PDA

View Full Version : ABVV-militantenactie tegen SPa-beleid


de limburgse leeuw
11 oktober 2005, 21:16
MILITANTENACTIE voor het begin van het SP.A congres

ZATERDAG 15 OKTOBER
Van 9.00u tot 10.00u
CULTUREEL CENTRUM Hasselt

Als ABVV worden wij in de kranten uitgescholden voor achterlijk, conservatief, wereldvreemd, leugenachtig en misdadig. Dit omdat wij de angst en de onrust van de werknemers durven te vertolken. De staking werkte op de regering als een rode lap op een stier. Enkele SP.A politici hebben zich in de kranten van ons gedistantieerd. Wij willen hen duidelijk maken dat wij hen dit kwalijk nemen.
Bij het binnenkomen van het congres zullen de politici ons gekleed in het rood, in een rij en met de rug naar hen gedraaid, zien staan. Er zal een grote spandoek hangen: “als de SP.A ons in de steek laat dan keren wij hun de rug toe”
Het is in het ABVV niet gebruikelijk om actie te voeren tegenover het SP.A. Wij willen dit doen met de nodige sereniteit. Iedereen dient gedisciplineerd de ordewoorden te volgen.

Later op de dag:

WARME OPROEP om deel te nemen aan

MILITANTENCONCENTRATIE met info en discussie
over de eindeloopbaanmaatregelen van de regering.
MAANDAG 17 OKTOBER
19.00U
L.U.C. DIEPENBEEK (universiteit)

Doe mee aan onze info- en sensibiliseringscampagne.

Jullie zullen de volgende dagen heel veel info ontvangen over alle regeringsmaatregelen.
Wij hopen actie te kunnen voeren samen met het ACV die zich pas uitspreken op dinsdag 18 oktober.
Het ABVV heeft volgende week een federaal comité.

Namens het AC secretariaat Limburg

Rob Urbain 11/10/05

KingHagar
12 oktober 2005, 21:31
Interessante oproep, we zullen er zijn!

FallenByTheHand
12 oktober 2005, 21:54
later op de dag, hoe tellen jullie dagen in Limburg ?? ;)
tuss zaterdag 9u en maandag 19u zit bij mijn weten toch iets van een 60 uur tussen...

FallenByTheHand
12 oktober 2005, 21:57
wederom de vraag, hoeveel volk zal er zijn maandag ??

Pelgrim
14 oktober 2005, 09:38
Awel, als jij er naartoe gaat nog eentje meer ;)

FallenByTheHand
14 oktober 2005, 12:33
Der zal wellicht wel wat volk zijn uit Leuven, maar een deel uit Leuven (waaronder ik) heeft maandagavond afdelingsvergadering en kunnen dus niet.
(de andere helft heeft op een andere dag afdelingsvergadering)

de limburgse leeuw
15 oktober 2005, 01:11
later op de dag, hoe tellen jullie dagen in Limburg ?? ;)
tuss zaterdag 9u en maandag 19u zit bij mijn weten toch iets van een 60 uur tussen...

Ja, ik weet het, ik had het even slecht gelezen en daarom dacht ik dat ze zo slim waren geweest om beide activiteiten op één dag te houden. Maar dat bleek bij nadere beschouwing dus niet zo.

In ieder geval zal ik, ondanks chronisch tijdsgebrek en andere verwikkelingen, trachten om er zeker te zijn op zaterdagmorgen.

Tot ziens en bedankt voor jullie steun. !!!

driewerf
15 oktober 2005, 16:32
Kort verslag van de actie:
Er was ongeveer 250 man aanwezig, die met hun rug gekeerd een schande-haag (naar analogie met de erehaag) vormden. Daarbij was er over die haag twee spandoeken gespannen metr daarop de tekst; “als de SP.A ons in de steek laat dan keren wij hun de rug toe” over de doorgang heen zodat alle SP.a-ers eronderdoor moesten.
De meesten passeerden zonder boe of ba. Eentje is beginnen trekken en duwen met de actievoerders. Freya en Vandelanotte werden onthaald op een enorm fluitconcert.
Bruno Tobaack was de enige die in discussie is getreden met de actievoerders en het SP.a-beleid trachtte te verdedigen.
Na de actie hield een vankbondbureaucraat nog een korte toespraak, die compleet van de pot gerukt was. Hij stelde dat de SP.a het nu wel begrepen zou hebben en een beter beleid zou gaan voeren. Hoe idiooot kunt ge zijn? Nog illusies scheppen in de lulletjes rozewater van de SP.a, terwijl het net zij zijn die de grootste aanvallen lanceren. Ik heb dat na de toespraak nog geroepen, maar het ging verloren. Ik heb nog met een aantal actievoerders gebabbeld, en daar was dat ook het algemene gevoel. Het voorbeeld van de Linkspartei in Duitsland toont het potentieel voor de PVDA of de LSP.

FallenByTheHand
18 oktober 2005, 17:32
naaer t schijnt was er maandag ook iets van zo een aantal

de limburgse leeuw
19 oktober 2005, 09:23
naaer t schijnt was er maandag ook iets van zo een aantal

Ik denk dat het een en ander eens uitgeklaard zou moeten worden. Ik heb de indruk dat veel mensen elkaar voorbijlopen en dat er meer acties zijn dan nodig, maar te weinig militanten om eraan deel te nemen.

Dat is een malaise die ik ervaar zolang ik al bezig ben met politiek, vooral het laatste jaar.

Soms krijg ik ook onduidelijke info binnen, die verwarrend is. En waaruit ik moet besluiten dat er vanalles gebeurt, maar dat mensen nogal vaak langs elkaar doorlopen in het organiseren en communiceren van zaken. Ik denk dat het ook tijd is voor een 'centraal comité voor Limburgse Actie', waar we gezamenlijk met verschillende kleine groepen en ook basismilitanten uit de grote vakbonden kunnen samenwerken op regionaal niveau. De vorming van een echt waardevolle actiegroep met een antikapitalistisch doel is een 'must'.
Daarbij moet men ook eens leren vissen buiten het traditionele linkse vijvertje, zeker nu de groep armen en uitgeslotenen steeds groter wordt, en de basis van antikapitalistische en gesyndiceerde industriearbeiders steeds smaller. Ik wil geen afbreuk doen aan de idee van 'proletariërs aller landen, verenigt U', maar wil toch wel uitgaan van de sociale realiteit. En die realiteit is dat het echte proletariaat vaak werklozen zijn, waarvan 1/3 al snel in echte armoede vervalt, of dat het interimarbeiders zijn die maar af en toe een opdrachtje krijgen en dan weer op straat worden gezet.

De grote vakbonden vertegenwoordigen bijna uitsluitend de werkenden, arbeiders en bedienden, maar voor de anderen, die niet in de maatschappelijke profielen passen, wordt er niks ondernomen.

SOLIDARITEIT TUSSEN WERKLOZEN EN WERKENDEN NU !!!

FallenByTheHand
19 oktober 2005, 10:28
Je moet wel oppassen met delen van de vakbonden erbij te betrekken, in die zin dat als de bureaucratie erachter komt die delen wel eens heel snel kunnen klem gezet worden of zelfs uitgesloten. Vooraleer je een krachtsverhouding tov de vakbondstop hebt uitgebouwd, zou ik eerder voor een vrij 'informeel' netwerk ofzoiets gaan...
je kan bijvoorbeeld wel beginnen met uitwisselen informatie (als er ergens een staking uitbreekt bv)
vooraleer je ze echt gaat samenbrengen en verder organiseren (wat zeker ook dient te gebeuren, begrijp me niet verkeerd) moet je al wel een voldoende krachtsverhouding hebben uitgebouwd.

Jonas Elossov
19 oktober 2005, 13:11
Soms krijg ik ook onduidelijke info binnen, die verwarrend is. En waaruit ik moet besluiten dat er vanalles gebeurt, maar dat mensen nogal vaak langs elkaar doorlopen in het organiseren en communiceren van zaken. Ik denk dat het ook tijd is voor een 'centraal comité voor Limburgse Actie', waar we gezamenlijk met verschillende kleine groepen en ook basismilitanten uit de grote vakbonden kunnen samenwerken op regionaal niveau. De vorming van een echt waardevolle actiegroep met een antikapitalistisch doel is een 'must'.
Daarbij moet men ook eens leren vissen buiten het traditionele linkse vijvertje, zeker nu de groep armen en uitgeslotenen steeds groter wordt, en de basis van antikapitalistische en gesyndiceerde industriearbeiders steeds smaller.

Ik weet niet of je dat 'verwijt' ook aan osn richt, aamr daar is het niet van toepassing hoor. Ik denk dat wij zo goed als de enige politieke organisatie zijn die ons campagnes ook maandelijks naar de dop-lokalen richten...

de limburgse leeuw
22 oktober 2005, 14:52
Ik weet niet of je dat 'verwijt' ook aan osn richt, aamr daar is het niet van toepassing hoor. Ik denk dat wij zo goed als de enige politieke organisatie zijn die ons campagnes ook maandelijks naar de dop-lokalen richten...

Het verwijt was echt niet aan jullie gericht, maar aan zovele onduidelijke zaken die mijn mailbox passeren. En die komen niet van jullie.

Jullie acties aan de doplokalen lijken me wel goed te zijn.

Vandaag was er een gemeenschappelijke vakbondsactie in Lanaken. De werkers van Sappi (Papierproducent) trokken op naar het gemeentehuis en de burgemeester is komen beloven dat hij contact zal opnemen met de directie om de onderhandelingen over de CAO (die totaal vastgelopen zijn) opnieuw te beginnen.
Zowel militanten van ACV als van ABVV zijn het erover eens dat de arrogante houding van SAPPI er teveel aan is en dat verdere acties zullen volgen indien de directie niet van plan is een toegeving te doen.

de limburgse leeuw
22 oktober 2005, 18:20
Op Indymedia vonden wij volgend verslag:

http://www.indymedia.be/news/2005/10/100221_comment.php#100233

Er staan ook foto's op van mensen die hebben meegedaan met de actie 'toon uw rug aan de SPa'.