PDA

View Full Version : België doet iets aan straffeloosheid 'Pinochet van Afrika'


Nick_
30 september 2005, 12:04
Ons land vraagt aan Senegal de uitlevering van Hissène Habré, de voormalige dictator van Tsjaad. België wil hem berechten wegens misdaden tegen de menselijkheid, genocide, oorlogsmisdaden en foltering.
"Dit is een historische dag voor de slachtoffers van de dictatuur van Habré", volgens Human Rights Watch.
Volgens Justitie zal de uitlevering door Senegal aan België geen probleem zijn.


België overschrijdt een nieuwe drempel in de strijd tegen de straffeloosheid in de hele wereld. :thumbsup:

oliepiek
30 september 2005, 12:28
Inderdaad, goed bezig.

Er zijn wel een reeks veel grotere dictators die we om politieke redenen liever niet aanpakken, zoals Kagame.

Lof der Zotheid
30 september 2005, 13:09
En met welk recht kan de Belgische Staat iemand uit het buitenland berechten die geen misdaden tegen Belgen of in België begaan heeft? Is dit dan niet eerder een geval voor het Internationale Strafhof in Den Haag?

Bhairav
30 september 2005, 13:12
Wat is er mis met straffeloosheid?
Wat kunnen ze in Afrika nu aanvangen met westerse waarden?

Nick_
30 september 2005, 13:12
En met welk recht kan de Belgische Staat iemand uit het buitenland berechten die geen misdaden tegen Belgen of in België begaan heeft? Is dit dan niet eerder een geval voor het Internationale Strafhof in Den Haag?

Drie aanklagers voor de misdaden van Habré hadden de Belgische nationaliteit.

Lof der Zotheid
30 september 2005, 13:14
Drie aanklagers voor de misdaden van Habré hadden de Belgische nationaliteit.

Dat verandert de zaak. Maar zou het toch niet eerder een zaak voor het Internationale Strafhof in Den Haag zijn?

Lof der Zotheid
30 september 2005, 13:16
Wat is er mis met straffeloosheid?
Wat kunnen ze in Afrika nu aanvangen met westerse waarden?

Met straffeloosheid is veel mis. Gezien het feit dat er geen Afrikaanse staat een aanklacht indient en er geen tribunaal met Afrikaanse waarden zijn, moeten ze maar door Westerlingen berecht worden. Bovendien hebben drie van de aanklagers (cf. Nick's post) de Belgische en dus een Westerse nationaliteit.

Nick_
30 september 2005, 13:17
Dat verandert de zaak. Maar zou het toch niet eerder een zaak voor het Internationale Strafhof in Den Haag zijn?

Dat lijkt me wel. Waarschijnlijk zal het Internationaal Strafhof zich totnogtoe niks aangetrokken hebben m.b.t. deze zaak, zodat België besliste om er zich mee te bemoeien? Geen idee.

Lof der Zotheid
30 september 2005, 13:20
Dat lijkt me wel. Waarschijnlijk zal het Internationaal Strafhof zich tot nog toe niks aangetrokken hebben m.b.t. deze zaak, zodat België besliste om er zich mee te bemoeien? Geen idee.

Wat er maar voor de zoveelste keer op wijst hoe selectief en onbetrouwbaar dat Internationale Strafhof is.

Confucius
30 september 2005, 13:24
Ik ben toch altijd zo blij dat we in een rechtstaat leven en dat ons gerecht hier zo goed en zo snel werkt. Wanneer plaatsen we onze flitspalen in Afrika ?

Mosasaurus
30 september 2005, 13:26
Belziek moet eerst maar eens in eigen boezem kijken vooraleer zich weer internationaal aan te willen stellen!!!

Bhairav
30 september 2005, 13:28
Ik ben toch altijd zo blij dat we in een rechtstaat leven en dat ons gerecht hier zo goed en zo snel werkt. Wanneer plaatsen we onze flitspalen in Afrika ?
Omdat ze er niet me kunnen omgaan omdat het niet bij hun cultuur past? En ze dom te houden zodat gij lekker rijk en beschaafd kunt blijven. Slim gezien.

Nick_
30 september 2005, 14:47
Belziek moet eerst maar eens in eigen boezem kijken vooraleer zich weer internationaal aan te willen stellen!!!

Stellen ze zich dan aan door dit aanhoudingsbevel? :?
Uitleg graag.

Confucius
30 september 2005, 15:43
Omdat ze er niet me kunnen omgaan omdat het niet bij hun cultuur past? En ze dom te houden zodat gij lekker rijk en beschaafd kunt blijven. Slim gezien.

Ah, dat is zoals de Walen doen ?

Friedman
1 oktober 2005, 00:52
Wat zou je krijgen voor "misdaden tegen de menselijkheid" in belgië? 2 jaar voorwaardelijk en 5000€ boete? (boete is voor "te snel rijden door Louisalaan")

Jozef Ostyn
1 oktober 2005, 13:58
België maakt zich in deze weer eens grenzenloos belachelijk. Hoe moeten Belgische aanklagers en Belgische rechters in godsnaam gaan oordelen over de interne keuken van Tsjaad? Dit is een zuivere verkrachting van alle rechtsprincipes.

Jozef Ostyn
1 oktober 2005, 13:59
Stellen ze zich dan aan door dit aanhoudingsbevel? :?



Ja.

kelt
1 oktober 2005, 15:04
Ik ben toch altijd zo blij dat we in een rechtstaat leven en dat ons gerecht hier zo goed en zo snel werkt. Wanneer plaatsen we onze flitspalen in Afrika ?


idd :lol: