PDA

View Full Version : Moet de Belgische voetbalbond Turaci toelating geven?


Chupamela
28 februari 2006, 02:29
Onder Turaci bedankt voor de Rode Duivels

ma 27/02/06 - Onder Turaci heeft zijn selectie voor de Rode Duivels geweigerd. De bondscoach roept Philippe Clement van Club Brugge op als vervanger.

Onder Turaci heeft zowel de Belgische als de Turkse nationaliteit. In de jeugdreeksen kwam hij steeds uit voor de Rode Duivels. Maar enkele dagen na zijn 23e verjaardag koos Turaci toch voor het Turkse elftal.

De wereldvoetbalbond FIFA oordeelde dat hij zijn keuze te laat heeft gemaakt. Bondscoach Vandereycken selecteerde de verdediger van Fenerbahçe voor de wedstrijd tegen Luxemburg. Dat ziet de ex-Standard-speler niet zitten. Als hij voor België een officiële match speelt, dan wordt hij voor de FIFA immers een Belg.

Turaci kan wel nog voor Turkije aantreden, maar dan moet hij eerst de toelating krijgen van de Belgische voetbalbond. In de selectie voor de wedstrijd tegen Luxemburg van aanstaande woensdag wordt Turaci vervangen door Philippe Clement.

Turaci kwam zijn keuze maandag toelichten in Brussel. "Hij had voetbalkleren noch schoenen bij. Dan kun je moelijk voetballen", zei Vandereycken.Vandereycken: "Dit is een stuntelige werkwijze"

De bondscoach vindt het vreemd dat Turaci zijn beslissing zo laat heeft meegedeeld. "Hij maakte een keuze zonder ons vooraf in te lichten", zei Vandereycken. "Ik weet ook wel dat Turaci liever in Turkije een internationale loopbaan uitbouwt, maar we hadden er na de match tegen Luxemburg nog in alle rust over kunnen praten."

"Een oefenduel spelen met de Rode Duivels had zijn kansen om nog voor zijn geboorteland te spelen niet in gevaar gebracht", weet de bondscoach.
"Het had geen zin meer om te discussiëren", realiseerde Vandereycken (foto) zich al snel. "Ik ken Turaci niet. Hij lijkt mij sympathiek, maar dit lijkt mij toch maar een stuntelige werkwijze."

Peeters "begrijpt" voorkeur Turaci
De Belgische voetbalbond kan Turaci nu verbieden om vijf dagen, en dat vanaf woensdag, uit te komen voor zijn Turkse club Fenerbahçe. Toch ziet het er niet naar uit dat de bond moeilijk zal doen.

Voorzitter zegt de voorkeur van Turaci te "begrijpen" en te "respecteren".
"Turaci stond niet open voor een dialoog" Michel Preud'homme, voorzitter van de Technische Commissie, zei dat Turaci's advocaat een tijdje geleden al aan de bond gevraagd had om de speler vrij te geven.

"Wij hebben dan de mening van Vandereycken gevraagd", licht Preud'homme de zaak toe. "Vandereycken bekeek drie videocassettes van Turaci en zei dat de speler hem interesseerde." "Er was dus een belangenconflict", verduidelijkt Preud'homme. "Dat wilden we deze week uitklaren, maar Turaci stond niet open voor een dialoog."

www.vrtnieuws.net

Moet de Belgische voetbalbond hem uitwijzen naar land van herkomst? Of moet hij 'opgevangen' worden?

Persoonlijk,(als Turkse Belg,Vlaamse Turk, EuroTurk) vind ik het slecht dat Turaci voor Turkije heeft gekozen. Ik had liever dat hij voor het Belgische elftal had gekozen. De coach vond hem ook interessant :cry:

Dat zou ook goed geweest zijn voor de integratie. Hij kon de deur voor anderen openen. Kijk, ik ben ook een islamitische allochtoon, maar toch hebben ze mij genomineerd. Dan zouden Turkse jongeren de wedstrijden van Rode Duivels misschien op de voet volgen.

Turkije is wat uitbrengen van verdedigers betreft niet erg productief. Dat integenstelling tot middenvelders en aanvallers. Dus, ik denk niet dat de Turkse coach, Fatih Terim, hem zal afdanken na enkele minder goede wedstrijden. Hij zal zeker en vast nuttig zijn voor Turkije.

Desiderius
28 februari 2006, 07:12
't Is maar een spelleke...
Niet druk in maken.