PDA

View Full Version : Noord-Ierland: Oranjemarsen zonder incidenten


Bluelagune
7 juli 2003, 13:23
Onder scherpe veiligheidsmaatregelen heeft de protestantse Oranje-orde in Noord-Ierland zondag haar jaarlijkse, omstreden en dikwijls door uitbarstingen van geweld vergezelde optocht in het stadje Portadown (graafschap Armagh) gehouden. De manifestatie verliep dit jaar vreedzaam, niettegenstaande het feit dat de verscheidene honderden leden van de geheime loge met hun oranjekleurige sjaals en bowler-hoeden door een politie-barricade verhinderd werden door de katholieke straat Garvaghy Road te marsjeren.


Hierbij is wééral eens duidelijk gemaakt wie hier de "onverdraagzamen" zijn.Hoewel ik het ook niet altijd eens ben met die Oranjemannen vind ik toch dat ze het recht hebben om op straat te macheren zonder flessen en bommen naar hun hoofd te krijgen gegooid. De loyalisten zijn klaar voor vrede, de Replublikeinen blijkbaar niet.


http://www.scottishloyalists.com/images/armeduff.jpg

Loyalistische UFF-muurschildering in Oost-Belfast

Calle
7 juli 2003, 13:35
Interessante redenering.

Wie daagt er hier uit ? Het zijn net de loyalisten die agressief tewerkgaan.

Ze willen niet liever dan een conflict uitlokken.

Mieke 79
7 juli 2003, 13:39
Waarom staat in de poll 'zolang de meerderheid het wil'? Dit staat helemaal niet vast voor Noord-Ierland.

Bluelagune
7 juli 2003, 13:41
Interessante redenering.

Wie daagt er hier uit ? Het zijn net de loyalisten die agressief tewerkgaan.

Ze willen niet liever dan een conflict uitlokken.


Ik geef toe dat de Loyalisten vroeger zéér onverdraagzaam omgingen met de katholieke minderheid maar IRA/Seinn Feinn zitten nu mee in de Noord-Ierse regering en toch zullen ze niet rusten tot Ierland Verenigd is met de Ierse replubliek. Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om een Brits Noord-Ierland te hebben waar zowel katholieken als protestanten vreedzaam kunnen samenleven.

Mieke 79
7 juli 2003, 13:42
Het conflict in Noord-Ierland gaat niet alleen om katholiek versus protestant. Het gaat om discriminatie, niet louter religie. Er zijn overigens ook vele protestanten die de regio liever bij Ierland hadden gezien.

Mieke 79
7 juli 2003, 13:47
Zoals er ook katholieken ginder zijn die liever bij de UK blijven. Economy hé!

Mieke 79
7 juli 2003, 13:48
Heel interessant om te lezen:
http://cain.ulst.ac.uk/othelem/research/nisas/rep5c2.htm

Johan C.
7 juli 2003, 14:53
Ik ben een voorstander van de Ierse republliek. Mensen die mij kennen weten dat ik het huidige Sinn Feinn steun in haar vredesondehandelingen. Maar ik sommige protestanten wel heel goed begrijpen dat ze er niet happig op zijn om straks deel te gaan uitmaken van het Katholiekste Europese land waar de Paus nog altijd wordt gezien als zaligmakend. Maar goed, dit laatste is een randopmerking van religieuze aard.

Objectief gezien moeten Oranjemarchen natuurlijk kunnen. Helaas worden ze misbruikt om de spanningen nog eens extra te doen oplaaien.

Mieke 79
7 juli 2003, 15:00
Ik heb een halfjaar politieke wetenschappen gestudeerd in Ierland en toen ook een aantal keer in Noord-Ierland geweest.
Ik ben ook voorstander van de Ierse republiek en ik vind dat er rond 1921 grote blunders gebeurd zijn. Veel leed, geweld, doden enzovoort hadden vermeden kunnen worden... nu is het natuurlijk allemaal niet zo simpel meer op te lossen...

Babeth
7 juli 2003, 15:38
"Four Green Fields" door The Dubliners:

What did I have, said the fine old lady
What did I have, this proud old lady did say
I had four green fields, each one was a jewel
But strangers came, to try and take them from me
But my fine strong sons, they fought to save my jewels
They fought and they died
And that is my grief, said she

Long time ago, said the fine old lady
Long time ago, this proud old lady did say
There was war and death, plundering and pillage
My children starved by mountain, valley and stream
And their wailing cries, they reached the very heavens
And my four green fields
Ran red with their blood said she

What have I now, said the fine old lady
What have I now, this proud old lady did say
I have four green fields, one of them's in bondage
In strangers' hands, that tried to take it from me
But my sons had sons, as brave as were their fathers
And my four green fields
Will bloom once again said she

And my four green fields
Will bloom once again... said she

(Noot: Ierland bestond vroeger uit 4 koninkrijken, vandaar de verwjizing naar "vier groene weiden")

Ik denk niet dat de haat en verdeeldheid snel zal verdwijnen. Maar ik weet dat Engeland al generaties lang een stuk land bezet houdt zonder dat de rest van de wereld daar iets om geeft.

Pat
7 juli 2003, 18:40
Merkwaardig dat die oranjemarsen per sé door de Katholieke wijken moeten lopen. Er zou niets mis zijn met die marsen indien ze om een boogje om die wijken heen liepen maar dan missen ze hun doelstelling, namelijk provocatie.

Bluelagune
7 juli 2003, 21:16
Merkwaardig dat die oranjemarsen per sé door de Katholieke wijken moeten lopen. Er zou niets mis zijn met die marsen indien ze om een boogje om die wijken heen liepen maar dan missen ze hun doelstelling, namelijk provocatie.

Waarom provocatie??? Er zijn ook katholieken die in Loyalistische wijken werken hoor. Is dat dan ook een provocatie. Noord-Ierland blijft best Brits, als Ulster verenigd wordt met de Ierse replubliek gaan alle loyalistische para-militairen de wapens opnemen en breekt er een burgeroorlog uit. Dit is dus best wel te vermijden.

TomB
7 juli 2003, 22:02
Waarom provocatie??? Er zijn ook katholieken die in Loyalistische wijken werken hoor.

Ge hebt gelijk, het is daarom dat het VB graag betoogt in Borgerhout: Er zijn daar ook marrokanen die graag veiligheid hebben. :lol:

Peterdinges
7 juli 2003, 23:29
Het conflict in Noord-Ierland gaat niet alleen om katholiek versus protestant. Het gaat om discriminatie, niet louter religie. Er zijn overigens ook vele protestanten die de regio liever bij Ierland hadden gezien.

Het conflict gaat tegenwoordig zelfs helemaal niet meer om religie. Het komt er gewoon op neer dat de Engelsen (al dan niet in naam) protestants waren en de Ieren (ook al dan niet in naam) katholiek waren/zijn. Voor mij zijn het noch katholieken nog protestanten, wie de wapens opneemt noem ik geen Christen.

Doomy
8 juli 2003, 02:28
Veel van die para-militaire organizaties blijken in de praktijk maffiagroepen te zijn die grof geld verdienen aan misdaad (drugs, afpering,...) onder het mom van een vrijheidsstrijd. Het komt trouwens vaker voor dat bevrijdingsbewegingen ordinaire maffia-organizaties worden. Het ideaal waarvoor ze strijden is dan gewoon een schammlapje/dekmantel voor hun werkelijke aktiviteiten geworden.

Jan van den Berghe
8 juli 2003, 07:57
Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om een Brits Noord-Ierland te hebben waar zowel katholieken als protestanten vreedzaam kunnen samenleven.

En waarom zou dat niet mogelijk zijn in een verenigd Ierland?

Jan van den Berghe
8 juli 2003, 08:03
Waarom provocatie??? Er zijn ook katholieken die in Loyalistische wijken werken hoor. Is dat dan ook een provocatie.

Kom jongen, tussen ergens gaan werken en met grote trom en met veel gedruis door katholieke wijken defileren is er een wereld van verschil. Even opmerken dat het leven in Noord-Ierland tamelijk gescheiden verloop: katholieken werken bij katholieken en protestanten zoeken bij protestanten een baantje. Onlangs was er nog op de tv een interessante reportages over de taxibedrijven in Belfast. Hieruit kom men vernemen dat een bedrijf katholiek of protestants was, maar dat er geen gemengd werknemers publiek voorkwam.

Noord-Ierland blijft best Brits, als Ulster verenigd wordt met de Ierse replubliek gaan alle loyalistische para-militairen de wapens opnemen en breekt er een burgeroorlog uit. Dit is dus best wel te vermijden.

En nu hebben we het IRA en zijn nog radicalere splintergroepjes. Ook dat het geweld door hen veroorzaakt is het best te vermijden. Noord-Ierland bij Groot-Brittannië is dus geen optie: er moeten andere uitwegen gezocht worden.

Jan van den Berghe
8 juli 2003, 08:05
Voor mij zijn het noch katholieken nog protestanten, wie de wapens opneemt noem ik geen Christen.

Daar ben ik het als belijdend christen helemaal niet mee akkoord: zelfverdediging is toegestaan. En in het verleden werden de katholieken zwaar gediscrimineerd en ondervonden lichamelijk daarvan zelfs de gevolgen. Wie een beetje de geschiedenis van Noord-Ierland kent, weet hoe schrijnend het op bepaalde ogenblikken allemaal geweest is.

Jan van den Berghe
8 juli 2003, 08:06
Ge hebt gelijk, het is daarom dat het VB graag betoogt in Borgerhout: Er zijn daar ook marrokanen die graag veiligheid hebben. :lol:

Nog zo iemand die blijkbaar gebiologeerd is door het Vlaams Blok. Bent u dan niet in staat een discussie te voeren zonder daarbij te pas en te onpas (vooral dat laatste) het Vlaams Blok te betrekken?

Jan van den Berghe
8 juli 2003, 08:09
Waarom staat in de poll 'zolang de meerderheid het wil'? Dit staat helemaal niet vast voor Noord-Ierland.

Inderdaad. De bevolkingsevolutie is al vele jaren in het voordeel van de katholieken: het aantal katholieken is sterk toegenomen in vergelijking met de maar lichte groei en zelfs stagnatie onder de protestanten. In heel veel delen van Noord-Ierland zijn de katholieken nu in de meerderheid. Een volksraadpleging zou die gegevenheid bevestigen. Daarom ook dat de Britse regering helemaal niet happig is om zoiets te organiseren.

Mieke 79
8 juli 2003, 09:09
Noord-Ierland blijft best Brits, als Ulster verenigd wordt met de Ierse replubliek gaan alle loyalistische para-militairen de wapens opnemen en breekt er een burgeroorlog uit. Dit is dus best wel te vermijden.

Het leek me juist eerder dat er nu reeds veel problemen zijn met het geweld en de misdaad van de loyalisten (wapenhandel/drugs/...). Door die vete tussen UFF/UDA en UVF o.a. Hoe noemt die heerser van de Shankill Road weer die terug de cel in gevlogen is?
Nu ja, het IRA zijn natuurlijk ook terroristen, maar hoe die loyalistische paramilitairen te werk gaan, is al even triestig. Een protestantse man die durft verkering te hebben met een katholiek meisje in Belfast, zal eerder moeten opletten dan het meisje, heb ik de indruk...

Bluelagune
8 juli 2003, 10:16
Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om een Brits Noord-Ierland te hebben waar zowel katholieken als protestanten vreedzaam kunnen samenleven.

En waarom zou dat niet mogelijk zijn in een verenigd Ierland?


Door de eeuwen héén hebben we al gemerkt hoe vaak de protestanten (net als de Joden) vervolgd zijn geweest door de Roomse dictators. Er is géén absolute garantie dat in een "Verenigd Ierland" de protestantse minderheid niet zal worden gediscrimineerd. Trouwens als de terroristen van Sein Feinn en de IRA hun zin krijgen zullen de loyalisten van de UVF/UDA/UFF een soort nieuwe guerilla-oorlog beginnen. Géén enkele Loyalist zal dit pikken dat hij zich moet schikken naar de wetten van het katholieke Ierland. Mss gewoon een onafhankelijk Noord-Ierland los van Groot-Brittanië en de Ierse replubliek waar katholieken en Protestanten één regering vormen dat lijkt me een betere oplossing.

Mieke 79
8 juli 2003, 10:24
Door de eeuwen héén hebben we al gemerkt hoe vaak de protestanten (net als de Joden) vervolgd zijn geweest door de Roomse dictators. Er is géén absolute garantie dat in een "Verenigd Ierland" de protestantse minderheid niet zal worden gediscrimineerd. Trouwens als de terroristen van Sein Feinn en de IRA hun zin krijgen zullen de loyalisten van de UVF/UDA/UFF een soort nieuwe guerilla-oorlog beginnen. Géén enkele Loyalist zal dit pikken dat hij zich moet schikken naar de wetten van het katholieke Ierland. Mss gewoon een onafhankelijk Noord-Ierland los van Groot-Brittanië en de Ierse replubliek waar katholieken en Protestanten één regering vormen dat lijkt me een betere oplossing.

Er is al 'devolution' hé met een eigen parlement Stormont (voortgekomen uit het Belfast agreement). Da's niet gehele onafhankelijkheid, maar wel een stap erheen. Maar kgeloof dat onlangs in april het opgedoekt is omdat het daar constant boel is... Groot-Brittanië zou dat verder moeten uitwerken ginder met eigen bevoegdheden voor Noord-Ierland ipv. op verschillende keren deze bevoegdheden weer in te trekken.

In ieder geval is er volgens mij nu al een soort oorlog UVF/UDA/UFF hoor. Je kan niet zeggen dat die nu braafkes niks mis doen, maar dat ze in gang zouden schieten moest er iets veranderen.

Babeth
8 juli 2003, 13:04
Eigenlijk zijn Palestina en Israël niet de enige landen in de wereld waar ze dit probleem hebben hè ?

coosie
9 juli 2003, 16:54
Als je het aan de Ieren (van de republiek) zelf vraagt, de ene vindt dat het noorden bij de republiek hoort, de andere trekt het zich niet aan, nog een andere vindt dat het noorden bij GB moet blijven en nog een andere vindt dat het noorden maar onafhankelijk moet worden.

Raar maar, wat ik ondervonden heb, hoe meer naar het zuiden in de republiek, hoe meer IRA sympathisanten.....

Tjolder
9 juli 2003, 22:22
Waarom provocatie??? Er zijn ook katholieken die in Loyalistische wijken werken hoor. Is dat dan ook een provocatie.

Tuurlijk is het provocatie. Een gewonnen slag herdenken van honderden jaren ervoor en perse door de verliezers hun wijken trekken. :roll:

Hoe denk je dat de Duitsers zouden reageren moesten de Russen ieder jaar een defile houden in Berlijn met tanks ter herinering aan de overwinning in WOII .

Misschien kunnen wij op 11 Juli eens een optocht houden in Parijs. Met alle wapenschilden en namen van Franse ridders die we over de kling hebben gejaagd. :twisted:

Hoezo provocatie ????

Johan C.
9 juli 2003, 22:35
Door de eeuwen héén hebben we al gemerkt hoe vaak de protestanten (net als de Joden) vervolgd zijn geweest door de Roomse dictators. Er is géén absolute garantie dat in een "Verenigd Ierland" de protestantse minderheid niet zal worden gediscrimineerd

Hier heeft u een punt. Ik ben persoonlijk ook protestant en kan me daar wel iets bij voorstellen ja. De republiek Ierland is op dat vlak nog achterlijker dan pakweg Spanje. Maar in principe gaat de discussie daar niet over! Vele Sinn Feinn leden zijn gewoon ongelovigen net zoals vele loyalisten. Het probleem is een politiek probleem, de Ieren zijn al genoeg uitgebuit door de Engelsen! Dat volk heeft ongelofelijk geleden in het verleden. Ik ga voor de republiek Ierland waarin volledige godsdienstvrijheid wordt gegarandeerd.

Mieke 79
9 juli 2003, 22:38
Waarom provocatie??? Er zijn ook katholieken die in Loyalistische wijken werken hoor. Is dat dan ook een provocatie.

Tuurlijk is het provocatie. Een gewonnen slag herdenken van honderden jaren ervoor en perse door de verliezers hun wijken trekken. :roll:

Hoe denk je dat de Duitsers zouden reageren moesten de Russen ieder jaar een defile houden in Berlijn met tanks ter herinering aan de overwinning in WOII .

Misschien kunnen wij op 11 Juli eens een optocht houden in Parijs. Met alle wapenschilden en namen van Franse ridders die we over de kling hebben gejaagd. :twisted:

Hoezo provocatie ????

Trouwens, de katholieken moesten in de jaren '70 eens van hun parcours afwijken door de verkeerde wijken ze. Ongewapenden werden overhoop geschoten... Remember Bloody sunday.