PDA

View Full Version : automatique


Piet Hein
19 januari 2006, 18:16
Via de rijschool hadden ze tegen mij gezegd dat ik beter met automatique zou leren rijden. Maar ik ken dat systeem niet zo goed kan er mij iemand een paar tips geven AUB.

alpina
19 januari 2006, 18:25
Tips om met een automatique te rijden? Wel als je nog niet de reflex hebt om steeds te ontkoppelen dan is er eigenlijk geen enkele moeilijkheid om met een automaat te rijden. Wil je vooruit geef je gas, wil je remmen dan duw je op de rem, simple as that. Als je wel die reflex hebt om te ontkoppelen moet je steeds je linkervoet weghouden van de pedalen want het is niet zo aangenaam om tegen 120km/u met je linkervoet vol op de rem te stampen. Na 1 keer zo'n stommiteit te begaan zal je daar ook wel van verlost zijn. :) Gewoon zien dat je je linker voet niet meer gebruikt dan gaat het wel vanzelf.

Proletariër
19 januari 2006, 18:29
als je je rijbewijs haalt via 'automatique' - als je dus leert rijden met een wagen met automatische versnellingen - dan kan je ook alleen maar rijden met wagens die uitgerust zijn met een automatische versnellingsbak. Als je leert rijden met een wagen met versnellingen, mag je achteraf wel rijden met automatische versnellingen.

Voor de rest is een automatique natuurlijk veel handiger (vind ik toch), ja moet je wagen maar in D(rive) zetten, en je moet je van je versnellingen niets meer aantrekken. Verder heb je de standen N(eutral), R(everse) of achteruit en P(ark). In moderne wagens met automatische versnelling kan je vanuit de D(rive)-positie, ook makkelijk naar manueel overschakelen (tiptronic).

Uiteraard heeft een wagen met een automatische versnellingsbak geen ontkoppelingspedaal. Het rempedaal is hierdoor meestal wat groter ook.

skaldis
19 januari 2006, 18:29
Via de rijschool hadden ze tegen mij gezegd dat ik beter met automatique zou leren rijden. Maar ik ken dat systeem niet zo goed kan er mij iemand een paar tips geven AUB.

8O8O8O8O8O

skaldis
19 januari 2006, 18:33
Hebben ze bij de flikken zo'n wagens met automatische versnellingen ?

Carolientje
19 januari 2006, 21:06
De smart is met een automatische bak. :roll:

Monocle
19 januari 2006, 21:41
Via de rijschool hadden ze tegen mij gezegd dat ik beter met automatique zou leren rijden. Maar ik ken dat systeem niet zo goed kan er mij iemand een paar tips geven AUB.

Mag ik jouw vragen waarom ze dit jou hebben aangeraden?

Mitgard
19 januari 2006, 21:48
ik rij niet graag met nen automatiek, schakelen is gewoon dé FUN van het échte autorijden.

Mitgard
19 januari 2006, 22:06
gij vindt dat toch ook hé jazeker?

Nynorsk
19 januari 2006, 22:08
ik rij niet graag met nen automatiek, schakelen is gewoon dé FUN van het échte autorijden.

dat wou ik net ook zeggen.

ik zou gewoon beginnen hyperventileren in nen automatiek. Een auto zonder ontkoppeling is zo beetje een gehandicapt autooke.

Jazeker
19 januari 2006, 22:39
gij vindt dat toch ook hé jazeker?

jazeker

Jazeker
19 januari 2006, 22:40
Ik heb 1 keer met een automatique van iemand gereden, maar het lukte me dus niet om die reflex van die linkervoet weg te krijgen... dat is een kort ritje geweest (50 meter...) :(

Shizie
19 januari 2006, 23:03
automaat verbruikt meer + kost meer + biedt minder controle over uw wagen + is voor vrouwen of voor luie dikke nekken.

JMHO.

Jazeker
19 januari 2006, 23:37
automaat verbruikt meer + kost meer + biedt minder controle over uw wagen + is voor vrouwen of voor luie dikke nekken.

JMHO.

1. in theorie verbruikt die meer. Maar de meeste mensen (ook ikzelf) schakelen niet 'perfect' (te vroeg, te laat, niet snel genoeg of juist te traag) terwijl een automaat doorgaans 'machinaal' perfect schakelt. Daardoor is het verschil in de praktijk wel redelijk klein hoor.
2. vrouwen of luie dikke nekken : denk ik niet. Ik doe momenteel niet teveel file omdat ik pas laat naar het werk ga en laat terugkom, maar mocht ik ooit verplicht zijn om 2 uur per dag in de file te staan, dan rij ik meteen in een wagen met automaat. Je bent compleet verkrampt als je een uur op die ontkoppeling zit te duwen.

jules
20 januari 2006, 00:54
Ik heb 1 keer met een automatique van iemand gereden, maar het lukte me dus niet om die reflex van die linkervoet weg te krijgen... dat is een kort ritje geweest (50 meter...) :(

ik heb er ooit een kwartier over gedaan om een automatique in gang te krijgen.
ze hadden me wel even mogen zeggen dat je op de rem moet trappen voor je dat pookje kan verzetten :oops::evil:

Ke Nan
20 januari 2006, 02:56
Om nog maar te zwijgen over de halfautomaat. Heeft niets vandoen met lassen. Je kan daarmee schakelen zonder een koppeling in te drukken. Laats men een mercedes gereden die zo bolde. Niks voor mij. Geef mij maar een bolide met een goeie ouderwetse ambriage.

puud
20 januari 2006, 08:01
ik rij niet graag met nen automatiek, schakelen is gewoon dé FUN van het échte autorijden.
Als ge toch zo graag schakelt koop dan een bak van zo'n 60 jaar oud. Dan kunt ge ontkoppelen, tussengas geven, opnieuw ontkoppelen, schakelen, enz... Wreed geestig om met zo'n kar te leren rijden.

Kim
21 januari 2006, 17:32
Via de rijschool hadden ze tegen mij gezegd dat ik beter met automatique zou leren rijden. Maar ik ken dat systeem niet zo goed kan er mij iemand een paar tips geven AUB.

Wel, dat is hetzelfde als met de botsautootjes op de kermis rijden. Alleen het botsen moet je achterwege laten. ;)

Kim
21 januari 2006, 17:33
Ik heb 1 keer met een automatique van iemand gereden, maar het lukte me dus niet om die reflex van die linkervoet weg te krijgen... dat is een kort ritje geweest (50 meter...) :(

Ik kan ook niet met een automatique rijden, mijn linkervoet had steeds die reflex en mijn rechterhand ook... :D

Desiderius
21 januari 2006, 17:41
dat wou ik net ook zeggen.

ik zou gewoon beginnen hyperventileren in nen automatiek. Een auto zonder ontkoppeling is zo beetje een gehandicapt autooke.

Je mag altijd eens optrekken tegen mijn "gehandicapt" autooke hoor.
Een half uurke geleden dacht zo'n Johnny ook eens de straffe uit te halen aan de verkeerslichten met zijn opgefokt golfke (16 klepjes turbodinges of zo); ik heb hem 20 m voorsprong gegeven en toen was ie plots verdwenen uit m'n achteruitkijkspiegel. Gaspedaal lichtjes beroerd. En niet geschakeld.

Ach, die opstoten van testosteron toch he...

Supe®Staaf
21 januari 2006, 18:20
Wat een onzin wordt hier over 'automatiekskes' verteld!:lol:

Proletariër
22 januari 2006, 03:22
Ik heb 1 keer met een automatique van iemand gereden, maar het lukte me dus niet om die reflex van die linkervoet weg te krijgen... dat is een kort ritje geweest (50 meter...) :(

Ik heb altijd het omgekeerde voor: als ik na een ritje met een automatique weer in mijn eigen auto stap, herinnert mijn over zijn toeren gaande motor mij eraan dat ik best schakel. Het is misschien omdat ik jarenlang met heftrucks gereden heb, dat ik geen problemen heb om over te stappen naar nen automatique.

Jazeker
22 januari 2006, 03:33
Wat een onzin wordt hier over 'automatiekskes' verteld!:lol:

toelichting volgaarne ?

Jazeker
22 januari 2006, 03:36
Ik heb altijd het omgekeerde voor: als ik na een ritje met een automatique weer in mijn eigen auto stap, herinnert mijn over zijn toeren gaande motor mij eraan dat ik best schakel. Het is misschien omdat ik jarenlang met heftrucks gereden heb, dat ik geen problemen heb om over te stappen naar nen automatique.

Ik heb dus dat probleem niet. Ik heb graag dat de motor altijd prettig klinkt, en schakel dus soms nog vroeger dan het moet. Daarom dat ik altijd naar zwaarder motoren overschakel :-D.

Het is ook een verbruiksissue. Ik heb niet graag dat er veel olie wordt verstookt in mijn kar. Dat is niet enkel om de centen maar ook omdat elke verstookte liter een milieuaanslag is. Ik ben daarom ook niet content over het feit dat elke huisvader met 1 of 2 kids dezer dagen met een 4 ton wegende autobus naar zijn werk rijdt.

Proletariër
22 januari 2006, 03:46
4 ton 8O

tis nie echt een probleem hoor, aangezien ik al jaren niet meer met een automatique gereden heb, en nadat ik één keer geschakeld heb, zit de routine er weer in hoor. ;)

Jazeker
22 januari 2006, 03:59
4 ton 8O


Jajaja... mag ik ook eens overdrijven, ja ?

30% van de mensen op mijn werk komen dus naar het werk met dezen autobus :

http://www.irancar.com/images/Gallery-larg-1024-768/Renault/renault_grand_espace_2002_02_m.jpg

Nog eens een andere 30% doet het met deze bus :

http://www.autostoc.fr/images/modeles/Peugeot/807/807_profil_ouvert_bleu.jpg


Ik ben een van de weinige met een gewoon autoke :?

alpina
22 januari 2006, 14:41
Ik heb dus dat probleem niet. Ik heb graag dat de motor altijd prettig klinkt, en schakel dus soms nog vroeger dan het moet. Daarom dat ik altijd naar zwaarder motoren overschakel :-D.

Er klinkt toch niets zo mooi als een benzine-motor die onvervreemd richting 7000 toeren klimt zeker!! OK, met diesels ligt dat natuurlijk iets anders maar als ik een prettig geluid wil horen dan zal ik in een benzine-wagen juist later schakelen.