PDA

View Full Version : Mag frans als taal op dit forum?


circe
15 december 2005, 21:39
Nee, natuurlijk niet. Dat zou de discussiekwaliteit niet ten goede komen. Het Nederlands wordt hier gewoon gehanteerd, terwijl als er Franse discussies zouden ontstaan er een heel deel van de forumgangers gaan wegblijven omdat ze de taal niet machtig zijn.
België is in theorie tweetalig en daar blijft het bij.

8O ik leer hier alle dagen bij!

Nu dacht ik toch begot dat Vlaanderen ééntalig Nederlands was, Wallonie ééntalig Frans, dat in de Duitstalige gebieden (Ohne name, ingepikt na den oorlog) Duits de officiele taal was, en dat in het ingepikte BRUSSEL (dat midden in Nederlandstalig gebied ligt) TWEEtaligheid is behouden;

Wie zegt nu dat Belgie tweetalig is?

Weezer
12 oktober 2008, 23:19
Nou?

Jedd
12 oktober 2008, 23:55
politics.BE

donc 'oui'

en Duits moet ook kunnen.

Internaut
13 oktober 2008, 00:36
Het is nog altijd een Vlaams forum dacht ik bestaande uit mensen die als moedertaal Nederlands hadden. Als je u uitdrukt in een andere taal ben je minder machtig want je kan je minder goed uitdrukken. Eventueel in een apart forum moet dat zeker kunnen.
We willen in de eerste plaats dat mensen worden aangemoedigd het Nederlands te leren en dat ook te spreken. Als ze zich Belg voelen wel dan is het minste wat je kan vragen dat ze de 2 talen spreken. .be is maar een simpel internet domeinnaam extensie. Was het .com was het plots amerikaans of wat ? Heeft er geen bal mee te zien.

maddox
13 oktober 2008, 01:33
Iemand die zich steevast in het Frans, of eenderd welke andere taal wil laten lezen, zal het toch moeten doen met een minder groot publiek, en zal zowiezo met vooroordelen om moeten gaan.

Voor mij is het an sich geen probleem , maar ik ga op vele van die "anderstalige" teksten zelfs niet in gaan. Simpel toch.

Derk de Tweede
13 oktober 2008, 07:02
Non!

vlijmscherp
13 oktober 2008, 07:03
ik zie niet in waarom niet?

Jazeker
13 oktober 2008, 07:23
ik zie niet in waarom niet?

Ik zie wel waarom niet. We moeten hier kunnen praten met elkaar he.

vlijmscherp
13 oktober 2008, 07:24
Ik zie wel waarom niet. We moeten hier kunnen praten met elkaar he.

dat is het probleem van die Franstaligen hé.

manta
13 oktober 2008, 07:24
Neen .
't Zou voor nog meer misverstanden zorgen ...
't Is een lelijke taal ...

Zwartengeel
13 oktober 2008, 07:25
dat is het probleem van die Franstaligen hé.

Mag jij Nederlands gebruiken op het forum van Le Soir, vlijmscherp?

vlijmscherp
13 oktober 2008, 07:28
Mag jij Nederlands gebruiken op het forum van Le Soir, vlijmscherp?

er is daar zelf een Nederlandstalig forum. en er zijn er die enkel in het Nederlands schrijven hoor. maar hun publiek is natuurlijk klein.....

manta
13 oktober 2008, 07:30
er is daar zelf een Nederlandstalig forum. en er zijn er die enkel in het Nederlands schrijven hoor. maar hun publiek is natuurlijk klein.....

Euh , Halloo ...
http://forum.politics.be/forumdisplay.php?s=&daysprune=&f=112 ;-)

circe
13 oktober 2008, 07:43
dat krijgt ge nu als ge bijna drie jaar wacht om op mijn vraagske te antwoorden.

Ik weet begot niet meer waarom ik deze topic opende!

Jazeker
13 oktober 2008, 07:51
Neen .
't Zou voor nog meer misverstanden zorgen ...
't Is een lelijke taal ...

2

Nelle
13 oktober 2008, 07:52
nee

Jazeker
13 oktober 2008, 07:52
dat krijgt ge nu als ge bijna drie jaar wacht om op mijn vraagske te antwoorden.

Ik weet begot niet meer waarom ik deze topic opende!

O wee.... ik had dat niet eens door. Ik slaap nog, vrees ik.

Zwartengeel
13 oktober 2008, 08:10
O wee.... ik had dat niet eens door. Ik slaap nog, vrees ik.

Een draad die drie jaar onaangeroerd is gebleven... Weezer is jaloers, denk ik.

Anna List
13 oktober 2008, 08:16
dit forum is privé initiatief, dus als het voor de organisatoren goed is, kan het, geen taalwetgeving die dat tegenhoudt.

voor mijn part doen ze maar

ik denk enkel dat ze bijzonder weinig posts zullen genereren

en aan de redactie een tip : hou die items dan apart in een subrubriek, want als er op de lijst nieuwe items constant de helft franstalige items gaat terechtkomen (waar ik niet in geinteresseerd ben en niet op zit te wachten), dan ga ik (en ik denk ook nog anderen) afhaken en wel een ander forum zoeken ...

Jazeker
13 oktober 2008, 08:17
Een draad die drie jaar onaangeroerd is gebleven... Weezer is jaloers, denk ik.

[azert/system/mitgard/...]'t is nen 'Ollander, he[/azert/system/mitgard/...]

Zwartengeel
13 oktober 2008, 08:28
[azert/system/mitgard/...]'t is nen 'Ollander, he[/azert/system/mitgard/...]

Met die Calvinisten hebben wij niets gemeen. Wij zijn Fransen!

Jazeker
13 oktober 2008, 08:29
Met die Calvinisten hebben wij niets gemeen. Wij zijn Fransen!

Ok, nu staat mijn haar echt omhoog...

Zwartengeel
13 oktober 2008, 08:37
Ok, nu staat mijn haar echt omhoog...

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3740069&postcount=361

Leest ende huivert...

Kim
13 oktober 2008, 09:09
Ik heb er geen probleem mee wanneer zaken geïllustreerd worden in een andere taal. Vaak zie je hier ook Engelstalige artikels verschijnen.

Topics opstarten in een andere taal ligt ietwat anders. Nederlands is hier de voertaal van de meeste mensen en dan is het niet altijd makkelijk om de discussie te volgen. Zo ook voor Engels uiteraard.

Jazeker
13 oktober 2008, 09:12
http://forum.politics.be/showpost.php?p=3740069&postcount=361

Leest ende huivert...

Ok, nu ben ik compleet van de kaart.

Jazeker
13 oktober 2008, 09:15
Ik heb er geen probleem mee wanneer zaken geïllustreerd worden in een andere taal. Vaak zie je hier ook Engelstalige artikels verschijnen.

Topics opstarten in een andere taal ligt ietwat anders. Nederlands is hier de voertaal van de meeste mensen en dan is het niet altijd makkelijk om de discussie te volgen. Zo ook voor Engels uiteraard.

Ik volg je hierin wel. Maar ik neem aan dat Engels momenteel toch wel de internationale voertaal is. Best te vermijden lijkt me, maar een heel interessant artikel gaan vertalen, daar kruipt ook tijd in, natuurlijk.

Groentje-18
13 oktober 2008, 09:18
België heeft bij mijn weten drie officiele landstalen.
En als de moderatie het toelaat kan me berichten posten in eender welke taal. De vraag is dan of men veel respons gaat krijgen en of men, bij een overvloed aan andere talen, dan de huidige gebruikersgroep niet zal verdringen en verjagen naar een Nederlandstalig forum. Ik ga te lui zijn denk ik om een Duitse of Franse discussie te volgen en ik beheers het niet goed genoeg om vlotjes mee te praten over politiek, financiën, maatschappelijke ontwikkelingen, ...

Het mag dus, maar is er behoefte aan? Ik denk het niet.
De hoofdpagina is ook in het Nederlands dus ik kan me moeilijk voorstellen dat het forum echt veel Frans- Duits of anderstalige bezoekers zal krijgen, tenzij ze vlot Nederlands kunnen.

abou Anis
13 oktober 2008, 09:21
Moet kunnen, al zou het al geweldig zijn als de 'nederlands'taligen op dit forum een beetje moeite deden om zich in correct nederlands uit te drukken.

PollyCorrect
13 oktober 2008, 09:24
Ik spreek 90% van de tijd Frans sinds zo'n 20 jaar, maar vind het een rottaal.
Eén van de redenen dat ik het leuk vind hier 'uit te hangen', is omdat er NL wordt geouweklepzeikt, daar heb ik behoefte aan.

Maar verder vind ik Engels de absolute topper, hoewel niet noodzakelijk voor dit forum.

circe
13 oktober 2008, 09:27
Polly meiske toch, als je als Nederlandstalige in Brussel woont MOET je gewoon ten allen tijde Nederlands praten, tenzij jij iets nodig hebt en het anders niet kan krijgen, of tenzij ze je anders het mes op de keel zetten (martelaren hebben we niet nodig).

Maar in supermarkten, café's, restaurants, openbare evenementen en zo, waar ze vooral JOUW GELD nodig hebben: slechts één taal: NEDERLANDS;

Je zal zien hoeveel lol je daarmee kunt hebben als je een beetje vasthoudend bent.

Jazeker
13 oktober 2008, 09:27
Ik spreek 90% van de tijd Frans sinds zo'n 20 jaar, maar vind het een rottaal.
Eén van de redenen dat ik het leuk vind hier 'uit te hangen', is omdat er NL wordt geouweklepzeikt, daar heb ik behoefte aan.

Maar verder vind ik Engels de absolute topper, hoewel niet noodzakelijk voor dit forum.

Pollywolly als stem van de rede... :hug:

Kim
13 oktober 2008, 09:34
Moet kunnen, al zou het al geweldig zijn als de 'nederlands'taligen op dit forum een beetje moeite deden om zich in correct nederlands uit te drukken.

P.be is een forum voor iedereen. Je kan en mag niet verwachten dat iedereen hier hooggeletterd is en correct abn spreekt.

PollyCorrect
13 oktober 2008, 09:36
Polly meiske toch, als je als Nederlandstalige in Brussel woont MOET je gewoon ten allen tijde Nederlands praten, tenzij jij iets nodig hebt en het anders niet kan krijgen, of tenzij ze je anders het mes op de keel zetten (martelaren hebben we niet nodig).

Maar in supermarkten, café's, restaurants, openbare evenementen en zo, waar ze vooral JOUW GELD nodig hebben: slechts één taal: NEDERLANDS;

Je zal zien hoeveel lol je daarmee kunt hebben als je een beetje vasthoudend bent.

Mijn werkomgeving is tegenwoordig 100% Franstalig (ééntalig). Daar kan ik weinig aan doen verder, behalve af en toe met iemand Engels spreken om wat mentale oxygen te krijgen.

Ik vind Frans steeds meer bekrompen, betweterig, onflexibel, oncreatief, ouderwets en truttig. In het Frans kun je een ding maar op één manier zeggen. Humor is er al helemaal niet bij. Frans mogen ze wat mij betreft afschaffen. Maar ja, ik spreek en schrijf het perfect dus het helpt bij mijn broodwinning.

Je zou verstelt staan, in Brussel spreekt iedereen je aan in het frans, maar de Werkende Mens is vaak Vlaams hoor. De postbode, de melkboer, hier en daar aan loketten enz, allemaal Nederlandstaligen. En dan natuurlijk van de kabeltelevisie, de wegenwerkers, de techniekers allerhande, allemaal Vloemingen. Maar meestal wonen die hier niet, ze komen alleen maar zwoegen en gaan dan gauw weer weg.
Oh en dan is er natuurlijk de artsy wereld, allemaal Vlamingen die aan Kunst komen doen in het centrum van de stad (Dansaert enz).

Ik zal het eens vaker proberen ,circeltje. Vanmorgen nog keek ik op de site van de Brusselse gemeente waar ik nu woon, en daar is één manneke voor "Nederlanstalige Zaken". En nee, dat is niet dezelfde die zich ook met politie en milieu enz bezighoudt, maar met het 'economaat' van de gemeente. Verder is er NIKS NL te vinden, en geen NLtalige in het gemeentebestuur.

:shock:

PollyCorrect
13 oktober 2008, 09:37
Pollywolly als stem van de rede... :hug:

woehoe, en dit op een maandag ochtend, na 4 uurtjes slaap :lol:

largo_w
13 oktober 2008, 09:43
dat krijgt ge nu als ge bijna drie jaar wacht om op mijn vraagske te antwoorden.

Ik weet begot niet meer waarom ik deze topic opende!

omdat je drie jaar terug al zo verzuurd waart...?

largo_w
13 oktober 2008, 09:49
Ik heb er geen probleem mee wanneer zaken geïllustreerd worden in een andere taal. Vaak zie je hier ook Engelstalige artikels verschijnen.

Topics opstarten in een andere taal ligt ietwat anders. Nederlands is hier de voertaal van de meeste mensen en dan is het niet altijd makkelijk om de discussie te volgen. Zo ook voor Engels uiteraard.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3084701&postcount=5


8O ik leer hier alle dagen bij!

Nu dacht ik toch begot dat Vlaanderen ééntalig Nederlands was, Wallonie ééntalig Frans, dat in de Duitstalige gebieden (Ohne name, ingepikt na den oorlog) Duits de officiele taal was, en dat in het ingepikte BRUSSEL (dat midden in Nederlandstalig gebied ligt) TWEEtaligheid is behouden;

Wie zegt nu dat Belgie tweetalig is?


http://forum.politics.be/showpost.php?p=3085018&postcount=37
Het is nog altijd een Vlaams forum dacht ik bestaande uit mensen die als moedertaal Nederlands hadden.

u dacht dus (zoals zo vaak wanneer u "denkt") verkeerd...

Pietje
13 oktober 2008, 09:50
Geen probleem met postings in het Frans, ook al is "mijn Frans" er serieus op achteruit gegaan, sinds ik Brussel verlaten heb (zo'n negen jaar geleden).
En, wanneer correct gesproken, is het Frans een zeer mooie taal.

Johan217
13 oktober 2008, 10:01
Ik vind Frans steeds meer bekrompen, betweterig, onflexibel, oncreatief, ouderwets en truttig.En platvloers! Woorden als "emmerder" en "putain" worden om de haverklap gebruikt, ook in situaties waar dit in andere talen (en ja, zeker het Engels) als behoorlijk ongepast wordt ervaren. En ongeveer alles heet "machain" of "truc", zodat je nooit precies weet waarover ze het hebben. Sinds ik in Brussel werk, beschouw ik het Frans dan ook als een boeventaaltje :lol:

Ik dacht dat het Franstalige subforum destijds werd verwijderd omdat het nauwelijks werd gebruikt. Op zich vind ik het geen probleem dat iemand een bericht in het Frans (of gelijk welke andere taal) post, maar ik vraag me wel af wat iemand komt doen op een Nederlandstalig forum als hij de taal onvoldoende beheerst om een berichtje in het Nederlands te schrijven. Zo iemand zal de replieken ook niet kunnen begrijpen, laat staan in staat zijn om een discussie vol te houden.

Burkide
13 oktober 2008, 10:16
Moet kunnen, al zou het al geweldig zijn als de 'Nederlands'taligen op dit forum een beetje moeite deden om zich in correct Nederlands uit te drukken.

Geen dank :-P

PollyCorrect
13 oktober 2008, 10:17
En platvloers! Woorden als "emmerder" en "putain" worden om de haverklap gebruikt
ja, zelfs in de lompheid is het een fantasieloze taal :roll:

Burkide
13 oktober 2008, 10:18
Ik heb trouwens geen principiële bezwaren tegen het gebruik van het Frans - dat naar mijn mening trouwens wél een mooie taa lis - op dit forum. Ik denk echter niet dat er vraag naar is. Ik zie trouwens niets in het forumreglement wat dit nu zou verbieden.

Men mag van mij trouwens ook in het Duits, Engels, Russisch of Swahili berichten plaatsen. Maar men moet dan niet van mij verwachten dat ik die berichten in het Swahili ook daadwerkelijk lees.

EDIT: Sowieso zou het aantal toegelaten talen moeten beperkt worden tot de talen die de moderatoren begrijpen. Kwestie van ellenlange wettelijk strafbare posts in het Hongaars te vermijden ;-)

Zwartengeel
13 oktober 2008, 10:31
Jag har inga principiella invändningar mot användningen av franska - som jag tror du med ett vackert språk - i detta forum. Jag tror inte att det finns efterfrågan. Jag ser ingenting i det sätt på vilket forum reglerna skulle förbjuda vad det här nu.

Det är bra med mig också på tyska, engelska, ryska eller swahili post. Men vi bör inte förvänta mig att jag meddelanden i Swahili faktiskt läsa.

EDIT: i alla fall, det antal språk bör begränsas till de språk som moderatorer förstå. Frågan om utdragna straffrättsliga tjänster på ungerska för att undvika. ;-)

Ergens heb je wel gelijk. ;-)

largo_w
13 oktober 2008, 10:34
Ik heb trouwens geen principiële bezwaren tegen het gebruik van het Frans - dat naar mijn mening trouwens wél een mooie taa lis - op dit forum. Ik denk echter niet dat er vraag naar is. Ik zie trouwens niets in het forumreglement wat dit nu zou verbieden.
Ook de moderatoren vinden dat (link staat op vorige pagina)
Men mag van mij trouwens ook in het Duits, Engels, Russisch of Swahili berichten plaatsen. Maar men moet dan niet van mij verwachten dat ik die berichten in het Swahili ook daadwerkelijk lees.
Ze zitten hier af en toe wel te posten in dat uitgevonden taaltje voor de linksen daar...:roll:
EDIT: Sowieso zou het aantal toegelaten talen moeten beperkt worden tot de talen die de moderatoren begrijpen. Kwestie van ellenlange wettelijk strafbare posts in het Hongaars te vermijden ;-)
:-)hehe

largo_w
13 oktober 2008, 10:35
Ergens heb je wel gelijk. ;-)

nice...Welke taal?

Burkide
13 oktober 2008, 10:37
Ergens heb je wel gelijk. ;-)

конечно ;-)

Zwartengeel
13 oktober 2008, 10:37
nice...Welke taal?

Zweeds (met dank aan Google translator ;-)).

Burkide
13 oktober 2008, 10:38
Ook de moderatoren vinden dat (link staat op vorige pagina)

Oeps... Niet gezien! :oops:

Ze zitten hier af en toe wel te posten in dat uitgevonden taaltje voor de linksen daar...:roll:

Bedoel je Esperanto? Er zijn genoeg esperantisten die helemaal niet links te noemen vallen. Jan van den Berghe, bijvoorbeeld.

Burkide
13 oktober 2008, 10:39
(met dank aan Google translator ;-)).

En dan was ik eens eventjes onder de indruk! :cry: :-)

largo_w
13 oktober 2008, 10:40
конечно ;-)

grieks neem ik aan...Zonder translator zeker...:?
Zweeds
kging deens zeggen...

(met dank aan Google translator ;-)).

??? Je geeft een volledige tekst in het nederlands en die vertaald dat of wa?8O

largo_w
13 oktober 2008, 10:42
Oeps... Niet gezien! :oops:

Heb jij toen niet ook gepost op die suggestie?

Bedoel je Esperanto?
JA

Er zijn genoeg esperantisten die helemaal niet links te noemen vallen. Jan van den Berghe, bijvoorbeeld.
Ach dan gaf ik ze eens wat credit ;-)...

Zwartengeel
13 oktober 2008, 10:44
??? Je geeft een volledige tekst in het nederlands en die vertaald dat of wa?8O

Jawel. Probeer zelf maar:

http://translate.google.com/translate_t#

Burkide
13 oktober 2008, 10:44
grieks neem ik aan...Zonder translator zeker...:?

"Uiteraard" in het Russisch. Zonder on-linevertaler maar wel eventjes gecheckt in het woordenboek. Kwestie van niet helemaal af te gaan ;-)

Ik ging eigenlijk "Uiteraard; ik heb altijd gelijk." schrijven, maar ik geef toe dat ik daartoe wat te onzeker ben over m'n grammatica. :oops: