Hebreeuws te leren. Erasmus als Jodenhater (niemand is volmaakt), echter, was geen liefhebber van het fenomeen de 'Jodentaal' te leren of te onderwijzen.

bgf324
27 oktober 2011, 20:28
Het feit dat het zo'n gehate taal is in het Westen vergroot mijn interesse alleen maar.
Dingen die iedereen leuk vindt, daar zit meestal geen interessant verhaal achter.

En het klinkt best wel agressief en krachtig, als het door de juiste personen uitgesproken wordt.

bgf324
27 oktober 2011, 20:29
Het is jammer dat het leren van de taal zelfs een als onvoldaan beschouwd wordt. Ik ben er zeker van dat het Arabisch ook mooi en poëtisch kan zijn als je over het gutterale karakter - niet synoniem aan 'lelijk' - weet te kijken.
Zelfs grote denkers menen onwetenheid te cultiveren. Neem nu Erasmus bijvoorbeeld, toch een grote geest die bijdroeg aan de tolerantie in de Westerse cultuur. Wel, in zijn tijd was het onder intellectuelen populair Hebreeuws te leren. Erasmus als Jodenhater (niemand is volmaakt), echter, was geen liefhebber van het fenomeen de 'Jodentaal' te leren of te onderwijzen.

Mja, wat is ook het nut van het Hebreeuws? Een paar miljoen pipo's op de wereld spreken dat. Arabisch wordt door net iets meer mensen gesproken.

Weyland
27 oktober 2011, 20:29
Mag ik eens weten hoe jij Occitaans en Catalaans geleerd hebt? Vooral Occitaans interesseert me, maar ik denk niet dat je dat vindt bij Assimil.

Ik probeer momenteel mezelf het Lets te leren. Hoe? Ik puzzel de grammatica bij elkaar van wat ik vind online en tracht de taal te observeren. Het is waarachtig monikkenwerk, mag ik zeggen.

Weyland
27 oktober 2011, 20:31
Mja, wat is ook het nut van het Hebreeuws? Een paar miljoen pipo's op de wereld spreken dat. Arabisch wordt door net iets meer mensen gesproken.

In Erasmus' tijd sprak niemand het Hebreeuws als eerste taal. Het belang was reëel voor specialisten in Hebreeuwse literatuur, waaronder de Bijbelse. Zonder niet-Joodse specialisten in die taal had de eerste directe Bijbelvertaling nooit mogelijk geweest.
De drang je leven te laten leiden door louter primair nut is een groot verlies van onze moderne samenleving, om eerlijk te zijn.

bgf324
27 oktober 2011, 20:32
In Erasmus' tijd sprek niemand sprak Hebreeuws als eerste taal. Het belang was reëel voor specialisten in Hebreeuwse literatuur, waaronder de Bijbelse. Zonder niet-Joodse specialisten in die taal had de eerste directe Bijbelvertaling nooit mogelijk geweest.
De drang je leven te laten leiden door louter primair nut is een groot verlies van onze moderne samenleving, om eerlijk te zijn.

Maar ik zie niet in waarom we vandaag nog Hebreeuws zouden moeten leren.

Weyland
27 oktober 2011, 20:34
Maar ik zie niet in waarom we vandaag nog Hebreeuws zouden moeten leren.

Pure nieuwsgierigheid. Een geest heeft ook voedsel nodig, net zoals het menselijk lichaam. Er is geen moeten.

bgf324
27 oktober 2011, 20:35
Dan kan je toch gewoon Arabisch leren, of een Europese taal (Deens ofzo).

Albrecht
27 oktober 2011, 20:36
Ok, je hebt deels gelijk. Dan irriteert het me zoveel niet. Ik moet nu ook denken aan een film van Henri-Georges Clouzot die ik onlangs zag.
Trailer: Les Diaboliques (1955) (http://www.youtube.com/watch?v=FNBo-jkPr6c)Die heb ik enkele maanden geleden bekeken. :-D
Ik ben er zeker van dat het Arabisch ook mooi en poëtisch kan zijn als je over het gutterale karakter - niet synoniem aan 'lelijk' - weet te kijken.Arabisch is voor ons typisch bekend als de lange Islamietische opzeggingen. Het kan echter verfrissend anders klinken als je bijvoorbeeld dit Christelijk liedje (http://youtu.be/o0ZS9o6NLnM) beluistert.

Weyland
27 oktober 2011, 20:37
Dan kan je toch gewoon Arabisch leren, of een Europese taal (Deens ofzo).

Tja, ik vergeleek het taboe op het Hebreeuws uit Erasmus' tijd bij sommige geleerden met het huidige op het Arabisch. Zolang je je niet fixeert op een onderwerp zou alles moeten mogen als het iemands nieuwsgierigheid maar voedt en bevredigt.

Weyland
27 oktober 2011, 20:44
Die heb ik enkele maanden geleden bekeken. :-D
Arabisch is voor ons typisch bekend als de lange Islamietische opzeggingen. Het kan echter verfrissend anders klinken als je bijvoorbeeld dit Christelijk liedje (http://youtu.be/o0ZS9o6NLnM) beluistert.


Dit lied (ماجدة الرومي - ارحمني يا الل) vind ik ook best mooi.

bgf324
27 oktober 2011, 20:53
‎الله أَكْبَر (http://www.youtube.com/watch?v=JK8EK27oHUM)

Arabische soldatenlied dat veel gezongen werd tijdens de Suez-crisis. Het was ook het volkslied van Libië van 1969 tot 2011.

الله أكبر الله اكبر
والله أكبر فوق كيد المعتدي
الله للمظلوم خير مؤيد
أنا باليقين وبالسلاح سأفتدي
بلدي ونور الحق يسطع في يدي
قولوا معي قولوا معي
الله الله الله أكبر
الله فوق المعتدي

يا هذه الدنيا أطلي واسمعي
جيش الأعادي جاء يبغي مصرعي
بالحق سوف أرده وبمدفعي
فإذا فنيت فسوف أفنيه معي
قولوا معي قولوا معي
الله الله الله اكبر
الله فوق المعتدي

الله أكبر الله اكبر
قولوا معي الويل للمستعمر
وﷲ فوق الغادر المتجبر
الله أكبر يا بلادي كبري
وخذي بناصية المغير ودمري
قولوا معي قولوا معي
الله الله الله أكبر
الله فوق المعتدي



De nederlandse vertaling kon ik nergens vinden. De Engelstalige wel:

God is greatest! God is greatest!
And God is greatest above plots of the aggressors,
And God is the best helper of the oppressed.
With faith and with weapons I shall defend my country,
And the light of truth will shine in my hand.
Say with me! Say with me!
God, God, God is greatest!
God is above any attacker.

Oh this world, watch and listen:
The enemy came coveting my position,
I shall fight with Truth and defences
And if I die, I'll take him with me!
Say it with me, say it with me:
God , God , God is greatest!
God is above any attacker!

God is Great God is Great
Say With Me Woe To The Enemy :
And God is Over The Invader Egotist,
God Greatest My Country Say with Me :
And Behold of Enemys Forelock and Destroy it
Say it with me, say it with me:
God , God , God is the Greatest
God is above any attacker!

Vigilante VL
27 oktober 2011, 20:55
Mooist: Ohnehin die sanften Klänge des Deutsches.

Mooi: Catalaans, Corsicaans en Servo-Kroatisch.

Onaangenaam: Pools

Smerig: Alles wat van Marokko tot in Pakistan gerocheld wordt.

bgf324
27 oktober 2011, 21:05
Smerig: Alles wat van Marokko tot in Pakistan gerocheld wordt.

Frans?

An Arkos
27 oktober 2011, 21:05
Lelijke talen bestaan gewoon niet, of ik ken ze niet. Alleen aan Antwerps kan ik me soms aan storen.

Arabisch, hmmm

http://www.youtube.com/watch?v=21OXQ4m1-Bo

Hebreeuws is ook prachtig, en Duits heeft de grappigste woorden.

Schmetterling. Hoe vinden ze het uit.

Txiki
27 oktober 2011, 21:08
De talen die ik ken, waarin ik kan spreken en lezen en luisteren, vind ik allemaal mooi. Op hun manier.

Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans en Baskisch... en als ik het volhou, ook Iers.

En ik twijfel er niet over dat de talen waarin ik niet kan lezen, schrijven of luisteren, ook op hun manier mooi zijn.

Albrecht
27 oktober 2011, 21:09
Hebreeuwse muziek van Hans Zimmer: https://www.youtube.com/watch?v=YIHAdQ9Uj40

Derk de Tweede
27 oktober 2011, 21:11
Maar ik zie niet in waarom we vandaag nog Hebreeuws zouden moeten leren.

Ik had vandaag een een CD met Duits-Jiddische en modern Hebreeuwse liederen.
Prachtige muziek, klezmer gemixt met moderne hedendaagse electro jazz en zelfs house.

lombas
27 oktober 2011, 21:14
Arabisch, Hebreeuws, Engels, Frans (in poëzie, kunst), Farsi, "Chinees", Spaans

suqar_7loe
27 oktober 2011, 21:16
Smerig: Alles wat van Marokko tot in Pakistan gerocheld wordt.
Ela, zo niet hé! Kom hier dat ik in uw wezen rochel :evil:

Derk de Tweede
27 oktober 2011, 21:17
http://www.youtube.com/watch?v=PSaxJlnYxo0

Mitgard
27 oktober 2011, 21:22
Ik ben er zeker van dat het Arabisch ook mooi en poëtisch kan zijn als je over het gutterale karakter - niet synoniem aan 'lelijk' - weet te kijken.


Absoluut.
Zou een mens er zich zo rijkelijk mee kunnen uitdrukken als met bijvoorbeeld het Nederlands?
Zo de taal zo het denken.
Wie de taal begrijpt, begrijpt de ziel van een volk (beter).

http://www.youtube.com/watch?v=DL44Ze7vCX8

suqar_7loe
27 oktober 2011, 21:26
Absoluut.
Zou een mens er zich zo rijkelijk mee kunnen uitdrukken als met bijvoorbeeld het Nederlands?
Zo de taal zo het denken.
Wie de taal begrijpt, begrijpt de ziel van een volk (beter).

http://www.youtube.com/watch?v=DL44Ze7vCX8

Mooi hé :-D

Mam
27 oktober 2011, 21:29
Engels.

In Flanders Fields
By: Lieutenant Colonel John McCrae, MD (1872-1918)
Canadian Army

In Flanders Fields the poppies blow
Between the crosses row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

"Dulce et Decorum Est"
by Wilfred Owen (1893-1918)

Bent double, like old beggars under sacks,
Knock-kneed, coughing like hags, we cursed through sludge,
Till on the haunting flares we turned our backs
And towards our distant rest began to trudge.
Men marched asleep. Many had lost their boots
But limped on, blood-shod. All went lame; all blind;
Drunk with fatigue; deaf even to the hoots
Of tired, outstripped Five-Nines that dropped behind.

Gas! GAS! Quick, boys! -- An ecstasy of fumbling,
Fitting the clumsy helmets just in time;
But someone still was yelling out and stumbling
And flound'ring like a man in fire or lime . . .
Dim, through the misty panes and thick green light,
As under I green sea, I saw him drowning.

In all my dreams, before my helpless sight,
He plunges at me, guttering, choking, drowning.

If in some smothering dreams you too could pace
Behind the wagon that we flung him in,
And watch the white eyes writhing in his face,
His hanging face, like a devil's sick of sin;
If you could hear, at every jolt, the blood
Come gargling from the froth-corrupted lungs,
Obscene as cancer, bitter as the cud
Of vile, incurable sores on innocent tongues, --
My friend, you would not tell with such high zest
To children ardent for some desperate glory,
The old lie: Dulce et decorum est
Pro patria mori.

Mitgard
27 oktober 2011, 21:31
Mooi hé :-D

Via uw medeforummers leert ge soms interessante dingen kennen. ;-)

Weezer
27 oktober 2011, 21:33
Welsh. (http://www.youtube.com/watch?v=9z6aH3cN_NU&feature=related) Versta er uiteraard geen reet van maar het klinkt prachtig.

Oja, en... :cheer: Mr. Hornblower :cheer:

Mam
27 oktober 2011, 21:36
Mooi hé :-D
Is dit Arabisch met een Turks accent?

http://www.youtube.com/watch?v=mZYEiK22zow

Weyland
27 oktober 2011, 21:42
Bodo Wartke heeft een liefdeslied (couplet) geschreven in verschillende talen voor zijn toekomstige (nog onbekende) liefde:
http://www.youtube.com/watch?v=dPXQXUg8YmE (beste lijf-versie).

De verschillende talen:
http://www.youtube.com/watch?v=1yrMt4xxEHk (deel 1)
http://www.youtube.com/watch?v=gEgl-2s4rH8& (deel 2)
http://www.youtube.com/watch?v=ZrosebIMSMQ (deel 3)

suqar_7loe
27 oktober 2011, 21:45
Is dit Arabisch met een Turks accent?

http://www.youtube.com/watch?v=mZYEiK22zow

Ik hoor inderdaad soms een Turks accent. Andere woorden worden dan weer uitgesproken op zn saoudi's. Turken zeggen bv 'Allag' ipv 'Allah.

bgf324
27 oktober 2011, 21:46
Afgrijselijk: Chinees

bgf324
27 oktober 2011, 21:47
Ik hoor inderdaad soms een Turks accent. Andere woorden worden dan weer uitgesproken op zn saoudi's. Turken zeggen bv 'Allag' ipv 'Allah.

Da's gelijk bij ons in Gent :-o

suqar_7loe
27 oktober 2011, 21:49
Da's gelijk bij ons in Gent :-o

De Turken veroveren Gent nu al een tijdje he :-D

bgf324
27 oktober 2011, 21:52
De Turken veroveren Gent nu al een tijdje he :-D

Zelfs na de Turkse inname ziet het er dus niet naar uit dat de hoofdregel H = G uit de plaatselijke taal geschrapt zal worden. :-o

Ke Nan
27 oktober 2011, 22:09
De Turken veroveren Gent nu al een tijdje he :-D

De uitbreiding van mijn imperium is inderdaad significant.

Ke Nan
27 oktober 2011, 22:11
Zelfs na de Turkse inname ziet het er dus niet naar uit dat de hoofdregel H = G uit de plaatselijke taal geschrapt zal worden. :-o

Als iets goed is dan is het goed, hè. Als gebieden onder onze hoede vallen dan elimineren wij alleen de slechte dingen. De Aya Sofia staat er nog altijd bijv.

Weyland
27 oktober 2011, 22:13
De Turkduitsers hebben tenminste al hun vlag.
http://3.bp.blogspot.com/_CCZ-xq7pHHQ/TCHwWshBNAI/AAAAAAAAHU4/-uWQaV7Elx4/s1600/t%C3%BCrkisch-deutsch.gif

bgf324
27 oktober 2011, 22:15
De Turkduitsers hebben tenminste al hun vlag.
http://3.bp.blogspot.com/_CCZ-xq7pHHQ/TCHwWshBNAI/AAAAAAAAHU4/-uWQaV7Elx4/s1600/t%C3%BCrkisch-deutsch.gif

Die Fahne Hoh! :cheer:

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:15
Als iets goed is dan is het goed, hè. Als gebieden onder onze hoede vallen dan elimineren wij alleen de slechte dingen. De Aya Sofia staat er nog altijd bijv.

Als ge van de duivels spreekt :rofl:

Heb de aya sofia ni lang geleden bezocht. Maar sultan ahmed moskee, blijft een parel! Wat vind jij van Ataturk? :twisted:

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:16
Ik wil ook een speciale vlag. Een belgische vlak met een groene ster op!

Weyland
27 oktober 2011, 22:19
Ik wil ook een speciale vlag. Een belgische vlak met een groene ster op!

Zoiets?

http://bergolix.files.wordpress.com/2008/02/drapeau_belgique_islam.jpg?w=450&h=405

besluitloos
27 oktober 2011, 22:19
Lichtjes verouderd Engels, gesproken met de deftige 'Received Pronunciation'. En zo dat jaren '50 Belgisch Nederlands van op de televisie. Hoe leer je zoiets spreken?

²

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:20
Zoiets?

http://bergolix.files.wordpress.com/2008/02/drapeau_belgique_islam.jpg?w=450&h=405

Oeh nog beter. Maar dat wijf moet weg. Ik wil een vlag zonder wijf :evil:

Weyland
27 oktober 2011, 22:21
Oeh nog beter. Maar dat wijf moet weg. Ik wil een vlag zonder wijf :evil:

Ik ben eilaas niet plastisch onderlegd genoeg om die vlag (snel) te ontwerpen, maar moeilijk is het niet te doen volgens mij (zelfs met Paint mogelijk). ;-)

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:24
Ik ben eilaas niet plastisch onderlegd genoeg om die vlag (snel) te ontwerpen, maar moeilijk is het niet te doen volgens mij (zelfs met Paint mogelijk).

Helaas, toch bedankt. Ik zou t wel kunnen met paint maar die hoofddoek zou in de weg blijven staan.

Waar is die gast -die beweerde dat men van Marokko tot Pakistan rochelt- als ge hem nodig hebt? 8-)

Weyland
27 oktober 2011, 22:25
Helaas, toch bedankt. Ik zou t wel kunnen met paint maar die hoofddoek zou in de weg blijven staan.

Waar is die gast -die beweerde dat men van Marokko tot Pakistan rochelt- als ge hem nodig hebt? 8-)

Ik dacht aan die halve maan en die ster te tekenen op de volgende vlag:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Flag_of_Belgium.svg

Ke Nan
27 oktober 2011, 22:25
Als ge van de duivels spreekt :rofl:

Heb de aya sofia ni lang geleden bezocht. Maar sultan ahmed moskee, blijft een parel! Wat vind jij van Ataturk? :twisted:

Je zal van mij geen slecht woord over Atatürk horen. De man heeft Turkije in de twintigste eeuw geloodst. Turkije moet met hetzelfde elan doorgaan aangepast aan de huidige tijdsgeest.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Ataturk_Janissary.jpg

bgf324
27 oktober 2011, 22:25
Wat is er mis met een heel groene vlag? http://media.monstersandcritics.com/galleries/2843099_7535/0262819955085.jpg

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:32
Je zal van mij geen slecht woord over Atatürk horen. De man heeft Turkije in de twintigste eeuw geloodst. Turkije moet met hetzelfde elan doorgaan aangepast aan de huidige tijdsgeest.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Ataturk_Janissary.jpg

Diezelfde uitleg kreeg ik ook van Turken in uw thuisland. Turkije is een fantastisch land en Erdogan is een held! 8-)

besluitloos
27 oktober 2011, 22:35
Oeh nog beter. Maar dat wijf moet weg. Ik wil een vlag zonder wijf :evil:

ja, want wijven zijn haram. En die hoer op die vlag heeft haar polsen en zelfs haar gezicht onbedekt!

Ke Nan
27 oktober 2011, 22:37
Diezelfde uitleg kreeg ik ook van Turken in uw thuisland. Turkije is een fantastisch land en Erdogan is een held! 8-)

Erdogan is op een aantal vlakken aardig bezig maar ik blijf waakzaam.

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:37
ja, want wijven zijn haram. En die hoer op die vlag heeft haar polsen en zelfs haar gezicht onbedekt!

Excuseer, ik ben haram? :evil: Als er hier iemand haram is zijn het zieke venten wel.

besluitloos
27 oktober 2011, 22:38
Diezelfde uitleg kreeg ik ook van Turken in uw thuisland. Turkije is een fantastisch land en Erdogan is een held! 8-)

erdogan is de belangrijkste reden waarom turkije vooral niet tot de EU mag toegelaten worden, na de puur geografische reden natuurlijk.

besluitloos
27 oktober 2011, 22:40
Excuseer, ik ben haram? :evil: Als er hier iemand haram is zijn het zieke venten wel.

zou je toch moeten weten als goede moslima? Dat vrouwen waardeloos zijn in uw cultuur. Enkel goed om mee te kweken. En dan ook alleen als ze zonen baart.

ofzoiets.

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:41
erdogan is de belangrijkste reden waarom turkije vooral niet tot de EU mag toegelaten worden, na de puur geografische reden natuurlijk.

Laat dat nu net de reden zijn waarom Turkije zou moeten toetreden.

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:41
ofzoiets.

Klopt. Laat het denken dus maar aan anderen over die er meer van begrijpen.

Ke Nan
27 oktober 2011, 22:42
zou je toch moeten weten als goede moslima? Dat vrouwen waardeloos zijn in uw cultuur. Enkel goed om mee te kweken. En dan ook alleen als ze zonen baart.

ofzoiets.

Zalig zijn de armen van geest.

besluitloos
27 oktober 2011, 22:49
vrouwen in de islam:
- je mag er meerdere houden, zoals hondjes.
- je mag ze slaan, op tijd en stond moet dat zelfs. Met een roede niet dikker dan een duim en het gezicht sparend.
- ze mogen niet zonder begeleiding van een man buiten komen
- ze moeten zich van kop tot teen bedekken, hierbij hun rondingen verbergend teneinde het mansvolk niet te zeer uit te dagen.
- moeten afgemaakt worden als beesten, of gedwongen worden tot zelfmoord als ze de zogezegde "eer" van de familie hebben gekrenkt.
- enzoverder

Dat vind ik toch stuk voor stuk belangrijke indicatoren van hoe waardeloos een vrouw is in de islam.

edit: ook nog een goeie: Als ze verkracht word, en ze zou dat willen aangeven, moet ze 4 mannelijke getuigen hebben die haar verhaal bevestigen.
En stel dat in het zeer onwaarschijnlijke geval dat de dader werkelijk veroordeeld wordt, dan nog word zij zelf ook veroordeeld en bestraft voor ontucht of sex buiten het huwelijk. Mooie ideologie is dat toch he. Want een godsdienst kan je het nauwelijks noemen. het is een ideologie.

suqar_7loe
27 oktober 2011, 22:52
Ik dacht aan die halve maan en die ster te tekenen op de volgende vlag:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Flag_of_Belgium.svg
Dat kan ik niet.

Eberhard Leclerc
27 oktober 2011, 22:52
Ik ben er zeker van dat het Arabisch ook mooi en poëtisch kan zijn als je over het gutterale karakter - niet synoniem aan 'lelijk' - weet te kijken.


Arabisch is een van de allermooiste talen, daar kan geen twijfel over bestaan. De Libanese variant ervan is zelfs hemels, mits door een engel gebracht:


http://www.youtube.com/watch?v=jnOfkb4YIPI
Nancy Ajram - Fi Hagat (22.000.000 hits) 2010
نانسى عجرم - في حاجا


Ik probeer momenteel mezelf het Lets te leren. Hoe? Ik puzzel de grammatica bij elkaar van wat ik vind online en tracht de taal te observeren. Het is waarachtig monikkenwerk, mag ik zeggen.

Hier een helpende hand.
De 10 best beluisterde Letse nummers ooit:

1 Lauris Reiniks - Es Skrienu (http://www.youtube.com/watch?v=dG8QJAM059I) 1761609 hits
2 Lauris Reiniks & Aisha - Pasakā 1693815
3 Musiqq - Abrakadabra 1167211
4 Musiqq - No 10-10 613877
5 Dziesma - Te atkal es Jānītis 575480
6 Instrumenti - Apēst Tevi 554992
7 Lauris Reiniks & Rūta Reinika - Es Esmu Tev Dzīslās 543432
8 Musiqq - Dzīve Izdodas 514124
9 Grafomāns & Fakts Ft. Miks Dukurs - Centies Kāpt 511941
10 Transleiteris - Es sūcu skuķi 402058

bgf324
27 oktober 2011, 23:36
vrouwen in de islam:
- je mag er meerdere houden, zoals hondjes.
- je mag ze slaan, op tijd en stond moet dat zelfs. Met een roede niet dikker dan een duim en het gezicht sparend.
- ze mogen niet zonder begeleiding van een man buiten komen
- ze moeten zich van kop tot teen bedekken, hierbij hun rondingen verbergend teneinde het mansvolk niet te zeer uit te dagen.
- moeten afgemaakt worden als beesten, of gedwongen worden tot zelfmoord als ze de zogezegde "eer" van de familie hebben gekrenkt.
- enzoverder

Dat vind ik toch stuk voor stuk belangrijke indicatoren van hoe waardeloos een vrouw is in de islam.

edit: ook nog een goeie: Als ze verkracht word, en ze zou dat willen aangeven, moet ze 4 mannelijke getuigen hebben die haar verhaal bevestigen.
En stel dat in het zeer onwaarschijnlijke geval dat de dader werkelijk veroordeeld wordt, dan nog word zij zelf ook veroordeeld en bestraft voor ontucht of sex buiten het huwelijk. Mooie ideologie is dat toch he. Want een godsdienst kan je het nauwelijks noemen. het is een ideologie.

Gelukkig dat we hier een specialist in huis hebben :roll:

besluitloos
27 oktober 2011, 23:38
Gelukkig dat we hier een specialist in huis hebben :roll:

der valt nu ook niet echt naast te kijken eh

bgf324
28 oktober 2011, 00:09
De taal (http://www.youtube.com/watch?v=ugVP0xgfhcA) van Goethe, Kant, Nietzsche, Hegel, Marx, Beethoven, Bach, Mozart, Adorno... jammer genoeg door velen gehaat en verguisd.

Een vriend van mij is een native speaker (perfect tweetalig) en zegt dat ik het vrijwel accentloos spreek.
Het voelt voor mij ook heel natuurlijk aan om te spreken (itt tot Frans bijvoorbeeld).
Jammer dat ik zoveel van de grammatica en woordenschat vergeten ben.

Het beste soldatenlied ooit is dit 19de eeuwse Duitse soldatenlied. Wordt heden ten dage nog steeds gebruikt bij militaire begravenissen. (oa wnr er jongens in een kist uit Afghanistan terugkeren)
Ich Hatt Einen Kameraden (http://www.youtube.com/watch?v=kIRteTYPPXw)

Of liedjes zonder tekst:
Preußen Gloria (http://www.youtube.com/watch?v=3BzKrO2r9OM)

Weezer
28 oktober 2011, 09:11
Welsh vergeten vermelden.

:cheer:

fox
28 oktober 2011, 09:18
Duits kon ik vroeger niet horen, nu vind ik het de coolste taal ooit. Verder heb ik eigenlijk geen enkele taal die ik afgrijselijk vind. Van Italianen krijg ik het soms op mijn heupen omdat ze veel te snel praten.

Pelgrim
28 oktober 2011, 15:46
Ik ben eilaas niet plastisch onderlegd genoeg om die vlag (snel) te ontwerpen, maar moeilijk is het niet te doen volgens mij (zelfs met Paint mogelijk). ;-)

Ik kan dat wel, heel gemakkelijk.

Maar ik weiger dat. :-D

Weyland
28 oktober 2011, 18:17
Ik kan dat wel, heel gemakkelijk.

Maar ik weiger dat. :-D

De Belgische vlag nog minder geliefd maken.

Ke Nan
29 oktober 2011, 22:25
Net de film The Eagle gekeken. Britannië, Romeinen, Britse stammen, verloren legioenen, bla bla bla. Die Britse stammen spraken in de film Schots-Gaelisch. Wat een fucking Sahel-taaltje! Ik dacht dat ik het Rifgebergte zat i.p.v. in de Schotse Hooglanden. Dat waren Berbers! Schotse Berbers!

Weyland
29 oktober 2011, 22:35
Net de film The Eagle gekeken. Britannië, Romeinen, Britse stammen, verloren legioenen, bla bla bla. Die Britse stammen spraken in de film Schots-Gaelisch. Wat een fucking Sahel-taaltje! Ik dacht dat ik het Rifgebergte zat i.p.v. in de Schotse Hooglanden. Dat waren Berbers! Schotse Berbers!

U bent dan wellicht ook vertrouwd met de populaire mythe van die Schotse matroos die strandde aan de Marokkaanse kust en oog in oog kwam te staan met een Berberstam die hem vriendelijke bejegende nadat ze hem Gaelic hoorden praten.

Ke Nan
29 oktober 2011, 22:45
U bent dan wellicht ook vertrouwd met de populaire mythe van die Schotse matroos die strandde aan de Marokkaanse kust en oog in oog kwam te staan met een Berberstam die hem vriendelijke bejegende nadat ze hem Gaelic hoorden praten.

De verhalen die hier rond het kampvuur verteld werden, waren lichtjes anders. Op een snikhete winterdag meerde een drakkar aan aan een strand in Marokko. De Vikingen kwamen aan land en bezwangerden alle vrouwen. De nakomelingen zijn de Berbers. Het verklaart ook waarom de animatiereeks Wickie de Viking zo populair is in Noord-Afrika.

edwin2
29 oktober 2011, 22:50
Aan het Irish/Scottish Gaelic en en het Welsh wordt vaak verwantschap toegeschreven met de Semitische talen als Heebreeuws, Arabisch, Berbers etc.

Misschien is de volgende link wel leuk: http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://britam.org/language.html

Ik spreek zelf trouwens een klein beetje het Iers Gaelic (an Ghaeilge) en meen soms woorden te herkennen in het Arabisch.

Mitgard
29 oktober 2011, 23:32
Het beste soldatenlied ooit is dit 19de eeuwse Duitse soldatenlied. Wordt heden ten dage nog steeds gebruikt bij militaire begravenissen. (oa wnr er jongens in een kist uit Afghanistan terugkeren)
Ich Hatt Einen Kameraden (http://www.youtube.com/watch?v=kIRteTYPPXw)

Of liedjes zonder tekst:
Preußen Gloria (http://www.youtube.com/watch?v=3BzKrO2r9OM)

Veel Duitse volksliederen en soldatenliederen stammen uit de Romantiek (19de eeuw).
Niet toevallig is de romantiek in Duitsland ontstaan.
De germaanse ziel is tenslotte één en al emotie.

Wenn Alle untreu werden (http://www.youtube.com/watch?v=S_FeigZIn3s), 19de eeuw, later ook gebruikt door de SS.

Weyland
29 oktober 2011, 23:37
Aan het Irish/Scottish Gaelic en en het Welsh wordt vaak verwantschap toegeschreven met de Semitische talen als Heebreeuws, Arabisch, Berbers etc.
(...)
Ik spreek zelf trouwens een klein beetje het Iers Gaelic (an Ghaeilge) en meen soms woorden te herkennen in het Arabisch.

U bedoelt Afro-Aziatische. Het Berbers is geen Semitische taal. ;-)

bgf324
29 oktober 2011, 23:56
Veel Duitse volksliederen en soldatenliederen stammen uit de Romantiek (19de eeuw).
Niet toevallig is de romantiek in Duitsland ontstaan.
De germaanse ziel is tenslotte één en al emotie.

Wenn Alle untreu werden (http://www.youtube.com/watch?v=S_FeigZIn3s), 19de eeuw, later ook gebruikt door de SS.

Nog een schone:
Heil dir im Siegerkranz (http://www.youtube.com/watch?v=cCFhR7ZW0cY)

Pelgrim
30 oktober 2011, 00:25
El catal�*, llengua dels trobadors :cheer:

edwin2
30 oktober 2011, 09:27
U bedoelt Afro-Aziatische. Het Berbers is geen Semitische taal. ;-)

Correctie: Hamito-Semitische talen in plaats van Semitisch, iets verder terug in de tijd....;-)


link: http://www.factmonster.com/ce6/society/A0822546.html

den dinges
30 oktober 2011, 15:24
Ik vin duits wel een mooie taal. Frans vind ik de minst mooie taal.

Spaans vind ik tof. En Duits ook, maar voor te roepen, als ge kwaad bent.:-)
Engels hoor ik ook graag, maar het hangt er vanaf welke dialecten.

Mitgard
30 oktober 2011, 20:04
Nog een schone:
Heil dir im Siegerkranz (http://www.youtube.com/watch?v=cCFhR7ZW0cY)

= God save the queen.

Weyland
30 oktober 2011, 20:27
Correctie: Hamito-Semitische talen in plaats van Semitisch, iets verder terug in de tijd....;-)

Zoals Balto-Slavisch dus, al zijn Baltische talen héél anders dan Slavische. ;-)

edwin2
30 oktober 2011, 22:46
Zoals Balto-Slavisch dus, al zijn Baltische talen héél anders dan Slavische. ;-)

Klopt helemaal!:-)

Bovenbuur
31 oktober 2011, 09:36
Indonesisch vind ik mooi klinken (voor een taal die ik niet versta dan, vroeger of later gaan die allemaal irriteren). Afrikaans vind ik ook leuk, klinkt lekker praktisch. Frans blijft stiekem toch ook wel wat hebben, misschien toch maar eens leren.

Dronkoers
31 oktober 2011, 10:23
Plat Aantwaarps... :-(

SDG
31 oktober 2011, 10:49
Plat Aantwaarps... :-(

Dat is geen taal, maar een mondziekte. ;-)

Dronkoers
31 oktober 2011, 12:29
Dat is geen taal, maar een mondziekte. ;-)

:lol:

bgf324
31 oktober 2011, 16:25
Dat is geen taal, maar een mondziekte. ;-)

Hier zeggen ze dat van het West-Vlaams.
Ook omdat men hier nog nooit een Antwerpenaar van dichtbij gezien heeft. :-o

Everytime
31 oktober 2011, 16:36
Hier zeggen ze dat van het West-Vlaams.
Ook omdat men hier nog nooit een Antwerpenaar van dichtbij gezien heeft. :-o

Den Flipke zal het niet graag horen!
http://www.youtube.com/watch?v=979kYMwbl8o

;-)

koe de poing
31 oktober 2011, 20:27
Het valt nog niet mee om als eskimo te zeggen dat je 51 walrussen ziet.

51 = niyannoimtana ingot (http://www.youtube.com/watch?v=11GgL1K5pLk)

Tegen dat je het woord hebt uitgesproken is het alweer poolnacht en zijn die walrussen allang verdwenen.

From_Vlaanderen
31 oktober 2011, 23:18
Plat Aantwaarps... :-(

AAah, de taal van de vooruit.
(niet die sossekroeg)

matthias999
31 oktober 2011, 23:28
Mooi:

Engels
Duits
Spaans
Nederlands
Italiaans
...

Lelijk:

Frans
Marrokaans
Arabisch
...

suqar_7loe
1 november 2011, 10:06
Mooi:

Engels
Duits
Spaans
Nederlands
Italiaans
...

Lelijk:

Frans
Marrokaans
Arabisch
...

Marokkaans bestaat niet, slimmen.

Frans, hoe voorspelbaar.

eno2
1 november 2011, 10:47
En welke taal is afgrijselijk?
Trollentaal.
Op fora.

koe de poing
1 november 2011, 14:20
Trollentaal.
Op fora.

je moet niet zo'n laag zelfbeeld hebben eno'tje

-Jo-
1 november 2011, 14:25
Mooi: Westvlaams, Duits, Zweeds

Lelijk: Antwerps (klinkt boertig), Nederlands zoals het door "Hollanders" wordt gesproken, Hebreeuws, Engels zoals het door Amerikanen wordt gesproken in tegenstelling tot Brits Engels dat nog relatief mooi klinkt, Italiaans (bleiterstaal).

suqar_7loe
1 november 2011, 14:27
Mooi: Westvlaams

Walgelijk.

-Jo-
1 november 2011, 14:31
Walgelijk.

De opinie in deze van iemand die kleuterkrabbels als een taal beschouwt (uw onderschrift) is van nul en generlei waarde. :-)

suqar_7loe
1 november 2011, 14:37
De opinie in deze van iemand die kleuterkrabbels als een taal beschouwt (uw onderschrift) is van nul en generlei waarde. :-)
Het zou een verrijking zijn mocht ge de kleuterkrabbels kunnen lezen en verstaan.

Doorgaans versta ik geen West-Vlamingen.

bgf324
1 november 2011, 15:03
Sinds wanneer zijn West-Vlaams en Antwerps talen?

suqar_7loe
1 november 2011, 15:17
Sinds wanneer zijn West-Vlaams en Antwerps talen?

Dat zijn geen talen, wel mondziektes zoals SDG eens schreef.

Weyland
1 november 2011, 16:08
Walgelijk.

Inderdaad. Je moet daarvoor (http://www.youtube.com/watch?v=GqlLTuWM5AI) een West-Vlaming zijn, denk ik.

An Arkos
1 november 2011, 16:40
West-Vlaams is nog wel schoon, alleen verdomd onverstaanbaar.

-Jo-
1 november 2011, 17:20
Doorgaans versta ik geen West-Vlamingen.

Mooi zo.

-Jo-
1 november 2011, 17:22
Sinds wanneer zijn West-Vlaams en Antwerps talen?

Antwerps is inderdaad geen taal, da's eigenlijk een dialect in de vorm van een spraakgebrek.

Westvlaams daarentegen is een taal. Het heeft geheel eigen grammatica, waaronder bijvoorbeeld het vervoegen van Ja en Nee naargelang de persoonsvorm.

From_Vlaanderen
1 november 2011, 17:55
Mooi: Westvlaams, Duits, Zweeds

Lelijk: Antwerps (klinkt boertig), Nederlands zoals het door "Hollanders" wordt gesproken, Hebreeuws, Engels zoals het door Amerikanen wordt gesproken in tegenstelling tot Brits Engels dat nog relatief mooi klinkt, Italiaans (bleiterstaal).

moh joh toh