PDA

View Full Version : Het politiek correcte denken


Truder
8 juni 2002, 13:29
Van waar komt de term "politiek correct denken" en wie heeft het uitgevonden?

Wel dit is wat Derk-Jan Eppink er over weet.
Voor degene die de persoon niet kennen, hij is Nederlander, was vroeger journalist bij De Standaard. En werkt nu als woordvoerder bij Bolkenstein op het Europese parlement.

De term "Politiek Correct Denken" komt uit de jaren '60, en is eigenlijk door de Amerikaanse universiteiten bedacht.
Men heeft daar gezegd, we gaan de hele maatschappij maakbaar maken. En de mensen moeten denken wat wij vinden. Er is toen een bovenbouw gekomen die dat ging bepalen, en de onderbouw moest luisteren.

Daarom noemt men het politiek correcte denken ook wel eens "Het Cultureel Marxisme", omdat men als het ware de maatschappij wil programmeren.

Dat politiek correcte denken is van Amerika overgekomen naar Europa, en vindt je hier nu in verschillende schakeringen terug.

Derk-Jan Eppink zegt er ook nog bij: "Ik ben er altijd een tegenstander van geweest, want ik geloof in democratie en in het vrije debat, en dat is namelijk de noodzakelijke zuurstof voor een democratie".

Vanwaar komt nu het verketteren van anderdenkende vogens Derk-Jan Eppink...
Dat namen geven aan politieke tegenstanders zoals racist, fascist, nazi, enz..
Daar zijn de Franse communisten mee begonnen.
Waarom? Om van hun politieke tegenstanders vanaf te zijn, door te zeggen die mensen deugen niet, daar moet je niet mee praten, weg met hen.
En dat is het verketteren, dat overkomt vele mensen die een vrij debat willen, en die dat niet mogen voeren.

Knuppel
21 juni 2002, 19:18
Toffe gast die Derk Jan! Nederlander natuurlijk. Daar weten ze tenminste wat "democratie" betekent. Een "cordon sanitaire" heet daar trouwens een "schutkring" en dient er voor zieke dieren inplaats van mensen...

Truder
24 juni 2002, 15:30
Toffe gast die Derk Jan! Nederlander natuurlijk. Daar weten ze tenminste wat "democratie" betekent. Een "cordon sanitaire" heet daar trouwens een "schutkring" en dient er voor zieke dieren inplaats van mensen...

De Knuppel?
De stok in het hoederhok? :D

Kwarteltje
24 juni 2002, 21:02
Wel, die Derk-Jan Eppink is best een interessante persoon. Wordt vaak geïnterviewd en geciteerd in de Belgische omdat hij een frisse kijk heeft op de Belgische politiek, en natuurlijk ook als kenner van de Nederlandse politiek.
Als ik mij niet vergis was hij bij de laatste verkiezingen ook adviseur van Fritz Bolkestein

Kwarteltje

Truder
25 juni 2002, 03:49
Wel, die Derk-Jan Eppink is best een interessante persoon. Wordt vaak geïnterviewd en geciteerd in de Belgische omdat hij een frisse kijk heeft op de Belgische politiek, en natuurlijk ook als kenner van de Nederlandse politiek.
Als ik mij niet vergis was hij bij de laatste verkiezingen ook adviseur van Fritz Bolkestein

Kwarteltje

Idd je vergist je niet, en hij is een tijdje journalist geweest bij De Standaard. Ik denk dat heij met zijn analyse zeer dicht bij de waarheid zit.

Truder
10 juli 2002, 09:29
Eens bovenaan zetten, past bij sommige actuele onderwerpen. :wink:

Pieterjan
10 juli 2002, 10:09
Ik denk dat hij met zijn analyse zeer dicht bij de waarheid zit.


Uw waarheid of dé waarheid?

Truder
10 juli 2002, 10:12
Ik denk dat hij met zijn analyse zeer dicht bij de waarheid zit.


Uw waarheid of dé waarheid?

Ik heb niet de prententie te denken De waarheid in pacht te hebben.
Dat soort Ubermensch gevoel laat ik met alle plezier over aan onze zelfbenoemde politiek correcte vrienden. Zij die andersdenkende demoniseren om toch maar hun waarheid op het voorplan te krijgen.

Pieterjan
10 juli 2002, 10:17
Met andere woorden uw waarheid zou wel eens heel erg kunnen afwijken van de waarheid?!?

Truder
10 juli 2002, 10:20
Met andere woorden uw waarheid zou wel eens heel erg kunnen afwijken van de waarheid?!?

Jij blijkt De waarheid in pacht te hebben. Vertel me wat is De waarheid.

Pieterjan
10 juli 2002, 10:25
Jij blijkt De waarheid in pacht te hebben. Vertel me wat is De waarheid.


Wel, de waarheid is dat er geen waarheid is!

Godfried
10 juli 2002, 10:28
Jezus zei: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Zoek dus niet langer. De Waarheid bestaat en kan betracht worden.

Truder
10 juli 2002, 10:29
Jij blijkt De waarheid in pacht te hebben. Vertel me wat is De waarheid.


Wel, de waarheid is dat er geen waarheid is!

Hoe kan je dan van iets afwijken dat er niet is?

Je zit maar te mekkeren over een waarheid, en dat we er wel eens ferm zouden kunnen afwijken. Waarom blijf je niet gewoon bij het onderwerp?
Geen argumenten, of kan je uw ongelijk niet toegeven?

Truder
10 juli 2002, 22:25
Dat dacht ik al. ;)

Knuppel
13 juli 2002, 10:47
Ik zal je zeggen wat DE waarheid is, Intruder. Politiek correcten eigenen zich ALTIJD en met alle middelen het grote gelijk toe, zelfs als ze ongelijk hebben en Vlaams Blokkers krijgen het NOOIT, zelfs niet als ze al eens gelijk hebben.
Niet teveel van aantrekken dus . De toekomst leert ons vanzelf wel wat we onszelf en anderen wijsmaken over DE waarheid in dit land.

Truder
13 juli 2002, 12:11
Idd Knuppel ipv met de mensen te praten, praten ze tegen de mensen.
Ze luisteren niet naar wat er gezegd word.

Knuppel
13 juli 2002, 20:24
"Ze" luisteren niet naar wat een behoorlijk aantal mensen zegt en dat is hun goed recht. "ZE" hebben immers "den dikste". Dat is een uitdrukking van huis uit. Een andere is: "Wie niet horen wil moet voelen". En voelen doen "ze" blijkbaar nu al, te zien aan wat voor brokken er in hun geheel worden doorgeslikt om toch maar tot het einde van de legislatuur te kunnen blijven zitten.
Nog één jaartje en we zullen weten of "het succes van de regering Verhofstadt zal kunnen afgemeten worden aan het terugdringen van het Blok".
Dat wordt lachen, brullen en gieren vrees ik...
Als al een logebroeder als Luc Van der Keelen zijn eigen maten begint op de vingers te tikken met de regelmaat van een klok...

Truder
14 juli 2002, 11:19
Dan kunnen ze weer roepen over het signaal van de burger.
Dan zijn ze weer verbaast over de "zwarte" zondag. :roll:

Ronson
15 juli 2002, 21:40
Ik heb eens gelezen over het onderscheid tussen verdraagzaamheid en tolerantie. Verdraagzaamheid betreft de persoon, veronderstelt een persoonlijke relatie en heeft een innerlijke verhouding tot de waarheid.
Tolerantie daarentegen is berekenend, beperkt zich tot de opvattingen en gedragingen van mensen en blijft uiterlijk aan de waarheid.
Het lijkt er dan ook op dat in onze moderne liberale samenleving geïnstitutionaliseerde tolerantie dikwijls als schaamlap dient voor wezenlijke onverdraagzaamheid. Het is namelijk veel moeilijker verdraagzaamheid op te brengen dan tolerant te zijn.