PDA

View Full Version : heropvoedingskampen, de waarheid: 14jarige jongen mishandeld en doodgeslagen


Mitgard
19 februari 2006, 10:55
Luister of sterf!

Tape toont bewakers die tiener doodslaan in opvoedingskamp

In de Amerikaanse staat Florida is een videotape opgedoken waarop te zien is hoe bewakers van een opvoedingskamp een tiener blijven slaan terwijl hij op de grond ligt. De 14-jarige Martin Lee Anderson overleed daags nadien. Er loopt een onderzoek.

Aan de ouders van de Afro-Amerikaan werd verteld dat hun zoon was gestorven aan de gevolgen van een bloedziekte. Sinds ze de videotape zagen, geloven ze daar niets meer van. Op die beelden is te zien hoe bewakers van het strafkamp in Panama City hun jongen gruwelijk hard aanpakken.

De bewakers dwingen Martin met hun knieën op de grond en minstens een van hen slaat hem herhaaldelijk op zijn arm of in zijn zij. Nadien proberen de bewakers meerdere keren om de jongen weer rechtop te krijgen. Een vrouw in een wit uniform kijkt al die tijd toe zonder in te grijpen. Uiteindelijk duurt het meer dan een uur voor de jongen wordt afgevoerd met een ambulance. In totaal komen negen bewakers in beeld.

De tape duurt 80 minuten en bevat geen geluid. De vader van Martin zegt dat zijn zoon het geweld zeker niet zelf heeft uitgelokt. ,,Op de beelden zag ik dat hij probeerde te doen wat ze wilden dat hij deed. En toch sloegen ze hem. Ik begrijp ook niet dat die verpleegster niet eerder ingreep", zucht Robert Anderson.

Zijn vrouw kon het emotioneel niet aan om de hele tape uit te kijken. ,,Martin verdiende dat niet. Zeker niet. Ik weet dat mijn zoon daar op de grond veel heeft geleden. Ik voelde zijn pijn toen ze hem sloegen", zei Gina Jones.

Jeep gestolen

De feiten dateren van 5 januari. Het was overigens nog maar de eerste dag van Martin Lee Anderson in het opvoedingskamp. De tiener was in juni van vorig jaar opgepakt omdat hij de Jeep Cherokee van zijn grootmoeder had gestolen. De rechter stuurde hem naar het boot camp in Panama City omdat hij zijn probatievoorwaarden had geschonden door in te breken in een school.

Martin Lee Anderson is al de derde jonge zwarte die de voorbije drie jaar in verdachte omstandigheden omkwam in een strafkamp. Zijn dood doet veel stof opwaaien. Er is niet alleen de schreeuw om gerechtigheid voor de jongen, er loopt ook een discussie over (rassen)discriminatie in Florida en er rees twijfel over het nut van dergelijke heropvoedingskampen.

Het eerste verbeteringskamp van Florida kwam er in 1993. Momenteel zijn er al vijf van die kampen die zeshonderd jongeren tussen 14 en 18 jaar opvangen. Jeb Bush, de gouverneur van Florida, is voorlopig karig met commentaar. ,,Ik wacht op het rapport van de inspecteur-generaal en neem dan een standpunt in", zegt de broer van de VS-president.


Björn MAECKELBERGH19/02/2006

-----------------------------------------------------

dergelijke opvoedingskampen in de VS, eigenlijk meer een uitlaatklep voor gefrustreerde sadistische zwijnen die aan hun vrouw niks te zeggen hebben, worden met veel bewondering gadegeslagen door VB'ers, J-M Dedecker en alles wat bruin en rechts is.
ongetwijfeld weten zij ook bovenstaande vorm van 'harde aanpak' best te waarderen.
véiligheid nog aan toe.

Mephisto
19 februari 2006, 14:47
Tsja, goed voorbeeld doet goed volgen.
Als de militairen het halve midden-oosten mogen opblazen, wil de 'blanke superieur' in het racistische Amerika natuurlijk niet achterblijven. Stelletje idiote imbecielen.

Herr Flick
20 februari 2006, 15:14
Ja inbreken in een school nen auto pieken, ...

't was nen brave zeun natuurlijk, hij zal daar hoogstwaarschijnlijk ook heel braaf geweest zijn.

Geen reden om hem direct dood te slagen natuurlijk, maar waarom sturen ze u naar zo'n kamp, ?

Omdat ge dus onhandelbaar zijt,

Die mannen in da kamp zijn gewoon om onhandelbaren handelbaar te maken,

Allé, al op uw 14 uwen eersten auto pieken en inbraak gepleegd hebben nie slecht hé ? Dat is pas een blitz cariëre, de rechter zal zich ook afgevraagd hebben, hoe lang nog voor hij gewapende overvallen, moorden gaat plegen of misschien zelf vermoord wordt in een of andere bende oorlog, ?

Die jongen nog proberen redden door hem eens goed onder handen te nemen, en ja dan gebeurd er dat. Ongetwijfeld niet express gedaan natuurlijk, maar iemand een paar keer verkeerd raken. Daarom zouden er wel regels rond het corigerend optreden moeten bestaan.

Bv, met een stok enkel op niet vitale plaatsen te slaan waar het wel pijn doet. het risico om iemand dan dood te kloppen is dan zo goed als onbestaande.

Nu gaan jullie zeggen, : mensen slaan, wat, ! ! ! barbaar, ! kinderen slaan ! nog erger ! ! ! Nee jongens, de corigerende klets moet kunnen. Is soms nodig, iemand altijd maar van alles toegeven is veel erger. Soms moet er neen gezegd worden : "en wie niet horen wil, moet voelen" dat is een oud wijs spreekwoord.

StevenNr1
20 februari 2006, 15:44
Ja, inderdaad, beste Herr Flick, laat iedereen maar lekker naar de pijpen van ons prachtige *systeem dansen.


*hier onbreekt mogelijks een woordje

parcifal
20 februari 2006, 16:09
Nu gaan jullie zeggen, : mensen slaan, wat, ! ! ! barbaar, ! kinderen slaan ! nog erger ! ! ! Nee jongens, de corigerende klets moet kunnen. Is soms nodig, iemand altijd maar van alles toegeven is veel erger. Soms moet er neen gezegd worden : "en wie niet horen wil, moet voelen" dat is een oud wijs spreekwoord.

Heb je de beelden gezien?
Met 5 of 6 volwassenen inslaan (hard) op één 14-jarige jongen 'moet kunnen'?
Ik noem dat laffe praktijken, machtsmisbruik en waarschijnlijk racisme.

Met andere woorden : zet die 5 a 6 klojo's maar achter tralies voor een jaar of 20. Dan kunnen ze het daar uitleggen aan de 'brothers' van die jongen. Dat gaan een lánge 20 jaar worden voor die gasten. :twisted:

VlaamseBelg
20 februari 2006, 16:32
Er moet eens een misvatting de wereld uit, die kereltjes zijn niet het crapuul gaan uithangen door een gebrek aan rammelingen, maar in de meeste gevallen net door een overdaad aan motten voor het minste.

En wat de aantijgingen betreft, toen ik 12 was heeft mijn beste vriend om stoer te doen de sleutels van zijn vader's auto gepikt en daarmee het blokje rondgereden, hij is daar fameus voor gestraft door zijn ouders. Toen hij rondreed dacht ik nog die van mijn vader te gaan zoeken, maar toen ik zag hoe hij (terecht) naar zijn voeten kreeg (zonder klop!) ben ik al snel van gedacht veranderd. Een jaar voordien hadden wij ook samen "ingebroken". enfin, wij waren gewoon aan 't spelen, kropen over omheiningen en zo. Gewoon kwajongensstreken, maar voor de strikte wetsdienaar die ons toen veel harder aanpakte dan nodig waren wij crapuul en mafia, en ging ik zeker en vast de misdaad ingaan.

Als ik nu bedenk dat je daarvoor in Amerika kan doodgeslagen worden heb ik maar geluk gehad he. Ik zou zo maar eens een zwarte amerikaan moeten geweest zijn.