PDA

View Full Version : het vreedzame gezicht v. islam: ""Soldaat van Jiha


circe
10 juli 2003, 11:38
Op dinsdag 15.07.03 om 20 u op Canvas (culturele zender VRT)

TERZAKE ZOMER (16/9)
Duidingsmagazine met een nieuwsoverzicht en één langere reportage. Presentatie: Alain Coninx/Ivo Belet/Phara De Aguirre/Frieda Van Wijck
Vandaag: "Soldaat van de jihad"
We maken in deze reportage kennis met "Nasser". Nasser probeert jongeren in Nederland te winnen voor de heilige oorlog, en blijkbaar niet zonder succes: al meer dan 40 van die jongeren uit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven hebben zich laten overtuigen.
Nasser vertelt hoe hij 15 jaar geleden is geworven voor het fundamentalisme. In die tijd kwam hij in contact met moslims die hem regelmatig en langdurig videobeelden lieten zien van vermoorde en onderdrukte moslims. Vandaag de dag probeert Nasser jongeren in Nederland op zijn beurt ervan te overtuigen dat Amerika, de Joden en het Westen de onderdrukkers van de moslims zijn.
Een reportage van Ingeborg Beugel (Factor -Ikon)

Pat
17 juli 2003, 14:01
Ik heb de reportage gezien ...

Het was de Franse onderzoeksjournalist Omar die we in het ganse programma volgen. De reportage begint in één van de Franse voorsteden op een plaats waar radicale Moskees werden gesloten met uitzondering van één (Indiase) Moskee: In Frankrijk staan moskees namelijk onder supervisie van de overheid en, indien nodig, volgen er maatregelen. Op die plaats ontmoeten we Nasser. Nasser is recruteerder van een radicaal Islamitische beweging (waarvan de naam niet vernoemd wordt) en pendelt op en neer tussen Holland en Frankrijk. In Nederland gaat hij op zoek naar nieuwe leden voor zijn Moslimbeweging. Tijdens de reportage gaf hij toe dat de leden van deze organisatie van allerlei pluimage (nationaliteit) zijn, er zaten blijkbaar ook bekeerde europeanen tussen. Het zijn vooral getraumatiseerde individuen (vb door de oorlog in Bosnië) die vatbaar zijn voor de brainwash sessies. Nasser geeft een duidelijke, éénvoudige omschrijving van wat hij 'de vijand' noemt: namelijk Christenen en Joden.

Tijdens de rit naar Nederland maakt Nasser een tussenstop in België om het geld dat zijn organisatie krijgt vanuit het midden oosten (vooral Saoudi Arabië) te beleggen in oa de handel in diamanten of ook nog bij lokale middenstanders en allicht andere criminele activiteiten: Kwestie van de financiële middelen wat te vergroten. De activiteiten in Nederland zijn vooral van logistieke aard. Van de 40 man die hij in Nederland reeds recruteerde heeft zijn er 4 actieve strijders, de anderen leveren vooral logistieke hand en spandiensten (planning, vervaardigen van wapens, Criminele activiteiten, fabricage van valse papieren). Een Imam, woordvoerder van een andere radicaal Islamitische organisatie, schatte dat er van de 100 migranten 30 zijn die de Islam de rug toekeren, een andere 30 zijn dan wat we noemen niet practizerende Moslims, uit de overige wel practizerende Moslims kon hij dan recruteren. Die cijfers had hij dus 'uit eigen ervaring'.

Volgens Nasser lag het centrum van het Islamfundamentalisme oorspronkelijk in Londen maar dat heeft het zich nu verplaatst naar Nederland omdat Londen tegenwoordig repressiever optreedt. Het klimaat in Nederland is gunstiger omwille van de zeer tolerante wetgeving. Een wetgeving die de organisatie allerminst zorgen baart. Ook de centrale ligging binnen Europa speelt een rol. De nederlandse regering sluit haar ogen in de hoop dat fundamentalisten nooit zullen toeslaan binnen Nederland en die struisvogeltactiek werkt: voorlopig althans. "Uiteraard zullen radicale organisaties het niet in hun hoofd halen om hun eigen territorium (Nederland) te bevlekken". Een andere geïnterviewde stelt het echter zo: "De politici negeren het ontluikende fundamentalisme maar het is slechts wachten tot de eerste bom in een Nederlandse dancing ontploft"

Darwin
17 juli 2003, 23:44
Ik heb de reportage gezien ...

Het was de Franse onderzoeksjournalist Omar die we in het ganse programma volgen. De reportage begint in één van de Franse voorsteden op een plaats waar radicale Moskees werden gesloten met uitzondering van één (Indiase) Moskee: In Frankrijk staan moskees namelijk onder supervisie van de overheid en, indien nodig, volgen er maatregelen. Op die plaats ontmoeten we Nasser. Nasser is recruteerder van een radicaal Islamitische beweging (waarvan de naam niet vernoemd wordt) en pendelt op en neer tussen Holland en Frankrijk. In Nederland gaat hij op zoek naar nieuwe leden voor zijn Moslimbeweging. Tijdens de reportage gaf hij toe dat de leden van deze organisatie van allerlei pluimage (nationaliteit) zijn, er zaten blijkbaar ook bekeerde europeanen tussen. Het zijn vooral getraumatiseerde individuen (vb door de oorlog in Bosnië) die vatbaar zijn voor de brainwash sessies. Nasser geeft een duidelijke, éénvoudige omschrijving van wat hij 'de vijand' noemt: namelijk Christenen en Joden.

Zijn richtlijnen haalt hij rechtstreeks uit de Koran, voor echte moslims het woord van God, waarin staat :

51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.

Pink Terror
18 juli 2003, 00:00
Op het einde, wanneer de Imam kleine jongetjes aan het uitleggen was wat de 'jihad' was, moest ik bijna kotsen. Hoe kan zoiets nu gebeuren?!
Oh en Nasser is geen terrorist, hij is een 'revolutionaire strijder' en God is zijn revolutie. :roll:

Pat
23 juli 2003, 19:54
Dit is zo'n typisch recruteringsfilmpje:

http://asmallvictory.net/duafull.swf

Georg
24 juli 2003, 10:03
Zijn richtlijnen haalt hij rechtstreeks uit de Koran, voor echte moslims het woord van God, waarin staat :

51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Waarom vergeet hij dan :
Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve. (2:62)
Of deze :
Whosoever kills an innocent human being, it shall be as if he has killed all mankind, and whosoever saves the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. (5:32)

Be quick in the race for forgiveness from your Lord, and in the race for a garden wide as the heavens and the earth, prepared for the righteous- (the righteous are) those who spend whether in prosperity or adversity, who restrain anger and who pardon all people. For God loves those who do good. (3:133 –134)

Invite all to the way of your God with wisdom and beautiful preaching. And argue with them in ways that are best and most gracious. For your God knows best who have strayed from his path and who receive guidance. And if you do respond to an attack, respond no worse than they did. But if you show patience, that is indeed the best course. Be patient- for your patience is from God . . . Indeed, God is with those who restrain themselves and those who do good. (16:125-128)

The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree), but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from God, for God does not love those who do wrong. But indeed if any do help and defend themselves after a wrong done to them, against such there is no cause of blame. The blame is only against those who oppress men with wrongdoing and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice, for such there will be a penalty grievous. (42:40-43)
Nog een beetje Koranstudie te gaan, beste Darwin

Deze fundamentalist kent zijn eigen Koran dus niet :D

met vriendelijke groeten

Georg
24 juli 2003, 10:08
Als je de zaak eventjes bekijkt, kom je onmiddellijk tot een (ook logische) ontdekking : die moslimfundamentalisten gebruiken exact dezelfde tactieken als een aantal strenge sekten, die gerust brainwashing genoemd mogen worden. Hierbij wordt het eigen denken uitgeschakeld, en worden de slogans tot in den treure herhaald, tot ze vastgebakken zitten in het brein van de rekruut. Dit moet gepaard gaan met verregaande lichamelijke uitputting.

Deze technieken worden ook gebruikt tijdens de opleiding in het Amerikaanse leger (voornamelijk bij de mariniers), alleen met een andere boodschap natuurlijk.

kern van de zaak is dat moslimfundamentalisten niet mogen nadenken, omdat ze er dan wel eens konden achterkomen dat Islam eigenlijk voor iets heel anders staat.

met vriendelijke groeten

Pat
24 juli 2003, 18:15
Als je de zaak eventjes bekijkt, kom je onmiddellijk tot een (ook logische) ontdekking : die moslimfundamentalisten gebruiken exact dezelfde tactieken als een aantal strenge sekten, die gerust brainwashing genoemd mogen worden. Hierbij wordt het eigen denken uitgeschakeld, en worden de slogans tot in den treure herhaald, tot ze vastgebakken zitten in het brein van de rekruut. Dit moet gepaard gaan met verregaande lichamelijke uitputting.

Deze technieken worden ook gebruikt tijdens de opleiding in het Amerikaanse leger (voornamelijk bij de mariniers), alleen met een andere boodschap natuurlijk.

kern van de zaak is dat moslimfundamentalisten niet mogen nadenken, omdat ze er dan wel eens konden achterkomen dat Islam eigenlijk voor iets heel anders staat.

met vriendelijke groeten Het herhalen van slogans terwijl aan een snel tempo beelden getoond worden. Die methode werd voor het eerst toegepast in Hitlers Derde rijk en is nu een algemeen gebruikte brainwash methode.

Moslims mogen inderdaad niet nadenken omdat ze er dan achterkomen wat de Islam werkelijk is en dan worden ze ex-moslim ;)

Pat
24 juli 2003, 19:36
Waarom vergeet hij dan :
[quote]Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve. (2:62) De bijbel en de Torah worden erkend door de Koran voor zoverre zij niet strijdig zijn met de Koran want die heeft het laatste woord. Uiteraard integreerde Mohammed die andere Godsdiensten in zijn nieuwe religie: het was oa bij de Joden dat hij nieuwe leden wou recruteren. Joden en Christenen hadden de keuze tussen: een zware tax betalen, zich bekeren of..., juist ja. Mensen die niet volgens het boek leefden hadden slechts twee keuzes: de dood of zich bekeren.

Of deze :
Whosoever kills an innocent human being, it shall be as if he has killed all mankind, and whosoever saves the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. (5:32) Dit vers komt rechtstreeks uit de Torah (copyright?). Let vooral op het woord "onschuldig". Wat dan met zij die schuldig zijn? In welke gevallen is men schuldig? Die antwoorden vindt u in andere versen.

Be quick in the race for forgiveness from your Lord, and in the race for a garden wide as the heavens and the earth, prepared for the righteous- (the righteous are) those who spend whether in prosperity or adversity, who restrain anger and who pardon all people. For God loves those who do good. (3:133 –134) Sommige verzen zijn letterlijk geïnspireerd uit de bijbel, andere verzen zijn op amateuristische wijze geïnspireerd op de Griekse wetenschap.

Zie hier de context:

[3.131] And guard yourselves against the fire which has been prepared for the unbelievers.
[3.132] And obey Allah and the Apostle, that you may be shown mercy.
[3.133] And hasten to forgiveness from your Lord; and a Garden, the extensiveness of which is (as) the heavens and the earth, it is prepared for those who guard (against evil).
[3.134] Those who spend (benevolently) in ease as well as in straitness, and those who restrain (their) anger and pardon men; and Allah loves the doers of good (to others).
[3.135] And those who when they commit an indecency or do injustice to their souls remember Allah and ask forgiveness for their faults-- and who forgives the faults but Allah, and (who) do not knowingly persist in what they have done.
[3.136] (As for) these-- their reward is forgiveness from their Lord, and gardens beneath which rivers flow, to abide in them, and excellent is the reward of the laborers.

Het komt er dus héél eenvoudig op neer: wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Let vooral ook op het dreigen met hel en verdoemenis voor diegenen die niet in de pas lopen. Rechtstreeks gekopiëerd uit de bijbel?


Invite all to the way of your God with wisdom and beautiful preaching. And argue with them in ways that are best and most gracious. For your God knows best who have strayed from his path and who receive guidance. And if you do respond to an attack, respond no worse than they did. But if you show patience, that is indeed the best course. Be patient- for your patience is from God . . . Indeed, God is with those who restrain themselves and those who do good. (16:125-128) Dit vers vertelt over de manier waarop je iemand moet bekeren. Er zijn echter andere methodes die niet zo humaan waren.

The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree), but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from God, for God does not love those who do wrong. But indeed if any do help and defend themselves after a wrong done to them, against such there is no cause of blame. The blame is only against those who oppress men with wrongdoing and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice, for such there will be a penalty grievous. (42:40-43) Om interne twisten bij Mohammed en zijn volgelingen in der minne te regelen en geen escalatie uit te lokken.

Al deze verzen zijn echter geen rechtvaardiging voor de andere verzen die oproepen tot oorlog, geweld en discriminatie.

Georg
24 juli 2003, 19:57
De bijbel en de Torah worden erkend door de Koran voor zoverre zij niet strijdig zijn met de Koran want die heeft het laatste woord. Uiteraard integreerde Mohammed die andere Godsdiensten in zijn nieuwe religie: het was oa bij de Joden dat hij nieuwe leden wou recruteren. Joden en Christenen hadden de keuze tussen: een zware tax betalen, zich bekeren of..., juist ja. Mensen die niet volgens het boek leefden hadden slechts twee keuzes: de dood of zich bekeren.
Dat is dus niet zo. Zie ook de andere citaten die ik hier al een hele tijd heb rondgestrooid.
1. Het gaat niet over de bijbel en de Torah, maar over christenen en joden, over allen die geloven in God en het laatste oordeel, en die rechtvaardig zijn en goede daden doen. Zo staat het er letterlijk.
2. Joden en christenen leefden in moslimlanden vredig naast moslims, en mochten hun eigen rechtssysteem behouden. Ja, ze moesten een taks betalen. Wat deden de joden met ongelovigen?

Of deze :
Whosoever kills an innocent human being, it shall be as if he has killed all mankind, and whosoever saves the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. (5:32) Dit vers komt rechtstreeks uit de Torah (copyright?). Let vooral op het woord "onschuldig". Wat dan met zij die schuldig zijn? In welke gevallen is men schuldig? Die antwoorden vindt u in andere versen.
Die vind je daar niet, da's het probleem. schuldig van wat?

Be quick in the race for forgiveness from your Lord, and in the race for a garden wide as the heavens and the earth, prepared for the righteous- (the righteous are) those who spend whether in prosperity or adversity, who restrain anger and who pardon all people. For God loves those who do good. (3:133 –134) Sommige verzen zijn letterlijk geïnspireerd uit de bijbel, andere verzen zijn op amateuristische wijze geïnspireerd op de Griekse wetenschap.

Zie hier de context:

[3.131] And guard yourselves against the fire which has been prepared for the unbelievers.
[3.132] And obey Allah and the Apostle, that you may be shown mercy.
[3.133] And hasten to forgiveness from your Lord; and a Garden, the extensiveness of which is (as) the heavens and the earth, it is prepared for those who guard (against evil).
[3.134] Those who spend (benevolently) in ease as well as in straitness, and those who restrain (their) anger and pardon men; and Allah loves the doers of good (to others).
[3.135] And those who when they commit an indecency or do injustice to their souls remember Allah and ask forgiveness for their faults-- and who forgives the faults but Allah, and (who) do not knowingly persist in what they have done.
[3.136] (As for) these-- their reward is forgiveness from their Lord, and gardens beneath which rivers flow, to abide in them, and excellent is the reward of the laborers.

Het komt er dus héél eenvoudig op neer: wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Let vooral ook op het dreigen met hel en verdoemenis voor diegenen die niet in de pas lopen. Rechtstreeks gekopiëerd uit de bijbel?
So what? 4/5 van de bijbel is rechtstreeks gekopieerd uit de Torah, en dan? Het staat er toch duidelijk : De "juisten" zijn zij die geven in tijden van overvloed én tekort, die géén woede kennen en alle mensen vergeven. Zij krijgen hun beloning bij enz enz.

Natuurlijk is het systeem van beloning/bestraffing een essentieel deel van de Islam, dat is bij ELKE religie zo, en evengoed bij elke sekte. natuurlijk vind je in de Koran vele elementen van het jodendom en het christendom terug, het is er uit ontstaan !


Invite all to the way of your God with wisdom and beautiful preaching. And argue with them in ways that are best and most gracious. For your God knows best who have strayed from his path and who receive guidance. And if you do respond to an attack, respond no worse than they did. But if you show patience, that is indeed the best course. Be patient- for your patience is from God . . . Indeed, God is with those who restrain themselves and those who do good. (16:125-128) Dit vers vertelt over de manier waarop je iemand moet bekeren. Er zijn echter andere methodes die niet zo humaan waren.
Mohamed heeft dikwijls (terecht) gezegd dat bekeren met het zwaard onmogelijk is. Bekering moet vrijwillig zijn, niet gedwongen, want dan is het geen bekering. De oorlogen waren telken male ter verdediging van het geloof. Over wat nu juist verdediging is en wat niet, verschillen de meningen van de schriftgeleerden ENORM.

The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree), but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from God, for God does not love those who do wrong. But indeed if any do help and defend themselves after a wrong done to them, against such there is no cause of blame. The blame is only against those who oppress men with wrongdoing and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice, for such there will be a penalty grievous. (42:40-43) Om interne twisten bij Mohammed en zijn volgelingen in der minne te regelen en geen escalatie uit te lokken.
huh? Die sprong kan ik niet goed volgen. Ik heb nog geen enkele moslim horen beweren dat dit is om interne twisten tegen te gaan. Wél dat dit een zoveelste aansporing is om eerlijk en rechtvaardig te zijn, en om vergeving te schenken.
Al deze verzen zijn echter geen rechtvaardiging voor de andere verzen die oproepen tot oorlog, geweld en discriminatie.
Deze verzen zijn geen rechtvaardiging. Deze verzen specifiëren nu juist wanneer oorlog en geweld volgens gerechtvaardigd is : uit zelfverdediging, en, indien je niet zo sterk bent dat je je woede kan bedwingen en vergeving schenken, om een onrecht te vergelden.

De discriminatie is een hekel punt, omdat daar sterk verschillende theorieën over bestaan. Maar we mogen wel stellen dat discriminatie per definitie deel uitmaakt van elke religie, omdat de volgelingen van die religie per definitie beter zijn dan de niet-volgelingen. Anders loont het toch de moeite niet om een religie te volgen?

met vriendelijke groeten

Pat
25 juli 2003, 20:11
De bijbel en de Torah worden erkend door de Koran voor zoverre zij niet strijdig zijn met de Koran want die heeft het laatste woord. Uiteraard integreerde Mohammed die andere Godsdiensten in zijn nieuwe religie: het was oa bij de Joden dat hij nieuwe leden wou recruteren. Joden en Christenen hadden de keuze tussen: een zware tax betalen, zich bekeren of..., juist ja. Mensen die niet volgens het boek leefden hadden slechts twee keuzes: de dood of zich bekeren.
Dat is dus niet zo. Zie ook de andere citaten die ik hier al een hele tijd heb rondgestrooid.
1. Het gaat niet over de bijbel en de Torah, maar over christenen en joden, over allen die geloven in God en het laatste oordeel, en die rechtvaardig zijn en goede daden doen. Zo staat het er letterlijk.
2. Joden en christenen leefden in moslimlanden vredig naast moslims, en mochten hun eigen rechtssysteem behouden. Ja, ze moesten een taks betalen. Wat deden de joden met ongelovigen?

Yupz christenen en Joden konden inderdaad nog rekenen op beperkte maar dubieuze privileges. Andersdenkenden (polytheïsten, atheïsten) vielen echter in ongenade. Die tax was betrekkelijk zwaar en was een soort van beschermingsgeld: afpersing en maffiapraktijken avant la lettre dus. Moslims en Joden die de tax niet konden betalen hadden dezelfde keuzes als de andersdenkenden: geen dus.

In de ghetto's van Warchau werden Joden ook afgeperst door Hitlers troepen. Door het afgeven van geld en juwelen ed konden ze voor zichzelf nog wat 'tijdelijke bescherming' kopen: ook zo'n privilege?

Of deze :
Whosoever kills an innocent human being, it shall be as if he has killed all mankind, and whosoever saves the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. (5:32) Dit vers komt rechtstreeks uit de Torah (copyright?). Let vooral op het woord "onschuldig". Wat dan met zij die schuldig zijn? In welke gevallen is men schuldig? Die antwoorden vindt u in andere versen.
Die vind je daar niet, da's het probleem. schuldig van wat?
Schuldig bij het uitoefenen van de vrije meningsuiting. Schuldig aan het leveren van kritiek op Mohammed, Islam of God. Schuldig indien een Moslim zich bekeerd, enz enz ... U hoeft echt niet veel te doen om 'schuldig' te zijn.

Be quick in the race for forgiveness from your Lord, and in the race for a garden wide as the heavens and the earth, prepared for the righteous- (the righteous are) those who spend whether in prosperity or adversity, who restrain anger and who pardon all people. For God loves those who do good. (3:133 –134) Sommige verzen zijn letterlijk geïnspireerd uit de bijbel, andere verzen zijn op amateuristische wijze geïnspireerd op de Griekse wetenschap.

Zie hier de context:

[3.131] And guard yourselves against the fire which has been prepared for the unbelievers.
[3.132] And obey Allah and the Apostle, that you may be shown mercy.
[3.133] And hasten to forgiveness from your Lord; and a Garden, the extensiveness of which is (as) the heavens and the earth, it is prepared for those who guard (against evil).
[3.134] Those who spend (benevolently) in ease as well as in straitness, and those who restrain (their) anger and pardon men; and Allah loves the doers of good (to others).
[3.135] And those who when they commit an indecency or do injustice to their souls remember Allah and ask forgiveness for their faults-- and who forgives the faults but Allah, and (who) do not knowingly persist in what they have done.
[3.136] (As for) these-- their reward is forgiveness from their Lord, and gardens beneath which rivers flow, to abide in them, and excellent is the reward of the laborers.

Het komt er dus héél eenvoudig op neer: wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Let vooral ook op het dreigen met hel en verdoemenis voor diegenen die niet in de pas lopen. Rechtstreeks gekopiëerd uit de bijbel?
So what? 4/5 van de bijbel is rechtstreeks gekopieerd uit de Torah, en dan? Het staat er toch duidelijk : De "juisten" zijn zij die geven in tijden van overvloed én tekort, die géén woede kennen en alle mensen vergeven. Zij krijgen hun beloning bij enz enz.

Natuurlijk is het systeem van beloning/bestraffing een essentieel deel van de Islam, dat is bij ELKE religie zo, en evengoed bij elke sekte. natuurlijk vind je in de Koran vele elementen van het jodendom en het christendom terug, het is er uit ontstaan ! De Islam is niet ontstaan uit de twee vorige. De Islam is ontstaan in de geest van een zelfverklaard profeet die allerlei pre-Islamitische zaken bij elkaar bracht om te komen tot de Islam. De Judaïsme en Christendom waren uiteraard dankbare inspiratiebronnen. De Islam ontkent echter wel de Kruisiging van Jezus: toch wel een essentieel kenmerk van het Christendom


Invite all to the way of your God with wisdom and beautiful preaching. And argue with them in ways that are best and most gracious. For your God knows best who have strayed from his path and who receive guidance. And if you do respond to an attack, respond no worse than they did. But if you show patience, that is indeed the best course. Be patient- for your patience is from God . . . Indeed, God is with those who restrain themselves and those who do good. (16:125-128) Dit vers vertelt over de manier waarop je iemand moet bekeren. Er zijn echter andere methodes die niet zo humaan waren.
Mohamed heeft dikwijls (terecht) gezegd dat bekeren met het zwaard onmogelijk is. Bekering moet vrijwillig zijn, niet gedwongen, want dan is het geen bekering. De oorlogen waren telken male ter verdediging van het geloof. Over wat nu juist verdediging is en wat niet, verschillen de meningen van de schriftgeleerden ENORM. Uiteraard was de bekering op vrijwillige basis de ideale situatie maar in de praktijk niet haalbaar. Moslims hebben er alle baat bij om iedereen te doen geloven dat Moslims, "Moslim zijn" op vrijwillige basis want dat komt het imago van de Islam ten goede. Ook veroordeelt de Koran de munafiqs: zij die doen alsof. Dat komt er dus op neer dat iedereen die de Islam verlaat vogelvrij is.

In werkelijkheid werd de Islam wel verspreid met het zwaard en door middel van onderdrukking: Arabische veroveraars namen slavenmeisjes gevangen wiens verwanten en familieleden dikwijls sneuvelden. Die slavenmeisjes huwden met hun Arabische slavenmeester niet uit liefde, maar veeleer uit overlevingsdrang. Moslims hadden de mogelijkheid met meerdere meisjes te huwen. Dit alles met het oogmerk om zoveel mogelijk kinderen (Moslims) te krijgen. De Islam wil haar superieuriteit bewijzen door te beweren dat iedereen Moslim wordt uit overtuiging: dat er dwang is in het geloof wordt aldus verzwegen. De werkelijkheid is uiteraard anders.


The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree), but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from God, for God does not love those who do wrong. But indeed if any do help and defend themselves after a wrong done to them, against such there is no cause of blame. The blame is only against those who oppress men with wrongdoing and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice, for such there will be a penalty grievous. (42:40-43) Om interne twisten bij Mohammed en zijn volgelingen in der minne te regelen en geen escalatie uit te lokken.
huh? Die sprong kan ik niet goed volgen. Ik heb nog geen enkele moslim horen beweren dat dit is om interne twisten tegen te gaan. Wél dat dit een zoveelste aansporing is om eerlijk en rechtvaardig te zijn, en om vergeving te schenken. Vergeving te schenken aan Moslims en bij voorkeur mannen. In een ander vers wordt toegestaan dat een man zijn vrouw slaagt als ze ongehoorzaam is. Elders staat geschreven dat de vrouw in dit geval vergevensgezind moet zijn, maw ze moet het fysiek geweld van haar man aanvaarden en vergeven. Dat vergeven werkt met twee maten en gewichten dus...

Al deze verzen zijn echter geen rechtvaardiging voor de andere verzen die oproepen tot oorlog, geweld en discriminatie.
Deze verzen zijn geen rechtvaardiging. Deze verzen specifiëren nu juist wanneer oorlog en geweld volgens gerechtvaardigd is : uit zelfverdediging, en, indien je niet zo sterk bent dat je je woede kan bedwingen en vergeving schenken, om een onrecht te vergelden.

De discriminatie is een hekel punt, omdat daar sterk verschillende theorieën over bestaan. Maar we mogen wel stellen dat discriminatie per definitie deel uitmaakt van elke religie, omdat de volgelingen van die religie per definitie beter zijn dan de niet-volgelingen. Anders loont het toch de moeite niet om een religie te volgen? Uiteraard zijn zij die geloven de uitverkorenen. Maar ik heb het vooral over de manier waarop de gelovigen zich moeten gedragen tegenover ongelovigen. En die houding verschilt drastisch naargelang de religie.

Georg
27 juli 2003, 08:29
Uiteraard zijn zij die geloven de uitverkorenen. Maar ik heb het vooral over de manier waarop de gelovigen zich moeten gedragen tegenover ongelovigen. En die houding verschilt drastisch naargelang de religie.
Ik ga de andere punten niet meer bediscussiëren, ik denk dat alle punten nu al wel genoeg herhaald zijn :D

Wél wil ik één opmerking nog maken. Het is inderdaad een feit dat er in de Koran een hoop verzen staan die agressief, om niet te zeggen huiveringwekkend wreed. Het is langs de andere kant evengoed een feit dat er in de Koran ook een hoop verzen staan die helemaal niet agressief zijn, en universele waarden benadrukken. Bovendien heeft Mohamed in de Sunnah en Hadiths een beetje de allures van de kruising tussen een martelaar en Salomon, de rechtvaardige rechter.

U heeft 100% gelijk dat de manier waarop gelovigen zich gedragen tegenover ongelovigen drastisch verschilt naargelang de religie. Ik merk echter ook op dat met de bijbel in de hand het christendom eeuwenlang vrouwen levend verbrandde...

Ik kan mij dus niet van de indruk ontdoen dat het geloof op zich niet de belangrijkste factor is, maar de gelovigen...

met vriendelijke groeten