PDA

View Full Version : Groen! Gaat voor opnieuw meer buurtwinkels


de limburgse leeuw
18 februari 2006, 20:08
Antwerpen – “ In buurten en kernen waar basisvoorzieningen wegvallen, moet de gemeente ‘winkelen in eigen buurt’ stimuleren. Groen’ ziet veel heil in buurtwinkels, waar naast voeding ook diensten worden aangeboden: een postbus, zituren van een CM-medewerker en gemeenteambtenaar, enzovoort. Naast een economische waarde versterkt zo’n buurtwinkel immers ook het sociale weefsel”. Dat zegt Flor Orij, die zaterdag op het congres an Groen! In Antwerpen voorzitter van de werkgroep ‘lokale’ economie is.

Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in oktober debatteert Groen! Zaterdag over mobiliteit, wonen, solidariteit, milieu en lokale economie. Voorzitter van deze laatste werkgroep is Flor Orij, boegbeeld van de partij in Limburg en gemeenteraadslid in alken. “Lokale economie wordt te vaak verengd tot het organiseren van een braderij of een plan voor propere en veilige winkelstraten. Maar net omdat het ook te maken heeft met ruimtelijke ordening, toerisme, cultuur, milieu…kan dit één van de belangrijkste functies in een gemeentelijk beleid zijn”, zegt Orij, die de vijf meest in het oog springende voorstellen van zijn partij inzake lokale economie toelicht.

1. Buurtwinkels – Groen! Trekt resoluut de kaart van de buurtwinkels. “De laatste tien jaar is één op drie buurtwinkels verdwenen. De Ikea-wet stimuleert immers grote winkelcentra buiten de kernen. Gemeenten kunnen daar tegenin gaan”, meent Flor Orij. “In buurten en kernen waar basisvoorzieningen wegvallen, kan de gemeente ‘winkelen in eigen buurt’ stimuleren, bijvoorbeeld door jonge handelaars die een leegstaand pand omvormen tot buurtwinkel een renovatiepremie of vestigingssubsidie te geven. En neen, ik heb het dan niet over een winkel waar je enkel voedingswaren kan kopen, wel een waar ook een postbus staat, waar je bus- en treintickets kan kopen, waar een CM-medewerker of gemeenteambtenaar zituur houdt… Hoe meer activiteiten, hoe groter de kans op slagen. Natuurlijk zijn deze buurtwinkels in de eerste plaats een economisch gegeven. Maar ze kunnen ook kernversterkend werken, net omdat ze de basisvoorzieningen op wijkniveau behouden en er zo het sociale weefsel versterken.
2. Duurzame bedrijventerreinen – “Iedere gemeente, hoe klein ook, wil een industrieterrein omdat dat geld in de gemeentekas brengt. Maar het kan bijvoorbeeld toch niet dat Wellen met zijn 7.000 inwoners kost wat kost open ruimte wil aansnijden voor een klein industrieterrein, terwijl tien kilometer verderop in Brustem-Industriepark (Sint-Truiden) de beschikbare ruimte niet opgevuld raakt”, zegt Orij. “Groen pleit ervoor dat het bovenlokaal bestuur een fiscale compensatie voorziet om dit soort initiatieven in kleine gemeenten te ontmoedigen”.
3. Lokale werkwinkels – Orij: “De grote uitdaging voor veel lokale besturen is om vraag en aanbod op de lokale werkgelegenheidsmarkt beter op mekaar af te stemmen. Een voldoende aanbod aan lokale werkwinkels is daartoe essentieel”.
4. Lokale diensteneconomie – “Een gemeente kan op dit vlak een dynamiek creëren die leidt tot een grote economische meerwaarde. In mijn eigen Alken hebben we dat de voorbije tien jaar met de PWA bewezen. Wij stellen vandaag 70 laaggeschoolden te werk die bij 400 Alkense gezinnen helpen met huishoudelijke klussen. Voordeel is dat je je eigen gezinnen efficiënt helpt, en dat je zwartwerk wit maakt. De mogelijkheden zijn velerlei: ik denk dan aan stadswachten of toezicht aan scholen.
5. allochtonen – Groen! Pleit voor een anti-discriminatiepact waarin de lokale overheid en alle bedrijven in de gemeente zich engageren om allochtonen volwaardige kansen op de arbeidsmarkt te geven. Orij: “We moeten komen tot evenredige deelname waarbij allochtonen participeren aan opleidingen en betaalde arbeid in verhouding tot hun aandeel in de bevolking.

Tekst: Yves LAMBRIX

Bron: Het Belang van Limburg, zaterdag 18 en zondag 19 februari 2006.

Bokkerijder
20 februari 2006, 18:59
komt flor zijne strijkwinkel daar dan ook ?

voor als mijne t-shirt van de dead kennedys eens te verfrommeld uiitziet ? :lol:

de limburgse leeuw
21 februari 2006, 20:24
komt flor zijne strijkwinkel daar dan ook ?

voor als mijne t-shirt van de dead kennedys eens te verfrommeld uiitziet ? :lol:

Er zal daar voortaan gestreken worden voor dienstencheques, als ik de kranten moet geloven.

Het PWA-systeem wordt overal afgebouwd t.v.v. de dienstencheque.

pinbag
27 februari 2006, 15:13
dienstencheque wordt een flop

thats my 2 cents...

de limburgse leeuw
1 maart 2006, 01:41
dienstencheque wordt een flop

thats my 2 cents...

Ik heb niks tegen lokale buurtwinkels. Had men ze niet allemaal failliet geconcurreerd, dan waren ze er nu nog geweest.

Maar buurtwinkelszijn wel goed voor het sociaal weefsel in een straat, dat is een ding wat zeker is. Mensen gaan er niet alleen heen om te kopen, maar ook om wat te kletsen en de laatste nieuwtjes uit de buurt te horen (die niet in de krant staan en ook niet op VTM komen).

Ik heb de indruk dat de PWA-cheques nu overal stillekesaan vervangen worden door dienstencheques. Zelf heb ik daar niet zoveel ervaring mee, maar ik hoor sommigen erover klagen, terwijl anderen er zogezegd zeer tevreden mee zijn.

alberto
1 maart 2006, 19:56
Buurtwinkels zijn goed voor een kleinigheidje dat je toevallig niet in huis hebt, het feit is, je mag nog 20 km met de auto rijden naar een grootwarenhuis dan ben je er nog steeds goedkoper dan in een buurtwinkel.
Ik ga niet naar de winkel voor de gezellige babbel maar omdat ik iets nodig heb.