PDA

View Full Version : Britse zanger Morrissey door de FBI ondervraagd


jules
25 februari 2006, 00:05
Britse zanger Morrissey door de FBI ondervraagd

BRUSSEL - De Britse zanger Morrissey is naar eigen zeggen door de FBI en de Britse veiligheidsdiensten ondervraagd geweest omdat hij de Amerikaanse president George Bush een ,,terrorist'' had genoemd. Dit heeft de Britse nieuwszender SkyNews gemeld.

Volgens het uithangbord van de legendarische groep The Smiths hebben de Amerikaanse federale recherche en de Britse Special Branch hem vastgehouden en ondervraagd. Waar en wanneer dit precies is gebeurd, vertelden Morrissey en SkyNews er niet bij.

,,Zij probeerden uit te maken of ik een bedreiging vormde voor de regering, en dit gelijkaardig in Engeland'', zo werd Morrissey geciteerd. ,,Maar het duurde niet lang eer ze zich realiseerden dat ik het niet ben''.

Het incident bewijst volgens de zanger dat de Amerikaanse en de Britse samenleving niet zo vrij zijn als men zou denken. ,,Ik ben van geen enkele politieke partij lid. Ik zeg nooit iets tenzij er direct naar gevraagd en ik ga niet in het openbaar demonstreren''. ,,Mijn inzicht is dat noch Engeland noch Amerika democratische samenlevingen zijn. Je kan niet echt je mening uitspreken en als je het doet, ben je voorwerp van onderzoek'', aldus Morrissey op SkyNews.

mcu (belga) 24/02/2006 21:08
zijn ze nou helemaal gek geworden. Freedom opf speach, HA ! :?

longhorn
25 februari 2006, 00:44
Helaas laat 'freedom of speech' de muziek van The Smiths en Morrissey toe.

Pietje
25 februari 2006, 01:56
The Smiths behoorden wel tot de betere bands (samen met Talking Heads) uit de zeer povere "eighties". 8)

Gun
25 februari 2006, 02:03
Helaas laat 'freedom of speech' de muziek van The Smiths en Morrissey toe.Als dit het enige is wat jij hierop kwijt kan dan is het enige wat van toepassing is pure compassie met uw arme ziel.

longhorn
25 februari 2006, 02:53
Als dit het enige is wat jij hierop kwijt kan dan is het enige wat van toepassing is pure compassie met uw arme ziel.

Wat ben jij toch altijd een lichtgeraakte zuurpruim. Toch bedankt voor uw compassie.

Eburonum
25 februari 2006, 03:34
mcu (belga) 24/02/2006 21:08
Heb je een link voor dat artikel? Ik dacht namelijk dat Belga een gereputeerd pers-bureau was, maar blijkbaar hebben ze daar wat probleempjes...

De "Amerikaanse federale recherche"? Huh? Is dat tegenwoordig de Belgische vertaling voor FBI?

,,Zij probeerden uit te maken of ik een bedreiging vormde voor de regering, en dit gelijkaardig in Engeland'', zo werd Morrissey geciteerd.
Huh? Dat is niet eens een zin... meer een letterlijke vertaling van horen zeggen...

Het incident bewijst volgens de zanger dat de Amerikaanse en de Britse samenleving niet zo vrij zijn als men zou denken. ,,Ik ben van geen enkele politieke partij lid. Ik zeg nooit iets tenzij er direct naar gevraagd en ik ga niet in het openbaar demonstreren''. ,,Mijn inzicht is dat noch Engeland noch Amerika democratische samenlevingen zijn. Je kan niet echt je mening uitspreken en als je het doet, ben je voorwerp van onderzoek'', aldus Morrissey op SkyNews.

WTF is het verband tussen "het voorwerp van onderzoek" zijn en de vrijheid van een samenleving? Als Morrissey echt denkt dat een staatshoofd bedreigen onder vrije meningsuiting valt (wat ik sterk betwijfel... ik zou graag een andere bron zien voor dit "artikel"... Morrissey is een intelligent man, en de auteur van dit artikel klinkt als een retard), laat hij (of de auteur van het artikel - ja, de retard) het eens in Belgie proberen. Suggesties: "Brand!" roepen in het parlement... "Ik ga de koning vermoorden" roepen ten huize Albert...

Gun
25 februari 2006, 11:49
Wat ben jij toch altijd een lichtgeraakte zuurpruim. Toch bedankt voor uw compassie.Graag gedaan ...
De zuurpruim in mezelf moet ik nog ontdekken, maar geef toe, of het nu om Morrisey, Mr. Bean, Cliff Richard of wie dan ook gaat, ben jij het eens met deze praktijken?

lyot
25 februari 2006, 18:52
The Smiths behoorden wel tot de betere bands (samen met Talking Heads) uit de zeer povere "eighties". 8)

povere eighties ? Je weet niet wat je zegt, beste Pietje.. In elk geval, over smaken valt niet te twisten, maar je kan niet ontkennen dat de jaren tachtig op elektronisch gebied grensverleggend waren

longhorn
25 februari 2006, 18:53
Graag gedaan ...
De zuurpruim in mezelf moet ik nog ontdekken, maar geef toe, of het nu om Morrisey, Mr. Bean, Cliff Richard of wie dan ook gaat, ben jij het eens met deze praktijken?

Als de FBI Morrisey op de rooster heeft gelegd omdat hij Bush een terrorist noemde, gaan ze grondwettelijk hun boekje te buiten. En als dit in Engeland gebeurde vraag ik me ook af of dit niet buiten hun Jurisdictie valt. Voor zover ik weet, kan je enkel problemen krijgen met de FBI en de Secret Service als je de president bedreigt, ook al is het slechts mondeling. Harry Belafonte heeft onlangs meerdere malen Bush 'de grootste terrorist ter wereld' genoemd en voor zover ik weet zonder problemen. Waarom ze Morrisey hebben aangepakt, gaat ook mijn petje te boven en zou inderdaad een triestig en gevaarlijk precedent zijn.

Casca
25 februari 2006, 19:40
Heb je een link voor dat artikel? Ik dacht namelijk dat Belga een gereputeerd pers-bureau was, maar blijkbaar hebben ze daar wat probleempjes...

De "Amerikaanse federale recherche"? Huh? Is dat tegenwoordig de Belgische vertaling voor FBI?

,,Zij probeerden uit te maken of ik een bedreiging vormde voor de regering, en dit gelijkaardig in Engeland'', zo werd Morrissey geciteerd.
Huh? Dat is niet eens een zin... meer een letterlijke vertaling van horen zeggen...

Het incident bewijst volgens de zanger dat de Amerikaanse en de Britse samenleving niet zo vrij zijn als men zou denken. ,,Ik ben van geen enkele politieke partij lid. Ik zeg nooit iets tenzij er direct naar gevraagd en ik ga niet in het openbaar demonstreren''. ,,Mijn inzicht is dat noch Engeland noch Amerika democratische samenlevingen zijn. Je kan niet echt je mening uitspreken en als je het doet, ben je voorwerp van onderzoek'', aldus Morrissey op SkyNews.

WTF is het verband tussen "het voorwerp van onderzoek" zijn en de vrijheid van een samenleving? Als Morrissey echt denkt dat een staatshoofd bedreigen onder vrije meningsuiting valt (wat ik sterk betwijfel... ik zou graag een andere bron zien voor dit "artikel"... Morrissey is een intelligent man, en de auteur van dit artikel klinkt als een retard), laat hij (of de auteur van het artikel - ja, de retard) het eens in Belgie proberen. Suggesties: "Brand!" roepen in het parlement... "Ik ga de koning vermoorden" roepen ten huize Albert...

FBI = Federal Bureau of Investigation... Federal Bureau voor Onderzoek... van Amerika dus... Het is onderzoeksbureau... recherche dus.

Morrissey heeft trouwens niemand bedreigd. Leer lezen. Hij heeft Bush gewoon als een terrorist beschreven. Compleet verschillend van de voorbeelden die u aanhaalt.

democratsteve
25 februari 2006, 19:47
Voor zover ik weet, kan je enkel problemen krijgen met de FBI en de Secret Service als je de president bedreigt, ook al is het slechts mondeling. .
Ding Dong. Wake up call!!!
Patriot Act, remember.
Ik zeg niet je daadwerkelijk een straf gaat krijgen, maar "problemen" kan je vandaag is de US wel degelijk krijgen voor nagatieve uitingen over de president, zelfs als die niet bedreigend van toon zijn.
Jezus man. Ik dacht dat jij in de VS woonde.
Waar? In een grot?
Of praat jij gewoon niet met andere Amerikanen?

voicelesscharlie
25 februari 2006, 19:48
zijn ze nou helemaal gek geworden. Freedom opf speach, HA ! :?

Een ONDERZOEK is nog altijd iets anders dan gewoon de mond snoeren.

longhorn
25 februari 2006, 20:16
Ding Dong. Wake up call!!!
Patriot Act, remember.
Ik zeg niet je daadwerkelijk een straf gaat krijgen, maar "problemen" kan je vandaag is de US wel degelijk krijgen voor nagatieve uitingen over de president, zelfs als die niet bedreigend van toon zijn.
Jezus man. Ik dacht dat jij in de VS woonde.
Waar? In een grot?
Of praat jij gewoon niet met andere Amerikanen?

:lol:

Als je onder die andere Amerikanen de Alex Jones's bedoelt, niet echt nee. Maar den Alex woont hier een paar grotten verder en misschien moet ik vanavond maar eens rond zijn kampvuur gaan zitten.

Gun
25 februari 2006, 20:18
:lol:

Als je onder die andere Amerikanen de Alex Jones's bedoelt, niet echt nee. Maar den Alex woont hier een paar grotten verder en misschien moet ik vanavond maar eens rond zijn kampvuur gaan zitten.Maar intussen is de Patriot Act U blijkbaar wel onbekend;-)

longhorn
25 februari 2006, 20:29
Maar intussen is de Patriot Act U blijkbaar wel onbekend;-)

Dat de Bush-administratie autoritaire trekken heeft, is me niet onbekend. Ik hoop daarom dat de republikeinen in november hun meerderheid verliezen in de senaat of in het huis van volksvertegenwoordigers, liefst allebei natuurlijk. Nu heeft Bush carte blanche.

Gun
25 februari 2006, 20:33
Dat de Bush-administratie autoritaire trekken heeft, is me niet onbekend. Ik hoop daarom dat de republikeinen in november hun meerderheid verliezen in de senaat of in het huis van volksvertegenwoordigers, liefst allebei natuurlijk. Nu heeft Bush carte blanche.Thanks, wat Steve aanhaalde maakt daadwerkelijk deel uit van de patriot Act. Deze act geeft aan de politiediensten het recht om aanhoudingen uit te voeren zonder enig gerechterlijk bevel, om mensen te arresteren op basis van het in twijfel trekken van het huidige beleid van de VS, ... je kan je niet voorstellen wat door de deze act allemaal mogelijk is.

Rene Artois
25 februari 2006, 20:41
povere eighties ? Je weet niet wat je zegt, beste Pietje.. In elk geval, over smaken valt niet te twisten, maar je kan niet ontkennen dat de jaren tachtig op elektronisch gebied grensverleggend waren

Over smaken valt zeker te twisten. Waarom wel niet? De jaren '80 waren het laatste decennium waarin nog wat fatsoenlijke muziek gemaakt werd. The Smiths waren volgens mij maar zozo.

Wat Morrissey betreft twijfel ik aan de waarheid van zijn bewering. Waarom zou de FBI zich bezig houden met een zanger in de nadagen van zijn carriere?

jules
25 februari 2006, 23:06
Een ONDERZOEK is nog altijd iets anders dan gewoon de mond snoeren.

ja, want ze geloven écht dat een gepensioneerd zangertje een terrorist is :roll:

voicelesscharlie
25 februari 2006, 23:10
ja, want ze geloven écht dat een gepensioneerd zangertje een terrorist is :roll:
Heb je hun dossier gelezen?

democratsteve
25 februari 2006, 23:30
:lol:

Als je onder die andere Amerikanen de Alex Jones's bedoelt, niet echt nee. Maar den Alex woont hier een paar grotten verder en misschien moet ik vanavond maar eens rond zijn kampvuur gaan zitten.
Neen, ik bedoelde de doorsnee Amerikaanse burger.
Btw, je hebt wel een way om je met (flauwe) humor van kritiek te ontdoen.

longhorn
25 februari 2006, 23:48
Neen, ik bedoelde de doorsnee Amerikaanse burger.
Btw, je hebt wel een way om je met (flauwe) humor van kritiek te ontdoen.

Weet je, Steve, de doorsnee Amerikaanse burger waar ik dagelijks mee in contact kom, heeft genoeg zorgen aan zijn hoofd. Gezondheidsverzekering die jaarlijks duurder wordt, eigendombelasting(property tax) die ook jaarlijks een serieuze hap uit het familiebudget neemt, degelijke scholing voor de kinderen, werkzekerheid...kortom, maandelijks de eindjes aan mekaar knopen. Dat houdt de mensen hier wakker en iets zoals de Patriot Act is dan ook voor velen iets dat hen een (vals?) veiligheidsgevoel geeft maar hen verder niet echt bezighoudt. Het debacle in Irak daarentegen is ondertussen ook in de top 5 van 'issues of concern'...

democratsteve
26 februari 2006, 00:21
Weet je, Steve, de doorsnee Amerikaanse burger waar ik dagelijks mee in contact kom, heeft genoeg zorgen aan zijn hoofd. Gezondheidsverzekering die jaarlijks duurder wordt, eigendombelasting(property tax) die ook jaarlijks een serieuze hap uit het familiebudget neemt, degelijke scholing voor de kinderen, werkzekerheid...kortom, maandelijks de eindjes aan mekaar knopen. Dat houdt de mensen hier wakker en iets zoals de Patriot Act is dan ook voor velen iets dat hen een (vals?) veiligheidsgevoel geeft maar hen verder niet echt bezighoudt. Het debacle in Irak daarentegen is ondertussen ook in de top 5 van 'issues of concern'...
Ik weet wat je bedoelt hoor en je hebt gelijk.
En weet je, het feit dat jij hierboven aanhaalt is voor een groot deel verantwoordelijk voor de staat waarin de Staat zich momenteel bevind.